UNETTOMUUS

VÄSYNYT

Hei! Eikö kukaan kärsi vaihdevuosiin liittyvästä
unettomuudesta. Illalla ei tule unta ilman nukahtamislääkkeitä ja aamuyöstä jatkuvaa heräilyä ja osittaista valveunta. Pakko käyttää
lisäksi rauhoittavia koska hermosto käy koko
ajan niin ylikierroksilla ettei pysty rentoutumaan. Muita oireita ei juurikaan ole.
Muuten olen ihan terve, enkä ole mielestäni edes
masentunut, mutta pelkään että liian vähäinen uni
rapauttaa pian myös yleiskuntoni.

33

26326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan minullakin

      unettomuutta Illasta ei saa unta vaikka väsynytkin ja sitten herään 1-3 välillä eikä nukuta pätkääkään Mutta olen ratkaissut asian niin että en ota asiasta painetta ,valvon ja luen tai katson telkkaa ja yöllä kun herään luen tai vain olen valveilla mutta en pakota itseäni nukkumaan Hyvin on toiminut ja joka toinen yö menee jo nukkuessa Huomasin että kun en ota asiasta murhetta oli helpompaa Mitään lääkkeitä en aijo ,ellei ole pakko, käyttää

      • Unelma

      • unipeikko

        Samaan tapaan - valvon jos en nuku. Pahinta on joskus kun herää puolen tunnin tai tunnin välein, silloin alkaa kärsivällisyys olla koetukselle, ei pysty enää ajattelemaan ja kokemaan ´kohta saan taas nukahtaa kunhan tässä kerkiän´.
        Uniongelmat kyllä vaikuttavat päivällä, työni on sellaista että ei sovi olla väsyneen oloinen. Niinpä olen jättänyt palkkatyön ja siirtynyt yrittäjäksi. Työajat olen rakentanut niin, että pystyn nukkumaan tarvittaessa pienet päiväunet.


      • Anonyymi

    • emma

      Kyllä kiitos...pyöriskelen lakanoissa, hikisenä, heräilen pari kolme kertaa yössä. Minä joka ennen nukahdin vaikka puiston penkille, en nyt saa unta millään. En ole turvautunut lääkkeisiin, kun ajattelen, että kun tarpeeksi väsyy niin nukahtaa. Mutta sen olen huomannut, että päiväunet pitää nukkua kun tulee töistä, muuten ei jaksa. Kuumiin aaltoihin olen alkanut syödä gelee royalia ja soijaa, toistaiseksi ei vielä ole ollut apua. Mitä muuta voisi kokeilla, ennekuin turvautuu hormooneihin?

    • unilääke

      Auttaiskohan melatoniini? Siihen tarvitaan kyllä resepti, mutta jenkeissä se on luontaistuote. Sehän on "unilääke". En ole kokeillut.

      • sitä

        melatoniinia,olen kokeillu,se on aivan merkillinen lääke.
        Sitä kun ottaa niin koko yö on ihan kuin unten rajamailla,mites sen sanois...puoleksi unessa,puoleksi valveilla.
        Soija on kokeiltu,ei tehoa.
        Uskokaa tai älkää..minä saan hyvän unen mangnesiumista.Totta,herään välil kun on hikinen olo,mut nukahan uudelleen.On kyl olemas laastari,mut en ole nyt pitkään aikaan käyttänyt,syön kaikenlaisia luontaistuotteita,luulen et nekin on auttaneet.


      • kokeilkaa

        Oli pakko laittaa viesti, vaikka onkin vanha keskustelu.

        Melatoniini on hyvä, kannattaa itse kokeilla. Jos ei tehoa tai ei tykkää, niin ei siinä paljon menetä. Kannattaa kokeilla ainakin ennen varsinaisiin unilääkkeisiin siirtymistä.


    • Täti-ihminen

      Elämä on pitkä ja vaihdevuodet siinä vain pieni jakso, jollei sitä itse ala hormoneilla vuosi- tai jopa vuosikymmenkaupalla pitkittämään. Kaikki helpottaa yllättävän nopeasti. Itselläkin oli pari vuotta sitten hikoilua ja paljon univaikeuksia. Samoihin aikoihin loppui kuukautiset ja lääkärit yritti työntää hormoneitaan. Onneksi en suostunut vaikka kaikki tuttavapiirissä pitivätkin outona kummajaisena, kun luulen pärjääväni ilman.
      Mistään vaivoista ei ole noin vuoteen ollut tietoakaan ja elän upeaa 50-v naisen elämää. Vanhuus on vielä kaukana edessä, mutta onpa elämä upeaa ilman menkkoja ja ehkäisyjä.

      • samaa rataa

        Olen itse kokeillut melatoniinia nukahtamisvaikeuksiin, kyllä auttoi, mutta se ei auta heti sitä pitää syödä jonkun aikaa. Melatoniini on luonnollinen nk. pimeä hormooni, mitä ihminen tuottaa yleensä itse, kun tulee pimeää. Joten se tukee vain omaa pimeä hormooni tuotantoa, se ei ole unilääke ollenkaan!Sitä käytetään myös lapsilla sairaaloissa jos on univaikeuksia.


      • :))
        samaa rataa kirjoitti:

        Olen itse kokeillut melatoniinia nukahtamisvaikeuksiin, kyllä auttoi, mutta se ei auta heti sitä pitää syödä jonkun aikaa. Melatoniini on luonnollinen nk. pimeä hormooni, mitä ihminen tuottaa yleensä itse, kun tulee pimeää. Joten se tukee vain omaa pimeä hormooni tuotantoa, se ei ole unilääke ollenkaan!Sitä käytetään myös lapsilla sairaaloissa jos on univaikeuksia.

        Minulla loppui unettomuus siihen paikkaan kun aloin juomaan joka päivä ingmannin yöllä lypsettyä maitoa (väh. 1/2 l). Unen laatu parani huomattavasti, aamulla on levännyt todella hyvä olo. Kärsin pitkään huonoista yöunista, nukuin pari kolma tuntia yössä!


      • entinen uneton
        :)) kirjoitti:

        Minulla loppui unettomuus siihen paikkaan kun aloin juomaan joka päivä ingmannin yöllä lypsettyä maitoa (väh. 1/2 l). Unen laatu parani huomattavasti, aamulla on levännyt todella hyvä olo. Kärsin pitkään huonoista yöunista, nukuin pari kolma tuntia yössä!

        Tervehdys,
        minäkin kärsin muutamia vuosia unettomuudesta. Vaihdevuodet alkoivat n. 45 vuotiaana - ei muuta oiretta kuin jokaöinen unettomuus. Gynekologini kanssa ratkaisin asian niin, että otin nukahtamislääkettä tarvittaessa, hyvällä omallatunnolla, vaikka se tuntui olevan aika paheksuttua. Kieltämättä välillä tuli mieleen, selviänkö enää ilman lääkettä ollenkaan, joudunko lisäämään lääkemäärää jne.. Lääkekoukkuun en kuitenkaan jäänyt, kuukautiset jäivät pois 48 v. ja nyt (50-v.) en tarvitse nukahtamislääkettä kuin harvoin. Edelleen ihan hyvillä mielin otan sen, töissä ei pärjää valvoneena. Näin onnellisesti ei ehkä käy kaikille, mutta on näköjään mahdollista.


      • jep jep
        :)) kirjoitti:

        Minulla loppui unettomuus siihen paikkaan kun aloin juomaan joka päivä ingmannin yöllä lypsettyä maitoa (väh. 1/2 l). Unen laatu parani huomattavasti, aamulla on levännyt todella hyvä olo. Kärsin pitkään huonoista yöunista, nukuin pari kolma tuntia yössä!

        Ingmanin yömaito sisältää nimenomaan melatoniinia, jota lehmätkin yöllä tuottavat pimeän tultua. Se on aivan luonnollinen tuki nukahtamiselle, siihen ei jää riippuvaiseksi!


      • 1a2b3c

        Viestisi on lohdullinen.


      • Anonyymi

        Hieno homma sinulle, sitten on naisia joilla vaihdevuodet voivat kestää 10-15 vuotta. Aika pitkä aika olla nukkumatta kunnollisia yöunia ja hikoilla. Ja aina pitää muistaa että jos sinulla olikin helppoa, niin se ei tarkoita että kaikilla muilla on.


    • 1a2b3c

      Onhan noita. Mulla on käytössä kaksikin eri nukahtamislääkettä, joista kumpikaan ei kuitenkaan "kanna" kuin muutaman tunnin - ja taas mennään. Kostautuu sitten töissä ja hävettää, kun on alvariinsa puhti poissa eikä kehtaa koko ajan oloaan selitelläkään.

      Ei voi kuin toivoa, että tää joskus loppuu, on sen verran raskasta aikaa. Tekemättömät työt painavat ja tekevät olon entistä kenkummaksi.

    • nyt nukun paremmin

      Nukahtamisviive on tavallisesti 5-15 minuuttia. Sen jälkeen ihminen vaipuu kevyiden univaiheiden kautta syvään (S3-S4-vaiheen) uneen. Unella on etenkin aivojen toimintaa elvyttävä vaikutus. Voimakkaan ruumiillisen rasituksen jälkeen syvän unen määrä lisääntyy.

      Tai toisinpäin ilmaistuna: lisäämällä ruumiillista rasitusta (liikuntaa) lisäät syvän unen määrää!

      ja mikä parasta:

      myös mieliala kasvaa kunnon kohotessa.

      Itse teen nyt jokapäivä 5-10km:n lenkkejä (talvella kävellen/hiihtäen) ja saan öisin nukuttua hyvin. Painokin on asettunut kohdalleen :)

    • unettomuudelle porttikielto

      Pitkäaikaisen unettomuuden lääkehoito
      Lääkkeet mielen hoidossa
      17.10.2005
      Matti O. Huttunen

      * Rauhoittavat masennuslääkkeet
      * Muut unettomuuden hoidossa käytettävät lääkkeet

      Rauhoittavat masennuslääkkeet

      Rauhoittavat masennuslääkkeet (trisykliset masennuslääkkeet, mirtatsapiini ja tratsodoni) voivat olla hyvin käyttökelpoisia lääkkeitä sekä tilapäisen että erityisesti pitkäaikaisen unettomuuden hoidossa. Unettomuuden hoidossa rauhoittavia masennuslääkkeitä käytetään pienempinä annoksina kuin masennuksen hoidossa (esim. doksepiini 25–50 mg iltaisin, mirtatsapiini 15 mg iltaisin, tratsodoni 50–100 mg iltaisin). Tarvittava annos on luonnollisesti suurempi, jos unettomuuteen liittyy vakava masennus.

      Pitkäaikaisen unettomuuden hoidossa käyttökelpoisia ovat myös amitriptyliinin ja klooridiatsepoksidin yhdistelmävalmisteet (1–3 tablettia iltaisin). Unettomuuden lääkehoitoa on kuvattu taulukossa 1.
      Taulukko 1. Unettomuuden lääkehoito.Lääke   Annos (iltaisin)
      A. Tilapäisen unettomuuden lääkehoito

      * Tematsepaami
      * Oksatsepaami
      * Diatsepaami
      * Nitratsepaami
      * Tsopikloni
      * Tsolpideemi
      * Tsaleploni

         

      * 10–20 mg
      * 15–30 mg
      * 2–10 mg
      * 5 mg
      * 3.75–7.5 mg
      * 5–10 mg
      * 5–10 mg

      B. Pitkäaikaisen unettomuuden lääkehoito   
      Rauhoittavat masennuslääkkeet

      * Doksepiini
      * Mirtatsapiini
      * Tratsodoni

         

      * 10–50 mg
      * 7.5–15 mg
      * 25–200 mg

      Amitriptyliini ja klooridiatsepoksidi    1–3 tablettia
      Melatoniini   1–3 mg
      Antipsykootit

      * Klooriprotikseeni
      * Levomepromatsiini
      * Melperoni
      * Promatsiini

         

      * 25–200 mg
      * 10–100 mg
      * 25–100 mg
      * 50–200 mg

      Rauhoittava antihistamiini

      * Hydroksitsiini

         

      * 25–50 mg

      • Wenster

        Mua auttaa sellainen lääke kuin Noritren. Se on vanhanaikainen masennuslääke, mutta todella hyvin auttaa unettomuuteen. Kello 18 ottaa 5 mg, niin ennen keskiyötä alkaa rauhottua ja väsyttää todella mukavasti. Lääkkeen ainoa haittapuoli on että suu kuivaa niin pirusti


    • Toivot.i en sekoa

      Hei
      Ihanaa kuulla, etten ole ainut uniongelmallinen. Olen syönyt nyt kolme viikkoa estrogeenia lisäävää hormoonia, mutta edelleen nukahtamistabletti on ainut tie nukkumiseen. Suosittelen gynegologilla käyntiä.

    • nukkumaija

      Kunnollisten pimennysverhojen avulla elimistön oma melatoniinin eli pimeähormoonin tuotanto toimii myös valoisina kesäöinä. Pimeässä heräämisjaksot jäävät yleensä lyhyemmiksi kuin valoisassa. Iltakin kannattaa viettää mielummin vähän hämärässä kuin aivan kirkkaassa valossa, että käpyrauhanen ehtisi aktivoitua hyvissä ajoin. Luontaistuotekaupan 5mg tai apteekin vahvemmalla melatoniinilla voi antaa vähän vauhtia, jos omat melatoniinit eivät riitä.

      Alkoholin nauttiminen vaikuttaa tutkitusti unen laatuun, jopa useita päiviä alkoholin nauttimisen jälkeenkin. Alkoholin palaminen tuottaa myös lämpöä. Lopetin kaiken alkoholin käytön heti helteiden alussa, ja toden totta uneni on syvempää ja rauhallisempaa. Viime yönäkin hurahti 10 tuntia makoisten unien merkeissä.

      Kahvia juon ainoastaan ennen puolta päivää, ettei kofeiini lisäisi turhaa aktiivisuutta iltapuolelle. Se tapa minulla on ollut jo nuoresta asti, koska olen ollut aina illanvirkku ja huono rauhoittumaan ja nukahtamaan.

    • 40+ v

      Pyörin ja pyörin monta kertaa koko yön vaikka väsyttää aika paljon. Rytmi hieman sekaisin kun on kesäloma ja työ alkaa maanantaina. Olen yrittänyt kuntoilla myös iltaisin ja kyllä se välillä toimii.

      Sulla on selvästi stressiä ja paineita kun varmasti mietit saatko unta tai et ja kuitenkin valvot. Kyllä se stressi rupee pikku hiljaa nakertamaan muualtakin, joten ole varovainen. Kokeile iltakuntoilua, jossa hiki lentää niin ehkä väsyttää ja nukuttaa. :)

      • kaikki kokeiltu

        Mulla on ollut uniongelmia kauan jo ennen v-vuosia. V-vuosien alettua nukahdin 2 tunniksi ja sitten alkoi valvominen, eli jotain oli pakko ottaa. Ei kukaan ihminen voi elää 2 tunnin yöunilla. Kaikkia mahdollisia nukkumislääkkeitä on kokeiltu. Vihdoin ja viimein psykiatri kirjoitti Ketipinor 25mg ja tää on ihan mahtava unilääke. Nukahdan tunnin kuluttua ja nukun ihan peräti aamuun saakka ja herään ihan virkeänä. Lääke on sen verran erikoinen että sitä ei juurikaan tk-lääkärit kirjoita, joten sitä varmaan tarviii itse kysyä. Älkää vaan ottako mirtasapiinia, se on ihan kauhee lääke, lihottaa turvottaa turruttaa jne jne. Tällä ketipinorilla on päivälläkin ihan virkeä, ei nosta painoa, ei pilaa libidoa, ei kuivata suuta. Nyt olen käyttänyt puoli vuotta, enkä luovu tästä lääkkeestä ikinä.


      • Iltaliikunnasta

        Iltaliikunta on huonoksi, sillä siitä palautuminen ja kehon rauhoittuminen kestää tunteja, sanoi joku uniasiantuntija. Liikunta on hyväksi unen saannille, mutta pitää liikkua mielellään ainakin 3 tuntia ennen nukkumaanmenoa, jos uniongelmia on.

        Mieheni nukkuu aina hyvin ja nukahtaa päivälläkin helposti ja nukkuu junassa, autossa ja missä vain, mutta aina tiistaisin sählypelin jälkeen ei uni tule millään. Peli on 21-22. Mieheni sitten nukahtaa yleensä vasta yhden jälkeen yöllä, kun normaalisti nukahtaa noin klo 23. Eli ihan vain esimerkki iltaliikunnan vaikutuksesta tosi hyvin nukkuvaankin ihmiseen, puhumattakaaan miten se vaikuttaa vaihtari-ikäiseen, unihäiriöiseen naiseen - toki olemme yksilöitä jokainen, eli ehkä jollekin iltaliikunta sopii..


    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy, [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • psykoosia_pukkaa

      Taas kerran kaikki viittaa siihen, että.. psykoosia pukkaa.

    • jeesmummo

      Oletteko saaneet hormoonihoidoista apua nukkumiseen?

    • Tyyryväinen_estrogeeniin

      Minulla estrogeeni vaikutti nukkumiseen. Ennen hormonihoitoa heräsin joka yö 3...5 aikaan ja murehdin kaikkea mitä olen tehnyt ja kaikkea mitä en ole tehnyt. Lisäksi jouduin käymään vessassa pari kertaa joka yö.
      Hoidon myötä kaikki tuo on jäänyt ja nukun usein heräämättä. Jos havahduin yöllä, nukahdan heti uudelleen.

      • Anonyymi

        Minkä ikäinen olet
        Voiko estrogeenejä käyttää kuinka pitkään pitääkö käydä välillä labrassa


      • Anonyymi

        Voiko estrogeenihoitoa saada kun on yli 70v


    • Anonyymi

      Ei vaihdevuodet itsessään tee unettomuutta. Minua nukuttaa muuten okei, mutta hikoiluaaltoja on yhä, vuodot loppui muutama vuosi sitten, täytän 52.
      Masennus on se sairaus, joka vaikuttaa uneen, että nukahtaa ja heräilee. Ja toisaalta huolet, säännötön vuorokausirytmi.
      Itsellä melko säännöllinen rytmi(myös vapaapäivinä) pitää asian ok. Stressin olen tunnistanut valvottavan joskus itseäni(työasiat). Se ilmenee vaikeutena rauhoittua illalla ajoittain.
      Jos kärsii huonoista unista, eikö tuosta ole järkevää jutella vaikka työterveydessä, että saa asiat rullaamaan, ja tilanteeseen apua, ellei itsehoito auta?

      Noin tunnilla minulla heittää vapaapäivinä myöhäisempään sekä nukahtamis-, että heräämisaika. Joka tapauksessa en makoile myöhään milloinkaan, ja olen iltaisin käyttänyt energiaa että väsyttää. Keski-iässä jo vähän on oppinut, tuntemaan itseään. Tietää käykö raskas päivällinen, vai onko tärkein ateria kuitenkin aamuisin- minulla on. Kahvin otan jälkkäriksi. Ilman sitä ns kävelen pitkin seiniä koko päiuvän, illalla en enää juo lainkaan kahvia, kun se aiheuttaa kuumia aaltoja,

      • Anonyymi

        Vaihdevuosien pahimpia terveyttä nopeasti heikentäviä oireita ovat juurikin unettomuusoireet: nukahtamisvaikeudet, jatkuva yöheräily, kyvyttömyys nukahtaa yöllä uudelleen, liian aikainen herääminen. Se aiheuttaa paljon mm masennuksen puhkeamista sekä uupumista työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdevuosien pahimpia terveyttä nopeasti heikentäviä oireita ovat juurikin unettomuusoireet: nukahtamisvaikeudet, jatkuva yöheräily, kyvyttömyys nukahtaa yöllä uudelleen, liian aikainen herääminen. Se aiheuttaa paljon mm masennuksen puhkeamista sekä uupumista työelämässä.

        Täsmälleen ja siihen paras hoito on hormonihoito, jos sitä vain voi käyttää.

        Yksinkertaista: vaihdevuodet aiheuttaa estrogeenin tuotannon lakkaaminen. Se aiheuttaa terveyteen monia häiriöitä, mm. unettomuutta, nivelten ja muiden kudosten tulehdusalttiutta, verisuonisairauksia, diabetesriskin nousua.

        Hormonikorvaushoidossa puuttuva hormoni korvataan (estrogeenilla) aivan, kuten diabeteksessä puuttuva insuliini pistämällä tai kilpirauhasen vajaatoiminnassa tyroksiinilla.

        Oikean annoksen ja antotavan määrittelyyn sekä hoidon seurantaa tarvitaan vaihdevuosiin erikoistunut lääkäri. Ihon kautta annosteltuna estrogeeni on riskittömin - ei verisuonitukosten vaaraa ja annoksen muutokset toteutettavissa helposti.

        Ja kyllä: sopiva annos voi vaihdella eri kuukausina ja vuosina paljonkin. On älytöntä tarjota kaikille samaa pilleriä, eihän muukaan lääkitys/korvaushoito toimi kaikille samalla annoksella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe