Olen suunnitellut, että jos alkaisin opiskella eestin kieltä.
Mijkä uuden harrastuksen aloitat syksyllä?
38
2511
Vastaukset
- Magdolna
Painovirhepaholainen iski aiempaan otsikkooni.
- Satu
Miksi alotat eestin kielen? Vaikka olen suorittanut sekä peruskurssin että suulliset siitä (MIkähän sen ihanan naislehtorin nimi oli silloin HY:ssä?) , nin em taida enää ryhtyä. (Nyt näitä pianovihrepahalaisia tulvii tännekin!)
- Magdolna
Satu kirjoitti:
Miksi alotat eestin kielen? Vaikka olen suorittanut sekä peruskurssin että suulliset siitä (MIkähän sen ihanan naislehtorin nimi oli silloin HY:ssä?) , nin em taida enää ryhtyä. (Nyt näitä pianovihrepahalaisia tulvii tännekin!)
Osittain samasta syystä kuin Ellumarikin, eli olisi huomaavaista ja mielenkiintoista puhua Virossa heidän omaa kieltäänkin, koska esim. kylpylöissä henkilökunta on opetellut, joutunut opettelemaan suomen kielen. Toinen syy on se, että eesti kuten unkarikin, jota aikaisemmin olen opiskellut, on suomensukuinen kieli. Kaikkein mieluiten menisinkin unkarin jatko- tai keskusteluryhmään, mutta niitä ei kotipaikkakunnallani ole. Kolmas syy on sekä aivovoimistelun että ylipäätään uuden oppimisen tarve. Kansalaisopistojen alkamiseen on kuitenkin vielä aikaa, joten mieleni saattaa muuttua. En minä osaa englantiakaan kuin hiukan, vaikka olen kyllä sitäkin yrittänyt opiskella, jostain syystä ei vain kiinnosta. Ja nyt, yli kuusikymppisenä eläkeläisenä ei enää esim. työn vuoksi tarvitse ajatella, mitä kieltä olisi hyödyllisintä ylläpitää ja harrastaa, vaan voi valita sen mikä kiinnostaa.
- ellumari
Itse puhun Virosa käydessäni aina eestin kieltä ja kun minulta kysytään, missä ja miksi olen opetellut heidän kieltään, vastaan totuudenmukaisesti, että siksi kun eestiläiset puhuvat(useimmat) ainakin jollain lailla suomea, niin mielestäni mekin voimme osata heidän kieltään. Matkustamme täältä Suomesta niin paljon Viroon, varsinkin Tallinnaan, että on mukavaa, ellei nyt välttämätöntä kommunikoida heidän kielellään, sillä eivät kaikki, varsinkaan vanhemmat ihmiset siellä puhu englantia, eivätkä saksaakan.
Sitten vielä: Eesti on suomalaisen helppo oppia, sillä jo sanoista hyvin monet ovat samoja kuin meidän kielessämme ja kielioppi erittäin helppoa.
Mukavia opiskeluhetkiä sinulle Magdolna!- Satu
muistaa, ettei sama sana yleensä tarkoita samaa viron kielessä , esimerkkejä oli monia, Raamatusta alkaen.
Anoppini kertoi myös, että kun hän opiskeluaikoinaan pääsi ekan kerran käymään Virossa tyttökaverinsa kanssa, niin pojat sanoivat siellä heille, et onpa "ilusat" tytöt, ja he myöntelivät, mutta myöhemmin heille selvisi, että taisivat tuntua omahyväisiltä. Ilusahan tarkoittaa eestikieless ´kaunis´. - lahden takanen
Satu kirjoitti:
muistaa, ettei sama sana yleensä tarkoita samaa viron kielessä , esimerkkejä oli monia, Raamatusta alkaen.
Anoppini kertoi myös, että kun hän opiskeluaikoinaan pääsi ekan kerran käymään Virossa tyttökaverinsa kanssa, niin pojat sanoivat siellä heille, et onpa "ilusat" tytöt, ja he myöntelivät, mutta myöhemmin heille selvisi, että taisivat tuntua omahyväisiltä. Ilusahan tarkoittaa eestikieless ´kaunis´.samaa. Harvinaisia ovat aivan päinvastaista tarkoittavat sanat.
Viron kielen alkeisoppikirjassa mainitaan heti kaikki tärkeimmät väärinkäsitystä aiheuttavat, kuten raamatut, kassit ja viinerit tms.
- soilike
Olen luvannut veljenpojalleni skannata kaikki sukumme vanhat, mustavalkoiset kuvat rompulle.
Omat digikuvaamanikin (satoja, ellei tuhansia) aion järjestää jotenkin tai jonnekin.
Vaikkapa näytönsäästäjiksi omaksi ilokseni., jotta voin katsella lintusiani ja kukkiani,” päivät pääksytysten”- särkikala
tämä liittyy eestinkielen opiskeluun?
särkikala kirjoitti:
ollut "Minkä uuden harrastuksen aloitat".
- Kuha on
särkikala kirjoitti:
Keskustelun avaushan oli:"Minkä uuden harrastuksen aloitat syksyllä?"
Kyllähän tuo kuvien järjestely ja keräily käy harrastuksesta siinä missä mikä tahansa.
Se onkin asia joka kysyy kärsivällisyyttä ja edellyttää, että alkukitkasta pääsee vauhtiin. - särkikala
SkillaN kirjoitti:
ollut "Minkä uuden harrastuksen aloitat".
ja minä erehdyin selkeästi! Sorry! Haluaisin kuitenkin sanoa, että valokuvat eivät säily CD-levyllä kuin noin 10 v, kun paperikuvat säilyvät 100v. Näin olen lukenut ja moni muukin on kertonut saman asian.
- Satu
Kuha on kirjoitti:
Keskustelun avaushan oli:"Minkä uuden harrastuksen aloitat syksyllä?"
Kyllähän tuo kuvien järjestely ja keräily käy harrastuksesta siinä missä mikä tahansa.
Se onkin asia joka kysyy kärsivällisyyttä ja edellyttää, että alkukitkasta pääsee vauhtiin.Usein käytin lomani alun siihen, että tein neljää eri albumia kronologisessa järjestyksessä, kirjoitukset paikoilleen jne.
Kun anoppini kuoli, mieheni sanoi, että näillä äitivanhan kuvilla voisi avata Hgin kaup. museon filiaalin, näitä on niin paljon. -Kun mieheni sitten kuoli, lakkasin ottamasta kuvia.
Mutta katselen joskus diakuvia, joita meillä on paljon Pariisista, Roomasta, Lontoon matkoilta, Karibialta, Sri Lankasta... Minusta diat ovat säilyttäneet parhaiten mielenkiinnon. Joskus muistan katsellessani naurahtaneeni ääneen, kun esin. seison Barcelonassa Antonio Gaudin Templo Expiatorio de la sagrada familian edessä mittakaavaihmisenä, niin tulee elävästi mieleen, mitä mieheni sanoi, ja se naurumme. -Ja diat ovat siististi nimikoituna laatikoissaan.
- my.mm.eli
saisin aloitettua sukututkimuksen jatkamisen ja vanhan manualisen kortiston viennin tietokoneelle. Kun vain tietäisi mikä ohjelma olisi paras tähän. On niin monia ohjelmistoja, että on vaikea valita.
Olisiko kellään omakohtaista hyvää vinkkiä?että kaikki käyvät. Itsellä on Sukujutut, joku vanhempi versio. Kaaviot kyllä piirrän käsin oman reseptini mukaan, mutta ohjelmaan saa asiat talteen. Kun saisi vain näppylöityä ne sinne... Hidasta on.
- esim. Juuret
Kokeile sitä muutama viikko, onkohan se 60 päivää tms. Voit viedä sinne henkilöiden tiedot, yhdistää ne perheiksi, ja kirjoitella tekstikohtaan tarinoita joka iikasta. Tulosteet ovat selviä. Mukana on myös pikkutietoa historiallisista tapahtumista niin kotimaasta kuin maailmaltakin. Sukutaulut voi siirtää Wordiin ja jatkokäsitellä siellä jos haluaa ne tiiviimpään muotoon.
Juuret on ollut minulla vuosia, enkä ole aikeissa vaihtaa.
Muita ohjelmia on paljon, ja heillä on omat uskolliset kannattajansa, joten vain kokeilemalla ja tutustumalla voi valita mieleisensä.
- saara.dma
Olen ajatellut opiskella, miten kotisivua kartutetaan. Nuori nerokas lapsenlapseni auttoi minua alkuun, mutta nyt tuntuu todella vaikealta ymmärtää asia ja tietää, miten jatkan tästä eteenpäin. Hän tosin lupasi antaa minulle tarvittaessa etäopetusta.
Se onkin tämän syksyn - talvikauden haaste, joka vaatii paljon fundeeraamista. Mutta kyllä minä tämän selvitän! Otin kirjastosta sitä koskevan oppikirjan ja yritän alusta asti päästä asiaan kiinni. Tähän liittyy myös kuvien skannaamista ja asiayhteyteen kuuluvan tekstin laatimista.
Ei tässä pääse pitkästymään! - särkikala
tarkoitus saada elämäkertani valmiiksi kirjoitettuna tulevan talven aikana. Siihen liittyy myös kuvien skannaus, vanhojen päiväkirjojen ja muistiinpanojen läpikäynti. Muutamia haastattelujakin joudun tekemään. Siihen kuluu myöhäissyksi ja talvi varsin hyvin.
- Magdolna
On minullakin muistelmat aluillaan. Tajusin nimittäin olevani sukuhaarassani ainoa, jolla on muistoja jatkosodan ajalta. Olen kirjoittanut koko ikäni, saanut jotain julkaistuakin, mutta iän myötä ei julkaisukynnyksen ylitys ole enää tärkeintä, vaan itse harrastus. Eestin kielessä kuten muissakin harvinaisemmissa kielissä kiehtoo myös kyseisen maan kulttuuri ja historia, kansanluonne jne. joihin kieli on paras avain. Ranska kiehtoisi myös, koska se on kaunis kieli. Venäjässä sotkeennuin niihin sen seitsemään s-äänteeseen ja lopetin, tosin niitä on unkarissakin, ehkä ei ihan yhtä monta. Saksaa opiskelin yhden talven, mutta en kiinnostunut. Englannin tunneilla olen käynyt, kuten jo kerroinkin, melkein koko aikuisikäni, kuitenkaan en osaa sitä. Muuten, kannattaisiko rekisteröidä nimimerkki? Jos, niin mitä hyötyä tai haittaa siitä olisi? Olen uusi näillä palstoilla ja toivon että te kauemmin kuvioissa olleet neuvoisitte tässä asiassa. Olen arka antamaan tietojani mihinkään, mutta rekmisteröinnissä ei niin kai tarvitse tehdäkään.
- särkikala
Magdolna kirjoitti:
On minullakin muistelmat aluillaan. Tajusin nimittäin olevani sukuhaarassani ainoa, jolla on muistoja jatkosodan ajalta. Olen kirjoittanut koko ikäni, saanut jotain julkaistuakin, mutta iän myötä ei julkaisukynnyksen ylitys ole enää tärkeintä, vaan itse harrastus. Eestin kielessä kuten muissakin harvinaisemmissa kielissä kiehtoo myös kyseisen maan kulttuuri ja historia, kansanluonne jne. joihin kieli on paras avain. Ranska kiehtoisi myös, koska se on kaunis kieli. Venäjässä sotkeennuin niihin sen seitsemään s-äänteeseen ja lopetin, tosin niitä on unkarissakin, ehkä ei ihan yhtä monta. Saksaa opiskelin yhden talven, mutta en kiinnostunut. Englannin tunneilla olen käynyt, kuten jo kerroinkin, melkein koko aikuisikäni, kuitenkaan en osaa sitä. Muuten, kannattaisiko rekisteröidä nimimerkki? Jos, niin mitä hyötyä tai haittaa siitä olisi? Olen uusi näillä palstoilla ja toivon että te kauemmin kuvioissa olleet neuvoisitte tässä asiassa. Olen arka antamaan tietojani mihinkään, mutta rekmisteröinnissä ei niin kai tarvitse tehdäkään.
ei ole mitään haittaa, mutta ei myöskään mitään hyötyä. Rekisteröytyessä ei tarvitse välttämättä antaa mitään tietoja itsestään. Voihan täällä käyttää samaa nimimerkkiä, vaikkei ole rekisteröyty. Huom! SAMAA NIMIMERKKIÄ koko ajan.
- Magdolna
Magdolna kirjoitti:
Tätä viestiä ei ole kirjoittanut Magdolna joka tuossa edellä kyselee kannattaisiko rekisteröidä nimimerkki. Mitä hyötyä tai haittaa siitä on? Tästä voit päätellä itse ko. asian. Jos nimimerkkisi olisi rekisteröity niin tätä viestiä en olisi voinut lähettää sinun nikilläsi.
Tämä ei ole ilkeämielinen teksti. Mutta joku voisi nikilläsi kirjoittaa jotain sellaista jota et itse koskaan kirjoittaisi!
Kannattaako nimimerkki rekisteröidä? Mihin tulokseen tulit? - Magdolna
Magdolna kirjoitti:
Tätä viestiä ei ole kirjoittanut Magdolna joka tuossa edellä kyselee kannattaisiko rekisteröidä nimimerkki. Mitä hyötyä tai haittaa siitä on? Tästä voit päätellä itse ko. asian. Jos nimimerkkisi olisi rekisteröity niin tätä viestiä en olisi voinut lähettää sinun nikilläsi.
Tämä ei ole ilkeämielinen teksti. Mutta joku voisi nikilläsi kirjoittaa jotain sellaista jota et itse koskaan kirjoittaisi!
Kannattaako nimimerkki rekisteröidä? Mihin tulokseen tulit?Tiesin kyllä, että joku toinen voi kirjoittaa samalla nimimerkillä, ellei sitä ole rekisteröity, eli siltä suojautuminen on rekisteröinnin hyvä puoli. Entä ne huonot? Oletteko te aiemmin rekisteröityneet, jotka, jos olen oikein ymmärtänyt, olette samalla saaneet nimimerkillenne uuden sähköpostiosoitteen, saaneet siihen osoitteeseen paljonkin roskapostia?
onkin melkoinen saavutus,tuleehan se nettiin ,olet kirjoittanut päiväkirjaakin,täällä netissä on kirjoittamista harrastanutta väkeä, en tiedä tuttavissani ja sukulaisissa niin kovia kirjoittajia,suurinta kirjoitus harrastuta on veroilmoitus ja puutoslistat,
- kuten tässä
Magdolna kirjoitti:
Tiesin kyllä, että joku toinen voi kirjoittaa samalla nimimerkillä, ellei sitä ole rekisteröity, eli siltä suojautuminen on rekisteröinnin hyvä puoli. Entä ne huonot? Oletteko te aiemmin rekisteröityneet, jotka, jos olen oikein ymmärtänyt, olette samalla saaneet nimimerkillenne uuden sähköpostiosoitteen, saaneet siihen osoitteeseen paljonkin roskapostia?
Monet kirjoittavat mielipiteensä jälkeen tekstiin sopivan nimimerkin. Näin he ottavat osaa sillä nimimerkillä vain käytävään keskusteluun.
Eikö keskusteluun osallistuminen ole pääasia. Uuden näkökulman esittäminen tai jonkun mielipiteen vastustaminen? Siitähän se keskustelu syntyy.
Anonyymeinä täällä ollaan. Mitä merkitystä rekisteröidyllä nimimerkillä on? - Leny
Magdolna kirjoitti:
Tiesin kyllä, että joku toinen voi kirjoittaa samalla nimimerkillä, ellei sitä ole rekisteröity, eli siltä suojautuminen on rekisteröinnin hyvä puoli. Entä ne huonot? Oletteko te aiemmin rekisteröityneet, jotka, jos olen oikein ymmärtänyt, olette samalla saaneet nimimerkillenne uuden sähköpostiosoitteen, saaneet siihen osoitteeseen paljonkin roskapostia?
Sähköpostiosoite tulee käyttäjätunnuksella. Tunnus on salainen. Minun käyttäjätunnukseni on eri kuin nimimerkkini. Sähköposti osoitetta ei muut tiedä, ellen laita sitä Galleriassa esille. En tiedä voiko nimimerkki olla sama kuin käyttäjätunnus. Miten muuten voi nimimerkille tulla sähköpostia?
- sarkikala
pääsky kirjoitti:
onkin melkoinen saavutus,tuleehan se nettiin ,olet kirjoittanut päiväkirjaakin,täällä netissä on kirjoittamista harrastanutta väkeä, en tiedä tuttavissani ja sukulaisissa niin kovia kirjoittajia,suurinta kirjoitus harrastuta on veroilmoitus ja puutoslistat,
mutta en ole kirjoittanut päiväkirjaa nettiin.
sarkikala kirjoitti:
mutta en ole kirjoittanut päiväkirjaa nettiin.
että netisä on päiväkirjoja ,sanoit päiväkirjoja olevan joita katsot siitä juttu,mutta saat ne laittaa sitä varmaan saisi tukka pystyssä lukea, minäkin aloitin kerran päiväkirjaa ja kirjoitin vaan selvisi että sistko oli lukenut ja pistänyt omia huomautuksia sinne ,meni maku,
- ladyseniori
minä taas olen ajatellut ruveta opiskelemaan italiaa, sen pitäis olla helpompaa kuin espanja, ja eläkeiän lähestyessä uusi kieli olisi mukavaa oppia englannin ja ruotsin lisäksi
- särkikala
minulla. Osaan kolmea kieltä, mutta haluaisin vielä oppia espanjaa. Se tuntuu aika helpolta ja kuulosta kauniilta.
Esperanto on minua pitkään kiinnostanut ja sen opiskelun aloitan jos mahdollista paikkakunnalla. Turussa kyllä.
Vuoden opiskelulla voi kuulemma keskustella arkisista asioista ja puhekumppaneita löytyy maailmalta.
Eräs hieno asia on, että kursseilta löytyy samanhenkisiä ihmisiä.- Otontytär
...matematiikan oppimäärät. Olen melko hyvin onnistunut unohtamaan lähes kaiken oppimani. Ja kai alalla on tapahtunut kehitystäkin; olisi mukavaa samantien saada selkoa uusista tuulista.
Parikymmentä vuotta sitten opettelin viisijärjestelmän ja leikin sitten myös muilla itse kehittelemilläni järjestelmillä (seitsemänjärjestelmä...): sopivaa dementiantorjuntaan!
-Ikuinen haaveeni olisi oppia ranskan kieltä. Se kuulostaa niin kauniilta, mutta oppisikohan tuota enää? Venäjää opiskelin kansalaisopistossa muutama vuosi sitten; sanastoa oli vaikea painaa mieleen. Englantia opiskelen jatkuvasti, jotta ei pääse unohtumaan. Saksaakin tekisi mieli kerrata ja modernisoida....- MUMMELI1
Dikikuvaus ja kuvien käsittely kurssi minullakin on edessä syksyllä kun kansalaisopiston kurssit alkavat.
En tiedä tuleeko ohjelmistoon muuta uutta ,kunhan ohjelmat ilmestyvät.
Muisteluita minäkin kirjoitan eri aiheesta lapsien ja lapsenlapsien iloksi. Myös sisarukseni lukavat niitä halukkaasri.
Nyt aiheena on koulun käynti alusta loppuun.
Entistä harrastuksista säilytän jumpat ja niitä onkin kolmelle eripäivälle erilaisia.
- rietrikki
Pitäisi alkaa opiskelemaa, senverran että käytännössä pärjää. Ranska ja Englanti on hallinnassa.
Ajattelin lähteä myös kolmansille Tietokone kursseille.- Moukka
Toivottavasti et kuitenkaan ala katsella tyhmempiä pitkin nenän varttasi!
Et ainakaan haukkumaan ja nimittelemään rupea sivistymättömämpiä!
- Simpatti
sun muita, puukauhoja ja -veitsiä veistelin aikani kuluksi, kun seilattiin noita valtameriä.
Mutta nyt kun olen jäänyt maihin, niin rupean pölkyístä veistelemään kunnon potretteja.
Ensimmäinen työni on jo alullaan, siittä tulee merikapu piippuineen rintakuvana.
Työ on mielenkiintoista ja sanoisinpa vaativaa,
mutta aikaahan nyt on, jollei tämä nettiharrastus rupea liikaa aikaa verottamaan.
Olen aina pitänyt haasteista, tämä uusi hobbyni pitää poissa kapakoistakin, joten luulisi taltan pysyvän hyvin käsissä.perinnelelun kerran kun olin innostunut puutöihin,se oli samanlainen puuhevonen kun meillä oli lapsena,siinä piti liimailla lankkuja yhteen ja kirvestyön teetin muilla,vuolemisen ja hionnan sitten lopuksi ja se oli mukavaa työstämistä mutta käsiin käyvää, siinä on hyvä istua ja pinta on sileä ,lapsi voi nousta sitä vasten seisomaan,se kestää isältä pojalle, on vuorotellen kaikilla lapsilla, sanotaan että on mummun tekemä hevonen, sitten pienempiä kädessä pidettäviä hevosia olen tehnyt monia, niillä on häntä ja harja, koriste esineitä en siksi halua kun loppuu paikat missä pitää niitä,pitää olla mielekästä tekemistä kun jää eläkkeelle,tein hepat jo 10,v sitten,
Kävellen Saanan yli Haltille ja takas.
(Puhuin tästä vikaseurassa).
Puumanni sanoi kävelevänsä käsillään saman reitin jos minä omaani yllän.
Nyt kyllä maan routaannuttua katsotaan: Maastokengät vs Puumannin kämmenpohjat.- sisko
Menen ATK-kurssille, uudelleen, nyt kun minulla on oma kone.
Aloitan uudelleen Viron kielen opiskelun, jos sitä tulee vapaaopistoon.
Alan käydä vesijumpassa.ajatellut atk,kurssille menoa että osaisi muutakin kun täällä kirjoitella,ja englantia saisi osata enemmän kun viisi sanaa,mutta tuskin ehtii
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1812638Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2301457Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus841330- 801215
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401206Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1331085Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin111032Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116920Kostan sulle vielä sen älyttömän julkisen nöyryytyksen
Onneksi on lentokentällä kavereita... Kosto tulee olemaan muuten korkojen kanssa.28888Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät78820