Mitä on Omavanhurskaus?

HMG

Mitä on ”omavanhurskaus”?

Ajattelin hieman puhua asiasta josta käytetään termiä ”omavanhurskaus”. Tämä on Raamatullinen sana, ja sitä myös käytetään teologiassa ja uskonnollisissa asiayhteyksissä. Se nähtävästi koostuu sanoista ”oma” ja ”vanhurskaus”. Kaikki tietävät mitä ”oma” on. Mutta mitä ”vanhurskaus” on ei ole läheskään niin selvä kaikille. Vanhurskaus on Raamatullinen termi, joka esiintyy sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa. Läheinen sukulainen tälle on Vanhurskauttaminen, ja Vanhurskas, molemmat myös Raamatun sanastoa. Kun sana Vanhurskaus Jumalan sanassa seisoo sellaisena niin sillä on hieman eri merkitys kuin silloin kun se on yhdistettynä ”oma” –sanaan. Itse asiassa suuri ero. Lyhyesti määriteltynä Vanhurskaus, Raamatullisessa mielessä, merkitsee: Jumalan pyhän ja vanhurskaan Lain vaatimusten absoluuttisen täydellinen tyydyttäminen sekä hengessä että kirjaimessa. Omavanhurskaus, Raamatullisessa mielessä, merkitsee: Jumalan pyhän ja vanhurskaan Lain vaatimusten riman laitonta alentamista kuolevaisen kyvykkyyden tasolle siinä mielessä että syntinen jonkun tai joidenkin omakohtais(t)en aktiviteetin (toiminnan, teon) kautta tai perusteella pitää itseään Jumalalle kelvollisena. Tämä on omavanhurskautta. Käytännössä esim. Vapaatahtolaisten (semipelagiolaisten, arminiolaisten) nk. ”uskonratkaisu” on juuri omavanhurskautta, kun luulevat ja otaksuvat että kyseinen ratkaisuntekoprosessi on se mikä tekee heistä kelvollisia Jumalalle, ja se mikä hankkii heille niin sanotusi ”uudestisyntymisen”, ja oletetusti ratkaisee helvetin ja taivaaseen menemisen välillä. Lyhyesti sanottuna omavanhurskaus on kaikkea mitä ikinä kuolevainen syntinen persoonassaan on ja tekee minkä (hän) luulee suosittelevan häntä kolmasti pyhälle ja vanhurskaalle Jumalalle. Esim. jos minä sydämessäni luulen että minä olen kelvollinen Jumalalle 3 kuukautisena saadun vauvakastelutoimituksen kautta tai perusteella ja että tämä on suositellut minua Hänelle kaikkina näinä vuosina niin se on minun kohdallani pahinta omavanhurskautta.

Omavanhurskaus ei oikeastaan olekaan mitään Vanhurskautta, vaan päinvastoin itse asiassa se on laittomuutta ja epä-vanhurskautta, syntisyyttä. Sillä Raamattu tuntee ja tunnustaa ainoastaan yhdenlaisen vanhurskauden, se on, täytetty Laki. Paavalilla oli omavanhurskaus, jonka hän piti ansiona Jumalan edessä, ja jonka luuli suosittelevan häntä Luojalle. Paavalin kohdalla se oli hänen kiivas farisealaisuutensa ja harras uskonnollisuutensa, sillä hän oli mennyt pitkälle Juutalaisuudessa ja piti Lakia kirjaimessa ja oli siinä mielessä nuhteeton, so. ihmisten edessä. Mutta pyhälle Jumalalle tämä ei kelvannut Vanhurskautena eikä koskaan kelpaa, sillä Laki vaatii absoluuttista ja täydellistä tyydytystä sekä kirjaimen ETTÄ hengen (motiivien, asenteiden, ajatusten jne.) puolesta. Paavali jäi tyystin vajaaksi koska oli pelkkä LIHA (Joh. 3:6), so. kauttaaltaan turmeltunut syntinen ihminen, jossa ei asunut mitään hyvää.

Lopuksi mainitsen erään salakavalan ja turmiollisen harhaopin joka esiintyy nk. evankelikaalisuudessa, ja joka on hyvä esimerkki omavanhurskaudesta. Sitä kutsutaan Neonomianismiksi (eng. Neonomianism). Se koostuu sanoista neos – uusi, ja nomos – laki. Eli kyse on uudesta laista, Uuslakilaisuudesta, jos niin sen kääntäisi suomeksi. Tämä kyseinen Neonomianismi on Kristuksen Evankeliumin, Kristuksen ristin, vihollinen, sillä se halveksii Jumalan Lakia, mitä Evankeliumi ei tee, vaan se päinvastoin vakiinnuttaa (koroittaa, kunnioittaa, tekee kunnialliseksi) lakia (Room. 3:31). Kyseisen Uuden Lain profeetat opettivat uudenlaista vanhurskautta ja uudenlaista lakia, ja ohittivat täten Raamatun ilmoituksen Laista ja Evankeliumista. Heidän opissaan ihminen julistetaan vanhurskaaksi Jumalan edessä, ja samalla Hänelle kelvolliseksi, kun hän täyttää Uuden Lain ehdot. Ja Uuden Lain ehto syntisten vanhurskaaksi ja kelvolliseksi tulemiselle pyhän ja vanhurskaan Jumalan edessä on: syntisen ihmisen subjektiivinen sydämen uskominen Jeesukseen Kristukseen ”Herrana ja Vapahtajana”. Tätä salakavalaa ja turmiollista harhaoppia on myös tunnettu nimellä Sola Fide oppi. Kyseinen vanhurskaus joka oletetusti saadaan tällä tavalla on Omavanhurskautta, sillä se on laitonta Jumalan Raamatussa ilmoittaman pyhän ja vanhurskaan Lain vaatimusten riman alentamista syntisten (henkisen) kyvykkyyden tasolle. Kun kyseisen Uuden Lain opettajat julistavat ”evankeliumiaan” he usein sanovatkin että ”ei muuta kuin uskot yksinkertaisella lapsenuskolla Jeesukseen NIIN Jumala pelastaa sut”, tai jotain vastaavaa jolta puuttuu apostolista ja Raamatullista eikä vähiten Kristuksen Pyhän Hengen auktoriteettia. Joka on uskonut Neonomianistista Sola Fide ”evankeliumia” on uskonut valheen, sillä se on epävanhurskauden ja laittomuuden evankeliumi joka syrjäyttää Jumalan alkuperäistä Lakia ynnä Kristuksen täydellistä Vanhurskautta, ja asettaa syntisille henkilökohtaisia ehtoja (so. ”ratkaisu”, uskominen jne.) pelastukselle ja/tai uudelle syntymälle, ja/tai vanhurskaaksi tulemiselle Jumalan edessä. Joka tätä evankeliumia on uskonut on uskonut toista evankeliumia ja toiseen jeesukseen (2Kor. 11:4), joista Paavali huomautti, ja on niin muodoin kokenut väärän kääntymyksen, ollen väärä käännynnäinen ja väärä uskova. Tästä syystä ei olekaan ihme että niin valtavan moni tässä maassa kerskailee omassa vanhurskaudessa omista teoistaan ja omista ansioistaan. Toinen kerskailee ”uskonratkaisusta”, toinen ”jättäytymisestä”, toinen ”uskosta” jne. Mutta yhteistä kaikilla on se että kysyttäessä he pitäytyvät Neonomianistiseen Sola Fide oppiin, joka oli myös Lutherin epäraamatullinen vanhurskauttamisoppi. Ei ole väliä vaikka tutkisi helluntalaisten, Lutherilaisten, Metodistien, karismaattisten Baptistien, Vapaakirkollisten, Anglikaanien jne. uskontunnustuksia niin kaikki he ovat yhtä lailla ”veljiä” samassa kerettiläisessä Neonomianistisessa vanhurskauttamisopissa, ja heillä on sama toinen jeesus (2Kor. 11:4). Nämä tällaiset ovat omavanhurskaita ihmisiä kuten Fariseukset olivat, ja he viihtyvät siinä tilassa ja siinä opissa.

Mutta, niille jotka teeskentelemättömästi isoavat ja janoavat vanhurskautta, jotka ovat hengessä rutiköyhät kuin keppikerjäläinen, avuttomia kuin kärpänen jolta on revitty jalat ja siivet, jotka ovat lain alla työskennelleet ja ovat alaspainetut ja raskautetut, oman syyllisyyden ja syntivelan taakoittamia uupumukseen asti, tyystin vailla voimaa nostamaan edes pikkusormea mitä uskomiseen ja toivomiseen saati rukoukseen tulee, jolle ihmisten lainomaiset kehoitukset ja neuvot ovat kuin tikariniskuja avoimeen haavaan; tällaiselle murheelliselle ystävälle, jos kenties sellaista löytyy, Herra Jeesus Kristus pyhässä sanassaan sanoo: ”Kysykää ja teille annetaan, etsikää ja te tulette löytämään, kolkuttakaa ja teille avataan!”(Matt. 7:7). Ja tällaiselle ”Henki ja morsian sanovat: Tule! ja joka kuulee sanokoon Tule! ja joka janoaa tulkoon! ja joka halajaa ottakoon elämän vettä hinnatta!” (Ilm. 22:17). Jeesus Kristus, Jumalan Poika, ei ole tullut terveitä ja omavanhurskaita varten, vaan sairaat tarvitsevat Lääkäriä, ja lammasten Hyvä Paimen, Jeesus, Ihmisen Poika, on tullut etsimään sitä mikä kadonnutta on. Herran Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen ylenpalttinen armo ja laupeus tulkoon tällaiselle kurjalle vaivaiselle syntiselle. Aamen.

H M Granbacka

12

2808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tanya

      on sitä että hihhulit luulee että hihhulointi, pikkusieluisuus, pilkunnussinta, elitistinen paatos ja ilkeämielisyys tekee niistä vanhurskaita ja täten he omatoimisesti julistavat itsensä vanhurskaiksi.

      • Utelias

        Voi hyvänen aika, Tanya!


    • Lahja

      Miten voi päästä siihen tilaan, että tuntee itsensä tarpeeksi kurjaksi ja vaivaiseksi? Osaatko neuvoa, kun ilmeisestikin itse olet sellaisen tilan onnistunut hankkimaan.

      • hmg

        Se tila mistä on kyse on mahdottomuus ihmiselle. Sitä tilaa en onnistunut hankkimaan, Jumalan armosta se suotiin minulle raadolliselle kurjimukselle kun se päivä koitti Jumalan aikataulussa. Olen monesti kysynyt miksi juuri minulle, miksi ei ystävilleni tai isälleni. Tätä tilaa Jumala suo niille ketkä Hän armossaan ja laupeudessaan käännyttää pimeydestä valkeuteen. Ja kun se on armosta se ei ole riippuvainen ihmisen teoista tai tekemättä jättämisistä. Kun tämä tila suodaan jollekin synnintekijälle niin hän ei enää ajattele samalla lailla Jumalasta kuin ennen. Se joka on kokenut kyseisen tilan ei pilkkaa Jumalaa ja sitä tietä jota kautta Hän johtaa raihnaisia syntisiä, ja se tie on ahdas portti josta Kristus puhui. Jos joku menee siitä portista sisälle hän ei enää kersku vapaasta tahdosta ja ihmisen kyvyistä ja ansioista, kuten ne monet tässä maassa jotka väittävät tuntevan Jumalan. Ei ole kysymys katumuksen määrästä, vaan on kyse jumalisen murheen Antajasta.

        H M Granbacka


      • Jussi
        hmg kirjoitti:

        Se tila mistä on kyse on mahdottomuus ihmiselle. Sitä tilaa en onnistunut hankkimaan, Jumalan armosta se suotiin minulle raadolliselle kurjimukselle kun se päivä koitti Jumalan aikataulussa. Olen monesti kysynyt miksi juuri minulle, miksi ei ystävilleni tai isälleni. Tätä tilaa Jumala suo niille ketkä Hän armossaan ja laupeudessaan käännyttää pimeydestä valkeuteen. Ja kun se on armosta se ei ole riippuvainen ihmisen teoista tai tekemättä jättämisistä. Kun tämä tila suodaan jollekin synnintekijälle niin hän ei enää ajattele samalla lailla Jumalasta kuin ennen. Se joka on kokenut kyseisen tilan ei pilkkaa Jumalaa ja sitä tietä jota kautta Hän johtaa raihnaisia syntisiä, ja se tie on ahdas portti josta Kristus puhui. Jos joku menee siitä portista sisälle hän ei enää kersku vapaasta tahdosta ja ihmisen kyvyistä ja ansioista, kuten ne monet tässä maassa jotka väittävät tuntevan Jumalan. Ei ole kysymys katumuksen määrästä, vaan on kyse jumalisen murheen Antajasta.

        H M Granbacka

        Minä tahdon aina ylistää Herraa,
        lakkaamatta laulaa hänelle kiitosta!
        Herran hyvyyden tähden
        minä ylistän itseäni onnelliseksi.
        Maan hiljaiset kuulevat sen ja iloitsevat.
        Tulkaa, kiittäkää minun kanssani Herraa, kunnioittakaamme yhdessä hänen nimeään!

        Minä käännyin Herran puoleen,
        Ja hän vastasi minulle.
        Hän vapautti minut kaikesta pelosta.
        Ne, jotka katsovat häneen, säteilevät iloa,
        heidän kasvonsa eivät punastu häpeästä.
        Minä olin avuton ja huusin apua. Herra kuuli minua ja pelasti minut kaikesta hädästä.

        Herran enkeli on asettunut vartioon. Hän suojaa niitä, jotka palvelevat Herraa, ja pelastaa heidät.

        Katsokaa, nähkää omin silmin!
        Maistakaa, katsokaa Herran hyvyyttä!
        Onnellinen se, joka häneen turvaa.
        Pelätkää Herraa, te hänen pyhänsä!
        Mitään ei puutu niiltä, jotka häntä pelkäävät.
        Nuoret leijonatkin uupuvat ja näkevät nälkää, mutta sillä, joka turvaa Herraan, on kaikkea kyllin.

        Tulkaa, lapset, ja kuulkaa minua!
        Minä opetan teille, mitä on Herran pelko.
        Jos odotat elämältä hyvää
        ja toivot pitkää ikää,
        niin varo kieltäsi,
        älä päästä huulillesi petoksen sanaa.
        Karta pahaa ja tee hyvää, pyri sopuun, rakenna rauhaa!

        Herran silmät katsovat vanhurskaita,
        hänen korvansa kuulevat heidän avunhuutonsa.
        Herra kääntyy pahantekijöitä vastaan,
        heidän muistonsakin hän hävittää maan päältä.
        Kun vanhurskaat huutavat apua, Herra kuulee
        ja pelastaa heidät kaikesta hädästä.
        Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän,
        hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.

        Monet vaivat kohtaavat vanhurskasta,
        mutta kaikista niistä Herra hänet vapauttaa.
        Herra varjelee häntä,
        ei yksikään hänen luunsa murru.
        Jumalattoman tuhoaa hänen oma pahuutensa,
        tuomion saavaat vanhurskaan vihamiehet.
        Niitä, jotka turvaavat Herraan, ei kohtaa tuomio. Hän lunastaa heidät vapaiksi.


    • Lähtenyt

      HMG,
      voi että ahistaa nuo juttusi. Olen nimittäin kuullut ihan samanlaista puhetta melkein koko ikäni pienessä "ainoassa oikeassa" uskonryhmässä... Eli ei ole enää maailmassa oikeaa uskoa juuri yhtään jne. Kaikki hellulaiset, luterilaiset, vapaakirkkolaiset ja lahkot ja lohkot ovat omavanhurskaita...
      Vihdoin pääsin joten kuten pois tästä joukosta. Nyt jälkeenpäin huomaan, että niitä on varmaan satojatuhansia "ainoita oikeita" uskoja, jotka ovat kehittyneet "ainoiksi oikeiksi" eri ihmisten (pääosin miesten) päissä!!!
      Paavo Ruotsalaisesta meidän porukkamme sanoi, että se oli todella omavanhurskas kun ei millään voinut uskoa. Olen vähän samaa mieltä. Jos ihminen katsoo pääosin vain omia vikojaan ja on niin niiin kurja... hän ei ole vielä uudestisyntynyt. Uudestisyntynyt saa armon ja ilon ja vapauden. Hänen ei tarvitse enää katsoa oman sydämensä mustia seiniä.
      Toivon että Jeesus antaa sinulle anteeksi ajattelemattomat kirjoituksesi.. koska et varmaankaan ymmärrä mitä teet. Joku herkkä ja heikko sielu voi murtua kirjoitustesi tähden. Hän odottaa ja odottaa milloin hänellä olisi sellainen sieluntila että hän saisi vihdoinkin armon, mutta ei voi koskaan olla varma että hän on nyt kelvollinen armoon. Raamatun mukaan jokainen joka tuntee tarvitsevansa armoa ja sitä pyytää, sen myös saa ja pelastuu. Ilman mitään omia töitään ja ansioitaan. Jumala vaikuttaa KAIKEN hänessä. Hän saa vaikuttaa vastaanottavaisessa sielussa herätyksen, armon tarpeen ja vihdoin hän saa uudestisynnyttää tällaisen ihmisen. Ja tämä ihminen saa vapaasti ottaa armon vastaan ja iloita.

      • Utelias

        Hymyjä sinulle, Lähtenyt.


    • on sitä...

      että ihminen luulee tulevansa omilla töillään, oman hyvyytensä takia autuaaksi. Vrt fariseukset, vrt ne, jotka näkyvästi rukoilevat...

      Sitä se ei ainakaan ole mitä katkeranoloinen Tanya väittää.

      • Tanya

        siis sano mulle, MITÄ hyvää hihhuleissa on tälle maailmalle? ne käyttää jumalan oikeuksia ja kylvää jeesuksen nimiin lähinnä ärtymystä ja pahaa oloa.


      • Lukekaa Raamattu uud
        Tanya kirjoitti:

        siis sano mulle, MITÄ hyvää hihhuleissa on tälle maailmalle? ne käyttää jumalan oikeuksia ja kylvää jeesuksen nimiin lähinnä ärtymystä ja pahaa oloa.

        Sinä "Tanya" ja aloittaja olette todellakin hakoteillä molemmat, valitettavasti.


    • ottia.

      tuota.? , niin.

    • tikoro

      OMG, HMG.

      Viestiketju on jo kyllä hyvin vanha..

      Luin juuri Pauliina Rauhalan Synninkantajat - kirjan ja etsin kirjan teemaan liittyvien sanojen selityksiä ja googlasin mm. "omavanhurskaus" sanan, siten päädyin lukemaan myös H M Granbackan selityksen - OMG uudelleen, en voi muuta sanoa. Oma kantani on, että koko vl-liike nykyisellään on vieläkin täysin omavanhurskas. Toivoa sopii, että liike tulee avoimemmaksi kuten Rauhala kirjan saatesanoissa toivoo.

      Pauliina Rauhala kirjoittaa kyllä hyvin ja hyvin runollisesti ja vertauskuvallisesti. Kirjan loppupuolella huomasin, että hän on edelleen vahvasti vl-henkilö joka kirjoittaa nimenomaan vl-ihmisille.

      Kirjassa on vain muutama ei lestadiolainen, "jumalaton", henkilö ja heidän henkilökuvauksensa on todella niukkaa ja köyhää, mikä oli minulle suuri pettymys. Suomalaisista kun kuitenkin suurin osa on muita kuin (vanhoillis-) lestadiolaisia.

      Myös Auroran rakastetun Rauhala kuvaa varsin tylyksi ihmiseksi, kun Aurora lähtee tapaamaan häntä ja näkee hänet "vieraassa kaupungissa". Varsinainen pohjanoteeraus Rauhalalta oli Matkakertomuksen maahanmuuttajavastainen rasisti. Näissä henkilökuvauksissa on sitä samaa vähättelevää väärää henkeä kuin HMG:n tässä kuvauksessa: "Kun ... opettajat julistavat ”evankeliumiaan” he usein sanovatkin että ”ei muuta kuin uskot yksinkertaisella lapsenuskolla Jeesukseen NIIN Jumala pelastaa sut”, tai jotain vastaavaa.."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe