Herpes, kohtalotovereita?

Nimetön

Hej, vaikka kuinka yritin välttää kyseistä tautia, niin minulla todettiin tänään herpes. Hoito on kunnossa, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan kohtalotovereiden kokemuksia. Miten elämä sujuu kyseisen taudin kanssa, kuinka usein uusii yms...Kertokaa kaikki...Saganna

14

3195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neiti bee

Sain tartunnan -84 yhdeltä just naimisiinmenneeltä sulhaselta jonka häät oli menny pitkäks...

Uusiutuu kerran parissa kuussa tai useammin tai harvemmin, riippuu stressistä jne. Jos tunne-elossa häikkää, ni heti puhkeaa. Samoin ku yleiskunto jostain syystä alhaalla, flunssaa tai muuta.

Estolääkitystä kokeillu nyt vuoden aikana, Valtrexia. Maksaa sairaan paljon mut loiventaa taudin jos joku tärkee juttu miks pitää olla ehdottomasti priima kunnossa. Mulle Zoviraxit ei tee pal mitää, eniten apua hiukka reippaammasta vitamiinimäärästä eli apri Multitabsia ja pari tuimaa b-vitamiinipilleriä päivässä.

Se istuu sussa loppuelämän, eli jos oot huolellinen ite etkä lemmiskele ku kutina alkaa ja rakkula(t) kehittyy plus pari päivää sen päälle ni oot varmoilla. Sen oppii ajan mittaa et millon vaara on oikeestiohi.

Lue kaikki mitä lääkäreiltä ja netistä löydät, siis oikeilta webbisivuilta mallia lääkärit ja sairaalat jne. Puoskarijuttuja vältä.

Interferonihoito toimii tähän juu, mutta on se sen verran raakaa hommaa ettei pimppaherpeksen takia siihen kannata ryhtyä. Jätetään se noille Chepatiitti ja hiv-potilaille.

Näinä 22 vuotena en oo tiettävästi tartuttanu ketään, ja synnytyskin sujui alateitse kun kerroin pöpöstä ja katsottiin ettei se ollut aktiivi just silloin. Naisella alatiesynnytys ei käy jos herpes on päällä, sillon leikataan, koska vauvan näköön voi tulla häikkää. Pitkä tarina, kyl ne neuvolassa kertoo sitten joskus.

Hiukka välillä "tautinen" olo vieläkin, mutta kuulema 20% kansasta on genitaaliherpes jo, että se siitä häpeästä. Helpommalla tietty pääsee jos löytää itellensä valmiiksi herpeksetyn miehen ;)
      Jatkan etsintää....

Siinä tää menee muitten juttujen kanssa, mutta kyllä se on pysyvä kumppani silleen ,e ttei sitä unohtamaan pääse.

JOs oot nuori, testauta ja kontrolloi alakerta kunnolla. Hoitamaton klamydia kerran tai kaks saattaa aiheuttaa hedelmättömyyttä ja kaikkea muuta pysyvää, mitä nuorempana ei niin ajattele.

Halaus tädiltä vm 63

• Luin aiempia tekstejä hoidoista, kuten valkosipuli, b-vitamiini, sinkki ym...Kuulostaa hyvältä, taidanpa kokeilla. Eilen, kun herpes todettiin olin hyvin masentunut, mutta nyt on jo positiivisempi fiilis. Kondylooma todettiin 4 v sitten ja on pysynyt 3 vuotta poissa. Nyt taistelemaan herpeksen kanssa ;)
      Voimia kaikille tautien kanssa kamppaileville! Saganna

• 22-v. avorouva

Mulla on ollu herpes nyt 4,5 vuotta. Sain sen silloiselta jätkäkaverilta, joka ei tiennyt sitä itsellään olevankaan.

Aluksi vaan kutisi paljon ja kun se todettiin, en vielä tajunnu minkä olin saanu. Se lääkäri kyllä sano, että se pahenee siitä vielä, mutta enpä kuvitellut hakeutuvani viikon päästä sairaalaan kipulääkkeitä ja puudutusainetta kinuumaan. Onneksi oli tosi ymmärtäväinen lääkäri vastassa, olis ottanut mut osastollekin, mut en halunnu et vanhemmat saa tietää.

Seuraavat pari viikkoa oli ihan silkkaa tuskaa: vessakäynti kesti tunnin pyyhettä purressa ja olin jatkuvasti sekaisin niistä kipulääkkeistä, jotka aiheutti vielä pahoinvointiakin. Siinä sitten yritin valmistautua ylioppilaskokeisiin!
        Kolmisen kuukautta oli ruumiinlämpö koholla ja mitään ei jaksanu tehdä, jo kahden tunnin koulupäivä vei kaikki voimat totaalisesti. Kouluvuoden loppuessa jätkäkaverikin heitti ulos ja jouduin muuttamaan takaisin vanhempien luo.

Lopulta lämpö laski mut tulehduksia tuli vähintään kerran kuussa ja kesti vähintään pari viikkoa eli yhtä tulehdusta se oli toisen perään.
        Vasta kun olin päässy niistä alun kivuista ja väsymyksestä ni aloin pikkuhiljaa tajuta, miksi siinä diagnoosin yhteydessä annetussa esitteessä puhuttiin masennuksesta. Uuden suhteen aloittaminen herpestulehduskierteessä kun ei ole ihan helppo juttu.

Sen uuden suhteen sain toimimaan (jo kohta 3 vuotta kihloissa) ja sain lääkityksenkin, ettei tarvi kärsiä tulehduksista eikä pelätä tartuttavansa sitä eteenpäin. Vaikeuksien kautta voittoon :-) Oon nyt syöny estolääkkeitä jo yli 3 vuotta putkeen eikä ainuttakaan tulehdusta ole ollut. Hinta vaan on ihan törkeä (n.95€/3kk), varsinkin näin opiskelijabudjetilla...

Onnea niille, joilla herpes ei uusi ku sen kerran-pari vuodessa, mitä siinä esitteessäkin mainostettiin! Hyvä, ettei ole kaikilla näin sitkeä tapaus ku mulla.

• nimetön myös

Hei!
      Sain herpeksen 17-vuotiaana yli 10 vuotta sitten kun minut raiskattiin... Olen ollut siitä aikanaan todella katkera, että ensin pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti ja sit saa nuorena ihmisenä ikuisen sairauden.
      No,se siitä.. Mulla ei ole tullut kuin muutaman kerran rakkulat alapäähän ja muuten ne tulevat aina käteen kämmenen selkäpuolelle. Kerran tuli selän alueelle. Sukuelinherpes voi kuulema puhjeta muuallekin kuin sukuelinten alueelle ja minä olen sellainen tapaus.. On tosi hirveää piilotella turvotusta ja rakkuloita kun ne ovat niin näkyvällä paikalla ja tulevat tosi voimakkaina. Silloin koko käsi on kyynärpäähän asti aivan kipeä ja kipu on tosi viiltävää!! Alue turpoaa ja sitä kuumottaa ja kutiaa voimakkaasti. Minulle tulee lisäksi aina hieman lämpöä ja väsynyt olo,yleiskunto laskee. Paraneminen vie aina yli viikon ja yleensä reilut 2 viikkoa, joten kauan saa kärvistellä!

Nykyisin minulle puhkeaa herpes 2-4 krt/vuodessa, mutta alkuvuosina sitä esiintyi lähes joka kuukausi. Minulla on jäänyt pienet vaaleat arvet kädenselkään näistä rakkuloista ja ne eivät häviä koskaan..

On kamalaa elää tän kans koko loppu elämä! Ja häpeän tätä kovasti,vaikka olenkin uhri! Vain kaksi läheisintä tuttua tietää sairaudestani. Muille yritän peitellä ja olen valehdellut että se on ihottumaa yms. vaikka tuskin ovat uskoneet, on se niin hurjan näköinen pahimmillaan.

Voimia kaikille jotka herpeksestä kärsivät! olen tosiaan kuullut,että se on yllättävän yleinen..

• paniikissa

Nimimerkki nimetön myös sanoi että herpes voi ilmaantua myös muualle kuin sukupuolielimiin? Minulla oli pari kk sitten rakkuloita sukupuolielimissä, joista lääkäri sanoi että voi olla herpestä mutta ei varma, vasta-aineita ei ollut, ja hieman kuivuneet näytteet olivat negatiiviset, mutta olin pari viikkoa todella kipeä, tosin hiivatulehdus oli samalla. Nyt tuli viikko pari sitten ensin patteja pakaroihin ja sisäreisiin, ei siis sukuelinten alueelle, jotka sitten puhkesivat, ja nyt isohkot punaiset haavaumat jäljellä, jotka eivät tunnut aroeutuvan/arpeutuma irtoaa yhä uudelleen, kipeitä.. nyt alkoi kirvellä häpyhuulesta yhdestä kohtaa, mutta toisaalta minulla usein emätintulehduksia rajun seksin jälkeen ja sitä minulla on ollut, joten voi johtua siitäkin. Mutta pelottaa, etenkin kun uudella miesystävällä näkyi nyt samantyyppinen haavauma-alue kalun varressa alhaalla, ja meillä oli seksiä kun minulla oli noita haavaumia pakaroissa ja reisissä, luulin niitä silloin vain finneiksi.. ja kortsu tietty meni sit rikki. Onko mahdollista että minulla on herpes, vaikka testit olivat negatiivisia ja näppylät muualla kuin sukuelinten alueella tällä kertaa?

• ooo
        paniikissa kirjoitti:

Nimimerkki nimetön myös sanoi että herpes voi ilmaantua myös muualle kuin sukupuolielimiin? Minulla oli pari kk sitten rakkuloita sukupuolielimissä, joista lääkäri sanoi että voi olla herpestä mutta ei varma, vasta-aineita ei ollut, ja hieman kuivuneet näytteet olivat negatiiviset, mutta olin pari viikkoa todella kipeä, tosin hiivatulehdus oli samalla. Nyt tuli viikko pari sitten ensin patteja pakaroihin ja sisäreisiin, ei siis sukuelinten alueelle, jotka sitten puhkesivat, ja nyt isohkot punaiset haavaumat jäljellä, jotka eivät tunnut aroeutuvan/arpeutuma irtoaa yhä uudelleen, kipeitä.. nyt alkoi kirvellä häpyhuulesta yhdestä kohtaa, mutta toisaalta minulla usein emätintulehduksia rajun seksin jälkeen ja sitä minulla on ollut, joten voi johtua siitäkin. Mutta pelottaa, etenkin kun uudella miesystävällä näkyi nyt samantyyppinen haavauma-alue kalun varressa alhaalla, ja meillä oli seksiä kun minulla oli noita haavaumia pakaroissa ja reisissä, luulin niitä silloin vain finneiksi.. ja kortsu tietty meni sit rikki. Onko mahdollista että minulla on herpes, vaikka testit olivat negatiivisia ja näppylät muualla kuin sukuelinten alueella tällä kertaa?

Tää on jo melkein kuukauden vanha keskustelu, mutta mä ehdin tänne vasta nyt.

Herpeksen kanssa on joten kuten eletty kymmenisen vuotta. Välillä sen melkein unohtaa, mutta sitten kun sitä ajattelee niin se uusiutuu kuukausittain.

Lääkkeillä tosiaan voi helpottaa oloa. Ja kun tartunnan on vasta saanut niin kannattaakin kokeille pidempikestoista estohoitoa. Mulla se ainakin auttoi.

Niitä rakkuloita voi tosiaan tulla muuallekin. Mulla niitä tulee noin kerran vuodessa taipeeseen pakaran ja reiden väliin. On sitten mukava paikka kun ei edes pysty istumaan. Ja ne kestää huomattavasti pidempään kuin sukupuolielimissä. Istu siin sitten viikko pelkästään toisella kankulla.

• Paniikissa
        ooo kirjoitti:

Tää on jo melkein kuukauden vanha keskustelu, mutta mä ehdin tänne vasta nyt.

Herpeksen kanssa on joten kuten eletty kymmenisen vuotta. Välillä sen melkein unohtaa, mutta sitten kun sitä ajattelee niin se uusiutuu kuukausittain.

Lääkkeillä tosiaan voi helpottaa oloa. Ja kun tartunnan on vasta saanut niin kannattaakin kokeille pidempikestoista estohoitoa. Mulla se ainakin auttoi.

Niitä rakkuloita voi tosiaan tulla muuallekin. Mulla niitä tulee noin kerran vuodessa taipeeseen pakaran ja reiden väliin. On sitten mukava paikka kun ei edes pysty istumaan. Ja ne kestää huomattavasti pidempään kuin sukupuolielimissä. Istu siin sitten viikko pelkästään toisella kankulla.

Eli sitten ne ilmeisesti olivat herpesrakkuloita, mutta en kehtaa enää mennä työpaikan piikkiin testeihin, otettiin se eka verikoe joka oli negatiivinen, toinen pitäisi ottaa jotta näkisi onko nyt vasta-aineita, sukupuolitautien polikninikalle visiitti sit kai? Aiempi miesystävä pyysi että häneltä otettaisiin verikoe, mutta eivät ottaneet kun oireita ollut. Mutta ekan kerran mulla tuli niitä rakkuloita kun olin ollut hänen kanssa ekaa kertaa ilman kortsua, muutama päivä siis sen jälkeen. Hän tuntuu välinpitämättömältä asian suhteen, kuin salaisi jotain, ei edes pelästynyt niitä mun haavaumia pakaroissa ja taipeissa, ihmettelin sitä..ja sit kuitenkin hän väitti ettei hänellä ole ollut oireita, nähdään sen verran harvoin että en voi olla varma. Hitsi, tän sitä seksisuhteesta saa, elinikäisen vaivan..

• Herpes-Hellu

Mulla todettiin reilu vuosi sitten. Uusii melkein joka toinen kk, nyt olen oppinut ottamaan Valtrexia heti, kun tulee oireita (nivusia särkee) ja joskus menee jopa ohi niin.
      Hankalinta on, kun joutuu kertomaan uudelle kumppanille siitä... Miten asian esittää tai ottaa puheeksi :(

• mr herppuli

Onhan meitä.
      Itse sain sen joltakin naiselta n. 10v sitten. Kaiketi. En tiedä milloin. Enkä tiedä keneltä. Ehkä jopa äidiltä syntymässä?? Jonkinlaisia oireita kun oli jo ennen ekaa kertaa, mut en niitä silloin tunnistanu...

Oireita oli aluksi melkein kerran kuussa. Nykyään pari kertaa vuodessa. Valtrexia otan ku oireita näkyy... Monesti flunssan kanssa tulee.

Seksielämä on aika vähäistä. Onhan siitä viime kerrasta jo useampi vuosi.. :(

• Hej, olen huomannut tekstejäsi täällä aiemminkin. Useamman vuoden seksittömyys johtuu toiv jostain muusta kuin herpeksestä?
        Kävin helvetin läpi kondyloomani kanssa (alapääni suorastaan mätäni). Kuulostipa mukavalta. Tapauksesta on kolme vuotta ja kondy pysyi poissa, olen ollut varovainen, käyttänyt kumia kaikkien kanssa...Ehkäpä unohdin kondyn kanssa käydyn kamppailun, kun tapasin komean, täydellisen miehen, johon luotin...Ja hups herpeshän se ;)
        Kavereiden tuomitseminen on rankinta. Riittää, että olen muutenkin pelosta jäykkänä tulevaisuuden takia ja sitten mut leimataan vielä tyhmäksi kanaksi. En olisi valmis yleiseksi vitsiksi vielä. Heh.
        Haluaisin kiittää viestiketjun aloittajana vastauksista, otan niitä toki lisää vastaan. Meitähän on Suomessa miljoona...joten oletan, että ne terveet, joiden kommenttia kaipailin, eivät näillä sivuilla pyöri.
        Selvisin kondyloomasta, pysynyt kauan poissa. Aion selvitä tästäkin. Nauruterapiaa peilin edessä ja ostamaan kiinalaista valkosipulia ;) Voimia kaikille.

• mr herppuli
        Saganna kirjoitti:

Hej, olen huomannut tekstejäsi täällä aiemminkin. Useamman vuoden seksittömyys johtuu toiv jostain muusta kuin herpeksestä?
        Kävin helvetin läpi kondyloomani kanssa (alapääni suorastaan mätäni). Kuulostipa mukavalta. Tapauksesta on kolme vuotta ja kondy pysyi poissa, olen ollut varovainen, käyttänyt kumia kaikkien kanssa...Ehkäpä unohdin kondyn kanssa käydyn kamppailun, kun tapasin komean, täydellisen miehen, johon luotin...Ja hups herpeshän se ;)
        Kavereiden tuomitseminen on rankinta. Riittää, että olen muutenkin pelosta jäykkänä tulevaisuuden takia ja sitten mut leimataan vielä tyhmäksi kanaksi. En olisi valmis yleiseksi vitsiksi vielä. Heh.
        Haluaisin kiittää viestiketjun aloittajana vastauksista, otan niitä toki lisää vastaan. Meitähän on Suomessa miljoona...joten oletan, että ne terveet, joiden kommenttia kaipailin, eivät näillä sivuilla pyöri.
        Selvisin kondyloomasta, pysynyt kauan poissa. Aion selvitä tästäkin. Nauruterapiaa peilin edessä ja ostamaan kiinalaista valkosipulia ;) Voimia kaikille.

"Useamman vuoden seksittömyys johtuu toiv jostain muusta kuin herpeksestä? "

jees. Sen on kiusallinen vaiva, mut onneks esiintyy aika harvoin. Ongelmana mulla on jatkuva haavailu (10 vuotta jo). Eivät ole lekurit keksineet mikä vikana...

• hörppes

herpes löytyy multakin,mut vaa huulesta.ollut pikkunassikasta saakka =D

• eräs nainen

että voit senkin tartuttaa aktiivivaiheessa suuseksissä toiseen osapuoleen? Laitoin tän vaan varmuudeksi, ettei kukaan muu saisi tautia tietämättömyyden vuoksi...

• geniherpes

Myös minulla on tuo, rakkuloista otettiin näytteet ja niitä oli ainoastaan suussa ja kielessä. Mutta ei ole uusinut kertaakaan, vaikka en ole käyttänyt mitään lääkkeitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7654
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5979
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3538
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1997
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1875
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1698
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1579
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe