tatuoinnit - väärin?

Anonyymi

kielletäänkö Raamatussa tatuointien ottaminen?
onko se syntiä vaiko ei suositeltavaa vai väärin vai jotain muuta?

21

1283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • StarEye

      raamatussa (3. mooseksen kirja, 19:28): "alkaa viileskelko ihoanne vainajan tahden alkaaka koristelko itseanne ihopiirroksilla". englanninkielisessa kaannoksessa "ihopiirros" on sana "tattoo". toivottavasti toi auttoi.

      • Pakana(M)

        tuo samainen Mooseksen kirja käskee tappamaan homot. Jos mielestäsi tuo tatuointikielto on voimassa, niin miksi tuo homojentappokäsky sitten ei ole? Oletko sinäkin rusinapullakristitty?


      • StarEye
        Pakana(M) kirjoitti:

        tuo samainen Mooseksen kirja käskee tappamaan homot. Jos mielestäsi tuo tatuointikielto on voimassa, niin miksi tuo homojentappokäsky sitten ei ole? Oletko sinäkin rusinapullakristitty?

        jos on totta etta raamattu kaskee tappamaan homot, antaisitko tarkan raamatunpaikan, kiitos!


      • Pakana(M)
        StarEye kirjoitti:

        jos on totta etta raamattu kaskee tappamaan homot, antaisitko tarkan raamatunpaikan, kiitos!

        13 Jos mies makaa miehen kanssa niin
        kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa


      • Minäkin
        Pakana(M) kirjoitti:

        13 Jos mies makaa miehen kanssa niin
        kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa

        Hyvästi ystäväni! Joudun jättämään teidät ja lähtemään ikuisesti kestävälle pakomatkalleni... Yrittäen paeta väistämättä edessä olevaa kuolenmaa...!


      • Pakana(M)
        Minäkin kirjoitti:

        Hyvästi ystäväni! Joudun jättämään teidät ja lähtemään ikuisesti kestävälle pakomatkalleni... Yrittäen paeta väistämättä edessä olevaa kuolenmaa...!

        Vaikka hihhulit hokevat, että usko pelastaa, niin Raamatulla voidaan todistaa, että ainakaan homon ei kannata uskoa, koska silloin nimenomaan ei pelastu. Homon ei kannata uskoa ollenkaan, niin pelastuu.


      • StarEye
        Pakana(M) kirjoitti:

        13 Jos mies makaa miehen kanssa niin
        kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa

        tapahtui ennen jeesuksen tuloa maanpaalle. silloin oli eri lait voimassa. ja jumala hoitaa kylla tuomitsemiset, ei kukaan ihminen ole "arvollinen" riistamaan toisen henkea. kyllahan kymmenessa kaskyssa sanotaan "ala tapa". se tarkoittaa myos itsemurhaa.
        (homous ja lebous on kauhistus jumalan silmissa. jumala rakastaa heitakin aivan kuten muitakin, mutta homous on kauhistus jumalalle koska se on suuri synti).


      • fiolan
        Pakana(M) kirjoitti:

        13 Jos mies makaa miehen kanssa niin
        kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa

        minä en ole mikään raamatun tuntija, ja tahtoisin vain tietää, että miten on; sanotaanko raamatussa vain niin, että mies ei saa olla miehen kanssa, vai myöskin niin että nainen ei saa olla naisen kanssa?

        ajattelinpahan vain että jos sattuisit tietämään. äläkä nyt käsitä väärin, en ole kristitty missään nimessä. kaikkea muuta.


      • Pakana(M)
        fiolan kirjoitti:

        minä en ole mikään raamatun tuntija, ja tahtoisin vain tietää, että miten on; sanotaanko raamatussa vain niin, että mies ei saa olla miehen kanssa, vai myöskin niin että nainen ei saa olla naisen kanssa?

        ajattelinpahan vain että jos sattuisit tietämään. äläkä nyt käsitä väärin, en ole kristitty missään nimessä. kaikkea muuta.

        ei käsittääkseni tuomitse kahden naisen välistä seksiä mitenkään. UT:ssa se tuomitaan, mutta ei Jumalan eikä Jeesuksen suulla.


      • fiolan
        Pakana(M) kirjoitti:

        ei käsittääkseni tuomitse kahden naisen välistä seksiä mitenkään. UT:ssa se tuomitaan, mutta ei Jumalan eikä Jeesuksen suulla.

        sitä epäilinkin. reilu meininki siis..

        jos mies on miehen kanssa, se on nirri pois. mutta jos nainen on naisen kanssa, niin, go, sister..


      • Piru
        StarEye kirjoitti:

        tapahtui ennen jeesuksen tuloa maanpaalle. silloin oli eri lait voimassa. ja jumala hoitaa kylla tuomitsemiset, ei kukaan ihminen ole "arvollinen" riistamaan toisen henkea. kyllahan kymmenessa kaskyssa sanotaan "ala tapa". se tarkoittaa myos itsemurhaa.
        (homous ja lebous on kauhistus jumalan silmissa. jumala rakastaa heitakin aivan kuten muitakin, mutta homous on kauhistus jumalalle koska se on suuri synti).

        Missä jakeessa Jumala sanoo, että minun lakini ja sanani eivät enää päde, vaan sukupolvevaihdoksen jälkeen Jeesus hoitaa koko ranchia. Mooseksen oppejahan sitä kannattaa uskoa. Mies manasi pappiensa kanssa Herran enkeleitä esiin ja teki muitakin noituuksia.


      • Äitiliini -64
        Pakana(M) kirjoitti:

        tuo samainen Mooseksen kirja käskee tappamaan homot. Jos mielestäsi tuo tatuointikielto on voimassa, niin miksi tuo homojentappokäsky sitten ei ole? Oletko sinäkin rusinapullakristitty?

        Jeesus kielsi tappamisen 10 käskyssään. UT:n puolella. VT: n aikaan paha poistettiin kansasta.


    • Ryövärintytär

      Nyt selkisi miksi kysyt täällä tatuoinneista...
      Huomasin äsken,että tatuoinnit ja lävistykset oli laitettu tuolla seksiosastolle.

      Jos olet esim. helluntailainen(kuten TähtiSilmä),niin ilmeisesti tatuoinnit eivät ole suotavia.

      Vanhassa testamentissa on kyllä satoja kieltoja ja käskyjä,mutta jos niitä haluaa noudattaa,niin mikäs siinä=)Jos satut olemaan juutalainen,niin sitten pitääkin noudattaa niitä(kaikkia!).

      • StarEye

        olen hellari, mutta en kay siella talla hetkella (koska en asu suomessa). itse en olisi tiennyt tuosta tatuointi-asiasta mitaan, jollei mieheni olisi kertonut. itse en olisi kokenut tatuoinnin ottamista minaan syntina, vaikkakin ei se niin suotavaa olisi.


      • mies
        StarEye kirjoitti:

        olen hellari, mutta en kay siella talla hetkella (koska en asu suomessa). itse en olisi tiennyt tuosta tatuointi-asiasta mitaan, jollei mieheni olisi kertonut. itse en olisi kokenut tatuoinnin ottamista minaan syntina, vaikkakin ei se niin suotavaa olisi.

        Mä oon uskovainen mies, mutta mäkin oon aatellu ottaa tatuoinnin.
        Siinä samassa kohdassa, missä kielletään tatuoinnin otto, kielletään mm. tukan ja parran leikkuu, ei saa käyttää sellasia vaatteita jossa on montaa eri kangasta..
        Mutta mähän en oo tukkaa leikannukkaa pitkään aikaan. heh. Se ei silti johdu edellämainitusta syystä.
        Silti en oo ihan varma tosta tatuointi jutusta..
        Ps. Elä usko mitään, mikä ei ole totta.


      • StarEye
        mies kirjoitti:

        Mä oon uskovainen mies, mutta mäkin oon aatellu ottaa tatuoinnin.
        Siinä samassa kohdassa, missä kielletään tatuoinnin otto, kielletään mm. tukan ja parran leikkuu, ei saa käyttää sellasia vaatteita jossa on montaa eri kangasta..
        Mutta mähän en oo tukkaa leikannukkaa pitkään aikaan. heh. Se ei silti johdu edellämainitusta syystä.
        Silti en oo ihan varma tosta tatuointi jutusta..
        Ps. Elä usko mitään, mikä ei ole totta.

        sinulle mieheni "tarinan":
        han otti tatuoinnin useampi vuosi sitten, silloin kun han ei ollut viela uskossa. tatuointi on kuva hanen silmastaan joka on liekeissa, koska han koki sisimpansa olevan liekeissa. uskoon tulon jalkeen han aikoi laittaa tatuoinnin paalle palan ihoa, eli "ottaa sen pois", tai laitattaa uusi kivempi tatuointi sen vanhan kuvan tilalle. jumala kuitenkin sanoi hanelle, ettei hanen tulisi laitattaa mitaan kuvia (tatuointeja) tai mitaan muuta vastaavaa. joten hanella on viela se tatuointi tallella.
        etta tallainen tarina. hanella oli myos pitka tukka kun aloimme seurustelemaan, mutta mia leikkasin sen polkkatukaksi. nykyaan hanella on "normaali" miehen tukka. :)


      • Piru
        StarEye kirjoitti:

        sinulle mieheni "tarinan":
        han otti tatuoinnin useampi vuosi sitten, silloin kun han ei ollut viela uskossa. tatuointi on kuva hanen silmastaan joka on liekeissa, koska han koki sisimpansa olevan liekeissa. uskoon tulon jalkeen han aikoi laittaa tatuoinnin paalle palan ihoa, eli "ottaa sen pois", tai laitattaa uusi kivempi tatuointi sen vanhan kuvan tilalle. jumala kuitenkin sanoi hanelle, ettei hanen tulisi laitattaa mitaan kuvia (tatuointeja) tai mitaan muuta vastaavaa. joten hanella on viela se tatuointi tallella.
        etta tallainen tarina. hanella oli myos pitka tukka kun aloimme seurustelemaan, mutta mia leikkasin sen polkkatukaksi. nykyaan hanella on "normaali" miehen tukka. :)

        Ihme että Raamattua voi lukea ja tulkita niinkuin itse haluaa. Joko se otetaan kirjaimellisesti tai sitten tulkitaan just niinkuin itse kulloinkin haluaa. Ihme että Jumala käys sun miehes kans jubailemassa mutta ei viitsi oman kansansa eli Israelin johtajien kanssa käydä jubailemassa, että mites palestiinalaisten kans tehään. Setänikin väittää aina että pyhä henki puhuu hänen suullaan. Taas yks hellari jolla on noussu kusi päähän. Älä vain kuunetle Bruce Springsteeniä, setäni sanoi että se on demonien manaamista ja hänessä sentään puhuu pyhä henki.


      • StarEye
        Piru kirjoitti:

        Ihme että Raamattua voi lukea ja tulkita niinkuin itse haluaa. Joko se otetaan kirjaimellisesti tai sitten tulkitaan just niinkuin itse kulloinkin haluaa. Ihme että Jumala käys sun miehes kans jubailemassa mutta ei viitsi oman kansansa eli Israelin johtajien kanssa käydä jubailemassa, että mites palestiinalaisten kans tehään. Setänikin väittää aina että pyhä henki puhuu hänen suullaan. Taas yks hellari jolla on noussu kusi päähän. Älä vain kuunetle Bruce Springsteeniä, setäni sanoi että se on demonien manaamista ja hänessä sentään puhuu pyhä henki.

        teen yhden asian selvaksi: ihminen jossa ei ole pyhaa henkea, ei voi kuulla jumalan aanta. eli oli kuka tahansa, vaikka isralelilainen, ei voi kuulla jumalan aanta jos ei ole uskossa.
        toiseksi, voi olla etta pyha henki puhuu sedallesi, mutta en kovin kepposesti alkaisi sanomaan, etta pyha henki puhuu kauttani. toiseksi, on paljon uskovia joiden mielesta esim. rock-musiikki on saatanasta, mutta itse en ole sita mielta. eli voi olla etta setasi ei pida bruce springsteenista, joten han sanoo etta se mita lie henkien manaamista? en kylla ymmarra miten se voisi olla, olen sen verran monta kertaa kuunnellut...?


    • starfish

      Olen nähnyt tatuointeja mm. ortodokseilla, joten tuskin se kovin väärin on.

      • Äitiliini -64

        Tatuoinnilla halutaan kertoa jotain itsestä ja Sanan mukaan meidän ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli. Tatuoinnilla on vertauskuvallisia merkityksiä esim hämähäkin verkko kertoo murhaajan sielusta. Että on joskus tappanut ihmisen. Demone sana tarkoittaa olla täynnä jotain henkeä. Eli murhaaja on täynnä murhahenkeä, muuten hän ei sitä pystyisi tekemään. Ihmisessä asuu henki ja sielu ja ruumis. J s haluamme pyhittää itsemme kokonaan Jumalalle meidän tulisi olla kuuliaisia hänen sanalleen ja toimia hänen käskyjensä mukaan. Eli ei tatuointeja. Ne eivät kuulu kristityn nahkaan. Jos niitä on ennen uskoontuloa otettu, ei niitä tarvitse poistaa, koska Jumala on pessyt ruumiimme pyhällä Kristuksen verellä ja vapauttanut pahoista hengistä ja demoneista. Henki tekee vapaaksi. Jumalan Pyhä henki. Eikä sitä mikään lisää tai tee paremmaksi. Yksikään ristikorvis ei tee meistä yhtään pyhempiä Jumalan kasvojen edessä.hyvä puu tekee hyvää hedelmää ja paha puu huonoja hedelmiä. Siitä te tunnette heidät minun opetuslapsikseni. Kuvien palvonta on myös asiaan liittyvää teemaa. Meidän tulisi kumartaa Oikeaa Jumalaa eikä mitään kiiltokuvajeesuksia. Ei kaikki jotka huutaa olevansa herroja ole todellakaan Jumalasta.teot paljastaa. Toivottavasti tämä hiukan selventää. Ja siitä ettei lesboista puhuta raamatussa johtuu siitä samasta syystä ettei naisia myöskään mainita sukuluetteloissa. Vain miehet lasketaan . Naisen tulisi olla alamainen isälle ja omalle puolisolleen. Miehillä on myös kovempi vastuu perheestään. Se ajatusmaailma on ollut silloin niin miesvaltainen ettei mokomaa sanaa ole edes mainittu. Miehimys kai käsittää molemmat sukupuolet yhtäaikaa. Siihen aikaan oli temppeleissä temppelipoikia jotka harjoittivat homostelua.naiset vaan myivät itseään eikä siitä tietääkseni ole ollut mitään tarinaa raamatussa.mutta yhtäkaikki haureuden synnistä puhutaan. Haureus on väkivaltainen henki joka raiskaa ja tappaa. Rakkauden henki ei sitä tee.


    • Yllä jo mainittiinkin, että 3. Mooseksen kirjassa on viittaus tatuointeihin. Se kuuluu seuraavasti:

      "Älkää vainajaa surressanne viillelkö itseänne älkääkä tatuoiko mitään merkkejä ihoonne."
      (3. Moos 19:28)

      Kyseessä on kuitenkin juutalaisuuteen liittyvä rituaalisäännös, joiden ei ole katsottu koskevan kristittyjä. Kyseistä jaetta edeltävä jae esimerkiksi kuuluu seuraavasti:

      "Älkää leikatko hiuksianne lyhyiksi ohimoilta älkääkä leikkaamalla turmelko parran reunaa."
      (3. Moos 19:27)

      Kristinuskon historiassa aika harva mies on tuota noudattanut.

      En siis sanoisi, että tatuoinnit itsessään ovat millään tavalla väärin tai syntiä. Toki paljon riippuu tatuoinnin sisällöstä. Mutta entäpä jos tatuoinnissa on kristillinen sisältö? Tiedän yhdenkin ihmisen, jonka ihoon on tatuoitu kirkkovuoden tapahtumat.

      Vilppu H.
      pappi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7949
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4522
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1689
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe