ammattiliitto? työttömyyskassa?

TyhmäKysymys

Moi,
onko liittoa johon esim. ohjelmoija voisi liittyä???

En tarkoita mitään tietotekniikan liittoa tms. vaan ihan sellaista ammattiliittoa johon kuuluisi esim. työttömyyskassa???

Jos ko. liitto löytyy, niin onko tällä alalla ihan typerää liittyä sellaiseen, koska töitä kuitenkin nykyaikana ainakin on näköjään tarjolla???

Vastatkaa pyydän... Painostavat nykyisellä työpaikalla liittymään johonkin liittoon (ei oo tätä alaa) ja mä en haluis liittyy siihen sen alan liittoon (kesätyö) joten liittyisin mieluummin oman alan liittoon jos semmonen on...

17

21893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjuska

yksityiseen liittoon vuosimaksu on 45 euroa
      se on todella halpa.

• jesse

ns. loimaan liitto on ihan riittävä.ei inssi liittokaan aja jäseniensä etuja, ittestä on palkankorotukset ym. kiinni.

• TyhmäKysymys
        jesse kirjoitti:

ns. loimaan liitto on ihan riittävä.ei inssi liittokaan aja jäseniensä etuja, ittestä on palkankorotukset ym. kiinni.

Siis onks toi loimaan liitto ihan tällekin alalle soveltuva liitto???

Mites toi inssi liitto... En mä oo mikään inssi... Musta tulee Filosofian maisteri tietojenkäsittelytieteessä...

Mikä liitto mulle siis sopii???

• TyhmäKysymys

Mikä on yksityinen liitto??? Mistä löydän tietoa??? Mikä on ton tarkoittamasi liiton nimi, ei kait se nyt mikään "yksityinen liitto" ole...

• Marjuska
        TyhmäKysymys kirjoitti:

Mikä on yksityinen liitto??? Mistä löydän tietoa??? Mikä on ton tarkoittamasi liiton nimi, ei kait se nyt mikään "yksityinen liitto" ole...

sivu
        www.ytk.fi

• Liitto

No haluat muutakin kuin pelkän työttömyyskassan edut, niin liity Tietoväki -liittoon. www.tietovaki.fi. On STTK:n alainen liitto ja se sisältää työttmyyskassan. On suht edullinen jäsen maksu ja ERTO:n verrattuna naurettavan halpa. ERTO = erityisalojen ammattiliitto, johon moni IT-tekniikan ihminen on liittynyt.

• jesse

ymmärrän avopuolisoani joka saattaa hoitovirheeseen syyllistyessään tarvita liiton lakiapua. Mulla on vähän sellanen tunne että itse työpaikkoja kilpailuttamalla homma hoituu, olen inssi ja koko valmistumisen jälkeisen ajan liitto on tuloksetta itkenyt matka-ajan korvauksista, tuloksetta.Olen aiemmalta koulutukseltani teknikko, kamu luki kanssa inssiksi mutta ei sen kannata mainita siitä työpaikallaan, toimihenkilön matka-ajan palkka on parempi kuin ylemmän toimihenkilön.

• 4tt4
        jesse kirjoitti:

ymmärrän avopuolisoani joka saattaa hoitovirheeseen syyllistyessään tarvita liiton lakiapua. Mulla on vähän sellanen tunne että itse työpaikkoja kilpailuttamalla homma hoituu, olen inssi ja koko valmistumisen jälkeisen ajan liitto on tuloksetta itkenyt matka-ajan korvauksista, tuloksetta.Olen aiemmalta koulutukseltani teknikko, kamu luki kanssa inssiksi mutta ei sen kannata mainita siitä työpaikallaan, toimihenkilön matka-ajan palkka on parempi kuin ylemmän toimihenkilön.

Mitäs helvetin merkitystä sillä on onko inssi vai ei ja onko toimihenkilö vai ylempi toimihenkilö?

• Hu huu

Ehottomasti liitton. Vaikka siivoojien. kuha liitut voit sen muuttaa. Itse olen korkeakoulun käynyt ja en koulutusta vastaavassa työssä ole, muuta hommaa teen. Mut aina liittoon!

• James

Itse en kyllä tällä alalla usko liittoihin, olisi eri asia jos olisi metsä- tai metallialalla joilla on vanhat ja vahvat liitot. En usko, että liitto pystyy tarjoamaan mitään muuta kuin lakimies apuja jotka nekin ovat siinä ja siinä tarviiko tavallinen työntekijä jolla on sopimukset kunnossa niitä.

Itse kuulun vain tuohon ytk:hon, jotta sitten tipahtaa ansiosidonnaista jos käy hassusti, liiton vuosimaksun käytän mielummin heti...

• TyhmäKysymys

mäkin oon vähän samaa miettiny...
        Yrittivät duunipaikalta houkutella PAM:n jäseneks. Ei vaan oikeen nappaa minkään kesäduunin nyt kyseessä ollessa...

YTK:n ajattelin liittyy vasta sitten kun opiskelut on ihan lähellä loppujaan ja alkaa olla enemmän duuniakin säännöllisesti.

Tässä vaiheessa siitä ei oíkein oliskaan viel hyötyy (mun mielestä), koska opiskeluu on vielä "jokunen vuosi" jäljellä ja loppuajasta mulla onkin jo koulun takia harjoitteluduunii sen verran että sitten saankin jo riittävästi työaikaa kerättyy jotta jos pääsis hassusti käymään valmistumisen jälkeen niin sitten olis joku tuki ja turva. On vaan tässä vähän semmonen "kutina", että sitä duunii kyllä olis kunhan vaan kerkees tehdä...

Eli mun mielestä mun olis typerää liittyä PAM:iin tässä vaiheessa (tai ikinä). Toi kesäduuni jatkuu kuiteski vaan muutaman kuukauden nyt ja sitten seuraavan kerran kun teen enemmälti duunia (ens vuonna alkuvuodesta alkaen) niin sitten ne on oman alan juttuja ja kertyishän niistä niitä työaikoja, mutta kun ei taida olla tarvetta nyt... Mullakin kuiteskin nyt menis tohon Pamiin loppuvuoden aikana jotain 100E. Silläkin rahalla opiskelija tekee jotain aivan paljon parempaa...

Elikkä missäs vaiheessa mun sitten kannattais liittyy tuohon ytk:hon? Sittenkö vasta kun on vakiduuni vai jo opiskelun loppuvaiheessa?

• James
        TyhmäKysymys kirjoitti:

mäkin oon vähän samaa miettiny...
        Yrittivät duunipaikalta houkutella PAM:n jäseneks. Ei vaan oikeen nappaa minkään kesäduunin nyt kyseessä ollessa...

YTK:n ajattelin liittyy vasta sitten kun opiskelut on ihan lähellä loppujaan ja alkaa olla enemmän duuniakin säännöllisesti.

Tässä vaiheessa siitä ei oíkein oliskaan viel hyötyy (mun mielestä), koska opiskeluu on vielä "jokunen vuosi" jäljellä ja loppuajasta mulla onkin jo koulun takia harjoitteluduunii sen verran että sitten saankin jo riittävästi työaikaa kerättyy jotta jos pääsis hassusti käymään valmistumisen jälkeen niin sitten olis joku tuki ja turva. On vaan tässä vähän semmonen "kutina", että sitä duunii kyllä olis kunhan vaan kerkees tehdä...

Eli mun mielestä mun olis typerää liittyä PAM:iin tässä vaiheessa (tai ikinä). Toi kesäduuni jatkuu kuiteski vaan muutaman kuukauden nyt ja sitten seuraavan kerran kun teen enemmälti duunia (ens vuonna alkuvuodesta alkaen) niin sitten ne on oman alan juttuja ja kertyishän niistä niitä työaikoja, mutta kun ei taida olla tarvetta nyt... Mullakin kuiteskin nyt menis tohon Pamiin loppuvuoden aikana jotain 100E. Silläkin rahalla opiskelija tekee jotain aivan paljon parempaa...

Elikkä missäs vaiheessa mun sitten kannattais liittyy tuohon ytk:hon? Sittenkö vasta kun on vakiduuni vai jo opiskelun loppuvaiheessa?

Joo, no ei sun ainakaan PAM:iin kannata liittyä se on selvä se! Itse en kesätöissä, enkä vielä edes harjoittelussa ajatellut asiaa. Jos harjoittelusi on opiskelusi viimeinen vaihe ja jatkat siitä suoraan vaki duuniin niin kannattaa varmaan jo harjoittelu aikana liittyä kassaan jotta tuo 10 kk:n karessiaika "kuluu" mahd. nopeasti. Mutta kannattaa laskea, että työssäolo ehto täytyy eli ei maksa turhasta.

Liitto saattaa olla hyvä vaihtoehto sitten kun on ehkä vähän korkeammalla tasolla yrityksessä eli on jonkin näköistä vastuuta ja ehkä jopa käsittelee yritykselle arvokkaita tietoja. Tällöin saattaa helposti riitatilanteista työnantajan kanssa tulla monimutkaisia jolloin lakimiesapu saattaa olla mukava etu.

• zvona

Eli, erona on siis se, mitä olet opiskellut ja mitä teet.
      Tradenomi - Tradenomiliitto, TRAL(AKAVA)
      Insinööri - Insinööriliitto, IL(AKAVA)
      Teekkari - Tekniikan Akateemisten Liitto, TEK(AKAVA)

Siinä siis tutkintopohjaisia liittoja, joista valmistuu tietotekniikan/-käsittelyn ihmisiä.
      Vaihtoehtoja :
      Erityisalojen toimialaliitto, ERTO(STTK)
      Mediaunioni, MDU(STTK)

Joihin liittyy tietoteknistä alaa sivuuttavat tai tutkintoa vaille jääneet ihmiset, pääasiassa _toimihenkilöt_

Kehotan vakavasti harkitsemaan oman edunvalvonnan vuoksi AKAVAlaisia jäsenjärjestöjä. SAK:hon päin ei kannata edes katsoa.

-zvona

• zvona

Huomasin tarkemman lueskelun jälkeen, että olet yliopistopuolelta. Jäi myös mainitsematta eräs toimialaliitto, mikä vetää teikäläisiä jonkin verran puoleensa, eli Tietotekniikan liitto, TTL.

Siinä siis. Korkeakoulututkinnon suorittaneena, kannattaa soitella AKAVAan päin ja kysellä hieman neuvoa. Myös vierailu osoitteessa http://www.akava.fi varmasti auttaa :)

• juse
        zvona kirjoitti:

Huomasin tarkemman lueskelun jälkeen, että olet yliopistopuolelta. Jäi myös mainitsematta eräs toimialaliitto, mikä vetää teikäläisiä jonkin verran puoleensa, eli Tietotekniikan liitto, TTL.

Siinä siis. Korkeakoulututkinnon suorittaneena, kannattaa soitella AKAVAan päin ja kysellä hieman neuvoa. Myös vierailu osoitteessa http://www.akava.fi varmasti auttaa :)

eujen ajaminen..taitaa olla itsestä kiinni ei liitosta.YTK sanon mä.Inssiliitto toimikoon esimerkkinä miten matka ajan palkka on hoidettu...

• _Teemu
        juse kirjoitti:

eujen ajaminen..taitaa olla itsestä kiinni ei liitosta.YTK sanon mä.Inssiliitto toimikoon esimerkkinä miten matka ajan palkka on hoidettu...

Jos olet valmistunut tietojenkäsittelytieteestä, oikea olisi osoite TEK ja siellä Suomen Matemaatikko-, Fyysikko- ja Tietojenkäsittelytieteilijäliitto:
        http://www.smfl.fi/liittyminen.php

• 34234

Toimihenkilöunioni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7265
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      63
      5288
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4894
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4045
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3996
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3883
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3598
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      41
      3243
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52