Antisemitistiset Israelia kironneet profeetat.
AI-yhteenveto
"Vanhan testamentin profeetat tuomitsivat lähes poikkeuksetta Israelin ja Juudan kansojen pahat teot, kuten sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden, köyhien riiston, moraalisen turmeluksen ja epäjumalanpalveluksen. Profeettojen julistukseen kuului vahvasti sekä synnin paljastaminen (tuomio) että kehotus parannukseen.
Tässä ovat keskeisimmät profeetat ryhmiteltynä sen mukaan, milloin ja missä he vaikuttivat:
Ennen pakkosiirtolaisuutta vaikuttaneet profeetat (Juudan ja Israelin kuningaskunnat)
• Amos: Yksi varhaisimmista kirjaprofeetoista, joka saarnasi erityisesti Israelin pohjoisvaltakunnassa. Hän tuomitsi ankarasti rikkaiden harjoittaman köyhien ja turvattomien riiston, korruption sekä ulkokultaisen uskonnollisuuden.
• Hoosea: Vaikutti myös pohjoisessa ja vertasi kansan luopumusta Jumalasta avionrikkomukseen ja huoruuteen. Hän tuomitsi epäjumalanpalveluksen (erityisesti Baalin palvonnan) ja liittoyhteyden rikkomisen.
• Jesaja: Vaikutti eteläisessä Juudan valtakunnassa Jerusalemissa. Hän tuomitsi yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden, ylpeyden, liittoutumisen vieraiden valtojen kanssa Jumalaan turvaamisen sijaan sekä muodollisen uskonnonharjoituksen, johon ei liittynyt oikeudenmukaisuutta.
• Miika: Jesajan aikalaismies, joka puolusti maaseudun köyhiä kaupunkieliitin riistoa vastaan. Hän tuomitsi korruptoituneet tuomarit, papit ja väärät profeetat, jotka toimivat vain rahan vuoksi.
• Jeremia: Niin sanottu "itkevä profeetta", joka eli Juudan viimeisinä vuosikymmeninä ennen Jerusalemin tuhoa. Hän tuomitsi kansan itsepäisen synnissä elämisen, sosiaaliset vääryydet, viattomien veren vuodattamisen ja luottamuksen tyhjiin rituaaleihin. Hän varoitti, että parannuksen tekemättömyys johtaa Babylonin valloitukseen.
• Sefanja: Tuomitsi Juudan yläluokan ja papiston epäjumalanpalveluksesta ja ylimielisyydestä varoittaen lähestyvästä "Herran päivästä" eli tuomiosta.
Pakkosiirtolaisuuden aikana vaikuttaneet profeetat
• Hesekiel: Toimi pakkosiirtolaisuudessa Babylonissa. Hän kävi läpi syitä siihen, miksi katastrofi tapahtui, ja tuomitsi kansan menneet synnit, kuten Jerusalemin temppelin saastuttamisen epäjumalankuvilla, veren vuodattamisen ja yleisen moraalittomuuden.
Pakkosiirtolaisuuden jälkeen vaikuttaneet profeetat
• Malakia: Vanhan testamentin viimeinen profeetta, joka arvosteli pakkosiirtolaisuudesta palanneita juutalaisia. Hän tuomitsi erityisesti pappien kelvottomuuden, viallisten uhrien tuomisen, avioerot, avioliitot vieraiden kansojen kanssa sekä kymmenysten laiminlyömisen."
AI-yhteenveto
"Vanhan testamentin profeetat tuomitsivat lähes poikkeuksetta Israelin ja Juudan kansojen pahat teot, kuten sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden, köyhien riiston, moraalisen turmeluksen ja epäjumalanpalveluksen. Profeettojen julistukseen kuului vahvasti sekä synnin paljastaminen (tuomio) että kehotus parannukseen.
Tässä ovat keskeisimmät profeetat ryhmiteltynä sen mukaan, milloin ja missä he vaikuttivat:
Ennen pakkosiirtolaisuutta vaikuttaneet profeetat (Juudan ja Israelin kuningaskunnat)
• Amos: Yksi varhaisimmista kirjaprofeetoista, joka saarnasi erityisesti Israelin pohjoisvaltakunnassa. Hän tuomitsi ankarasti rikkaiden harjoittaman köyhien ja turvattomien riiston, korruption sekä ulkokultaisen uskonnollisuuden.
• Hoosea: Vaikutti myös pohjoisessa ja vertasi kansan luopumusta Jumalasta avionrikkomukseen ja huoruuteen. Hän tuomitsi epäjumalanpalveluksen (erityisesti Baalin palvonnan) ja liittoyhteyden rikkomisen.
• Jesaja: Vaikutti eteläisessä Juudan valtakunnassa Jerusalemissa. Hän tuomitsi yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden, ylpeyden, liittoutumisen vieraiden valtojen kanssa Jumalaan turvaamisen sijaan sekä muodollisen uskonnonharjoituksen, johon ei liittynyt oikeudenmukaisuutta.
• Miika: Jesajan aikalaismies, joka puolusti maaseudun köyhiä kaupunkieliitin riistoa vastaan. Hän tuomitsi korruptoituneet tuomarit, papit ja väärät profeetat, jotka toimivat vain rahan vuoksi.
• Jeremia: Niin sanottu "itkevä profeetta", joka eli Juudan viimeisinä vuosikymmeninä ennen Jerusalemin tuhoa. Hän tuomitsi kansan itsepäisen synnissä elämisen, sosiaaliset vääryydet, viattomien veren vuodattamisen ja luottamuksen tyhjiin rituaaleihin. Hän varoitti, että parannuksen tekemättömyys johtaa Babylonin valloitukseen.
• Sefanja: Tuomitsi Juudan yläluokan ja papiston epäjumalanpalveluksesta ja ylimielisyydestä varoittaen lähestyvästä "Herran päivästä" eli tuomiosta.
Pakkosiirtolaisuuden aikana vaikuttaneet profeetat
• Hesekiel: Toimi pakkosiirtolaisuudessa Babylonissa. Hän kävi läpi syitä siihen, miksi katastrofi tapahtui, ja tuomitsi kansan menneet synnit, kuten Jerusalemin temppelin saastuttamisen epäjumalankuvilla, veren vuodattamisen ja yleisen moraalittomuuden.
Pakkosiirtolaisuuden jälkeen vaikuttaneet profeetat
• Malakia: Vanhan testamentin viimeinen profeetta, joka arvosteli pakkosiirtolaisuudesta palanneita juutalaisia. Hän tuomitsi erityisesti pappien kelvottomuuden, viallisten uhrien tuomisen, avioerot, avioliitot vieraiden kansojen kanssa sekä kymmenysten laiminlyömisen."
Vastaukset 9
Vanhimmat
Selvää on, että Israelin Jumala ei jätä rankaisematta näitä Israelia kironneita profeettoja, vaan kaikki he joutuvat ikuisesti piinahelvettiin kidutettavaksi Jeesuksen tullessa nostamaan kotimaahansa Israeliin palanneet siionistit ansaitsemaansa kunniaan.
4. Moos. 24:9
Se on kyyristynyt, se on laskeutunut maahan kuin leijona, niinkuin naarasleijona-kuka uskaltaa sitä häiritä? Siunattu olkoon, joka sinua siunaa, kirottu, joka sinua kiroaa!"
Jeesuskin uskalsi häiritä leijonaa nimittämällä sen lapsia perkeleen lapsiksi ja huonosti kävi.
Mutta ei hätää, Leijona on nyt korvannut Karitsan ja Israel pelastaa kaikki kristityt lampaat, jotka vain siunaavat sitä.
Paavali oli kaikista pahin antisemitisti.
Ap. t. 26:10
Niinkuin minä myös tein Jerusalemissa, ja salpasin monta pyhää vankihuoneisiin, kuin minä ylimmäisiltä papeilta olin saanut vallan; ja kuin he tapettiin, mielistyin minä heidän tuomioonsa,
No tuo tapahtui ennen Paavalin uskoontuloa.
Mutta sen jälkeen myös Paavali herjasi Israelia.
Gal.4
25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
4. Moos. 24:9
Se on kyyristynyt, se on laskeutunut maahan kuin leijona, niinkuin naarasleijona-kuka uskaltaa sitä häiritä? Siunattu olkoon, joka sinua siunaa, kirottu, joka sinua kiroaa!
Mitä Raamatussa kerrotaan tietäjä Bileamista, jonka profetiaan helluntailaiset perustavat Israelin siunaamisoppinsa ?
"Moabin kuningas Balak oli palkannut Bileamin kiroamaan israelilaiset, mutta Jumalan hengen tultua Bileamiin hän päätyikin kiroamisen sijasta siunaamaan Israelin kolmesti. Kyseinen jae on osa Bileamin kolmatta profetiaa.
Bileam ei Raamatun tekstien mukaan koskaan tuominnut tai nuhdellut Israelia sen pahoista teoista. Sen sijaan hän toimi täysin päinvastoin: hän etsi keinoa hyötyä taloudellisesti Israelin lankeemuksesta ja opetti vihollisille, miten israelilaiset saataisiin tekemään syntiä.
Bileamin toiminta voidaan jakaa kahteen vaiheeseen:
1. Julkinen siunaaminen: Kun Moabin kuningas Balak palkkasi Bileamin kiroamaan Israelin erämaassa, Jumala pakotti Bileamin suun puhumaan pelkkää siunausta. Bileam ei tässä yhteydessä tuominnut Israelia, vaan ylisti heidän majojensa kauneutta ja julisti heidän tulevaa menestystään (4. Moos. 23–24).
2. Salainen turmeleminen ("Bileamin oppi"): Koska Bileam ei pystynyt suoraan kiroamaan Israelia, hän keksi kiertotien saadakseen luvassa olleen palkkion. Hän neuvoi Moabin kuningasta houkuttelemaan Israelin miehet moraalittomuuteen ja epäjumalanpalvelukseen (Baal-Peor) moabilais- ja midianilaisnaisten avulla. Bileam tiesi, että jos kansa tekisi syntiä, heidän oma Jumalansa kääntyisi heitä vastaan.
Tämä juoni onnistui, ja sen seurauksena Israel lankesi, mikä johti Jumalan vitsaukseen ja 24 000 israelilaisen kuolemaan. Bileam ei siis toiminut profeettana, joka olisi nuhdellut kansaa synnistä parannukseen, vaan hän oli manipulaattori, joka houkutteli heidät pahoihin tekoihin.
Tämän vuoksi Uusi testamentti (kuten Ilmestyskirja 2:14 ja 2. Pietarin kirje 2:15–16) muistaa Bileamin ahneuden ja harhaanjohtamisen symbolina, ei suorapuheisena moraalinvartijana."
Bileamin juonitteluista seurasi lopulta hänen oma kuolemansa israelilaisten miekkaan sekä ikuinen maine Raamatussa ahneuden ja eksytyksen symbolina.
"Kuolema taistelussa: Bileam ei kuitenkaan päässyt nauttimaan juonensa hedelmistä pitkään. Kun israelilaiset myöhemmin ryhtyivät kostosotaan midianilaisia vastaan, he surmasivat midianilaisten kuninkaiden lisäksi myös Bileamin, Beorin pojan, miekalla (4. Mooseksen kirja 31:8)"
Mitä ajatuksia tämä herättää niissä, jotka vaivautuvat käyttämään aivonystyröitään ajattelemiseen ?
Siunaajallekin kävi huonosti.
Jer.8:10 Sentähden annan minä heidän emäntänsä muukalaisille ja heidän peltonsa niille, jotka heitä karkoittavat; sillä he ovat kaikki ahneudelta voitetut, pienimmästä niin suurimpaan, papit ja prophetat opettavat kaikki valhetta. Biblia (1776) Jes.56:11. Jer.6:12.
RAAMATULLINEN VASTINE JA TEKSTIANALYYSI: VANHAN TESTAMENTIN PROFEETAT JA ANTISEMITISMI
Keskusteluketjussa nostetaan esiin teologiaan ja historiaan liittyvä väite, jonka mukaan Israelin ja Juudan omia pahoja tekoja arvostelleet profeetat olisivat olleet antisemitistejä. Kun tätä väitettä peilataan Raamatun tekstien ja kokonaislogiikan kautta, oletus murtuu ja paljastuu samanlaiseksi virheelliseksi tulkinnaksi kuin aiemmin ketjussa puretut uskonnolliset kontrollirakenteet.
1. Profeetallisen viran alkuperä ja kansallinen identiteetti
Vanhan testamentin profeetat eivät olleet ulkopuolisia kriitikoita tai vieraita vihollisia, vaan he olivat itse saman kansan jäseniä, jotka elivät ja kärsivät laumansa keskellä. Heidän kova julistuksensa ei noussut kansan rodullisesta tai etnisestä vihaamisesta, vaan Isän antamasta käskystä palauttaa kansa takaisin oikeudenmukaisuuteen ja sydämen lakiin.
• Jesajan suora samastuminen kansaansa (Jes. 6:5): ”Silloin minä sanoin: ’Voi minua, sillä minä hukun! Sillä minä olen mies, jolla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet...’” -> Profeetta ei asetu kansansa yläpuolelle tuomitsemaan rotuna, vaan lukee itsensä samaan rikkinäisyyteen.
• Amoksen suora valtuus (Amos 7:15): ”Mutta Herra otti minut lauman takaa, ja Herra sanoi minulle: ’Mene ja ennusta minun kansalleni Israelille.’”
2. Laittomuuden ja sosiaalisen vääryyden nuhteleminen
Profeettojen ankara julistus kohdistui aina konkreettisiin synteihin – kuten köyhien riistoon, orpojen ja leskien polkemiseen sekä lahjottuihin tuomareihin – ei ihmisten etniseen taustaan. Heidän puheensa oli omatunnon herättämistä, jonka uskonnolliset ja poliittiset johtajat yrittivät vaientaa pönkittääkseen omaa kuvitteellista vanhurskauttaan.
• Sosiaalisen riiston tuomitseminen (Amos 2:6): ”Näin sanoo Herra: ’Israelin kolmen, neljän rikoksen tähden minä en peruuta tuomiota... koska he myyvät vanhurskaan rahasta ja köyhän kenkäparista.’”
• Miikan nuhde korruptoituneelle eliitille (Miika 3:11): ”Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjasta, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustavat rahasta...”
3. Epäsuora todistus: Kurituksen periaate ja Jumalan ylin valta
Kun väitettä profeettojen antisemitismistä katsotaan Raamatun kokonaislogiikan kautta, se paljastuu epäloogiseksi. Jos profeetat olisivat vihanneet kansaansa, he olisivat jättäneet sen tuhoutumaan ilman varoitusta.
• Raamatullinen logiikka (Amos 3:2): ”Ainoastaan teidät minä olen valinnut kaikista maan sukukunnista; sentähden minä kostan teille kaikki teidän rikoksenne.”
• Epäsuora kumoaminen: Raamatun sisäisen logiikan mukaan nuhde ja kuritus ovat epäsuora todistus erityisestä suhteesta ja rakkaudesta, eivät vihasta. Aivan kuten Uudessa testamentissa todetaan, että Herra kurittaa sitä, jota rakastaa (Hepr. 12:6), samoin Vanhan testamentin profeettojen puhe oli Isän rakkautta, joka vaati totuutta teoissa, ei pelkissä huulipuheissa.
4. Epäsuora todistus: Laki, politiikka ja esivalta
Ketjun teema sivuaa sitä, miten yhteiskunnallisia ja valtiollisia rakenteita arvostellaan. Kuten aiemmin todettiin datakeskusten ja maallisen lainsäädännön kohdalla, kaikki on lain alla, ja yhteiskunnalliset päätökset kuuluvat esivallalle. Profeetat eivät puuttuneet maalliseen lakiin muuttaakseen valtion hallintorakenteita uskonnolliseksi diktatuuriksi, vaan he vaativat, että olemassa olevaa lakia ja oikeutta sovellettaisiin rehellisesti.
• Apt. 10:34 & Room. 2:11: ”Jumala ei katso henkilöön.” Profeettojen julistus todistaa epäsuorasti, ettei mikään kansa tai instituutti ole Jumalan edessä kritiikin yläpuolella. Synti ja laittomuus ovat laittomuutta riippumatta siitä, kuka niitä harjoittaa.
Johtopäätös
Väite Vanhan testamentin profeettojen antisemitismistä on täysin Raamatun vastainen ja väärä oletus. Se syntyy siitä, kun profeetallinen nuhtelu sekoitetaan moderniin rodulliseen vihaan.
Alkuperäinen yhtälö pysyy: valta kuuluu yksin Isälle, ja sydämeen istutettu laki on ehdoton rakkaus ja oikeudenmukaisuus. Profeetat vaativat parannusta huulipuheesta ja muodollisista rituaaleista (Matt. 15:9). Ristin sovitus on valmis, ja sen nojalla jokainen ihminen on vapaa ihmisten asettamista kontrollirakenteista ja peloista, leväten suoraan Isän armossa – vapauden ja rakkauden laissa (2. Kor. 3:17).
"Aivan kuten Uudessa testamentissa todetaan, että Herra kurittaa sitä, jota rakastaa (Hepr. 12:6), samoin Vanhan testamentin profeettojen puhe oli Isän rakkautta, joka vaati totuutta teoissa, ei pelkissä huulipuheissa."
Miten siis on mahdollista, että nämä Israelin palvojat, kuten esim helluntailaiset, eivät näe, että heidän "siunaamisoppinsa" on täysin epäraamatullinen ?
Mihin tämä täydellinen sokeus perustuu ? Eivätkö he lue Raamattua ?