Toimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen rajat muuttuvat ensi vuonna. Oman kaupunkini kaikkien muiden useamman henkilön talouksien kohtuurajat nousevat, mutta yksin elävien pysyvät samana. Vaikea ymmärtää miksi.
Kaupungista ei käytännössä löydy yhtään asumiskelpoisia asuntoja sillä hintaa mikä on kelan kohtuuraja. Mistä tahansa etsitkin ei niitä vain ole. Syy sille miksi rajaa ei nostettu ei voi olla ainakaan se että asuntoja löytyy tuolla kohtuuhinnalla yksin eläville. Yksin eläviä on helppo syrjiämkosia he eivät pidä meteliä samoin kuin perheelliset ja seniorit.
Usean henkilön talouksille tulee useamman henkilön tulot mikä tuo pelivaraa talouteen. Yksi elävät elävät täsmälleen sillä pienen pienellä tuella minkä tukina saa. Suominen syö leijonan osan tuista ja vuokrat nousevat joka vuosi.
Ehkä yksin eläviäkin voisi joskus ajatella kun näitä tukipätöksiä tehdään.
Miksi yksin eläviä syrjitään?
25
88
Vastaukset 25
- Anonyymi00001
Niinpä.
Suoraan sanottuna ihmistä rangaistaan siitä, että on päätynyt elämään yksin joko olosuhteiden seurauksena tai omasta halustaan. Ihan niin kuin yksineläminen olisi sairaus tai joku paha asia ylipäätään, mitä ei saisi olla olemassa.
Itse päädyin elämään tksin aikanaan igan sen vuoksi, koska mulla ei nyt ile muutenkaan ollut erityisemmän kovaa lisääntymisviettiä eikä mua ahdista yksin oleminen yhtään. Myöskään sopivaa kumppania ei löytynyt, enkä halua taas vadtenmielisen tai muuten minulle mitäänsanomattoman tai merkityksettömän ihmisen kanssa olka yhdessä. Tai vain sen vuoksi, ettei tarvitsisi elää yksin.
Ja kyllä siitä joka välissä on saanut negatiivista niskaan- Anonyymi00012UUSI
Itsellä on teini,siksi vielä isompi asunto. Reilun vuoden päästä tilanne eri.
- Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Itsellä on teini,siksi vielä isompi asunto. Reilun vuoden päästä tilanne eri.
Tuon nyt ymmärtääkin, että asunto on isompi.
Sinkkuvanhempia on myöskin aika paljon nykyään, käsittääkseni. Siis yksinhuoltajia.
Yh-isiäkin taitaa olla nykyään reilusti enemmän kuin vielä vuosituhannen vaihteessa.
- Anonyymi00002
Yksinelävien olisi joukkoistuttava pitämään puoliaan.
Ensin vaikka yhdistys, ehkä myöhemmin puolue.
Nyt olemme yhteiskunnassa "näkymättömiä".- Anonyymi00008UUSI
Yksin elävien yhdistys on jo olemassa. Siellä on vanhentunutta tietoa.
https://www.yksinasuvat.fi/tutkittua-tietoa/
Yksin elävien talouksia oli vuonna 2024 47% kaikista kotitalouksista. Käytännössä puolet Suomen kotitalouksista on yksin asuvien talouksia.
https://stat.fi/fi/julkaisu/cm1ivw3oka7zv07w5c57pzfzc
Yksin asuvat ovat kohtapuoliin syrjitty enemmistö. Lapsiperheet menevät kaikkien jonojen ohi ja talouksien henkilölukumäärästä palkitaan. Yksin elämisestä rangaistaan jopa taloudellisesti.
Miksi Suomessa kannustetaan perustamaan perhe ja tekemään lapsia tilanteisiin joissa aikuisilla ei ole edellytyksiä itse kustantaa lastensa kasvatusta ja elämää? Tarkoittaa käytännössä että Suomi kannustaa tekemään lapsia sosiaaliturvaorjuuteen. Ihminen joka vastuuntuntoisesti jättää lapset tekemättä on persona on grata jota kuuluu rangaista siitä ettei ole halunnut tehdä lapsiaan tilanteeseen jossa lapsille ei ole kunnollisia elämän olosuhteita tarjolla.
Ihmekös kun kehitysmaiden maahanmuuttajat innostuvat lisääntymään tullessaan maahamme kun sosiaalituruvajärjestelmä oikein kannustaa siihen. Ylikansoittuneessa maailmassa sinkuudesta pitäisi palkita, ei lisääntymisestä. - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Yksin elävien yhdistys on jo olemassa. Siellä on vanhentunutta tietoa.
https://www.yksinasuvat.fi/tutkittua-tietoa/
Yksin elävien talouksia oli vuonna 2024 47% kaikista kotitalouksista. Käytännössä puolet Suomen kotitalouksista on yksin asuvien talouksia.
https://stat.fi/fi/julkaisu/cm1ivw3oka7zv07w5c57pzfzc
Yksin asuvat ovat kohtapuoliin syrjitty enemmistö. Lapsiperheet menevät kaikkien jonojen ohi ja talouksien henkilölukumäärästä palkitaan. Yksin elämisestä rangaistaan jopa taloudellisesti.
Miksi Suomessa kannustetaan perustamaan perhe ja tekemään lapsia tilanteisiin joissa aikuisilla ei ole edellytyksiä itse kustantaa lastensa kasvatusta ja elämää? Tarkoittaa käytännössä että Suomi kannustaa tekemään lapsia sosiaaliturvaorjuuteen. Ihminen joka vastuuntuntoisesti jättää lapset tekemättä on persona on grata jota kuuluu rangaista siitä ettei ole halunnut tehdä lapsiaan tilanteeseen jossa lapsille ei ole kunnollisia elämän olosuhteita tarjolla.
Ihmekös kun kehitysmaiden maahanmuuttajat innostuvat lisääntymään tullessaan maahamme kun sosiaalituruvajärjestelmä oikein kannustaa siihen. Ylikansoittuneessa maailmassa sinkuudesta pitäisi palkita, ei lisääntymisestä.Kyllä tuossa yksin elävien yhdistyksessäkin aika surkutteleva sävy on puhua yksin elävistä. Ei uskoisi että vielä 2026 Suomessa on käsityksiä joiden mukaan "yksin jääminen" on tragedia eikä itse valittu elämäntapa. Ilmeisesti itse valittu yksin eläminen on Suomessa syy rangaista taloudellisesti väärästä elämän valinnasta?
Eiköhän nykyisin suurin osa sinkuista ole oma- aloitteisesti ja vapaaehtoisesti yksin asuvia jopa silloin kun on joku parisuhde elämässä. Me ei enää eletä aikaa jolloin sosiaalisen paineen vuoksi ihmiset menivät ensimmäisen vastaantulevan ehdokkaan kanssa perustamaan perheen vain koska yksin elämiseen ja perheettömyyteen jostakin käsittämättömästä syystä liittyi negatiivinen leima.
Näistä asioista päättävät henkilöt ilmeisesti kuuluvat vieläkin noihin sukupolviin joilla on henkilökohtainen asennevamma liittyen toisten vääriin elämänvalintoihin, ja tarve ohjailla muiden ihmisten elämää siihen suuntaan mikä sopii päättäjän henkilökohtaiseen moraalikäsitykseen ja "oikeanlaiseen" elämäntapaan. Sillä silmällä sitten päätetään kenen tukiriippuvaisen asumista tuetaan enemmän ja kenen vähemmän.
Yhtään ainutta ropoa ei tällaisilla säädöillä tule lisää valtion kassaan. Pelkkää asenteellista somtaa tämä on.
Suomalaiset varmaankin innostuvat lisääntymään ja pelastamaan valkoista rotua sukupuolta kun tällä tavoin kehitetään sinkkuja pariutumaan ja perustamaan perheitä vastentahtoisesti. - Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kyllä tuossa yksin elävien yhdistyksessäkin aika surkutteleva sävy on puhua yksin elävistä. Ei uskoisi että vielä 2026 Suomessa on käsityksiä joiden mukaan "yksin jääminen" on tragedia eikä itse valittu elämäntapa. Ilmeisesti itse valittu yksin eläminen on Suomessa syy rangaista taloudellisesti väärästä elämän valinnasta?
Eiköhän nykyisin suurin osa sinkuista ole oma- aloitteisesti ja vapaaehtoisesti yksin asuvia jopa silloin kun on joku parisuhde elämässä. Me ei enää eletä aikaa jolloin sosiaalisen paineen vuoksi ihmiset menivät ensimmäisen vastaantulevan ehdokkaan kanssa perustamaan perheen vain koska yksin elämiseen ja perheettömyyteen jostakin käsittämättömästä syystä liittyi negatiivinen leima.
Näistä asioista päättävät henkilöt ilmeisesti kuuluvat vieläkin noihin sukupolviin joilla on henkilökohtainen asennevamma liittyen toisten vääriin elämänvalintoihin, ja tarve ohjailla muiden ihmisten elämää siihen suuntaan mikä sopii päättäjän henkilökohtaiseen moraalikäsitykseen ja "oikeanlaiseen" elämäntapaan. Sillä silmällä sitten päätetään kenen tukiriippuvaisen asumista tuetaan enemmän ja kenen vähemmän.
Yhtään ainutta ropoa ei tällaisilla säädöillä tule lisää valtion kassaan. Pelkkää asenteellista somtaa tämä on.
Suomalaiset varmaankin innostuvat lisääntymään ja pelastamaan valkoista rotua sukupuolta kun tällä tavoin kehitetään sinkkuja pariutumaan ja perustamaan perheitä vastentahtoisesti.Itse hoidan juttelut kodin ulkopuolella ystävien kanssa ja viihdyn illat ja yöt itekseen tai nuorimman lapseni kanssa. Hän ei ole aina kotona. Näin elämä on helppoa ja minusta ei ole parisuhteeseen,sen olen todennut. Olen hyvin mustasukkainen jos rakastun ja olen sen takia lopettanut suhteilun. Se mustasukkaisuus on kärsimys itselle ja toiselle.
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kyllä tuossa yksin elävien yhdistyksessäkin aika surkutteleva sävy on puhua yksin elävistä. Ei uskoisi että vielä 2026 Suomessa on käsityksiä joiden mukaan "yksin jääminen" on tragedia eikä itse valittu elämäntapa. Ilmeisesti itse valittu yksin eläminen on Suomessa syy rangaista taloudellisesti väärästä elämän valinnasta?
Suomalaiset varmaankin innostuvat lisääntymään ja pelastamaan valkoista rotua sukupuolta kun tällä tavoin kehitetään sinkkuja pariutumaan ja perustamaan perheitä vastentahtoisesti.Huonoissa suhteissa ja avioliitoissa elävät kadehtii,kun sinkut saa olla rauhassa kotona. Ei tarvii riidellä eikä tehdä mitään kompromisseja. Saa päättää itse minne menee ja mitä tekee.
- Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Itse hoidan juttelut kodin ulkopuolella ystävien kanssa ja viihdyn illat ja yöt itekseen tai nuorimman lapseni kanssa. Hän ei ole aina kotona. Näin elämä on helppoa ja minusta ei ole parisuhteeseen,sen olen todennut. Olen hyvin mustasukkainen jos rakastun ja olen sen takia lopettanut suhteilun. Se mustasukkaisuus on kärsimys itselle ja toiselle.
Juu ja miksi sitä toisaalta olisikaan suhteessa, jos siinä voi huonosti..?
- Anonyymi00003
Me olemme vain kulueriä joilla ei ole merkitystä .
- Anonyymi00004
Tilava kimppakämppä olisi helppo ratkaisu tuohon ongelmaan.
- Anonyymi00005
Paljon on yksin eläjiä jotka asuvat liian isoissa asunnoissa joista peritään enemmän vuokraa kuin mitä otetaan huomioon asumistukea laskettaessa.
- Anonyymi00006UUSI
Koita nyt opetella lukemaan. Emme keskustele asumistuesta.
Kela toimeentulotuen asumisen kohtuurajat perustuvat VÄITETYSTI keskimääräiseen vuokratasoon kussakin kaupungissa. Yksin elävien kohdalla tietenkin tarkastellaan yksilöiden keskimääräisiä hintoja. Omalla paikkakunnallani ei ole käytännössä YHTÄÄN kelan kohtuuraja kai määrittelemän hintaisia 20 neliön koirankoppejakaan. Kaikki maksaa enemmän kuin tuo kohtuuraja. Kun jostain ihmeen kaupalla löytyy rajan täyttävä asunto se sijaitsee jossain Jumalan selän takana ja on niin huonokuntoinen että heti seuraavana vuonna on odotettavissa jonkinlainen remontti. Ja jos ei ole niin sitten vuokra joka tapauksessa nousee seuraavana vuonna ja kelan haluttomuus nostaa yksin elävien kohdalla kohtuuvuorarajaa joutuu yksin elävä jälleen makselemaan omista tuistaan yli menevää asumisen osaa aivan kohtuuttomasti.
Kohtuurajan eivät todellakaan noudata keskimääräistä asumisen tasoa. Vuokralainen tukiorja ei päätä keskimääräisiä asumisen hintoja itse. Vuokranantajan päättävät asiasta eikä se ole neuvottelukysymys.
En ymmärrä miksi yhteiskunnan kaikissa kusisimmassa tilanteessa olevien elämää hankaloitetaan tarkoituksella aivan kuin heille kostettaisiin jotakin. Tämä tuntuu aivan avoimelta keskisormen heiluttelulta.
Tällainen politiikka on periaatteellista idealismia jonka tarkoitus on ilmeisesti patistaa ja herätellä oletetusti passiivisia tukien varaan "heittäytyneitä" jo viimein ryhdistäytymään ja ottamaan itse vastuun omasta toimeentulostaan. Meillä tällaisista asioista päättävät aivokääpiöt edelleenkin elävät maailmassa jossa köyhyys ja tukiorjuus on oma valinta.
Että kyllä se köyhä sitten havahtuu omaan leväperäiseen elämäntapaansa kun hän löytää itsensä Alepan roskiksesta nukkumasta että tarttisko tehdä jotain elämälleen. - Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Koita nyt opetella lukemaan. Emme keskustele asumistuesta.
Kela toimeentulotuen asumisen kohtuurajat perustuvat VÄITETYSTI keskimääräiseen vuokratasoon kussakin kaupungissa. Yksin elävien kohdalla tietenkin tarkastellaan yksilöiden keskimääräisiä hintoja. Omalla paikkakunnallani ei ole käytännössä YHTÄÄN kelan kohtuuraja kai määrittelemän hintaisia 20 neliön koirankoppejakaan. Kaikki maksaa enemmän kuin tuo kohtuuraja. Kun jostain ihmeen kaupalla löytyy rajan täyttävä asunto se sijaitsee jossain Jumalan selän takana ja on niin huonokuntoinen että heti seuraavana vuonna on odotettavissa jonkinlainen remontti. Ja jos ei ole niin sitten vuokra joka tapauksessa nousee seuraavana vuonna ja kelan haluttomuus nostaa yksin elävien kohdalla kohtuuvuorarajaa joutuu yksin elävä jälleen makselemaan omista tuistaan yli menevää asumisen osaa aivan kohtuuttomasti.
Kohtuurajan eivät todellakaan noudata keskimääräistä asumisen tasoa. Vuokralainen tukiorja ei päätä keskimääräisiä asumisen hintoja itse. Vuokranantajan päättävät asiasta eikä se ole neuvottelukysymys.
En ymmärrä miksi yhteiskunnan kaikissa kusisimmassa tilanteessa olevien elämää hankaloitetaan tarkoituksella aivan kuin heille kostettaisiin jotakin. Tämä tuntuu aivan avoimelta keskisormen heiluttelulta.
Tällainen politiikka on periaatteellista idealismia jonka tarkoitus on ilmeisesti patistaa ja herätellä oletetusti passiivisia tukien varaan "heittäytyneitä" jo viimein ryhdistäytymään ja ottamaan itse vastuun omasta toimeentulostaan. Meillä tällaisista asioista päättävät aivokääpiöt edelleenkin elävät maailmassa jossa köyhyys ja tukiorjuus on oma valinta.
Että kyllä se köyhä sitten havahtuu omaan leväperäiseen elämäntapaansa kun hän löytää itsensä Alepan roskiksesta nukkumasta että tarttisko tehdä jotain elämälleen.Entä kun ei saa/löydä työtä,hakemuksia on laitettu. Itse yritän ainakin parhaani hakea ja laatia hyvin ne CV.t mukana.
- Anonyymi00007UUSI
Eiköhän tavoitteena ole saada yksinasuvat joihinkin asuntoloihin tai soluasuntoihin asumaan
- Anonyymi00010UUSI
Se olisikin oikein.
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Se olisikin oikein.
Miksi. Ei kaikki ole niin sosiaalisia edes pakottamalla. Itsellä riittää vähäkin raha. En edes tykkää ostella turhuuksia.
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Miksi. Ei kaikki ole niin sosiaalisia edes pakottamalla. Itsellä riittää vähäkin raha. En edes tykkää ostella turhuuksia.
Niin ajatelkaa mikä soppa,jos joku menettää hermonsa kimppakämpässä. Voi tapahtua hirveitä.
- Anonyymi00011UUSI
Kuopiossa nousee kai muutaman euron.
- Anonyymi00018UUSI
Kyllä hiljakseen karsiutuu tuo liian kalliisti asuminen.
Olen itse asunut jo 40 vuotta siten, mihin rahat hyvin riittää. - Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kyllä hiljakseen karsiutuu tuo liian kalliisti asuminen.
Olen itse asunut jo 40 vuotta siten, mihin rahat hyvin riittää.Itse itse itse. Sinustako tässä puhutaan?
- Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Itse itse itse. Sinustako tässä puhutaan?
Useimmat asuvat siten, että rahat riittää.
- Anonyymi00013UUSI
Hallituksen mulkut olisi hyvä piestä maan poveen, niin helpottaisi monen elämää.
- Anonyymi00020UUSI
Samaa mieltä. Olis vaan orpokin menehtynä siihen sydäriinsä.
- Anonyymi00023UUSI
Tämän kahden hengen talous tarkoitus on siinä ,että te lisäännytte ja saatte 13€ per nuppi /kk asumis- alennusta. Yksin asuva ei lisäänny, eikä näin ollen tarvii mitään. Valtio tarvii tykinruokaa tai nykyjään dronisafkaa. Joskus aikoinaan mietin,että olis pitänyt tehdä hengarikeskeytys, ku aborttia ei saanut ees kirveellä. En halunnut,oli pakko.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?191141Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️591120- 82881
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)100833Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei21747Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k206650Persujen Puhoksen retki
Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet220646- 59641
- 105637
- 99582
Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille
Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html268518Just saying
Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.102498Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto73471- 39444
- 5438
- 47430
- 33429
Aika on tuonut järkeä
Sä et tiedä musta kaikkea. Jos tietäisit, ymmärtäisit, miksi me ei sovita yhteen. Öljy ja vesi. En mä ole valehdellut,42413Persut eivät uskaltaneet tulla ulos
Bussiin jäivät https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d7f9fc57-dca0-40b8-9cb1-156e5872dba9147395Miksi jotku naiset on niin tyhmiä
Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä50375