Fingrid ilmoitti nostavansa ensi vuoden 2027 alusta kantaverkkomaksujaan 4 % verran. Koko korotushistoria on seuraavanlainen:
Kantaverkkomaksujen varsinaiset nostovuodet ja korotukset ovat olleet:
2012: Maksuja korotettiin keskimäärin 30 prosenttia mittavan investointiohjelman ja ikääntyvän verkon uusimisen takia.
2014: Maksuja korotettiin keskimäärin 8 prosenttia.
2016: Uuden valvontajakson alkaessa tariffit nousivat keskimäärin 14 prosenttia.
2025: Maksuja nostettiin 8 prosenttia kantaverkkoinvestointien ja laajenevan järjestelmän kulujen vuoksi.
2026: Kantaverkkopalvelun maksuja korotettiin 8 prosenttia ja energiavarastoille otettiin käyttöön uusi tehomaksu.
2027: Maksuja nostetaan 4 prosenttia etupainotteisten verkkoinvestointien kattamiseksi.
Huomioita
Kuva 1: Vuonna 2011 astui voimaan tuulivoiman tukijärjestelmä ja alkoi tuulivoiman rakentamisbuumi oikein toden teolla. Vuonna 2012 Fingrid aloitti 4 miljardin sähköverkkoinvestointiohjelman ja nosti kantaverkkomaksuja keskimäärin 30 %.
Huomionarvoista on se, että sähkönkulutus Suomessa on nykyään samaa tasoa kuin oli vuonna 2011, eli 4 miljardia on mennyt piuhoihin ja muuhun sähköinfraan, joka on tehty pääosin tuulivoiman takia, kun sähkön tuotanto on uuden energiapolitiikan mukaisesti hajautettu kauas pois sieltä, missä sähköä kulutetaan eniten, kuten vaikkapa Helsingissä.
Kuva 2: Sähkövero nousi, kun tuulivoiman tukijärjestelmä astui voimaan, eli siitä tuli meille lisää maksettavaa.
Kuva 3: Nyt sitten on pantava 5 miljardia euroa lisää sähköverkkoihin, jotta datakeskukset ja vetytehtaat saavat tarpeeksi sähköä. Saa nähdä, että miten pitkälle tuolla 4 % 2027 korotuksella pötkitään ja paljonko kuluttajille tulee maksettavaa sähköenergian hinnan kautta, kun Suomen sähkön kulutus lisääntyy huomattavasti, mutta sähkön tehokas tuotanto ei.
Kuva 4: Suomalaisen kotitalouden sähkön hinta on yleisimmässä 5000 kWh/vuodessa kuluttavassa ryhmässä kaksinkertaistunut 18 vuodessa ja voi siitä yhä reippaasti nousta, koska sähkö pörssissä on niin halpaa ja sähkön siirtoon mm. datakeskuksille on investoitava 5,2 miljardia euroa vähintään.
Kuva 5: Tuulivoimaa hamutaan yhä vaan lisää, mutta sen aiheuttamista sivukustannuksista ja -tarpeista / lisääntyvistä kustannuksista ei juurikaan kanneta huolta. Energiateollisuus sanoo, että kyllä meidän kuluttajien on opittava joustamaan, kun sähkö ei riitä talven kovimmilla pakkasilla, kun ei tuule eikä aurinko paista.
Kuva 6: Saksassa on laskettu lepattavan virran aiheuttamia sivukustannuksia, mutta meillä niistä vaietaan visusti. Periaate on meillä, että kun ei tuule, korkea sähkön hinta johtuu muista kuin tuulimyllyistä ja kun tuulee, halpa sähkön hinta on tuulivoiman ansiota. Ja kyllä kansa maksaa ja joustaa kulutuksessa, koska Suomen kansa on nöyrää ja helposti huijattavaa.
Tämän ovat poliitikkomme junailleet
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3731496Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan811019Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.90921Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61833Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt49748Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka42720- 121705
- 60700
- 50616
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K10608- 35604
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95562- 45557
- 50555
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48535- 32531
En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o33528Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84495- 48479
- 80470