Töitä BC-kortilla

RogerThat

Moi.

Te, jotka olette ajaneet BC-kortin autokoulussa 18 vuotiaana, niin oletteko saaneet kuljetustöitä mistään heti / puolen vuoden sisällä. Tai milloin vain?
Mua kiinnostaisi kuorma-autohommat, mutta mietityttää, että saakohan ilman työkokemusta miten hyvin töitä?

Eli kertokaahan kokemuksianne, kiitos. :)

11

3777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töitä..

      eihän niitä töitä saa jos ei oo korttia,ja kun oot 18-kesänen niin et saa vaikka ois kortti.itse tein niin ensin ha-kortti ja sitte töihin ja traktorilla ajoa ja muutakin maarakennus alaan liityvää,sitte työn antajalle porisemaan mites ois jos kortin ajas,saiskos töitä ratin takaa,ja sitä rataa .. nyt 24vuotiaana ja kortin 2 vuotta omistanuna voin sanoa että kannatti tehä näin.näkee heti jos töitä on ja homma kiinnostaa ajaa kortin,,jos ei niin säästyy rahaa.tai siis joo,,harrastatko la - puhelimia?

      • RogerThat

        En nyt ymmärrä mitä ajat kommentillasi takaa, mutta yritän vielä lukea viestisi uudelleen..
        "eihän niitä töitä saa jos ei oo korttia"


      • 4535354
        RogerThat kirjoitti:

        En nyt ymmärrä mitä ajat kommentillasi takaa, mutta yritän vielä lukea viestisi uudelleen..
        "eihän niitä töitä saa jos ei oo korttia"

        "Olen ajamassa BC-korttia ja olen kiinnostunut kuorma-auto/rekkahommista."
        Rekkaa ei saa ajaa C-kortilla.


      • RogerThat
        4535354 kirjoitti:

        "Olen ajamassa BC-korttia ja olen kiinnostunut kuorma-auto/rekkahommista."
        Rekkaa ei saa ajaa C-kortilla.

        Varsin tietoinen olen asiasta ja siksi pyrinkin armeijaan pääsemään kuljettajatutkintoon, jossa voisin ajaa BECE-kortin, jolla voisin ajaa rekkaa.
        Älkää nyt hyvät ihmiset takertuko pikkuseikkoihin, vaan jos jollain oikeasti on kokemuksia siitä asiasta mistä pyysin, niin he kertovat, muut seuraavat.

        Kiitti.


      • cat70
        RogerThat kirjoitti:

        Varsin tietoinen olen asiasta ja siksi pyrinkin armeijaan pääsemään kuljettajatutkintoon, jossa voisin ajaa BECE-kortin, jolla voisin ajaa rekkaa.
        Älkää nyt hyvät ihmiset takertuko pikkuseikkoihin, vaan jos jollain oikeasti on kokemuksia siitä asiasta mistä pyysin, niin he kertovat, muut seuraavat.

        Kiitti.

        onko tilanne nykyään muuttunut vai miten? Aikaisempina vuosina ainakin on tarvinnut ajaa kaksi vuotta kuorma-autoa ennenkuin saa rekkakortin? Siis nimenomaan ajaa kuormuria, ei vain omistaa c-kortin.


    • skandium

      Ajoin B-kortin opetusluvalla ja sain heti ensimmäisenä ajokortillisena kesänä rakennuskonevuokraamosta töitä, joissa osana työtä oli avolava-autolla ajamista.

      Seuraavan talvena kävin korottamassa B-korttini C:hen, mikä on mahdollista 4 ajotunnilla ja 12 teoriatunnilla, jos on ollut B-kortti vähintään puoli vuotta. Sain sitten seuraavaksi kesäksi kuljetusliikkestä pakettiautolla ajamista, jota tuskin olisin saanut ilman C-korttia. Nimittäin keväällä, kun minulle luvattiin työpaikka, ei vielä tiedetty ajaisinko kuorma-autoa vai pakettiautoa. Ajoinkin työsuhteen lopussa kuorma-autoksi rekisteröityä Transitia, joten C-kortti ei ole missään nimessä aivan hukkaan mennyt...

      • RogerThat

        Tässä asiallinen viesti, kiitos. :)

        Mä pidän hyvin paljon ajamisesta niin autolla kuin kaksipyöräiselläkin, joten oikein mielelläni hankkisin jotain ajoduunia.
        Tuollainen pakettiautohomma tai jokin muu homma sopisi oikein hyvin. Jos vaikka ensi kesänä yrittäisi saada töitä ajohommista.

        Muita kokemuksia? :)


      • skandium
        RogerThat kirjoitti:

        Tässä asiallinen viesti, kiitos. :)

        Mä pidän hyvin paljon ajamisesta niin autolla kuin kaksipyöräiselläkin, joten oikein mielelläni hankkisin jotain ajoduunia.
        Tuollainen pakettiautohomma tai jokin muu homma sopisi oikein hyvin. Jos vaikka ensi kesänä yrittäisi saada töitä ajohommista.

        Muita kokemuksia? :)

        Sen takia se C-kortti helpottaa asiaa, koska B-kortillisia ajotyön hakijoita on niin paljon, että pelkällä B-kortilla on huonot mahdollisuudet löytää mitään varsinaista ajohommaa. Tietysti rakennuskonevuokraamot yms. joissa ajaminen on vain osa työtä, saattavat ottaakin, mutta pakettiautolähetit jne. ottavat usein entisiä työntekijöitään, tuttuja tai enemmän vuosissa ajaneita.

        Kuorma-auton rattiin on vähemmän tarjokkaita, joten ainakin pääkaupunkiseudulla olisi päässyt aika helposti ajamaan kuorkkia etenkin jos yötyö olisi sopinut. Suosittelen ottamaan Keltaiset sivut tai Yrityshakemiston käteen ajoissa keväällä ja soittamaan firmoja oma-aloitteisesti läpi, koska työvoimatoimiston Mol.fi-sivuilla tai lehdessä oleviin ilmoituksiin tulee aina enemmän ehdokkaita. Jos itse on aktiivinen, niin voi päästä puhumaan mahdollisen työnantajan kanssa ensimmäisenä ennen kuin varsinaista hakua kesätyöntekijästä/-tekijöistä on edes aloitettu, jolloin mahdollisuus työpaikkaan on usein merkittävästi parempi.


    • santte

      monet ei ota töihin heti koska sulla on sillon väliaikanen kortti voimassa.. monesti ottava töihin vasta II vaiheen jälkeen. (eli sillon ko sulla on oikea 50v kortti)

    • karkoski

      ei ole tiedossani, mutta tuskinpa se älyttömästi 80-luvun loppupuolen rakennusbuumista eroaa..

      Eli itse menin silloin Helsinkiin kesätöihin. Malmin työkkärin seinällä oli PALJON ilmoituksia avoimista paikoista. Muutamissa ei vaadittu minkäänlaista aiempaa työkokemusta. Tartuin niihin.. se kesä meni siten, että muutamien huonojen työnantajien jälkeen löytyi se talo, jossa olin ensimmäiset 5 vuotta. Yleensähän ne talot, jotka ei vaadi mitään aiempaa kokemusta, on niitä, joilla ei ole vara vaatia yhtään mitään, koska muutoin sinne ei ketään saataisi..

      Mutta mielestäni se kannattaakin alussa ottaa ihan vaan siltä kannalta, että hakee sitä kokemusta, ja katselee samalla parempia mahdollisuuksia.. itse katselisin ehkä kokonaan muita hommia, jos voisin siihen hetkeen vielä palata...;)))

    • Anonyymi

      Jep.Ja nyt vaaditaan ammattipätevyys kortti..hinta 2300€ ja kun mietitään c kortin hintaa..n 1500 kortin uusiminen ja muut 300€ Hyvin on hoidettu asiat köyhälle💥Koulutus tuohon on tuurin kauppaa jos hakee te toimistoista tai vastaavista..Suomessa osataan tehdä työnteko vaikeaksi👿

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe