Kun laskee rahaksi kaiken, mitä saa ilmaiseksi tai reilusti tuettuna ja suhteuttaa sen tuoteiden hintaan, niin Suomessa saa maailman parhaat sosiaalietuudet.
Monet sortuvat siihen harhaan, että terveydenhoidon hinta pitäisi laskea vain seillä perusteella, mitä siitä maksetaan käynnin yhteydessä. Se on kuitenkin vain murto-osa sen arvosta ja siitä, kuinka paljon palvelu rahassa merkitsee.
Terveydenhoison todellinen arvo on 4000 euroa vuodessa jokaiselle. Työssä käyvä maksaa sen täysyin riippumatta meneekö itse yksityiselle vai käyttääkö julkisia.
Ilmainen koulutus on jokaista kohden 2700 euroa vuodessa.
Kun pelkästään nämälaskee yhteen saadaan 6700 euroa eli vajaa 600 euroa kuukaudessa. Toki sille, joka käy koulua, arvo on 1000 euroa kuukaudessa.
Jokainen "ilmainen" asia on sosiaalitukea koska se on kustannus, jota ei maksa itse.
Listassa oli vain koulutus ja terveydenhoito ihan vain päänavauksena. Ne ovat kuitenkin isommasta päästä.
Jos sitten ei ansaitse rahaa, vaan saa kaiken julkisesti kustannettuna, päälle tulee ilmainen asunto, ilmaiset välttämättömät menot ja taskurahaa.
Kun edut lasketaan rahaksi ja verrataan ostovoimaan eli siihen, mitä sillä rahalla saa, Suomi on maailman avokätisin. Saksa tulee hyvänä kakkosena, mutta elintarvikkeiden hinnan takia.
OECD:n tutkimus kuvaa asiaa suhteessa BKT:hen, mutta ei ota huomioon ostovoimaa.
https://www.oecd.org/en/data/dashboards/social-expenditure-dashboard.html
Ostovoimalla mitattuna Suomen sosiaaliturva on maailman avokätisin
33
57
Vastaukset 33
- Anonyymi00001
Pitäsikö ainakin osa julkishallinnosta laskea myös sosiaalieduksi?
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/suomen-verot-ja-menot/julkiset-menot/#290a629d- Anonyymi00021UUSI
Politiikka
Suomi rikkoo kansainvälistä sopimusta, koska sosiaaliturva on liian alhainen – Virpi Hyttinen voi menettää asuntonsa
Suomi on saanut jo kolmesti moitteen liian alhaisesta sosiaaliturvan tasosta. Moitteita tulee luultavasti jatkossakin, sillä nykyinen hallitus leikkaa etuuksia. - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
Politiikka
Suomi rikkoo kansainvälistä sopimusta, koska sosiaaliturva on liian alhainen – Virpi Hyttinen voi menettää asuntonsa
Suomi on saanut jo kolmesti moitteen liian alhaisesta sosiaaliturvan tasosta. Moitteita tulee luultavasti jatkossakin, sillä nykyinen hallitus leikkaa etuuksia.Missä näitä kokoomus loisia sikiää
- Anonyymi00002
Suomalaiset maksaa YLI-Voimaisesti eniten ULKO-maalaisille
- sosiaalietu-maksuja - !
- Suomeen tullaa vain -ILMAISEN- rahan takia -ei muun takia
-ILMAISEN-RahanSaannin teki SDP/Vasemmisto/Vihreät/Kepu
- Ja -TAAS- ME -Vain MAKSELLAAN - Eikä Loppua Näy - ? - ?- Anonyymi00022UUSI
Suomi ei noudata kansainvälistä sopimusta, joka määrittelee sosiaaliturvan minimitason. Petteri Orpon (kok.) hallituksen leikkaukset ajavat Suomea yhä kauemmas sopimuksen vaatimuksista.
Sosiaaliturvan minimitason määrittelee Euroopan sosiaalinen peruskirja, jonka Suomikin on allekirjoittanut. Peruskirjan noudattamista valvoo Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea. Euroopan neuvosto on hallitustenvälinen ihmisoikeusjärjestö.
Lisää aiheesta: Jo parillakymmenellä eurolla on valtava merkitys – pienituloiset kertovat, miltä leikkaukset tuntuvat
Komitea on moittinut Suomea liian alhaisesta sosiaaliturvasta kolmesti, viimeksi edellisen hallituksen aikana helmikuussa 2023.
Tuolloin komitea totesi, etteivät vähimmäisetuudet kata tuensaajan perustarpeita. Komitea määrittelee sosiaaliturvaetuuden liian alhaiseksi, jos se jää alle puoleen maan mediaanitulosta.
Suomessa Ihmisoikeusliitto on ihmetellyt, miksei hallitus puutu sopimusrikkomukseen. Sopimus on osa Suomen lainsäädäntöä.
– Ohitetaan se, että sosiaaliset ja taloudelliset oikeudet ovat ihmisoikeuksia, joita Suomi on sitoutunut noudattamaan. Sen sijaan syksyllä tuli useita lakeja, joilla perusturvaetuuksia entisestään laskettiin, sanoo liiton asiantuntija Anna Salmivaara.
Näin Orpon hallitus leikkaa sosiaaliturvaa
- Anonyymi00003
Luvut ovat oikein.
Niitä ei muuta se, että joku saa vähemmän ja toinen enemmän.
Onhan lehdistä saanut lukea yli 5000 euron kuukausieduista ja miljoonien syöpähoidoista.
Joka tapauksessa kun verrataan työssä käyvää ja ihmistä, joka ei maksa tuloveroja, työssä käyvä maksaa kaikki kustannukset veroissa riippumatta siitä, kuka edun käyttää. Sen verran veroja maksamaton saa joka tapauksessa säästöä ilmaista rahaa.
"Ilmaisten" tukien määrä vastaa 2500 euron kuukausipalkkaa. Kolmanneksen suomalaisista ei kannata mennä töihin koska tekemättä mitään saa saman. - Anonyymi00004
Siinä taasen joku pajavasaralla päähän lyöty koettaa todistella mustaa vakoiseksi. Suomi on saanut monilta tahoilta useita huomautuksia vuosien ajan sosiaaliturvan riittämättömyydestä ja on myös sen suhteen par aikaa Eu:n tarkkailulitalla.
- Anonyymi00005
Laita omat laskelmasi esille.
Sinä vain toistat mantraa ilman, että ymmärtäisit siitä itse mitään.
Uinti on parasta liikuntaa. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Laita omat laskelmasi esille.
Sinä vain toistat mantraa ilman, että ymmärtäisit siitä itse mitään.
Uinti on parasta liikuntaa.Ja sinun tietosiko on eksaktimpi ja laskemasi ja havaitosi ovat tarkempia kuin Soste tai Esok:in tekemät?
https://www.soste.fi/uutiset/suomi-eun-sosiaalisen-kehityksen-tarkkailuluokalle-eriarvoisuuden-kasvun-takia/
https://www.ihmisoikeuskeskus.fi/uutiset/sosiaalisten-oikeuksien-komitealta/
https://www.suomenmaa.fi/mielipide/sosiaaliturva-on-ollut-liian-alhainen-jo-vuosikaudet/
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/5d33e778-5131-4e9a-85ac-440bd3aa965f
https://ihmisoikeusliitto.fi/toimeentulotuen-uudistus-vaarantaa-perus-ja-ihmisoikeudet/
https://www.sosiaalioikeus.fi/ajankohtaista/julkilausuma-suomen-sosiaalioikeude/
- Anonyymi00006
Kaksi kolmesta kotitaloudesta saa enemmän etuja kuin maksaa itse veroja.
https://yle.fi/a/3-10550342- Anonyymi00007
Vihatuin ja haukutuin kolmannes ihmisistä kantaa kaiken vastuun.'
Ne paskiaiset!
- Anonyymi00008
Nyt kiinnostuin. Mitä täällä saa ilmaiseksi? Kerro ihmeessä, kun mulla ei säteile yhtään.
Jos et ole tk:ssa käynyt, niin tiedoksesi, ettei sitä käyntiä makseta siellä vaan lähettävät laskun.- Anonyymi00010
terveydenhoidon todelliset kustannukset ovat keskimäärin 4000 euroa henkeä kohden vuodessa. Sen verran työssä käyviltä kerätään rahaa jokaista suomalaista kohden.
Jos ei käy työssä eikä maksa veroja, niin silloin se on puhdasta tuloa. Pitää muistaa, että keskimäärin 4000 euroa vain 1/3 kotitalouksista maksamana tarkoittaa ainakin 12000 euroa maksajaa kohden, usein enemmän.
Jos terveyskeksuskäynnistä maksaa 30 euroa, niin sillä ei kateta kustannuksia. Kustannuksia ei kateta edes maksukatolla 830 euroa vuodessa.
On harhaista kuvitella, että terveyskeskusmaksu tarkoittaisi sitä, että maksaa oman osuutensa terveydenhoidon kuluista.
- Anonyymi00009
Suomi on saanut jatkuvasti moitteita liian alhaisesta perustuvasta suhteessa elinkustannuksiin Euroopan neuvostolta & Suomi ei ole tehnyt mitään korjatakseen tätä ongelmaa
- Anonyymi00011
On tehnyt, mutta et tiedä tai et halua tunnustaa.
Suomi ei ole ainoa, joka on saanut moitteita. Moitteiden antajien tavoite on poliittinen, ei aito huoli kenestäkään.
Moitteet eivät perustu mihinkään todelliseen. Niissä on valikoitu vain pieni osa tuista ja todettu, ettei se riitä kaikkeen. Se pitää paikkansa. Jos lasketaan vain käteen annettava rahamäärä, se ei riitä kaikkeen välttämättömään.
Sen sijaan, jos otetaan huomioon, että kaiken välttämättömän saa jo tukina, niin tilanne ona aivan toinen. Jos tuet eivät muka riitäisi, niin silloin kolmannes ihmisitä, jotka elää 2500 euron palkalla, ei pärjäsi.
Ne pärjää kuitenkin ihan hyvin.
Miksi Suomi ei saa huomautusta liian pienistä palkoista koska moni työtä tekevä ei saa yhtä paljoa kuin tuilla eläjä????? - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
On tehnyt, mutta et tiedä tai et halua tunnustaa.
Suomi ei ole ainoa, joka on saanut moitteita. Moitteiden antajien tavoite on poliittinen, ei aito huoli kenestäkään.
Moitteet eivät perustu mihinkään todelliseen. Niissä on valikoitu vain pieni osa tuista ja todettu, ettei se riitä kaikkeen. Se pitää paikkansa. Jos lasketaan vain käteen annettava rahamäärä, se ei riitä kaikkeen välttämättömään.
Sen sijaan, jos otetaan huomioon, että kaiken välttämättömän saa jo tukina, niin tilanne ona aivan toinen. Jos tuet eivät muka riitäisi, niin silloin kolmannes ihmisitä, jotka elää 2500 euron palkalla, ei pärjäsi.
Ne pärjää kuitenkin ihan hyvin.
Miksi Suomi ei saa huomautusta liian pienistä palkoista koska moni työtä tekevä ei saa yhtä paljoa kuin tuilla eläjä?????Mitä sönkötät! Jos ihminen tienaa 2500€ verottomasti ja verojen kanssa 1800€. Tässäkin veroprosentti on iso.
Yhteiskunnan minimituet ovat noin 800-900€. Tästä summasta maksat kaiken mahdollisen itse. Vuokra, vesilasku, sähkölasku, ruoka, vaatteet ym.
On muuten iso ero!!!!! - Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Mitä sönkötät! Jos ihminen tienaa 2500€ verottomasti ja verojen kanssa 1800€. Tässäkin veroprosentti on iso.
Yhteiskunnan minimituet ovat noin 800-900€. Tästä summasta maksat kaiken mahdollisen itse. Vuokra, vesilasku, sähkölasku, ruoka, vaatteet ym.
On muuten iso ero!!!!!Kaikki välttämättömät meneot korvataan tuilla ja sen päälle saa taskurahaa. Kaiken saa, vaikka julistaisi torilla, ettei aio ikinä olla kenelekään hyödyksi millään tavalla.
Sinun sönkötyksessä ei oteta huomioon käyttäjälle ilmaista koulutusta ja terveydenhoitoa. Niiden arvo on yhteensä 700 euroa kuussa. Töissä käyvä ja veroja maksava maksaa sen summan, mutta tukea saava ei maksa eli säästää sen.
Kaikki ilmaiset palvelut ovat tukea ja niiden rahallinen arvo pitää laskea tukiin mukaan.
- Anonyymi00015UUSI
Vanha perintö rassaa. Suomi oli vuonna 1987 maailman rikkain maa. Se oli silloin mutta nyyt.
- Anonyymi00016UUSI
Onhan se tiedetty koko ajan! On vain ihmisiä jotka ovat valittamassa koko ajan joka asiasta eivätkä ota itsestään mitään vastuuta!
- Anonyymi00017UUSI
Ilmainen Moottoritie e 18 kukaan ei käytä ylöspito maks. 22 000 000 €/v
Karpolla asiaa - Anonyymi00018UUSI
Ilmaisiin palveluihin kuulluu myös puolustusvoimat: mä meenkin kauppaan ruokaostoksille ja kerron kauppiaalle:lasku menee Suomen valtion piikkiin,mun osuus on esim F-35 hävittäjistä n 1000 €,mä ostankin sitten koko rahalla perheelle ruokaa!
- Anonyymi00019UUSI
En elä toisten ilmaisella koulutuksella tai toisten edullisella sairaanhoidolla. Ne eivät maksa vuokraani.
- Anonyymi00026UUSI
Kuitenkin töissä käyvät maksavat sen ja sinä et.
Se on tukea sinulle
- Anonyymi00020UUSI
Suomi kusipää jääleen laukomassa täysiä ääliömäisyyksiä. Narun jatkoks vaan tommoset kusipäät.
- Anonyymi00028UUSI
Kokoomuksen propagandaa tämä ketju
- Anonyymi00031UUSI
Siinä, missä sinä saat kirjoittaa tuolaista höpöhöpöä, niin minä saan kirjoittaa totuuden.
- Anonyymi00027UUSI
Rikosaalto iskee ovellesi ihan just.
- Anonyymi00030UUSI
😁😂🤣
- Anonyymi00029UUSI
Kyllähän tuo sosiaaliturva on hyvä kun vertaa muihin maailman valtioihin. Se että rahaa jaetaan avokätisesti kaikille maailman kansalaisille niin huonostihan siinä käy. Sitä olen ihmetetellyt että millä rahalla ihmiset muuttaa Suomeen toiseltapuolen maapalloa. Ei työtä ,ei kieltä vaan perhe tai yleensä nuori mies. Minä ihmettelen ,olen peruseläkkeellä eikä ole varaa matkusella eikä sairastella.
- Anonyymi00032UUSI
Se on maailman avokätisin. Tosin Saksa on hyvin lähellä ja laskelman voi tehdä toisinkin.
Minua ihmetyttää, miksi vihervasemmisto ei käytä asiaa vaaliaseenaan.
Käyttäähän demarit 8 tuntistatyöpäivääkin, vaikka se ei edes ollut heidän päätöksensä.
- Anonyymi00033UUSI
Eihän täällä saa ilmaiseksi kukaan muu mitään kuin kansanedustajat ja hyvinvointialueiden johtajat.
Miettikää vähän....mitä etuuksia palkan lisäksi
Palkan joka kuukaudessa on jo enemmän kuin duunarin paljoa vuodessa.
Pelkästään turhan lätisemisestä ja pas ..n jauhannasta.- Anonyymi00034UUSI
Moni saa asioita ihan ilmaiseksi ja melkein kaikki halvemmalla kuin niiden tuottaminen maksaa.
Vain kolmannes kotitalouksista maksaa itse veroja saman verran tai enemmän kuin kuluttaa julkisia palveluita.
- Anonyymi00035UUSI
Miksi tukien saajat eivät juhli sitä, että tuet ovat maailman parhaat?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3131245Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan73876Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61803- 120683
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38662Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt42659- 50606
Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.51573- 39549
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95542- 45527
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48515- 32511
Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84485Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K9466- 19447
- 78440
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8437En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o28424Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21411