Olen kirjoilla yliopistossa ja nyt sain opiskelupaikan toisesta yliopistosta. Pitääkö minun nyt jotenkin "irtisanoutua" tuosta toisesta vai kuinka pitää toimia? Onko samassa tilanteessa olleita? Kertokaa ihmeessä jos joku tietää jotain!
miten tässä nyt pitää toimia?:)
10
1450
Vastaukset
- Mikrofööni
Aivan sama tilanne itellä, eli en aio jatkaa tuolla kauppakorkeassa enää, vaan jätän sen kesken. Olen opiskellu siellä nyt pari vuotta ja se ei ollu minua varten. Itse en ole pohtinu asiaa kummemmin, mutta aion vain jättää ilmoittautumatta sinne ja lukuvuosimaksut maksamatta niin homma selevä.
Aloitan uudessa opinahjossa nyt syksyllä luvut sellaiselta alalta joka oikeasti kiinnostaa. Sinne olen luonnollisesti jo ilmoittautunut ja maksut maksanu. Nyt kun kerran pääsin sisään. Näin minä ainakin teen, en tosin tiedä mikä olisi fiksuinta sillä ymmärtääkseni esim. noista YTHS-maksuista voi hakea palautusta jos joutuu maksaa sen kahteen eri yliopistoon, yms näppärää... mutta kun ei kauppatieteet nappaa niin ei .. joten olkoon.- Mari
Eikö kannattaisi ilmoittautua poissaolevaksi tai "irtisanoa" opiskeluoikeus kokonaan? Jos joskus haluat vielä opiskella kauppakorkeassa ja ilmoittautua läsnäolevaksi, mutta jos nyt et ilmoita itsestäsi mitään (et läsnä- etkä poissaolevaksi), niin sinut merkataan "passiiviseksi" opiskelijaksi. Jos sitten haluat joskus muuttaa "passiivisuutesi" läsnäoloksi, niin joudut maksamaan n. 30 €. Jos nyt ilmoitat itsesi poissaolevaksi ja joskus tulevaisuudessa haluat läsnäolevaksi, niin se ei tietenkään maksa mitään. Vaikka olisitkin poissaoleva opiskelija, niin olet kuitenkin "aktiivinen" opiskelija (tilanteesi tiedetään).
Jos et aio opiskella enää kauppakorkeassa, niin sittenhän voisit "irtisanoa" opiskelupaikkasi kokonaan. Jos kuitenkin haluat varalta pitää kauppakorkeapaikkasi, niin eikös sitten olisi järkevintä ilmoittautua poissaolevaksi?
Eihän tämä ole minun asiani, mutta itse en viitsisi ottaa sitä riskiä, etten ilmoittaisi itsestäni mitään ja sitten joskus tulevaisuudessa (jos syystä tai toisesta haluaisin jatkaa kauppakorkeaopintoja) joutuisin maksaa useamman kympin läsnäolevaksi ilmoittautumisesta ylioppilaskunnan maksun lisäksi vain sen takia, etten joskus muutama vuosi sitten olisi jaksanut laittaa yhtä rastia ruutuun. - Mikrofööni
Mari kirjoitti:
Eikö kannattaisi ilmoittautua poissaolevaksi tai "irtisanoa" opiskeluoikeus kokonaan? Jos joskus haluat vielä opiskella kauppakorkeassa ja ilmoittautua läsnäolevaksi, mutta jos nyt et ilmoita itsestäsi mitään (et läsnä- etkä poissaolevaksi), niin sinut merkataan "passiiviseksi" opiskelijaksi. Jos sitten haluat joskus muuttaa "passiivisuutesi" läsnäoloksi, niin joudut maksamaan n. 30 €. Jos nyt ilmoitat itsesi poissaolevaksi ja joskus tulevaisuudessa haluat läsnäolevaksi, niin se ei tietenkään maksa mitään. Vaikka olisitkin poissaoleva opiskelija, niin olet kuitenkin "aktiivinen" opiskelija (tilanteesi tiedetään).
Jos et aio opiskella enää kauppakorkeassa, niin sittenhän voisit "irtisanoa" opiskelupaikkasi kokonaan. Jos kuitenkin haluat varalta pitää kauppakorkeapaikkasi, niin eikös sitten olisi järkevintä ilmoittautua poissaolevaksi?
Eihän tämä ole minun asiani, mutta itse en viitsisi ottaa sitä riskiä, etten ilmoittaisi itsestäni mitään ja sitten joskus tulevaisuudessa (jos syystä tai toisesta haluaisin jatkaa kauppakorkeaopintoja) joutuisin maksaa useamman kympin läsnäolevaksi ilmoittautumisesta ylioppilaskunnan maksun lisäksi vain sen takia, etten joskus muutama vuosi sitten olisi jaksanut laittaa yhtä rastia ruutuun.Juuh, viisaita turiset Mari. En vain ole uuden opiskelupaikan innostukseltani jaksanut ajatella noin kauaskantoisesti ja ylipäätänsä koko kauppista enää. Mutta näin tein itseasiassa juuri äsken; ilmoittauduin poissaolevaksi syys- ja kevätkaudelle.
- ...
Ei sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, voit pitää molemmat opiskelupaikat. Aiemmin saamassasi opiskelupaikassa on se etu, että opinto-oikeus on elinikäinen - uudessa paikassa ei, vaan homma menee uusien sääntöjen mukaan, olikohan se niin että 7 vuotta on aikaa tehdä maisterin tutkinto.
Oikeastaan ainoa asia joka sinun pitää huolehtia on se, että KELAlla ovat tietosi oikein, eli että nostat opintotukea sen opiskelupaikan perusteella missä etupäässä opiskelet. Kysy opintotukiasioista vielä tarkemmin yliopistosi (sen jossa etupäässä opiskelet) opintotukisihteeriltä tai vastaavalta - yhteystiedot ja hänen toimistonsa paikka löytyvät varmasti yliopiston nettisivuilta.
Tietysti sinun periaatteessa pitää siihen aiempaan opiskelupaikkaan ilmoittautua poissaolevaksi - etkä tietysti sinne maksa yo-kunnan jäsenmaksua, paitsi jos nyt sitten haluat siellä jotain opintoja vielä suorittaa.
Asian ydin on siis se, että voit pitää vanhan opiskelupaikan ja olla siellä esim. poissaolevana ja opintotuen nostat sen opiskelupaikan mukaan, missä etupäässä teet opintoja.- toinen tietämätön
Mäkin sain uuden opiskeluoikeuden saman tiedekunnan sisältä. Voiko mulla olla kaksi pääainetta, vai mitä tapahtuu jos otan paikan vastaan? (varasijapaikka, siksi en oo vielä ilmoittautunut)
- ...
toinen tietämätön kirjoitti:
Mäkin sain uuden opiskeluoikeuden saman tiedekunnan sisältä. Voiko mulla olla kaksi pääainetta, vai mitä tapahtuu jos otan paikan vastaan? (varasijapaikka, siksi en oo vielä ilmoittautunut)
Hmmm... vähän hassu kysymys. Hieman ihmettelen sitä miksi olet hakenut uuttaa opinto-oikeutta, kun kuitenkin voit suorittaa sivuaineena sitä oppiainetta johon nyt olet saanut pääaineen opinto-oikeuden - ja sitten kun on riittävästä sivuaineopintoja (esim. perus- ja aineopinnot)niin voit vaihtaa sen pääaineeksi ja tehdä ko. oppiaineesta gradun.
Jos ajattelee asiaa hallinnolliselta kantilta, niin luulen että samassa tiedekunnassa ei voi olla useampaa pääaineoikeutta - mutta en kyllä ole ihan varma. Eli kysy nyt ihmeessa asiaa tiedekunnan opintosihteerilta tai muulta vastaavalta taholta. Itse en kyllä oikein ymmärrä miksi haluat että sinulla on kaksi pääainetta samasta tiedekunnasta, mutta kai sinulla itselläsi siihen joku ajatus on taustalla(?). - Tiitu
toinen tietämätön kirjoitti:
Eli saman yliopiston sisällä sinulla voi olla kuinka monta pääainetta vain haluat. Ilmoittaudut opiskelijaksi uuteen ja maksat sen mukana tulevat maksulaput, vanha pysyy sinulla siinä samanarvoisena rinnalla. Jos haluat tarkempaa tietoa niin ota yhteyttä tiedekuntasi kansliaan.
Minulla ainakin on kaksi pääainetta samassa yliopistossa, mutta eri tiedekunnista. - Hmmm
Tiitu kirjoitti:
Eli saman yliopiston sisällä sinulla voi olla kuinka monta pääainetta vain haluat. Ilmoittaudut opiskelijaksi uuteen ja maksat sen mukana tulevat maksulaput, vanha pysyy sinulla siinä samanarvoisena rinnalla. Jos haluat tarkempaa tietoa niin ota yhteyttä tiedekuntasi kansliaan.
Minulla ainakin on kaksi pääainetta samassa yliopistossa, mutta eri tiedekunnista.Opinto-oikeuksia siis voi olla vaikka kuinka monta, mutta yhden yliopiston sisällä on vain yksi pääaine!
- kaksoistutkinto
Sun ei tartte irtisanoutua tms. edellisestä paikasta vaan voit pitää molemmat. Ja niinkuin todettu voit ilmoittautua ekassa paikassa poissaolevaksi tai sitten molemmissa läsnäolevaksi jos haluat tehdä kummassakin opintoja.
Ylioppilaskunnan jäsenmaksut täytyy tällöin maksaa, mutta YHTHS:n osuutta ei tartte maksaa kuin kerran. Kannattaa kysyä tällöin ekan paikan opintotoimistosta tms. miten toimia laskun kanssa.
Toisaalta et taida olla niin kiinnostunut jatkamaan ekoja opintoja, jos et ole etukäteen ottanut tällaisia asioita selville? Tai en mä ainakaan olisi uskaltanut hakea/ottaa paikkaa vastaan toisessa yliopistossa, jos en olisi ollut varma edellisen opinto-oikeuden kohtalosta. Joka on siis mullakin ikuinen! - lahtaritar
Nyt järki käteen ja uusavuttomuus helevettiin. Menkää sinne tiedekunnan opintotoimistoon selvittämään asia tahi soittakaa sinne. Piruako te sitä täällä kysytte? Tiedekunnasta saatte faktatietoa. Täällä ette voi tietää, mikä on totta.
Sen voin sanoa, usean korkeakoulun opiskelijana, että voitte pitää kaikki paikkanne, mutta menkää nyt sinne opintotoimistoon tekemään asianmukaiset ilmoitukset.
Samperin torpeedot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784