vaihdelaatikon öljyt

Joni

Elikkä tiedustelisin semmosta, että kuinka usein olisi suotavaa vaihtaa öljyt vaihdelaatikkoon? Entä jäähdytinnesteet?

17

12690

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpomies--------------
    • "kaahari"

      Niitähän ei yleensä ilmoiteta missään. Minä vaihtaisin 100th välein jos autoa pitäisi niin kauan. Tosin joka autoon olen kerran vaihtanut kun käytettyjä olen ostanut ja niillä ajanut 40-80th.

      • Jamppa1

        riippuen. Monissa ilmoitetaan kuten tojota, fiat, jne. Toisissa ei ole määritetty väliä ja joissakin ei edes poistoproppua.

        Oleellisinta on että askissa on oikeanlaista tavaraa.


    • Jakari

      Nimittäin jos laatikossa käytetään moottoriöljyä, niin on syytä vaihtaa 50th välein. Moottoriöljyn lisäaineet ei kestä leikkaavaa rasitusta loputtomiin, vaan öljystä tulee litkua.

      • jos ei vaihda?

        Eli itsella 130tkm ajettu auto eikä mitään hajua koska viimeksi vaihdettu tai onko ikinä. Eli kuluuko vaihteiston osat vai mitä haittaa voi olla jos ei vaihda tarpeeksi usein? Vaihteet on ainakin nyt huonoja loksahtamaan paikalleen.


      • Jakari
        jos ei vaihda? kirjoitti:

        Eli itsella 130tkm ajettu auto eikä mitään hajua koska viimeksi vaihdettu tai onko ikinä. Eli kuluuko vaihteiston osat vai mitä haittaa voi olla jos ei vaihda tarpeeksi usein? Vaihteet on ainakin nyt huonoja loksahtamaan paikalleen.

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.

        Ja edelläoleva koskee siis nimenomaan autoja, joissa vaihdelaatikossa tulee käyttää moottoriöljyä.

        Jos laatikossa käytetään oikeata vaihteistoöljyä ei homma ole niin kriittinen, eihän joissakin ole edes poistototulppaa (Ford).


      • wwww2
        Jakari kirjoitti:

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.

        Ja edelläoleva koskee siis nimenomaan autoja, joissa vaihdelaatikossa tulee käyttää moottoriöljyä.

        Jos laatikossa käytetään oikeata vaihteistoöljyä ei homma ole niin kriittinen, eihän joissakin ole edes poistototulppaa (Ford).

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.
        ---
        Öljyt eivät tule koskaan ohuemmaksi, jos sekaan ei mene liuottimia esim. polttoainetta.


      • Jakari
        wwww2 kirjoitti:

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.
        ---
        Öljyt eivät tule koskaan ohuemmaksi, jos sekaan ei mene liuottimia esim. polttoainetta.

        ...ohuemmiksi tietyssä lämpötilassa. Ymmärtääkseni esim. 10W-40 moniasteöljyt tehdään niin, että 10W öljyyn lisätään näitä viskositeetiindeksiä parantavia lisäaineita, jolloin öljy ei ohene lämpötilan noustessa niin paljon kuin 10W öljy ja vastaa tietyssä lämpötilassa viskositeetiltään SAE 40-öljyä.


    • manuaali

      Nykyisin (10 vee nuoremmat autot)vaihdelaatikoissa ei edes ole öljynvaihtotulppia, eli ne on kerran täytetty tehtaalla ja sillee.
      Mahdollisen rempan yhteydessä vaihdetaan yleensä koko laatikko ja täts it.
      Vetoakselin stefojen vaihdossa joudutaan öljyä kuitenki lisäämään/vaihtamaan, ja se tehdään vetoakselin reijän kautta ennen paikoilleen
      asennusta.
      Ohjekirjoissa on vaihdelaatikon öljynvaihtovälit nykyisin luokkaa 300 000 - 500 000 km, eli käytännössä auton elinikä.

      • Jamppa1

        "Nykyisin (10 vee nuoremmat autot)vaihdelaatikoissa ei edes ole öljynvaihtotulppia, eli ne on kerran täytetty tehtaalla ja sillee."

        - No ei ihan näin. Kyllä yleensä on tulpat, foorti -mikäli se autoksi halutaan laskea- on ainoa josta en ole poistotulppaa löytänyt.

        "Ohjekirjoissa on vaihdelaatikon öljynvaihtovälit nykyisin luokkaa 300 000 - 500 000 km, eli käytännössä auton elinikä"

        -Kuulisin mielelläni missä autossa?


      • poistotuluppa
        Jamppa1 kirjoitti:

        "Nykyisin (10 vee nuoremmat autot)vaihdelaatikoissa ei edes ole öljynvaihtotulppia, eli ne on kerran täytetty tehtaalla ja sillee."

        - No ei ihan näin. Kyllä yleensä on tulpat, foorti -mikäli se autoksi halutaan laskea- on ainoa josta en ole poistotulppaa löytänyt.

        "Ohjekirjoissa on vaihdelaatikon öljynvaihtovälit nykyisin luokkaa 300 000 - 500 000 km, eli käytännössä auton elinikä"

        -Kuulisin mielelläni missä autossa?

        löytyy ,se on vaihteensiirtimen lukitustapin kautta, kun senirrottaa niin johan valuu.


    • V70TDI 350 000

      Joissakin autoissa jäähdytinnesteen vaihtoväliksi on ilmoitettu 2v, joissakin 4v, joissakin 6v ja olikos viim. TM-vertailun autossa 15v. Kysynpä vain, miksi sama liemi pilaantuu jossakin autossa 2 vuodessa, kun toisessa se kestää 15 v?

      Omiin autoihini en ole koskaan vaihtanut nestettä. Jonkin verranhan se on vaihtunut vesipumpun tai termostaatin vaihtojen yhteydessä. Autoillani on ajeltu noin 500 000 km ennen hävitystä.

      • Jamppa1

        autosta ja nesteestä, niitäkin on erilaisia. Nesteet pitää vaihtaa suositusten mukaan jotta syöpymisenesto-ominaisuudet pysyy.

        Jos ei vaihdeta niin ennemmin tai myöhemmin koneeseen kertyy ruostetta ja muuta moskaa joka heikentää jäähdytystä. Kennot voi syöpyä ihan puhki asti, varsinkin nämä Öljy/vesi jäähdyttimet.


      • lehtos
        Jamppa1 kirjoitti:

        autosta ja nesteestä, niitäkin on erilaisia. Nesteet pitää vaihtaa suositusten mukaan jotta syöpymisenesto-ominaisuudet pysyy.

        Jos ei vaihdeta niin ennemmin tai myöhemmin koneeseen kertyy ruostetta ja muuta moskaa joka heikentää jäähdytystä. Kennot voi syöpyä ihan puhki asti, varsinkin nämä Öljy/vesi jäähdyttimet.

        Vaihtojen vuoksi kertyy ruostetta, kun tulee happirikasta uutta vettä.
        Vähiten tulee ruostetta jos ei vaihda.

        (aivan sama kuin kerrostalon lämmitys, sitä kiertovettä ei saa koskaan vaihtaa)


      • Jamppa1
        lehtos kirjoitti:

        Vaihtojen vuoksi kertyy ruostetta, kun tulee happirikasta uutta vettä.
        Vähiten tulee ruostetta jos ei vaihda.

        (aivan sama kuin kerrostalon lämmitys, sitä kiertovettä ei saa koskaan vaihtaa)

        taas. Ihan kiusallaan valmistajat suosittelee sitä vaihtoa.


    • Karjalan-Timppa

      Jäähdytysnesteiden osalta vaihtoväli voi aivan hyvin olla viisivuotta tai 100 000 km ne ei mene lähes jatkuvassa kierto tapahtumassa miksikään. Lisäystarpeesta johtuen kannattaa tarkista pakkaskestävyys ennen talvea.

      Vaihdelaatikoihin nykyautoissa . . . sanotaan ei koko auton elinkaaren aikan öljyjä tarvitse vaihtaa. Joka nykyöljyillä on järkeen käypä määritelmä. Sanotaan suomen ilmasto muodostaisi kondenssivettä öljynsekaan . . ? kannattaa ottaa talonpoikausjärki käyttöön - vaikkei talopoika olisikaan. Itse ajan samoilla öljyillä 100 - 150 tuhanteen kilometriin.

    • sgdgsdfgsd

      Manuaaleissa vaihteistoöljyn vaihdon yleisesti käytetty raja on 100tkm/5v. Kannattaa kyllä vaihtaa vaikkei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, paljon on tapauksia missä laatikko hajonnut malleissa jossa vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.

      Automaatissakin kannattaa käyttää ainakin tuota 100tkm/5v rajaa vaikkei vaihto kuuluisi huolto-ohjelmaan. Varsinkin automaateissa tulee kalliit rempat kun huonon öljyn takia alkaa eri venttiilit takertelemaan automaattilaatikossa.

      Tärkeintä tietenkin käyttää ohjekirjan mukaista öljyä. Esim kuluttajariitalautakunnassa tunnettu juttu kun vastaostetun käytetyn V70 omistaja vaihtoi öljyt ja laatikko hajosi, vaati kauppiasta korvaamaan. Volvon ohjekirjassa ainoa hyväksytty öljy on Volvon oma vaihteistoöljy jota tuskin oli tässä tapauksessa käytetty.

      Jäähdytinneste riippuu väristä, sinivihreä 2-3v/40tkm ja punainen 5-7v/100tkm luokkaa. Näitä erivärisiä ei ainakaan saa sekoittaa ellei perusteellisesti huuhtele koko järjestelmää. Ja jos alumiinikone, tärkeää että nesteessä alumiinia suojaavia aineita. Esim sinivihreä G48, tavallinen sinivihreä voi syövyttää alumiinia pidemmän ajan kuluessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1599
    2. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      11
      1487
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1415
    4. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      234
      1385
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1301
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1110
    7. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1040
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      91
      981
    10. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    Aihe