6v. ja yö kastelu

..........

6v.tyttäreni on aloittanut nyt jostain syystä pissimään öisin sänkyynsä.moneen vuoteen tämän asian kanssa ei ole ollut ongelmia, ja hän on herännyt jos yöllä pisu hätä.mistä voisi johtua ja mikä neuvoksi?

19

7405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ASV

      aina illalla! Se ainakin meillä auttoi.Eli jos meillä poika ei saanut pissaa aikaiseksi illalla,niin ei saanut vettäkään (haluaa yleensä tipan juoda ennen nukkumaan menoa).

      • minnimuusa

        hei..iltajuonti pitää ehdottomasti jättää pois..toinen syy voi olla,että lapsesi pelkää pahoin jotain..hän reagoi pissaamalla housuihiinsa..tai jokin asia vaivaa häntä..kannattaa toki käyttää lekuris jos hänellä olisi jotain virtsaputkes mitä on vaikea hallita öisin kun ihminen on nukkues rentona...


    • ei...

      taustalla oo mitään terveydellistä syytä niin jospa kokeilisit ihan rauhallisesti sen nukkumassa olevan lapsen nostaa silloin pisalle kun oot itse menossa nukkumaan.
      Vähemmän se uni häiriintyy siinä kuin sängyn kastumisessa.
      Sattaa katsos olla juonut lämpimien säiden takia enemmän kuin ennen ja tuleehan se joskus se neste poiskin.
      Yksi kuitenkin on minkä voisit käydä neuvolassa otattamassa eli verensokerin.Jos se heittelee niin lapsi juo enemmän päivän mittaan ja myös pissaaminen lisääntyy.

    • mistä johtuu

      Eihän häntä kiusata päiväkodissa? Veljeni alkoi yökastelun 8 vuotiaana; syynä koulukiusaaminen. Yökastelu loppui kun vanhemmat panivat yhdessä rehtorin ja kiusaajien vanhempien kanssa stopin kiusaamiselle.

    • äitee +4

      tai kolme..

      lapsi jännittää jotakin ja rentoutuu vasta nukkuessaa jolloin rakko tyhjenee kokonaan

      lapsi nukkuu niin sikeästi ettei herää hädäntunteeseen

      lapsella on virtsatietulehdus.

      tuon viimeisen tutkisin ensin ihan varmuudeksi vaikka usein tulehdus aiheuttaa pahaa hajua ja vahinkoja päivälläkin. onko muuten eskariin meno edessä??

      • 2_1äiti

        Muistan oman poikani kanssa käyneeni Sofianovassa (lääkäri tais olla Marja Riska), josta löytyi ammattiapua meitä yllättäneeseen vaivaan.


    • eskarin?

      Onko edessä muutos, eskari tai koulu? Silloin voisi olla kyseessä jännitys. Monet (kuulema minäkin) kastelevat juuri näissä tilanteissa. Menee ohi, kun tilanne tulee tutuksi.

    • ....##

      lapsi nyt 4v,eikä 2v ole kertaakaan sänkyyn pissannut.Nyt lapsi sai oman huoneenja uuden sängyn,ja on kastellut sängyn viikon aikana 3krt.en tiedä herääkö lapsi öisin edes kun pissaa,koska vasta aamulla aina kertoo "housut on märät".todennäköisesti hän ei uskalla nousta yksin sängystä.nyt kokeilen jättää yövalon huoneeseen ja vessan ovet auki/valot päälle yöksi.toivotaan että auttaa...

    • kastelijan vanhemmat

      Itselläni on 15v poika joka on kastellut päivisin ja öisin 10 vuotiaasta lähtien.Kaikki lääkkeet on kokeiltu ja hälytinpatjat myös eikä auta.Myös leikkausta ja kestokatetria on ehdoteltu mutta olemme ajatelleet että aika hoitaa tehtävänsä.Poika käyttää housuvaippoja jotka kankaisia eivätkä kahise käytössä niin.Mutta öisin paksut attendsin teippivaipat kun virtsaa erittyy niin runsaasti.Pojalla ei mitään elimellistä sairautta eikä myöskään suurempaa aineenvaihdunnan vikaa ole on tutkittu.
      Joudumme hankkimaan vaipat itse hankimme ne netin kautta edullisesti vertailemalla eri valmistajien valmistamia vaippoja.

      • mistä johtuu

        Mitenkäs kouluolot? Vaikuttaapi kiusatulta jos ei mitään varsinaisia syitä tunnu löytyvän. Käykääpä seuraamassa muutama päivä koulupihan nurkalla mitä siellä oikeasti tapahtuu.


      • Nimetön

        Itse joudun käyttää vaippoja yöllä virtsa vaivojen takia.Mikä mallissia vaippoja käyttätte.Kun ei löydy oikein sopivia teippivaippoja liian isoja tai pienijä.Kaupasta ei ole niin isoja valikoimija.


      • 15v kastelijapojan vanhemmat
        Nimetön kirjoitti:

        Itse joudun käyttää vaippoja yöllä virtsa vaivojen takia.Mikä mallissia vaippoja käyttätte.Kun ei löydy oikein sopivia teippivaippoja liian isoja tai pienijä.Kaupasta ei ole niin isoja valikoimija.

        Hankimme pojallemme www.tenakauppa.fi osoitteesta
        tena lasten kokoisia vaippoja-teippi malliset kätevämmät ja suht edullisimmat.Ja tulee postin mukana.


      • Minulla
        15v kastelijapojan vanhemmat kirjoitti:

        Hankimme pojallemme www.tenakauppa.fi osoitteesta
        tena lasten kokoisia vaippoja-teippi malliset kätevämmät ja suht edullisimmat.Ja tulee postin mukana.

        Kiitos tiedosta .Kysymys miten kanttaa laittaa teippavaipan päälle .Miten teillä laitetaan päälle..Kiitos etukäteen.


      • 15v kastelija pojan vanhemmat
        Minulla kirjoitti:

        Kiitos tiedosta .Kysymys miten kanttaa laittaa teippavaipan päälle .Miten teillä laitetaan päälle..Kiitos etukäteen.

        Jos ymmärsin oikein niin meillä poika saa itse laitettua vaipan teipit itse kiinni paitsi yöllä jos poika kastelee itsensä läpimäräksi niin silloin autamme laittamaan pojalle vaipan päälle kun hän on niin uninen mutta herää kyllä jos vaippa on täysin märkä.Ja vaihdamme peiton kuivaan vaikka olisi ollut vaippa niin kyllä se sänky kastuu ja peitto samoin.Meillä myös muovinen sängynsuoja ettei patja kastuisi.
        Mutta jos tarkoitit että mitä poka pukee päivisin vaipan päälle niin kylmällä säällä niinj pitkät kalsarit ja verkkari tyypiset housut kun farkkujen kanssa vaippa ei oiken mahdu.Kesällä pitkälahkeiset shortsit.


      • Minulla
        15v kastelija pojan vanhemmat kirjoitti:

        Jos ymmärsin oikein niin meillä poika saa itse laitettua vaipan teipit itse kiinni paitsi yöllä jos poika kastelee itsensä läpimäräksi niin silloin autamme laittamaan pojalle vaipan päälle kun hän on niin uninen mutta herää kyllä jos vaippa on täysin märkä.Ja vaihdamme peiton kuivaan vaikka olisi ollut vaippa niin kyllä se sänky kastuu ja peitto samoin.Meillä myös muovinen sängynsuoja ettei patja kastuisi.
        Mutta jos tarkoitit että mitä poka pukee päivisin vaipan päälle niin kylmällä säällä niinj pitkät kalsarit ja verkkari tyypiset housut kun farkkujen kanssa vaippa ei oiken mahdu.Kesällä pitkälahkeiset shortsit.

        Joudun käyttää päivällä vaippaa kun päivä unet en tunne virtsan tuloa ylensä kun herään niin vaippa on märkä.Olen käynyt lääkärissä ja ultra on otettu kuulema on jotain löytynnyt eivät kerro.Päivisin käytän lastenvaippoja isoja.Jos juon maitoa niin menee kakat vaippaa kun nukun.Miten teillä.Minua hävettää kun kakka tullut vaippaa.Menen käymään ulkona niin otan vaipat mukaan siinä on hankalaa pitäs vaihtaa vaippa kun ei löydy niin helposti vessaa.Miten teillä päivällä vaihdatte vaipan.Montako vaippaa menee päivässä.Mulla menee 5kpl.


    • rko

      yleensä, kun kastelu alkaa uudelleen pitkänkin tauon jälkeen, siihen liittyy jokin muutos elämässä. Esim. eskarin,koulun alku, vanhempien avioero yms. Tärkeintä on tarkistaa, että lapsi käy päivisin pissalla 2 - 3 tunnin välein, vaikka EI olisikaan pissahätä. Lisäksi juomisista kaakao, pepsi, kokis, sitrusjuomat, suklaakin voivat aiheuttaa pissarakon supistelua enemmän ja näin aikaansaada kastelua. Ummetus myös on poissuljettava eli lapsen pitäisi käydä kakalla ainakin joka toinen päivä. Sairaudesta ei ole yleensä kyse. Jos lapsella on diabetes, hän myös juo erittäin paljon ja sen myötä tietenkin myös pissaa ja on kovasti väsynyt. Vaipan voisi jättää pois, jos vaan jaksaa pyykätä. Se on lapselle miellyttävä, koska siinä päällimmäinen kerros jää yleensä aika kuivan tuntuiseksi, vaikka pissaa olisi paljonkin. Kannattaa rauhassa katsoa jonkin aikaa, mutta hakea sitten apua ellei murhe mene ohi. Hälyttimellä ja/tai lääkityksellä voi yökastelua hoitaa ja kannattaa myös pitää kirjaa kasteluista, jotta neuvolaan/lääkäriin mennessänne teillä on "infoa" enemmän.

    • Mahdollista

      ...että kotioloissa on tapahtunut, jotain sellaista, että lapsi on aloittanut yökastelun. Vanhempien ero tai riitaisuudet saattavat aiheuttaa lapsilla kastelua öisin.

    • eikös

      meillä poika kasteli kauan, pääsi lääkkeellä eroon vaivasta.. mutta jos juo illalla paljon tai on jotain poikkeavaa kuvioissa, niin kastelee yöllä..
      hän ei herää koskaan yöaikaan, vaan täytyy muistaa pissittää aina nukkumaan mennessä...

      nyt ollut noin vuoden ilman lääkettä (8v) ja sitä ennen käytti noin 2 v, välillä taukoja pidettiin ja testailtiin...

    • raaaks

      Hei! Olen 12v.ja pissaan sänkyyn. En tiedä mistä se johtuu.ja se on ollut minulla koko elämän .ja toivoisin että se jo loppuisi....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe