vaihdelaatikon öljyt

Joni

Elikkä tiedustelisin semmosta, että kuinka usein olisi suotavaa vaihtaa öljyt vaihdelaatikkoon? Entä jäähdytinnesteet?

17

12534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpomies--------------
    • "kaahari"

      Niitähän ei yleensä ilmoiteta missään. Minä vaihtaisin 100th välein jos autoa pitäisi niin kauan. Tosin joka autoon olen kerran vaihtanut kun käytettyjä olen ostanut ja niillä ajanut 40-80th.

      • Jamppa1

        riippuen. Monissa ilmoitetaan kuten tojota, fiat, jne. Toisissa ei ole määritetty väliä ja joissakin ei edes poistoproppua.

        Oleellisinta on että askissa on oikeanlaista tavaraa.


    • Jakari

      Nimittäin jos laatikossa käytetään moottoriöljyä, niin on syytä vaihtaa 50th välein. Moottoriöljyn lisäaineet ei kestä leikkaavaa rasitusta loputtomiin, vaan öljystä tulee litkua.

      • jos ei vaihda?

        Eli itsella 130tkm ajettu auto eikä mitään hajua koska viimeksi vaihdettu tai onko ikinä. Eli kuluuko vaihteiston osat vai mitä haittaa voi olla jos ei vaihda tarpeeksi usein? Vaihteet on ainakin nyt huonoja loksahtamaan paikalleen.


      • Jakari
        jos ei vaihda? kirjoitti:

        Eli itsella 130tkm ajettu auto eikä mitään hajua koska viimeksi vaihdettu tai onko ikinä. Eli kuluuko vaihteiston osat vai mitä haittaa voi olla jos ei vaihda tarpeeksi usein? Vaihteet on ainakin nyt huonoja loksahtamaan paikalleen.

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.

        Ja edelläoleva koskee siis nimenomaan autoja, joissa vaihdelaatikossa tulee käyttää moottoriöljyä.

        Jos laatikossa käytetään oikeata vaihteistoöljyä ei homma ole niin kriittinen, eihän joissakin ole edes poistototulppaa (Ford).


      • wwww2
        Jakari kirjoitti:

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.

        Ja edelläoleva koskee siis nimenomaan autoja, joissa vaihdelaatikossa tulee käyttää moottoriöljyä.

        Jos laatikossa käytetään oikeata vaihteistoöljyä ei homma ole niin kriittinen, eihän joissakin ole edes poistototulppaa (Ford).

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.
        ---
        Öljyt eivät tule koskaan ohuemmaksi, jos sekaan ei mene liuottimia esim. polttoainetta.


      • Jakari
        wwww2 kirjoitti:

        Nimenomaan moottoriöljyn viskositeettilisäaineet eivät kestä ja öljy tulee liian ohueksi. Tämä koskee ainakin perinteisiä mineraaliöljyjä.
        ---
        Öljyt eivät tule koskaan ohuemmaksi, jos sekaan ei mene liuottimia esim. polttoainetta.

        ...ohuemmiksi tietyssä lämpötilassa. Ymmärtääkseni esim. 10W-40 moniasteöljyt tehdään niin, että 10W öljyyn lisätään näitä viskositeetiindeksiä parantavia lisäaineita, jolloin öljy ei ohene lämpötilan noustessa niin paljon kuin 10W öljy ja vastaa tietyssä lämpötilassa viskositeetiltään SAE 40-öljyä.


    • manuaali

      Nykyisin (10 vee nuoremmat autot)vaihdelaatikoissa ei edes ole öljynvaihtotulppia, eli ne on kerran täytetty tehtaalla ja sillee.
      Mahdollisen rempan yhteydessä vaihdetaan yleensä koko laatikko ja täts it.
      Vetoakselin stefojen vaihdossa joudutaan öljyä kuitenki lisäämään/vaihtamaan, ja se tehdään vetoakselin reijän kautta ennen paikoilleen
      asennusta.
      Ohjekirjoissa on vaihdelaatikon öljynvaihtovälit nykyisin luokkaa 300 000 - 500 000 km, eli käytännössä auton elinikä.

      • Jamppa1

        "Nykyisin (10 vee nuoremmat autot)vaihdelaatikoissa ei edes ole öljynvaihtotulppia, eli ne on kerran täytetty tehtaalla ja sillee."

        - No ei ihan näin. Kyllä yleensä on tulpat, foorti -mikäli se autoksi halutaan laskea- on ainoa josta en ole poistotulppaa löytänyt.

        "Ohjekirjoissa on vaihdelaatikon öljynvaihtovälit nykyisin luokkaa 300 000 - 500 000 km, eli käytännössä auton elinikä"

        -Kuulisin mielelläni missä autossa?


      • poistotuluppa
        Jamppa1 kirjoitti:

        "Nykyisin (10 vee nuoremmat autot)vaihdelaatikoissa ei edes ole öljynvaihtotulppia, eli ne on kerran täytetty tehtaalla ja sillee."

        - No ei ihan näin. Kyllä yleensä on tulpat, foorti -mikäli se autoksi halutaan laskea- on ainoa josta en ole poistotulppaa löytänyt.

        "Ohjekirjoissa on vaihdelaatikon öljynvaihtovälit nykyisin luokkaa 300 000 - 500 000 km, eli käytännössä auton elinikä"

        -Kuulisin mielelläni missä autossa?

        löytyy ,se on vaihteensiirtimen lukitustapin kautta, kun senirrottaa niin johan valuu.


    • V70TDI 350 000

      Joissakin autoissa jäähdytinnesteen vaihtoväliksi on ilmoitettu 2v, joissakin 4v, joissakin 6v ja olikos viim. TM-vertailun autossa 15v. Kysynpä vain, miksi sama liemi pilaantuu jossakin autossa 2 vuodessa, kun toisessa se kestää 15 v?

      Omiin autoihini en ole koskaan vaihtanut nestettä. Jonkin verranhan se on vaihtunut vesipumpun tai termostaatin vaihtojen yhteydessä. Autoillani on ajeltu noin 500 000 km ennen hävitystä.

      • Jamppa1

        autosta ja nesteestä, niitäkin on erilaisia. Nesteet pitää vaihtaa suositusten mukaan jotta syöpymisenesto-ominaisuudet pysyy.

        Jos ei vaihdeta niin ennemmin tai myöhemmin koneeseen kertyy ruostetta ja muuta moskaa joka heikentää jäähdytystä. Kennot voi syöpyä ihan puhki asti, varsinkin nämä Öljy/vesi jäähdyttimet.


      • lehtos
        Jamppa1 kirjoitti:

        autosta ja nesteestä, niitäkin on erilaisia. Nesteet pitää vaihtaa suositusten mukaan jotta syöpymisenesto-ominaisuudet pysyy.

        Jos ei vaihdeta niin ennemmin tai myöhemmin koneeseen kertyy ruostetta ja muuta moskaa joka heikentää jäähdytystä. Kennot voi syöpyä ihan puhki asti, varsinkin nämä Öljy/vesi jäähdyttimet.

        Vaihtojen vuoksi kertyy ruostetta, kun tulee happirikasta uutta vettä.
        Vähiten tulee ruostetta jos ei vaihda.

        (aivan sama kuin kerrostalon lämmitys, sitä kiertovettä ei saa koskaan vaihtaa)


      • Jamppa1
        lehtos kirjoitti:

        Vaihtojen vuoksi kertyy ruostetta, kun tulee happirikasta uutta vettä.
        Vähiten tulee ruostetta jos ei vaihda.

        (aivan sama kuin kerrostalon lämmitys, sitä kiertovettä ei saa koskaan vaihtaa)

        taas. Ihan kiusallaan valmistajat suosittelee sitä vaihtoa.


    • Karjalan-Timppa

      Jäähdytysnesteiden osalta vaihtoväli voi aivan hyvin olla viisivuotta tai 100 000 km ne ei mene lähes jatkuvassa kierto tapahtumassa miksikään. Lisäystarpeesta johtuen kannattaa tarkista pakkaskestävyys ennen talvea.

      Vaihdelaatikoihin nykyautoissa . . . sanotaan ei koko auton elinkaaren aikan öljyjä tarvitse vaihtaa. Joka nykyöljyillä on järkeen käypä määritelmä. Sanotaan suomen ilmasto muodostaisi kondenssivettä öljynsekaan . . ? kannattaa ottaa talonpoikausjärki käyttöön - vaikkei talopoika olisikaan. Itse ajan samoilla öljyillä 100 - 150 tuhanteen kilometriin.

    • sgdgsdfgsd

      Manuaaleissa vaihteistoöljyn vaihdon yleisesti käytetty raja on 100tkm/5v. Kannattaa kyllä vaihtaa vaikkei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, paljon on tapauksia missä laatikko hajonnut malleissa jossa vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.

      Automaatissakin kannattaa käyttää ainakin tuota 100tkm/5v rajaa vaikkei vaihto kuuluisi huolto-ohjelmaan. Varsinkin automaateissa tulee kalliit rempat kun huonon öljyn takia alkaa eri venttiilit takertelemaan automaattilaatikossa.

      Tärkeintä tietenkin käyttää ohjekirjan mukaista öljyä. Esim kuluttajariitalautakunnassa tunnettu juttu kun vastaostetun käytetyn V70 omistaja vaihtoi öljyt ja laatikko hajosi, vaati kauppiasta korvaamaan. Volvon ohjekirjassa ainoa hyväksytty öljy on Volvon oma vaihteistoöljy jota tuskin oli tässä tapauksessa käytetty.

      Jäähdytinneste riippuu väristä, sinivihreä 2-3v/40tkm ja punainen 5-7v/100tkm luokkaa. Näitä erivärisiä ei ainakaan saa sekoittaa ellei perusteellisesti huuhtele koko järjestelmää. Ja jos alumiinikone, tärkeää että nesteessä alumiinia suojaavia aineita. Esim sinivihreä G48, tavallinen sinivihreä voi syövyttää alumiinia pidemmän ajan kuluessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1516
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1399
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1318
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      220
      1189
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      321
      1051
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      291
      970
    9. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      76
      964
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    Aihe