VÄKEVÄ EKSYTYS (Matt. 24:4)
Olen ollut pari kertaa eräässä kotiraamattupiirissä.
Ne ovat olleet antoisia.
Aiheena on ollut JOHANNEKSEN kolme kirjettä.
Saanen vähän kertoa, mistä keskustelimme.
Kannattaa tutustua näihin kirjeisiin.
Hengellisissä asioissa eksymisen vaara on ollut suuri kautta aikojen.
”Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää” (1. Joh. 3:7).
JOHANNEKSEN KIRJEIDEN TAUSTAA
Apostoli Johannes kirjoitti evankeliuminsa johdattaakseen ihmisiä uskoon.
Johanneksen kirjeiden tarkoitus taas oli ja on vahvistaa kristittyjä torjumaan harhaopit, jotka kielsivät Jeesuksen todellisen ihmiseksi tulon (inkarnaation)ja jumaluuden (vrt. JDS –oppi (?), jehovantodistajat ym harhaopettajat nykyisin!).
Apostoli Johannes kirjoitti kirjeet Efesosta joskus 80-tai 90-luvulla.
Johanneshan oli Jeesuksen serkku ja Jeesus jätti ristillä äitinsä Johanneksen hoiviin.
Jossain vaiheessa he sitten muuttivatkin Efesoon.
JOHANNEKSEN KIRJEIDEN SISÄLTÖ
Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.
1-2 Jh:ssa vastutetut harhaopit ovat lähimain samoja kuin 2. Piet:ssa Ja Jd:ssa vastustetut:
--”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus...Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.” (1. Joh. 2:22)
--”...harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut.” (2. Piet.2:1)
--”...jumalattomia, jotka kieltävät meidän...Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juudas 4)
Kirjeissä esiintyy paljon vastakohtaisuuksia; valkeus~pimeys, elämä~kuolema, rakkaus~viha, totuus~valhe.
Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).
Tämä päivän peloittavien näkyjen edessä ja harhaoppien keskellä evankeliumi on ilosanoma. Se on vastalääke pelolle. Johannes kehoittaakin meitä iloitsemaan; ”..Tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen” (1. Joh. 1:4).
Luther on sanonut osuvasti: ”Alakuloinen sydän on herkkupala saatanalle”.
ENTÄ ME?
Kautta aikojen on ollut eksyttäjiä.
Mitä me voisimme tehdä harhaoppien estämiseksi? Mikä on meidän vastuumme?
Sanoohan Raamattu, että Jumala itse lähettää väkevän eksytyksen, jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen (2. Tess. 2:10-12)
Opetuslapset kysyivät Jeesukselta hänen tulemuksensa ja maailman lopun merkkejä (Matt.24). Jeesus varoittaa: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä” (Matt. 24:4)....vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin” (jae 24).
Miten voimme tunnistaa tämän päivän eksyttäjät?
On koeteltava henget, ovatko ne Jumalasta (1. Joh. 4:1-6)
On pysyttävä Kristuksen opissa (2. Joh. 9). ”Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia..”
Luther sanoo viisaasti: ”Kristittyjen tulee kärsiä toinen toistensa vikoja, muttei väärää oppia”.
Raamatun Sanan tuntemus on siis ensiarvoisen tärkeätä!
Kannattaa siis tulla yhteen tutkimaan Raamattua ja rukoilemaan ja näin saada rohkaisua yhteisestä uskosta.
Väkevä eksytys (2. Tess. 2:1-12)
58
1636
Vastaukset
- mirham
onhan se ensiarvoisen tärkeää tuntea kirjoitukset...sanotaanhan sanassa että ne voivat myös tehdä meidät viisaaksi..Tietty että eroitetaan asioita hengessä on hyväksi oppia tuntemaan Jeesusta paremmin...eli myös rukouksen tärkeys..
- huolestunut.
Onko helluntailiike ja uudestikasteliike tuo 2.Tess tarkoittama väkevä eksytys?
Siinähän lapsilta estetään pyhän kasteen saaminen lapsena, vaikka Jeesus sanoo, että joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.? Siinä vedotaan ihmisen viattomuuteen ja yllytetään käärmeen tavoin ihmistä ensin tuntemaan hyvän ja pahan ero ja sitten tekemään oma valinta ja vasta sitten myöhemmin joskus ottamaan vastaan Jumalan valtakunta (Isä, Poika ja Pyhä Henki).- Ritari009
Jos ei sinulla parempaa huolenaihetta ole,niin ole kuule tuostakin aivan vapaa,jeesus ei sanonut,että pitää kastaa lapsia,jos et ymmärrä lukemaasi,niin on syytä olla siitä huolissaan !
Jeesus sanoi: "Niin kuin lapsi." Lasi oli vertauskohteena,ei mistään tuossa voi päätellä,että Jeesuksen vertaama lapsi olisi kastettu.
Kyllä Jeesus tarkoitti Sumenkin kieliopin mukaan,että taivasten valtakunta tulee ottaa vastaan lapsenmielisesti,lapsella on vilpitön ja luottavainen mieli,.
Jos jeesus sanoi tuolle lapselle jotain,niin hän varmasti uskoi sen,ilman epäilystä. Niinpä meidänkin tulisi uskoa mitä Jeesus sanassaan opettaa,aivan niin KUIN tuo lapsikin,ilman epäilystä. Tuhon sanaan kasteen liittäminen on väkivaltaa Raamattua ja Jeesuksen opetusta vastaan.
Usko: "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu:" Usko, tuo sana niin kuin lapsi,niin sinulla on iankaikkisen elämän mahdollisuus Sanan kautta. Usko ainoastaan ! Kaste ei sinua pelasta,ei lapsi -eikä aikuis kaste, älä mene halpaan,se on eksytystä vaarallismmillaan ! - huolestunut,
Ritari009 kirjoitti:
Jos ei sinulla parempaa huolenaihetta ole,niin ole kuule tuostakin aivan vapaa,jeesus ei sanonut,että pitää kastaa lapsia,jos et ymmärrä lukemaasi,niin on syytä olla siitä huolissaan !
Jeesus sanoi: "Niin kuin lapsi." Lasi oli vertauskohteena,ei mistään tuossa voi päätellä,että Jeesuksen vertaama lapsi olisi kastettu.
Kyllä Jeesus tarkoitti Sumenkin kieliopin mukaan,että taivasten valtakunta tulee ottaa vastaan lapsenmielisesti,lapsella on vilpitön ja luottavainen mieli,.
Jos jeesus sanoi tuolle lapselle jotain,niin hän varmasti uskoi sen,ilman epäilystä. Niinpä meidänkin tulisi uskoa mitä Jeesus sanassaan opettaa,aivan niin KUIN tuo lapsikin,ilman epäilystä. Tuhon sanaan kasteen liittäminen on väkivaltaa Raamattua ja Jeesuksen opetusta vastaan.
Usko: "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu:" Usko, tuo sana niin kuin lapsi,niin sinulla on iankaikkisen elämän mahdollisuus Sanan kautta. Usko ainoastaan ! Kaste ei sinua pelasta,ei lapsi -eikä aikuis kaste, älä mene halpaan,se on eksytystä vaarallismmillaan !Kysymys oli tarkoitettu teologiaa tuntevalle Tapiolle, ei eksytyksen ritareille.
- neuvon
huolestunut, kirjoitti:
Kysymys oli tarkoitettu teologiaa tuntevalle Tapiolle, ei eksytyksen ritareille.
Olehan nyt huolestunut siitä ,että kakit jotka huosuissasi ovat,aiheuttavat pahaa hajua.
Ole hyvä ja vaihda vaipat,kiitos. Ritari009 kirjoitti:
Jos ei sinulla parempaa huolenaihetta ole,niin ole kuule tuostakin aivan vapaa,jeesus ei sanonut,että pitää kastaa lapsia,jos et ymmärrä lukemaasi,niin on syytä olla siitä huolissaan !
Jeesus sanoi: "Niin kuin lapsi." Lasi oli vertauskohteena,ei mistään tuossa voi päätellä,että Jeesuksen vertaama lapsi olisi kastettu.
Kyllä Jeesus tarkoitti Sumenkin kieliopin mukaan,että taivasten valtakunta tulee ottaa vastaan lapsenmielisesti,lapsella on vilpitön ja luottavainen mieli,.
Jos jeesus sanoi tuolle lapselle jotain,niin hän varmasti uskoi sen,ilman epäilystä. Niinpä meidänkin tulisi uskoa mitä Jeesus sanassaan opettaa,aivan niin KUIN tuo lapsikin,ilman epäilystä. Tuhon sanaan kasteen liittäminen on väkivaltaa Raamattua ja Jeesuksen opetusta vastaan.
Usko: "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu:" Usko, tuo sana niin kuin lapsi,niin sinulla on iankaikkisen elämän mahdollisuus Sanan kautta. Usko ainoastaan ! Kaste ei sinua pelasta,ei lapsi -eikä aikuis kaste, älä mene halpaan,se on eksytystä vaarallismmillaan !Laitampa tännekin taas monelle ennestään tutun linkin, jossa monipuolisesti käsitellään kasteasiaa:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm
---
Kasteet (Hebr. 6:1-2)
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittanee juuri näitä kasteita.
Kristillinen kasteen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr. 10:22.- Ritari009
Tapio522 kirjoitti:
Laitampa tännekin taas monelle ennestään tutun linkin, jossa monipuolisesti käsitellään kasteasiaa:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm
---
Kasteet (Hebr. 6:1-2)
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittanee juuri näitä kasteita.
Kristillinen kasteen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr. 10:22.Sinulla on hyviäkin kirjoituksia,mutta kaste sinulla näyttää olevan todella "lapsen kengissä",siinä olet hurahtanut "kirkon" kasteteoriaan,monisanaisena slityksineen.
Tunnet aika hyvin Raamattusi,lue nyt nuo kasteasiat puolueettomasti,yksin SANAA seuraten,sillä Kalliokin on eksyksissä kastetotuudessa,usko vaan mitä Raamatun teologia opettaa,eikä kirkon teologia.
Siunausta etsinnälle,etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan! - Tapio52
Ritari009 kirjoitti:
Sinulla on hyviäkin kirjoituksia,mutta kaste sinulla näyttää olevan todella "lapsen kengissä",siinä olet hurahtanut "kirkon" kasteteoriaan,monisanaisena slityksineen.
Tunnet aika hyvin Raamattusi,lue nyt nuo kasteasiat puolueettomasti,yksin SANAA seuraten,sillä Kalliokin on eksyksissä kastetotuudessa,usko vaan mitä Raamatun teologia opettaa,eikä kirkon teologia.
Siunausta etsinnälle,etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan!Pari kysymystä sinulle (muillekkin):
1. Miten selität "vedestä ja Hengestä" - (Joh. 3:5)syntymisen?
2. Onko pieni lapsi "lihasta syntynyt" (Joh. 3:6).
(Mitä tarkoittaa lihasta-syntyminen)? ...helluntalaisten kaste- ja ehtoollisopista!
HELLUNTALAISTEN ehtoollisoppi on ensi sijassa rationalistinen.
Jeesuksen sanat: ”Tämä on minun ruumiini” on ymmärrettävä vertauskuvallisesti: ”Tämä merkitsee minun ruumistani.”
Leipä ja viini ovat merkkejä, ja ehtoollinen on muistoateria ja tunnustusteko.
--Luther taas uskoi Jeesuksen sanat sellaisenaan järkeilemättä: ”Tämä on minun ruumiini.” (Hoc est corpus mei). Tästä hän ei antanut periksi.
Jotka ajattelivat toisin, niistä Luther sanoi tunnetut sanansa: ”Teissä on eri henki kuin meissä.”
Tämä panee vakavasti kyllä ajattelemaan, mikä henki niissä vaikuttaa, jotka menevät muuttamaan Jeesuksen selvät sanat muuksi.
“Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa” (1. Joh. 4:2-3).
Jotka kieltävät, että Jeesuksen ruumis ja veri eivät ole todellisesti ja oikeasti läsnä ehtoollisessa, mikähän henki niissä vaikuttaakaan?- huolestunut,
Tapio522 kirjoitti:
...helluntalaisten kaste- ja ehtoollisopista!
HELLUNTALAISTEN ehtoollisoppi on ensi sijassa rationalistinen.
Jeesuksen sanat: ”Tämä on minun ruumiini” on ymmärrettävä vertauskuvallisesti: ”Tämä merkitsee minun ruumistani.”
Leipä ja viini ovat merkkejä, ja ehtoollinen on muistoateria ja tunnustusteko.
--Luther taas uskoi Jeesuksen sanat sellaisenaan järkeilemättä: ”Tämä on minun ruumiini.” (Hoc est corpus mei). Tästä hän ei antanut periksi.
Jotka ajattelivat toisin, niistä Luther sanoi tunnetut sanansa: ”Teissä on eri henki kuin meissä.”
Tämä panee vakavasti kyllä ajattelemaan, mikä henki niissä vaikuttaa, jotka menevät muuttamaan Jeesuksen selvät sanat muuksi.
“Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa” (1. Joh. 4:2-3).
Jotka kieltävät, että Jeesuksen ruumis ja veri eivät ole todellisesti ja oikeasti läsnä ehtoollisessa, mikähän henki niissä vaikuttaakaan?Kyllä M.Luther on oikeassa noin sanoessaan, että silloin on henkilössä väärä henki, kun se sanoo asioille eri merkityksen, kuin mikä on totuus kasteesta ja ehtoollisesta. Eihän ne voi olla pelkkiä ihmisen tekoja, kuten helluntailaiset selittää.
Myös aikamme profeetta H.Konttinen varoittaa helluntailaisuudesta.
Näinä viimeisinä aikoina meidän tulisi olla herkkiä noille varoituksille ja kuuulla niitä (Matt.24:24). Parempi turvallinen kristillinen vaellus, kuin ihmeiden perässä eksytyksiin meneminen. - Uskova lukija
Tapio52 kirjoitti:
Pari kysymystä sinulle (muillekkin):
1. Miten selität "vedestä ja Hengestä" - (Joh. 3:5)syntymisen?
2. Onko pieni lapsi "lihasta syntynyt" (Joh. 3:6).
(Mitä tarkoittaa lihasta-syntyminen)?Kun muut ei vastaa vastaa sinä itse.
Uskova lukija kirjoitti:
Kun muut ei vastaa vastaa sinä itse.
Edellä annoin linkin:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm
Lainaus sieltä:
"Helluntalaiset opettavat"VEDESTÄ SYNTYMINEN EI TARKOITA KASTETTA".
Uudelleenkastajat väittävät, ettei vedestä syntyminen voi tarkoittaa kastetta.
Jeesus sanoo Joh 3:5: "Totisesti, totisesti; jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Tämän jakeen he selittävät pois väittämällä, että tässä kohden vettä ei tule suinkaan ymmärtää aineellisesti, vaan hengellisesti eli vesi ei tarkoitakaan vettä, vaan Jumalan Sanaa.
Koska uudelleenkastajat lähtevät kaikessa opetuksessaan siitä, että lapsikaste on joka tapauksessa mitätön, on heidän pakko tulkita tämäkin Raamatun kohta näin.
Tietenkään ei voida sataprosenttisella varmuudella sanoa, mitä Jeesus tässä tarkoittaa sanalla "vesi", mutta kyllähän kaste on toki luonnollisempi tulkinta kuin Jumalan Sana.
Toisaalta jos "vesi" ymmärrettäisiin hengellisesti, pitäisi johdonmukaisuuden nimissä myös "Henki" ymmärtää hengellisesti eli vertauskuvallisesti ja mitä se taas olisi"? (Lainaus loppu)
---
Joh. evankeliumi kertoo Jeesuksen puheesta Nikodeemuksen kanssa (Joh. 3:1-21).
Johannes jatkaa jakeessa 22:
" Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."
Elikkä konteksti (hieno sana!) puhuu kasteen puolesta!
Siten ei tarvitse mennä muuttamaan vesi-sanaa miksikään muuksi.- fri
Tapio522 kirjoitti:
Edellä annoin linkin:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm
Lainaus sieltä:
"Helluntalaiset opettavat"VEDESTÄ SYNTYMINEN EI TARKOITA KASTETTA".
Uudelleenkastajat väittävät, ettei vedestä syntyminen voi tarkoittaa kastetta.
Jeesus sanoo Joh 3:5: "Totisesti, totisesti; jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Tämän jakeen he selittävät pois väittämällä, että tässä kohden vettä ei tule suinkaan ymmärtää aineellisesti, vaan hengellisesti eli vesi ei tarkoitakaan vettä, vaan Jumalan Sanaa.
Koska uudelleenkastajat lähtevät kaikessa opetuksessaan siitä, että lapsikaste on joka tapauksessa mitätön, on heidän pakko tulkita tämäkin Raamatun kohta näin.
Tietenkään ei voida sataprosenttisella varmuudella sanoa, mitä Jeesus tässä tarkoittaa sanalla "vesi", mutta kyllähän kaste on toki luonnollisempi tulkinta kuin Jumalan Sana.
Toisaalta jos "vesi" ymmärrettäisiin hengellisesti, pitäisi johdonmukaisuuden nimissä myös "Henki" ymmärtää hengellisesti eli vertauskuvallisesti ja mitä se taas olisi"? (Lainaus loppu)
---
Joh. evankeliumi kertoo Jeesuksen puheesta Nikodeemuksen kanssa (Joh. 3:1-21).
Johannes jatkaa jakeessa 22:
" Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi."
Elikkä konteksti (hieno sana!) puhuu kasteen puolesta!
Siten ei tarvitse mennä muuttamaan vesi-sanaa miksikään muuksi.ilman kuvakieltäkin ja ilman raamatun opetusta ihminen koostuu,(ruumis,henki sielu).
Lääketiedekin henkisistä kyvyistä puhuu.
Toinen,kun Jeesus huusi,"jos joku janoaa,niin tulkoon ja juokoon"...,oletko sitä mieltä,että hän tarkoitti todellakin juomavettä,vai vertasiko johonkin muuhun?
Pyhä Henki synnyttää ihmisen uudeksi uskon kautta Kristukseen ja vain armosta.
Ja vanhurskas on elävä myös uskosta, ei teoista, vaikkakin ne seuraavat uskoa. fri kirjoitti:
ilman kuvakieltäkin ja ilman raamatun opetusta ihminen koostuu,(ruumis,henki sielu).
Lääketiedekin henkisistä kyvyistä puhuu.
Toinen,kun Jeesus huusi,"jos joku janoaa,niin tulkoon ja juokoon"...,oletko sitä mieltä,että hän tarkoitti todellakin juomavettä,vai vertasiko johonkin muuhun?
Pyhä Henki synnyttää ihmisen uudeksi uskon kautta Kristukseen ja vain armosta.
Ja vanhurskas on elävä myös uskosta, ei teoista, vaikkakin ne seuraavat uskoa.Puhukaamme edelleen kasteesta!
Mitä se on?
Uskomme, että "vesi ilman Jumalan Sanaa, on pelkkää vettä, eikä kaste".
Eikö sinun mielestäsi Jumalan Sana ja Henki mitenkään liity kasteeseen?
Jos liittyy, niin miten?- Larssi
Tapio52 kirjoitti:
Pari kysymystä sinulle (muillekkin):
1. Miten selität "vedestä ja Hengestä" - (Joh. 3:5)syntymisen?
2. Onko pieni lapsi "lihasta syntynyt" (Joh. 3:6).
(Mitä tarkoittaa lihasta-syntyminen)?Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon ja ymmärryksen kautta .
kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan siksi, että he säilyisivät autuaina. Niin kuin kasteen vesi pelasti Nooan.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.7:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.
Uudestaan ylhäältä syntyminen
Joh.3:5-6
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.
Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet. - Larssi
Larssi kirjoitti:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon ja ymmärryksen kautta .
kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan siksi, että he säilyisivät autuaina. Niin kuin kasteen vesi pelasti Nooan.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.7:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.
Uudestaan ylhäältä syntyminen
Joh.3:5-6
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.
Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).
1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.
Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle.
Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3). - fri
Tapio522 kirjoitti:
Puhukaamme edelleen kasteesta!
Mitä se on?
Uskomme, että "vesi ilman Jumalan Sanaa, on pelkkää vettä, eikä kaste".
Eikö sinun mielestäsi Jumalan Sana ja Henki mitenkään liity kasteeseen?
Jos liittyy, niin miten?Jeesus on Sana.
Ihminen joka ei kuule Sanaa ei voi tulla uskoon.
Voisitko kastaa jonkun ilman ,että et kertoisi mitä varten sen teet?
Jos me helaritkin kastettas ihmisiä lähetys kentillä ja sen jälkeen kerrottas, että minkä takia heidät piti märäksi saada,mitä itse tuumit.
Tai mitä riskimmät miehet tuumisivat ,kun ehdottaisit vesi kannusi kanssa ,että nyt tulee vettä jeesuksen nimessä ja siinä on mukana isä,poika ja pyhä henki.,vois joku pian ohjata sut muualle vesihinkkeinesi tai napata nenuun.
Eiköhän opetus ollut aina alkuun ja jos sen vastaan ottivat ,niin sitten kastettiin .
Et kai ilman raamatun sanaa mene ehdottamaan muutakaan oppiasi Kristinuskosta, sillä uskomme ja oppimme perustuu raamatun sanaan.
Ilman henkeä taas ei sana avaudu edes sinulle,joten nämä ovat mukana myös kasteessa, vaikka ja vain Jeesukseen uskomalla saakin iänkaikkisen elämän.
Jos sattus vaikka kuolin vuoteella tuon uskon lahjan saaneeksi Jeesukseen, niin Hän antaa synnit anteeksi eikä kukaan muu.
Vedet eikä papit kelpaa syntien anteeksi antajaksi, vaan ainut on JEESUS KRISTUS ,joka on tie totuus ja elämä.
Vanhurskas on elävä uskosta.ilman hinnatta ja ilman rahatta sanoo Jesajakin. - Tapio53
fri kirjoitti:
Jeesus on Sana.
Ihminen joka ei kuule Sanaa ei voi tulla uskoon.
Voisitko kastaa jonkun ilman ,että et kertoisi mitä varten sen teet?
Jos me helaritkin kastettas ihmisiä lähetys kentillä ja sen jälkeen kerrottas, että minkä takia heidät piti märäksi saada,mitä itse tuumit.
Tai mitä riskimmät miehet tuumisivat ,kun ehdottaisit vesi kannusi kanssa ,että nyt tulee vettä jeesuksen nimessä ja siinä on mukana isä,poika ja pyhä henki.,vois joku pian ohjata sut muualle vesihinkkeinesi tai napata nenuun.
Eiköhän opetus ollut aina alkuun ja jos sen vastaan ottivat ,niin sitten kastettiin .
Et kai ilman raamatun sanaa mene ehdottamaan muutakaan oppiasi Kristinuskosta, sillä uskomme ja oppimme perustuu raamatun sanaan.
Ilman henkeä taas ei sana avaudu edes sinulle,joten nämä ovat mukana myös kasteessa, vaikka ja vain Jeesukseen uskomalla saakin iänkaikkisen elämän.
Jos sattus vaikka kuolin vuoteella tuon uskon lahjan saaneeksi Jeesukseen, niin Hän antaa synnit anteeksi eikä kukaan muu.
Vedet eikä papit kelpaa syntien anteeksi antajaksi, vaan ainut on JEESUS KRISTUS ,joka on tie totuus ja elämä.
Vanhurskas on elävä uskosta.ilman hinnatta ja ilman rahatta sanoo Jesajakin.En oikein ymmärtänyt vastauksistanne, mitä kaste helluntalaisille antaa tai hyödyttää?
Me opetamme:
”Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen (Apt. 2:38), vapahtaa kuolemasta ja perkeleestä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset” (Mark. 16:16; usko ja kaste).
Miten vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita?
”Vesi ei tosin vaikuta sitä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan.
Sillä vesi ilman Jumalan sanaa on pelkkää vettä eikä kaste.
Mutta Jumalan sanaan yhdistettynä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uuden syntymisen peso Pyhässä Hengessä” (Tiit. 3:5).
Edelleenkään en näe ns. uskovien kasteessa muuta kuin veden ja oman kuuliaisuuden askeleen.
-----
Sisältyykö teidän mielestänne, uskovien kasteen kannattajat, kasteeseenne mitään Jumalan armoa ja siunausta (evankeliumia).
(Meillehän se on ARMONVÄLINE) - fri
Tapio53 kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt vastauksistanne, mitä kaste helluntalaisille antaa tai hyödyttää?
Me opetamme:
”Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen (Apt. 2:38), vapahtaa kuolemasta ja perkeleestä ja antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset” (Mark. 16:16; usko ja kaste).
Miten vesi voi vaikuttaa näin suuria asioita?
”Vesi ei tosin vaikuta sitä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan.
Sillä vesi ilman Jumalan sanaa on pelkkää vettä eikä kaste.
Mutta Jumalan sanaan yhdistettynä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uuden syntymisen peso Pyhässä Hengessä” (Tiit. 3:5).
Edelleenkään en näe ns. uskovien kasteessa muuta kuin veden ja oman kuuliaisuuden askeleen.
-----
Sisältyykö teidän mielestänne, uskovien kasteen kannattajat, kasteeseenne mitään Jumalan armoa ja siunausta (evankeliumia).
(Meillehän se on ARMONVÄLINE)Kristus on se "väline" joka riittää kuolevallekin,jossa mitään tekoja ei enää tehdä, ainoa otatko armon vastaan.
Tiitus toinen luku mainitsee ARMO (Jeesus)on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ja kasvattaa meitä hylkäämään...
Kyllä varmaan näistä tuhansista kirjoituksista olet saanut selväksi mikä on helluntalaisten kasteopin tarkoitus.
- tottuus
Etkö tiedä, että kristinuskon syntyaikoihin oli lähi-idässa jopa satoja uskontoja, jotka kävivät kovaa kisaa kannattajista.
Yhteistä niille oli se, että ne kaikki pitivät toisiaan eksytyksinä.
Eipä ole maailma noista ajoista muuttunut - taikauskoisia ja narrattavia ihmisiä riittää.- mirham
tuosta lapsikasteesta,eikös sana sano että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta,mielestäni kaste ei ole niin tärkeä että se saisi eroittaa seurakuntia,,se ei ole elämän ja kuoleman kysymys...vaikka itse olen uskovien kasteen kannalla(eli kun on tultu uskoon ,mennään kasteelle) niin lapsikaste on ok..tuodaanhan siinä lapsi Jumalan eteen siunattavaksi
- tottuus
mirham kirjoitti:
tuosta lapsikasteesta,eikös sana sano että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta,mielestäni kaste ei ole niin tärkeä että se saisi eroittaa seurakuntia,,se ei ole elämän ja kuoleman kysymys...vaikka itse olen uskovien kasteen kannalla(eli kun on tultu uskoon ,mennään kasteelle) niin lapsikaste on ok..tuodaanhan siinä lapsi Jumalan eteen siunattavaksi
pakanallien riittimeno, jolla ei ole ihmiseen todellakaan mitään vaikutusta - se on silkkaa taikauskoa.
- yksi kaste
tottuus kirjoitti:
pakanallien riittimeno, jolla ei ole ihmiseen todellakaan mitään vaikutusta - se on silkkaa taikauskoa.
Kaste tulee Jumalalta. Kasteessa pestään pois synnit. Kasteessa on mukana vesi, veri ja Henki sanan mukaan.
Pietarin parannusvaatimus ennen kastetta esitettiin paikalla olleille miehille. Ei kotona olleille lapsille, jotka kastettiin, kun kokonaisia perheitä kastettiin.
Apt.2
38-39. "Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
Room.6:3
"Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme kastetut Jeesukseen Kristukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?" - tottuus
yksi kaste kirjoitti:
Kaste tulee Jumalalta. Kasteessa pestään pois synnit. Kasteessa on mukana vesi, veri ja Henki sanan mukaan.
Pietarin parannusvaatimus ennen kastetta esitettiin paikalla olleille miehille. Ei kotona olleille lapsille, jotka kastettiin, kun kokonaisia perheitä kastettiin.
Apt.2
38-39. "Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
Room.6:3
"Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme kastetut Jeesukseen Kristukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"Tule ihmeessä järkiisi ja lopeta moiseen hölynpölyyn uskominen.
Vai oikein "pestään" pois synnit käyttämällä veden lisäksi VERTA.
Törkeää taikauskoa, suorastaan kuvottavaa.
Ota ihmeessä selvää asioiden historiallisesta taustasta, ennekuin suinpäin ryhdyt moiseen postaskaan uskomaan. - yksi kaste
tottuus kirjoitti:
Tule ihmeessä järkiisi ja lopeta moiseen hölynpölyyn uskominen.
Vai oikein "pestään" pois synnit käyttämällä veden lisäksi VERTA.
Törkeää taikauskoa, suorastaan kuvottavaa.
Ota ihmeessä selvää asioiden historiallisesta taustasta, ennekuin suinpäin ryhdyt moiseen postaskaan uskomaan.Ilman verta ei ole syntien sovitusta. Katso Jumalan Karitsa, joka poisottaa maailman synnin. Sovitus ja Kristuksen veressä. Kun yksi sotamies puhtaisi Jeesuksen kyljen ristillä, niin siitä vuoti verta ja vettä.
Ananias sanoi Saulus Tarsolaisele: Ja nyt mitä viivyttelet, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi!
Raamattu sanoo luonnollisesta ihmisestä:
Ps.49
12. He luulevat, että heidän huoneensa pysyvät iäti ja heidän asuntonsa polvesta polveen; he nimittävät maatiloja nimensä mukaan.
13. Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen; hän on verrattavissa eläimeen, jotka hukkuvat.
14. Näin käy niiden, jotka ITSEENSÄ LUOTTAVAT, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.
15. Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee ja huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, eikä heillä ole asuntoa.
"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla." (Room.3:25)
"Niinkuin kirjoitettu on; ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan." (Room.3:10)
"Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme." (Jes.53:6)
"Hänessä (Jeesuksessa) meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksiantamus, hänen armonsa rikkauden mukaan." (Ef.1:7)
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh.3:6)
"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämestäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut, sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." (Room.10:9-10) mirham kirjoitti:
tuosta lapsikasteesta,eikös sana sano että kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta,mielestäni kaste ei ole niin tärkeä että se saisi eroittaa seurakuntia,,se ei ole elämän ja kuoleman kysymys...vaikka itse olen uskovien kasteen kannalla(eli kun on tultu uskoon ,mennään kasteelle) niin lapsikaste on ok..tuodaanhan siinä lapsi Jumalan eteen siunattavaksi
LIITTO VAI PYYTÄMISTÄ, 1. Piet. 3:21?
Vanhassa käännöksessä on kohta:
kaste on ”hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä”.
Liitto-sana vastaa tässä hyvin Raamatun muuta kielenkäyttöä.
Kasteessa Jumala tekee kanssamme liiton, joka pysyy aina voimassa.
Hän lahjoittaa meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi puhdistaen siten sydämemme.
Jumalan armoliitto (Josta kaste merkkinä) ei ole sellainen Jumalan ja ihmisen keskenään tekemä sopimus, jossa molemmilla osapuolilla on päätäntävalta liiton ehdoista.
Se on Jumalan yksin ihmisen parhaaksi tekemä iankaikkinen liitto. Se perustuu Jumalan rakkauteen meitä langenneita ihmisiä kohtaan.- tottuus
yksi kaste kirjoitti:
Ilman verta ei ole syntien sovitusta. Katso Jumalan Karitsa, joka poisottaa maailman synnin. Sovitus ja Kristuksen veressä. Kun yksi sotamies puhtaisi Jeesuksen kyljen ristillä, niin siitä vuoti verta ja vettä.
Ananias sanoi Saulus Tarsolaisele: Ja nyt mitä viivyttelet, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi!
Raamattu sanoo luonnollisesta ihmisestä:
Ps.49
12. He luulevat, että heidän huoneensa pysyvät iäti ja heidän asuntonsa polvesta polveen; he nimittävät maatiloja nimensä mukaan.
13. Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen; hän on verrattavissa eläimeen, jotka hukkuvat.
14. Näin käy niiden, jotka ITSEENSÄ LUOTTAVAT, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.
15. Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee ja huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, eikä heillä ole asuntoa.
"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla." (Room.3:25)
"Niinkuin kirjoitettu on; ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan." (Room.3:10)
"Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme." (Jes.53:6)
"Hänessä (Jeesuksessa) meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksiantamus, hänen armonsa rikkauden mukaan." (Ef.1:7)
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh.3:6)
"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämestäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut, sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." (Room.10:9-10)Olet uskonnollisen aivopesun läpeensä käynyt henkisesti sairas ihminen.
Lopeta ihmeessä noiden taikauskoisten lauseiden tyrkyttäminen. Niihin uskoivat taikauskoiset, koulujakäymättömät ja lukutaidottomat ihmisraukat 2000 vuotta sitten - nykyihmiselle ne ovat silkkaa hölynpölyä. - myös
tottuus kirjoitti:
Olet uskonnollisen aivopesun läpeensä käynyt henkisesti sairas ihminen.
Lopeta ihmeessä noiden taikauskoisten lauseiden tyrkyttäminen. Niihin uskoivat taikauskoiset, koulujakäymättömät ja lukutaidottomat ihmisraukat 2000 vuotta sitten - nykyihmiselle ne ovat silkkaa hölynpölyä.Esim. Paavali oli opiskellut yliopistossa. Luukas oli lääkäri jne. Eivät he mitään typeryksiä olleet, kuten annat ymmärtää.
Koska ihmiset eivät tämän maailman viisauden (esim.tieteet) kautta oppineet tuntemaan Jumalaa, päätti Jumala saarnauttamansa "hullutuksen" kautta pelastaa ne, jotka uskovat tuon hullutuksen.
Jumalan hullutus on suurempi, kuin tämän maailman viisaus.
Kolme on varmaa asiaa: elämän lyhyys, kuoleman varmuus ja iankaikkisuuden pituus. Missä vietät iäisyytesi? - tottuus
myös kirjoitti:
Esim. Paavali oli opiskellut yliopistossa. Luukas oli lääkäri jne. Eivät he mitään typeryksiä olleet, kuten annat ymmärtää.
Koska ihmiset eivät tämän maailman viisauden (esim.tieteet) kautta oppineet tuntemaan Jumalaa, päätti Jumala saarnauttamansa "hullutuksen" kautta pelastaa ne, jotka uskovat tuon hullutuksen.
Jumalan hullutus on suurempi, kuin tämän maailman viisaus.
Kolme on varmaa asiaa: elämän lyhyys, kuoleman varmuus ja iankaikkisuuden pituus. Missä vietät iäisyytesi?”Esim. Paavali oli opiskellut yliopistossa. Luukas oli lääkäri jne. Eivät he mitään typeryksiä olleet, kuten annat ymmärtää”
Paavalin tiedot luonnontieteistä olivat aivan olemattomat. Hänkin uskoi mm. että aivojen tehtävä on kehon jäähdyttäminen ja että ”sielu” majailee sydämessä, jolla myös ajatellaan..
Tuon ajan käsitykset luonnontapahtumista ja ilmiöistä eivät enää ole ”voimassa”.
Esim. Paavalin aikoina ”tiedettiin”;
1) mm rottien ja kärpästen sikiävän liasta
2) aivojen tehtävän olevan jäähdyttää elimistöä
3) ajattelun tapahtuvan sydämessä
4) tähdet olivat taivaankannessa olevia aukkoja
5) monet linnut talvehtivat järvien pohjassa
6) maapallo on pannukakku, jota Aurinko kiertää
7) kuolleista heräämistä pidettiin täysin mahdollisena ja sitä ”tapahtuikin” jatkuvasti (tajuton tulkittiin kuolleeksi, koska ei osattu mitata sydämen sykettä!!)
.
.
999999) oli olemassa 4 alkuainetta ; maa, vesi, tuli ja ilma
Silloin ei tunnettu;
1) kasvien yhteyttämistä
2) evoluutiota
3) DNA:ta
4) geenejä
5) atomin rakennetta
6) painovoimaa
7) sähköä
.
.
10000000000) säieteoriaa
Voin väittää 100% varmuudella, että 9-vuotias poikani on paljon viisaampi kuin Paavali, joka oli imenyt itsensä täyteen antiikin aikaista taikauskoa;
- sijaiskärsimys
- neitseellinen syntyminen
- kuolleista nouseminen
- taivas, helvetti
- riivaajahenget, paholaiset, saatana, enkelit
- jne. jne…… - kysyn
tottuus kirjoitti:
”Esim. Paavali oli opiskellut yliopistossa. Luukas oli lääkäri jne. Eivät he mitään typeryksiä olleet, kuten annat ymmärtää”
Paavalin tiedot luonnontieteistä olivat aivan olemattomat. Hänkin uskoi mm. että aivojen tehtävä on kehon jäähdyttäminen ja että ”sielu” majailee sydämessä, jolla myös ajatellaan..
Tuon ajan käsitykset luonnontapahtumista ja ilmiöistä eivät enää ole ”voimassa”.
Esim. Paavalin aikoina ”tiedettiin”;
1) mm rottien ja kärpästen sikiävän liasta
2) aivojen tehtävän olevan jäähdyttää elimistöä
3) ajattelun tapahtuvan sydämessä
4) tähdet olivat taivaankannessa olevia aukkoja
5) monet linnut talvehtivat järvien pohjassa
6) maapallo on pannukakku, jota Aurinko kiertää
7) kuolleista heräämistä pidettiin täysin mahdollisena ja sitä ”tapahtuikin” jatkuvasti (tajuton tulkittiin kuolleeksi, koska ei osattu mitata sydämen sykettä!!)
.
.
999999) oli olemassa 4 alkuainetta ; maa, vesi, tuli ja ilma
Silloin ei tunnettu;
1) kasvien yhteyttämistä
2) evoluutiota
3) DNA:ta
4) geenejä
5) atomin rakennetta
6) painovoimaa
7) sähköä
.
.
10000000000) säieteoriaa
Voin väittää 100% varmuudella, että 9-vuotias poikani on paljon viisaampi kuin Paavali, joka oli imenyt itsensä täyteen antiikin aikaista taikauskoa;
- sijaiskärsimys
- neitseellinen syntyminen
- kuolleista nouseminen
- taivas, helvetti
- riivaajahenget, paholaiset, saatana, enkelit
- jne. jne……Valitettavasti ihminen on hengellisten totuuksien alainen, ei pelkkä luonnontieto ketään pelasta.
Ihminen on synnin alla. Ihmisen on kuolemalla kuoltava ja sitten tulee tuomio.
Tuomiolla ei kysytä luonnontiedon kysymyksiä?
Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut ja niin myös sinun perhekuntasi.
Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö, muutoin kuin minun kauttani.
Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista. Sanotaan, että Lasarus haisi on. Ei silloin ollut kyse mistään tilapäisestä tajuttomuuden tilasta? Tapio522 kirjoitti:
LIITTO VAI PYYTÄMISTÄ, 1. Piet. 3:21?
Vanhassa käännöksessä on kohta:
kaste on ”hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä”.
Liitto-sana vastaa tässä hyvin Raamatun muuta kielenkäyttöä.
Kasteessa Jumala tekee kanssamme liiton, joka pysyy aina voimassa.
Hän lahjoittaa meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi puhdistaen siten sydämemme.
Jumalan armoliitto (Josta kaste merkkinä) ei ole sellainen Jumalan ja ihmisen keskenään tekemä sopimus, jossa molemmilla osapuolilla on päätäntävalta liiton ehdoista.
Se on Jumalan yksin ihmisen parhaaksi tekemä iankaikkinen liitto. Se perustuu Jumalan rakkauteen meitä langenneita ihmisiä kohtaan.käännetty lähinnä alkuperäisen tarkoituksen mukaan ja 1.Pt.3:21 on siinä käännetty vettä tarkoittaen: "joka nyt meidät kasteena vastineena pelastaa, ei lihan lian poistamista, vaan hyvän omantunnon pyyntö Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta Jumalassa."
Paavalin opetuskirjeistä päätellen "kasteen vastineena" uskovien elämässä pitäisi toimia 2.Kor.4:10 mainittu Jeesuksen kuolema: "Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin."
Se on ihan turhaa kerskata lapsi tai upotuskasteista jos ei ymmärrä sitä kastetta, jota Jeesus tarkoitti sanoessaan Sebedeuksen pojille: "Voitteko juoda sen maljan, jonka minä olen juova, tai tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?" (Mk.10:38).
Kertatapahtumana toimiva vesikaste on vain köyhä esikuva jatkuvasti ja päivittäin tapahtuvasta Kristuksen kuuliaisuuteen tapahtuvasta mielen uppoamisesta ja kuuliaisuuden kautta saatavasta hyvästä omastatunnosta.tottuus kirjoitti:
”Esim. Paavali oli opiskellut yliopistossa. Luukas oli lääkäri jne. Eivät he mitään typeryksiä olleet, kuten annat ymmärtää”
Paavalin tiedot luonnontieteistä olivat aivan olemattomat. Hänkin uskoi mm. että aivojen tehtävä on kehon jäähdyttäminen ja että ”sielu” majailee sydämessä, jolla myös ajatellaan..
Tuon ajan käsitykset luonnontapahtumista ja ilmiöistä eivät enää ole ”voimassa”.
Esim. Paavalin aikoina ”tiedettiin”;
1) mm rottien ja kärpästen sikiävän liasta
2) aivojen tehtävän olevan jäähdyttää elimistöä
3) ajattelun tapahtuvan sydämessä
4) tähdet olivat taivaankannessa olevia aukkoja
5) monet linnut talvehtivat järvien pohjassa
6) maapallo on pannukakku, jota Aurinko kiertää
7) kuolleista heräämistä pidettiin täysin mahdollisena ja sitä ”tapahtuikin” jatkuvasti (tajuton tulkittiin kuolleeksi, koska ei osattu mitata sydämen sykettä!!)
.
.
999999) oli olemassa 4 alkuainetta ; maa, vesi, tuli ja ilma
Silloin ei tunnettu;
1) kasvien yhteyttämistä
2) evoluutiota
3) DNA:ta
4) geenejä
5) atomin rakennetta
6) painovoimaa
7) sähköä
.
.
10000000000) säieteoriaa
Voin väittää 100% varmuudella, että 9-vuotias poikani on paljon viisaampi kuin Paavali, joka oli imenyt itsensä täyteen antiikin aikaista taikauskoa;
- sijaiskärsimys
- neitseellinen syntyminen
- kuolleista nouseminen
- taivas, helvetti
- riivaajahenget, paholaiset, saatana, enkelit
- jne. jne……et osaa ajattelemalla aivojasi ja kehoasi jäähdytellä tuosta uskonvastaisesta kiihkostasi, niin käy välillä valelemassa itseäsi kylmällä vedellä, ota kylmä suihku! Olet todennäköisesti helteen ja kiihkosi seurauksena menettänyt kyvyn ajatella itsenäisesti ja tarvitset viisaita neuvoja.
- Tapio52
yksi kaste kirjoitti:
Kaste tulee Jumalalta. Kasteessa pestään pois synnit. Kasteessa on mukana vesi, veri ja Henki sanan mukaan.
Pietarin parannusvaatimus ennen kastetta esitettiin paikalla olleille miehille. Ei kotona olleille lapsille, jotka kastettiin, kun kokonaisia perheitä kastettiin.
Apt.2
38-39. "Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu"
Room.6:3
"Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme kastetut Jeesukseen Kristukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?""Kolme on jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä." (1. Joh. 5:8).
Tämä onkin mielenkiintoinen Raamatun kohta.
Evankeliumissaan Johannes kirjoittaa Jeesuksesta:
”Häneen on Isä Jumala itse sinettinsä painanut.” (Joh. 6.26).
Kastettuaan Jeesuksen Johannes Kastaja näki Hengen laskeutuvan taivaasta alas niin kuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä (Joh. 1:32).
Tämän näkyvän merkin perusteella Johannes Kastaja sanoo Jeesuksesta: ”Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika” (Joh. 1:34).
Joh. 5:7-8: Kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri ja ne kolme pitävät yhtä.”
Jordanin vesi ja Golgatan veri liittävät pelastustapahtumat ihmisten maailmaan ja historiaan.
----
Kristillinen kaste on myös näkyvä merkki, jossa Jumala tunnustaa meidät omikseen.
Siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti (Ef. 1:13).Olemme Jumalan omaisuutta (Ef. 1:14). - lisäksi
Tapio52 kirjoitti:
"Kolme on jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä." (1. Joh. 5:8).
Tämä onkin mielenkiintoinen Raamatun kohta.
Evankeliumissaan Johannes kirjoittaa Jeesuksesta:
”Häneen on Isä Jumala itse sinettinsä painanut.” (Joh. 6.26).
Kastettuaan Jeesuksen Johannes Kastaja näki Hengen laskeutuvan taivaasta alas niin kuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä (Joh. 1:32).
Tämän näkyvän merkin perusteella Johannes Kastaja sanoo Jeesuksesta: ”Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika” (Joh. 1:34).
Joh. 5:7-8: Kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri ja ne kolme pitävät yhtä.”
Jordanin vesi ja Golgatan veri liittävät pelastustapahtumat ihmisten maailmaan ja historiaan.
----
Kristillinen kaste on myös näkyvä merkki, jossa Jumala tunnustaa meidät omikseen.
Siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti (Ef. 1:13).Olemme Jumalan omaisuutta (Ef. 1:14).Aivan samoin kuin David teki Joonatanin kanssa veriliiton. Veriliiton perusteella sukuun kuullut rampa poika Mefiboset haettiin kuninkaan linnaan ja hän sai aina syödä kuninkaan pöydässä. Mefiboset tuskin oli edes itse tietoinen tuosta veriliitosta ja sen merkityksestä? Hän kutsui itseään koiranraadoksi.
- tottuus
kysyn kirjoitti:
Valitettavasti ihminen on hengellisten totuuksien alainen, ei pelkkä luonnontieto ketään pelasta.
Ihminen on synnin alla. Ihmisen on kuolemalla kuoltava ja sitten tulee tuomio.
Tuomiolla ei kysytä luonnontiedon kysymyksiä?
Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut ja niin myös sinun perhekuntasi.
Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö, muutoin kuin minun kauttani.
Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista. Sanotaan, että Lasarus haisi on. Ei silloin ollut kyse mistään tilapäisestä tajuttomuuden tilasta?Ei ole lapsonen mitään "hengellisiä totuuksia", usko nyt jo, jos olet tervejärkinen.
Synti on ihmisen itsensä keksimä käsite, samoin viimeinen tuomio ja muutkin uskonnolliset naurettavuudet.
Uskotko todella Jeesuksen herättäneen Lasaruksen kuolleista? Sittenhän sinä uskot kaiken mitä sinulle kerrotaan tai mitä luet. Uskot sii kaikki muutkin uskonnot ja niiden jumalat tosiksi, samoin kuin heidän ihmeteot, joista on myös paljon kirjallista materiaalia.
Poseidonhan käveli paljon ennen Jeesusta vedenpäällä - uskot siis senkin.
Niin ja Dionysos muutti veden viiksi, usko nyt siis sekin. - Totuuden torvi
kysyn kirjoitti:
Valitettavasti ihminen on hengellisten totuuksien alainen, ei pelkkä luonnontieto ketään pelasta.
Ihminen on synnin alla. Ihmisen on kuolemalla kuoltava ja sitten tulee tuomio.
Tuomiolla ei kysytä luonnontiedon kysymyksiä?
Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut ja niin myös sinun perhekuntasi.
Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö, muutoin kuin minun kauttani.
Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista. Sanotaan, että Lasarus haisi on. Ei silloin ollut kyse mistään tilapäisestä tajuttomuuden tilasta?Krishna oli pitkälle esikuvana essalaisille, heidän pohtiessaan Jumalan olemusta. Siksi Jeesuskin on saanut melkein täsmälleen Krishan ominaisuudet. Tässä muutama näyte Krishnan opeista n. 500 eaa (siis paljon ennen UT:n kirjottamista). Tuntuvatko tutuilta?
” Minä olen koko maailman alkusyy. Minun kauttani se on luotu ja minun kauttani se hajoaa. Minun kauttani kaikki olevainen on yhdistetty aivan kuin helmet nauhassa. Minä olen maailman ylläpitäjä, sen ystävä ja herra. Minä olen sen tie ja turva.”
”Se joka tahtoo tulla, syvästi tuntemaan jumalan, luopukoon omaisuudestaan ja toiveistaan, menköön johonkin yksinäiseen paikkaan ja kiinnittäköön ajatuksensa yksinomaan jumalaan.” (Williams: Hinduism, s. 2-11)
”Mitä tahansa teetkin; mitä syötkin, mitä ikinä annat köyhille, mitä uhrannetkin, mitä antanet pyhäksi lahjaksi, tee se kaikki aivan kuin jos minulle tekisit.”
Jeesuksen elämänkerrankin essealaiset kopioivat suoraan Krishnalta. Heiltä näemmä puuttui oma luovuus.
- Krishna syntyi viattomasta neitseestä, jonka Jumala oli valinnut
- Krishna syntymää ilmoitti taivaalla hänen tähtensä
- Krishna vaikka olikin kuninkaallista sukua, syntyi alhaisissa ja puutteellisissa oloissa; luolassa
- Karjapaimenet tunsivat Jumalallisen lapsen ja palvelivat häntä; lankesivat maahan tämän edessä
- Krishnalle lahjoitettiin sandelipuuta ja hyvänhajuista voiteita
- Krishnan isää kehotti ääni taivaasta pakenemaan lapsen kanssa Gakoliin, Junma-virran yli sen tähden, että maan kuningas väijyi hänen henkeänsä
- Sen maan kuningas, missä Krishna syntyi, kuultuaan hänen syntymästään, koetti surmata hänet. Hän käski tappaa kaikki poikalapset koko valtakunnassaan, jotka olivat syntyneet sinä yönä
- Krishna kuoli ristillä, ja hänet on kuvattu kädet ojennettuina riippumassa ristinpuussa. (Guigniaunt: Religion de Antiquite)
- Krishnan kuollessa sattui suuria onnettomuuksia ja näkyi pahoja enteitä
- Krishna astui alas helvettiin. (Asiatic Researhes 1, s. 237)
- Krishna nousi ylös kuolleista
- Krishna nousi ruumiillisessa muodossa ylös taivaaseen ja monet näkivät hänen nousevan. (Asiatic Researches 11 s. 142-145) 30)
- Krishna on tuleva jälleen maan päälle viimeisinä päivinä
- Hän tulee sotasankarina ratsastaen valkoisella hevosella
- Hänen lähestyessään aurinko ja kuu pimenevät, maa vapisee ja tähdet putoilevat alas taivaalta
- Krishna on tuomitseva kuolleita viimeisenä päivänä. (Johnson: Oriental. Religions s. 504)
- Krishna on kaikkien luontokappaleiden luoja, näkyväisten ja näkymättömäin, koko maailmankaikkeus tuli hänen kauttaan, iankaikkisen luojan
Hän torjuu tavattomia vaaroja, tekee kaikenlaisia ihmeitä herättäen kuolleita, parantaen sairaita, rampoja, kuuroja ja sokeita, kaikkialla pitäen heikkojen puolta vahvoja vastaan, sorrettujen puolta mahtavia vastaan. Ihmiset tunkeilivat hänen ympärillään, kun hän kuljeskeli ja kunnioittavat häntä jumalana.
Krishnalla oli rakastettu opetuslapsi - Arjuna. Krishna kirkastettiin opetuslapsensa Arjunan nähden. Hän saarnasi erinomaisen jalosti ja ylevästi. Hän oli puhdas ja siveä ja nöyryyden merkiksi hän suostui pesemään bramiinien jalat. Krishna on totinen Brahma, vaikka se onkin salaisuus, miten jumala voi ottaa ihmisen muodon.
Ketään ei ole koskaan herätetty kuolleista; tuon Lasarus-tarinankin essealaiset keksivät vakuuttaakseen Jeesuksen jumalallista "uloitteisuutta".
Aivan samoin, kuin ei Yli-Vainionkaan kokouksissa kukaan parantanut, vaikka monet niin luulivat/väittivät, ei Jeesuskaan ketään oikeasti parantanut, saatika kuolleista herättänyt. - Maija K.
ekivaari kirjoitti:
et osaa ajattelemalla aivojasi ja kehoasi jäähdytellä tuosta uskonvastaisesta kiihkostasi, niin käy välillä valelemassa itseäsi kylmällä vedellä, ota kylmä suihku! Olet todennäköisesti helteen ja kiihkosi seurauksena menettänyt kyvyn ajatella itsenäisesti ja tarvitset viisaita neuvoja.
ja kykysi ajatella itsenäisesti on todettu NOLLAKSI ja kauan sitten.
- lääkäri
myös kirjoitti:
Esim. Paavali oli opiskellut yliopistossa. Luukas oli lääkäri jne. Eivät he mitään typeryksiä olleet, kuten annat ymmärtää.
Koska ihmiset eivät tämän maailman viisauden (esim.tieteet) kautta oppineet tuntemaan Jumalaa, päätti Jumala saarnauttamansa "hullutuksen" kautta pelastaa ne, jotka uskovat tuon hullutuksen.
Jumalan hullutus on suurempi, kuin tämän maailman viisaus.
Kolme on varmaa asiaa: elämän lyhyys, kuoleman varmuus ja iankaikkisuuden pituus. Missä vietät iäisyytesi?lääkärit olivat enimmäkseen puoskareita, jotka usein vain nopeuttivat potilaan menehtymistä?
Lääketieteen tietämys oli olematonta.
Tässä mielessä "tottuus" on oikeassa, pienet lapsetkin tietävät enemmän lääketieteestä kuin Luukas. - kun,
Totuuden torvi kirjoitti:
Krishna oli pitkälle esikuvana essalaisille, heidän pohtiessaan Jumalan olemusta. Siksi Jeesuskin on saanut melkein täsmälleen Krishan ominaisuudet. Tässä muutama näyte Krishnan opeista n. 500 eaa (siis paljon ennen UT:n kirjottamista). Tuntuvatko tutuilta?
” Minä olen koko maailman alkusyy. Minun kauttani se on luotu ja minun kauttani se hajoaa. Minun kauttani kaikki olevainen on yhdistetty aivan kuin helmet nauhassa. Minä olen maailman ylläpitäjä, sen ystävä ja herra. Minä olen sen tie ja turva.”
”Se joka tahtoo tulla, syvästi tuntemaan jumalan, luopukoon omaisuudestaan ja toiveistaan, menköön johonkin yksinäiseen paikkaan ja kiinnittäköön ajatuksensa yksinomaan jumalaan.” (Williams: Hinduism, s. 2-11)
”Mitä tahansa teetkin; mitä syötkin, mitä ikinä annat köyhille, mitä uhrannetkin, mitä antanet pyhäksi lahjaksi, tee se kaikki aivan kuin jos minulle tekisit.”
Jeesuksen elämänkerrankin essealaiset kopioivat suoraan Krishnalta. Heiltä näemmä puuttui oma luovuus.
- Krishna syntyi viattomasta neitseestä, jonka Jumala oli valinnut
- Krishna syntymää ilmoitti taivaalla hänen tähtensä
- Krishna vaikka olikin kuninkaallista sukua, syntyi alhaisissa ja puutteellisissa oloissa; luolassa
- Karjapaimenet tunsivat Jumalallisen lapsen ja palvelivat häntä; lankesivat maahan tämän edessä
- Krishnalle lahjoitettiin sandelipuuta ja hyvänhajuista voiteita
- Krishnan isää kehotti ääni taivaasta pakenemaan lapsen kanssa Gakoliin, Junma-virran yli sen tähden, että maan kuningas väijyi hänen henkeänsä
- Sen maan kuningas, missä Krishna syntyi, kuultuaan hänen syntymästään, koetti surmata hänet. Hän käski tappaa kaikki poikalapset koko valtakunnassaan, jotka olivat syntyneet sinä yönä
- Krishna kuoli ristillä, ja hänet on kuvattu kädet ojennettuina riippumassa ristinpuussa. (Guigniaunt: Religion de Antiquite)
- Krishnan kuollessa sattui suuria onnettomuuksia ja näkyi pahoja enteitä
- Krishna astui alas helvettiin. (Asiatic Researhes 1, s. 237)
- Krishna nousi ylös kuolleista
- Krishna nousi ruumiillisessa muodossa ylös taivaaseen ja monet näkivät hänen nousevan. (Asiatic Researches 11 s. 142-145) 30)
- Krishna on tuleva jälleen maan päälle viimeisinä päivinä
- Hän tulee sotasankarina ratsastaen valkoisella hevosella
- Hänen lähestyessään aurinko ja kuu pimenevät, maa vapisee ja tähdet putoilevat alas taivaalta
- Krishna on tuomitseva kuolleita viimeisenä päivänä. (Johnson: Oriental. Religions s. 504)
- Krishna on kaikkien luontokappaleiden luoja, näkyväisten ja näkymättömäin, koko maailmankaikkeus tuli hänen kauttaan, iankaikkisen luojan
Hän torjuu tavattomia vaaroja, tekee kaikenlaisia ihmeitä herättäen kuolleita, parantaen sairaita, rampoja, kuuroja ja sokeita, kaikkialla pitäen heikkojen puolta vahvoja vastaan, sorrettujen puolta mahtavia vastaan. Ihmiset tunkeilivat hänen ympärillään, kun hän kuljeskeli ja kunnioittavat häntä jumalana.
Krishnalla oli rakastettu opetuslapsi - Arjuna. Krishna kirkastettiin opetuslapsensa Arjunan nähden. Hän saarnasi erinomaisen jalosti ja ylevästi. Hän oli puhdas ja siveä ja nöyryyden merkiksi hän suostui pesemään bramiinien jalat. Krishna on totinen Brahma, vaikka se onkin salaisuus, miten jumala voi ottaa ihmisen muodon.
Ketään ei ole koskaan herätetty kuolleista; tuon Lasarus-tarinankin essealaiset keksivät vakuuttaakseen Jeesuksen jumalallista "uloitteisuutta".
Aivan samoin, kuin ei Yli-Vainionkaan kokouksissa kukaan parantanut, vaikka monet niin luulivat/väittivät, ei Jeesuskaan ketään oikeasti parantanut, saatika kuolleista herättänyt.Menehän nyt krisnoinensi takaisin viccanoitien palstalle kertomaan satujasi, jospa ne siellä saavat vastakaikua.Jos vaikka kerberos ilmestyy sinulle tuonelasta koirineen, kun ahkerasti käyskentelet mytologian hyllyvillä soilla.
Vanhurskas on elävä uskosta Jeesukseen. Me kristityt kerskaamme Kristuksen Jeesuksen rististä Golgatalla ja maahan valuneesta sovintoverestä. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. - Siperian aroilla
kun, kirjoitti:
Menehän nyt krisnoinensi takaisin viccanoitien palstalle kertomaan satujasi, jospa ne siellä saavat vastakaikua.Jos vaikka kerberos ilmestyy sinulle tuonelasta koirineen, kun ahkerasti käyskentelet mytologian hyllyvillä soilla.
Vanhurskas on elävä uskosta Jeesukseen. Me kristityt kerskaamme Kristuksen Jeesuksen rististä Golgatalla ja maahan valuneesta sovintoverestä. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.monet kuukaudet ja nyt lomille taas tullut.
Olitko tällä kertaa idässä?
Etkös rapakon taaksekin juotunut pakkasen aikaan,tervetuloa taas torveileen.
Tää loppu siis torvelolle.nim. T.T. - Terhi-Anna
kun, kirjoitti:
Menehän nyt krisnoinensi takaisin viccanoitien palstalle kertomaan satujasi, jospa ne siellä saavat vastakaikua.Jos vaikka kerberos ilmestyy sinulle tuonelasta koirineen, kun ahkerasti käyskentelet mytologian hyllyvillä soilla.
Vanhurskas on elävä uskosta Jeesukseen. Me kristityt kerskaamme Kristuksen Jeesuksen rististä Golgatalla ja maahan valuneesta sovintoverestä. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.kun huomaat, että kristinusko onkin vain muista - sitä paljon vanhemmista - taikauskoista kyhätty satukokoelma.
- kuitenkin
lääkäri kirjoitti:
lääkärit olivat enimmäkseen puoskareita, jotka usein vain nopeuttivat potilaan menehtymistä?
Lääketieteen tietämys oli olematonta.
Tässä mielessä "tottuus" on oikeassa, pienet lapsetkin tietävät enemmän lääketieteestä kuin Luukas.1. Moos. 50:2
Sitten Joosef käski lääkäreitä, jotka olivat hänen palveluksessaan, balsamoimaan hänen isänsä, ja lääkärit balsamoivat Israelin.
Mark. 5:26
ja paljon kärsinyt monen lääkärin käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua, pikemminkin käyden huonommaksi.
Kol. 4:14
Luukas, rakas lääkäri, lähettää teille tervehdyksen, niin myös Deemas. - kotiutunut
Terhi-Anna kirjoitti:
kun huomaat, että kristinusko onkin vain muista - sitä paljon vanhemmista - taikauskoista kyhätty satukokoelma.
Tehän tytöt olette joukolla kyläileen tulleet.
- eräs sivullinen
kuitenkin kirjoitti:
1. Moos. 50:2
Sitten Joosef käski lääkäreitä, jotka olivat hänen palveluksessaan, balsamoimaan hänen isänsä, ja lääkärit balsamoivat Israelin.
Mark. 5:26
ja paljon kärsinyt monen lääkärin käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua, pikemminkin käyden huonommaksi.
Kol. 4:14
Luukas, rakas lääkäri, lähettää teille tervehdyksen, niin myös Deemas.??
- Totuuden torvi
kun, kirjoitti:
Menehän nyt krisnoinensi takaisin viccanoitien palstalle kertomaan satujasi, jospa ne siellä saavat vastakaikua.Jos vaikka kerberos ilmestyy sinulle tuonelasta koirineen, kun ahkerasti käyskentelet mytologian hyllyvillä soilla.
Vanhurskas on elävä uskosta Jeesukseen. Me kristityt kerskaamme Kristuksen Jeesuksen rististä Golgatalla ja maahan valuneesta sovintoverestä. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.mukaan psykopaatti, vakavasti mielisairas.
Luepa Palmun kirja "Paavali, risti ja riita".
Paavali kärsi tavattomasti siitä, etteivät juutalaiset ja muutkaan tahtoneet hänen puheisiinsa uskoa. Siksi hän joutui sepittämään tuon "hullutus" lauseen. - paljon lukenut
Totuuden torvi kirjoitti:
mukaan psykopaatti, vakavasti mielisairas.
Luepa Palmun kirja "Paavali, risti ja riita".
Paavali kärsi tavattomasti siitä, etteivät juutalaiset ja muutkaan tahtoneet hänen puheisiinsa uskoa. Siksi hän joutui sepittämään tuon "hullutus" lauseen.sairas mieshän hän oli. Kirjoitti ja puhui sekavia, erittäin ristiriitaisia lauseita; "kantakaa toistenne taakkoja" eikun "kantakaa omat taakkanne" jne. Pelle mikä pelle. Kyllä hänen teksteistään selvästi näkee, ettei kaikki ole kotona.
- tode'
Totuuden torvi kirjoitti:
mukaan psykopaatti, vakavasti mielisairas.
Luepa Palmun kirja "Paavali, risti ja riita".
Paavali kärsi tavattomasti siitä, etteivät juutalaiset ja muutkaan tahtoneet hänen puheisiinsa uskoa. Siksi hän joutui sepittämään tuon "hullutus" lauseen.pitkästä aikaa! ja entiset kujeet ja samat apulaiset säestämässä.
älä unohda, että myös pietarilla oli vahvasti sormensa pelissä, mitä tulee kristillisen seurakunnan syntymiseen.
muistathan edelleen myös kuningas davidin tärkeän osuuden? ekivaari kirjoitti:
et osaa ajattelemalla aivojasi ja kehoasi jäähdytellä tuosta uskonvastaisesta kiihkostasi, niin käy välillä valelemassa itseäsi kylmällä vedellä, ota kylmä suihku! Olet todennäköisesti helteen ja kiihkosi seurauksena menettänyt kyvyn ajatella itsenäisesti ja tarvitset viisaita neuvoja.
Maikki kun mollasit!
lääkäri kirjoitti:
lääkärit olivat enimmäkseen puoskareita, jotka usein vain nopeuttivat potilaan menehtymistä?
Lääketieteen tietämys oli olematonta.
Tässä mielessä "tottuus" on oikeassa, pienet lapsetkin tietävät enemmän lääketieteestä kuin Luukas.että vielä pari kolme vuosisataa sitten lääkärit pilkkasivat Raamatun hygieniasääntöjä? Synnytyssairaaloissa kopeloivat pesemättömin käsin synnyttävien naisten kohtuja ja aiheuttivat ylimielisyydellään paljon kuolemaan johtavia tulehduksia.
- Diagoras
1933/38 Raamatussa puhutaan Efesosta ja Korintosta, mutta nykyään näiden kaupunkien nimet kirjoitetaan virallisesti Efesos ja Korintti, kaikissa historiankirjoissakin tehdään niin. Ihan muuten vain tämä huomautus.
Vaan pelastuuko sun sielusta tulevasta tuomiosta ? Se miu kiinnostaa ettäs tiedät!!
Cops!---->
Turvakaupungit (Joos. 20)
Turvakaupungit on hyvin kiinnostava ja teologisesti tärkeä aihe. MacLear kertoo perimätietoa kaupungeista:
Juutalaiset raamatunselittäjät kertovat, kuinka varhaisina aikoina tahattoman tapon tehneelle tarjottu turvapaikka tehtiin mahdollisimman turvalliseksi: (a) turvakaupunkeihin johtavat tiet pidettiin aina erinomaisessa kunnossa ja niiden oli oltava vähintään 32 kyynärää (15 metriä) leveät; (b) kaikki esteet, jotka saattoivat pysäyttää pakenijan etenemisen tai hidastaa hänen vauhtiaan, poistettiin; (c) kumpareita ei ollut eikä yhtään sillatonta jokea saanut olla; (d) joka risteykseen oli pystytetty "turva"- merkinnällä varustettu tolppa opastamaan onnetonta miestä matkallaan; (e) kun surmaaja oli kerran asettunut kyseiseen kaupunkiin, hänelle annettiin mukava asunto, ja asukkaiden tuli opettaa hänelle jokin ammatti, että hän saattoi elättää itsensä.
Nämä kaupungit kuvaavat Israelin kansaa ja sen syyllisyyttä Messiaan surmaamiseen. Kristus on tuo turvakaupunki, jonka luo katuva Israel voi paeta turvaan. D. L. Moody mainitsi: "Turvakaupungit on Kristuksen vertauskuva, ja niiden nimet ovat merkityksellisiä siinä yhteydessä".
Turvakaupungit ja niiden nimien merkitys:
Jordanista länteen
Kedes - Pyhyys
Sikem - Voima
Kirjat-Arba tai Hebron - Osallisuus
Jordanista itään
Gileadin Raamot - Mielenylennys
Goolan - Onnellisuus
Beser - Turvallisuus
Näin Kristus tarjoaa kaikki ne siunaukset, joihin näiden kaupunkien nimet viittaavat. Silmäys kartalle osoittaa, että turvakaupungit oli strategisesti sijoitettu niin, ettei mistään osasta maata ollut 50:ttä kilometriä enempää lähimpään turvakaupunkiin. Moody soveltaa:
"Samoin kuin turvakaupungit oli sijoitettu siten, että niihin oli pääsy kaikkialta maasta, niin Kristuskin on jokaiselle hätää kärsivälle syntiselle helposti lähestyttävissä" (1 Joh. 2:1, 2).
Huomaa yhtäläisyys surmaajalle turvakaupungissa tarjotun ajallisen pelastuksen ja Kristuksessa syntiselle tarjotun iankaikkisen pelastuksen välillä. Tiet kaupunkiin olivat selviä ja tarkasti merkittyjä, aivan kuten pelastuksen tiekin, ettei kukaan tekisi virhettä ja menettäisi elämäänsä. Kaupungit olivat hajallaan ympäri maata, ja kaikilla oli niihin helppo pääsy. Elämän kriisitilanne ajoi ihmisiä turvakaupunkiin, ja monesti tarvitaankin jonkinlainen kriisi ajamaan ihmiset Herran Jeesuksen luo turvaan. Syylliselle ei ollut minkäänlaista välimaastoa - hän oli joko turvassa kaupungissa tai alttiina verikostajan vihalle. Jokainen ihminen on joko turvassa Kristuksessa tai Jumalan tuomion alainen (Joh. 3:36).
William MacDonald
ai niin oli se sittenkin kiinnostava? ;)?
(savis) !!!! !!!!- Diagoras
savonarola kirjoitti:
Vaan pelastuuko sun sielusta tulevasta tuomiosta ? Se miu kiinnostaa ettäs tiedät!!
Cops!---->
Turvakaupungit (Joos. 20)
Turvakaupungit on hyvin kiinnostava ja teologisesti tärkeä aihe. MacLear kertoo perimätietoa kaupungeista:
Juutalaiset raamatunselittäjät kertovat, kuinka varhaisina aikoina tahattoman tapon tehneelle tarjottu turvapaikka tehtiin mahdollisimman turvalliseksi: (a) turvakaupunkeihin johtavat tiet pidettiin aina erinomaisessa kunnossa ja niiden oli oltava vähintään 32 kyynärää (15 metriä) leveät; (b) kaikki esteet, jotka saattoivat pysäyttää pakenijan etenemisen tai hidastaa hänen vauhtiaan, poistettiin; (c) kumpareita ei ollut eikä yhtään sillatonta jokea saanut olla; (d) joka risteykseen oli pystytetty "turva"- merkinnällä varustettu tolppa opastamaan onnetonta miestä matkallaan; (e) kun surmaaja oli kerran asettunut kyseiseen kaupunkiin, hänelle annettiin mukava asunto, ja asukkaiden tuli opettaa hänelle jokin ammatti, että hän saattoi elättää itsensä.
Nämä kaupungit kuvaavat Israelin kansaa ja sen syyllisyyttä Messiaan surmaamiseen. Kristus on tuo turvakaupunki, jonka luo katuva Israel voi paeta turvaan. D. L. Moody mainitsi: "Turvakaupungit on Kristuksen vertauskuva, ja niiden nimet ovat merkityksellisiä siinä yhteydessä".
Turvakaupungit ja niiden nimien merkitys:
Jordanista länteen
Kedes - Pyhyys
Sikem - Voima
Kirjat-Arba tai Hebron - Osallisuus
Jordanista itään
Gileadin Raamot - Mielenylennys
Goolan - Onnellisuus
Beser - Turvallisuus
Näin Kristus tarjoaa kaikki ne siunaukset, joihin näiden kaupunkien nimet viittaavat. Silmäys kartalle osoittaa, että turvakaupungit oli strategisesti sijoitettu niin, ettei mistään osasta maata ollut 50:ttä kilometriä enempää lähimpään turvakaupunkiin. Moody soveltaa:
"Samoin kuin turvakaupungit oli sijoitettu siten, että niihin oli pääsy kaikkialta maasta, niin Kristuskin on jokaiselle hätää kärsivälle syntiselle helposti lähestyttävissä" (1 Joh. 2:1, 2).
Huomaa yhtäläisyys surmaajalle turvakaupungissa tarjotun ajallisen pelastuksen ja Kristuksessa syntiselle tarjotun iankaikkisen pelastuksen välillä. Tiet kaupunkiin olivat selviä ja tarkasti merkittyjä, aivan kuten pelastuksen tiekin, ettei kukaan tekisi virhettä ja menettäisi elämäänsä. Kaupungit olivat hajallaan ympäri maata, ja kaikilla oli niihin helppo pääsy. Elämän kriisitilanne ajoi ihmisiä turvakaupunkiin, ja monesti tarvitaankin jonkinlainen kriisi ajamaan ihmiset Herran Jeesuksen luo turvaan. Syylliselle ei ollut minkäänlaista välimaastoa - hän oli joko turvassa kaupungissa tai alttiina verikostajan vihalle. Jokainen ihminen on joko turvassa Kristuksessa tai Jumalan tuomion alainen (Joh. 3:36).
William MacDonald
ai niin oli se sittenkin kiinnostava? ;)?
(savis) !!!! !!!!Minua taas ei kiinnosta sielut ja tuomiot ollenkaan...
- henkesi
Diagoras kirjoitti:
Minua taas ei kiinnosta sielut ja tuomiot ollenkaan...
etsii Jumalaa,muutoin et näillä sivuilla olisi.
Olet sentään herätyksessä, vaikka tänään pilkaatkin uskovaisia.
Toisaalta se kuuluu sinun ikäistesi tyyliin,usein.
- sukupuu
Apostoli Johannes mielestäni ei ollut serkku, vaan eikös"kastaja" ollut Sakariaan poika?
- fri
On suurin murhe kristin uskon vastustajat,eli pilkaajat.
Uskosta osaton ,ehkä ihmettelee ,kun ensin uskonto sivuilla on,että mitä tarkoitusta varten toisen uskoa pilkaa.
Toinen kuten tuolla eräs jo kirjoitti,että Johannes oli Sebedeuksen poika,eikä siis Jeesuksen "serkku".- Vanhempi teologi
vaan kaiken taikauskon vastustajia. Kristinuskon kaikki tunnusmerkit osoittavat sen olevan vain yksi taikausko muiden taikauskojen joukossa.
- Vanhempi teologi
vaan kaiken taikauskon vastustajia. Kristinuskon kaikki tunnusmerkit kun osoittavat sen olevan vain yksi taikausko muiden taikauskojen joukossa.
- fri
Vanhempi teologi kirjoitti:
vaan kaiken taikauskon vastustajia. Kristinuskon kaikki tunnusmerkit kun osoittavat sen olevan vain yksi taikausko muiden taikauskojen joukossa.
joten käynkin ilta rukoukseen ja kiitän Herraa siunatusta päivästä ja siitä,että Hän saisi sinuakin johdattaa itsensä tuntemisessa.
Jumala kuulee rukoukset ja vastaa lastensa pyyntöihin,Hyvää yötä ja siunausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 226766
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04697- 613786
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292958Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362763Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452546Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262445- 401813
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731777- 251745