Aina vaan jaksaa kiinnostaa tämä tasa-arvoteema, jotenka muutamia kysymyksiä palstalaisille mietittäväksi. Kaikki naiset ja miehet vastaamaan. Muistakaa säilyttää malttinne!!!
Ja nyt puhutaan ihmisten vapaa-ajasta. Ei siis työelämästä, eikä parisuhteista.
1. Miten konkreettisesti feministinainen eroaa ystävänä ei-feministinaisesta?
2. Miten konkreettisesti eroaa feminismiä kannattava mies feminismivihaisesta miehestä?
3. Minkälaisia kokemuksia on naisista, jotka eivät, mitä ilmeisimmin, tiedä feminismistä mitään?
4. Minkälaisia kokemuksia on miehistä, jotka eivät tiedä feminismistä eivätkä ehkä ole ajatelleet edes (sp) tasa-arvoasioita juuri ollenkaan?
Mitä hyötyä?
30
1175
Vastaukset
- Noname
- ei omaa "mitä väliä"-asennetta
2. Miten konkreettisesti eroaa feminismiä kannattava mies feminismivihaisesta miehestä?
- ei paukuta typeriä "femakko"-vitsejään kun puhutaan tasa-arvosta
3. Minkälaisia kokemuksia on naisista, jotka eivät, mitä ilmeisimmin, tiedä feminismistä mitään?
- koko yhteiskunnan toiminta, politiikka yms ei kiinnosta
4. Minkälaisia kokemuksia on miehistä, jotka eivät tiedä feminismistä eivätkä ehkä ole ajatelleet edes (sp) tasa-arvoasioita juuri ollenkaan?
- tältä palstalta kokemuksia miehistä jotka eivät tajua pätkääkään ja nylkyttävät jotain pilkkua - j.pukkila
..feministinaisen kanssa mies ei voi olla sen enempää ystävä kuin mikään mukaan, koska feministi jo lähtökohtaisesti eliminoi kaikki ystävän, rakastajan, aviomiehen yms. roolit, mitään tunnesidettä feministiin ei pysty näin ollen luomaan, koska feministinen mielenlaatu nihiloi ne kaikki..
..toinen on terve, toinen ei..
..se on näille naisille siunaukseksi, jos kaikenmaailman kotkotuksiin kaikki naiset menisivät mukaan, niin lapset ja kotityöt jäisivät tekemättä..
..tästä ei voi kenelläkään olla mitään sanomista, normaalilla heteroseksuaalisella miehellä ei ole kokemuksia miehistä ja feministillä, jos on aito feministi, ei myöskään , joten kysymys jää mysteeriksi..- jorojukka-kukka
Siis eikö Pukkilalla ole miespuolisia ystäviä?
- j.pukkila
jorojukka-kukka kirjoitti:
Siis eikö Pukkilalla ole miespuolisia ystäviä?
..siis ei minulla sillä tavalla miesystäviä ole, mutta tietysti minulla miesystäviä on..
- jorojukka-kukka
j.pukkila kirjoitti:
..siis ei minulla sillä tavalla miesystäviä ole, mutta tietysti minulla miesystäviä on..
Mutta kysymys tarkoitti nimenomaan miespuolisia ystäviä. Eli siltä pohjalta odottelisin vastausta. :)
- j.pukkila
Mutta kysymys tarkoitti nimenomaan miespuolisia ystäviä. Eli siltä pohjalta odottelisin vastausta. :)
..että ei-feministimies ajattelee, sikäli kuin on naimisissa, yhtenä yksikkönä vaimonsa kanssa ilman feminismin tuomaa separaatiolinjaa..
..feministiperheessä taas ukko ja akka ovat tiukasti eri leirissä ja taistelevat päivittäisistä etuuksistaan huutaen, mylvien ja perheväkivaltaa käyttäen jonninjoutavista asioista, tämä koskee siis yhtä hyvin vapaa-aikaa kuin mitä tahansa muutakin aikaa..
..noin ajattelen asian olevan, jos ilmaisen sen, siis asian, pähkinänkuoressa, niin sanoakseni..
- M135
"Aina vaan jaksaa kiinnostaa tämä tasa-arvoteema, jotenka muutamia kysymyksiä palstalaisille mietittäväksi. Kaikki naiset ja miehet vastaamaan. Muistakaa säilyttää malttinne!!!"
"Ja nyt puhutaan ihmisten vapaa-ajasta. Ei siis työelämästä, eikä parisuhteista."
- Vapaa-aika menee parisuhteen puolella ja hyvä niin.
- Ei ole naisystäviä. On yksi ainoa naisystävä ja hän eroaa konkreettisesti kai-kis-ta naisista, niin naisista kuin feministeistäkin. Hyvällä tavalla.
- Sellaisia kokemuksia mitä naisista yleensäkin. Hyviä.
- Tavallisen hyviä kokemuksia. - suffe
1. Ystävänä ei mitenkään tietenkään, ihmisenä kylläkin. Ihmisinä feministit kiinnostuneempia yhteiskunnallisista asioista. Helpompi myös saada sellaiset ihmiset kiinnostumaan feminismistä, jotka jo muuten ajattelevat erilaisia epäoikeudenmukaisuuksia.
2. Feminismiä kannattava mies on perehtynyt asioihin ja muutenkin ajattelee enemmän. Uskaltaa myös pohtia omaa miehuuttaan ja kyseenalaistaa perinteisiä tapoja olla mies.
3. Itsekin olin ennen sellainen. Yleensä tällaiset naiset ovat nielaisseet yleisesti viljellyn äärimmäisen negatiivisen käsityksen feminismistä. Eli feministit ovat turhia riidanhaastajia jne. Tällaiset naiset eivät myöskään yleensä usko sukupuolensa olevan este millekään eli tasa-arvoilluusio on myös omaksuttu.
4. Tähän ei voi sanoa muuta kuin tämä palsta. En ole (ainakaan vielä) nähnyt täällä yhtäkään mieskirjoittajaa, joka tietäisi vähääkään feminismistä. Tottakai ulkomaailmassa on myös tällaisiin miehiin törmännyt. Toisaalta voi olla ihan tavallisia miehiä, joilla ei ole feminismiin sanottavana juuta eikä jaata. Ja sitten on taas näitä, jotka kiivaasti vastustavat feminismiä. Näyttäisi siltä, että feminismivastaisuus ilmenee hyvin usein muunlaisen ahtaan maailmankatsomuksen (rasismi jne) ja hyvin jäykän mieskuvan kanssa.- j.pukkila
..se avaraa, samoin opiskelu..
- virta
Edellinen pohtii miehen ja naisen suhdetta sekä sukupuolen merkitystä sekä sen asettamia rajoituksia yleensäkin kriittisemmin ja kokemukseni mukaan mm. omaa jälkimmäistä 'tyyppiä' enemmän medialukutaitoa ja yhteisvastuullisuutta.
En ole koskaan todella keskustellut feminismistä selkeästi feminismiä vastustavan miehen kanssa, joten taidan olla vähän jäävi vastaamaan tähän kysymykseen. Olisi kyllä mielenkiintoista tavata tällainen henkilö... Kokemukseni mukaan feminismiä kannattavat miehet ovat olleet hyvin varmoja omasta mieheydestään ja eivät koe mm. tasa-arvopyrkimyksinä uhkaavina, vaan ennemminkin hyödyntämättömien resurssien käyttöön ottoa edistävinä toimina. Tämän hyöty-näkökulman lisäksi ovat myös ne pro-feministimiehet, jotka haluavat kitkeä mm. sukupuolten välisen epätasa-arvon jo pelkästään sen epäeettisyyden vuoksi.
Jälkimmäinen naistyyppi on jostain syystä aggressiivinen, sillä ilmeisesti joillekin naisille feminismi merkitsee naiseuden kieltämistä. Toiset taas kokevat mm. naistutkimuksen antavan oikeutuksen tunteille ja ajatuksille, joita luuli ajatelleensa yksin maailmassa. Feminismiin perehtyneet naiset tiedostavat sukupuolisuutensa, aistillisuutensa ja seksuaalisuutensa niitä naisia paremmin, jotka eivät koskaan ole näitä kysymyksiä pohtineet.
Sama vastaus kuin kysymyksen kolme alkuun, mutta sillä tarkennuksella, että olen kyllä kohdannut arjessa miehiä, jotka kohtelevat naisiaan hyvin mielivaltaisesti. Toisaalta olen kyllä taipuvainen ajattelemaan, että esim. alistussuhteessa on sekä alistaja, että alistuva, joten nämä vuorovaikutuksen lainalaisuudet ovat mielestäni aina ns. kahden kauppa. Tästä huolimatta tarvitaan toimia, joilla rakenteita uudelleenjärjestellään, sillä muuten mikään ei koskaan muutu.
Nyt meni kyllä jo hieman asian vierestä, mutta siis kaikenkaikkiaan olisi kai hyvä pyrkiä erojen aj epäkohtien lisäksi löytämään myös yhteisiä arvoja ja arvostuksia... - P.e.p.e.
"Muistakaa säilyttää malttinne!!!"
Tämä oli hyvä lisäys ;D Niin ja hyvää torstaita.
Vs: Täytyypi sanoa, että ei kokemuksia. Ihan ystävää en ole saanut vielä tälle palstalle kirjoittavista feministeistä. Epäilisin kuitenkin, että feministi tarkkailisi ystävyyssuhteessamme eri asioita kuin ei-feministi.
Vs: Feminismiä kannattava mies??? Pitää oikein miettiä, eikä oikein avaudu sittenkään. Itse kannatan sp:n tasa-arvoa ja olen mielestäni siitä huolimatta aika tavallinen häiskä.
Vs: Ihan positiivisia. Tällainen nainen tarkkailee miestä luonnollisemmalla tavalla kuin feministi, näin ainakin oletan.
Vs: Suurin osa miehistä ja yleensäkin suomen kansalaisista ei ajattele sp:n tasa-arvoasioita. Ihmiset kun ovat yksilöitä, niin eiköhän tuo mene lähinnä sen mukaan ja suomalainen mieshän on jo syntyessään mailman tasa-arvoisin. - öhm
1. Mulla on paljon naisystäviä, jotka saavat välillä feministi-puuskia, vaikka eivät yleisesti semmoisia olisikaan. Tai sitten osa ilmoittaa ihan asiallisesti ryhtyvänsä feministeisksi, mutta projekti jotenkin lopahtaa. Nämä eivät eroa muista mun naisystävistä oleellisesti mitenkään. Tunnen todellisia kesto-feministejä huonommin, kavereiden kavereina. Tyypillisesti hyvin herkkiä provosoitumaan ja järkyttymään pienimmästäkin. Mun on joskus vaikea olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseni...
2. En tunne ainuttakaan feminismiä kannattavaa miestä. Tasa-arvo-miehiä oikeastaan kaikki mun kaverit. Mitä profeministien kolumneihin tulee, niin ne on surullista luettavaa, joiden pääsanoma on että mun miehenä pitäs hävetä muitten miesten töttöilyjä. Häpeäisivät!
3. Meillä oli töissä yksi vanha akka, joka ihmetteli, miten nainen vois olla presidenttinä (vuoden 2000 vaalit). En edes tiedä juuri ketään muita. Kuulunevat mummojen sukupolveen.
4. Jotku vanhemmat äijät tiedän. Voivat olla hyvinkin ahkeria, mutta eivät suostu keskustelemaankaan naisten hommien tekemisestä. Eivät välttämättä sen kummempia ukkoja, muttei ole kovin läheisiä välejä päässy kehittymään.- jorojukka-kukka
Eikö sinua todellakaan hävetä sellaisten miesten puolesta, jotka eivät esim. peseydy, ovat siivottoman näköisiä, lyövät naisia, lapsia tai toisia miehiä?
- öhm
Eikö sinua todellakaan hävetä sellaisten miesten puolesta, jotka eivät esim. peseydy, ovat siivottoman näköisiä, lyövät naisia, lapsia tai toisia miehiä?
Mikset sinä häpeä sellaisten miesten puolesta, jotka eivät esim. peseydy, ovat siivottoman näköisiä, lyövät naisia, lapsia tai toisia miehiä?
Onko muuten listaamasi asiat tärkeysjärjestyksessä? Sen vielä ymmärtää, että naisia ja lapsia hakkaavat, mutta pitääkö niiden olla niin perkeleen epäsiistejäkin!
Eikö tasa-arvoisemman yhteiskunnan esitaistelijoina feministit voisi sukupuolirajoja rikkoen hävetä myös miessukupuolen tekemiä vääryyksiä, ikäänkuin murtautua sukupuolilokeroista huomaamaan, että ihmisiä ollaan kuitenkin kaikki? Kun sun mielestä toisten puolesta ilmeisesti täytyy kuitenkin hävetä?
"1. Miten konkreettisesti feministinainen eroaa ystävänä ei-feministinaisesta?"
Noh. Feministinaisen kanssa viihtyy paremmin, koska feministinainen on esimerkiksi kiinnostavampi keskustelukumppani kuin ei-feministi. Poikkeuksia en ole tavannut. Naisilla, jotka suhtautuvat feminismiin kielteisesti, ei useimmiten ole kiinnostusta muihinkaan yhteiskunnallisiin kysymyksiin, keskustelunaiheet voivat joskus olla hyvinkin triviaaleja.
Käsitykseni mukaan feminismiä vastustavat naiset pyrkivät asettumaan etualalle ja korostamaan omaa persoonaansa feminismiä vastustamalla. Toki naisen esittämä feminismikritiikki on erityisen tervetullutta, mutta tällöin olettaisi, että käytetyin sana olisi "feminismi" eikä "minä".
"2. Miten konkreettisesti eroaa feminismiä kannattava mies feminismivihaisesta miehestä?"
Feminismivihainen mies ei ole kyennyt irrottautumaan henkilökohtaisista ongelmistaan ja mahdollisista pettymyksistään yleisemmälle tasolle. Eli tavallaan feminismivihainen mies pyörii juuri siten oman napansa ympärillä kuin mistä naisia syyttää, ja jää siten omien ongelmiensa vangiksi.
Feminismiä kannattava mies taas näkee kokonaisuuden laajemmin; sen, että feminismiä tarvitaan. Naisasiaa Afganistaniin!
"3. Minkälaisia kokemuksia on naisista, jotka eivät, mitä ilmeisimmin, tiedä feminismistä mitään?"
No sellaisia, että usein silti luulevat tietävänsä. Nainen joka vastustaa naisasiaa, ei ole ymmärtänyt, mitä vastustaa. Ja sitten on niitä naisia, jotka eivät ole feminismiä koskaan pohtineet, mutta joille omanarvontunne ja muiden naisten ja omien oikeuksiensa puolustaminen on päivänselvää.
"4. Minkälaisia kokemuksia on miehistä, jotka eivät tiedä feminismistä eivätkä ehkä ole ajatelleet edes (sp) tasa-arvoasioita juuri ollenkaan?"
Onhan se turhauttavaa, jos näkee että kaverilla tietopuolisesti lanttu leikkaa, mutta ymmärrys ja oikeudentaju puuttuu. Toisaalta taas tietäminen ja tiedostaminen ei välttämättä ole oikeudentajun edellytys. Monet miehet tietämättään ovatkin selvästi pro-feministejä. Eli kokemuksia on hyviä ja huonoja.- tuhka
"Monet miehet tietämättään ovatkin selvästi pro-feministejä"
pyytäisin että meitä kutsuttaisiin tasa-arvoa kannataviksi. Minä en tykkää että minua kutsuttaisiin feministiseksi.
mitä vikaa tasa-arvossa on. - jorojukka-kukka
tuhka kirjoitti:
"Monet miehet tietämättään ovatkin selvästi pro-feministejä"
pyytäisin että meitä kutsuttaisiin tasa-arvoa kannataviksi. Minä en tykkää että minua kutsuttaisiin feministiseksi.
mitä vikaa tasa-arvossa on.Ja kun tätä palstaa lukee ja näiden naisvihamielisten kommenttien kirjoittajat kuitenkin kertovat kannattavansa tasa-arvoa, niin se on jotakin sellaista, jota itse en ymmärrä tasa-arvoksi. En ainakaan sukupuolten väliseksi tasa-arvoksi. Se vika on siis "tasa-arvossa", että se voidaan venyttää tarvittaessa vaikkapa kanankakaksi. ;)
- Mr Miekkonen
Ja kun tätä palstaa lukee ja näiden naisvihamielisten kommenttien kirjoittajat kuitenkin kertovat kannattavansa tasa-arvoa, niin se on jotakin sellaista, jota itse en ymmärrä tasa-arvoksi. En ainakaan sukupuolten väliseksi tasa-arvoksi. Se vika on siis "tasa-arvossa", että se voidaan venyttää tarvittaessa vaikkapa kanankakaksi. ;)
Niin ja naisetko/feministitkö sitten päättävät mikä on tasa-arvoa ?
Toisinsanoa: valta tasan miesten ja naisten kesken ja naiset päättävät milloin valta on tasan. - öhm
pari kommenttia:
1. keskustelun kannalta on hauskempaa, jos toinen on eri mieltä kuin itse. Harmi, etten tunne kovin keskustelunhaluisia feministejä (feministin määritelmästä riippuen). Ne jotka tiedän, ärsyyntyvät ja loukkaantuvat niin nopeasti, ettei keskustelua voi oikein käydä kuin hyvin neutraaleista aiheista.
2. jos lukee jotain pro-feministimiesten juttuja, jossa kannetaan häpeää koko miessukupuolen tekosista, niin mä en pitäs näitä äijiä kovin vapaina henkilökohtaisista ongelmistaan.
4. Huomaa feministin (tai pro- sellaisen) määritelmän ongelma. Ei mulle ole mikään ongelma tukea feminismiä kehitysmaissa. Sen sijaan naisjärjestöjen tapa tuoda sama keskustelu täsmälleen samoine ongelmineen ja liturgioineen Suomen kamaralle on aika luotaan työntävää. - jorojukka-kukka
Mr Miekkonen kirjoitti:
Niin ja naisetko/feministitkö sitten päättävät mikä on tasa-arvoa ?
Toisinsanoa: valta tasan miesten ja naisten kesken ja naiset päättävät milloin valta on tasan.Naiset ensin!
- luotsi
Pitkään palstalta poissa olleena on mukava huomata, että edes jokin asia pysyy vakiona tässä maailmassa. Jorojukka-kukka. Edelleen feministi on se parempi ja mies se huono sekä paha.
Mutta yritetään...
1. Jos arkifeministin mittapuuna pidetään tämän palstan juttuja niin en oikeastaan tunne yhtään feministiä. Kukaan naispuolisista ystävistäni ei tuomitse miestä tai sen koommin ketään naistakaan niin voimakkaasti kuin tällä palstalla on tapana. Joitain feministin tyylisiä tuttavia on. Heidän kanssaan tulee joskus keskusteluja maailman tolasta. Nykyisin ovat tosin pyörineet sota-aiheissa kun niitä sota- ja pommidokumenttejä on tullut niin paljon telkkarista.
2.Tjaah.. Sinulla kun on tuo feminismi=tasa-arvoa ei-feminismi=epätasa-arvoa teema niin voimakkaasti päällänsä, että ei tähän voi vastata sinun ollessa kyselijänä.
3. Mistä päättelet, että eivät tiedä feminismistä mitään? Siitä, että eivät ole feministejä? Tiedän esim. juutalaisuudesta sekä islamilaisuudesta jonkin verran mutta en silti ole kumpainenkaan....
Kaikki tietävät feminismistä jotain. Kyllä se sen verran trendikäs aihe on. Kaikkein trendikkäintä on olla feminismi ja puhua siitä 24h/vrk.
4. Taas feminismi=tasa-arvoa asetelma. Mutta sellaisista, jotka eivät feminismiä ajattele on paljonkin kokemusta. Mukavia miekkosia. Niistä jotka eivät ajattele tasa-arvoa ei niinkään ole kokemusta...
Miten muuten voit kysellä tasa-arvosta kun sen väität tuolla myöhemmin käsittelevän vaikka kanankakkaa...??
Heippa vaan ja onnea.
ps. Puhueassasi miesten naisvihasta niin oletko koskaan kiinnittänyt huomiota omaan miesvihaasi?? ...Ai niin.. Olet oppiäiti, esimerkki, mallikansalainen ja tasa-arvon totuuden torvi.. Jos kaikki eläisimme kuten sinä sanot niin kaikilla olisi kivaa.... - Nari_Säre
1. En tiedä - minun naisystävissäni ei taida olla ketään feministiä (ainakaan, joka itse sanoutuisi feministiksi)
2. käsite feminismivihainen mies ei ole tuttu, joten en osaa kommentoida tätä asiaa
3. Vaihtelevia, kuten kaikista ihmisistä.
4. vaihtelevia, kuten kaikista ihmisistä- Hertha
Entäpä, jos joku feministi pitää sinua ystävänään?
Me feministit olemme huumorintajuisia ja realistisia. - Nari_Säre
Hertha kirjoitti:
Entäpä, jos joku feministi pitää sinua ystävänään?
Me feministit olemme huumorintajuisia ja realistisia....mutta ismistä huolimatta olen kyllä ystävällinen sitten takaisin.
Sinä olet kyllä jo ainakin lähes virtuaalikaveri - et ole ärtyillytkään pitkiin aikoihin mulle. - Hertha
Nari_Säre kirjoitti:
...mutta ismistä huolimatta olen kyllä ystävällinen sitten takaisin.
Sinä olet kyllä jo ainakin lähes virtuaalikaveri - et ole ärtyillytkään pitkiin aikoihin mulle.Se joka vitsaa säästää se Nari Särettä vihaa.
- FIM
Feminismi ei ole se suuri aate, johon kaikki ottavat kantaa, ja joka jakaa ihmiset eri leireihin. Tyrkyttämällä oppejaan ja liioittelemalla niiden merkitystä, feministit aiheuttavat torjuntaa niidenkin mielessä, jotka suhtautuvat feministien tavoitteisiin mynteisesti. Naisten aseman parantaminen ja sukupuolten tasa-arvon lisääminen ovat kannatettavia pyrkimyksiä, mutta keinoista ja menettelytavoista on keskusteltava; ehdottomasti oikeaa tapaa ei ole olemassa.
- huujituuli
vaikeita kysymyksiä
- kyselevä miekkonen
mutta vastataan nyt kuitenkin
Ei kai ystävän ismeillä niin väliä ole. Ystävät ovat ystäviä. Heille salittakoon oman maailman näkemyksensä, vaiko? Tosin olen huomannut, että muutamilla feministeiksi itseään tituleeraavilla naispuoleisilla ystävilläni on tapana olla kovinkin sukupuoliroolittuneita - järkytytään esimerkiksi jos lapset ovat enemmän isänsä kanssa kuin äitinsä kanssa. Vai onko se sitten feministinen näkökanta, että lasten on aina parempi olla äitinsä kanssa. Mene ja tiedä.
Minusta on mahtavaa, että sinun mielestäsi mies voi olla vain feminismiä kannatava tai sitä vihaava. Minulla on miespuoleisia ystäviä joille on se ja sama koko feminismi. Onhan se sitä minullekin osaltaan. Paljon hyvää mutta vastaavasti paljon turhaa vaahtoamista ja sukupuoliroolittamista. Mutta kuten naisissakin, ystävät ovat ystäviä ismeistään huolimatta.
Vaikea sanoa. Minulla ei ole tapana jutella jokaisen ihmisen kanssa tasa-arvosta tai feminismistä. Itse asiassa teen sitä vain harvojen kanssa. On ihan vapauttavaa jutella ihmisten kanssa kaikesta arkisestakin. En tiedä mitä tarkoitat kohdalla "mitä ilmeisemmin". Tarkoittaako se arkisia jutusteluja? Sitten on ihan hyvä kokemuksia.
Vaikea tähänkin vastata. Ei ole tapana penätä jokaiselta mieheltä heidän tasa-arvoisia tai feministisiä näkökulmiaan. Monasti jutut menevät miesporukassa kovinkin sovinistiseksi, mutta ainakin meidän porukassa ne ovat miesten keskeistä vitseilyä. Arki on sitten arkea. Liekö tarvetta purkaa tuolla tavoin kotona olevan justiinan purkauksia ja komenteluja....?
Pakko kysyä, uteletko sinä kaikilta tutuilta ja tapaamiesi ihmisten käsityksiä feminimistä? Voitko olla ystävä ihmisen kanssa, joka ei huuda feminismin aatetta taivaan sineen?- Sanelma*
miksi joku on nähnyt asiakseen kaivaa vuosien takaisia arkistojen helmiä esiin oikein urakalla? Eikö todellakaan kenelläkään ole mitään sanottavaa itsellään? vai noin suuri ikävä ja kaipaus Jöristä kohtaan?
- kyselevä miekkonen
Sanelma* kirjoitti:
miksi joku on nähnyt asiakseen kaivaa vuosien takaisia arkistojen helmiä esiin oikein urakalla? Eikö todellakaan kenelläkään ole mitään sanottavaa itsellään? vai noin suuri ikävä ja kaipaus Jöristä kohtaan?
kas en huomannutkaan tuota päiväystä. No ehkä joku hänen faninsa kaivelee noita esiin. Aika vanhoja juttuja säilövät tänne foorumiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad961545- 541053
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että403951- 163910
- 57762
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 51678
- 57651
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 76642