Asun pienehköllä paikkakunnalla jossa toimii paikallinen VPK. Tämä on sinänsä hyvä asia. Mutta hälytyksen kotiin/työpaikalle saatuaan nämä innokkaat auttajat kaahaavat paloasemalle aivan kuin heidän siiviautoissaan olisi vilkut ja sireenit. Mutta koska ei ole, minulle ainakin tuottaa vaikeuksia ennakoida keskustan 40kmh-alueella reilusti ylinopeutta ajavat autot. Ja joilla ei tietääkseni ole mitään erivapauksia esim. väistämissääntöjen suhteen.
Pientä malttia, 1km:n matkalla kaahauksella ei montaa sekuntia voita. Pääset sitten siihen seuraavaankin hälytykseenkin..
Tämä vuodatus siksi että olin äsken saada VPK-jäsenen kylkeeni, kun olin kääntymässä vasemmalla. Vilkkuakin käytin ajoissa. Tämä ko. jäsen tuli takaa ja päätti ohittaa(vasemmalta) juuri silloin. Se auto ei varmaan olisi kyllä pysähtynytkään ennen törmäystä, vaikka olisi jarruttanut, vauhtia tuntui olevan. Peiliin katsominen pelasti nahkani jälleen kerran. Eikä ollut 1. vaaratilanne, jonka VPK-jäsen aiheutti.
Kaikella kunnioituksella näitä arjen sankareita kohtaan.
VPK-kuljettajat
25
5873
Vastaukset
- kohdallesi
kun virut sairaskohtauksen saaneena maassa, istut puristuksissa palavassa autossasi taikka oma kämppäsi palaa.
Silloin on kyse sekunneista, ymmärrät sen varmaan sitten kun olet itse apua vailla ja iljettävät veparit ajelevat asemalle sunnuntaiköröttelyä.
Ehkä lainsäätäjän olisi tehtävä asialle jotain, esim säätää asetuksella hälylaitteet mahdollisiksi niille palomiehille, jotka lähtevät ensimmäisinä kiireellisiin tehtäviin kotoa käsin.- sinivilkku
Kirjoitit asiaa.
>>Ehkä lainsäätäjän olisi tehtävä asialle jotain, esim säätää asetuksella hälylaitteet mahdollisiksi niille palomiehille, jotka lähtevät ensimmäisinä kiireellisiin tehtäviin kotoa käsin. - Pelottaa
No onpa esim. kolarissa apu lähellä, kun suurin riski siihen on joutua paloaseman lähellä.
Ja niinkuin eräs paljon kokenut sotaveteraani(täytti juuri 40v.) minua kerran neuvoi: "Kun olet täydellisen sekasorron, huudon ja kuoleman keskellä, etkä tiedä mitä tehdä; Pysähdy, katsele ja mieti tilanteeseen ratkaisua 10 sekuntia. Löydät luultavasti toimintatavan. Jollet löydä, no, olet ainakin miettinyt sitä 10 s. kauemmin kuin muut."
Olennaista ei aina ole se toiminnan nopeus vaan laatu.
Kyllä ymmärrän ja hyväksyn ripeyden lähtöön. Mutta eivät he silti saisi ajaa niin, että vaarantaa törkeästi muiden turvallisuuden. Minun tapauksessa ohitus oikealta olisi ollut täysin mahdollinen. Ko. kuski vaan tuli mutkan takaa niin lujaa, ettei tod.näk ehtinyt väistää kuin vaistolla. Vai miksi sitten lie ohitti vasemmalle vilkuttavan auton vasemmalta puolelta. Mikäli en olisi peiliin vilkaissut, olisi syntynyt paha kolari ja siten oltaisiin estetty ensivasteauton lähtö alkuperäiseen tilanteeseen.
Palomiesten kuuluisi osata toimia järkevästi myös kiireessä ja paineen alla. Enemmistö tuloksista päätellen osaakin. Mutta niitä toisenlaisiakin näköjään valittettavasti on. - Kallonkutistaja
No, mutta myönnäthän itsekin, että asialle pitäisi tehdä jotain. Tuskin ketään apua tarvitsevaa lämmittää sekään ajatus, että pelastuhenkilö jäikin tien poskeen oman törttöilyn takia, vaikka tarkoittikin pelkkää hyvää.
Poikkeava käytös liikenteessä miltei aina lisää riskejä, joten kyllä niin tapahtuu myös paloasemalle kaahaavalle vpk:laisellekin. Sattuuhan noita kolareita ambulansseille ja paloautoillekin, vaikka niissä on vilkut ja äänimerkit ja ne jopa käytössä. Ja liikennesäännöt edellyttävät erityistä varovaisuutta molemmilta osapuolilta, ja väistämisvelvollisuutta tavallisilta autoilta. Vastaavaa väistämisvelvollisuutta ei ole niitä kohtaan, jotka eivät vielä ole hälytysajossa, vaikka heillä kiire onkin yhtäläinen.
- -S-
Kumma kiirehtimistä se on, onko syy vain se että muuten ei kerkiä autoon mukaan? Jää se harvoin tuleva keikka muuten väliin. Toivottavasti tietävät mitä tekevät, yleinen tie on yleinen tie eikä mikään rata, ajo ilman ennakkoon varoittavia hälytyslaitteita.. kuka tahansa voisi ajella sitten samalla lailla.
Vakinaiset on ne ketkä kuitenkin on se päävastuun omaava taho ja vpk:laiset jotka kotoaan kukin kykyjensä mukaan kiiruhtavat asemalle vaikka kohteessa jo on pelastuslaitoksen porukka. Säästö johtaa tälläiseen ilmaispalveluun.
Pidetään harrastus harastuksena, eikö. Puolivakinaiset kai on eri asia mutta kunhan heidänkin keikka alkaa asemalta eikä kotoa!- sinivilkku
että näillä seuduin miltei aina on VPK:n porukka tai puolivakinainen ensin paikalla. Palopäällikkö ja hyökkäysauto saapuvat 20-30 kilometrin päästä sitten vasta varmistelemaan.
Jos asuntopaloissakin odoteltaisiin vakinaisia niin kaikki menetettäisiin. Asuntopalo etenee nimittäin TODELLA nopeasti. - Brankkari.
Pinta-alallisesti suurimmassa osassa Suomea, ensilähdön pelastustoimesta vastaa VPK:t.
Näiden VPK:den pitää saada ensimmäinen pelastusyksikkö taikka ensivasteyksikkö liikkeelle alle 5 minuutissa hakulaitteiden soimisesta. Aikaa on tasan 4 minuuttia enemmän, kuin vakinaisilla palokunnilla, jotka päivystävät paloasemilla.
Vain isommissa kaupungeissa pelastustoimen ensilähtö on vakinaisten palokuntien vastuulla ja sielläkin usein työvuoron vahvuudella voidaan miehittää pelastusyksikkö vahvuudella 1 2 tai max 1 3. 1 3 on minimi vahvuus jolla voidaan aloittaa esim savusukellus, eli sinun asioista kitisevän pelastaminen palavasta rakennuksesta.
Useimmilla paikkakunnilla, missä vakinaisen työvuoron vahvuus ei mahdollista tehokasta pelastustoimintaa, apuun hälytetään jokin VPK taikka puolivakinainen.
Tänäpäivänä pelastustoimessa hälytetään yksikkölähtöjä, joukkuelähtöjä ja komppanialähtöjä, siten että ensimmäisessä on yksi pelastusyksikkö vahvuudeltaan min 1 3, seuraavassa niitä on kolme palomestari ja viimeisessä yhdeksän pelastusyksikköä, kolme palomestaria ja palopäällikkö sekä näissä kaikissa tarvittavat tuliyksiköt, esim säiliö, nostolava, letku...
Helsinkiä lukuunottanmatta, mikään vakinainen palokunta ei pysty hoitamaan edes joukkuelähtöä yksin, niin että jää realistinen valmius toiseen päällekkäiseen tilanteeseen. Eli kaikkialla muualla ensilähtöönkin on käytännössä jo keskisuurissa tilanteissa sidottu useampiakin VPK:ta taikka puolivakinaisia palokuntia, jotta paikalle saadaan varmuudella se 1 3, jolla voidaan aloittaa savusukellus. Huom, vain aloittaa. Silloinkin on edellytyksenä, että kaikki neljä (1 3) ovat savusukelluskelpoisia fyysisesti ja psyykkisesti. Kova vaatimus tänä päivänä, kun palomiesten eläkeikä on 65 vuotta.
VPK:n ja puolivakinaisen palokunnan ainoa ero on käytännössä siinä, että vpk:laiset ovat tehneet "työsopimuksen" VPK:n kanssa ja se on tehnyt palokuntasopimuksen aluepelastuslaitoksen kanssa. Puolivakinaisen palokunnan porukka taas on tehneet työsopimuksen suoraan aluepelastuslaitoksen kanssa.
Suuressa osassa Suomea, kuntien ensilähdön vpk:laiset saavat tekemistään työtunneista palkan aluepelastuslaitokselta ja palokunta yhdistyksenä vielä vuosikorvauksen. Kakkos ja kolmoslähdön reservipalokunnat kaupungeissa, joissa on vakinainen palokunta, saavat yleensä vuosikorvauksen, jolla pyöritetään palokunnan toimintaa. Niillä lähtövalmiusajat ovat yleensä 10 taikka 20 min, joillakin jopa 30 min. Niiden hälytyksiin ajamisessa tuskin on niin kova kiire, että liikennesääntöjä tarvitsee rikkoa, saati edes enää ajaa hälytysajona kohteeseen, ellei heitä hälytetä varikkovalmiuteen päällekkäisten tilanteiden varalta.
Sinä, joka tunnet oikeusturvasi taikka -hyväsi loukatun, mene kitisemään poliisille. Epäilenpä että nauravat sinut pihalle sieltä.
Tiedän tapauksia joissa vpk:lainen on saanut ylinopeudesta pienen sakon, lähes joka kerta asiaan on löytynyt lieventäviä asianhaaroja taikka sakko on yllättäen muuttunut rikesakoksi.
Olenpa nähnyt vpk:laisen tulevan paloasemalle hälytysajossa olleella poliisiautollakin, eli ovat sattuneet olemaan sopivasti kohdalla kun palomiehen hakulaite on soinut.
Myös lukuisat kerrat poliisit ovat saaneet tiedon "keikasta", kun ovat huomanneet tutun vpk:laisen suhahtavan ohi taikka vastaan hälytykseen mennessä, sitten ovat kyselleet häkestä palokunnan hälytyksen syytä.
Joskus kauan sitten, aikana jolloin oli vielä nimismiehet olemassa, meillä oli nimismiehen kanssa herrasmiessopimus pienistä sormienläpi katsomisista, eli 20-30 Km/h, kunhan ei risteyksissä eikä järjettömiä ohituksia.
No viimekädessä käräjäoikeus punnitsee, jos asia niikseen menee. Pakkokeinolaiista löytyy pykälä, jos jotain oikeushyvää rikkomalla saavutetaan suurempi etu, kuin mikä menentään. Eli suoralla tiellä, hyvä näkyvyys ja vaikka keikkana ensivaste (701A = maallikko elvytys käynnissä), on varmasti elvytettävän etu että koulutettu ensivasteyksikkö tulee jatkamaan maallikkoelvytystä tehoelvytyksenä, happi hengityspalkeella, nielutuubi taikka mahdollisesti jopa intubointi, sydämmen sähköinen käynnistys defibrilaattorilla.
Varmasti ylilyöntejä sattuu, mutta suurin osa porukasta tekee homman pienimmän haitan periaatteella, eli ripeästi asemalle muita turhaan vaarantamatta.
Ja kommenttiin, että kiire asemalle johtuisi halusta ehtiä siihen harvoin sattuvaan hälytykseen. Palokunta jossa itse olen, sai viime kuussa yli 30 hälytystä.
Itse lähdin yli 20 kertaa, tosin työnantajani sallii töistä poissaolon hälytysten ajalta.
Sama määrä hälytyksiä keskisuuressakin kaupungissa per vakinainen palomies, joka on töissä vain joka neljäs päivä, vie aikaa helposti useammankin kuukauden, varsinkin jos kyseessä on iäkkäämpi kaveri, jonka pääasiallinen tehtävä on ajaa jotain tukiyksikköä.
No tulipahan vuodatettua ja ehkä jokunen kirjoitusvirhekkin naputeltua. - -S-
Brankkari. kirjoitti:
Pinta-alallisesti suurimmassa osassa Suomea, ensilähdön pelastustoimesta vastaa VPK:t.
Näiden VPK:den pitää saada ensimmäinen pelastusyksikkö taikka ensivasteyksikkö liikkeelle alle 5 minuutissa hakulaitteiden soimisesta. Aikaa on tasan 4 minuuttia enemmän, kuin vakinaisilla palokunnilla, jotka päivystävät paloasemilla.
Vain isommissa kaupungeissa pelastustoimen ensilähtö on vakinaisten palokuntien vastuulla ja sielläkin usein työvuoron vahvuudella voidaan miehittää pelastusyksikkö vahvuudella 1 2 tai max 1 3. 1 3 on minimi vahvuus jolla voidaan aloittaa esim savusukellus, eli sinun asioista kitisevän pelastaminen palavasta rakennuksesta.
Useimmilla paikkakunnilla, missä vakinaisen työvuoron vahvuus ei mahdollista tehokasta pelastustoimintaa, apuun hälytetään jokin VPK taikka puolivakinainen.
Tänäpäivänä pelastustoimessa hälytetään yksikkölähtöjä, joukkuelähtöjä ja komppanialähtöjä, siten että ensimmäisessä on yksi pelastusyksikkö vahvuudeltaan min 1 3, seuraavassa niitä on kolme palomestari ja viimeisessä yhdeksän pelastusyksikköä, kolme palomestaria ja palopäällikkö sekä näissä kaikissa tarvittavat tuliyksiköt, esim säiliö, nostolava, letku...
Helsinkiä lukuunottanmatta, mikään vakinainen palokunta ei pysty hoitamaan edes joukkuelähtöä yksin, niin että jää realistinen valmius toiseen päällekkäiseen tilanteeseen. Eli kaikkialla muualla ensilähtöönkin on käytännössä jo keskisuurissa tilanteissa sidottu useampiakin VPK:ta taikka puolivakinaisia palokuntia, jotta paikalle saadaan varmuudella se 1 3, jolla voidaan aloittaa savusukellus. Huom, vain aloittaa. Silloinkin on edellytyksenä, että kaikki neljä (1 3) ovat savusukelluskelpoisia fyysisesti ja psyykkisesti. Kova vaatimus tänä päivänä, kun palomiesten eläkeikä on 65 vuotta.
VPK:n ja puolivakinaisen palokunnan ainoa ero on käytännössä siinä, että vpk:laiset ovat tehneet "työsopimuksen" VPK:n kanssa ja se on tehnyt palokuntasopimuksen aluepelastuslaitoksen kanssa. Puolivakinaisen palokunnan porukka taas on tehneet työsopimuksen suoraan aluepelastuslaitoksen kanssa.
Suuressa osassa Suomea, kuntien ensilähdön vpk:laiset saavat tekemistään työtunneista palkan aluepelastuslaitokselta ja palokunta yhdistyksenä vielä vuosikorvauksen. Kakkos ja kolmoslähdön reservipalokunnat kaupungeissa, joissa on vakinainen palokunta, saavat yleensä vuosikorvauksen, jolla pyöritetään palokunnan toimintaa. Niillä lähtövalmiusajat ovat yleensä 10 taikka 20 min, joillakin jopa 30 min. Niiden hälytyksiin ajamisessa tuskin on niin kova kiire, että liikennesääntöjä tarvitsee rikkoa, saati edes enää ajaa hälytysajona kohteeseen, ellei heitä hälytetä varikkovalmiuteen päällekkäisten tilanteiden varalta.
Sinä, joka tunnet oikeusturvasi taikka -hyväsi loukatun, mene kitisemään poliisille. Epäilenpä että nauravat sinut pihalle sieltä.
Tiedän tapauksia joissa vpk:lainen on saanut ylinopeudesta pienen sakon, lähes joka kerta asiaan on löytynyt lieventäviä asianhaaroja taikka sakko on yllättäen muuttunut rikesakoksi.
Olenpa nähnyt vpk:laisen tulevan paloasemalle hälytysajossa olleella poliisiautollakin, eli ovat sattuneet olemaan sopivasti kohdalla kun palomiehen hakulaite on soinut.
Myös lukuisat kerrat poliisit ovat saaneet tiedon "keikasta", kun ovat huomanneet tutun vpk:laisen suhahtavan ohi taikka vastaan hälytykseen mennessä, sitten ovat kyselleet häkestä palokunnan hälytyksen syytä.
Joskus kauan sitten, aikana jolloin oli vielä nimismiehet olemassa, meillä oli nimismiehen kanssa herrasmiessopimus pienistä sormienläpi katsomisista, eli 20-30 Km/h, kunhan ei risteyksissä eikä järjettömiä ohituksia.
No viimekädessä käräjäoikeus punnitsee, jos asia niikseen menee. Pakkokeinolaiista löytyy pykälä, jos jotain oikeushyvää rikkomalla saavutetaan suurempi etu, kuin mikä menentään. Eli suoralla tiellä, hyvä näkyvyys ja vaikka keikkana ensivaste (701A = maallikko elvytys käynnissä), on varmasti elvytettävän etu että koulutettu ensivasteyksikkö tulee jatkamaan maallikkoelvytystä tehoelvytyksenä, happi hengityspalkeella, nielutuubi taikka mahdollisesti jopa intubointi, sydämmen sähköinen käynnistys defibrilaattorilla.
Varmasti ylilyöntejä sattuu, mutta suurin osa porukasta tekee homman pienimmän haitan periaatteella, eli ripeästi asemalle muita turhaan vaarantamatta.
Ja kommenttiin, että kiire asemalle johtuisi halusta ehtiä siihen harvoin sattuvaan hälytykseen. Palokunta jossa itse olen, sai viime kuussa yli 30 hälytystä.
Itse lähdin yli 20 kertaa, tosin työnantajani sallii töistä poissaolon hälytysten ajalta.
Sama määrä hälytyksiä keskisuuressakin kaupungissa per vakinainen palomies, joka on töissä vain joka neljäs päivä, vie aikaa helposti useammankin kuukauden, varsinkin jos kyseessä on iäkkäämpi kaveri, jonka pääasiallinen tehtävä on ajaa jotain tukiyksikköä.
No tulipahan vuodatettua ja ehkä jokunen kirjoitusvirhekkin naputeltua.Jätetään tähän.
- kun kerran
-S- kirjoitti:
Jätetään tähän.
sen aloititkin
- kun kerran
-S- kirjoitti:
Jätetään tähän.
sen aloititkin
- PaaH
Pelastuslaitokset ja ammattipalomiehet toimii vain suurimmissa kaupungeissa, joten pienempien paikkojen (esim.
- vapaaehtoinen auttaja
suosittelen ottamaan selvää kuinka suuri % määrä Suomen pelastustehtävistä hoidetaan vpk:n voimin! tulet ehkä yllättymään ilman meitä ei suomessa olisi mahdollista turvata kaikkein turvallisuutta. ja kohteessa ei todellakaan ole pelastuslaitoksen porukka,täällä maalla missä itsekkin asun on vpk se ainoa joka tilanteen hoitaa tietysti isompiin tilanteisiin saattaa vakinaistenkin yksiköitä saapua,mutta suurin osa vpk kalustoa lähi vpk:sta. luuletko että menee niin että vpk tulee vaan paikkaamaan pelastuslaitosta eli vakinaista.ehkä jossain stadissa vpk pääse mitn tekemään,mutta maalla vpk hoitaa samat suorittee kuin vakinaiset ja nykyään vpk:tkin kuuluvat pelastuslaitoksiin alueellisiin ympäri suomea. otsikkosi minne on kiire niin ei päde. täällä kun ei ole kukaan kohteessa ellei paikallinne vpk mene,esim ensivasteessa elvytystilanteessa on aina kiire. lähin VAKINAINEN "AMMATTILAINEN" kun tulee about puolen tunnin päästä.
- vapaaehtoinen auttaja
vapaaehtoinen auttaja kirjoitti:
suosittelen ottamaan selvää kuinka suuri % määrä Suomen pelastustehtävistä hoidetaan vpk:n voimin! tulet ehkä yllättymään ilman meitä ei suomessa olisi mahdollista turvata kaikkein turvallisuutta. ja kohteessa ei todellakaan ole pelastuslaitoksen porukka,täällä maalla missä itsekkin asun on vpk se ainoa joka tilanteen hoitaa tietysti isompiin tilanteisiin saattaa vakinaistenkin yksiköitä saapua,mutta suurin osa vpk kalustoa lähi vpk:sta. luuletko että menee niin että vpk tulee vaan paikkaamaan pelastuslaitosta eli vakinaista.ehkä jossain stadissa vpk pääse mitn tekemään,mutta maalla vpk hoitaa samat suorittee kuin vakinaiset ja nykyään vpk:tkin kuuluvat pelastuslaitoksiin alueellisiin ympäri suomea. otsikkosi minne on kiire niin ei päde. täällä kun ei ole kukaan kohteessa ellei paikallinne vpk mene,esim ensivasteessa elvytystilanteessa on aina kiire. lähin VAKINAINEN "AMMATTILAINEN" kun tulee about puolen tunnin päästä.
ennenkuin joku sanoo niin pari kirjoitusvirhettä oli tekstissä anteeksi niistä
- aika vähän
vapaaehtoinen auttaja kirjoitti:
suosittelen ottamaan selvää kuinka suuri % määrä Suomen pelastustehtävistä hoidetaan vpk:n voimin! tulet ehkä yllättymään ilman meitä ei suomessa olisi mahdollista turvata kaikkein turvallisuutta. ja kohteessa ei todellakaan ole pelastuslaitoksen porukka,täällä maalla missä itsekkin asun on vpk se ainoa joka tilanteen hoitaa tietysti isompiin tilanteisiin saattaa vakinaistenkin yksiköitä saapua,mutta suurin osa vpk kalustoa lähi vpk:sta. luuletko että menee niin että vpk tulee vaan paikkaamaan pelastuslaitosta eli vakinaista.ehkä jossain stadissa vpk pääse mitn tekemään,mutta maalla vpk hoitaa samat suorittee kuin vakinaiset ja nykyään vpk:tkin kuuluvat pelastuslaitoksiin alueellisiin ympäri suomea. otsikkosi minne on kiire niin ei päde. täällä kun ei ole kukaan kohteessa ellei paikallinne vpk mene,esim ensivasteessa elvytystilanteessa on aina kiire. lähin VAKINAINEN "AMMATTILAINEN" kun tulee about puolen tunnin päästä.
Vpk:t hoitavat suuren osan PINTA-ALALLISESTI. KAPPALEMÄÄRÄISESTI keikkojen osuus on pieni, vakinaiset toimvat paikoissa, joissa on enemmän ihmisiä, tapahtumia, liikennettä, teollisuutta.. siis paikoisa, joissa todennäköisemmin tapahtuu onnettomuus. Peräkylän latopaloa varten ei kannata perustaa ja/tai hälyyttää vakinaista.
Elvytyksissä vpk:n ensivaste pystyy erittäin harvoin antamaan tehokasta apua. Jos lähtönopeus on pieni (5 min) ja matka kohteeseen myös pieni (alle 5km), niin voidaan juuri ja juuri ehtiä kohteeseen kammiovärinän ollessa käynnissä. Hyvällä tuurilla saadaan uusi vihannes osastolle makaamaan. Kuitenkin vpk:t toimivat enimmäkseen harvaan asutuilla alueilla ja matka kohteeseen kestää helposti yli 5 min. Silloin onneksi asystole pelastaa lisäkustannuksilta. - jaaaaaaa
sinivilkku kirjoitti:
että näillä seuduin miltei aina on VPK:n porukka tai puolivakinainen ensin paikalla. Palopäällikkö ja hyökkäysauto saapuvat 20-30 kilometrin päästä sitten vasta varmistelemaan.
Jos asuntopaloissakin odoteltaisiin vakinaisia niin kaikki menetettäisiin. Asuntopalo etenee nimittäin TODELLA nopeasti.Kun vpk:n lähtöaika on 5-15 minuuttia ja matkaan, tiedusteluun ja selvitysten tekoon menee useampi minuutti niin kuinka paljon pelastettavaa on? Vesivahingot ehtii tehdä myöhemminkin saapuneet yksiköt.
- Itsekkin väijy
Omasta mielestäni suurempi riski liikenteessä on ryöstö- ja murtohälyihin kouhottavat nuoret vartijat.
- Toinen väijy
... tai LVI-hälyihin tai muuten vaan on kiire suorittamaan määräaikaistehtäviä...
Meiltä lähti firmasta yhden yön aikana neljältä piiriltä kortti kuivumaan, eikä yksikään ollut hälyyn menossa... - se olisi
Toinen väijy kirjoitti:
... tai LVI-hälyihin tai muuten vaan on kiire suorittamaan määräaikaistehtäviä...
Meiltä lähti firmasta yhden yön aikana neljältä piiriltä kortti kuivumaan, eikä yksikään ollut hälyyn menossa...isokaan homma säätää laki, joka sallii hälytysvilkun ja äänen näille Vpkn hommiin kiiruhtaville siviiliautoille? Lisäisi varmasti sitä yleistä turvallisuutta, jota hekin omalta osaltaan edesauttavat.
- PetrA
se olisi kirjoitti:
isokaan homma säätää laki, joka sallii hälytysvilkun ja äänen näille Vpkn hommiin kiiruhtaville siviiliautoille? Lisäisi varmasti sitä yleistä turvallisuutta, jota hekin omalta osaltaan edesauttavat.
No joo sehän olisi fiksua että säädetään laki että veparit saa hälytyslaitteiston omaan autoon..just..pillikuume kasvaa entisestään.Sitä myötä todennäköisesti vauhti myös.
Ei.Ei.EI! Järki käteen.
- PaaH
Kyllä VPKlaisena olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että paikalliset VPK:t ovat syrjäisemmissäkin paikoissa tärkeitä, sillä juuri ne ensimmäiset minuutit ovat tulipaloissa/sairastehtävissä yleensä ne merkittävimmät. Mutta sekunneista homma ei jää kiinni.
Itsekin ajan kyllä usein suht reippaasti asemalle hälytykseen, mutta kuten oma päällikkömme hyvin asian on esittänyt: Pelastajista ei ole vähintäkään hyötyä, jos heistä tulee itse pelastettavia.
Omalla kohdallani kiire on lähinnä yksikön mukaan ehtimisessä, kun en ihan aseman vieressä asu.
Kyllä terve maalaisjärki tulee hälytykseen ajossa säilyttää! Samoin myös tietenkin itse hälytysajossa hälytysajoneuvolla.- Maalaisjärjellä pärjää... VPK
Ei eka autoon kiirehditä vastoin tahtoa, kuka kerkiää ensinmäiseksi ?. Päivystys vuorossa oleva porukka lähtee eka autoon, jollei asemalla satu jostain syystä olemaan autollista porukkaa..
- Kaahailu on vain käsite
Kaahailu on käsite vain, mutta kyllä kieltämättä suomessa on liian pienet nopeusrajoitukset maanteillä.
- touhua..
Harrastustoiminnalla voidaan ottaa vastuu muiden omaisuudesta, terveydestä..
- 123423151532
perkele kumma juttu, jos vapaapalokuntalaiset ja sopimuspalokuntalaiset on jotain wannabepalokuntalaisia, kun jos hakee esim. ammattipalokuntaan niin saa pisteitä siitä, että on ollut vpk:ssa tai spk:ssa.
- Anonyymi
vapaa palokuntalaisille pitäisi saada edes vilkut autoon. kuten ulkomailla joillain vapaaehtoisilla on vihreät magneetti vilkut katolle tai imukuppi vilkku ikkunaan. suomeen pitäisi saada tälläinen laki kanssa että saisi edes nup vihreät vilkut siviili autoon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35089481 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692368- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161552Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601320Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227