Sairaanhoitajaksi opiskelu

apuuva!

Aloitan syksyllä opiskelut sairaanhoitajaksi. Täytyy myöntää, että opinnot peloittavat suuresti!! Mitä kaikkea ensimmäiseen vuoteen sisältyy? Entä jatkossa? Etenkin nämä harjoittelut pelottavat!!! Missä olitte ensimmäisen paikan harjoittelemassa? Entä seuraavina vuosina? Kaikenlainen info on tervetullutta! Erityisesti te jotka olette valmistuneet. Millaisissa tehtävissä olette työskennelleet?

23

11022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei näköjään

vastaa niin mä nyt sitte vastaan..
      No sen voisin sanoa, että ei oo kovinkaan hyväksi välttämättä etukäteen hirveesti tietää mitä siellä tulee olemaan, tulee vaan turhaa jännitystä ja stressiä, siellä ne asiat sitte selviää ja menee omalla painollaan. Jos olisin ite tiennyt mitä kaikkea tyhmää sh-opintoihin sisältyy niin en olisi varmaan edes mennyt koko kouluun, mutta huom. AINA on juttuja joista ei tykkää. Kyllä ne siellä sitte kuitenkin menee.

Eka vuonna meillä ainakin oli perushoitoharjoittelu ja samat asiat harjoiteltiin ja käytiin ennen harjoittelua läpi koulussa. Myös sellasia kaikille yhteisiä tyhmiä amk-opintoja kuuluu eka vuoteen, esim. opiskelutekniikkaan liittyviä juttuja ja joitain kieliopintoja ja viestintää. Tutor ryhmätkin kokoontuvat välillä ja sellastahan se on.

Ei kannata harjoitteluja pelätä, siellä sitä oppii ja eka harjoittelu on yleensä sitä perushoitoa eli pesemistä ja syöttämistä ja kääntämistä ja nostelemista. Meet aamulla sinne osastolle ja aamurapsan jälkeen lähette tekee aamupesui potilaille, vuodepotilaat pestään sänkyyn..sitte annetaan aamupalat (syötetään usein) ja sitte jatketaa pesuja. Sitte tulee päiväruoka ja kääntelyvaipottelukierros jnejne, kyllä siellä pärjää, meet vaa ohjaajas mukana ja koitat esittää kiinnostunutta. Muuten sitä helposti leimautuu ja sit on yhtä tuskaa se harjottelu jos ei olevinaa oo hirveen kiinnostunu. Pikkuhiljaa, no riippuu osastosta, voit harjotella siel myös lääkkeiden jakoa dosetteihin ja saatat saada harjotella pistämistäkin ohjaajasta riippuen. Tämä siis perushoitoharjoittelussa, joka teilläkin varmaa eka vuonna on. Muut harjottelut tulee sitte aina kyseisten teoriajaksojen jälkeen, ja se osaaminen ja opettelu kasvaa siinä samalla, alatte opetella iv-lääkkeiden laimennusta ja tipan laittoa ja pistämisiä enemmä jne. haavahoitoja ja tollasta.
      Yleensä tuo eka harjoittelu on jossain vuodeosastolla jossa on näitä vuodenpotilaita, vanhuksia siis. Sitte alkaa tulla keskussairaalaharjoittelut eri osastoilla (kirurgia, sisätaudit, lapset, psyk. jne..).

Itse valmistuin viime keväänä ja olen ollut töissä vuodeosastolla. Töitä kyllä löytyy melkeinpä mistä vaan, itse olen lähdössä jatkamaan opiskelujani joten siksi en ole tähän töiden hakuun nyt paneutunut, mutta mitä olen tutuilta kuullut ni kaikki on töihin päässeet ja keskussairaalathan ne paljon työllistää. Töitä löytyy IHAN VARMASTI. se on tän ammatin paras puoli. Tsemii.

• menossa

uteliaisuuttani kyselen, että missä päin aloitat opinnot?? mulla 29.8 alkaa hyvinkään laureassa

• edellinen
        menossa kirjoitti:

uteliaisuuttani kyselen, että missä päin aloitat opinnot?? mulla 29.8 alkaa hyvinkään laureassa

Mä olen siis valmistunut MAMK:sta Mikkelistä, aloitan yliopistolla nyt syksyllä!

• alkup.
        edellinen kirjoitti:

Mä olen siis valmistunut MAMK:sta Mikkelistä, aloitan yliopistolla nyt syksyllä!

Minä aloitan Helsingin ammattikorkeakoulussa 29.8.2005. Edellinen: mitä lähdet opiskelemaan yliopistoon? Mikä oli sinun "alaasi" sairaanhoidossa? Minkä parissa olet työskennellyt? Miksi et jatka sairaanhoitajana? Entä miten on muiden sh opiskeljatovereitesi laita?

• ...................
        alkup. kirjoitti:

Minä aloitan Helsingin ammattikorkeakoulussa 29.8.2005. Edellinen: mitä lähdet opiskelemaan yliopistoon? Mikä oli sinun "alaasi" sairaanhoidossa? Minkä parissa olet työskennellyt? Miksi et jatka sairaanhoitajana? Entä miten on muiden sh opiskeljatovereitesi laita?

Mistä paikoista valmistunut sairaanhoitaja voi saada työtä? Sen ymmärrän ainakin, että aivan kaikki osastot eivät ota heti juuri valmistunieta vaan vaativat n. pari vuotta kokemusta muualta...

• edellinen
        alkup. kirjoitti:

Lähden opiskelemaan hoitotiedettä, johtamisen koulutusohjelmaan. Minun alaani sairaanhoidossa oli psykiatrinen hoitotyö, koska tykkään tehdä asioita rauhassa enkä hirveellä kiireellä, mihin esim. somaattisella akuuttipuolella joutuu. Olen työskennellyt aivan tavallisella vuodeosastolla jossa on lähinnä sydän- ja sisätautipotilaita. Myös vanhusten puolella olen ollut. Alusta pitäen oli selvää että haen yliopistoon jatkamaan, koska en vaan oikeen jaksa sairaanhoitajan töitä, aina on kauhea kiire ja hirveä vastuu jne..tosin tietenkin riippuu ihan työpaikasta kyllä varmasti löytyisi sellainenkin työpaikka jossa olisin sairaanhoitajana vaikka halunnutkin olla, ne vaihtelevat niin paljon. Olen kuitenkin päättänyt jatkaa, olen ehkä enemmän kuitenkin teorian kuin käytännön ihminen..toki kyllä tulevaisuudessakin tulen tarvitsemaan myös kokemusta käytännön työstä joten aionkin tehdä töitä opiskelun lomassa. Samalta vuosikurssilta lähti myös eräs toinen jatkamaan yliopistoon Tampereelle sekä joku teki täysin alan vaihdon ja lähti lukemaan jotain aivan muuta. Muut taisivat mennä sh-töihin, ja töitä todella löytyy. On tietenkin totta, että kaikki osastot eivät ota vastavalmistuneita, mutta kun tarve on kova niin silloin kelpaa vastavalmistunutkin, häntä vaan täytyy ehkä perehdyttää hiukan kauemmin koska kaikki on aika uutta. Kyllä töihin siis tosi hyvin pääsee ja etenkin siis keskussairaalan osastoille, poliklinikoille eivät taida niin herkästi ottaa, koska siellä työskentelevien sairaanhoitajien määrä on pienempi on silloin myös täytyisi sitten hallita ne hommat, polit ovat kuitenkin aina jotain tiettyä erityisalaa, ja ovathan tietysti osastotkin, mutta osastoilla on enemmän henkilökuntaa->helpompaa perehdyttää ja uuden työntekijän myös kysyä neuvoa muilta jne. ei tarvitse olla yksin.

• ...........
        edellinen kirjoitti:

Lähden opiskelemaan hoitotiedettä, johtamisen koulutusohjelmaan. Minun alaani sairaanhoidossa oli psykiatrinen hoitotyö, koska tykkään tehdä asioita rauhassa enkä hirveellä kiireellä, mihin esim. somaattisella akuuttipuolella joutuu. Olen työskennellyt aivan tavallisella vuodeosastolla jossa on lähinnä sydän- ja sisätautipotilaita. Myös vanhusten puolella olen ollut. Alusta pitäen oli selvää että haen yliopistoon jatkamaan, koska en vaan oikeen jaksa sairaanhoitajan töitä, aina on kauhea kiire ja hirveä vastuu jne..tosin tietenkin riippuu ihan työpaikasta kyllä varmasti löytyisi sellainenkin työpaikka jossa olisin sairaanhoitajana vaikka halunnutkin olla, ne vaihtelevat niin paljon. Olen kuitenkin päättänyt jatkaa, olen ehkä enemmän kuitenkin teorian kuin käytännön ihminen..toki kyllä tulevaisuudessakin tulen tarvitsemaan myös kokemusta käytännön työstä joten aionkin tehdä töitä opiskelun lomassa. Samalta vuosikurssilta lähti myös eräs toinen jatkamaan yliopistoon Tampereelle sekä joku teki täysin alan vaihdon ja lähti lukemaan jotain aivan muuta. Muut taisivat mennä sh-töihin, ja töitä todella löytyy. On tietenkin totta, että kaikki osastot eivät ota vastavalmistuneita, mutta kun tarve on kova niin silloin kelpaa vastavalmistunutkin, häntä vaan täytyy ehkä perehdyttää hiukan kauemmin koska kaikki on aika uutta. Kyllä töihin siis tosi hyvin pääsee ja etenkin siis keskussairaalan osastoille, poliklinikoille eivät taida niin herkästi ottaa, koska siellä työskentelevien sairaanhoitajien määrä on pienempi on silloin myös täytyisi sitten hallita ne hommat, polit ovat kuitenkin aina jotain tiettyä erityisalaa, ja ovathan tietysti osastotkin, mutta osastoilla on enemmän henkilökuntaa->helpompaa perehdyttää ja uuden työntekijän myös kysyä neuvoa muilta jne. ei tarvitse olla yksin.

Itseasiassa sinulla on aivan samanlaiset suunnitelmat kuin minulla... Ja muut ajatukset/tekemiset kuullostavat aivan minulta:D! Minuakin kiinnostaa näin alustavasti psykiatrinen hoitotyö. Olen myös miettinyt tuota hoitotiedettä jatkoa ajatellen. Mietin vain sitä, että eikö siinä pidä olla jonkin verran jo alan työkokemusta? Minkälainen pohjakoulutus sinulla oli ennen sh-kouluun menoa? Olisitko valinnut jonkin toisen ammatin (minkä?)?

• ...........
        ........... kirjoitti:

Itseasiassa sinulla on aivan samanlaiset suunnitelmat kuin minulla... Ja muut ajatukset/tekemiset kuullostavat aivan minulta:D! Minuakin kiinnostaa näin alustavasti psykiatrinen hoitotyö. Olen myös miettinyt tuota hoitotiedettä jatkoa ajatellen. Mietin vain sitä, että eikö siinä pidä olla jonkin verran jo alan työkokemusta? Minkälainen pohjakoulutus sinulla oli ennen sh-kouluun menoa? Olisitko valinnut jonkin toisen ammatin (minkä?)?

teitkö psykiatrista hoitotyötä? Millaisessa paikassa olit harjoittelemassa? Mitä harjoitteluun kuuluu? Minkälaista se oli? Minua kiinnostaisi ehkä nuoriso psykiatrinen puoli.

Minkä ikäinen muuten olit, kun lähdit opiskelemaan sairaanhoitajaksia?

• ...........
        ........... kirjoitti:

teitkö psykiatrista hoitotyötä? Millaisessa paikassa olit harjoittelemassa? Mitä harjoitteluun kuuluu? Minkälaista se oli? Minua kiinnostaisi ehkä nuoriso psykiatrinen puoli.

Ja.. et kuitenkaan tehnyt alan vaihtoa...?

• edellinen
        ........... kirjoitti:

Mulla oli pohjakoulutuksena lukio. Ei tarvitse hoitotieteeseen mitään työkokemusta, itsekin joskus luulin että tarvitsee mutta se koskee kai opettajaksi lukevia, niillä KAI tarvitsee olla 3 vuotta työkokemusta,mutta senkin voi ilmeisesti hankkia koulun ohella, en ole ihan varma niistä...
        Pitää siis olla sh tai th tutkinto ja sitte pärjätä pääsykokeissa ni sillai sinne pääsee sitten.
        En ole työkseni kerennyt psykiatrista hoitotyötä tehdä ku ihan oikeestaan suoraan hain tuota hoitotiedettä..olin itse suljetulla osastolla harjoittelussa, siellä siis oli näitä "vakavimmin" sairaita,joilla oli osalla harhoja ja osa niin vakavasti masentunut että tekisi itsarin jos ulos pääsisi jnejne..Siellä on kaikki joka ikinen ovi lukossa, hoitajilla hälytyslaitteet mukana ja tietenki avaimet että saa ovia auki. Siellä oli aina henkilökunnan ja potilaiden yhteiset aamuryhmät ja päiväryhmät joissa jokainen sitte puhui jotain, oli joku teema josta puhuttiin tai sitte oli joku "tehtävä" tyyppinen juttu tms..Aika paljon siellä keskusteltiin potilaiden kanssa, sitähän se oikeastaan oli. Välillä oli hoitokokouksia potilaille,omaisille ja hoitajalle lääkärille jossa käsiteltiin potilaan jatkoja jne..
        Potilaalla oli aina omahoitaja. Nuorisopsykiatriasta en tiedä, se kiinnosti itseäniki eniten mutta en päässy sellaseen paikkaan harjoitteluun. Olin 19 kun lähdin opiskelemaan.
        Niin en ole alaa vaihtanut koska en halua että menisi ihan hukkaan tämä käyty koulu ja siis en minä INHOA sairaanhoitotyötä mutta ei se myöskään ole mun juttuni, pystyisin sitä kuitenkin tekemään, mutta nyt voin hyödyntää sitä tutkintoa näissä jatko-opinnoissa. Eli kyllä mä uskon että nämä hommat tästä järjestyy;)

• edellinen
        ........... kirjoitti:

Olisin kyllä valinnut alunperin jonkun "taiteellisen" ammatin mutta ne harvemmin lyö leiville joten päädyin siksi sellaseen jolla tiedän pystyväni itteni elättämään...

• .............
        edellinen kirjoitti:

Olisin kyllä valinnut alunperin jonkun "taiteellisen" ammatin mutta ne harvemmin lyö leiville joten päädyin siksi sellaseen jolla tiedän pystyväni itteni elättämään...

Millaisille osastoille pääse psykiatrisessa harjoittelemaan? Onko mahdollista päästä esim. nuoriso psykiatriselle? Minkätyyppisissä muut opiskelijat olivat? Sinun kertomasi osasto kuullosti pelottavalta... Missä vaiheessa mielenterveys ja psykiatria harjoittelut ovat?

Mistä aiheesta teit opinnäytetyösi? Kuinka kauan hoitotyön johtamisen koulutus kestää? Kieltämättä hieman samalta kuullostaa tuo sinun etenemisesesi ( suunnitelmat ym.) kuin minulla. Itse en oikein tiedä miten sopeudun kolmivuorotyöhän ja kiireellisyyteen tai edes koko hoitotyöhön. Olen enemmän pohdiskelija ja harkitseva tyyppi. Lukion jälkeiset välivuodet(!) eivät kuitenkaan houkuta. Kolmessa vuodessa(?), kun sitä voisi hankkia kelvollisen ammatin, josta voisi lähteä luomaan uraa eteenpäin... Eikä vain tehdä hanttihommia. Työtä kun on nuoren ylioppilaan todella vaikea löytää.

Hieman vain tuntuisi oudolta hypätä suoraan hoitotyön johtamisen koultukseen, jos työelämässä on vielä suhteellisen "keltanokka". Minkä ikäisiä hoitotyötä lukevia ovat? Mitä uusia mahdollisuuksia hoitotyön johtamisen koultus antaa? Suositeltiinko teille sitä koulussa?

• edellinen
        ............. kirjoitti:

Millaisille osastoille pääse psykiatrisessa harjoittelemaan? Onko mahdollista päästä esim. nuoriso psykiatriselle? Minkätyyppisissä muut opiskelijat olivat? Sinun kertomasi osasto kuullosti pelottavalta... Missä vaiheessa mielenterveys ja psykiatria harjoittelut ovat?

Mistä aiheesta teit opinnäytetyösi? Kuinka kauan hoitotyön johtamisen koulutus kestää? Kieltämättä hieman samalta kuullostaa tuo sinun etenemisesesi ( suunnitelmat ym.) kuin minulla. Itse en oikein tiedä miten sopeudun kolmivuorotyöhän ja kiireellisyyteen tai edes koko hoitotyöhön. Olen enemmän pohdiskelija ja harkitseva tyyppi. Lukion jälkeiset välivuodet(!) eivät kuitenkaan houkuta. Kolmessa vuodessa(?), kun sitä voisi hankkia kelvollisen ammatin, josta voisi lähteä luomaan uraa eteenpäin... Eikä vain tehdä hanttihommia. Työtä kun on nuoren ylioppilaan todella vaikea löytää.

Hieman vain tuntuisi oudolta hypätä suoraan hoitotyön johtamisen koultukseen, jos työelämässä on vielä suhteellisen "keltanokka". Minkä ikäisiä hoitotyötä lukevia ovat? Mitä uusia mahdollisuuksia hoitotyön johtamisen koultus antaa? Suositeltiinko teille sitä koulussa?

mutta ei se haittaa:)
        No kun kerta helsingissä koulusi aloitat niin valinnan varaa varmasti harjoittelupaikkojen suhteen on enemmän, mutta tietysti on myös opiskelijoita paljon...Kyllä sitä varmaan periaatteessa voi päästä mille osastolle tahansa jos käy tuuri. en kyllä itsekään suljetulla osastolla töissä haluaisi olla vaan jotain vähän "kevyempää" psykiatrista hoitotyötä tekisin kyllä..
        Tuohon "minkätyyppisiä muut opiskelijat olivat" en kyllä ihan osaa vastata, mitä mahdoit sillä tarkoittaa...?
        Meillä taisi olla nuo mielenterveysharjoittelut vasta kolmantena vuonna, mutta sinun koulussasi voi olla ihan eri lailla.

Opinnäytetyön tein tilaustyönä eräälle sairaalalle yhden osaston dementiapotilaista..
        Hoitotieteen johtamisen koulutus kuten muutkin hoitotieteen koulutukset kestävät n.4 vuotta, harvalla yli menee, osalla jopa 3,5vuodessa saa käytyä.
        Niin, sairaanhoitajakoulutus kestää 3,5 vuotta.
        No kyllähän kieltämättä valtaosa esim. hoitotieteen johtamista opiskelevista on kyllä n.40 vuotiaita, mutta on mukana toki nuorempiakin eikä sille ole mitään estettä miksi nuoremmat eivät voisi samalla lailla alaa opiskella, muutenhan sinne olisi tosiaan joku vaadittu työkokemusaika tms. jos suoraan sh-koulusta ei voisi mennä. Tietenkin on hyvä tehdä kaikki kesät töitä jo koulun aikana ja sen jälkeenkin opiskelun ohessa kannattaa tehdä keikkatyötä niin ei se "totuus" unohdu, toki näiden johtamista opiskelevien tulee tietää myös käytännön hoitotyöstä.
        Se nyt kuitenkin on koulu siinä missä muutkin, eli ei ole mitään estettä miksei vastavalmistunut voisi sitä opiskella, samat asiat ne oppii kun vanhemmatkin.

Noh kun sitten valmistuu terveystieteen maisteriksi tuosta hoitotieteen johtamisen koulutusohjelmasta niin työpaikkana voisi olla esim. ylihoitaja, osastonhoitaja, joku muu johtaja jossain terveydenhuoltopiireissä tai asiantuntijatehtävät...Itseäni ei mikään osastonhoitajan työ kiinnosta yhtään, mutta katsoo nyt mitä tulee sitten, ja ainahan on tietenkin mahdollisuus jatkaa väitöskirjan tekoa:) jos käy koulunsa ns. kunnolla...joten mahdollisuuksia on jatkaa mihin asti vaan, ihan on itsestä kiinni!
        Meille ei suositeltu yliopistoon jatkamista koulussa, olin itse ottanut asiasta selvää jo ajat sitten, silloin kun sh-koulun aloitin.

• Nimetön

mihin olet lähdössä jatkamaan opintoja, siis sairaanhoitajapohjalta?

• lukenut
        Nimetön kirjoitti:

mihin olet lähdössä jatkamaan opintoja, siis sairaanhoitajapohjalta?

nuo kaikki tekstini niin käy ilmi että hoitotiedettä.

• ...

Toi sairaanhoitajan työhän vaikuttaa ihan samanlaiselta ku lähihoitajankin, paitsi vaan opiskelua 4-5 vuotta enemmän.
        Aamupesut, ruokkimiset, tollastahan lähihoitajatkin tekee?

• Nimetön

HEI

Itse valmistuin sairaanhoitajaksi 02,aloitin opiskelut siitäkin huolimatta, että minua oli varoiteltu useaankin otteeseen, huonosta palkasta, alalla vallitsevasta hierarkiasta, kateudesta, selän
      takana puhumisesta,huonosta työilmapiiristä sekä raskaasta työstä.

Nyt muutaman vuoden kokemuksella eri paikoissa sijaisuuksia tehneenä, on usko omaan osaamiseen mennyt. Potilaat/asiakkaat ovat olleet pääsääntöisesti yhteistyökykyisiä sekä mukavia. Itse olen heidän eteensä parhaani mielelläni tehnyt. Ne johon olen pettynyt ovat naisvaltaiset työyhteisöt. En ole ollut sellaisella osastolla, jossa ei merkittyä naista tai muutamaa löytyisi. Ensin suljetaan pois, varsinkin sijaiset. Kysymyksiin ei vastata ja neuvoja on uuden työntekijän turha odottaa. Kaikki negatiivinen huomataan, jos joku tekee asian eri tavalla kuin muut tietää sen pian koko osasto. En opiskellut tähän ammattiin siksi, että pääsisin harjoittamaan työkavereiden kyttäämistä vaan siksi, että yhteistyössä ja tukemalla toisiamme voisimme auttaa sairaita yms.

Itse ratkaisin asian rupeamalla yksityisyrittäjäksi, hyvältä näyttää tosin helppoa ei tule olemaan, mutta saan tehdä rakastamaani työtä luovasti,asiakkaan ehdoilla ja mikä parasta kukaan ei ole hengittämässä niskaan.

Tosin valinta on sinun, niinkuin se aikaisemmin oli minunkin...

Onnea opiskeluihin

• sh-opiskelut aloittava

Kieltämättä kurjalta kuullostaa:/. Tuskin työympäristö muuttuu kolmen/neljän vuoden aikana... Tosin kaikilla naisvaltaisilla aloilla varmaan on jonkinlaista nokkimista ja samoin muissa työpaikoissa. Itse tunnen ainoastaan sairaanhoitajia, jotka ovat tyytyväisiä töihinsä ja ymäristöön:O.

Pakko tässä on kuitenkin jotakin alkaa opiskella. Välivuodet ovat turhauttavia ja haluan saada ammatin, jolla pystyn elättämään itseni. Tuliko jo harjoittelun aikana ilmi huono ilmapiiri? Millaisilla osastoilla olette työskennelleet?

• omia kokemuksia

Oli niin mielenkiintoinen aihe että on pakko myös osallistua :) Olen opiskellut vuoden sairaanhoitajaksi. Mulla on todella huonoa kokemusta yhdestä harjoittelupaikasta. Ikinä en enää haluaisi kyseenomaiseen paikkaan palata.

Mulla meni lähes maku koko hoitajan hommasta ja itseluottamus lähes nollassa. Mä oon kyllä täysin samaa mieltä siinä, että kun on naisvaltanen työyhteisö niin se ei todellakaan oo helppoa. Olen kuullut monen sanovan samaa paikoista missä naisia on suurin osa, ja hoitoalahan on täysin naisvaltanen. Ihmeellistä kyttäämistä, panettelua, selän takana puhumista, juoruilua ja kateutta. Ja todella kurjaa on että jo opiskelijana on joutunut huomata tuon asian. Mitä se sitten olisi varsinaisessa työelämässä. Ei tietenkään päde kaikkiin paikkoihin, itselläni toinen harjoittelupaikka oli todella mukava.

Ensimmäisenä vuonna on tosiaan paljon teoriaopintoja ja ns. perusopintoja. Kieliä, matematiikkaa, viestintää. Toki on myös varsinaisia hoitoalaan liittyviä aineita. Tenttejä saattaa olla montakin viikossa pahimmillaan ja itse koin anatomia & fysiologian erityisen vaikeaksi. Siihen aineeseen pitäisi todella perehtyä täysipainoisesti jos haluaa hyvän numeron saada. Koulussa on myös hyvät harjoitteluluokat, joissa voidaan harjoitella käytännön juttuja. On nukkepotilaat ja sairaalasängyt, leikkaussali jne :) Itse tosin en vielä "leikkaussaliin" ole päässyt.

Harjottelut on siitä ikäviä, että opiskelija on siellä ilmasta työvoimaa ja sitä työtä saatetaan sitten teetääkin siihen malliin. Olen kuullut opiskelijoilta, jotka jo kauemmin ovat opiskelleet että joskus on harjoittelussa ollut niin kiire että on seisoen pitänyt syödä eväänsä ja samalla vahtia potilaan arvoja tjsp! Töihin on pyydetty viikonloppuisinkin ja pitänyt jo sanoa että "hei oon vaan opiskelija ja mäkin tartten välillä jo vapaata!" Että siihen kannattaa valmistautua että kiirettä tulee olemaan ainakin varsinaisessa työelämässä ja vastuu on valtava. Ja harjoittelijan roolissa oleminen ei oo mikään kovin kiva juttu, paljon saa paskaa kestää eikä kannata kaikkia ottaa henkilökohtaisesti. Muuten sitä hommaa ei kauaa jaksa.

• ihan

totta että opiskelijan rooli ON IKÄVÄ, ei kertakaikkiaan tule tippaakaan ikävä näitä harjoitteluja nyt kun olen valmistunut. Rasittavaa olla kokoajan arvioinnin kohteena ja pitäisi kokoajan olla kaikesta kiinnostunut ja tehdä mitä käsketään vaikka toisinaan ne on just sellasia "käypäs sinä nuoremmuuttas..." juttuja. Ja tosiaan tuon juoruilun kyllä taitavat nämä hoitajat, tosin ON Mukaviakin paikkoja olemassa tottakai..Ongelmallista on myös se, että vaikka ohjaaja pitäisi periaatteessa olla se kenen työvuoroja noudatat niin harvoinpa sattuu niin että voisi vain hänen vuorojen mukana mennä. Esimerkkinä, minulla oli yhdellä harjoittelujaksolla (4viikoa) 13(!!) eri ohjaajaa tai siis olin kolmentoista eri hoitajan mukana koska vuorot eivät vaan sopineet tai joku hoitaja totesi kylmän viileesti ettei halua minua mukaan, osa oli lomilla, pitkillä vapailla, yövuoroissa, että SE oli rasittavaa olla aina eri ihmisen kanssa..!!Että kyllä harjoitteluissa on toisinaan kestämistä vaikka ne on kuitenkin kaikkein tärkeimpiä koko koulutuksessa mutta koville joskus todella ottaa ja joskus on niin väsynyt sitten että olis tehny mieli vaan tyyliin itkeä ihan siks että oli IHAN poikki siihe jatkuvaan yrittämiseen ja opetteluun ja paskan nielemiseen. Mutta, korostan, on myös hyviäkin kokemuksia:)

• alkuperäinen..
        ihan kirjoitti:

totta että opiskelijan rooli ON IKÄVÄ, ei kertakaikkiaan tule tippaakaan ikävä näitä harjoitteluja nyt kun olen valmistunut. Rasittavaa olla kokoajan arvioinnin kohteena ja pitäisi kokoajan olla kaikesta kiinnostunut ja tehdä mitä käsketään vaikka toisinaan ne on just sellasia "käypäs sinä nuoremmuuttas..." juttuja. Ja tosiaan tuon juoruilun kyllä taitavat nämä hoitajat, tosin ON Mukaviakin paikkoja olemassa tottakai..Ongelmallista on myös se, että vaikka ohjaaja pitäisi periaatteessa olla se kenen työvuoroja noudatat niin harvoinpa sattuu niin että voisi vain hänen vuorojen mukana mennä. Esimerkkinä, minulla oli yhdellä harjoittelujaksolla (4viikoa) 13(!!) eri ohjaajaa tai siis olin kolmentoista eri hoitajan mukana koska vuorot eivät vaan sopineet tai joku hoitaja totesi kylmän viileesti ettei halua minua mukaan, osa oli lomilla, pitkillä vapailla, yövuoroissa, että SE oli rasittavaa olla aina eri ihmisen kanssa..!!Että kyllä harjoitteluissa on toisinaan kestämistä vaikka ne on kuitenkin kaikkein tärkeimpiä koko koulutuksessa mutta koville joskus todella ottaa ja joskus on niin väsynyt sitten että olis tehny mieli vaan tyyliin itkeä ihan siks että oli IHAN poikki siihe jatkuvaan yrittämiseen ja opetteluun ja paskan nielemiseen. Mutta, korostan, on myös hyviäkin kokemuksia:)

Nin joo, kaikenlaisiahan paikkoja/ihmisiä sitä on... Parasta varmaan olla oma itsensä ja suhtautuu kaikkeen neutraalisti eikä nyrpistellä nenäänsä. Jospa yritän selvitä reippaalla ja iloisella asenteella ilman ennakkoluuloja/omia käsityksiä. Itse olen vähän liiankin utelias luonteeltani:D.. Kaipa siellä joskus ihmiset vaihtuu:D.

• opiskelija
        alkuperäinen.. kirjoitti:

Nin joo, kaikenlaisiahan paikkoja/ihmisiä sitä on... Parasta varmaan olla oma itsensä ja suhtautuu kaikkeen neutraalisti eikä nyrpistellä nenäänsä. Jospa yritän selvitä reippaalla ja iloisella asenteella ilman ennakkoluuloja/omia käsityksiä. Itse olen vähän liiankin utelias luonteeltani:D.. Kaipa siellä joskus ihmiset vaihtuu:D.

sairaanhoitajien palkan käy tulevaisuudessa,kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle?

• mitenkään
        opiskelija kirjoitti:

sairaanhoitajien palkan käy tulevaisuudessa,kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle?

miksi se nyt asiaan vaikuttaisi, kyllä näitä tulokkaita riittää joten en usko että hirveesti tarviis palkkaa sen takia nostaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      172
      1944
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      76
      1412
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1374
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      10
      1097
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      39
      1026
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      951
    7. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      94
      814
    8. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      795
    9. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      38
      785
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      745
    Aihe