Hei!
Pyytäisin asiallisia ja todenmukaisia vastauksia, omia mielipiteitä muutamaan kysymykseen koskien omaa mielipidettä REHELLISESTI liikennekäyttäytymisestä.
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi. (Asteikko 1-5, 1=huono, 3=keskiverto, 5=erittäin hyvä ja turvallinen). Perustelu.
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
Gallup: Omat ajotaidot
23
1057
Vastaukset
- Elmeri
Kaikkihan tietävät, että suurin osa autoilijoista pitää itseään keskivertoa parempana kuskina. Mielestäni esim. 5 vuoden välein pitäisi suorittaa jonkinlainen autonkäsittelykoe B-kortin omistavien keskuudessa, joka pisteytettäisiin. Enkä nyt puhu mistään autokoulun liukkanajosta, vaan kunnon tolppapujottelua, äkkinäisiin tilanteisiin reagoimista, auton hallintaa mutkissa, sekä havainnointitesti esim. 100-120km/h nopeudessa. Siinä sitten voisi kehuskella kuinka "hyvä" kuski oikeasti on.
- Elmeri
1. 2-4, riippuen vireystilasta.
2. "Ajatko siten että sinulla jää turvaväli?" -Kyllä. Aika vaikeaa on ajaa ilman turvaväliä(?)
Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä?
-Se ennaltaehkäisee onnettomuuksia, ja kunnon turvavälin pitäminen ei rasita edessä ajavaa.
Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa? -En ole varma, mutta veikkaisin, että vähintään 3 sek. nopeuden suhteen, eli tässä tapauksessa 83.3m?
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
-Hyvä ajaminen on sitä, että ajaa tilannenopeuden mukaan. Turha junnailu tai kaahaaminen sitävastoin on p**seestä, ja haittaa muita tielläliikkujia.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty? -Alle 5v.
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
-En osaa arvioida, kun en ole kysynyt.
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua? -Itse annan aina ohittajalle tilaa mahdollisuuksien mukaan, ja olisi kohteliasta jos kaikki tekisivät niin.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast? -Kyllä. Usein alinopeutta ajavia vanhuksia, jotka joutuvat keskittymään ajamiseen nuorempiaan enemmän, ja täten laskemaan ajonopeuttaan sen takia.
8. Millaisella autolla sinä ajat?
- Audi A6 ja Audi 80
Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein?
-Ei auto kuskia pahenna. Vanhemmalla autolla ajaminen vaatii enemmän taitoa, joten voisi olla päinvastoin?
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa?
-Kyllä. Lähti 'mopo käsistä' jäisessä mutkassa (n.30 km/h) ja luisui toisen auton kylkeen. Peltivaurioilla selvittiin.
Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman? -Mutka oli miltei umpijäässä (mallia jäähalli), se olisi ollut kiva tietää etukäteen. Ehkä ABS/ESP olisi voinut myös auttaa?
- nainen
1. 5 olen ajanut autoa 17-vuotta lähes päivittäin,sekä kaupungilla että maantiellä. En aja ylinopeutta, pidän turvavälin ja ajan ennakoiden. Ja tämä on myös muiden mielipide, myös miesten : )
2. kyllä, turvaväli on äärettömän tärkeä, mitä suurempi vauhti sitä tärkeämpi. Tiedän käytännössä, mutta en muista sitä nyt metreinä.
3. Mittarivirhe huomioonottaen nopeusrajoitusten mukaan. Ei ainakaan alinopeutta, sillä se aiheuttaa muissa ohitustarvetta ja ärsytystä. Jos ei uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan kannattaa mennä harjoittelemaan hiljaisille teille. Ohitustilanteissa pitää hetkellisesti voida ylittää rajoitus että pääsee turvallisesti ohi.
4. Siis hetkonen, ajokortti AB on myönnetty 1988 ja uusittu 1997, jolloin sain sen E:n sinne. Vai mitä tarkoitit?
5. Suurin osa on hyviä.
6. Tarvitsee jos ajetaan leveäkaistatiellä. Muuten ei, minä ohitan. Hitaammin ajavien kannattaisi kuitenkin miettiä miksi he ajavat hitaammin ja että siitäkin on haittaa. Eriasia peräkärrylliset, matkailuautot, rekat ym.
7. Arvostelen kaahareita, niitä jotka aiheuttavat törkeillä ohituksilla vaaratilanteita, ohittelevat keltaisilla viivoilla, eivät osaa käyttää vilkkua, roikkuvat puskurissa ym.
8. Almeralla. Uusilla, isoilla työsuhdeautoilla ajavat ovat yleensä pahimpia. Jostain syystä Volvo-kuskit ovat oma luokkansa, negatiivisessa mielessä. Vanhoilla autoilla ajelevat usein papat ja mummelit, eli hekin ovat usein huonoja kuskeja.
9. perääni ajettiin liikennevaloista lähdettäessä, takana oleva ei katsonut vaan oletti että jono lähti liikkeelle jo. - Nyt tähän
1. 3,Ajan mielestäni yhtä hyvin kuin muutkin. Hauskaa käyn pitämässä radalla.
2. Jos ajelen jonku perässä niin pidän n.15-20m väliä(senkin joku yleensä täyttää tulemalla väliin)
3. Hyvä ajaminen on sitä että ottaa muut huomioon liikenteessä, Rajoituksia en aina itse noudata,mutta katson etten aiheuta muille vaaraa.
4.-98
5. hmmmm vanhukset ja juuri kortin saaneet ovat mielestäni huonompia. Noin yleisesti ottaen.
6. Ei välttämättä väistää,mutta ei anakaan vaikeuttamaan ohitustani.
7. en
8. 328 ci, jokainen ajaa millä haluaa. Ei kukaan ole huonompi tai parempi auton takia.
9. Välttänyt yhden kolarin. Ajelin suoraa tietä 106km/h kun eteeni ajoi vanha auto. Auto ajoi kyseitä suoraa n.50km/h ilman valoja. Hiljensin nopeuden 80km/h ja aloin ohittamaan autoa, kun yht äkkiä auto ilman mitään varoitusta lähti kääntymään vasemmalle. Löin liinat kiinni ja väistin auton ja sen sisällä olleen n.80 vuotiaan herrasmiehen täpärästi peräpuolelta. Onneksi refleksini toimivat sillä ilman niitä olisi papan elämä päättynyt. - -AJR-
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi. (Asteikko 1-5, 1=huono, 3=keskiverto, 5=erittäin hyvä ja turvallinen). Perustelu.
-> 3-4. Satunnainen ajatusten harhailu aiheuttaa välillä kylmiä väreitä..
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
-> Ajan paitsi ohitusta kärkkyessäni. Outo kysymys. 100km/h -> kuivalla asfaltilla 80m (?).
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
-> Ei tietenkään. Hyvä ajaminen tarkoittaa jo paljon keskusteltua liikenteen seuraamista, joustamista ja liikennekäyttäytymistä. Rajooitukset nykyään ok.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
-> V. 1994
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
-> Kys. nro 1 jo kertookin vastauksen. Pidän itseäni keskivertokuskina; ehkä hiukan parempanakin. Olen paremman 40%:n joukossa.
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
-> Yleistävä kysymys. Leveäkaistatiellä kyllä, muualla ei.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
-> Arvostelen. Syynä muiden kuskien joustamaton ja ymmärtämätön käytös.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
-> Pieni, "sporttinen". Ei.
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
-> Kyllä. Minä. Juuri kortin saaneena en ymmärtänyt tien liukkautta liikennevaloihin jarrutettaessa ja ajoin taksin perään. - Yamma
Tässä ihan aluksi herää kysymys siitä mikä on hyvää ajotaitoa. Ajokkinsa hyvä hallinta siten, että ääritilanteissakin kykenee ohjaamaan (tässä mielessä siis esim. Mika Häkkinen on hyvä kuski). Vai tarkoiteaanko sillä hyvyydellä sitä miten varovaisesti, huomaavaisesti ja sääntöjen mukaan ajaa (tässä mielessä useimmat eläkeläiset ovat hyviä kuskeja). Tämä on myös sukupuolijako. Miehet vastaavat yleensä ensimmäisen ja naiset toisen vaihtoehdon... Mutta vastauksiin.
1. 4
2. Kyllä, Kohtuullisena, Luulisin... 100m?
3. Ei. Rajoitukset ovat kaksipiipuinen juttu. Toisaalta rajoitukset on usein tehty juuri 20 vuotiaalla mossella ajavan mummon turvallisuutta silmälläpitäen ja hyvä kuski hyvällä autolla voisi ajaa lujempaakin. Jos asian määrittely kuitenkin jätettäisiin kuskeille itselleen, niin moni uskoo voivansa ajaa 160 lasissa kaiken aikaa. Ei voi! Kokonaisuudessaan suunta, jossa autot jatkuvasti paranevat ja nopeusrajoitukset laskevat on kuitenkin mielestäni väärä. Noin 10% korotuksen nopeuksiin voisi huoletta tehdä.
Toki tavoite 0 liikennekuolemaa on hyvä. Siihen päästäkseen meidän olisi kuitenkin käveltävä matkat. Mielellään turvapuvuissa... Ihmishengelle ei voi laittaa hintaa, mutta maailmasta ei saa koskaan täysin turvallista.
4. En yleensä vastaa kysymyksiin, jotka kertovat ikäni. Sanotaan n. 10v sitten.
5. Mistä sen voi tietää? Jos sanoin olevani nelosen arvoinen kuski kysymyksessä 1, niin kai sitten 60% on sen mukaan huonompia?
6. Mielellään liikenteen sen salliessa. Esimerkiksi välillä jonot perästään päästävät karavaanarit saavat kiitokseni.
7. Jatkuvasti. Se johtuu tempperamentistani ;) Arvostelen ihmisiä myös muualla kuin liikenteessä.
8. Peugeot 206 1.6 -00. Ei välttämättä. En usko tuossa olevan korrelaatiota. Vanhemmalla autolla ajava saattaa silti olla liikenteelle suurempi riski.
9. En. Kerran oli kohtuullisen lähellä. Silloin olisin antanut syyt toiselle osapuolelle, eli hirvelle. Tilanne olisi voitu välttää vain lisäämällä hirvien kaatolupia. - Pekka Karuna
1. 4 = hyvä. Taitojen ja tietojen puolesta varmasti erittäin hyvä (ABCDE -kortti ja ammattiajoa 10 vuotta, ajan myös moottori- ja tavallisella pyörällä paljon, autourheilua eri luokissa kansallisella tasolla kohtuullisella menestyksellä, nykyisin hallintopuolella eli tiedolliset asiat ajan tasalla) mutta asennepuoli vetää arvosanaa alaspäin. Itse arvioisin että yhden pykälän.
2. Pidän varsin suuren 'turvavälin' edelläajavaan. 100 km/h nopeudessa vähintään sen suositusten mukaisen 100 metriä, yleensä pidemmän. Oma vauhdinpito tulee paljon joustavammaksi kun väli on riittävän pitkä. Pidän turvavälin pitämistä tärkeänä, sekä turvallisuuden että erityisesti rennon ajamisen kannalta.
3. Jos muuta liikennettä on niin on hyvä ajaa rajoitusten mukaan. Muiden tienkäyttäjien arvioinnit lähtevät kuitenkin yleensä siitä, että kaikki liikkuvat rajoitusten mukaan.
Rajoitukset ovat Suomessa melko hyvin paikoillaan, ihmisten tietämys omasta nopeudesta ei. Hyvään ajamiseen liittyy tietenkin paljon muutakin kuin vain oikea nopeus.
4. ABC -ajokortin sain 6.5.1987 heti kun täytin 18 -vuotta.
5. Vrt. kohta 1. Suurin osa tiedollisesti ja taidollisesti huonompia, asenne itsellä heikoin alue. Tiedoissa ja taidoissa luulen kuuluvani ainakin parhaan 10 % luokkaan.
6. Ei minua tarvitse väistää, riittää kun ajaa johdonmukaisesti, ohitukset tms. hoidan itse tarpeen ilmentyessä.
7. En juuri arvostele, ääneen ainakaan. Arvioin kyllä usein tilanteita ja kuljettajia, ihan vain oman liikkumiseni ja siihen liittyvän mukavuuden maksimoimiseksi. Se monta kertaa johtaa mielestäni ongelmallisten kuljettajien ohittamiseen ettei heistä joudu kärsimään.
8. Auto kyllä kertoo omistajastaan jotain, muttei kuljettajastaan. Usein kuljettaja ei omista autoa jota kuljettaa.
Itse ajan monenlaisilla ajopeleillä, suurimmalla osalla vain satunnaisesti ja työn aiheuttamissa puitteissa. Määrällisesti (käyttökertojen mukaan) suurin osa arkiliikkumisesta tapahtuu polkupyörällä.
Vanhan auton kuljettaja ei erotu liikenteessä uudemmista, kaikenlaisia liikkujia on uusien ja vanhojen autojen kuljettajissa.
9. Muutamassa auto-onnettomuudessa olen ollut mukana.
Syyt ja seuraukset ovat erittäin monimutkaisia, en niitä pysty täysin arvioimaan, mutta varmasti jokainen osapuoli, myös minä, olisi voinut tehdä jotain toisin joka olisi vaikuttanut onnettomuutta ehkäisevästi. - ainstain
1. 5, nopeat kierroajat kartingissa ja onnettomuuksien välttäminen ja muiden liikkujien huomioiminen.
2. Järjestän taakse aina riittävän turvavälin.
3. Vähintään rajoituksen nopeutta. Turhia.
4. -92
5. Ei voi tietää. ~90%
6. Ei, menen kyllä ohitse muutenkin.
7. Kyllä, töpeksijöitä; ei käytä vilkkua tms. liikenteen haittaaminen.
8. 2005, ei.
9. Kyllä. Mummo. Sen olisi voinut ehkäistä se että mummolta olisi otettu kortti ennen kolaria.- Akka ratissa vuodesta -72
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi. (Asteikko 1-5, 1=huono, 3=keskiverto, 5=erittäin hyvä ja turvallinen). Perustelu.
- 4, ajan paljon ja rutiinia on kertynyt yli 30 vuodessa.
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
- Ehdottomasti! 100m vähintään.
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
- Ei, vaan nopeus pitää sovittaa tilanteen ja kelin mukaan. Joissakin paikoissa saisi olla korkeampi nopeusrajoitus. Ylinopeutta en ajele eikä ole ylinopeussakkoja yhtään, vaikka olen ajanut ammatikseni jo alkuvuodesta 73 lähtien.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
- 1972
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
- Paha kysymys! Sanonpa, että lähes puolet.
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
- Ei. Voinhan minäkin mennä ohi nopeusrajoituksen, liikenneolosuhteiden ja kelin puitteissa.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
- Tietysti! Joskus suivaannun kovin hitaasti ajaviin sekä risteyksen tulppana seisoviin.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
- Kaksilitraisella amerikkalaisella automaatilla. Ei ole huonompi, mutta kaikille auto ei ole statussymboli.
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
- Muutamassa kolarissa olen ollut mukana. Yhdessä olin itse syyllinen, koska tein töitä ilman vapaapäiviä ja herätyskin oli jo aamuyöllä eli silkasta väsymyksestä en ehtinyt reagoida.
Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
- Vähemmän töitä ja enemmän unta.
- vastaukseni
1. Sanoisin 3. Yhtään kolaria en ole ajanut, en ole joutunut vaaratilanteisiin.
2. Turvaväli on tietenkin sitä tärkeämpi, mitä enemmän on vauhtia. En tiedä, mikä on "oikea" turvaväli, mutta suunnilleen sen verran että auton saa pysähtymään ajamatta perään, vaikka edellinen auto pysähtyisi kuin seinään.
3. Hyvä ajaminen on sitä, että ajaa sellaista vauhtia missä auto pysyy käsissä. Rajoitukset ovat monin paikoin aivan liian matalia, mutta pyrin silti noudattamaan niitä (vaikka sitten olisin tientukkona).
4. 1999
5. Suurin osa on varmasti parempia, huonompia ehkä 20%...
6. Pitäisi.
7. Arvostelen, johtuu alinopeuksista, vilkun käyttämättä jättämisestä, älyttömistä kaistanvaihdoista jne.
8. Ajan 70- ja 90-luvun autoilla. Auton ikä ei vaikuta kuskin ajotaitoihin.
9. En ole. - K. Äimänen
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi.
- 4. Ajan keskimääräistä enemmän, nautin ajamisesta, varaan riittävästi aikaa, ennakoin, pyrin ajamaan niin, etten haittaa tai vaaranna muita, käytän vilkkua, pidän itseni ja autoni kunnossa, en roiku perseessä, en tee turhia ohituksia (paino sanalla turhia), en menetä malttiani liikenteessä, tunnen autotekniikkaa, hallitsen auton erilaisissa tilanteissa melko hyvin, olen kärsinyt muiden törttöilyistä ja törttöillyt itse - ja ottanut opikseni. En ansaitse vitosta, koska minulla on paha tapaa ajella maantiellä 10-20 % ylinopeutta, milloin se on mahdollista.
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
- Pidän riittävää turvaväliä ensiarvoisen tärkeänä asiana liikenteessä. Kolari syntyy, kun tila loppuu. Satasen vauhdissa 100 metriä on hyvä turvaväli. Ei kuraannu ikkuna, ei tule kiveniskemiä eikä edellä ajelevan nopeuden vaihtelut haittaa. Tietysti on tilanteita, joissa tulee ajettua tiiviimmässäkin.
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
- rajoitusten mukaan ajaminen on osa hyvää ajamista. Juopuneena ajaminen ei kuitenkaan muutu hyväksyttäväksi sillä, että ajaa rajoitusten mukaan. Enimmäkseen rajoitukset ovat kohdallaan, mutta tänä keväänä päälle jääneet talvirajoitukset ovat hätävarjelun liioittelua. Moottoritiellä voisi olla vaikka 130 km/h ja maanteilläkin toisinaan 90 tai 110. Kuka on sanonut, että vain paritomat kymmenluvut kelpaavat.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
- 1986
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse?
- On. 85 %.
- parempia on 3 %.
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
- Ei. Ei tietenkään! Miksi muka? Hyvänä kuljettajana pystyn tarvittaessa ohittamaan ilman, että kenenkään tarvitsee minun takiani ajaa ojassa. Tietysti aina ei pääse ohi asuntovaunusta, rekasta, bussista tai traktorista juuri siinä kohdassa kuin haluaisi, mutta mitä sitten? Hitaammalla kuljettajalla voi olla yhtä kiire kuin itsellänikin.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
- kummastelen usein järjettömiä ohituksia, joihin pitää koko muun maailman osallistua. Kummastelen vilkun käyttämättömyyttä kaistan vaihdossa, kummastelen perässä roikkumista, kummastelen irrationaalisesti vaihtelevia nopeuksia, mutta ymmärrän, että kaikki eivät voi olla taitavia ja kokeneita kuljettajia.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
- Alfa Romeo 156
- Usein vanhalla ja pienellä autolla ajaa kokemattomampi ja siinä mielessä huonompi kuski. Uusien ja kalliiden autojen ratin takaa taas löytyvät asennevammaisimmat ohjastajat.
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
- Kolmesti. Kerran olin syyllinen itse, syynä ajoneuvon hallinnan menetys liian korkean tilannenopeuden johdosta. Kahdesti syyllinen on on ollut peräänajaja liian pienen turvavälin johdosta. - jt.
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi. (Asteikko 1-5, 1=huono, 3=keskiverto, 5=erittäin hyvä ja turvallinen). Perustelu.
*5, ennakointi, "liikennesilmä"
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
*ajan, tiedän
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
*ei, suurin osa rajoituksista on liian alhaiset (kesällä), pitää ottaa ajo-olosuhteet huomioon eikä seurata orjallisesti mitä virkamies säätänyt
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
*1983
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
*98%
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
*ei, osaan kyllä ohittaa
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
*kyllä, liikennevalolähdöt, kiihdytyskaistalla hidastelu/syöksyminen heti kaistan alussa liikennevirtaan alinopeutta, vasemmalla kaistalla oikeaa hitaammin ajaminen, joustava ajaminen mahdotonta kiilareitten takia.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
*mb c 200k 1997
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
*olen kerran, perääni ajettiin liikennevaloissa odotellessani vihreän vaihtumista (meni kaverilta kaasu ja jarru sekaisin...). Ei voinut estää mitenkään (edessänikin oli autoja) - sinivilkku
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi. (Asteikko 1-5, 1=huono, 3=keskiverto, 5=erittäin hyvä ja turvallinen). Perustelu.
** 3-4 Keskityn ajamiseen, olen pitänyt "tiedostoni" ajan tasalla. Tunnen uudetkin liikennemerkit. Ehkä tärkein pointti on se, etteivät kyydissäni olevat pelkää....ei edes autokoulunopettaja, joka aika usein "liftaa" kyytiini.
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
** Pakkohan sitä on turvaväli pitää. Mitään absoluuttista metrimäärää on turha sanoa. Se riippuu niin paljon kelistäkin.
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
**Ei välttämättä. Ei se tee kuljettajasta huonoa vaikka välillä yläkanttiin ajaisikin...sama kuljettaja kun voi taas vastaavasti ajaa rajoituksia hitaammin kelin tai muiden olosuhteiden niin vaatiessa.
Mielipiteeni on täällä varmaan jo tullutkin ilmi. Moottoriteillä esim. saisi olla korkeammat rajoitukset. Mielestäni kameratolppiin käytetty rahakin olisi voitu käyttää vaikka vaihtuvan nopeusrajoitussysteemin rakentamiseen.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
AB-kortin sain 60-luvun loppupuolella, pikku-e:n joskun 90-luvulla.
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
** En nyt väittäisi, että suurin osa. Kyllä teillä liikkuu sekä minua parempia, että huonompia kuskeja.
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
** Ei tarvitse väistää, kunhan eivät yritä estää kun ohitan, estäminen ja vauhdin lisääminen ohitettavana ollessa kun on laissakin kielletty.
Itse teen vähän tietä ja nostan jalkaa kaasulta kun huomaan jonkun tulleen nopeasti taakseni. En sen kummemmin mieti syitä toisen nopeampaan etenemiseen. Teen vaan parhaani, että kaikilla olisi turvallista tien päällä.
Seuraan myös vastaantulevaa liikennettä ja väistän tarpeen vaatiessa oikealle ja helpotan siten osaltani myös vastaantulevan mahdollista ohitusta.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
** Tuleehan sitä arvosteltua. Vilkun käyttämättömyys, omituiset jarruttelut ilman syytä, liikennevaloissa "nukkuminen", keskiviivalla roikkuminen samalla kun etenee hitaammin kuin muu liikenne, koukkaileminen vasemmalle kaistalle jollain pienellä kirpulla kun on kääntymässä oikealle....tässä jokunen.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
** Opel Vectra 2.0i CD Sport. Vanhalla autolla ajo vaatii jopa enemmän taitoa kuin uudella ajaminen. Ja sitten, voihan sitä joutua ajelemaan vaikka työnsä puolesta vanhoilla autoilla vaikka itsellä olisikin uusi. Ei se tee kuskista sen huonompaa.
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
** Peräänajossa olen kerran ollut aikanaan. Lahdessa Karjalankadulla lähti valoista ekana fiat 600, sen perässä kasipätkä Fiat, sitten me...Valiantilla.
Oli vapunaattoilta ja aurinko paistoi matalalta silmiin.
Eka auto veti heti valoista lähdön jälkeen liinat kiinni, aikomuksena kääntyä oikealle pihaan, kasipätkä ajoi perään ja me koristelimme kakun. Ensimmäisestä autosta tuli takapäästään 20 cm lyhyempi, seuraavasta molemmista päistä 20 cm lyhyempi ja Valiantista meni vähän maski rikki.
Kuljettajana Valiantissa oli autonkoulunopettaja.
Se juttu meni niin, että kolhut maksettiin Valiantin vakuutusyhtiöstä ja kaikki saivat sakot.
Mikäkö olisi voinut estää...vaikkapa vähemmän äkkinäinen jarrutus siltä pompannapilta.
Toinen kerta oli "hullussa makeassa nuoruudessa" moottoripyörällä. Oli vähän nopeutta enemmän kuin taitoa ja niin mentiin kurvista suoraan lepikköön. Ketään ei sattunut, mitä nyt itsetunto sai kolhun mutta siitäkin olen toipunut ;)
Ihan siis itse aiheutin sen metsäntutkimuksen. - JanneK69
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi...
Ajelen liikennesääntöjen mukaan ja pyrin välttämään joutumista äkkitilanteisiin. Toisaalta ei tule ajeltua "kahva edellä", joten saattaa tulla pulmia auton hallinnan kanssa. Annan itselleni nelosen.
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli?
Yritän ainakin, mutta aina siihen joku tunkee. Tosin se kutistuu usein kahteen sekuntiin tai allekin :-/
Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä?
Kyllähän se aika tärkeää on, jotta jää äkkitilanteessa aikaa toimia.
Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
Noin kolme sekuntia.
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan?
On se ainakin kohteliasta toisia kohtaan.
Mielipiteesi rajoituksista.
Isot pojat on suunnitelleet siten, että kaikki ajelevat samaa vauhtia, jolloin vaaralliset ohitukset vähenevät. Tosin monet koheltavat miten sattuu...
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
1987
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse?
On. Ei käytetä turvavyötä eikä vilkkua ja ajellaan muutenkin epävarmasti.
Miten suuri % -osuus?
Sanotaan 60-70%
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
Ei tarvitse väistellä. Ajelen perässä, kunnes sopiva ohituspaikka löytyy.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia?
Kyllä
Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
Lähinnä välinpitämätön asenne ärsyttää, esim. turvavyön käyttämättömyys kaupungilla ajellessa, lapset irti takapenkillä yms. kohellus.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat?
1982 Accord ja 1983 Civic
Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
Paremmat kuljettajat ajelevat vanhalla kalustolla, uusilla ajavilla menee liian usein kusi päähän ja kohelletaan minä-minä -asenteella
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa?
Kyllä.
Kuka aiheutti tilantee -n/t?
Eka talvena kortin saamisen jälkeen saalistin kaksi takapuskuria. Kymmenisen vuotta sitten pukkasin kolmion takaa tulleen taksin kylkeen.
Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
Puskurivaivoihin olisi auttanut riittävä turvaväli, kylkikolariin olisi auttanut, jos olisin katsellut enemmän ympärilleni. - Äijälä
1.) keskiverto
2.) Minulle on turvaväli erittäin hyvin iskostunut päähän. Sadan kilometrin vauhdissa turvaväli saa olla 150 m kuivalla kelillä ja liukkaalla 300 metriä.
3.) On hyvä ja tärkeää ajaa rajoitusten mukaan, mutta huonoin olosuhteiden vallitessa ei pidä orjallisesti noudattaa suurinta sallittua nopeutta, vaan voi ajaa hiljempaakin.
4.) 40 vuotta sitten
5.) No ainakin turvavälien suhteen 80 % on minusta huonompia
6. Ei tarvitse, koska ajan itsekkin muita hitaammin.
7.) Nopeudesta viis, mutta arvostelen siitä, kun ei osata pitää sitä turvaväliä, roikutaan perässä ja ei pidetä ajovaloja.
8.) Ajan mersulla ja Fiat Dukato asuntoautolla.
Minulle ei ole merkitystä, millaisella ajaa, kunhan ajaa ihmisiksi.
9.) En ole ollut missään vakavemmassa.
Perääni on kyllä ajettu pari kertaa.
Itse olen töytäissyt polkupyöräilijää.
Perääni ajajat eivät tajunneet turvaväleistä mitään, siinä syy. Polkupyöräilijä ei väistänyt, vaikka ehdin sitä ennen risteykseen, vaan tömäytti autoni oikeaan oveen. - Kallonkutistaja
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi. (Asteikko 1-5, 1=huono, 3=keskiverto, 5=erittäin hyvä ja turvallinen). Perustelu.
5 Tiedostan, että en ole täydellinen enkä vaadi sitä myöskään muilta.
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
Ajan. Tärkeämpää kuin käytetty nopeus. Tiedän.
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
Ainakin monia ärsyttää jos joku ajaa tarpeettomasti alle rajoituksen. Ajomatkani ovat sen verran lyhyitä, että muutoin olen tässä kohtaa jäävi. Rajoitukset ovat Suomessa useimmissa kohteissa alakantissa (maanteillä n. 20-40km/h), koska niihin on liittyy ”automaattinen nopeushillintä”, eli toiset autoilijat hillitsevät niitä ”kaahareita”.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
Kauan siitä jo on joka tapauksessa.
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
Jokaisella on oma tapansa selvitä liikenteestä. Taidan olla jäävi sanomaan mikä tapa on huono ja mikä hyvä, koska en ole arvostelumielellä liikenteessä.
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
Totta kai kaikki apu on tervetullutta, mutta en liikenteessä ala pakottamaan ketään. Ja ohi pääsen ja menenkin yleensä tarvitsematta apua.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
Käyttäisin omalla kohdalla mieluummin sanaa arviointi, vaikkei siihenkään juurikaan kiinnostus riitä tuolla liikenteessä.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
Oma auto on farmari-mersu -99, vaikkakin muiden autoja ajan myös melko paljon. Perheessä on myös sellainen 20-vuotta vanha mersu, eikä ainakaan minun ajotyyli muutu siitä riippuen ajanko uudemmalla vaiko tuolla vanhemmalla autolla.
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
En.
Vaihtoehtoisina tai lisäkysymyksinä voisi olla:
10. Mikä on autosi arvo suhteessa vuosinettotuloihisi?
11. Onko autosi kaskossa mukana törmäysturva?
12. Onko autosi oma vai työnantajan/rahoitusyhtiön/pankin?- Pekka Karuna
10. Mikä on autosi arvo suhteessa vuosinettotuloihisi?
15%. Ajan niin vähän 'yksityisajoja' etten ole nähnyt sijoittaa autooni tuon enempää.
11. Onko autosi kaskossa mukana törmäysturva?
Ei ole. Jos jotain sattuu oman toiminnan seurauksena niin maksan sitten.
12. Onko autosi oma vai työnantajan/rahoitusyhtiön/pankin?
Omistan siis auton, vaikka pääasiassa liikun työnantajan käyttööni hankkimalla autolla ja muulla työnantajan kalustolla. - vastauksia...
10. Mikä on autosi arvo suhteessa vuosinettotuloihisi?
Aika paljon. Tulot = 0, autojen yhteenlaskettu arvo 6000.
11. Onko autosi kaskossa mukana törmäysturva?
Uudemmassa on, vanhemmissa ei.
12. Onko autosi oma vai työnantajan/rahoitusyhtiön/pankin?
Omia ovat. - sinivilkku
10. Mikä on autosi arvo suhteessa vuosinettotuloihisi?
** n. 25%
11. Onko autosi kaskossa mukana törmäysturva?
** kyllä on
12. Onko autosi oma vai työnantajan/rahoitusyhtiön/pankin?
** oma on
- Miekkonen-84
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi. (Asteikko 1-5, 1=huono, 3=keskiverto, 5=erittäin hyvä ja turvallinen). Perustelu.
3. Olen keskiverto kuljettaja, koska kukaan ei ole erittäin hyvä. Jokainen tekee virheitä liikenteessä, joko tahallisia tai tahattomia.
2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?
Pidän turvaväliä erittäin tärkeänä. Ei ole olemassa oikeaa turvaväliä, koska se riippuu niin paljon henkilöstä, aton jarrujen, jousien ja iskunvaimentimien sekä auton massan että tienpinnan kitkan yms. yhtälöstä. Teoreettinen turvaväli on kutakuinkin kaavassa 1-3 sekunttia reaktioaika, keskimäärin 5 sekunttia jarrutuksen alkamiseen, 100 000 jaettuna 3600 kerrottuna 1-5 sekunttia ja tien pinnan kitka (X) jarrujen kunto (Y) ja auton massa jotain. Eli jos oikein laskin, auto menee sekunnissa kutakuinkin 27 metriä, kahdessa jo 54 metriä ja jarrutusmatka hyvilläkin renkailla/jarruilla vie kutakuinkin saman verran ja jos siihen lisätään vielä "no hätä" väli niin täten komannet 54 metriä niin oikea turvaväli noissa nopeuksissa olisi kutakuinkin 150-200 metriä. Autokoulussa käskettiin yksinkertaisemmin ottamaan edellä ajavan auton ja maastossa olevan tietyn pisteen (sähkötolpan esim.) välissä aikaa kolmeen tai neljään. Jos pystyt laskemaan kolmeen ennen kuin olet edelläajavan auton kanssa samassa kohdassa missä kolme sekunttia sitten, niin ajat riittävällä turvaetäisyydellä.
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.
On se joskus. Eritoten kaupunkiajossa on syytä ajaa rajoitusten mukaan. Hiljaisilla teillä tiettyihin aikaan päivästä/yöstä saatan rikkoa rajoituksia.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?
Taisi olla 2001
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?
En osaa kommentoida. Olen melko nöyrä kuljettaja.
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua?
Ehdottomasti
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast?
Joskus arvostelen. Useimmiten ajotyylistä.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi?
Ajan Nissan Sunny 1.6 SLX:llä Sellainen vanha, mutta hyvässä kunnossa oleva ropponen. En arvostele yleensä kuljettajia ajoneuvojen perusteella, mutta kyllä niitä joskus näkee hirveitä teini Toyota DX:iä, kun ei valot eikä jarut sun muut hallintalaitteet toimi, että tekisi mieli asiasta kyseisille henkilöille huomauttaa.
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
Olen ollut mukana (2) ja mollemissa syy oli minun. Ensimmäisellä kerralla olin omistanut kortin noin viikon ja lähti auto hanskasta kokemattomuuden vuoksi (ei olisi pitänyt räplätä soitinta) ja seuraavalla kerralla ajoin lievän nokkakolarin risteyksessä. vastaantulija oli hetkellisesti näköesteen takana ja päätin sitten ajaa päin =) Ei käynyt pahasti kummallakaan kerralla, mutta opin kunnioittamaan kyllä liikennettä niiden kokemusten jälkeen.- Miekkonen..
Korjaan vielä tuon kolmeen laskemisen siten, että taisi tepsiä vain 80km/h nopeuksissa, tarkemmin en muista. Eipä sitä tule juurikaan laskeskeltua ;-)
- niko
Kortti on myönnetty v. 1965. Sen jälkeen en ole ollut osallisena yhdessäkään varsinaisessa onnettomuudessa. Olen joutunut vastaantulevaa väistämään ojanpenkalle, mutta päässyt omin toimin sieltä pois, samoin kerran vastaantulijaa lumihankeen kolarin välttääkseni. Kerran yksi auto pukkasi vähän Saabin takapuskuriin, johon ei tullut kuin naarmo, siltä toiselta meni etupää vähän pahemmin. Näitä muiden autonsa hallinnan menettäneiden väistämisiä on ollut useitakin, kun rupeaa oikein miettimään.
En silti katso olevani mitenkään erikoisasemassa. Olenpahan vaan kehittänyt omaa ajotaitoa niin ettei tarvitse toisten jalkoihin jäädä. Olen myös ajanut autoa varmaan yli 20 maassa, joten on jonkinverran vertailupohjaa kommenteille.
Ajan yleensä jatkuvasti ns sakkorajanopeuksilla. Sen jälkeen kun mulla on ollut autoja, joissa on vakionopeussäädin, ei ole tullut yhtään sakkoja.
Suhtautumisessani muihin auton merkillä ei ole väliä, en mitenkään vähättele Ladaa, Olen itse ajanut hyvinkin paljon ajetuilla autoilla, joten auton vanhuus ei ole mielestäni olennainen pointsi. Olennaista on millainen on sen kuskin ajotyyli, ja se vaan usein korreloi sen auton merkin kanssa... - MAR
1. Miten hyvänä kuskina pidät itseäsi.v:4 2. Ajatko siten että sinulla jää turvaväli? Miten tärkeänä pidät turvavälin merkitystä? Tiedätkö, mikä on oikea turvaväli 100km/h -nopeudessa?v:pyrin pitämään turvavälin edessä ajaviin.tottakai turvaväli on tärkeä siinä voi säästää ihmishenkiä.
Oikea turvaväli on aina nopeus muutettuna metreiksi eli 100metriä.
3. Onko hyvä ajaminen sitä että ajaa (nopeus)rajoitusten mukaan? Mielipiteesi rajoituksista.v:kaikkien täytyisi ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti että se olisi turvallista mutta se on täysin mahdotonta.nopeus mittareissakin on heittoja enemmän tai vähemmän.On myös outoa että on sellaisia paikkoja jossa on mutkainen,mäkinen,kapea tie nopeusrajoitus 80kmh ja
toisissa paikoissa missä on paljon parempi näkyvyys
ja leveämpi tie nopeus rajoitus on 40kmh.
4. Minä vuonna ajokorttisi ajoluokka B on myönnetty?v:96
5. Onko suurin osa kuljettajista mielestäsi huonompia kuin sinä itse? Miten suuri % -osuus?v:20%
6. Pitäisikö mielestäsi sinua hitaammin ajavien kuljettajien väistää sinua? v:periaatteessa ei mutta kyllä siinä palaa käämit kun 50 alueella jotkut ajelee 20kmh ja katselee maisemia pitkä autojono perässä.
7. Arvosteletko usein liikenteessä muita kuljettajia? Jos kyllä, johtuuko se ajonopeudesta /vast? V:joskus arvostelen kun näen jonkun ajavan päin persettä.on sellaisiakin jotka jarruttelevat yhtäkkiä ilman syytä.
8. Auto kertoo aina vähän omistajastaan. Millaisella autolla sinä ajat? Onko mielestäsi esim. vanhemmalla autolla ajava huonompi kuljettajana yleensä tai usein? Jos kyllä, miksi? v:uudehko Ford.ei auton vuosimalli vaikuta ajotaitoihin kyllä se vika on ratin ja penkin välissä.
9. Oletko ollut osallisena kolarissa/onnettomuudessa? Kuka aiheutti tilantee -n/t? Mikä syy olisi saattanut estää tapahtuman?
En ole ollut kolarissa mutta läheltä piti tilanteita on ollut.esim.vastaan tuleva auto väärällä kaistalla ohittamassa toista autoa.mopoilla ajeliat ajavat eteen katsomatta sivuille ymym. katsokaa ympärillenne ihmiset älkää ajako laput silmillä. ensin vilkutetaan sitten vasta jarrutetaan ja käännytään ei päin vastoin.katsokaa vähän missä ohittelette ylämäki ei ole hyvä ohituspaikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191235
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61037- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161841Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784