Muistatko vanhoja esineitä?

veerti

Minä muistan muutamia. Mitä sinä muistat?

Risukarhi ( oli semmoinen kuusen rungon puolikkaista tehty, niissä oli oksat mukana,
siihen oli tehty aisat ja hevonen valjastettiin
siihen, kun sillä ajeli pellolla niin oksat
kuohkeuttivat maata)

Jyrä ( Oli semmoinen paksusta puusta tehty
pölli johon oli lyöty rautatapit päihin ja
ne yhdistetty aisoihin. Kun hevonen valjastettiin siihen, niin se pölli pyöri ja painoi pintamullan tiiviiksi)

Separaattori ( Oli semmoinen maidon ja kerman erottelukone, johon kaadettiin maitoa ja kyn
sitä pyöritti kahvasta, tuli kerma yhdestä torvesta ja kurri (= rasvaton maito) toisesta)

Muistelehan sinäkin laitteita ja esineitä jos muistat ja pistä postia.

32

1155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruuneperi

Risukarhi ei ole muuta kuin perinnetiedoista tuttu.
      Kuvaamallasi jyrällä olen itse jyrännyt peltoa. Separaattori on niinikään tuttu, samoin mäntäkirnu, jolla kermasta tehtiin voita.Laite tuntee myös nimen voihelvetti. Tunnen kyllä kaikki maanviljelykseen liittyvät työkalut - luullakseni.a

• veerti

Lyhyessä puuvarressa oli ottava rautapiikki, jolla lyötiin propsin päähän ja heitettiin propsi pinoon. Isä sanoi sitä pokoraksi tai toporaksi.
        Lieneekö sanonta itä-suomalainen.

• Ruuneperi
        veerti kirjoitti:

Lyhyessä puuvarressa oli ottava rautapiikki, jolla lyötiin propsin päähän ja heitettiin propsi pinoon. Isä sanoi sitä pokoraksi tai toporaksi.
        Lieneekö sanonta itä-suomalainen.

Taidamme olla täysin eri murreseudulta. Minä olen läntiseltä Uudeltamaalta, jossa ruotsalaisuuskin vaikutta nimityksiin. Viruttaminen lienee teillä venytystä ja meillä huuhdontaa, suolatonta taidatte sanoa tuimaksi. Kunhan Frederiikka sivistyksineen tulee areenalle saamme varmaan lisäselvityksiä.

• veerti
        Ruuneperi kirjoitti:

Taidamme olla täysin eri murreseudulta. Minä olen läntiseltä Uudeltamaalta, jossa ruotsalaisuuskin vaikutta nimityksiin. Viruttaminen lienee teillä venytystä ja meillä huuhdontaa, suolatonta taidatte sanoa tuimaksi. Kunhan Frederiikka sivistyksineen tulee areenalle saamme varmaan lisäselvityksiä.

tuima on pohjois-karjalassa suolatonta
        viruttaminen on vedessä liottamista

mutta mitenkäs sapilaat, ne puiset riu´ut
        joilla voi kantaa vaikka heiniä?

• Muori
        veerti kirjoitti:

tuima on pohjois-karjalassa suolatonta
        viruttaminen on vedessä liottamista

mutta mitenkäs sapilaat, ne puiset riu´ut
        joilla voi kantaa vaikka heiniä?

On pakko vastata, sillä minäkin tiedän sapilaat vaikka Uudeltamaalta olenkin. Ainakin Pohjois-Pohjanmaalla niitä käytettiin heinän kantoon.
        Tältä samalta seudulta muistuu mieleeni kummallinen juttu. Esim. Pudasjärvi on supisuomalaista seutua, mutta yllätys yllätys, siellä kangaspuita kutsutaan väävistooliksi! Eli siis selvä ruotsalaisväännös.
        Tiedättekö mikä on pottuvoitööti?

• veerti
        Muori kirjoitti:

On pakko vastata, sillä minäkin tiedän sapilaat vaikka Uudeltamaalta olenkin. Ainakin Pohjois-Pohjanmaalla niitä käytettiin heinän kantoon.
        Tältä samalta seudulta muistuu mieleeni kummallinen juttu. Esim. Pudasjärvi on supisuomalaista seutua, mutta yllätys yllätys, siellä kangaspuita kutsutaan väävistooliksi! Eli siis selvä ruotsalaisväännös.
        Tiedättekö mikä on pottuvoitööti?

pottuvoi on perunavoita tai voiperunaa
        mutta "tööti" ? herranjestas!!!!

muuten tiedätkö mikä on aperuppu?

• Muori
        veerti kirjoitti:

pottuvoi on perunavoita tai voiperunaa
        mutta "tööti" ? herranjestas!!!!

muuten tiedätkö mikä on aperuppu?

mutta päättelen. Onko se hevosen ruokintaan tarkoitettu kaukalo?
        Selitä ystäväiseni.

Pottuvoitööti on perunanuija jolla muusataan eli survotaan perunat josta valmistetaan "nakeille muusi"!!
        .

• veerti
        Muori kirjoitti:

mutta päättelen. Onko se hevosen ruokintaan tarkoitettu kaukalo?
        Selitä ystäväiseni.

Pottuvoitööti on perunanuija jolla muusataan eli survotaan perunat josta valmistetaan "nakeille muusi"!!
        .

peruppu oli puinen laatikko johon tehtiin hevosille apetta (= pehkusilppua ja jauhoa ja vettä).

Mut tiedätkö härkkimen? Siis härkin.

• Muori
        veerti kirjoitti:

peruppu oli puinen laatikko johon tehtiin hevosille apetta (= pehkusilppua ja jauhoa ja vettä).

Mut tiedätkö härkkimen? Siis härkin.

sen hevosen apekaukalon!!
        Tottakai tiedän härkimen. Se on kuusesta tehty, eli kuorittu keppi josta lähtee 5-6 piikkiä.
        Siis kuten kuusen oksisto kasvaa, yhdestä kohtaa runkoa lähtee oksat eri suuntiin.
        Sitä käytettiin etupäässä taikinan juuren valmistamisessa mutta pienempikokoisena myös vispilän asemasta puuron sekoittamiseen.
        Hyvä kapine olisi vieläkin käyttää.
        Kerroppa mistä puusta veistät pokasahan puut, niin minä kerron mistäpäin sinä olet lähtöisin.

• veerti
        Muori kirjoitti:

Tottakai tiedän härkimen. Se on kuusesta tehty, eli kuorittu keppi josta lähtee 5-6 piikkiä.
        Siis kuten kuusen oksisto kasvaa, yhdestä kohtaa runkoa lähtee oksat eri suuntiin.
        Sitä käytettiin etupäässä taikinan juuren valmistamisessa mutta pienempikokoisena myös vispilän asemasta puuron sekoittamiseen.
        Kerroppa mistä puusta veistät pokasahan puut, niin minä kerron mistäpäin sinä olet lähtöisin.

eikö ne koivusta pokasahan puut?
        en kyllä tuosta ole ihan varma.

tiedätkös mitä tarkottaa "uunin rantteella"
        entäs "sillan runti"

• Ruuneperi
        Muori kirjoitti:

Kyllä se on mänty, jossa oksat kasvavat samasta kohtaa eri suuntiin.
        Veertille tiedoksi, että "runti" on perusta, lähes suoraan ruotsista.
        "ranne" voisi olla panko.

• Muori
        Ruuneperi kirjoitti:

Kyllä se on mänty, jossa oksat kasvavat samasta kohtaa eri suuntiin.
        Veertille tiedoksi, että "runti" on perusta, lähes suoraan ruotsista.
        "ranne" voisi olla panko.

Veertille vastaukseksi pokasahaoista. On totta, että Etelä-Suomessa sahapuut tehtiin koivusta, mutta Pohjolan jätkä tekee ne männystä, samoin kirvesvarret. Painoeroa niillä on melkoinen ja mänty on "joustavampi" kuin koivu.
        Niin minäkin olettaisin, että uunin rantti olisi uuninreunus koska meidän puolessa prantti on sama kuin reunus.
        Sillan runti on joku perusta, mutta mikä? Liittyneekö lattiaan!

Ruuneperi. Voit olla oikeassa sen männyn suhteen, siinähän todella oksat lähtevät samasta kohdasta.

Mikä on prännäri tai rännäri?

• Frederiikka
        Muori kirjoitti:

Veertille vastaukseksi pokasahaoista. On totta, että Etelä-Suomessa sahapuut tehtiin koivusta, mutta Pohjolan jätkä tekee ne männystä, samoin kirvesvarret. Painoeroa niillä on melkoinen ja mänty on "joustavampi" kuin koivu.
        Niin minäkin olettaisin, että uunin rantti olisi uuninreunus koska meidän puolessa prantti on sama kuin reunus.
        Sillan runti on joku perusta, mutta mikä? Liittyneekö lattiaan!

Ruuneperi. Voit olla oikeassa sen männyn suhteen, siinähän todella oksat lähtevät samasta kohdasta.

Mikä on prännäri tai rännäri?

ja luettavaa tämä esinekeskustelu. Pidän vanhoista esineistä, niihin kun liittyy "tuhat tarinaa". Paljon ihan uutta asiaa minulle löytyy tämän keskustelun tiimoilta. Mutta tämän prännäri-rännäri-jutun tiedän minäkin. PRÄNNÄRI = viinapannu ja RÄNNÄRI = kahvinpaahdin. Mistä johtunee, mutta kahvimyllyä sanoivat kotopuolessa rännäliksi? Olisiko ärrän kielivaikeuksista muuntunutta vai jotain muuta?

• Muori
        Frederiikka kirjoitti:

ja luettavaa tämä esinekeskustelu. Pidän vanhoista esineistä, niihin kun liittyy "tuhat tarinaa". Paljon ihan uutta asiaa minulle löytyy tämän keskustelun tiimoilta. Mutta tämän prännäri-rännäri-jutun tiedän minäkin. PRÄNNÄRI = viinapannu ja RÄNNÄRI = kahvinpaahdin. Mistä johtunee, mutta kahvimyllyä sanoivat kotopuolessa rännäliksi? Olisiko ärrän kielivaikeuksista muuntunutta vai jotain muuta?

Sitä kahviprännäriä minä tarkoitin, mutta viinaprännaristä en tiennyt. Se nimitys muuttuu jonkunverran paikkakuntakohtaisesti enkä minäkään ole varma oliko se p:llä vai ilman, mutta meilläpäin ollaan paljon ruotsinvoittoisia näissä sanonnoissa.
        Hauskaahan tämä on ,mutta juuri nyt en muista yhtään sellaista entisajan esinettä josta kysyisin, joten jatkakaa hyvät ystävät.

• Frederiikka
        Muori kirjoitti:

Sitä kahviprännäriä minä tarkoitin, mutta viinaprännaristä en tiennyt. Se nimitys muuttuu jonkunverran paikkakuntakohtaisesti enkä minäkään ole varma oliko se p:llä vai ilman, mutta meilläpäin ollaan paljon ruotsinvoittoisia näissä sanonnoissa.
        Hauskaahan tämä on ,mutta juuri nyt en muista yhtään sellaista entisajan esinettä josta kysyisin, joten jatkakaa hyvät ystävät.

lapsuudesta KIHVELI ja KAHVELI. Tunnistatko?

• Muori
        Frederiikka kirjoitti:

Kihveli oli erikoisen mallinen teräväkärkinen lapio ja luulen sitä käytetyn erityisesti ojan kaivuussa sitkeän penkan rikkomiseen. Kahveli eli kaffeli, niinkuin meillä sanottiin, on tietysti haarukka.
        Voi etten taaskaan keksi mitään.

• Ruuneperi
        Frederiikka kirjoitti:

Lapio ja haarukkahan nuo ovat. Sinulla nuo väännöksetkin ovat suomalaisempia. Meillä ei ikinä
        oltaisi puhuttu rännäristä vaan prännäristä niinkuin Muori sanoi.
        Meillä tosiaan ruotsi on niin läheistä, että kyky lausuakin vaikeita sanoja on parempi kuin muunmurteisissa osissa.

Emme koskaan puhuneet puimisesta vaan tryskaamisesta ja vanhemmilla ihmisillä kuten mummullani, krintti ja tramppi y.m. olivat portin ja portaiden niminä.

Onkohan kellään teille tuttu laponen ja lapottaminen?

• Frederiikka
        Muori kirjoitti:

Kihveli oli erikoisen mallinen teräväkärkinen lapio ja luulen sitä käytetyn erityisesti ojan kaivuussa sitkeän penkan rikkomiseen. Kahveli eli kaffeli, niinkuin meillä sanottiin, on tietysti haarukka.
        Voi etten taaskaan keksi mitään.

Rikkalapiota meillä kutsuttiin kihveliksi. Tämä lapiojuttu oli minulle uusi. Kihvelin muistan peltiseksi ja se oli keittiössä ahkerassa käytössä puuvartisen harjan kaverina. Roskia tuli paljon hellan ympäristöön, kun puita poltettiin. Talvella halkoja ja kesällä rimoja. Mikä on muuten KOMUUTTI?

• Ruuneperi
        Frederiikka kirjoitti:

Rikkalapiota meillä kutsuttiin kihveliksi. Tämä lapiojuttu oli minulle uusi. Kihvelin muistan peltiseksi ja se oli keittiössä ahkerassa käytössä puuvartisen harjan kaverina. Roskia tuli paljon hellan ympäristöön, kun puita poltettiin. Talvella halkoja ja kesällä rimoja. Mikä on muuten KOMUUTTI?

Oletan, että Sinun komuuttisi oli meillä komuri, matalahko, ovellinen kaappi, jonka kääntyvän kannen alla oli tila pesuvadille.

Sinun kihvelisi oli meillä siffeli, joskus jopa "suup siffeli".

• Jatta
        Frederiikka kirjoitti:

muistan komuutin eli kommuutin, joka on pieni
        pesupöytä, missä oli pesuvati ja vesikannu,
        alapuolella olevassa kaapissa säilytettiin pottaa.
        Kommuutin yläpuolella kirjailtu pyyheliinapeitto,
        jonka alla oli pyyheliinat piilossa.

Mummoni käytti paljon ruotsalaisperäisiä sanoja,
        vaikka asuikin sisämaassa pohjanmaalla.
        Jästi, vörkkeli, nästyyki, hantuuki, kahveli, pytinki ovat sanoja, jotka ovat jääneet mieleeni.

• Frederiikka
        Jatta kirjoitti:

muistan komuutin eli kommuutin, joka on pieni
        pesupöytä, missä oli pesuvati ja vesikannu,
        alapuolella olevassa kaapissa säilytettiin pottaa.
        Kommuutin yläpuolella kirjailtu pyyheliinapeitto,
        jonka alla oli pyyheliinat piilossa.

Mummoni käytti paljon ruotsalaisperäisiä sanoja,
        vaikka asuikin sisämaassa pohjanmaalla.
        Jästi, vörkkeli, nästyyki, hantuuki, kahveli, pytinki ovat sanoja, jotka ovat jääneet mieleeni.

- aivan näen silmissäni lapsuuskotini keittiön. Komuutti oli väriltään metsänvihreä. Pesuvati oli porsliinia, samoin vesikannu ja saippuakuppi. Kaikissa kauniit kukkaornamentit kerman vaaleaa tautaa vasten. Valkoinen porsliinipotta oli pesukaapissa. Komuutin yläpuolella oli pyyheliinanaulakko valkoiseksi maalattuna. Naulakko oli siro, taivaa puutyötä. Pyyheliinoja peitti käsin kirjailtu peitto: lumikki syöttää lintuja. Kiitos, Jatta! Kuvauksesi palautti tämän kaiken mieleeni. Muuten, tuo Arabian valkoinen potta on vieläkin aivan ehjä. Pesukuppikin on vielä tallella, joskin vioittunut. Sekin on Arabiaa. Sääli...

• Frederiikka
        Ruuneperi kirjoitti:

Lapio ja haarukkahan nuo ovat. Sinulla nuo väännöksetkin ovat suomalaisempia. Meillä ei ikinä
        oltaisi puhuttu rännäristä vaan prännäristä niinkuin Muori sanoi.
        Meillä tosiaan ruotsi on niin läheistä, että kyky lausuakin vaikeita sanoja on parempi kuin muunmurteisissa osissa.

Emme koskaan puhuneet puimisesta vaan tryskaamisesta ja vanhemmilla ihmisillä kuten mummullani, krintti ja tramppi y.m. olivat portin ja portaiden niminä.

Onkohan kellään teille tuttu laponen ja lapottaminen?

ovat minulle laponen ja lapottaminen. Olisikohan mitään tekemistä käsitöiden kanssa? Onkohan kenelläkään muistoja SESLONGISTA?

• Ruuneperi
        Frederiikka kirjoitti:

ovat minulle laponen ja lapottaminen. Olisikohan mitään tekemistä käsitöiden kanssa? Onkohan kenelläkään muistoja SESLONGISTA?

Seslonki on ainakin sänky mutta minkälainen.

Lapottaminen on heinien tai muiden laittamista seipäälle. Ei taida olla muissa murteissa sanaa joka yksinään asian ilmaisisi. Laponen on lapottamisen tulos.

• Jatta
        Ruuneperi kirjoitti:

Lapottaminen on heinien tai muiden laittamista seipäälle. Ei taida olla muissa murteissa sanaa joka yksinään asian ilmaisisi. Laponen on lapottamisen tulos.

olen kuullut "lapotettavan". En sitten tiedä oliko sanonta yleinen sielläpäin vai jonkun yksittäisen maanviljelijän käyttämä.

Seslonki on leposänky, missä on käsinoja vaan yhdellä puolella.

• veerti
        Frederiikka kirjoitti:

Rikkakihveli tai rikkasihveli oli se johon lakastiin roskat lattialta.

Kahveli oli haarukka, jota käytettiin veitsen kanssa syödessä.

Posteli? Muistatteko ihanan postelin?

• veerti
        Frederiikka kirjoitti:

tuo on jo vähän hatarasti muistissa
        mutta muistan, että komuutista tai komutista
        haettiin jotakin, oliko se eteisen komuutti,
        olikohan eteisessä joku ovellinen kaappi, nyt vähän hämärtää, onkohan dementia tulossa

• veerti
        Frederiikka kirjoitti:

oliskohan se laponen lapanen
        jos se on käsityö? ei taida olla?

mutta mikä on paula

• veerti
        Ruuneperi kirjoitti:

olihan pohjois-karjalassakin
        heinän lepeet joita heiteltiin seipäille

salvaimet?

• Frederiikka

ETASEERI/etaseerinki? Näin se meilläpäin lausuttiin.

• veerti

etaseerinki on vaikee
        oiskohan ruotsalaisperäistä

sillan runtti oli meillä tuvan sillassa
        oleva aukko, jossa oli kansi, eli runtti,
        sanottiin aukaseppas runtti

oli sitten ihana posteli, tiedätkös
        mikä on posteli?

• Frederiikka
        veerti kirjoitti:

etaseerinki on vaikee
        oiskohan ruotsalaisperäistä

sillan runtti oli meillä tuvan sillassa
        oleva aukko, jossa oli kansi, eli runtti,
        sanottiin aukaseppas runtti

oli sitten ihana posteli, tiedätkös
        mikä on posteli?

on etaseeri/etaseerinki, niin kuin kotona sitä kutsuttiin. Vaari oli ollut Pietarissa mallipuusepän opissa ja siellä opinnäytteenä sen valmistanut. Olisikohan venäläistä alkuperää tuo nimitys? Nykysuomen sanakirjassa tätä huonekalua kutsutaan ETÄSÄÄRIKSI ( s-kirjaimen päällä ^merkki. ) Lapsuuden kotini etaseerissa on kolme hyllyä, joita pitää pystyssä neljä koristeellista pylvästä. Väri on petsattu punertava. Etaseerissa meillä on pidetty aikaisemmin kirjoja. Nyt siinä on koriste-esineitä. Mielestäni se on hyvin romanttinen mööpeli.

Sillan runtista en ole kuullutkaan. Olisikohan postelilla jotain tekemistä postin kanssa: postimerkki, postikortti??? ( Arvaus ). Sinulla on hallussasi oikea aarrearkku vanhojen esineiden tarinoita, Veerti. Kerropa lisää! - VAARUN varmaan tietävät kaikki. - Hei!

• veerti
        Frederiikka kirjoitti:

on etaseeri/etaseerinki, niin kuin kotona sitä kutsuttiin. Vaari oli ollut Pietarissa mallipuusepän opissa ja siellä opinnäytteenä sen valmistanut. Olisikohan venäläistä alkuperää tuo nimitys? Nykysuomen sanakirjassa tätä huonekalua kutsutaan ETÄSÄÄRIKSI ( s-kirjaimen päällä ^merkki. ) Lapsuuden kotini etaseerissa on kolme hyllyä, joita pitää pystyssä neljä koristeellista pylvästä. Väri on petsattu punertava. Etaseerissa meillä on pidetty aikaisemmin kirjoja. Nyt siinä on koriste-esineitä. Mielestäni se on hyvin romanttinen mööpeli.

Sillan runtista en ole kuullutkaan. Olisikohan postelilla jotain tekemistä postin kanssa: postimerkki, postikortti??? ( Arvaus ). Sinulla on hallussasi oikea aarrearkku vanhojen esineiden tarinoita, Veerti. Kerropa lisää! - VAARUN varmaan tietävät kaikki. - Hei!

lieköhän posteli ollut meidän äidin uudissana,
        kun kangaspussiin laitettiin rukiinolkija sisään saatiin pullea olkipatja, jota nimitettiin
        posteliksi ainakin minun kotona, äiti harsi sen jollakin karhulangalla kiinni ja oli kiva nukkua uusien rukiinolkien päällä, ne tietysti ajan myötä sitten pehmisivät, mutta eipä hätää, äiti vaihtoi posteliin uudet oljet

porstuan tietää jokainen
        ja vinni on tuttu
        mutta mikä on ristiemo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe