Vielä kerran Jäätteenmäestä.

Emeritus

Kun tuolla alempana on katsottu tarpeelliseksi vääristellä ja muunnella avaustani, panen sen tähän alkuperäisenä.
----------------------------------------

Alkuperäinen:

Tuolla alempana joku kyseli miksi Jäätteenmäki jätettiin yksin? Jäbä kerkisi tuttuun tyyliinsä vastaamaan kysyjälle kertoen omia fiktioitaan.
Minun oli pakko korjata pahimmat virheet Jäbän jutusta. Panin sen avaukseksi, jotta tulisi huomatuksi.

Väärin vastattu.
Kirjoittanut: Emeritus 10.8.2005 klo 09.21

"Jäätteenmäki jätettiin yksin, koska hän menetti SDP:n luottamuksen ja demarit olisivat heittäneet koko keskustan takaisin oppositioon."
------------------------
Jäätteenmäkeä ei jätetty yksin, vaan hän sai runsaasti tukea ja ymmärtämystä oman väen keskuudessa (eduskunnan ulkopuolella, (tämän laittaisin uuteen muotoon)) eduskunnassa puhujapöntön ulkopuolella, tehtyään oman päätöksen vetäytyä pääministerin tehtävistä.
Demarien Lippossiipi olisi mielellään heittänytkin keskustan oppositioon, mutta siihen he olisivat tarvinneet kokoomuksen ja vasemmistoliiton tuen. Tämän tuen he olisivat saaneetkin, mutta kun Backman teki taktisen virheen, pannessaan Jäätteenmäen eroamisen ehdoksi hallitusyhteistyön jatkumiseen ja kun Jäätteenmäki Lipposlaisten ja kokoomuksen yllätykseksi erosikin, niin hallituksen kaatamiselta meni pohja pois.

"Keskustalle on näet tärkeämpää pysyä demareiden apupuolueena hallituksessa hinnalla millä hyvänsä, kuin puolustaa oma puheenjohtajaansa ja Suomen ensimmäistä naispääministeriä."
--------------------------
Keskustalle ja koko Suomelle oli tärkeätä pysyä johtavana hallituspuolueena ja pitää pääministerin paikka, josta oli helppo homma pitää demarit kurissa.
Koklip-hallituksessa ei kokoomuksella olisi ollut edes teoreettisia mahdollisuuksia (eikä edes halujakaan) kontrolloida demareita.

"Jäätteenmäki jätettiin siis yksin siitä syystä, ettei keskustan eduskuntaryhmässä ollut ainuttakaan niin suoraselkäistä miestä, joka olisi uskaltanut vastustaa demareita ja puolustaa Jäätteenmäkeä."
-------------------------
Olisi ollut poliittisen tyhmyyden huippu siinä tilanteessa nousta eduskunnan puhujapönttöön ja ruveta ylistämään Jäätteenmäkeä ja vaatimaan hallitusta jatkamaan entisessä kokoonpanossa, kun "arpa oli jo heitetty".
Mutta tätähän sinä Jäbä et ymmärrä, niinkuin et mitään muutakaan politiikasta.

20

702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;-)

korjattu jonkun toimesta emeriitan kuvitelmia, mutta pistän sen vielä uusiksi:

Väärin vastattu väärin vastattu:
      "Jäätteenmäkeä ei jätetty yksin, vaan hän sai runsaasti tukea ja ymmärtämysta oman väen keskuudessa eduskunnan ulkopuolella, tehtyään oman päätöksen vetäytyä pääministerin tehtävistä"
      Kuten itse toteat, Jäätteenmäen tuki tuli vain tuon eduskunnan ulkopuolelta. Lähelläolleet eli puoluetoverit hänet kyllä jättivät, kun huomasivat asioiden todellisen laidan.

"Keskustalle ja koko Suomelle oli tärkeätä pysyä johtavana hallituspuolueena ja pitää pääministerin paikka"
      ---------------------------
      Tuo pitäisi olla (ollakseen totta), että Keskustalle on muuta tärkeämpää saada olla hallituksessa hinnalla millä hyvänsä.
      "
      Olisi ollut poliittisen tyhmyyden huippu siinä tilanteessa nousta eduskunnan puhujapönttöön ja ruveta ylistämään Jäätteenmäkeä ja vaatimaan hallitusta jatkamaan entisessä kokoonpanossa"
      Kirjoituksesi "miltei totta"-osuus. Hulluahan se todellakin on nousta pönttöön Jäätteenmäen valehtelujen jälkeen sanomaan, että ei nuo Annelin valeet ole koko Keskustan linja, mutta olkoon akka pääministerinä, kun ei meillä hänelle muutakaan nyt löydy. Maaherranpaikatkin on loppu.

• Keskustademari

Jäätteenmäki toi kyllä pettymyksensä - omiin - esiin useassa yhteydessä. Esimerkiksi ylimääräisessä puoluekokouksessa puheessaan luopuessaan puheenjohtajuudesta, hän sanoi suoraan tuntemuksensa yksin jättämisestä ja toivoi "ettei ketään jätettäisi yksin." Kahdenkesken tukijoita kyllä riitti, mutta Anneli pahastui ymmärrettävästi siitä, että kriittisillä hetkillä julkisesti oli kiljuva hiljaisuus.

Mittaako Emeritus yksin jättämistä jotenkin muuten kuin Annelin omien tuntemusten kautta?

• Emeritus

"Mittaako Emeritus yksin jättämistä jotenkin muuten kuin Annelin omien tuntemusten kautta?"
        ---------------------------------
        ...Jäätteenmäen tuntemuksia, vaikka niistä jonkin verran tiedänkin (vaihdoimme muutamia e-maileja tapauksen jälkeen).
        Jäätteenmäki tiesi tasan tarkkaan, ettei hänen eroilmoituksensa jälkeen tulla puhujapönttöön selkään taputtelemaan, myötätunnon osoitukset annettiin muualla.
        Se mitä hän jäähyväispuheessan, puoli vuotta tapahtuneen jälkeen sanoi, kertoo vain siitä, miten raskas ja rankka päätös se oli hänelle. Luonnollisesti siinä olisi tukea kaivannut, mutta tilanne oli hallituspoliittisesti niin kireä, että tätä tukea eduskunnan puhujapöntöstä oli vaikea antaa.
        Ja teille, jotka näin jälkikäteen surkuttelette Jäätteenmäen kohtaloa, voin lohduttaa, Jäätteenmäki tulee vielä takaisin kotimaan politiikkaan.

• Keskustademari
        Emeritus kirjoitti:

"Mittaako Emeritus yksin jättämistä jotenkin muuten kuin Annelin omien tuntemusten kautta?"
        ---------------------------------
        ...Jäätteenmäen tuntemuksia, vaikka niistä jonkin verran tiedänkin (vaihdoimme muutamia e-maileja tapauksen jälkeen).
        Jäätteenmäki tiesi tasan tarkkaan, ettei hänen eroilmoituksensa jälkeen tulla puhujapönttöön selkään taputtelemaan, myötätunnon osoitukset annettiin muualla.
        Se mitä hän jäähyväispuheessan, puoli vuotta tapahtuneen jälkeen sanoi, kertoo vain siitä, miten raskas ja rankka päätös se oli hänelle. Luonnollisesti siinä olisi tukea kaivannut, mutta tilanne oli hallituspoliittisesti niin kireä, että tätä tukea eduskunnan puhujapöntöstä oli vaikea antaa.
        Ja teille, jotka näin jälkikäteen surkuttelette Jäätteenmäen kohtaloa, voin lohduttaa, Jäätteenmäki tulee vielä takaisin kotimaan politiikkaan.

Mutta lienee kiistatonta, että Anneli oli yksin ( =hylättiin) kriisin hetkellä. Sitä ei voi muuksi muuttaa, muuta kuin ottamalla oppia vastaisuuden varalle.

• juttu...

Miksi näitä asioita pitäisi toistella jatkuvasti?

Kysymystä siitä jätettiinkö Jäätteenmäki yksin ei olisi koskaan syntynytkään, jos Jäätteenmäen esille nostama asia eli Lipposen täysin typerä ja maanpetokselle haiskahtava suomalaisten myyminen Bushille sotasaaliiden toivossa olisi otettu alun alkaen sillä vakavuudella jonka asia olisi vaatinut.

Mutta kysymys Suomen (lue: Lipposen) Irak-politiikan epämääräisyydestä oli Keskustalle vain vaalivaltti. Keskustassa ei oltu eikä olla vieläkään tarpeeksi valistuneita, jotta USA:n omaksumaan roistovaltioulkopolitiikkaan tai sen Irak-öljyryöstöretkeen olisi osattu ottaa kantaa.

Niin yksinkertainen juttu tämä on. Jos tiedot ja arvot olisivat olleet alusta alkaen kohdallaan, hallituskriisiä ei olisi syntynyt.

Puolueeseenkin pätee se että jos on tyhmä pää kärsii koko ruumis. Tämä pätee kumpaankiin tässä sekoilleeseen puolueeseen: SDP:een ja Keskustaan.

• yhä yksin

Se miten vähän Irak-politiikka Keskustalle oikeasti merkitsi ja miten asiaa käytettiin pelkästään vaalivalttina tulee ehkä selvimmin näkyviin siinä ettei edes Vanhasenkaan hallitus ole tehnyt mitään selvää pesäeroa suhteessa Lipposen bush-mielistelylinjaan.

Vanhasen hallituksen aikana on mm. annettu diplomaattituki Irakiin ensimmäisten joukossa rynnänneelle ahneelle suomalaiselle liikemiesporukalle. Samoin on annettu Helena Rannan asiantuntemus suoraan Bushin sotakoalition käyttöön (vaikka hänen toimeksiannoistaan aiemmin on oltu erinomaisen tarkkoja, että ne tulevat vain ja ainoastaan YK:lta). Samoin on pidetty tarkkailijoita Pentagonissa. Samoin on koulutettu poliiseja irakilaisista miehityshallinnon käyttöön - tämä on erittäin kyseenalainen asia, koska nämä poliisit ovat "luopioina" ehkä vihatuimpia irakilaisia kaikkien irakilaisten mielestä.

Vanhasen hallitus ei siis ole mitenkään edes pyrkinyt toteuttamaan mitään siitä kritiikistä, jonka Jäätteenmäki suuntasi Lipposeen. Tämä jos mikä osoittaa erinomaisen jäätävällä tavalla sen että Keskusta viis veisasi itse asiasta, se halusi vain vaalivoiton. Ja juuri siksi Jäätteenmäkeä ei kukaan puolustanut - hän oli jäänyt kiinni asiassa joka ei asiana puhutellut keskustalaisia.

Vain menettelytapoja kauhisteltiin, ja niihin koko juttu kaatui. Tosiasiassa ne olisivat olleet kymmenennen asteen kysymyksiä, jos Lipposen Irak-töppäilyt olisivat Keskustalle jotain merkinneet.

• yksinäinen

Onko siellä yksinäistä. Näyttää siltä, että haluaisit haastaa Jäbän taisteluun sanan säilällä. Parempi olisi, jos hankkisit elämän!!!

• Emeritus

...mutta olen pitänyt tapanani oikaista Jäbän tapaisten nettiluusereiden vääristelyjä ja suoranaisia valheita.

• anti oiva
        Emeritus kirjoitti:

...mutta olen pitänyt tapanani oikaista Jäbän tapaisten nettiluusereiden vääristelyjä ja suoranaisia valheita.

Emeriitta hyökkää henkilökohtaisuuksiin.......
        Se taisi tarkoittaa minua nettiluuserinimittelyllä, luultavasti. Onko sekin kommari hagiksesta?

Sepe Hietsu
        "jokumäki hv"
        LANDE-Reunusta

• epätietoinen kerimäeltä
        Emeritus kirjoitti:

Oletko sinä yksi niistä, joiden takia on keskustelupalstoja suljettu?
        Muistanko väärin, että Jäbä on väittänyt tällaista?

• Emeritus
        epätietoinen kerimäeltä kirjoitti:

Oletko sinä yksi niistä, joiden takia on keskustelupalstoja suljettu?
        Muistanko väärin, että Jäbä on väittänyt tällaista?

...kokoomuspalstan suhteen, mutta kokoomuksen silloinen tiedotussihteeri ja palstan vartija antoi minulle "vapauttavan" tuomion ja kiitteli vielä minua osallisuudestani kokoomuksen keskusteluihin.

• epätietoinen kerimäeltä
        Emeritus kirjoitti:

...kokoomuspalstan suhteen, mutta kokoomuksen silloinen tiedotussihteeri ja palstan vartija antoi minulle "vapauttavan" tuomion ja kiitteli vielä minua osallisuudestani kokoomuksen keskusteluihin.

Miksi jäbä "vihaa" sinua niin suunnattomasti?
        Mikä muuten on se kokoomuksen tiedotussihteerin antama vapauttava lausunto?
        Sinun kertomusko tapahtumista?
        Julkistappa varsin se lausunto.
        Silloinhan jäbän väite menee ihan uusiin puihin.

Arvatenkaan et muuten julkista sitä?
        Mutta jotain jännää tuossa jäbän "vihassa" sinua kohtaan on.
        Ei siihen pääse käsiksi näin sivustaseuraajana, joka ei ole lukenut näitä palstoja kuin vajaan vuoden.

• vanha jäärä

Ei siihen pääse käsiksi näin sivustaseuraajana, joka ei ole lukenut näitä palstoja kuin vajaan vuoden.

Emerituksen lausunnot mm. surmatusta ruotsalaisministeristä olivat alle kaiken normaalin käyttäytymisen. Häntä kuvaa hyvin se, että jäätyään toistuvasti toiseksi 'Sini'-nimellä kirjoittaneelle naiseksi, antoi sialleen nimeksi Sini.

Emeritus on kunnostautunut myös täällä syvän loukkaavalla lausunnolla.

• Emeritus
        vanha jäärä kirjoitti:

Emerituksen lausunnot mm. surmatusta ruotsalaisministeristä olivat alle kaiken normaalin käyttäytymisen. Häntä kuvaa hyvin se, että jäätyään toistuvasti toiseksi 'Sini'-nimellä kirjoittaneelle naiseksi, antoi sialleen nimeksi Sini.

...oksettavinta mitä tiedän, on sinunlaisesi luuserin tulla puskan suojassa valehtelemaan.

"Emerituksen lausunnot mm. surmatusta ruotsalaisministeristä olivat alle kaiken normaalin käyttäytymisen."
        -------------------------------
        En ole tietääkseni lausunut surmatusta ruotsalaisministeristä mitään.

" Häntä kuvaa hyvin se, että jäätyään toistuvasti toiseksi 'Sini'-nimellä kirjoittaneelle naiseksi, antoi sialleen nimeksi Sini."
        -----------------------------------
        Tuskin jäin Sini-nimimerkille toiseksi ja pakkohan minun porsaalleni naisen nimi antaa, kun se oli naaraspuolinen ja sitten se tahtoi aina kaataa purtilonsa.

"Emeritus on kunnostautunut myös täällä syvän loukkaavalla lausunnolla."
        -----------------------------
        Voi olla, että rapatessa on hieman roiskunut ja jos olen tietämättäni jotakuta loukannut, pyydän anteeksi.

Mutta jos tarkoitat n. vuoden takaista arviotani K.K.Korhosen nettikeskustelutyylistä, niin siinä ei ole mitään anteeksipyydettävää ja voin sen allekirjoittaa edelleenkin.

• Zini-tiainen
        vanha jäärä kirjoitti:

Millaisia kommentteja kunnallisvaaliehdokas Emeritus antoi surmatusta ruotsalaisministeristä?

Haluaisin vastauksen mieluummin itseltään kunnallisvaaliehdokkaalta, mutta, koskapa tiedän, ettei hän sitä anna, niin olisin kiitollinen, jos sinä kertoisit.
        Luulen, etten ole ainoa,joka ei tiedä, millaisia kirjoituksia Emeritus-Laitisen koneelta on lähtenyt, koskien Anna Lindhin surmaa.

Vai vastaisiko Emeritus sittenkin ihan itse ja yllättäisi minut?

• menee
        Emeritus kirjoitti:

...oksettavinta mitä tiedän, on sinunlaisesi luuserin tulla puskan suojassa valehtelemaan.

"Emerituksen lausunnot mm. surmatusta ruotsalaisministeristä olivat alle kaiken normaalin käyttäytymisen."
        -------------------------------
        En ole tietääkseni lausunut surmatusta ruotsalaisministeristä mitään.

" Häntä kuvaa hyvin se, että jäätyään toistuvasti toiseksi 'Sini'-nimellä kirjoittaneelle naiseksi, antoi sialleen nimeksi Sini."
        -----------------------------------
        Tuskin jäin Sini-nimimerkille toiseksi ja pakkohan minun porsaalleni naisen nimi antaa, kun se oli naaraspuolinen ja sitten se tahtoi aina kaataa purtilonsa.

"Emeritus on kunnostautunut myös täällä syvän loukkaavalla lausunnolla."
        -----------------------------
        Voi olla, että rapatessa on hieman roiskunut ja jos olen tietämättäni jotakuta loukannut, pyydän anteeksi.

Mutta jos tarkoitat n. vuoden takaista arviotani K.K.Korhosen nettikeskustelutyylistä, niin siinä ei ole mitään anteeksipyydettävää ja voin sen allekirjoittaa edelleenkin.

... taas keskusteluna korhostasoiseksi minäminä sinäsinä -jankuttamiseksi.

Vastaapa asiaan jossain kohdassa. Mitä esim. se seikka ettei Vanhanen mitenkään ole rukannut lipposperuja olevaa Irak-politiikan linjaa kertoo siitä ettei Jäätteenmäelle löytynyt puolustajaa? Kertooko se että koko juttu oli vain vaalihöpinää?

• Emeritus

"Miksi jäbä "vihaa" sinua niin suunnattomasti?
        Silloinhan jäbän väite menee ihan uusiin puihin."
        ------------------------------
        En usko Jäbän minua suunnattomasti vihaavan, paremminkin häntä pännii, kun minä oion hänen fiktioitaan, joita hän kaiken lisäksi tarjoilee faktoina. Sen lisäksi hän sairastaa kepukaunaa, joten minä keskustalaisena olen luonnollinen vihamielisyyden kohde. Ja sitten on vielä eräs juttu kokoomuksen chattiajoilta, jota en nyt ota esille, ettei Jäbä taas revi pelihousujaan.

Kokoomuksen chatti suljettiin muistaakseni 2002 syksyllä, eikä sähköpostiarkistoni yltänyt sinne asti. Vaihdoimme asiasta muutaman e-mailin.

Tämän enempää en sinulle puskajussille vastaile.

• 30 ääntä
        Emeritus kirjoitti:

"Miksi jäbä "vihaa" sinua niin suunnattomasti?
        Silloinhan jäbän väite menee ihan uusiin puihin."
        ------------------------------
        En usko Jäbän minua suunnattomasti vihaavan, paremminkin häntä pännii, kun minä oion hänen fiktioitaan, joita hän kaiken lisäksi tarjoilee faktoina. Sen lisäksi hän sairastaa kepukaunaa, joten minä keskustalaisena olen luonnollinen vihamielisyyden kohde. Ja sitten on vielä eräs juttu kokoomuksen chattiajoilta, jota en nyt ota esille, ettei Jäbä taas revi pelihousujaan.

Kokoomuksen chatti suljettiin muistaakseni 2002 syksyllä, eikä sähköpostiarkistoni yltänyt sinne asti. Vaihdoimme asiasta muutaman e-mailin.

Tämän enempää en sinulle puskajussille vastaile.

Etkö kommentoi edes Anna Lindhin surmaa, josta sinun väitetään kirjoittaneen jotain sellaista, mitä edes puskasta-ampujakaan ei kehtaisi tehdä?

• Keskustademari kertoi sen mikä on ennenkin ollut tällä palstalla esillä eli Jäätteenmäen omat tuntemukset ja näkemykset yksin jättämisestä. Onko Jäätteenmäki siis täysin väärässä vai eikö hän vain ymmärrä politiikkaa? Vastaapa nyt Emeritus Keskustademarin kommenttiin.

• Jaba_43

Todistat melko vedenpitävästi kepulaisten kierouden. Muut kommentaattorit ovat jo olennaisen sanoneet, joten en viitsi toistaa.

Mitä jonkun esiin nostamaan vihaan tulee, niin sellaista en tunne. Vihatahan voi vain sellaista, mikä on itselle tärkeä, ja sinä tai kepu ette sitä minulle ole.

Sinun viljelemääsi termiin kepukaunastakin olen myös vastannut hyvin monta kertaa,joten ihmettelen, ettei viesti ole mennyt perille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      695
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56