Luulen, että koirallani on eroahdistus. Osaisiko joku kertoa, mitä "oireita" siihen kuuluu ja onko mahdollista hoitaa millään keinolla? Kiitos vastanneille etukäteen :)
-Kaisa
Eroahdistus
69
3865
Vastaukset
- Kummallista
Tällä palstalla on käyty hurjaakin hurjempi kinaaminen siitä, onko eroahdistusta olemassa, tai mitä se on. Toivottavasti nyt ei lähdetä sille tielle.
Minulla on koiralla eroahdistus, ja uskon täysin, että se on olemassa.
Jos lähden tähän kirjoittamaan kaiken mitä aiheesta tiedän, ei palstatila riitä. Joten tuossa nyt alhaalla oireet mitä meillä oli (ja on vieläkin)
-koira kakkaa ja pissaa sisälle heti, kun isäntäväki astuu ulko ovesta ulos, huolimatta siitä, että koira on juuri ulkoilutettu
- koira ulvoo, haukkuu ja huutaa sisällä. Kotiin tullessa se on "lähkähdyksissä"
- meillä koira on hajottanut kaksi kertaa eteisen laittiat, oven karmit, ovet. Eli yrittää tavallaan kaivautua asunnosta ulos
- kotona ollessa seurailee minua kun hai laivaa
- pahimmillaan se ei jäänyt yksin edes sitä hetkeä kun olimme saunassa. Huuto alkoi heti, kun laittoi saunan oven kiinni (josta seurasi se, että koira oli saunassa mukana, mikä oli tietysti väärin!!)
Toivon, että tähän viestiin ei tule mitään moraalisaarnoja tms. Vaan yritetään pitää keskustelu asiallisena. Kiitos.- issu56
jättää koiralle radion auki siksi ajaksi, minkä olette pois...tai vaikka sielä saunassa?
Äitini edellinen cava riiviöi kuseksimalla ja paskomalla sisälle heti, vaikka olisi ollut yksinään vain n.10min. Äiti jätti Daisylle radion auki ja se tepsi...ei ollut enää kasoja ei atlanti, kun palasi kotiin! - sth
En aijo väitellä, kerron vain oman mielipiteeni.
Siis minä uskon, että jos koira heti pienenä pentuna "oikeasti" opetetaan myös yksin oloon, niin ei tule mitään eroahdistusta. - 6vuotta kotona koiran vankina
issu56 kirjoitti:
jättää koiralle radion auki siksi ajaksi, minkä olette pois...tai vaikka sielä saunassa?
Äitini edellinen cava riiviöi kuseksimalla ja paskomalla sisälle heti, vaikka olisi ollut yksinään vain n.10min. Äiti jätti Daisylle radion auki ja se tepsi...ei ollut enää kasoja ei atlanti, kun palasi kotiin!oikeaan eroahdistukseen ei radiot auta...ikävä kyllä!
- issu56
6vuotta kotona koiran vankina kirjoitti:
oikeaan eroahdistukseen ei radiot auta...ikävä kyllä!
olen kyllä sitä mieltä koko eroahdistuksesta, että se on vain.....no joo, kyllähän kaikki jo sen tietävät. Ja jos ne nyt kuitenkin oikeasti olisi olemassa, niin missä menee oikean ja väärän eroahdistuksen raja, kuka ja miten sen pystyy määrittelemään?
- Kummallista
issu56 kirjoitti:
olen kyllä sitä mieltä koko eroahdistuksesta, että se on vain.....no joo, kyllähän kaikki jo sen tietävät. Ja jos ne nyt kuitenkin oikeasti olisi olemassa, niin missä menee oikean ja väärän eroahdistuksen raja, kuka ja miten sen pystyy määrittelemään?
Enpä minäkään ole ennen tätä nykyistä moiseen törmännyt, mutta kyllä tällä koiralla on eroahdistus, se on varma. Onhan eroahdistusta ennenkin ollut, nyt oirehtimiselle on vain nimi. Eikä oikeesti kannata vähätellä, ei tämä kivaa omistajallekaan ole.
Ei koiran haukkuminen ole eroahdistusta. Jos oikea oire sattuu koiralle tulemaan niin kyllä sen huomaa, kuten edellinen sanoi, ei siinä radiot auta!
Meillä koiralla pahimmoillaan oireet oli täysi paniikki yksin ollessaan. Rikkoi eteisen oven, ovenkarmit, lattian täysin riekaleiksi, raapi niin kovaa, että kynsiä lähti tassuista. Jouduimme käyttämään lääkärissä, kun yhtenä päivänä oli koiralla tassut veressä, ja verta seinät täynnä.
Lisäksi se pissasi ja kakkasi heti, kun ulko-ovi meni kiinni. Ja tietysti oltiin käytetty asianmukaisesti ulkona. Sitä ripulia oli sitten ihan joka paikassa!! Ja kyseessä ei ollut mikään vatsatauti, sekin tutkittiin.
Sisällä haukkui koko 5 tuntia, minkä oli yksinään. Haukkuminen ei ollut normaalia haukkua, vaan kuulosti tosi pahalle, vähän sellaiselle ulvonnan sekaiselle kun olisi henkeä viety.
Kotona ei jäänyt yksin edes vessan oven taakse. Niin, ja tuli tiirailemaan jopa saunan lasioven taakse.
Kotona ei nukkunut ollenkaan, joka kerta kun nousin tuolista niin lähti perään, vaikka oli ollut unessa.
Tässä siis Issulle jotain.
Se, mitä tuolle on tehty, on jo ihan toinen juttunsa, enkä jaksa sitä nyt raapustaa tähän.
On kovin helppoa sanoa, ettei ymmärrä, eikä usko koko eroahdistuksen olemassaoloon, jos siitä ei ole omakohtaisia kokomuksia. Hyvähän se on, että suurin osa koirista on ihan "normaaleita" Ja minusta tuo yllämainuttu ei ole koiran normaalia käyttäytymistä. - issu56
Kummallista kirjoitti:
Enpä minäkään ole ennen tätä nykyistä moiseen törmännyt, mutta kyllä tällä koiralla on eroahdistus, se on varma. Onhan eroahdistusta ennenkin ollut, nyt oirehtimiselle on vain nimi. Eikä oikeesti kannata vähätellä, ei tämä kivaa omistajallekaan ole.
Ei koiran haukkuminen ole eroahdistusta. Jos oikea oire sattuu koiralle tulemaan niin kyllä sen huomaa, kuten edellinen sanoi, ei siinä radiot auta!
Meillä koiralla pahimmoillaan oireet oli täysi paniikki yksin ollessaan. Rikkoi eteisen oven, ovenkarmit, lattian täysin riekaleiksi, raapi niin kovaa, että kynsiä lähti tassuista. Jouduimme käyttämään lääkärissä, kun yhtenä päivänä oli koiralla tassut veressä, ja verta seinät täynnä.
Lisäksi se pissasi ja kakkasi heti, kun ulko-ovi meni kiinni. Ja tietysti oltiin käytetty asianmukaisesti ulkona. Sitä ripulia oli sitten ihan joka paikassa!! Ja kyseessä ei ollut mikään vatsatauti, sekin tutkittiin.
Sisällä haukkui koko 5 tuntia, minkä oli yksinään. Haukkuminen ei ollut normaalia haukkua, vaan kuulosti tosi pahalle, vähän sellaiselle ulvonnan sekaiselle kun olisi henkeä viety.
Kotona ei jäänyt yksin edes vessan oven taakse. Niin, ja tuli tiirailemaan jopa saunan lasioven taakse.
Kotona ei nukkunut ollenkaan, joka kerta kun nousin tuolista niin lähti perään, vaikka oli ollut unessa.
Se, mitä tuolle on tehty, on jo ihan toinen juttunsa, enkä jaksa sitä nyt raapustaa tähän.
On kovin helppoa sanoa, ettei ymmärrä, eikä usko koko eroahdistuksen olemassaoloon, jos siitä ei ole omakohtaisia kokomuksia. Hyvähän se on, että suurin osa koirista on ihan "normaaleita" Ja minusta tuo yllämainuttu ei ole koiran normaalia käyttäytymistä.ollut teillä meininkiä kerrakseen. Olisi kyllä varsin hauska kuulla, miten menettelitte jne. Täytyy kyllä myöntää, että ihan vastaavanlaista käyttäytymistä meillä ei ole koskaan ollut, vaikka muitakin on ollut kuin vain näitä nykyisiä. Voisiko ajatella oikeasti niin, että se mikä luokitellaan ihmisellä paniikkihäiriöksi, onkin koiralla eroahdistus? Ihmisellähän paniikkihäiriö johtuu jostain, niin eikö vastaavasti koiran eroahdistus myöskin jostain johdu?
- Kummallista
issu56 kirjoitti:
ollut teillä meininkiä kerrakseen. Olisi kyllä varsin hauska kuulla, miten menettelitte jne. Täytyy kyllä myöntää, että ihan vastaavanlaista käyttäytymistä meillä ei ole koskaan ollut, vaikka muitakin on ollut kuin vain näitä nykyisiä. Voisiko ajatella oikeasti niin, että se mikä luokitellaan ihmisellä paniikkihäiriöksi, onkin koiralla eroahdistus? Ihmisellähän paniikkihäiriö johtuu jostain, niin eikö vastaavasti koiran eroahdistus myöskin jostain johdu?
jotain sellaistahan se täytyy olla. Olen kyllä pääni puhki miettinyt kaiken mahdollisen tuon koiran kanssa.
Nythän meillä on tilanne se, että koira on päivät hoidossa. Pahin paniikki on laantunut, ja yksin oloa on harjoiteltu. Sen huomasin, että silloin kun oli yksin kotona, ja yritimme illalla harjoitella yksinoloa, niin koiralla oli niin hirveä stressi ettei yksinkertaisesti ottanut vastaan mitään.
Tällä hetkellä jää yksin kotiin kauppareissujen ja saunomisen ajaksi ;) Jätän sille ydinluun tai kongin jossa on maksalaatikkoa. Ennenhän se ei suostunut ottamaan mitään suuhunsa, kun näki että ihmiset lähtee. Paniikki iski heti. Nyt tosiaan jää luun kanssa, MUTTA, kun herkku loppuu niin kitinä alkaa.
Eikä niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Olen tässä ajassa oppinut tosi paljon asioita. Olen joutunut lukemaan koirien (ongelma)käyttäytymiseen liittyvää kirjallisuutta. Olen kahlannut nettiä läpi. Niin, ja parilla terapeutilla ja lääkärillä käyty. OK, hyviä olivat, mutta ei heidänkään oppeja voi suoraan soveltaa tuohon, vaan aina pitää löytää sieltä se oma juttu.
Ettäs saa nähdä tuleeko tästä herrasta koiraa ikinä. Minusta välillä tuntuu, kun se katselee mua säälivästi, että sillä on ihmisen sielu ;) Niin, siis nimenomaan koiraa katsoo, että minä olen säälittävä! - tuttuja
Kummallista kirjoitti:
On kovin helppoa sanoa, ettei ymmärrä, eikä usko koko eroahdistuksen olemassaoloon, jos siitä ei ole omakohtaisia kokomuksia. Hyvähän se on, että suurin osa koirista on ihan "normaaleita" Ja minusta tuo yllämainuttu ei ole koiran normaalia käyttäytymistä.Meillä oli ihan samanlaista. Iso koira, joka ei kestänyt minkäänlaista muista eroon joutumista eikä yksin jäämistä. Töissä oli kuitenkin pakko käydä ja oli kyllä tuolloin fiilikset maanrakosessa työpäivän jälkeen, kun jännitti mitä oli hajonnut ja kuinka paljon paskaa pitää korjata ja mistä. Puhuttiin sitten vaivasta eläinlääkärin kanssa, joka oivalsi mistä on kysymys. Onneksi meillä sattuu olemaan todella iso kylpyhuone, jossa on ikkuna. Koiran kaikki tavarat, vesikuppi ja sänky vietiin kylpyhuoneeseen ja koiraa ruvettiin minuutti kerrallaan totuttamaan yksinoloon kylpyhuoneessa. Homma on toiminut vuosikausia nyt ja koira jää yksin ollessaan kylpyhuoneeseen. Koira on vanhemmiten oppinut sietämään sen, että porukat menevät omalla pihalla käymään ilman sitä. Silloikin se vahtii ikkunasta. Jos auto lähtee pihasta ja koira jää taloon yksin ilman kylpyhuone-eristystä, se kakkaa ja pissaa lattiat täyteen edelleen.
- PoliceGirl82
issu56 kirjoitti:
Pennulla ei mielestäni voi olla "kehittynyttä" eroahdistusta. Pennun tapa tuhota kotia tai huutaa on tottumattoman koiran käyttäytymistä, joka on melko helposti poiskarsittava tapa. En siis lähtisi tekemään eroahdistus-diagnoosia. Sen sijaan tavasta voi kehittyä oikea ahdistus, mikäli pentua ei totuta yksinoloon oikeilla menetelmillä. Näitä ovat mm. tilan rajottaminen kotona (jottei koira seuraa jatkuvasti), huomiotta jättäminen sekä liuta vielä voimakkaampia keinoja, joita käytän ainoastaan todella vakavissa tapauksissa.
Uskon ero-ahdistuksen olemassaoloon siksi, että olen nähnyt näitä koiria todella paljon. Tämä on kiistatta kaikkein yleisin ongelma, johon törmään koiria hoitaessani. En kuitenkaan usko, että koira syntyy ahdistuneeksi, vaan ahdistuminen on opittua. Tietämättään omistaja vahvistaa tätä toiminnallaan, ja kyseessä voi pian olla todella vakava ongelma.
Tietyt rodut ovat ahdistukselle enemmän taipuvaisi, mm. colliet, dobermannit ja jotkut vinttikoirat. Dementian yksi merkittävimmistä oireista on tällainen ahdistuminen, joka liittyy koiran tietynlaiseen "taantumiseen".
Nämä eivät ole kirjoista luettuja "faktoja" vaan omiin kokemuksiinni perustuvia havaintoja ja osiksi mielipiteitä. Rinnastaisin eroahdistuksen mihin tahansa opittuun ei-toivottuun asiaan, kuten vaikkapa ruuan varastamiseen tai korostuneeseen vahtimiseen. Omistajan toiminnalla on näissä kaikissa tilanteissa erittäin merkittävä asema. - Kummallista
PoliceGirl82 kirjoitti:
Pennulla ei mielestäni voi olla "kehittynyttä" eroahdistusta. Pennun tapa tuhota kotia tai huutaa on tottumattoman koiran käyttäytymistä, joka on melko helposti poiskarsittava tapa. En siis lähtisi tekemään eroahdistus-diagnoosia. Sen sijaan tavasta voi kehittyä oikea ahdistus, mikäli pentua ei totuta yksinoloon oikeilla menetelmillä. Näitä ovat mm. tilan rajottaminen kotona (jottei koira seuraa jatkuvasti), huomiotta jättäminen sekä liuta vielä voimakkaampia keinoja, joita käytän ainoastaan todella vakavissa tapauksissa.
Uskon ero-ahdistuksen olemassaoloon siksi, että olen nähnyt näitä koiria todella paljon. Tämä on kiistatta kaikkein yleisin ongelma, johon törmään koiria hoitaessani. En kuitenkaan usko, että koira syntyy ahdistuneeksi, vaan ahdistuminen on opittua. Tietämättään omistaja vahvistaa tätä toiminnallaan, ja kyseessä voi pian olla todella vakava ongelma.
Tietyt rodut ovat ahdistukselle enemmän taipuvaisi, mm. colliet, dobermannit ja jotkut vinttikoirat. Dementian yksi merkittävimmistä oireista on tällainen ahdistuminen, joka liittyy koiran tietynlaiseen "taantumiseen".
Nämä eivät ole kirjoista luettuja "faktoja" vaan omiin kokemuksiinni perustuvia havaintoja ja osiksi mielipiteitä. Rinnastaisin eroahdistuksen mihin tahansa opittuun ei-toivottuun asiaan, kuten vaikkapa ruuan varastamiseen tai korostuneeseen vahtimiseen. Omistajan toiminnalla on näissä kaikissa tilanteissa erittäin merkittävä asema.olet ihan oikeassa, että koira ei tosiaan synny eroahdistuneena, pennulla ei voi olla eroahdistusta, ja kaikki koirat haukkuu, ja ei niillä silti ole ahdistusta.
Mutta kamala juttu tuo on. Se on myös omistajalle kamalaa, ja stressaavaa. Myös koiralle se aiheuttaa hirvittävän stressitilan. Josta taas seuraa se, että koira ei opi mitään kun on stressitaso 100!!
Tämä mun tapaus on kyllä ainoa laatuaan. Jopa paljon elämää, ja koiria nähnyt kouluttaja on myöntänyt, että on kova tapaus.
Huokaus, mun tarvii taas alottaa kaikki nollapisteestä. Eli opetellaan yksinoloa, ja ottaa käyttöön ainakin viikoksi huomioimattomuus, mikä on ihan kamala paikka. Koirassa huomaa muutoksen jo muutamassa tunnissa.
Sitä en tiedä mitä on "oikea" yksinoloon totuttaminen, koska mekin tehtiin omasta mielestämme kaikki oikein. No, tässä ollaan ja eteenpäin mennään, muuta ei ole!! - issu56
PoliceGirl82 kirjoitti:
Nämä eivät ole kirjoista luettuja "faktoja" vaan omiin kokemuksiinni perustuvia havaintoja ja osiksi mielipiteitä. Rinnastaisin eroahdistuksen mihin tahansa opittuun ei-toivottuun asiaan, kuten vaikkapa ruuan varastamiseen tai korostuneeseen vahtimiseen. Omistajan toiminnalla on näissä kaikissa tilanteissa erittäin merkittävä asema.olen itsekin mietiskellyt, mutta olen sen vain aiemmin julkituonut omalla kököllä tyylilläni ja vääristymä on ollut valmis.
Mielestäni koiran myöhempi käyttäytyminen riippuu hyvin pitkälti juuri niistä pentuajan kokemuksista. Eli toisinsanoen, että onko pennun kanssa höösätty lähes jatkuvalla syötöllä, onko se ollut koko ajan kaikessa mukana sylissä jne. näitä voisi luetella lukemattoman määrän, joissa voi ehkä jopa ihan tietämättäänkin tehdä sen yhden ainokaisen pienen virheen. Korjaa, jos olen ihan hakoteillä!
Olen muutaman reipijän ja rääsijän kouluttanut normaalisti toimivaksi koiraksi, joten tuskin ihan pihalla olen...vai olenko?
Onhan se niin, että ihmiselläkin tietyt oireilut ovat aina johdannaisia jostain tietystä, niin miksei se koirillakin voisi olla samaten? - Kummallista
issu56 kirjoitti:
olen itsekin mietiskellyt, mutta olen sen vain aiemmin julkituonut omalla kököllä tyylilläni ja vääristymä on ollut valmis.
Mielestäni koiran myöhempi käyttäytyminen riippuu hyvin pitkälti juuri niistä pentuajan kokemuksista. Eli toisinsanoen, että onko pennun kanssa höösätty lähes jatkuvalla syötöllä, onko se ollut koko ajan kaikessa mukana sylissä jne. näitä voisi luetella lukemattoman määrän, joissa voi ehkä jopa ihan tietämättäänkin tehdä sen yhden ainokaisen pienen virheen. Korjaa, jos olen ihan hakoteillä!
Olen muutaman reipijän ja rääsijän kouluttanut normaalisti toimivaksi koiraksi, joten tuskin ihan pihalla olen...vai olenko?
Onhan se niin, että ihmiselläkin tietyt oireilut ovat aina johdannaisia jostain tietystä, niin miksei se koirillakin voisi olla samaten?Issu, tuon virheen tunnistan tehneeni, mutta näin jälkikäteen vasta!!
Minulla oli koira pentuna sylissä koko ajan. Se oli minulle kun sylivauva. Nukuin sohvalla koira peiton alla vieressäni. Sänkyyn annoin myös tulla nukkumaan, kun oli niin lutuinen.
Nyt joku varmaan sanoo tehneensä samoin, mutta koiralla ei ole eroahdistusta. Varmaan näin on, mutta koirat on erilaisia, ja tämä tyyppi on varmasti sellainen herkkä, helposti leimautuva tyyppi. Mistä hitosta näitä voi tietää, muuta kun kantapään kautta!!
Toinen mikä varmaan meni pieleen oli se, että tyttöni oli sellainen 11 vuotias, joka tuli koulusta kotiin, ja asunto täynnä paskaa. No ehkä se on hiilestynyt koiralle suotta! Ei varmaan ole ikinä lyönyt sitä tms, mutta varmasti hiilestynyt, kun piti korjata kakat ensimmäisenä pois, ennekun kunnolla sisälle pääsi.
Kyllä se näistä ainesta muodostuu. Sitä vaan ihmettelen, miksi tämä koira juuri on se mikä ahdistuu. Tiedän samanlaisia tapauksia kun meillä, siis että koiraa pidetään ekstra hyvänä, ja niillä ei ole ahdistusta. - issu56
Kummallista kirjoitti:
Issu, tuon virheen tunnistan tehneeni, mutta näin jälkikäteen vasta!!
Minulla oli koira pentuna sylissä koko ajan. Se oli minulle kun sylivauva. Nukuin sohvalla koira peiton alla vieressäni. Sänkyyn annoin myös tulla nukkumaan, kun oli niin lutuinen.
Nyt joku varmaan sanoo tehneensä samoin, mutta koiralla ei ole eroahdistusta. Varmaan näin on, mutta koirat on erilaisia, ja tämä tyyppi on varmasti sellainen herkkä, helposti leimautuva tyyppi. Mistä hitosta näitä voi tietää, muuta kun kantapään kautta!!
Toinen mikä varmaan meni pieleen oli se, että tyttöni oli sellainen 11 vuotias, joka tuli koulusta kotiin, ja asunto täynnä paskaa. No ehkä se on hiilestynyt koiralle suotta! Ei varmaan ole ikinä lyönyt sitä tms, mutta varmasti hiilestynyt, kun piti korjata kakat ensimmäisenä pois, ennekun kunnolla sisälle pääsi.
Kyllä se näistä ainesta muodostuu. Sitä vaan ihmettelen, miksi tämä koira juuri on se mikä ahdistuu. Tiedän samanlaisia tapauksia kun meillä, siis että koiraa pidetään ekstra hyvänä, ja niillä ei ole ahdistusta.se tässä koiramaailmassa on nimenomaan se, että kaikki on opittava sen kantapään kautta. Ja silloin kun koira on pentu ja niin syötävän suloinen, niin tokihan sitä halutaan pitää sylissä, paapoa mielin määrin jne. Vaan siinä se niin monasti meneekin ihan pieleen. Se on ihan sama muuten ihmislapsen kanssa. No siitä aiheesta sen enempää kuitenkaan. Olen itsekin niin tuhannen monta kertaa saanut oikein kunnolla pidätellä itseäni olla tekemästä niitä joskus tehtyjä mokia noiden suloisten pentujen suhteen. On pitänyt aatella sitä aikaa eteenpäin, että eivät aina ole pieniä naperoita, vaan niistä kasvaa niitä aikuisia kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Ja mimmosia niistä sitten tulee, on ihan meistä itsestämme kiinni. Näiden kultaisten kanssa niiden suloisuudesta huolimatta olen toiminut niin, että ovat saaneet jaloissa pyöriä mielin määrin. Syliin on otettu hellittäväksi aika-ajoin, mutta se pennun omakin aika on muistettu ottaa huomioon. Eli ollaan kateltu pennun touhuamista lelujensa kanssa ja naureskeltu sen hepulikohtauksille siihen sen kummemmin muutoin huomiota kiinnittämättä. Kun se sitten on sammahtanut mihin tahansa, niin siinä se on saanut ja saakin nokoset vetää ihan rauhassa. Ja jos pois ollaan lähdetty, niin sit ollaan, ei siitä sen kummemmin ole pennulle mitään "kertoiltu". Pentu on saanut olla seurassa ja ilman sitä seuraa jne. Kun koira pennusta pitäen tottuu siihen, että se ihminen tulee aina takaisin ja nimenomaan oppii luottamaan siihen ihmisen paluuseen, niin ei sille synny paniikkikohtauksia siitä, että nyt se on jätetty yksin mielettömäksi ajaksi.
Voi edelleenkin olla, että tämä mun systeemi on väärä joidenkin mielestä, mutta ainakin näin se on meillä toiminut. - Kummallista
issu56 kirjoitti:
se tässä koiramaailmassa on nimenomaan se, että kaikki on opittava sen kantapään kautta. Ja silloin kun koira on pentu ja niin syötävän suloinen, niin tokihan sitä halutaan pitää sylissä, paapoa mielin määrin jne. Vaan siinä se niin monasti meneekin ihan pieleen. Se on ihan sama muuten ihmislapsen kanssa. No siitä aiheesta sen enempää kuitenkaan. Olen itsekin niin tuhannen monta kertaa saanut oikein kunnolla pidätellä itseäni olla tekemästä niitä joskus tehtyjä mokia noiden suloisten pentujen suhteen. On pitänyt aatella sitä aikaa eteenpäin, että eivät aina ole pieniä naperoita, vaan niistä kasvaa niitä aikuisia kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Ja mimmosia niistä sitten tulee, on ihan meistä itsestämme kiinni. Näiden kultaisten kanssa niiden suloisuudesta huolimatta olen toiminut niin, että ovat saaneet jaloissa pyöriä mielin määrin. Syliin on otettu hellittäväksi aika-ajoin, mutta se pennun omakin aika on muistettu ottaa huomioon. Eli ollaan kateltu pennun touhuamista lelujensa kanssa ja naureskeltu sen hepulikohtauksille siihen sen kummemmin muutoin huomiota kiinnittämättä. Kun se sitten on sammahtanut mihin tahansa, niin siinä se on saanut ja saakin nokoset vetää ihan rauhassa. Ja jos pois ollaan lähdetty, niin sit ollaan, ei siitä sen kummemmin ole pennulle mitään "kertoiltu". Pentu on saanut olla seurassa ja ilman sitä seuraa jne. Kun koira pennusta pitäen tottuu siihen, että se ihminen tulee aina takaisin ja nimenomaan oppii luottamaan siihen ihmisen paluuseen, niin ei sille synny paniikkikohtauksia siitä, että nyt se on jätetty yksin mielettömäksi ajaksi.
Voi edelleenkin olla, että tämä mun systeemi on väärä joidenkin mielestä, mutta ainakin näin se on meillä toiminut.Tuon kaiken jos minulle joku olisi kertonut silloin kun koiran sain, niin tuskin kävisimme tätä keskustelua.
Koiraa oltiin lopettamassa, kun sen tavallaan pelastin. Olivat tökkäämässä sitä minulle jo 6viikkoisena. Mutta tuli sitten vähän vajaa 7 viikkoisena.
Ja varmasti pidin sitä "liian hyvänä".
No, tästähän on jotain opittu. Kalliit oppirahat olen maksanut. Mutta niinkun sanoit, niin nämä hommat oppii valitettavasti kantapään kautta,ainakin osaltaan. Ja asiat ei mene aina oppikirjojen mukaan.. - PoliceGirl82
Kummallista kirjoitti:
olet ihan oikeassa, että koira ei tosiaan synny eroahdistuneena, pennulla ei voi olla eroahdistusta, ja kaikki koirat haukkuu, ja ei niillä silti ole ahdistusta.
Mutta kamala juttu tuo on. Se on myös omistajalle kamalaa, ja stressaavaa. Myös koiralle se aiheuttaa hirvittävän stressitilan. Josta taas seuraa se, että koira ei opi mitään kun on stressitaso 100!!
Tämä mun tapaus on kyllä ainoa laatuaan. Jopa paljon elämää, ja koiria nähnyt kouluttaja on myöntänyt, että on kova tapaus.
Huokaus, mun tarvii taas alottaa kaikki nollapisteestä. Eli opetellaan yksinoloa, ja ottaa käyttöön ainakin viikoksi huomioimattomuus, mikä on ihan kamala paikka. Koirassa huomaa muutoksen jo muutamassa tunnissa.
Sitä en tiedä mitä on "oikea" yksinoloon totuttaminen, koska mekin tehtiin omasta mielestämme kaikki oikein. No, tässä ollaan ja eteenpäin mennään, muuta ei ole!!Älä ainakaan itseäsi tuosta syytä. Sitä sattuu kuule pahoja tilanteita yhdelle ja toiselle, oli ammattilainen tai ei.
Unohdin äskeiseen jaaritukseeni mainita, että on toki eroahdistustapauksia, joissa koira reagoi esimerkiksi trauman pohjalta. Esimerkiksi muutto saattaa aiheuttaa koiralle turvattomuuden tunnetta ja siten stressi kanavoituu eroahdistukseksi, onhan omistaja usein se koiran turva (kuten kuuluukin). Tällaisessa tilanteessa oireet ovat yleensä äkillisiä ja rankkoja heti alussa, eivätkä pahene hiljalleen kuten tavallisesti. Toivotuimpia tuloksia olen saavuttanut nimenomaan tuolla huomiotta jättämisellä, häkillä, sisätilojen käytön rajaamisella ja koiran aktiviteettien ja ruokavalion muutoksilla.
- Miimi
Meillä oli kanssa hieman vaikeuksia ton yksinolemisen kanssa, koira haukkui ja vinku koko sen ajan kun oli yksin. Nyt tilanne on parempi, koiralla on oma pesä, jossa se nukkuu myös öisin välillä. Laitan aina radion päälle kun lähden ja oman "likaisen" (siis pidon jäliltä) vaatteen koiran pesään. Lähtiessäni annan sille aktivointipallon ja jotain pureskeltavaa jätän ulko-oven viereen. Kun lähden, koira jää innoissaan leikkimään pallolla ja kun tulen kotiin, koira nukkuu omassa pesässään (jonka siirrän myös aina eteiseen) ja jättämäni esim. ruisleipäpala on myös hävinnyt. Uskon että lähdettyäni koira leikkii pallolla jonkin aikaa, sitten menee ovelle ja löytää purtavaa ja sen syötyään käy nukkumaan pesäänsä tuttuihin (minun) hajuihin. Harjoittelu jatkuu...
- kata
Minulla oli aikoinaan eroahdistuksesta kärsivä koira. Joka haukkui ja tuhosi kotia kun lähdin pois eikä siihen auttanut yhtään mikään mitä tuli kokeiltua, tuhoamiseen auttoi vain se, että jouduin ostamaan sille häkin mihin laitoin sen aina silloin kun lähdin kotoa pois, enkä pitänyt häkkiä ollenkaan pahana juttuna, mielummin laitoin pojan häkkiin kun annoin tuhota asuntoa (asuin silloin vuokralla) olisi muuten tullut iso lasku kaikista korjauksista mitä olisi pitänyt tehdä.
- Kummallista
Meillä on kokeiltu myös häkkiä, mutta sinne se panikoitui ihan totaalisesti. Enkä nyt kauheesti ole mieltynyt ajatukseen häkistä muutenkaan. Mutta kiva, että teillä on toiminut. Olen kuullut muiltakin samaa.
Itseasiassa, nyt olisi kiva kuulla, mitä kaikkea ihmiset on tehneet ko. tilanteissa. Olisi kiva tietää, onko jotain mitä emme ole kokeilleet :) - sth
Kummallista kirjoitti:
Meillä on kokeiltu myös häkkiä, mutta sinne se panikoitui ihan totaalisesti. Enkä nyt kauheesti ole mieltynyt ajatukseen häkistä muutenkaan. Mutta kiva, että teillä on toiminut. Olen kuullut muiltakin samaa.
Itseasiassa, nyt olisi kiva kuulla, mitä kaikkea ihmiset on tehneet ko. tilanteissa. Olisi kiva tietää, onko jotain mitä emme ole kokeilleet :)Mua nyt alkoi vähän mietityttämään, onko nämä yleensä uroksia jotka kärsii tästä niinsanotusta
eroahdistuksesta, onko siitä mitään tietoa...? - Kummallista
sth kirjoitti:
Mua nyt alkoi vähän mietityttämään, onko nämä yleensä uroksia jotka kärsii tästä niinsanotusta
eroahdistuksesta, onko siitä mitään tietoa...?Meillä on kastroitu uros. Mutta mielenkiintoinen pointti. Enpä tiedä onko missään mitään virallista tilastoa olemassa. Pieneläinklinikka pitää nytkyään jotain käytösneuvontaa, mutta siellä emme ole käyneet.
Sen tiedän, että eroahdistuskoira on luonteeltaan pehmeä, ja voimakkaasti perheeseen leimautuva.
Tästä aiheesta olisi kyllä kiva tehdä joku tutkielma. Minulla olisi jo yhden koiran verran aineistoa. - sss
sth kirjoitti:
Mua nyt alkoi vähän mietityttämään, onko nämä yleensä uroksia jotka kärsii tästä niinsanotusta
eroahdistuksesta, onko siitä mitään tietoa...?Meidän koira on uros.Hänellä oli niinpuhuttu "eroahdistus".Koira teki melkein kaiken mitä aikaisemmissa kirjoituksissa on kirjoitettu.Kokeilimme kaiken mitä kuvitella saattaa tämän ongelan ratkaisemiseksi.Ratkaisu löytyikin ja nyt koiramma on 2 ja puoli vuotta ja sietää yksin oloa.Pitää vain muistaa ottaa puiset lastat tiskialtaasta pois,tai ovat entisiä.
- Kummallista
sss kirjoitti:
Meidän koira on uros.Hänellä oli niinpuhuttu "eroahdistus".Koira teki melkein kaiken mitä aikaisemmissa kirjoituksissa on kirjoitettu.Kokeilimme kaiken mitä kuvitella saattaa tämän ongelan ratkaisemiseksi.Ratkaisu löytyikin ja nyt koiramma on 2 ja puoli vuotta ja sietää yksin oloa.Pitää vain muistaa ottaa puiset lastat tiskialtaasta pois,tai ovat entisiä.
Kerro minullekin, mikä oli teidän taikakeino? Eli miten/ millä keinoilla saitte sen jäämään yksin?
- hurtta-83
Kummallista kirjoitti:
Kerro minullekin, mikä oli teidän taikakeino? Eli miten/ millä keinoilla saitte sen jäämään yksin?
Meillä ruvettiin ravaamaan ovesta ulos ja sisään niin ettei huomioitu koiraa lähtiissä tai tullessa.
Kaikilla pienenpienilläkin asioilla vahvistettiin johtajuutta...tasainen rytmi, jokainen päivä on eilisen kopio...suunnilleen.
Ja siis se kuonokoppa on aina päässä kun koira jää yksin ja alussa koira jätettiin suhteellisen pieneen eteiseen ja olkkarissa oli radio tai telkkari päällä...
Kotona ollessamme menimme jonnekkin huoneeseen ja ovi kiinni, koira alotti haukkumisen ja vasta sitten kun haukkuminen loppui tulimme pois...
Tällä yritin opettaa et haukumisella ei saa mitään aikaseks...
Iskän keinot on sitten vähän rankemmat mut toimivat nekin. Isä oli pyörittänyt koiran kuonon siinä paskassa tai pissassa ja jättäny koiran sit häpeemään... - sss
Kummallista kirjoitti:
Hoito oli todella yksinkertainen ja sopi meidän koiralle joka on muuten Belgianpaimenkoira.Ekana täytyy johtajuus asiat olla kunnossa.Näin yksinkertainen juttu eli täytä tyhjä shampoo pullo vedellä mene oven ulkopuolelle odottamaan kunnes koira haukkuu.Kun koira haukkuu mene välittömästi sisään mitään sanomatta koiralle suihkauta vettä kunnolla kuonolle mene takaisin ulos mitään sanomatta ja toista käsittely jos haukkuu.Toimi näin kunnes odotusaika ulkona on tunnin verran silloin meidän koira ainakin usko ettei sisällä haukuta.Muuhun tuhoamiseen tepsi hyvin pahvilaatikko jossa oli nakki tai muuta hyvää vaikeusastetta voi nostaa laittamalla pahvilaatikkoon lisäksi maitotölkin jossa on jotain hyvää tai vessapaperi hylsyjä jossa on jotain hyvää.Periaate että koira väsyy ja nukkuu lopun aikaa.belkkari ei vain väsy helposti ja saa kuule keksiä vaikka mitä jotta koiralla on puuhaa.Nykyään tulen kotiin ni koira on iloinen mutta rauhallinen ja koti on täynnä silppua mutta ei se haittaa.Sitäpaitsi lelujen määrää voi vähentää vähitellen meilläkin on enää nykyään pari maitotölkkiä ja ne piisaavat. Kongista täytyi luopua kun koira heitteli sitä niin paljon että naapurit ihmettelivät.(eivät valittaneet) Vastaan mielelläni jos tulee asiallisia kommentteja tai kysymyksiä.
- Kummallista
hurtta-83 kirjoitti:
Meillä ruvettiin ravaamaan ovesta ulos ja sisään niin ettei huomioitu koiraa lähtiissä tai tullessa.
Kaikilla pienenpienilläkin asioilla vahvistettiin johtajuutta...tasainen rytmi, jokainen päivä on eilisen kopio...suunnilleen.
Ja siis se kuonokoppa on aina päässä kun koira jää yksin ja alussa koira jätettiin suhteellisen pieneen eteiseen ja olkkarissa oli radio tai telkkari päällä...
Kotona ollessamme menimme jonnekkin huoneeseen ja ovi kiinni, koira alotti haukkumisen ja vasta sitten kun haukkuminen loppui tulimme pois...
Tällä yritin opettaa et haukumisella ei saa mitään aikaseks...
Iskän keinot on sitten vähän rankemmat mut toimivat nekin. Isä oli pyörittänyt koiran kuonon siinä paskassa tai pissassa ja jättäny koiran sit häpeemään...Tuota samaa ravaamista meillä tehtiin vuosi!! Ei auttanut. Tai siis auttaahan se, mutta edistys on tosi hitaanlaista.
Koira ei ymmärrä mitään siitä, jos sen naama pyöritellään paskakasassa, jonka se on sisälle tehnyt. Mutta jokainen tyylillään. kyllähän koira huomaa, että hänelle ollaan vihaisia, mutta ei se sitä syytä tajua. - meillä
sth kirjoitti:
eroahdistuksesta, onko siitä mitään tietoa...?Kirjoitin ton "Sama vaiva" -jutun. Meidän on narttu. Mistäänhän en tiedä, onko koiruudelle joskus pentuna yksin jäätyä tapahtunut jotakin kamalaa. Kylpyhuone-eristys siis toimii nykyisin. Voisiko tätä torikammoksi nimittää? Täytyy sanoa, että siinä on kyllä tosi kyseessä, eikä mikään mielenosoitus, silloin kun se aluksi kakkasi ja pissasi ja tuhosi sisällä kaiken. Se oli ihan raasu aina sen jälkeen kun olimme tulleet kotiin. Ei silmistään laskenut ja läähätti ja tärisi ja yhdessä ollessa sitten rauhoittui ja nukkui.
- PoliceGirl82
Kummallista kirjoitti:
Meillä on kastroitu uros. Mutta mielenkiintoinen pointti. Enpä tiedä onko missään mitään virallista tilastoa olemassa. Pieneläinklinikka pitää nytkyään jotain käytösneuvontaa, mutta siellä emme ole käyneet.
Sen tiedän, että eroahdistuskoira on luonteeltaan pehmeä, ja voimakkaasti perheeseen leimautuva.
Tästä aiheesta olisi kyllä kiva tehdä joku tutkielma. Minulla olisi jo yhden koiran verran aineistoa.Olen itsekin kiinnittänyt asiaan huomiota. Liekö sattumaa, mutta omalla kohdallani uroksia on eroahdistuskoirista ollut selkeä enemmistö. Ja nimenomaan PAHIMMAT oireilijat ovat olleet uroksia (ja myös lähes poikkeuksetta bordercollieita...).
- Kummallista
PoliceGirl82 kirjoitti:
Olen itsekin kiinnittänyt asiaan huomiota. Liekö sattumaa, mutta omalla kohdallani uroksia on eroahdistuskoirista ollut selkeä enemmistö. Ja nimenomaan PAHIMMAT oireilijat ovat olleet uroksia (ja myös lähes poikkeuksetta bordercollieita...).
Liittyisikö sittenkin jotenkin johtajuuteen? Näin minulle ainakin on väitetty, että johtajuus ei ole kunnossa, kun koira noin oireilee.
Osaltaan uskon sen, koska isäni luona koira ei huuda perään. Myöskään isäni sänkyyn ei iki maailmassa mene silloin, kun isäni pötköttelee siinä. Jollain lailla koira on myös aina pelännyt miehiä, vaikka kukaan mies ei ole sille koskaan kuunaan tehnyt mitään... - deisi
sth kirjoitti:
eroahdistuksesta, onko siitä mitään tietoa...?meijän sakemanni narttu tuhos pentuna kaiken, siis aivan kaiken! jos jätin puoleks tunniks yksin, niin jo oli muksun vaipat revitty, astiat tiputettu pöydältä, roskikset revitty, kengät ja muksun lelut syöty, huonekalut syöty, listaa voisi jatkaa loputtomiin. viisi kuisena tuhoominen loppu kun muutimme uuteen asuntoon, tytöstä tuli jopa kerta heitolla sisä siisti.
toinen narttumme joka on tanskandoggi, ulvoi, haukkui, raapi ulko ovea, söi sohvat, kengät yms. pissaa ja kakkaa oli joka puolella, koira häntä koipien välissä ja tärisi kun tulimme kotiin. lelut ei kiinnostaneet sitä pätkääkään tai pahvilaatikot, maito tölkit, lattiale jätetyt luut yms. sitten aloimme kuvaamaan koiria kun ne jäivät yksin (alunperin siksi että naapurit valittivat jo siitä että koiramme kävivät parvekkeella! ajateltiin siis että kuvaamalla yksin jäännit voimme kertoa tarkan ajan ja ulvomisen tai haukkumisen keston, koiriamme on syytetty metelistä monta kertaa, niin että olemme oleet kotona ja haukahdustakaan ei ole kuulunut)
"koti videoita" muutaman kerran katsottuamme meille selvisi että se huutaja on doggi, ravasi pitkin asuntoa, joi litra tolkulla, pissasi, ulvoi ja haukkui eteisessä yms..
sitten yksinkertaisesti näytimme videot koiralle, se kuuli oman äänensä ja sitä toruttiin, kaikenlainen ulvominen, haukkuminen ja muu "pahan teko" loppui siihen. - Kummallista
deisi kirjoitti:
meijän sakemanni narttu tuhos pentuna kaiken, siis aivan kaiken! jos jätin puoleks tunniks yksin, niin jo oli muksun vaipat revitty, astiat tiputettu pöydältä, roskikset revitty, kengät ja muksun lelut syöty, huonekalut syöty, listaa voisi jatkaa loputtomiin. viisi kuisena tuhoominen loppu kun muutimme uuteen asuntoon, tytöstä tuli jopa kerta heitolla sisä siisti.
toinen narttumme joka on tanskandoggi, ulvoi, haukkui, raapi ulko ovea, söi sohvat, kengät yms. pissaa ja kakkaa oli joka puolella, koira häntä koipien välissä ja tärisi kun tulimme kotiin. lelut ei kiinnostaneet sitä pätkääkään tai pahvilaatikot, maito tölkit, lattiale jätetyt luut yms. sitten aloimme kuvaamaan koiria kun ne jäivät yksin (alunperin siksi että naapurit valittivat jo siitä että koiramme kävivät parvekkeella! ajateltiin siis että kuvaamalla yksin jäännit voimme kertoa tarkan ajan ja ulvomisen tai haukkumisen keston, koiriamme on syytetty metelistä monta kertaa, niin että olemme oleet kotona ja haukahdustakaan ei ole kuulunut)
"koti videoita" muutaman kerran katsottuamme meille selvisi että se huutaja on doggi, ravasi pitkin asuntoa, joi litra tolkulla, pissasi, ulvoi ja haukkui eteisessä yms..
sitten yksinkertaisesti näytimme videot koiralle, se kuuli oman äänensä ja sitä toruttiin, kaikenlainen ulvominen, haukkuminen ja muu "pahan teko" loppui siihen.Anteeksi, mutta mua naurattaa toi videoiden näyttäminen. Tämä on kyllä hassuin juttu mitä olen kuullut!!
Mutta asiaan; minä unohdin tuosta listalta myös tuon aivan ylemttömän veden juonnin. Ja itse asiassa nyt vasta huomasin, että sehän on muuten loppunut! Eli näin niitä pieniä edistysaskeleita tulee, eikä edes huomaa, kun tilanne on niin kamala.
Tuo onkin hauskaa, että kerrostalossa saa asua ja rellestää vaikka minkälainen ryyppyremmi, jolle kukaan ei voi mitään. Mutta annas olla jos koira käy parvekkeella niin johan alkaa valitus.
Minulle tuli valitus alakerrasta, kun koira leikki kongillaan. Nimetön lappu luukusta, että jos se jokailtainen pallon pelaaminen ei lopu niin se lopetetaan! Koira leikki kongillaan noin 3 kertaa viikossa, aina illalla ennen kello 20!
Että tämmöstä jumalatonta menoa meillä pidetään :)
Olen yrittänyt naapurisovun merkeissä myös huolehtia, että koira on tosiaan päivällä hoidossa, jotta ei huuda täällä. Samoin en illalla jätä pitkäksi aikaa yksin. Vain siksi aikaa mitä kestää olla.
Pari vuotta olen nykyisessä asunnossa asustellut, ja kärsinyt naapurin juopottelusta. Kukaan ei tunnu sillekään voivan mitään. MUTTA annas olla jos koira leikkii sisällä niin jo ollaan valittamassa.
- hurtta-83
...luulisin sen olevan vain käyttäytymistä mikä johtuu jostain minkä saa koulutettua pois.
Itsellä saku uros joka nuorempana hajotti kaiken ja vähän yli, pissi, kakki, ulvoi, haukkui...
Vessaan ei saanut mennä ilman koiraa kun oopperan aloitti kun oven laitto kiinni...tosin mahtuuhan tähän maailmaan ääntä, et siellä se kyllä sitten oven takana huuteli niin pitkään kunnes minä olin valmis...
Opetettiin poitsu kyllä todella hyvin (omasta mielestäni) yksin oloon...
Noh..sitten kokeiltiin radioita ja kaikkea mitä nyt mieleen juolahti, sit aateltiin et ei hitossa koiran nyt ihan noin pidä käyttäytyä ja kerran kun repi sähköjohdotkin niin pakkohan se oli saada rauhottumaan ja lopettamaan, ettei itteensä tapa poissaollessaamme.
Sitten käytiin ostamassa koppa ja jätettiin koira eteiseen(koppaan tietysti ensin opetimme) oma patja ja juoma kippo eteiseen myös ja sit mentiin ja tultiin ilman mitään huomiota koiraan.
Sit se pikkuhiljaa tajus et ei hiivatti näähän tuleekin takas...
Sitten pikkuhiljaa avattiin enempi ovia et pääs toisiinkin huoneisiin...siis tosi pikkuhiljaa...ja nyt koiran ollessa reilun vuoden sen voi jättää huoletta yksin koko asuntoon, mutta vielläkään ei koppaa voi poikkeen ottaa jos pitkäksi aikaa lähtee...sillon meinaan alkaa huuto...
Mutta luulisin et poitsu tajuaa pikkuhiljaa sen et oli sillä koppa tai ei me tullaan kyllä ihan joka ikinen kerta takasin...
...niin ja koira ei täällä ikinä aivan yksin ole
täällä on aina kaksi kissaa ja yleensä myös vanha saku tyttö seurana...
Eli kyllä sen saa pois se vaatii vaan aikaa, aikaa ja aikaa...luottamusta, yms. yms. plää, plää...Kyllä se siitä =)- ei noin helppoa
Meillä narttu on yli 10 vuotias ja se menee ihan sekaisin - tärisee, ripuloi ja pissaa lattiat täyteen - jos se jätetään vapaasti koko taloon. Meillä (ks. edellä "samat vaivat") käytetään siis eläinlääkärin neuvojen mukaan kylpyhuone-eristystä, jotta hauveli tuntee "hallitsevansa" tilaa.
- Kummallista
ei noin helppoa kirjoitti:
Meillä narttu on yli 10 vuotias ja se menee ihan sekaisin - tärisee, ripuloi ja pissaa lattiat täyteen - jos se jätetään vapaasti koko taloon. Meillä (ks. edellä "samat vaivat") käytetään siis eläinlääkärin neuvojen mukaan kylpyhuone-eristystä, jotta hauveli tuntee "hallitsevansa" tilaa.
Olen yrittänyt meillä tuota eristystäkin, mutta ei oikein ole tehonnut.
Täytyy varmaan yrittää jättää sitä keittiöön, ja ovi kiinni. Tosin olen huomannut, että vimmastuu jos ulko-oven väliovi laitetaan kiinni. Jos väliovi jää auki, niin on OK. Tosin aina tuokaan ei toimi.
Eli niinkun tässä on monessa todettu kyseessä on tosi visainen ongelma. Silloin kun tuo meidän koira oli vielä kotona päivät (nyt siis hoidossa) niin minullakin oli maha kuralla, kun pelkäsin aina mitä kotona odottaa.
Pahita tietty kaikessa, että asun kerrostalossa. Meillä on joku jo valittanut, kun koira heittelee kongia lattiaan. Täällä pidetään kuulemma jumalatonta menoa, ja kaiket päivät pelataan palloa sisällä :o) - hurtta-83
ei noin helppoa kirjoitti:
eristämisellä mekin aloitimme...siis joskus noin reilu puolivuotta sitten.
Koiralle "opetettiin" tuttu ja turvallinen rutiini...aina kun lähdimme
1. juomakuppo eteiseen
2. ovet muihin huoneisiin kiinni(koira jäi eteiseen)
3. kuonokoppa päähän
4. me lähdimme
Tämän se oppi nopeasti ja oppi luottamaan siihen että me palaamme...
Sitten muutamien kuukausien päästä jätettiin yksi ovi auki ja muuten jatkettiin samaan malliin...näin edettiin...ja edetään edelleenkin ja joskus (toivottavasti) voimme jättää pojan ilman koppaa kotiin.
Nytten se tajuaa jo kun kopan ottaa esille et jaahas ne lähtee, ukko tulee luokseni ja antaa laittaa kopan päähänsä ja painuu sitten unille...eli osaa jo olla koppa päässä niinkuin pitääkin kotona...eli nukkuen ja rentoutuen...
...silloin kun tuhoominen alkoi ajattelin et en ikinä saa koiraa rauhottumaan koska se oli aivan järkyttävää kun sen jätti hetkekskin yksin.
Ja kun tein niitä kaikenlaisia puuhapaketteja, ne olivat vain hetken hurmio ja sen jälkeen siirryttiinkin repimään sitten lattialistoja ja hyllunkulmia,mattoja,vaatteita,yms. yms.
ripuloitiin joka paikka ja möykkäiltiin... - Kummallista
hurtta-83 kirjoitti:
eristämisellä mekin aloitimme...siis joskus noin reilu puolivuotta sitten.
Koiralle "opetettiin" tuttu ja turvallinen rutiini...aina kun lähdimme
1. juomakuppo eteiseen
2. ovet muihin huoneisiin kiinni(koira jäi eteiseen)
3. kuonokoppa päähän
4. me lähdimme
Tämän se oppi nopeasti ja oppi luottamaan siihen että me palaamme...
Sitten muutamien kuukausien päästä jätettiin yksi ovi auki ja muuten jatkettiin samaan malliin...näin edettiin...ja edetään edelleenkin ja joskus (toivottavasti) voimme jättää pojan ilman koppaa kotiin.
Nytten se tajuaa jo kun kopan ottaa esille et jaahas ne lähtee, ukko tulee luokseni ja antaa laittaa kopan päähänsä ja painuu sitten unille...eli osaa jo olla koppa päässä niinkuin pitääkin kotona...eli nukkuen ja rentoutuen...
...silloin kun tuhoominen alkoi ajattelin et en ikinä saa koiraa rauhottumaan koska se oli aivan järkyttävää kun sen jätti hetkekskin yksin.
Ja kun tein niitä kaikenlaisia puuhapaketteja, ne olivat vain hetken hurmio ja sen jälkeen siirryttiinkin repimään sitten lattialistoja ja hyllunkulmia,mattoja,vaatteita,yms. yms.
ripuloitiin joka paikka ja möykkäiltiin...Samaa täällä ollaan kokeiltu, eli noita saakutin paketteja väsätty. Nyt sitten ydinluun ja kongin avulla ollaan jätetty.
Kuonokoppaa en ole kokeillut. Isäni ehdotti sitä jo vuosi sitten, mutta en tiedä onko siitä mitään apua siihen järkyttävään rääkymiseen mitä pitää? Mitens sillä saa sitten järsittyä luuta jos on koppa päässä?
Täytyy varmaan sitten vielä tuota koppaa ja keittöön eristämistä kokeilla. Tosin nyt jää jo aika hyvin tuohon eteiseen luun kanssa. Mutta tokkopa siitä haittaakaan on? - hurtta-83
Kummallista kirjoitti:
Samaa täällä ollaan kokeiltu, eli noita saakutin paketteja väsätty. Nyt sitten ydinluun ja kongin avulla ollaan jätetty.
Kuonokoppaa en ole kokeillut. Isäni ehdotti sitä jo vuosi sitten, mutta en tiedä onko siitä mitään apua siihen järkyttävään rääkymiseen mitä pitää? Mitens sillä saa sitten järsittyä luuta jos on koppa päässä?
Täytyy varmaan sitten vielä tuota koppaa ja keittöön eristämistä kokeilla. Tosin nyt jää jo aika hyvin tuohon eteiseen luun kanssa. Mutta tokkopa siitä haittaakaan on?kopan kans myös haukkumisen ja kaiken muun älämölyn...
Eikä se koira tarvii mitään aktiviteettia sillon kun on omistaja poissa, sillon voi nukkua ja rauhassa ootella kun omistaja tulee ja kun omistaja on kotona niin silloin saa sitten niitä luita ja leluja...
Mutta kopan käyttöön on todella siten koira opetettava...siis niin et koppa on kiva juttu, ja se päässä voi nukkua, juoda, oksentaa...eli ei ole vaarallinen, se ei jää mihinkään kiinni kun on oikean kokoinen koppa ja kunnon kiinnityksillä.
Meillä koppaan opetettiin niin et koppa päähän ja namia suuhun(kuivattua lammasta njam ;) )
Onnea vaan teillekkin ja pitkiä hermoja ;) - Kummallista
hurtta-83 kirjoitti:
kopan kans myös haukkumisen ja kaiken muun älämölyn...
Eikä se koira tarvii mitään aktiviteettia sillon kun on omistaja poissa, sillon voi nukkua ja rauhassa ootella kun omistaja tulee ja kun omistaja on kotona niin silloin saa sitten niitä luita ja leluja...
Mutta kopan käyttöön on todella siten koira opetettava...siis niin et koppa on kiva juttu, ja se päässä voi nukkua, juoda, oksentaa...eli ei ole vaarallinen, se ei jää mihinkään kiinni kun on oikean kokoinen koppa ja kunnon kiinnityksillä.
Meillä koppaan opetettiin niin et koppa päähän ja namia suuhun(kuivattua lammasta njam ;) )
Onnea vaan teillekkin ja pitkiä hermoja ;)Noita koppia saa varmaan ostaa eläinliikkeistä? Onko sillä väliä millainen on?
Minulla on muuten rahaa kulunut ihan satoja euroja, kun kaikkea on tullut kokeiltua. Mutta täytyy vielä tuohon koppaan investoida. - Elmeri
Kummallista kirjoitti:
Noita koppia saa varmaan ostaa eläinliikkeistä? Onko sillä väliä millainen on?
Minulla on muuten rahaa kulunut ihan satoja euroja, kun kaikkea on tullut kokeiltua. Mutta täytyy vielä tuohon koppaan investoida.Koira kannattaa jättää vain yhteen huoneeseen lelujen ja puruluiden kanssa (tietenkin myös oma peti ja vettä), jolloin sillä on turvallisempi olo. Radio kannattaa jättää soimaan klassista musiikkia hiljalleen (luin juuri jostakin tutkimuksen, että klassinen musiikki rauhoittaa koiria). Koiraa ei kannata huomioida mitenkään ainakaan puoleen tuntiin ennen kuin sen jättää yksin. Kun lähdet sanot vain, että odota täällä, tulen kohta takaisin. Kun palaat kotiin, älä huomioi koiraa millään tavalla ainakaan 5-10 minuuttiin - älä siis katso tai puhu mitään koirallesi, ja ole kuin et huomaisi sitä, kun se hyppii innoissaan päällesi.
Jos koirasi haukkuu yksinollessaan, voit hankkia sille sitruunapannan, joka kannattaa vuokrata eläinkaupasta ensin viikoksi, niin näet, tehoaako se. Voit jättää nauhurin nauhoittamaan ääniä kotonasi, niin kuulet, haukkuuko koirasi. Tosin nauhat ovat vain tunnin mittaisia, mutta ainakin jotakin niistä kuulee. Voit myös imuroida täältä http://welcome.to/natasoft/ Kiddy Guardin tietokoneellesi, ja sen kokeiluversiolla voit nauhoittaa 2 tunnin äänet kotoasi. Ohjelmalle voit myös nauhoittaa omalla äänelläsi muutaman rauhoittavan lauseen, jotka käynnistyvät, kun koira haukkuu. Koko version voit myös ostaa luottokortilla. Voin suositella, se on todella hyvä ohjelma.
Kankaisen kuonokopan voit myös laittaa koirallesi, se voi estää haukkumista ja muuta pahantekoa. Kuonokoppia saa erilaisia eläinkaupoista, ne eivät paljon maksa. Jos haluat, ettei koira hauku, osta sellainen kankainen, joka menee melko tiiviisti koiran kuonon ympärille, mutta koira voi kuitenkin juoda. Jos taas haluat estää pahantekoa, voi sellainen muovinen reikäinen olla parempi, katso vain, että koira pystyy sen kanssa juomaan vettä.
Serene UM:ää http://www.biofarm.fi/serene_um.html kannattaa myös kokeilla, se on kuulemma tosi hyvä aine.
Ja jos mikään ei auta, saat eläinlääkäriltä koirallesi eroahdistuslääkkeet. Yleensä eroahdistuslääkkeiden kanssa suositellaan koiralle terapiaa ongelmakoirakouluttajalla.
Meillä eroahdistukseen auttoi eläinlääkäriltä saatava 3 kk: eroahdistuslääkekuuri. Aluksi pidimme myös kuonokoppaa, koska koira haukkui ja ulvoi. Myös sitruunapanta tuli ostettua, mutta se oli jatkuvasti korjattavana. Jos ostat sitrunaapannan, merkkiä Aboistop, osta isompi malli, koska ne ovat kuulemma kestävimpiä kuin pienemmät. Täällä myös haukunestopanta: http://terrieri.net/kauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=399, voi olla parempaa tekoa kuin tuo Aboistop.
Täällä voit myös kysyä neuvoa: http://www.multisoft.fi/koiraneuvola/
Toivottavasti tästä oli jotakin apua. - Kummallista
Elmeri kirjoitti:
Koira kannattaa jättää vain yhteen huoneeseen lelujen ja puruluiden kanssa (tietenkin myös oma peti ja vettä), jolloin sillä on turvallisempi olo. Radio kannattaa jättää soimaan klassista musiikkia hiljalleen (luin juuri jostakin tutkimuksen, että klassinen musiikki rauhoittaa koiria). Koiraa ei kannata huomioida mitenkään ainakaan puoleen tuntiin ennen kuin sen jättää yksin. Kun lähdet sanot vain, että odota täällä, tulen kohta takaisin. Kun palaat kotiin, älä huomioi koiraa millään tavalla ainakaan 5-10 minuuttiin - älä siis katso tai puhu mitään koirallesi, ja ole kuin et huomaisi sitä, kun se hyppii innoissaan päällesi.
Jos koirasi haukkuu yksinollessaan, voit hankkia sille sitruunapannan, joka kannattaa vuokrata eläinkaupasta ensin viikoksi, niin näet, tehoaako se. Voit jättää nauhurin nauhoittamaan ääniä kotonasi, niin kuulet, haukkuuko koirasi. Tosin nauhat ovat vain tunnin mittaisia, mutta ainakin jotakin niistä kuulee. Voit myös imuroida täältä http://welcome.to/natasoft/ Kiddy Guardin tietokoneellesi, ja sen kokeiluversiolla voit nauhoittaa 2 tunnin äänet kotoasi. Ohjelmalle voit myös nauhoittaa omalla äänelläsi muutaman rauhoittavan lauseen, jotka käynnistyvät, kun koira haukkuu. Koko version voit myös ostaa luottokortilla. Voin suositella, se on todella hyvä ohjelma.
Kankaisen kuonokopan voit myös laittaa koirallesi, se voi estää haukkumista ja muuta pahantekoa. Kuonokoppia saa erilaisia eläinkaupoista, ne eivät paljon maksa. Jos haluat, ettei koira hauku, osta sellainen kankainen, joka menee melko tiiviisti koiran kuonon ympärille, mutta koira voi kuitenkin juoda. Jos taas haluat estää pahantekoa, voi sellainen muovinen reikäinen olla parempi, katso vain, että koira pystyy sen kanssa juomaan vettä.
Serene UM:ää http://www.biofarm.fi/serene_um.html kannattaa myös kokeilla, se on kuulemma tosi hyvä aine.
Ja jos mikään ei auta, saat eläinlääkäriltä koirallesi eroahdistuslääkkeet. Yleensä eroahdistuslääkkeiden kanssa suositellaan koiralle terapiaa ongelmakoirakouluttajalla.
Meillä eroahdistukseen auttoi eläinlääkäriltä saatava 3 kk: eroahdistuslääkekuuri. Aluksi pidimme myös kuonokoppaa, koska koira haukkui ja ulvoi. Myös sitruunapanta tuli ostettua, mutta se oli jatkuvasti korjattavana. Jos ostat sitrunaapannan, merkkiä Aboistop, osta isompi malli, koska ne ovat kuulemma kestävimpiä kuin pienemmät. Täällä myös haukunestopanta: http://terrieri.net/kauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=399, voi olla parempaa tekoa kuin tuo Aboistop.
Täällä voit myös kysyä neuvoa: http://www.multisoft.fi/koiraneuvola/
Toivottavasti tästä oli jotakin apua.Tuli ihan super hyvä mieli, kun sain noin hyvät neuvot ja ohjeet :))
Nyt on vain niin, että noita kaikkia on jo kokeiltu, tuloksetta. Tai siis kuonokoppaa ei, se on ainut mikä on testaamatta.
Terapian apuna meillä oli clomicalmia, ei mitään apua. Myös luontaislääkettä kokeilut, ei mitään apua.
Ainoastaan sinnikäs harjoittelu on tuonut jonkinmoista tulosta, mutta tosi hitaasti.
Peetsan luona ollaan käyty koiraneuvolassa, tuloksetta.
Joten tässä ollaan nyt hetken aikaa oltu täysin omien juttujen varassa. - hurtta-83
Kummallista kirjoitti:
Tuli ihan super hyvä mieli, kun sain noin hyvät neuvot ja ohjeet :))
Nyt on vain niin, että noita kaikkia on jo kokeiltu, tuloksetta. Tai siis kuonokoppaa ei, se on ainut mikä on testaamatta.
Terapian apuna meillä oli clomicalmia, ei mitään apua. Myös luontaislääkettä kokeilut, ei mitään apua.
Ainoastaan sinnikäs harjoittelu on tuonut jonkinmoista tulosta, mutta tosi hitaasti.
Joten tässä ollaan nyt hetken aikaa oltu täysin omien juttujen varassa.kopan mustista ja mirristä...en muista paljon maksoi mutta ei ollu yli 50€...eli sinänsä aika pieni sijoitus verrattuna siihen miten paljoon se auttaa(säästyy sohvat, matot, kaukosäätimet, kengät, hyllyt, lipastot, sähköjohdot, lattia listat, ovenkarmit, vaatteet, tuolit, tyynyt yms.)
Meillä on siis semmonen konnon metalli koppa.
On aivan mahtavan ihana tulla siistiin kotiin, niin ettei tarvitse aina pelätä mitä on hajotettu ja onkohan koira enää edes elossa...
Sitten vain jatkat hitaasti ja rauhallisesti etenemistä...ja kyllä se siitä! Aivan varmasti saat koirastasi kelpo kumppanin jos jaksat vain edetä hitaasti.
Minä olen jo voiton puolella vaikka alku näytti toivottomalta :) - Ninna
hurtta-83 kirjoitti:
kopan mustista ja mirristä...en muista paljon maksoi mutta ei ollu yli 50€...eli sinänsä aika pieni sijoitus verrattuna siihen miten paljoon se auttaa(säästyy sohvat, matot, kaukosäätimet, kengät, hyllyt, lipastot, sähköjohdot, lattia listat, ovenkarmit, vaatteet, tuolit, tyynyt yms.)
Meillä on siis semmonen konnon metalli koppa.
On aivan mahtavan ihana tulla siistiin kotiin, niin ettei tarvitse aina pelätä mitä on hajotettu ja onkohan koira enää edes elossa...
Sitten vain jatkat hitaasti ja rauhallisesti etenemistä...ja kyllä se siitä! Aivan varmasti saat koirastasi kelpo kumppanin jos jaksat vain edetä hitaasti.
Minä olen jo voiton puolella vaikka alku näytti toivottomalta :)Tarkoitatko kopalla siis häkkiä vai kuonokoppaa?
- Elmeri
Kummallista kirjoitti:
Joten tässä ollaan nyt hetken aikaa oltu täysin omien juttujen varassa.Kokeile vielä kuitenkin tuota Serene UM:ää, olen kuullut, että se on hyvä "lääke" ja auttaa eroahdistukseen.
Sitä ei valitettavasti ollut vielä silloin - tai ainakaan en ollut kuullut siitä, kun meidän koiralla oli eroahdistus. - Kummallista
Elmeri kirjoitti:
Kokeile vielä kuitenkin tuota Serene UM:ää, olen kuullut, että se on hyvä "lääke" ja auttaa eroahdistukseen.
Sitä ei valitettavasti ollut vielä silloin - tai ainakaan en ollut kuullut siitä, kun meidän koiralla oli eroahdistus.eikäs siitä ollut mitään apua. Päinvastoin, haukkuminen vain paheni...
- Elmeri
Kummallista kirjoitti:
Joten tässä ollaan nyt hetken aikaa oltu täysin omien juttujen varassa.Joitakin koiria oven sulkeminen ahdistaa. Kannattaakin ostaa sen huoneen oveen lapsiportti, jonka taakse koiran jättää yksikseen. Näin koira näkee portin läpi, eikä ovea tarvitse sulkea.
Lastentarvikeliikkeistä saa sellaisen metallisen ovenkarmien väliin "venytettävän" portin, joka on todella kätevä. Metallinen on parempi kuin puinen, koska sitä koira ei voi syödä. - Kummallista
Elmeri kirjoitti:
Joitakin koiria oven sulkeminen ahdistaa. Kannattaakin ostaa sen huoneen oveen lapsiportti, jonka taakse koiran jättää yksikseen. Näin koira näkee portin läpi, eikä ovea tarvitse sulkea.
Lastentarvikeliikkeistä saa sellaisen metallisen ovenkarmien väliin "venytettävän" portin, joka on todella kätevä. Metallinen on parempi kuin puinen, koska sitä koira ei voi syödä.Tämä meidän kaveri on juuri sellainen, että ahdistuu noista ovista. Ajattelin yrittää jättää sitä keittiöön, ja juuri ihmettelin millä sen sinne sulkee. Mutta kyllä me koiranomistajat olemme kekseliäit :o)
Nyt siitä tulee vähäksi aikaa kyökki-koira ;) - Elmeri
Kummallista kirjoitti:
Tämä meidän kaveri on juuri sellainen, että ahdistuu noista ovista. Ajattelin yrittää jättää sitä keittiöön, ja juuri ihmettelin millä sen sinne sulkee. Mutta kyllä me koiranomistajat olemme kekseliäit :o)
Nyt siitä tulee vähäksi aikaa kyökki-koira ;)Ja tässä on vielä yksi keino haukkumisen estämiseen:
http://www.g55.co.uk/acatalog/dogs.html - hurtta-83
Ninna kirjoitti:
Tarkoitatko kopalla siis häkkiä vai kuonokoppaa?
noh siinähän se jo tulikin...
- Riva
Mistä eroahditus johtuu ? Onko tullut mieleen,että se on sama kun paniikkihäiriö? Ja mistä se johtuu, no tietty pelosta.
Miten villikoiralaumassa tai missä tahansa nisäkäs laumassa, kohdellaan 7 viikkosta pentua ? No se on tietty lauman keskipiste ,koko lauman tulevaisuus on pennuissa. Niitä hoidetaan ja syötetään ja opetetaan vuoden ikään saakka,jollon ne ajetaan laumasta pois.Mutta sillo niillä on kaikki elämän eväät selvitä yksin.
Mut meidän koirapennut ovat jo 7 viikkosena aikuisia,niiltä vaaditaan samat asiat kun aikuiselta, niiden pitää tulla toimeen yksin,pitkiäkin aikoja,sit niille lyödään johtajuusharjoitus,ruoka viimeisenä jne. Ei ihme ,että pentu on aivan paniikissa ja kusee ja paskantaa ja tuhoo.
Minä kyllä uskon eroahdistukseen,mut se on ihan omistajan vika,ei koiran. Jos ei ole aikaa antaa pennulle turvallista alkuelämää,niin siinä vaan kärsitte panikoivasta pennusta ja tungette sen häkkiin ja kuonokoppa päähän, niin eiköhän tokene.
Sit asiaan,mitä kuuluu eroahdistukseen? Pentu tai aikuisena tullut koira,pelkää jäädä yksin. Oireet ,kusee ja paskantaa pitkin kämppää,tekee tuhoja. Kulkee omistajan perässä.Ei halua olla yksin.
Hoito: antaa pennulle turvaa ja luottamusta.Kohentaa pennun itseluottamusta.Eli antaa penulle aikaa,olla paljon sen kanssa.
Kaikki tuhoavat koirat ei ole eroahdistuneita.On niitä josta on vaan kiva tehdä tuhoja,ne ei kuse ja paskanna,ne vaan pitää hauskaa.Koirat on alle 1.5 v ,menee itsekseen ohi.
t.Riva, 10 koiran omistaja ,josta osa tuhoajia ollut,mut ei yhtään eroahdistunutta.- hah
Olet ilmeisesti kotona päivät etkä työelämässä?
Vai otatko vapaata vuoden aina uuden koiran tullessa kotiisi?
Turha syyllistää niitä, jotka käyvät töissä ja joiden koira joutuu työpäivät olemaan yksin. Eiköhän suurin osa koiranomistajista käy kuitenkin töissä.
Olisit mieluummin antanut rakentavia neuvoja, miten työssäkäyvä koiranomistaja opettaa koiransa olemaan yksin ym. Ei millään pahalla kuitenkaan. - melina
hah kirjoitti:
Olet ilmeisesti kotona päivät etkä työelämässä?
Vai otatko vapaata vuoden aina uuden koiran tullessa kotiisi?
Turha syyllistää niitä, jotka käyvät töissä ja joiden koira joutuu työpäivät olemaan yksin. Eiköhän suurin osa koiranomistajista käy kuitenkin töissä.
Olisit mieluummin antanut rakentavia neuvoja, miten työssäkäyvä koiranomistaja opettaa koiransa olemaan yksin ym. Ei millään pahalla kuitenkaan.mulla on myös ollut useita koiria,käyn työssä.
Koiria ollut niin uroksia kuin narttuja,rotuja ollut 2,ei yhtään eroahdistuskoiraa täälläkään,pahantekijöitä kyllä.Toi eroahdistus on uusi ilmiö,liekkö koirat liikaa inhimillistetty tai muuta,mutten ole koskaan kenenkään todella koiria kouluttavan phuvan tuollaisista asioista.
Oma rotuni on saksanpaimenkoira,ja jos koira tuntee jotain eroahdistusta,niin ei se ole sakemanni silloin luonteeltaan,kyllä se on koira melkoista sössöä sitten luonteeltaan.Kun täällä on lapset jo pullamössö juttua,niin miksi ei koirat.Luonteisiin tarkemmin otettava kantaa ja monen kasvattajan avattava silmänsä koiriensa luonteisiin,monessa rodussa. - Riva
melina kirjoitti:
mulla on myös ollut useita koiria,käyn työssä.
Koiria ollut niin uroksia kuin narttuja,rotuja ollut 2,ei yhtään eroahdistuskoiraa täälläkään,pahantekijöitä kyllä.Toi eroahdistus on uusi ilmiö,liekkö koirat liikaa inhimillistetty tai muuta,mutten ole koskaan kenenkään todella koiria kouluttavan phuvan tuollaisista asioista.
Oma rotuni on saksanpaimenkoira,ja jos koira tuntee jotain eroahdistusta,niin ei se ole sakemanni silloin luonteeltaan,kyllä se on koira melkoista sössöä sitten luonteeltaan.Kun täällä on lapset jo pullamössö juttua,niin miksi ei koirat.Luonteisiin tarkemmin otettava kantaa ja monen kasvattajan avattava silmänsä koiriensa luonteisiin,monessa rodussa.mullakin ja olen töissä käyvä.
Ohje työssäkäyvälle: ota pentu loman aikana. Uhraa yksi loma pennulle. Loman voi ottaa lyhennettynä työaina (uusi lomalaki), voi anoa vuorotteluvapaata. On vaihtoehtoja olla pennun kanssa ja antaa pennulle turvallinen uusi elämä. - Kummallista
Tämän sävyistä ohjetta tässä jo kaipailinkin, ja tulihan se sieltä.
Miksi pitää olla niin kipakka. Asia tuli täysin ymmärretyksi, mutta en ymmärrä tuollaista syyllistävää sävyä.
Tosi elämän realiteetti on/ja on ollut, että meistä suurin osa on työssäkäyviä ihmisiä. Ja tuo sinun vihainen viestisi sisältö on se, että ota vapaata töistä kun hommaat pennun.
Sitä paitsi syyllistämällä et saa mitään rakentavaa keskustelua aikaiseksi. Mutta pitihän tähänkin ketjuun riita saada aikaiseksi..kiva kiva.. - issu56
Paniikkihäiriö on jo itsessään pelkotila, eikä johdu jostain tietystä pelosta varsinaisesti. Paniikkihäiriö voi iskeä kelle tahansa ja missä tilanteessa tahansa, ihan koska vain. Jopa niissä ihan jokapäiväisissä normaaleissa arkirutiineissa saattaa muodostua yllättäen tilanne, joka laukaisee kohtauksen päälle. Se johtuu ihmiselläkin aina jostain, on jonkun seurannainen, joten miksei koiralla voisi olla ihan sama homma?
Jos aatellaan, että pientä pentua paapotaan koko ajan ja sen on ikäänkuin pakko saada olla joka tilanteessa mukana. Sitä seurataan, kannellaan ja hyssytellään. Eli ihan samoin kuin ihmislapselle, niin sillekään ei itseluottamusta kartu, ja kun se sitten yllättäen joutuukin tilanteeseen, jossa ei aiemmin ole ollut (esim. yksinjääminen), niin kohtaus iskee päälle. Ihminenkin saa tietynlaisen "raivokohtauksen" paniikkihäiriökohtauksen iskettyä, niin miksei sitten koira? - Kummallista
melina kirjoitti:
mulla on myös ollut useita koiria,käyn työssä.
Oma rotuni on saksanpaimenkoira,ja jos koira tuntee jotain eroahdistusta,niin ei se ole sakemanni silloin luonteeltaan,kyllä se on koira melkoista sössöä sitten luonteeltaan.Kun täällä on lapset jo pullamössö juttua,niin miksi ei koirat.Luonteisiin tarkemmin otettava kantaa ja monen kasvattajan avattava silmänsä koiriensa luonteisiin,monessa rodussa.tuo nyt pidä ihan paikkaansa. Meillä kotona oli 80-luvulla sakemanni, jolla oli prikuulleen samat oireet, kun tällä minun nykyisellä koirallani. Että kyllä voi iskeä sakemanniinkin. Ja kyseessä oli uros.
Ja tuosta kotona olemisesta, että ei sekään aina kaikkea pelasta. Tämän koiran kanssa oltiin kesä kotona. Ja jätettiin välillä yksin kotiin. Mutta, eipä tuo jäänyt yksin. Kakkasi ja pissasi sisälle, ja teki kaikki klassiset temput. Tosin vanhempana se jäi yksin, kun muutimme kerrostaloon!!
Silloin kasvattaja meille sanoi, että se pitää jättää pennusta saakka yksin. Hänen mielestään pilalle oli mennyt, kun oli liian pitkään seurassa kotona!! - Riva
Kummallista kirjoitti:
Tämän sävyistä ohjetta tässä jo kaipailinkin, ja tulihan se sieltä.
Miksi pitää olla niin kipakka. Asia tuli täysin ymmärretyksi, mutta en ymmärrä tuollaista syyllistävää sävyä.
Tosi elämän realiteetti on/ja on ollut, että meistä suurin osa on työssäkäyviä ihmisiä. Ja tuo sinun vihainen viestisi sisältö on se, että ota vapaata töistä kun hommaat pennun.
Sitä paitsi syyllistämällä et saa mitään rakentavaa keskustelua aikaiseksi. Mutta pitihän tähänkin ketjuun riita saada aikaiseksi..kiva kiva..pentujen kohtelusta. Tämä on vakava asia ja turha on paapoa. Eroahdistunut koira voi tulla todella kalliiksi ja ainakin naapuri sopu kärsii jos niitä on.
Itse olen lähettänyt maailmaan yli 50 pentua,eikä kukaan ole ollut eroahdistunut,ehkä juuri sen takia ,että olen tarpeeksi kipakka sanomaan asiat,että ne menee perille.
Ja viesti on edelleen, ota lomaa kun hankit koiran.
Ps kuka riitelee ? - Riva
Kummallista kirjoitti:
tuo nyt pidä ihan paikkaansa. Meillä kotona oli 80-luvulla sakemanni, jolla oli prikuulleen samat oireet, kun tällä minun nykyisellä koirallani. Että kyllä voi iskeä sakemanniinkin. Ja kyseessä oli uros.
Ja tuosta kotona olemisesta, että ei sekään aina kaikkea pelasta. Tämän koiran kanssa oltiin kesä kotona. Ja jätettiin välillä yksin kotiin. Mutta, eipä tuo jäänyt yksin. Kakkasi ja pissasi sisälle, ja teki kaikki klassiset temput. Tosin vanhempana se jäi yksin, kun muutimme kerrostaloon!!
Silloin kasvattaja meille sanoi, että se pitää jättää pennusta saakka yksin. Hänen mielestään pilalle oli mennyt, kun oli liian pitkään seurassa kotona!!minä olin sakemanni uros pennun kanssa kotona 5 kk eikä ole mennyt pilalle. Oli sisäsiisti 4,5 kk ja meillä olisi oikea keidas tehdä pahoja.
- Riva
issu56 kirjoitti:
Paniikkihäiriö on jo itsessään pelkotila, eikä johdu jostain tietystä pelosta varsinaisesti. Paniikkihäiriö voi iskeä kelle tahansa ja missä tilanteessa tahansa, ihan koska vain. Jopa niissä ihan jokapäiväisissä normaaleissa arkirutiineissa saattaa muodostua yllättäen tilanne, joka laukaisee kohtauksen päälle. Se johtuu ihmiselläkin aina jostain, on jonkun seurannainen, joten miksei koiralla voisi olla ihan sama homma?
Jos aatellaan, että pientä pentua paapotaan koko ajan ja sen on ikäänkuin pakko saada olla joka tilanteessa mukana. Sitä seurataan, kannellaan ja hyssytellään. Eli ihan samoin kuin ihmislapselle, niin sillekään ei itseluottamusta kartu, ja kun se sitten yllättäen joutuukin tilanteeseen, jossa ei aiemmin ole ollut (esim. yksinjääminen), niin kohtaus iskee päälle. Ihminenkin saa tietynlaisen "raivokohtauksen" paniikkihäiriökohtauksen iskettyä, niin miksei sitten koira?Näinhän se on. Mutta tässäkin jalostus on tehnyt tehtävänsä,(nyt voi tulla riitaa :) ) koska monessa rodussa on jalostus liikaa ulkonäköön perustuva ja luonne on sivuseikka.Vahvat koirat ei panikoi ja luonnossa luonneheikkoudet karsiutuu pois,mut kotikoira joutuu elämään pelkonsa kanssa ja kun ihminen on siinä vastapuolella, niin elämä voi olla vähän hankalaa.
Jos kaikki eroahdistuskoiran omistajat kertoisi koirien taustat,niin olen varman ,että monta yhtäläisyyttä löytyy.
Täsmennys: paniikkikohtaus ja paniikkihäiriö on kaksi eri asiaa. Paniikkihäiriö on vakava mielenterveydellinen ongelma kun taas paniikkikohtaus lievempi ja sitä sattuu kaikille ihmisille eikä vaadi hoitoa. - issu56
Riva kirjoitti:
Näinhän se on. Mutta tässäkin jalostus on tehnyt tehtävänsä,(nyt voi tulla riitaa :) ) koska monessa rodussa on jalostus liikaa ulkonäköön perustuva ja luonne on sivuseikka.Vahvat koirat ei panikoi ja luonnossa luonneheikkoudet karsiutuu pois,mut kotikoira joutuu elämään pelkonsa kanssa ja kun ihminen on siinä vastapuolella, niin elämä voi olla vähän hankalaa.
Jos kaikki eroahdistuskoiran omistajat kertoisi koirien taustat,niin olen varman ,että monta yhtäläisyyttä löytyy.
Täsmennys: paniikkikohtaus ja paniikkihäiriö on kaksi eri asiaa. Paniikkihäiriö on vakava mielenterveydellinen ongelma kun taas paniikkikohtaus lievempi ja sitä sattuu kaikille ihmisille eikä vaadi hoitoa.niinhän se oikeasti todella menee, että niin moneen muuhun on kiinnitetty aivan liikaa huomiota ja se luonne on jäänyt ihan toiseksi....joillain. Kun viimeeksi olin kasvattiani peilaamassa, niin juttelin just tuosta aiheesta ell. kans ja sitä mieltä oli hänkin, että tässä me vain katellaan silmiä ja yritetään etsiä niistä mahdollisia vikoja, mutta koiran luonne on unohdettu kokonaan. Mielenkiintoista onkin, että mitä tekee esim. lonkiltaan, kyynäriltään, silmiltään, polviltaan jne. terveellä koiralla, jos sen luonne on päin sitä yhtä paikkaa? Sillä muuten kaikinpuolin terveellä koiralla ei pysty juurikaan mitään harrastamaan, koska se mahdollinen luonnevika jarruttaa hätäjarrutuksen lailla.
Ja kyllähän googlettamalla saa varsin paljon tietoa paniikkihäiriöstä ilman, että tulee mitään riitaa. Mun mielestä kaiken alku koiran tulevaisuudelle on kasvattaja ja se, missä ja minkälaisissa olosuhteissa pennut on ne ensimmäiset ja ne kaikkein tärkeimmät elinviikkonsa viettänyt, eikä suinkaan se, että onko sen pennun kanssa jonkun tietyn ajan kotona vaiko eikö ole. Kyllä kasvattaja on se, joka ne lähtökohdat pennulle antaa! - polttaa sulakeeni
Riva sanoo:
Minä kyllä uskon eroahdistukseen,mut se on ihan omistajan vika,ei koiran. Jos ei ole aikaa antaa pennulle turvallista alkuelämää,niin siinä vaan kärsitte panikoivasta pennusta ja tungette sen häkkiin ja kuonokoppa päähän, niin eiköhän tokene.
NIIN,NÄIN PUHUU NE JOTKA EIVÄT OLE JOUTUNUT ELÄMÄÄN TÄMÄN SAIRAUDEN KANSSA...
Sit asiaan,mitä kuuluu eroahdistukseen? Pentu tai aikuisena tullut koira,pelkää jäädä yksin. Oireet ,kusee ja paskantaa pitkin kämppää,tekee tuhoja. Kulkee omistajan perässä.Ei halua olla yksin.
Hoito: antaa pennulle turvaa ja luottamusta.Kohentaa pennun itseluottamusta.Eli antaa penulle aikaa,olla paljon sen kanssa.
TÄMÄ HOITO-OHJEESI VOI AUTTAA NS. OPITTUUN EROAHD.
MUTTA OIKEAN E.A:HAN KÄY VAIN YHDEKSI OSAKSI HOITOA
LÄÄKKEIDEN RINNALLE...(eroahdistus ei kuitenkaan ikinä häviä,oireet voivat lieventyä ja sitten yht´äkkiä ilman mitään järjellistä/näkyvää syytä palatakin..hmm..vähän niinkuin alkoholismi,se "kytee pinnan alla")
Onnesi myönsitkin että et ole henkilökohtaisesti elänyt tämän SAIRAUDEN rinnalla,joten unohdan tuon
tyhmän kommenttisi tuosta syyllisyydestä. - melina
polttaa sulakeeni kirjoitti:
Riva sanoo:
LÄÄKKEIDEN RINNALLE...(eroahdistus ei kuitenkaan ikinä häviä,oireet voivat lieventyä ja sitten yht´äkkiä ilman mitään järjellistä/näkyvää syytä palatakin..hmm..vähän niinkuin alkoholismi,se "kytee pinnan alla")
Onnesi myönsitkin että et ole henkilökohtaisesti elänyt tämän SAIRAUDEN rinnalla,joten unohdan tuon
tyhmän kommenttisi tuosta syyllisyydestä.ei eroahdistuksesta kärsi ja oikein,johdonmukaisesti kohdeltu heikompikaan yksilö ei siitä kärsi.
Eli miten tämä pitäs selostaa,ettei kukaan saisi itselleen herneitä nenän ja kokisi asiaa riitelynä.tosiasiat ovat vaan sellaisia,että ne on suoraan sanottava,tuli sitten sohaistua jotain tai jotakuta.Mahdollisimman pienin vaurioin,koiran eduksi,kaipa ne ``sohaistut´´nyt jotenkin tolpillaan pysyy,jos ei niin...voi,voi.. - että et itsekkään aavista
melina kirjoitti:
ei eroahdistuksesta kärsi ja oikein,johdonmukaisesti kohdeltu heikompikaan yksilö ei siitä kärsi.
Eli miten tämä pitäs selostaa,ettei kukaan saisi itselleen herneitä nenän ja kokisi asiaa riitelynä.tosiasiat ovat vaan sellaisia,että ne on suoraan sanottava,tuli sitten sohaistua jotain tai jotakuta.Mahdollisimman pienin vaurioin,koiran eduksi,kaipa ne ``sohaistut´´nyt jotenkin tolpillaan pysyy,jos ei niin...voi,voi..eli ei vahvahermoinen eikä heikompi hermoinen kärsi eroahdistuksesta..mutta sairas koira KYLLÄ.
Herneitä en huoli,mutta ihmetyttää että jotkut eivät
ymmärrä kyseisen asian olevan sairaus.
Ehkä asiaan vaikuttaa se että heti kun koira ei käyttäydy toivotulla tavalla,se on "eroahdistunut".
Voisiko olla että eroahdistusta on useampaa tyypiä,
lievempää ns. "opittua" jolla tarkoitan omistajan oikeidenkin koulutus menetelmin sopimattomuutta juuri
kyseiseen koirayksilöön,jonka saa "korjattua" muuttamalla koulutstapaa/ aloittamalla yksinoloon opettelun kaikkine asiaan kuuluvin osa-alueineen, ja sitten vaikka toisena tyyppinä vaikea ns. "oikeaa" eroahdistusta joka saattaa ilmetä jo hyvinkin varhain koiran ollessa vielä pentu(yleensä menee pentuuden piikkiin).Tämän toisen sairaustyypin koiraa ei saa "korjattua" millään koultuksella/opettelulla ,lääkkeellä tai näiden yhdistämisellä koska A) koiran elimistö ei tuota jotain esim.kemikaalia tarpeeksi/ollenkaan jotta paniikki helpottuisi.
B)koiran elimistö tuottaa liikaa/väärää esim.kemikaalia jolloin syntyy normaalin epävarmuuden tilalle paniikki,ja kuten tiedämme,ei
paniikissa olevalle koiralle voi opettaa mitään.
No tässä yksi "mietelmäni" jos nyt sain sen kirjoitettua niin että se oikein ymmärretään,näin yöllä vauvan valvottamana ajatuskin katkeilee.. - Kummallista
että et itsekkään aavista kirjoitti:
eli ei vahvahermoinen eikä heikompi hermoinen kärsi eroahdistuksesta..mutta sairas koira KYLLÄ.
Herneitä en huoli,mutta ihmetyttää että jotkut eivät
ymmärrä kyseisen asian olevan sairaus.
Ehkä asiaan vaikuttaa se että heti kun koira ei käyttäydy toivotulla tavalla,se on "eroahdistunut".
Voisiko olla että eroahdistusta on useampaa tyypiä,
lievempää ns. "opittua" jolla tarkoitan omistajan oikeidenkin koulutus menetelmin sopimattomuutta juuri
kyseiseen koirayksilöön,jonka saa "korjattua" muuttamalla koulutstapaa/ aloittamalla yksinoloon opettelun kaikkine asiaan kuuluvin osa-alueineen, ja sitten vaikka toisena tyyppinä vaikea ns. "oikeaa" eroahdistusta joka saattaa ilmetä jo hyvinkin varhain koiran ollessa vielä pentu(yleensä menee pentuuden piikkiin).Tämän toisen sairaustyypin koiraa ei saa "korjattua" millään koultuksella/opettelulla ,lääkkeellä tai näiden yhdistämisellä koska A) koiran elimistö ei tuota jotain esim.kemikaalia tarpeeksi/ollenkaan jotta paniikki helpottuisi.
B)koiran elimistö tuottaa liikaa/väärää esim.kemikaalia jolloin syntyy normaalin epävarmuuden tilalle paniikki,ja kuten tiedämme,ei
paniikissa olevalle koiralle voi opettaa mitään.
No tässä yksi "mietelmäni" jos nyt sain sen kirjoitettua niin että se oikein ymmärretään,näin yöllä vauvan valvottamana ajatuskin katkeilee..Sinä puhut asiaa. Minä kallistun juuri tälle vaihtoehdolle.
Jostain englanninkielisestä tutkimuksesta luin, että eroadistuneella koiralla on häiriintynyt serotoniintuotantoa->paniikki, jota ei kykene hallitsemaan.
Meilläkin tuo älytön huutaminen, paikkojen tuohoaminen alkoi jo pennusta.
Kyllähän eroahdistuskoiraa saa opetettua pois tuosta huonosta tavasta, mutta TOSI hitaasti tapahtuu edistymistä. Lisäksi vaatii terapian tueksi clomicalm lääkehoidon.
Olisipa hienoa, jos joku eläinlääketieteenopiskeljia tekisi tästä aiheesta gradun. Saisi tähän asiaan jotain oikein pohjaa.
Mutta tosiaan; olen samaa mieltä, että niitä täytyy olla kahta erilaista. Tämä ei perustu muuhun, kun omaan kokemukseen. - Riva
Riva sanoo:
tyhmän kommenttisi tuosta syyllisyydestä.ollut sairasta koiraa, ja miksi ei,koska olen erittäin tarkaan katsonut mistä koiran otan ja tutkinut taustat.
Minua kiinnostaaa tämä eroahdistus ihan oikeesti, mut täällä kun siitä keskustelee ja kyseenalaistaa asiat niin siitä tulee vaan riitaa.
Onko tästä ihan lääketieteellinen diagnoosi,että koiran eroahdistus on sairaus ? Jos näin on niin tämähän on jalostuksellisesti vakava asia.
Mistä muuten johtuu,että kun pyydän koiran taustoja kun on kyse eroahdistuneesta koirasta,niin keskustelu päättyy siihen.?
Kerro mitä on opittu eroahdistus ja mitä sit oikea eroahdistus?? - Riva
Kummallista kirjoitti:
Sinä puhut asiaa. Minä kallistun juuri tälle vaihtoehdolle.
Jostain englanninkielisestä tutkimuksesta luin, että eroadistuneella koiralla on häiriintynyt serotoniintuotantoa->paniikki, jota ei kykene hallitsemaan.
Meilläkin tuo älytön huutaminen, paikkojen tuohoaminen alkoi jo pennusta.
Kyllähän eroahdistuskoiraa saa opetettua pois tuosta huonosta tavasta, mutta TOSI hitaasti tapahtuu edistymistä. Lisäksi vaatii terapian tueksi clomicalm lääkehoidon.
Olisipa hienoa, jos joku eläinlääketieteenopiskeljia tekisi tästä aiheesta gradun. Saisi tähän asiaan jotain oikein pohjaa.
Mutta tosiaan; olen samaa mieltä, että niitä täytyy olla kahta erilaista. Tämä ei perustu muuhun, kun omaan kokemukseen.minkä rotunen koira sulla on ? Onko muilla pennulla eroahdistusta ?
- Riva
issu56 kirjoitti:
niinhän se oikeasti todella menee, että niin moneen muuhun on kiinnitetty aivan liikaa huomiota ja se luonne on jäänyt ihan toiseksi....joillain. Kun viimeeksi olin kasvattiani peilaamassa, niin juttelin just tuosta aiheesta ell. kans ja sitä mieltä oli hänkin, että tässä me vain katellaan silmiä ja yritetään etsiä niistä mahdollisia vikoja, mutta koiran luonne on unohdettu kokonaan. Mielenkiintoista onkin, että mitä tekee esim. lonkiltaan, kyynäriltään, silmiltään, polviltaan jne. terveellä koiralla, jos sen luonne on päin sitä yhtä paikkaa? Sillä muuten kaikinpuolin terveellä koiralla ei pysty juurikaan mitään harrastamaan, koska se mahdollinen luonnevika jarruttaa hätäjarrutuksen lailla.
Ja kyllähän googlettamalla saa varsin paljon tietoa paniikkihäiriöstä ilman, että tulee mitään riitaa. Mun mielestä kaiken alku koiran tulevaisuudelle on kasvattaja ja se, missä ja minkälaisissa olosuhteissa pennut on ne ensimmäiset ja ne kaikkein tärkeimmät elinviikkonsa viettänyt, eikä suinkaan se, että onko sen pennun kanssa jonkun tietyn ajan kotona vaiko eikö ole. Kyllä kasvattaja on se, joka ne lähtökohdat pennulle antaa!ihmisen paniikkihäirö on mielenkiintoinen asia,nythän se on diagnosoitu, toisin kun 20 v sitten :)
Kyllä kasvattajalla on suurin vastuu mitä maailmalle lähtee,mut omistjan vastuu on myös suuri,että pennun muutto pentulaatikosta uuteen ympäristöön on turvallinen ja pennun temperamenttia myötäilevä.
Jotenkin vaan tuhtuu,että ihmiset ei tee paljonkaan siinä vaiheessa kun pentu tulee kotiin, mut sit kun kaikki on mennyt pieleen niin sit vasta aletaan tehdä töitä ja rahaa menee ihan hukkaan ja etenkin sitä kallisarvoista aikaa. - !!!!
Riva sanoo:
tyhmän kommenttisi tuosta syyllisyydestä....eroahdistus ja mikä on lääkitys?Entäs minkä rotuisesta koirasta on kysymys?
- yöllä kirjoittanut
Riva kirjoitti:
minkä rotunen koira sulla on ? Onko muilla pennulla eroahdistusta ?
eli rotua en voi sanoa koska niin harvalukuinen rotu,
että siitä ehkä voisi päätell mistä koirasta on kyse..
Suurin osa pentueesta on mennyt ulkomaille,3 jäi Suomeen joista 2:lla on eroahdistus(tuo 1 kolmesta on hävinnyt jälkiä jättämättä joten siitä en tiedä).Myös
koirien emällä jonkinlaista oireilua,mutta varmuudella en tiedä,koska emä on aina yksinjäädessään ulkotarhassa johon ei jälkiä oireista
jää . - Riva
yöllä kirjoittanut kirjoitti:
eli rotua en voi sanoa koska niin harvalukuinen rotu,
että siitä ehkä voisi päätell mistä koirasta on kyse..
Suurin osa pentueesta on mennyt ulkomaille,3 jäi Suomeen joista 2:lla on eroahdistus(tuo 1 kolmesta on hävinnyt jälkiä jättämättä joten siitä en tiedä).Myös
koirien emällä jonkinlaista oireilua,mutta varmuudella en tiedä,koska emä on aina yksinjäädessään ulkotarhassa johon ei jälkiä oireista
jää .aika huono alku uudelle rodulle. Mutta hyvä ,että kasvattajakin on tietoinen tästä asiasta.
Toivon,että sun koira paranee ja saa itseluottamusta ja oppii siihen ,että sitä ei jätetä.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83794159Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2543119Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy722553Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana
Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast42194Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har251670Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään701585Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1821580Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j171210Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.501103- 621056