MIKÄ ON Hankosidevamma??

ONKO OK VIELÄ

Tässä kuulin, että hevosella 10 v on hankosidevamma, nyt täysin parantunut. Voiko hevosella ratsastaa ja hypätä esteitä normaalista ? uusiutuuko tälläinen ? Onko se täysin kunnossa ?

32

26757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dude

      Eli miun tietääkseni hankoside jos on poikki menny niin ei parane koskaan, en tiedä sun tapauksesta sitten. Mulla oli nuori lv-ori hoitohevosena, sen etujalan hankoside oli mennyt sen raviuralla, ja jalka ei kestänyt kovaa rasitusta, oikeestaan millaista ollenkaan. Pystyit ravaamaan sen jalan kanssa 15min ja sen jälkeen jalka turposi ja kuumeni, ei siis enää työhevonen..

      Että en sit tiedä, millainen tapaus sulla on, riippuu siitäkin!

      • ONKO OK

        Olen hommaamassa hevosta , mutta useaan puheluun pettynyt, aina joku vamma hevoselta sitten keskustelussa ilmenee kinnerpatti, kukonkinner, hankoside... puhkuri, puunpurija jne onkohan terveitä suokki hevosia olemassa ?


      • Dude
        ONKO OK kirjoitti:

        Olen hommaamassa hevosta , mutta useaan puheluun pettynyt, aina joku vamma hevoselta sitten keskustelussa ilmenee kinnerpatti, kukonkinner, hankoside... puhkuri, puunpurija jne onkohan terveitä suokki hevosia olemassa ?

        Kinnerpatit on vielä vissiin ok (eiks Edinburgilla ollut nää, mutta pysty silti elää normaalii elämää, Kyran ratsu??), mutta jos hankoside vamma on, niin ihan sun parasta ajattelen, älä osta sellaista hevosta. Puhkuri, eii!! Ei puhkuri hevosia, niillä on hirmu vaikee olla, kun niillä on toi sairaus, se ei parane koskaan, oireita hyvällä tuurilla voidaan lievittää, mutta ei parantaa!!

        Kannattaa ostaa 100% terve hevonen, ei tule sydänsuruja sulle muutaman kuukauden päästä! :)


      • ONKO OK
        Dude kirjoitti:

        Kinnerpatit on vielä vissiin ok (eiks Edinburgilla ollut nää, mutta pysty silti elää normaalii elämää, Kyran ratsu??), mutta jos hankoside vamma on, niin ihan sun parasta ajattelen, älä osta sellaista hevosta. Puhkuri, eii!! Ei puhkuri hevosia, niillä on hirmu vaikee olla, kun niillä on toi sairaus, se ei parane koskaan, oireita hyvällä tuurilla voidaan lievittää, mutta ei parantaa!!

        Kannattaa ostaa 100% terve hevonen, ei tule sydänsuruja sulle muutaman kuukauden päästä! :)

        Voi kiitti tiedosta !! hyvää kesän jatkoa.


      • ...jos et tiedä
        ONKO OK kirjoitti:

        Olen hommaamassa hevosta , mutta useaan puheluun pettynyt, aina joku vamma hevoselta sitten keskustelussa ilmenee kinnerpatti, kukonkinner, hankoside... puhkuri, puunpurija jne onkohan terveitä suokki hevosia olemassa ?

        Älä vaan hommaa omaa hevosta jos et tiedä edes yleisimpiä hevosten vaivoja.Jos olet omaa todella ostamassa niin olisi suotavaa että on sen verran edes kokemusta ja kirjatietoa päässä että tiedät hankosidevammat ja puhkurit.Ei millään pahalla,mutta mietihän vielä.


      • Dodger`
        Dude kirjoitti:

        Kinnerpatit on vielä vissiin ok (eiks Edinburgilla ollut nää, mutta pysty silti elää normaalii elämää, Kyran ratsu??), mutta jos hankoside vamma on, niin ihan sun parasta ajattelen, älä osta sellaista hevosta. Puhkuri, eii!! Ei puhkuri hevosia, niillä on hirmu vaikee olla, kun niillä on toi sairaus, se ei parane koskaan, oireita hyvällä tuurilla voidaan lievittää, mutta ei parantaa!!

        Kannattaa ostaa 100% terve hevonen, ei tule sydänsuruja sulle muutaman kuukauden päästä! :)

        no anteeks nyt vain, mutta tunnen KYMMENIÄ hevosia jotka ovat parantuneet puhkurista.
        pitää vain olla puhdas talli, hyvä ilmastointi ja mieluiten olkia ja turvetta alusena ja oikea lääkitys ja liikunta niin ei mitään ongelmia. itsellä oli ennen 22vuotias suomenhevos tamma, ja koko iän sillä on ollut puhkuri, nyt kuitenkin täysin parantunut sairaudesta. melkein minkä vain sairauden voi saada parantumaan. ja tosin, mulla on 11-v ransk-ruuna jolla on ollu 2v sitte hankoside vamma ja sillä voi erittäin hyvin kyllä työskennellä. 100% tervettä hevosta et kyllä koskaan löydä, aina tulee jotakin ja ne pitää vain ottaa vastaan. ja ei tarvi aina saada mennä täysiä. kun osaa hommat nii hevonen on kyllä kunnossa. ostakaa niitä hevosia vasta sitten kun tiedätte näistä ''sairauksista'' ja hevosen anatomiasta enemmän.


      • Kapuuh
        Dodger` kirjoitti:

        no anteeks nyt vain, mutta tunnen KYMMENIÄ hevosia jotka ovat parantuneet puhkurista.
        pitää vain olla puhdas talli, hyvä ilmastointi ja mieluiten olkia ja turvetta alusena ja oikea lääkitys ja liikunta niin ei mitään ongelmia. itsellä oli ennen 22vuotias suomenhevos tamma, ja koko iän sillä on ollut puhkuri, nyt kuitenkin täysin parantunut sairaudesta. melkein minkä vain sairauden voi saada parantumaan. ja tosin, mulla on 11-v ransk-ruuna jolla on ollu 2v sitte hankoside vamma ja sillä voi erittäin hyvin kyllä työskennellä. 100% tervettä hevosta et kyllä koskaan löydä, aina tulee jotakin ja ne pitää vain ottaa vastaan. ja ei tarvi aina saada mennä täysiä. kun osaa hommat nii hevonen on kyllä kunnossa. ostakaa niitä hevosia vasta sitten kun tiedätte näistä ''sairauksista'' ja hevosen anatomiasta enemmän.

        Hevoset eivät voi parantua puhkurista. Jos sellainen todetaan hevosella, ei se siitä enää parane. Ja kuten tuolla jo joku mainitsikin, että oireita voidaan LIEVITTÄÄ, mutta ei parantaa lopullisesti. Ennenkuin meillä oli vielä omia hevosia, ja olimme etsimässä meille ensimmäistä hevosta. Törmäsimme erääseen aivan ihanaan ja lupsakkaan mustaan suokki-tammaan, ikää sillä oli 18-vuotta. Ehdimme jo suunnitella kuljetuksista ja oltiin jo varmoja että tämä hevonen lähtisi mukaamme. Kuitenkin halusimme hevoselle el.lääkärin tarkastuksen ja kappas, hevosella oli alkava puhkuri. Emme siis ostaneetkaan hevosta, ja onneksemme emme ehtineet tehdä vielä kauppoja. Jos edes vähäisenkään epäilyttää ja haluaisi sen el.lääkärin tarkastuksen tehdä, niin tehkää ihmeessä, jottei harmittaisi jälkikäteen. Onneksi kuitenkin myyjä maksoi tämän el.lääkärin tarkastuksen. Edes alkavaa puhkuria ei voi parantaa. Jos se on tulossa, niin se myös tulee ja varmasti tuleekin. Sitä ei saa pois lääkkeiden eikä muunkaan avulla. Jos välttämättä joku haluaa puhkurin omaavan hevosen, niin hevonen pitää pitää pölyttömässä tallissa, eikä heinä sa pölistä yhtään hevosen nenään. Hevonen ei saa myöskään hengästyä liialti, jottei tule hengitysoireita tai muuta vastaavaa.


      • itsekäänettaida
        ...jos et tiedä kirjoitti:

        Älä vaan hommaa omaa hevosta jos et tiedä edes yleisimpiä hevosten vaivoja.Jos olet omaa todella ostamassa niin olisi suotavaa että on sen verran edes kokemusta ja kirjatietoa päässä että tiedät hankosidevammat ja puhkurit.Ei millään pahalla,mutta mietihän vielä.

        Mitä siitä tarvitsee enempää tietää kuin että miten sellaiset vaivat ehkäisee ja jos hevonen jota on ostamassa omaa vaivan nii jättää ostamatta jossei osaa hoitaa tai ei tiedä siitä mitään.


      • vammanenääloö
        Dodger` kirjoitti:

        no anteeks nyt vain, mutta tunnen KYMMENIÄ hevosia jotka ovat parantuneet puhkurista.
        pitää vain olla puhdas talli, hyvä ilmastointi ja mieluiten olkia ja turvetta alusena ja oikea lääkitys ja liikunta niin ei mitään ongelmia. itsellä oli ennen 22vuotias suomenhevos tamma, ja koko iän sillä on ollut puhkuri, nyt kuitenkin täysin parantunut sairaudesta. melkein minkä vain sairauden voi saada parantumaan. ja tosin, mulla on 11-v ransk-ruuna jolla on ollu 2v sitte hankoside vamma ja sillä voi erittäin hyvin kyllä työskennellä. 100% tervettä hevosta et kyllä koskaan löydä, aina tulee jotakin ja ne pitää vain ottaa vastaan. ja ei tarvi aina saada mennä täysiä. kun osaa hommat nii hevonen on kyllä kunnossa. ostakaa niitä hevosia vasta sitten kun tiedätte näistä ''sairauksista'' ja hevosen anatomiasta enemmän.

        Puhkurista ei tietääkseni täysin parane.. hevosen oloja voidaan helpottaa esimerkiksi pihattokarsinalla ja pölyttömällä ympäristöllä.. että kerroppas mullekki se lääkeaine joka parantaa puhkuri hevosen ja pitää sen oireettomana :D sulle voisin sanoa samaa ku mitä kehotat muidenkin tekevän..
        mutta enhän minä hevosista tiedä mitään.. hyvä että erotan mikä on häntä ja mikä on pää :D


      • 4plus12on16
        ONKO OK kirjoitti:

        Olen hommaamassa hevosta , mutta useaan puheluun pettynyt, aina joku vamma hevoselta sitten keskustelussa ilmenee kinnerpatti, kukonkinner, hankoside... puhkuri, puunpurija jne onkohan terveitä suokki hevosia olemassa ?

        ONKO OK:

        Kyllä terveitä suokkeja löytyy jos vaan olet itse valmis maksamaan enemmän kuin teurashinnan...
        Kinnerpatti ei tietääkseni haittaa hevosta mitenkään, jos sinua yksi kinnerpatti häiritsee niin ei ole ihmekkään jos et hevosta löydä.


      • mopmojucg

        Kyllä hankoside paranee. Minun hevosellani on ollut. Sen hoito vain vei aikaa, mutta normaaliksi hankoside ei enään koskaan tule. Se voi uusiutua ihan millon vaan. Hevonen täytyy kylmätä joka ratsastuksenn jälkeen, ettei se niin helposti uusiudu. Itse olen ostanut kylmäsuojat, koska vesi ei tee hyvää jaloille. Tulee riviä, mutta sillon kun sen paraneminen on kesken niin täytyy vedellä kylmätä ainakin joka päivä vartin verran ja liikuttaa hevosta noin 30 min joka päivä, ettei sen arpeennu. Jos sitä ei liikuta niin se arpeutuu eikä ikinä parane. Mun hevosella oli vaan 10% revenny eli ei niin vakava ja parani, mut jos ois vaikka 50% revenny niin paraneminen vie aikaa monta vuotta. Mun hevosella paraneminen kesti noin puolvuotta, mutta sillon sillä pysty vasta laukata ei vielä hypätä. Kun hevosella pääsee jo ratsastaa ja huomaa joku päivä et siin jalas on turvotusta niin heti vaan saikulla ja kylmäystä.


    • pipsa

      ..voi "parantua", tiedän raviheppoja joilla on ajettu kilpaa "hankkarivammaisena", MUTTA vamma ei parane koskaan 100prosenttisesti, joten kovassa käytössä luultavasti menee uudestaan (raveissa joka startin jälkeen saa pelätä että kestikö jalka). Vaatii hyvää hoitoa (kevyenkin treenin jälkeen kylmätään erittäin hyvin linimentti tms). Kevyessä käytössä jalka voi kestää, mutta en usko että esteitä kestää, vaikka en ratsastuksesta mitään tiedä.. Varsinkin jos etujalasta hankkari menny, eikös ne esteitä hypätessä ole etujalkojen varassa jonkin aikaa? Ei kauaa kestä koko hevosen painoa..

      • Dude

        tää on tosi epävarmaa, että kestääköhän jalka nyt ravata ja laukata vai mitäkö sille tulee. omaa hevosta ei kannata ostaa, jolla on tää vika, koska koko ajan saa pelätä ja itkeä jos jotain tapahtuu.. Itse en todellakaan ottaisi hankosidevammaista tai puhkuri hevosta, näitä on jo nyt ollut aivan liikaa elämässäni, enkä halua katsoa enää näitä "kärsiviä" elukoita.. :(


      • Dodger`
        Dude kirjoitti:

        tää on tosi epävarmaa, että kestääköhän jalka nyt ravata ja laukata vai mitäkö sille tulee. omaa hevosta ei kannata ostaa, jolla on tää vika, koska koko ajan saa pelätä ja itkeä jos jotain tapahtuu.. Itse en todellakaan ottaisi hankosidevammaista tai puhkuri hevosta, näitä on jo nyt ollut aivan liikaa elämässäni, enkä halua katsoa enää näitä "kärsiviä" elukoita.. :(

        sori kun sanon, mutta et sitten varmaan ole osannut hoitaa näitä hankkari- ja puhkurivammaisia hevosia jos ne on kärsinyt.
        kun vie klinikalle ja hankkii lääkityksen ja hoitaa hevosta niin ei se hevonen todellakaan kärsi. mun hevonen ei ole koskaan kärsinyt hankoside- tai puhkurisaurauden takia.
        hankosidevamma kyllä kestää ravin ja laukan kun kylmää ja hoitaa kengityksellä..
        hankkii vain pätevän kengittäjän ja käyttää maalaisjärkeä niin kuin näin meillä päin.


      • anne.f
        Dodger` kirjoitti:

        sori kun sanon, mutta et sitten varmaan ole osannut hoitaa näitä hankkari- ja puhkurivammaisia hevosia jos ne on kärsinyt.
        kun vie klinikalle ja hankkii lääkityksen ja hoitaa hevosta niin ei se hevonen todellakaan kärsi. mun hevonen ei ole koskaan kärsinyt hankoside- tai puhkurisaurauden takia.
        hankosidevamma kyllä kestää ravin ja laukan kun kylmää ja hoitaa kengityksellä..
        hankkii vain pätevän kengittäjän ja käyttää maalaisjärkeä niin kuin näin meillä päin.

        hei ajattelin kysyy neuvoo..miten hoidetaan hyvin hevosta jolla on hankositeet menny takajaloista?kun laitaa linimenttii illalla pitääkö laittaa aina pintelit päälle? ja ku ratsastaa niin kannattaako laittaa esim.fleece pintelit?onko lämpö hyvä?olisi kiva saada neuvoo tämmöisessä asiassa=)


      • Unruhe aka Dodger`
        anne.f kirjoitti:

        hei ajattelin kysyy neuvoo..miten hoidetaan hyvin hevosta jolla on hankositeet menny takajaloista?kun laitaa linimenttii illalla pitääkö laittaa aina pintelit päälle? ja ku ratsastaa niin kannattaako laittaa esim.fleece pintelit?onko lämpö hyvä?olisi kiva saada neuvoo tämmöisessä asiassa=)

        Hei. Jos ratsastelet hankkarivammaisella hevosella niin se pitää aina liikutuksen jälkeen kylmätä. Itse kylmäsin aluksi aina 10-15min lumipussilla jalkaa (pussiin lunta, jalkaa vasten ja pintelillä kiinni) ja lopuksi käytin 2-tai4-)teho linimenttiä. linimenttihän on siis KYLMÄÄVÄ aine, eli sen päälle ei tarvitse laittaa mitään. se vain hierotaan jalkaan (niin että se menee karvojen läpi ihoon asti) ja annetaan olla. ennen linimentin käyttöä tulis kuitenki tarkistaa, ettei jalassa ole siinä kohdalla mitään arpia, mihin aine voisi joutua ja alkaa kirvellä.


      • Valkohäntäpeura
        Dodger` kirjoitti:

        sori kun sanon, mutta et sitten varmaan ole osannut hoitaa näitä hankkari- ja puhkurivammaisia hevosia jos ne on kärsinyt.
        kun vie klinikalle ja hankkii lääkityksen ja hoitaa hevosta niin ei se hevonen todellakaan kärsi. mun hevonen ei ole koskaan kärsinyt hankoside- tai puhkurisaurauden takia.
        hankosidevamma kyllä kestää ravin ja laukan kun kylmää ja hoitaa kengityksellä..
        hankkii vain pätevän kengittäjän ja käyttää maalaisjärkeä niin kuin näin meillä päin.

        Riippuu tietysti vamman laadusta. Tallilla jolla ratsastan on hevonen, joka sai hankosidevamman, kun laukkaili tarhassaan. Vamma oli vain 30%, joten paranee ja nyt parin kuukauden tauon jälkeen heppa palailee jo tunneille, pari tuntia viikossa, käyntiä ja vähän ravia.


    • NtiKarma

      ..näin, hankkarivammainen hevonen kestää harrastekäyttöä, joskus mennään jopa todella lujaa.jatkuvaa huolenpitoa vaatii ja jalkojen tarkistelua sekä erilaista kengitystä, mutta minulla ollessa hevosella ei mitään ongelmia jalan kanssa.Tosin ei esteitä olla hypelty eikä varmaan hypelläkään.

      • dafu

        Millä tavalla hankkari vamma oireilee? Kuumuuko jalka? Ontuuko hevonen? Epäilen että omalla ponillani voisi tämä olla. Ponini siis ei onnu jatkuvasti vaan aina välillä ravia menessä huomaa että toisessa etu jalassa on jotain vialla. Näinä päivinä kun poni on ontunut jalka alkaa noin tunnin päästä ratsastuksesta lämmetä. Olen laittanut nyt joka ratsastuksen jälkeen linimenttiä, enkä ole hyppinyt esteitä. Todella harmi juttu sillä poni rakastaa esteitä, mutta siis oireista?


      • 2598766
        dafu kirjoitti:

        Millä tavalla hankkari vamma oireilee? Kuumuuko jalka? Ontuuko hevonen? Epäilen että omalla ponillani voisi tämä olla. Ponini siis ei onnu jatkuvasti vaan aina välillä ravia menessä huomaa että toisessa etu jalassa on jotain vialla. Näinä päivinä kun poni on ontunut jalka alkaa noin tunnin päästä ratsastuksesta lämmetä. Olen laittanut nyt joka ratsastuksen jälkeen linimenttiä, enkä ole hyppinyt esteitä. Todella harmi juttu sillä poni rakastaa esteitä, mutta siis oireista?

        Voi myös olla koukistajajänteessä..


    • onnellinenomistaja

      Meillä on jo vuoden ajan ollut hankkarivammanen lv. Vamman huomaa päällepäinkin, mutta kertaakaan ei ole ollut ongelmia jalan kanssa. Ei turpoa, ei lämpene, pikemminkin voisi sanoa, että jalka on terveempi välillä kuin muut. Hevonen ei kyllä muutenkaan ole rankassa käytössä, mutta ajetaan paljon, ratsastaessa voi laukata ja ravata niin paljon kuin haluaa. Esteitä en ole kokeillut, mutta onnistuisi varmasti niidenkin meneminen satunnaisesti, ei isoja kuitenkaan. Vamma on siis jo vanha tietääkseni, suunnilleen 10 vuotta sitten tullut, ilmeisesti sen takia päättyi ravirata haaveet, ei siis koskaan päässyt koelähtöä pidemmälle. Etusessa siis tämä vamma. Kannattaa varmaankin ottaa huomioon kuinka tuore se on, ja kuinka pahasti mennyt.

    • angtipelle00119

      meillä ainkin on hevonen jolla on hankoside takasesta ja se on ihan normaalilla liikunnalla,ei ole koskaan ontunut,eikä mitään.

    • 21

      Esteitä en voi suositella jos hankkari on pienestikään vaurioitunut joskus.

    • suokinomistaja

      Suokillani todettiin viime maaliskuussa lievä hankosidevamma oik.etujalan hankkarin yläosassa. Ainoa oire olivat lievä tahdittaminen ravissa vasemmassa kierroksessa, kun täytyi kääntyä tiukemmin. Jalka ei ollut lämmin taikka turvoksissa kertaakaan ennen klinikalla kayntiä eikä kyllä ole ollut sen jälkeenkään. Kuusi kuukautta me sitten jalkaa paranneltiin ennen kun saatiin täysin terveen hevosen paperit. Hankosidevamma on siis parantunut täysin ja ultraäänikuvat oli täysin puhtaat. Tietysti vanha vamma pitää aina ottaa huomioon, mutta ei tässä meidän tapauksessa estä hyppäämistä taikka raskaampaa käyttöä. Jalka ei myöskään tarvitse mitään erityishoitoa, riittää vaan että tarkkaillaan säännöllisesti. Eli on ihan tapauskohtaista miten hankkarivamma tulee vaikuttamaan hevosen käyttöön. Siihen vaikuttaa mm. hevosen ikä, käyttötarkoitus, vamman vakavuus, se mihin kohtaan hankosidettä vamma tulee ja monet muut asiat.

      Siitä tuleeko vamma joskus uusiutumaan ei voi ikinä tietää. Ja sen että onko hevonen nyt täysin kunnossa saat tietää vain teettämällä eläinlääkärintatkastuksen taikka pyytämällä eläinläkärin todistuksen siitä että vamma on täysin parantunut. Muista myös kysyä itse eläinlääkäriltä millaista käyttöä hevonen tulee todennäköisesti kestämään. Hän osaa vastata parhaiten kysymyksiisi. Ikinä et voi meinaan tietää kuinka totta hevosen omistaja oikeesti puhuu. Ja tosiaan jos hankoside on mennyt poikki tai vamma on ollut vakava ei se luultavasti tule koskaan täysin parantumaan eikä hevonen kestämään normaalia käyttöä.

    • APUa!helppiii!!!!

      Helppiii! itellä on "poni" säkä 145cm 20v. ja se on ollut minulla vuoden... viimeinen puoli vuotta on mennyt ponin puolesta perseelleen. kesällä löytyi kavioista vikaa, no se parini, sitten kuukausi sitten loukkasi ittensä, vissiin se hankoside vamma tai jänne menny tai jännetupin tulehdus.... ei oo varmaa, mutta aloitin talutuksella ja kun se meni hyvin kävin selässä (huom kävin vain!) no ei kestäny. nytten välillä turpoaa, lämpeää tai ontuu ja on ollut nyt levossa enkä uskalla rasittaa tai ratsastaa... mitä voisin tehdä? rakastan poniani tosi paljon ja meillä on toinenki hevonen sekä karsina. ratsastan aina silloin tällöin siskoni hevosella, mutta se ei ole sama asia mitä teen ? alan kahta puolin masentua kun kaikki on niin epävarmaa. ja äitini sanoi ettei kolmatta hevosta oteta koska ponini paranee ja se on kuulemma minun syy kun ostettiin niin vanha poni... itteasiassa tiedän että ponini ei parane koskaan kunnolla ja äitini mukaan kaikki on minun vika. isäni kyllä tukee mutta äitini on muuttunut aivan ihmeelliseksi . nyt vietän aikaa enemmän kavereiden kanssa koska mitä voin tehdä ponilleni? käyn tietty hoitamassa ja harjaamassa mutta siihen se jää. eli ? mitä teen?;(

      • öpupögtuidfilu

        kutsut eläinlääkärin tai viet ponin klinikalle..?


    • Tannja

      ite oon ostamassa hevosta, jolla on hankoside vamma. pysyy kurissa ja paranee linimentillä, parin kuukauden levolla, ja jos hyvin käy, parin kuukauden päästä hevosta voi jo alkaa kevyesti liikuttamaan taluttelemalla, ja käyntiä selästäkäsin menemällä. eli pointti on, et hevonen voi parantua hankkarista.

    • Meillä lämppäriori, joka on entinen ravuri. Hankkari mennyt vasemmasta etusesta ja ell sano et siitä ei saa ikinä hevosta, mikä pystyisi vielä raskasta työtä tekemään. No, me lopetimme raviurheilun orin kanssa ja se käytettiin vuoden päästä keväällä oripäivillä ja sai sitten vuoden astua tammoja. No sitten me päätettiin kokeilla et kestääkö pappa vielä ja ruvettiin peruskuntoa reenaamaan ja kun se oli hanskassa niin kokeiltiin pieniä esteitä eikä se ottanut niistä itteensä lainkaan. Nyt pappa on ollut estekäytössä pari vuotta nuorella likalla joka kilpailee sillä esteitä, ihan metrin luokissa ja hyvin on jalat kestäny:) ei mitään vikaa oo ollu:)

    • Mäinevaan

      Tallimme suokilla on hankosidevamma ja kaikkea muuta se tekee paitsi hyppää.Mutta sekin taitaa johtua siitä, että heppa on 25-vuotias:)

    • hwdvqjh

      Voi hypätä ja mennä normaalisti. Sitä vaan pitää kylmätä melki joka ratsastuksen jälkeen. Se voi uusiutua. Se ei kasva niin vahvaksi kuin ennen. Ei kannata pelästyä jos se on siitä hankositeen kohti vähän paksumpi kun se paranee, se ei vaan tule ikinä normaaliksi ja siihen jää paksumpi kohta.

    • fewr

      Jos hevonen on oikein vanha ei välttämättä parane tai sitten se vie enemmän toipumis aikaa. Se riippuu ihan siitäkin että paljon se on revenny jos esim. 50% revenny niin toipuminen vie monta vuotta aikaa

    • Anonyymi

      hankkarivamalla voi ridaa riippuen vakavuudesta kysy El lisää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe