Ajo-ominaisuudet

Seppo H

Tällä palstalla motitaan usein japanilaisten autojen ajo-ominaisuuksia, olen ihmetellyt syytä siihen. Minun enimmäiset autoni -60 luvulla olivat Skoda Octavia ja usea kupla volkkari, ne olivat autoja joilla oli huonot ajo-ominaisuudet. Nykyinen autoni on Volvo S80, edellinen oli Toyota Avensis, kummankin ajo-ominaisuudet ovat mielestäni hyvät. Olen sitä mieltä, että kaikissa nykyaikaisissa autossa on hyvät ajo-ominaisuudet, autoa vaihtaessa pitää vain totutella uuteen, onhan niissä eroja.
Sanokaapa millä autolla on teidän mielestänne hyvät ajo-ominaisuudet niin käyn kokeilemassa sellaista.

26

3998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topias

      Yhdyn joukkoon!

      Siis kertokaapa autoja joilla on hyvät ajo-ominaisuudet, niin käydään koikalla!

      • Anonyymi

        Alfa 156/147
        Ford Focus
        Honda Prelude/Integra
        Mercedes-Benz E-sarja
        BMW 5-sarja

        Jokaisessa noissa on omasta mielestäni ollut hyvät ajo-ominaisuudet.


      • honda

        Kannattaa kokeilla Civikkiä. Siinähän on aina vuodesta toiseen vähintäänkin epämääräinen ohjaustuntuma tai mikroautomaiset ajo-ominaisuudet.
        Oma kokemukseni on että ns eurooppalaisiin hyviin ominaisuuksiin tottuneelta vaatii todellakin totuttelua sopeutua Civikin ominaisuuksiin mutta kun niihin on tottunut ei takaisin halua vaihtaa.
        Hondan huonot ominaisuudet nimittäin osoittautuvatkin päinvastoin hyviksi ominaisuuksiksi eikä niistä halua luopua.


      • hyvät ajo-ominaisuudet
        kirjoitti:

        Alfa 156/147
        Ford Focus
        Honda Prelude/Integra
        Mercedes-Benz E-sarja
        BMW 5-sarja

        Jokaisessa noissa on omasta mielestäni ollut hyvät ajo-ominaisuudet.

        Siis mitä on hyvien ajo-ominaisuuksien kriteerit? Onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos autolla pystyy ajamaan nopean kierroksen esim asvalttiradalla tai jääradalla verrattuna muihin vastaaviin autoihin? (noissa kierrosajoissa on aika erikoisia tuloksia autojen välillä ja esim jääradallahan ei auton teho ratkaise paljoa, vaan esim ohjauksen tunnokkuus, jolla kuski osaa hakea rajat puskemiselle ja sutimiselle, tasapaino, jotta auto ei yli- tai aliohjaa liikaa, jne...)

        Vai onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos se auto tuntuu itsestä hyvälle ajaa? Vai pitääkö ottaa huomioon joku TM:n testin väistökoe, jossa väistetään mahdollisimman nopealla vauhdilla este ja mitataan vain nopeutta, jolla auto kykenee esteen väistöön sallituissa rajoissa. (Ko. väistössä ei muuten ole kovinkaan suuria eroja nopeuden suhteen).

        Ja kuuluuko ajo-ominausuuksiin esim matkustumukavuus, kuten sisämelu tai jousitusmukavuus Suomen kuoppaisilla teillä?


      • Olli
        hyvät ajo-ominaisuudet kirjoitti:

        Siis mitä on hyvien ajo-ominaisuuksien kriteerit? Onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos autolla pystyy ajamaan nopean kierroksen esim asvalttiradalla tai jääradalla verrattuna muihin vastaaviin autoihin? (noissa kierrosajoissa on aika erikoisia tuloksia autojen välillä ja esim jääradallahan ei auton teho ratkaise paljoa, vaan esim ohjauksen tunnokkuus, jolla kuski osaa hakea rajat puskemiselle ja sutimiselle, tasapaino, jotta auto ei yli- tai aliohjaa liikaa, jne...)

        Vai onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos se auto tuntuu itsestä hyvälle ajaa? Vai pitääkö ottaa huomioon joku TM:n testin väistökoe, jossa väistetään mahdollisimman nopealla vauhdilla este ja mitataan vain nopeutta, jolla auto kykenee esteen väistöön sallituissa rajoissa. (Ko. väistössä ei muuten ole kovinkaan suuria eroja nopeuden suhteen).

        Ja kuuluuko ajo-ominausuuksiin esim matkustumukavuus, kuten sisämelu tai jousitusmukavuus Suomen kuoppaisilla teillä?

        Ajo-ominaisuuksiin kuuluu kaikki se, mitä kuljettaja kokee ajaessaan. Eli tärkein on se oma tuntuma, mistä pitää ja mistä ei.

        Teknisesti ajo-ominaisuuksiin kuuluu alustan, jousituksen ja ohjauksen yhteistoiminta. Hyviin ajo-ominaisuuksiin kuuluu, että auto käyttäytyy ensinnäkin loogisesti erilaisissa ajo-olosuhteissa ja erilaisella kuormituksella (ehkä jopa erilaisilla renkailla). Toisena kriteerinä on, että auto käyttäytyy mahdollisimman tarkasti juuri niin kuin ajaja sitä käskee. Kolmantena voisi olla, kuinka hyvin auto välittää tietoa auton ulkopuolen ajo-olosuhteista, kuten tien pinnan pitävyys, tuulet, tien kaltevuus jne.


      • Anonyymi
        Olli kirjoitti:

        Ajo-ominaisuuksiin kuuluu kaikki se, mitä kuljettaja kokee ajaessaan. Eli tärkein on se oma tuntuma, mistä pitää ja mistä ei.

        Teknisesti ajo-ominaisuuksiin kuuluu alustan, jousituksen ja ohjauksen yhteistoiminta. Hyviin ajo-ominaisuuksiin kuuluu, että auto käyttäytyy ensinnäkin loogisesti erilaisissa ajo-olosuhteissa ja erilaisella kuormituksella (ehkä jopa erilaisilla renkailla). Toisena kriteerinä on, että auto käyttäytyy mahdollisimman tarkasti juuri niin kuin ajaja sitä käskee. Kolmantena voisi olla, kuinka hyvin auto välittää tietoa auton ulkopuolen ajo-olosuhteista, kuten tien pinnan pitävyys, tuulet, tien kaltevuus jne.

        Siis JÄTTÄÄ kertomatta siitä tuulesta. Itse en ainakaan halua ajaa metriäkään autolla joka heiluu ja huojuu pienessä sivutuulessa.

        Hyviin ajo-ominaisuuksiin kuuluu todellakin se, että ohjaus toimii moitteetta, siitä saa palautteen tiestä. Auto menee sinne minne sen haluaa, eli kun käännän rattia teidän, että renkaat kääntyvät sinne minne haluan... Tämä ei valitettavast monessa ns. hyväksi kehutussa autossa toimi (volvot kärjessä). Todella monessa autossa, joka omaa lehtien ja monen muun mielestä hyvät ajo-ominaisuudet, eivät minusta ole hyviä, koska niissä on turvaton tunne hyvin äkkiä pienissäkin äärioloissa, esim jurkkä mutka ja kaupunki nopeus.

        Mutta tärkeintä on se miltä mikäkin auto tuntuu ITSESTÄ. Oikeastaan yksikään auto jota TM/TL on kehunut ajettavuudeltaan hyväksi ei ole sitä minusta. Minulle ne ovat usein niitä joissa ajonautinto jää saamatta, eli ajettavuus on helppoa ja sitä taattua harmaata massaa. Nämä autot saattavat mennä maantiellä kuin kiskoilla ja olla hiljaisia, mutta mutkatielle niillä ei tee mieli.


      • ???
        hyvät ajo-ominaisuudet kirjoitti:

        Siis mitä on hyvien ajo-ominaisuuksien kriteerit? Onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos autolla pystyy ajamaan nopean kierroksen esim asvalttiradalla tai jääradalla verrattuna muihin vastaaviin autoihin? (noissa kierrosajoissa on aika erikoisia tuloksia autojen välillä ja esim jääradallahan ei auton teho ratkaise paljoa, vaan esim ohjauksen tunnokkuus, jolla kuski osaa hakea rajat puskemiselle ja sutimiselle, tasapaino, jotta auto ei yli- tai aliohjaa liikaa, jne...)

        Vai onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos se auto tuntuu itsestä hyvälle ajaa? Vai pitääkö ottaa huomioon joku TM:n testin väistökoe, jossa väistetään mahdollisimman nopealla vauhdilla este ja mitataan vain nopeutta, jolla auto kykenee esteen väistöön sallituissa rajoissa. (Ko. väistössä ei muuten ole kovinkaan suuria eroja nopeuden suhteen).

        Ja kuuluuko ajo-ominausuuksiin esim matkustumukavuus, kuten sisämelu tai jousitusmukavuus Suomen kuoppaisilla teillä?

        Mitäs tähän osaisi sano. Jokaisella on taatusti oma mielipide ajo-ominaisuuksista.

        Minulle hyvät ajo-ominaisuudet ovat sitä, että tiedän auton menevän juuri sinne minne sen haluan, myös ääritilanteissa. Ilman ylimääräisä hötkyilyjä ja tunnetta että auto ei ole hallinnassa. Toisaalta haluan myös, että saan palautteen ratin kautta tiestä. Monessa autossa se on pilattu. Myös jämäkkyys alustassa on tärkeää ajo-ominaisuuksissa ja myös lastattuna (liittyy myös näihin väistökokeisiin).

        Minä olen jo vuosia ihmetellyt kuinka TM/TL ovat moittineet mm. Hondien alustaa huonoksi. Kolleegansa Saksassa ovat pitäneet tuosta alustasta. Noh, TM/TL väittää, että leveät ja matalaprofiilirenkaat eivät sovellu suomen tiestölle... Ja että tiet ovat huomattavasti huonommat kuin Saksassa... Hmmm... kumma kun en itse ole moista huomannut. Itsellä on ollut onni vertailla eri autoja ja niiden ominaisuuksia niin Suomessa kuin Saksassa. Ja kyllä se auto on yhtä huono Suomessa kuin Saksassakin...


      • HR
        hyvät ajo-ominaisuudet kirjoitti:

        Siis mitä on hyvien ajo-ominaisuuksien kriteerit? Onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos autolla pystyy ajamaan nopean kierroksen esim asvalttiradalla tai jääradalla verrattuna muihin vastaaviin autoihin? (noissa kierrosajoissa on aika erikoisia tuloksia autojen välillä ja esim jääradallahan ei auton teho ratkaise paljoa, vaan esim ohjauksen tunnokkuus, jolla kuski osaa hakea rajat puskemiselle ja sutimiselle, tasapaino, jotta auto ei yli- tai aliohjaa liikaa, jne...)

        Vai onko ajo-ominaisuudet hyvät, jos se auto tuntuu itsestä hyvälle ajaa? Vai pitääkö ottaa huomioon joku TM:n testin väistökoe, jossa väistetään mahdollisimman nopealla vauhdilla este ja mitataan vain nopeutta, jolla auto kykenee esteen väistöön sallituissa rajoissa. (Ko. väistössä ei muuten ole kovinkaan suuria eroja nopeuden suhteen).

        Ja kuuluuko ajo-ominausuuksiin esim matkustumukavuus, kuten sisämelu tai jousitusmukavuus Suomen kuoppaisilla teillä?

        Niin ajo ominaisuudet voi ymmärtää monella tapaa, ei mitenkään yksiselitteinen käsite.

        Olen saanut vähän sellaisen vaikutelman että, nykyiset autot tehdään sellaisiksi, että ne nimenomaan tuntuisivat hyviltä ajaa. Palaute tiestä on vähäistä ja auto on tehty meluttomaksi ja turvallisen sekä eleettömän tuntuiseksi. Voi olla että auto on tehty vielä "anteeksi antavaksi" siten ettei se reagoi nopeisiin ohjausliikkeisiin heti. En kuitenkaan pidä tuollaista autoa ajo-ominaisuuksiltaan hyvänä. Haluan nimenomaan tietää mitä on tapahtumassa ja jos tilanne vaatii toimia tulee auton reagoida välittömästi ja loogisella tavalla.

        Niin että ei suinkaan kaikki nykyautot ole ajo-ominaisuuksiltaan hyviä. Joitakin toki silti löytyy.


      • sc.car

        Harvojen herkkuahan se on, mutta Activa painii omassa luokassaan mitä ajo-ominaisuuksiin tulee.


      • MB
        kirjoitti:

        Siis JÄTTÄÄ kertomatta siitä tuulesta. Itse en ainakaan halua ajaa metriäkään autolla joka heiluu ja huojuu pienessä sivutuulessa.

        Hyviin ajo-ominaisuuksiin kuuluu todellakin se, että ohjaus toimii moitteetta, siitä saa palautteen tiestä. Auto menee sinne minne sen haluaa, eli kun käännän rattia teidän, että renkaat kääntyvät sinne minne haluan... Tämä ei valitettavast monessa ns. hyväksi kehutussa autossa toimi (volvot kärjessä). Todella monessa autossa, joka omaa lehtien ja monen muun mielestä hyvät ajo-ominaisuudet, eivät minusta ole hyviä, koska niissä on turvaton tunne hyvin äkkiä pienissäkin äärioloissa, esim jurkkä mutka ja kaupunki nopeus.

        Mutta tärkeintä on se miltä mikäkin auto tuntuu ITSESTÄ. Oikeastaan yksikään auto jota TM/TL on kehunut ajettavuudeltaan hyväksi ei ole sitä minusta. Minulle ne ovat usein niitä joissa ajonautinto jää saamatta, eli ajettavuus on helppoa ja sitä taattua harmaata massaa. Nämä autot saattavat mennä maantiellä kuin kiskoilla ja olla hiljaisia, mutta mutkatielle niillä ei tee mieli.

        Juuri siitä, että auto ei kerro pienistä sivutuulista, on moitittu mm. mersuja, ja koskee myös muita useimpia matalan ilmanvastuksen omaavia automalleja. Eli mersu jättää varoittamatta pienistä sivutuulista, ja kovemmassa tuulessa se varoitus tuleekin sitten myöhässä. Eikä varoitus tarvitse olla jatkuvaa heilumista ja huojumista vaan enemmänkin alitajuista.

        Sama juttu kuin, että auto ilmaisisi tien pinnan liukkauden vasta kun on liian myöhäistä. Mieluummin ajaisin autoa, joka ilmaisee herkästi ohjauksessa erilaisen pidon, kuin että se jättäisi kertomatta, ja sitten heikko pito tulisikin yllätyksenä ehkä liian myöhään.


      • Olli
        kirjoitti:

        Siis JÄTTÄÄ kertomatta siitä tuulesta. Itse en ainakaan halua ajaa metriäkään autolla joka heiluu ja huojuu pienessä sivutuulessa.

        Hyviin ajo-ominaisuuksiin kuuluu todellakin se, että ohjaus toimii moitteetta, siitä saa palautteen tiestä. Auto menee sinne minne sen haluaa, eli kun käännän rattia teidän, että renkaat kääntyvät sinne minne haluan... Tämä ei valitettavast monessa ns. hyväksi kehutussa autossa toimi (volvot kärjessä). Todella monessa autossa, joka omaa lehtien ja monen muun mielestä hyvät ajo-ominaisuudet, eivät minusta ole hyviä, koska niissä on turvaton tunne hyvin äkkiä pienissäkin äärioloissa, esim jurkkä mutka ja kaupunki nopeus.

        Mutta tärkeintä on se miltä mikäkin auto tuntuu ITSESTÄ. Oikeastaan yksikään auto jota TM/TL on kehunut ajettavuudeltaan hyväksi ei ole sitä minusta. Minulle ne ovat usein niitä joissa ajonautinto jää saamatta, eli ajettavuus on helppoa ja sitä taattua harmaata massaa. Nämä autot saattavat mennä maantiellä kuin kiskoilla ja olla hiljaisia, mutta mutkatielle niillä ei tee mieli.

        Siinähän sitä jo tulikin mielipidettä MB:ltä. Lisäisin siihen, että nykyään ajetaan suoralla tiellä helposti pelkällä "pikkurillillä" eikä kunnon otteella ratista. Ja silloin on vaara, että tuntuma ulkoisiin olosuhteisiin jää saamatta ja tilanteet tulevat yllätyksenä.

        Herkkyys on tosin opittava asia, ja tehostamatonta ohjausta käyttänyt tuntee tehostimellisen helposti "mahdottomaksi" ajaa, ja puolestaan tehostimellista ajanut kun ajaa esim. amerikan autoa, niin taas tuntuma on poissa. Ja se amerikkalaiseen tottunut taas tuntee ohjauksensa hyvinkin tunnokkaana.


      • Boucken
        ??? kirjoitti:

        Mitäs tähän osaisi sano. Jokaisella on taatusti oma mielipide ajo-ominaisuuksista.

        Minulle hyvät ajo-ominaisuudet ovat sitä, että tiedän auton menevän juuri sinne minne sen haluan, myös ääritilanteissa. Ilman ylimääräisä hötkyilyjä ja tunnetta että auto ei ole hallinnassa. Toisaalta haluan myös, että saan palautteen ratin kautta tiestä. Monessa autossa se on pilattu. Myös jämäkkyys alustassa on tärkeää ajo-ominaisuuksissa ja myös lastattuna (liittyy myös näihin väistökokeisiin).

        Minä olen jo vuosia ihmetellyt kuinka TM/TL ovat moittineet mm. Hondien alustaa huonoksi. Kolleegansa Saksassa ovat pitäneet tuosta alustasta. Noh, TM/TL väittää, että leveät ja matalaprofiilirenkaat eivät sovellu suomen tiestölle... Ja että tiet ovat huomattavasti huonommat kuin Saksassa... Hmmm... kumma kun en itse ole moista huomannut. Itsellä on ollut onni vertailla eri autoja ja niiden ominaisuuksia niin Suomessa kuin Saksassa. Ja kyllä se auto on yhtä huono Suomessa kuin Saksassakin...

        Samaa mieltä. Mutta kuka nyt TMää tai TLää oikeasti uskoo? Britit osaa homman.


      • Katso, puut kertovat
        MB kirjoitti:

        Juuri siitä, että auto ei kerro pienistä sivutuulista, on moitittu mm. mersuja, ja koskee myös muita useimpia matalan ilmanvastuksen omaavia automalleja. Eli mersu jättää varoittamatta pienistä sivutuulista, ja kovemmassa tuulessa se varoitus tuleekin sitten myöhässä. Eikä varoitus tarvitse olla jatkuvaa heilumista ja huojumista vaan enemmänkin alitajuista.

        Sama juttu kuin, että auto ilmaisisi tien pinnan liukkauden vasta kun on liian myöhäistä. Mieluummin ajaisin autoa, joka ilmaisee herkästi ohjauksessa erilaisen pidon, kuin että se jättäisi kertomatta, ja sitten heikko pito tulisikin yllätyksenä ehkä liian myöhään.

        , nimittäin tien varsilla kasvavista puista.
        Auton ei sitä kuulu heilumisella kertoa


    • Teme

      No vanha Saab menee aika suoraan ja jousitus on melko maltillinen, esim. Saab 96 etenee lumessa paremmin kuin muut etuvetoiset.

      • juki

        Rättisitikka kapeilla alkuperäisillä nastoilla on paras ajettava jäällä


      • Ape
        juki kirjoitti:

        Rättisitikka kapeilla alkuperäisillä nastoilla on paras ajettava jäällä

        Ihan oikeasti Saab 96 oli talvella erinomaisen hyvä ajettava, suuntavakaa ja etenemiskykyinen pahoissakin oloissa. Siinä missä muut autot jäivät polkemaan paikalleen, Saab 96 jatkoi matkaa. Omistin aikaan -77 mallisen auton ja haikeudella muistelen sitä talvikeleissä. Harva auto nykyisistä taka- tai etuvetoisista pystyy samaan.


      • Topias
        Ape kirjoitti:

        Ihan oikeasti Saab 96 oli talvella erinomaisen hyvä ajettava, suuntavakaa ja etenemiskykyinen pahoissakin oloissa. Siinä missä muut autot jäivät polkemaan paikalleen, Saab 96 jatkoi matkaa. Omistin aikaan -77 mallisen auton ja haikeudella muistelen sitä talvikeleissä. Harva auto nykyisistä taka- tai etuvetoisista pystyy samaan.

        Tuo on totta. Olen itsekin omistanut mainitun kulkuneuvon ja olen samaa mieltä sen ominaisuuksista. Tosin minua kiusasi siinä se "kylki edellä" meneminen: tunne että istuu vähän oikealle päin vinossa :-)

        Rakentelin muuten omaani erittäin hyvän äänieristyksen; sisään ei ajon aikana kuulunut juuri muuta melua kuin tuulen suhinaa.

        Vapaakytkin oli myös miellyttävä käytössä: kytkinpoljin oli tarpeen vain liikkeelle lähtiessä.

        Nyt olen tosin löytänyt sen mieluisimman auton enkä varmasti enää Saappiin palaa?...


      • Ajokki

        Jos tarkoitat etenemistä paksussa lumihangessa, niin yksi on ylitse muiden! Ei Saab, ei kupla... vaan Citroen ID/DS! Meinaan harvat maasturit tulee perässä siitä mistä se menee!

        Itselläni tällainen kokemua: Peruuttelin hangessa DS:ää talliin, kun tuttavan GRAND CHEROKEE ajatteli, että kyllä tuosta sitikan jälkiä pääsee helposti kun kerta sekin meni!

        Ja LAPIOHOMMIKSI meni! Heheheh!


    • Isoturpo

      Kuka mitäkin ajettavuudelta vaatii. Siitä olen täysin samaa mieltä kanssasi, että nykyään lähes kaikissa autoissa on hyvät ajo-ominaisuudet normaalikäyttöön, kun vertaa 70- tai 80-luvunkin autoihin.

      Mutta jos kaikissa nykyautoissa on hyvät ajo-ominaisuudet, joissakin malleissa on sitten paremmat ja ehkä parhaat. Silloin vain pitää tarkastella muutakin kuin vain, joo ihan kivasti menee...

      Omasta mielestäni keskivertoa selvästi parempia ajettavuudeltaan BMW:n isot mallit ja 3-sarja tietyin varauksin. Samoin molemmat ruotsalaiset isompien mallien osalta etenkin taajamien ulkopuolella. Ja Audin mallisto A4:stä alkaen ylöspäin vähän suuremmin varauksin. Ja sitten pitää huomioida, että jokaisessa noista on suuria eroja versioiden ja erilaisten alustojen suhteen.

      Jos yhden hyvän esimerkin haluat, käy kokeilemassa vaikka 5-sarjan BMW:tä M-alustalla. Tosin jos todellakaan et huomaa mitään eroa Avensiksen ja S80:n välillä etenkään tuulisella ja uraisella tiellä, unohda koko juttu.

      • Anonyymi

        Juu ei... Kumpikaan ruotsalainen ei ajettavuudessa pärjää edes japanilaisille autoille noin pakasta vedettynä... viripalikkaa joutuu vetämään alustaan että edes samalle viivalle voi vetää... Puhun nyt uusista malleista... Viimeisin ajettava oli 850 T5R...


      • Anonyymi

        Juu ei... Kumpikaan ruotsalainen ei ajettavuudessa pärjää edes japanilaisille autoille noin pakasta vedettynä... viripalikkaa joutuu vetämään alustaan että edes samalle viivalle voi vetää... Puhun nyt uusista malleista... Viimeisin ajettava oli 850 T5R...


    • JC

      Alfa 156 yksi harvoista erinomaisista etuvetoisista (vissiin myös 147); Bemut: 3-sarja 2002-alkaen etenkin sport-paketilla, 5-sarja etenkin sport-paketilla, Z3 Coupé vähän löysä kori, mutta erinomainen ajaa, X5 on maasturi joka lyö monet sedanitkin, myös vanhat bemut erinomaisia; Ford Focus RS170 pitäis olla hyvä, Puma myös erinomainen; Honda Civic Typer-R, Integra R; Jaggen X-type hyvä, S-type facelift hyvä; Lotus Elise; Mini Cooperista ylöspäin on toinen harvoista erinomaisista etuvetoisista; Mitsun Evot; Peugeotin GTI:t, myös vanhemmat; Porsche Boxster; Renault Clio 172; Subaru Impreza WRX; Toyota MR2...

      Tässä joitain. Volvo S80 surkea ajaa.

    • hu huu

      Ranskalainen sen osaa. Renault on vielä sika halpa. Laatu on parantunu huomattavasti

    • VROOOM.....

      Sen saa myös sieltä Biliasta =). Koeaja tuo V6-versio. Siitä ei auto parane.

    • paljon ajava

      Pitkälti olen samaa mieltä kanssasi näistä asioista, mutta ajettaessa vuoden kaikkina aikoina ja kaikissa sääolosuhteissa, sekä kaikenlaisilla teillä, kinttupolusta - moottoritiehen niin ajatusmaailma muuttuu.
      Auton pitää olla joustava ajettava, ajaminen kaikissa olosuhteissa pitää olla neutraali ja matkustusmukavuus hyvä. Lumessa ja sohjossa suuntavakaa ja hyvin hallittava. Kesäkelillä hiljainen ja viihtyisä.
      Trabantin,Skodan,Peugeotin, Toyotan, Opelin, Volvon,Daf:in,Saabin ja BMW:n jälkeen olen ajanut Renault Lagunalla 4 vuotta, jos en olisi tyytyväinen, etsiminen olisi jatkunut. Lagunassa on turvallisuuden lisäksi myös mukavuutta ja edullinen käyttökustannuksiltaankin se on ollut.

      • Belsebub

        Muutaman kymmenen auton jälkeen voin kehua, että kaikilla olen pysynyt tiellä.
        Vanhaan aikaan autoilu vaati enemmän tarkkuutta kuin nyt, kun ovat nykyään nuo talvirenkaatkin...
        Taitaa olla alle promillen osuus onnettomuuksien syistä muualla kuin ratin ja penkin välissä.
        Jotain vaaraa ehkä aiheuttivat ennenvanhaan vanhat sakemanniautoni, jotka tuppasivat jäämään tienposkeen aina joskus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe