Dos käynnistys

JIM

Miten windows 2000 saa käynnistymään dos tilassa? jollain boot diskillä? miten se tehdään? en omista enää mitään käyttöjärjestelmän cd/ levykkeitä

kiitos

7

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ossi

      W2k ja muut NT:n perilliset eivät sisällä dossia.

      • Piru

        Jos sen koneen kuitenkin haluaa DOS-tilaan, niin voi bootata jollain DOS-boottilevyllä sen.

        http://www.bootdisk.com

        ottaa sieltä boottidiskiohjelman ja ajaa sen niin, että korppuasemassa on tyhjä korppu. Sen jälkeen boottaat siltä korpulta.

        Miksi se pitää DOSsiin saada yleensäkään?


      • jim
        Piru kirjoitti:

        Jos sen koneen kuitenkin haluaa DOS-tilaan, niin voi bootata jollain DOS-boottilevyllä sen.

        http://www.bootdisk.com

        ottaa sieltä boottidiskiohjelman ja ajaa sen niin, että korppuasemassa on tyhjä korppu. Sen jälkeen boottaat siltä korpulta.

        Miksi se pitää DOSsiin saada yleensäkään?

        Ok sain buutattua disketiltä, mutta mitä?!!? Näppäimistöstä esim shift . tulee < yms yms?? miten voin yleensäkään antaa mitään komentoja jos kaksoispistettä ei ole saatavilla? Olen kokeillut kahdella eri näppäimistöllä?! Help


      • vaikka
        jim kirjoitti:

        Ok sain buutattua disketiltä, mutta mitä?!!? Näppäimistöstä esim shift . tulee < yms yms?? miten voin yleensäkään antaa mitään komentoja jos kaksoispistettä ei ole saatavilla? Olen kokeillut kahdella eri näppäimistöllä?! Help

        ö tai ä. jos ei niin käy läpi kaikki näppäimet shiftillä ja ilman.


      • käytössä
        jim kirjoitti:

        Ok sain buutattua disketiltä, mutta mitä?!!? Näppäimistöstä esim shift . tulee < yms yms?? miten voin yleensäkään antaa mitään komentoja jos kaksoispistettä ei ole saatavilla? Olen kokeillut kahdella eri näppäimistöllä?! Help

        Dosseissa on oletuksena US näppäinasettelu...

        kaksoispiste tulee Ö kohdalta (siis iso ö), näppäimistön vaihtelu ei auta vaan pitäisi muuttaa käyttiksen asetuksista suomalainen näppäimistöasettelu (jotakuinkin: keyb su c:\dos\keyboard.sys). Eli esim. L kirjaimen oikeallapuolella oleva näppäin lähettää aina saman "näppäinkoodin" koneelle riippumatta mitä siinä näppäinhatussa lukee, suomalaisessa näppäimistössä siinä on Ö ja jenkkinäppäimistössä ; ja : eli suoraan tulee ; ja shiftin kanssa : ja jos käyttöjärjestelmän näppäimistöasetus on sama jolle näppäinhatut on tehty niin silloin ruudulle tulee sama mitä näppäimissä lukee. Eli jos et vaihda käyttiksen maa-asetuksia niin kaksoispisteen saat shift Ö ... kenoviiva on sitten mielenkiintoisempi koska sen paikka saattaa vähän vaihdella riippuen mitä "näppäinasettelu normia" k.o. näppäimistö noudattaa, löytyy jonkun "erikois"merkin kohdalta (ei siis kirjain/numero näppäimistä) ja pitäisi tulla suoraan ilman shift näppäintä (luultavimmin ylärivin oikeanpuoleisin sen poistonäppäimen vieressä tai 2 rivi alhaalta oikeanpuoleisin).


      • naukua konetta
        jim kirjoitti:

        Ok sain buutattua disketiltä, mutta mitä?!!? Näppäimistöstä esim shift . tulee < yms yms?? miten voin yleensäkään antaa mitään komentoja jos kaksoispistettä ei ole saatavilla? Olen kokeillut kahdella eri näppäimistöllä?! Help

        DOSsiin kun ei kuiteskaan osaa sitä käyttää...


      • ...........
        naukua konetta kirjoitti:

        DOSsiin kun ei kuiteskaan osaa sitä käyttää...

        kaikki vanhat jurtit osaa vaan käyttää DOS koneita ja samalla ne muistelee nuoruuttaan että tämmösiä ne KUNNON koneet oli sillon 15 vuatta sitten


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe