Mobil 0W-40 ja 5W-50

Kumpaa

Kyseessä uusi auto ja viimeisintä moottoritekniikkaa mutta ei turboa. Öljyn vaihtoväli on noin vuosi ja noin 15tkm. Ajo on melko kevyttä. Millä perusteella oikein noiden kahden öljyn välillä pitäisi valita. Huollossa korjaamopäällikön mukaan molemmat on ihan OK ja molempia käytetään. Olisiko jotain syytä valita kuitenkin juuri toinen?

45

27265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geemies

      5W-50 on minusta turhan paksua uuteen autoon, ja muutenkin toi mobili on vähän vanhentunut tuote, sitä suosii lähinnä teinipojat joille isommat numerot on aina paremmat. Pistä 0W-40 mobil, se on huippuöljy. Monissa uusissa autoissa suositus on jopa 0W-30 tai 5W-30. Yleensähän huolto valitsee öljyt uusiin autoihin, eikä jätä sitä asiakkaan huoleksi?

      • Älä maksa turhasta

        Juu, huolto valitsee: KALLEINTA! Pisnestä.

        Usko vain huoltopäällikköä: laita kumpaa tahansa, moottorin elinikä (siltä osin, kuin se öljystä riippuu) on molemmilla paljon pidempi, kuin muulla osalla autoa.

        Jos moottorisi joskus hajoaa, vikana on vesiletkun halkeamisesta johtuva ylikuumeneminen tai hammashihnavauriosta johtuva melko laaja tuho. Kolmas mahdollisuus on kylmän moottorin rääkkäämisestä johtuvat äkkinäiset lämpökuormat. Syynä ei koskaan ole "liian huono öljy". Sensijaan öljyn puute se voi olla.


      • Antti

        Älä laita 5W-50:stä uuteen autoon. Se on "paksua" kuumana, mikä lisää myös polttoaineen kulutusta.


      • Sampola
        Antti kirjoitti:

        Älä laita 5W-50:stä uuteen autoon. Se on "paksua" kuumana, mikä lisää myös polttoaineen kulutusta.

        höpö.
        Mikään öljy ei ole liian paksua normaali käyttölämpötilassa.


      • Jaska
        Sampola kirjoitti:

        höpö.
        Mikään öljy ei ole liian paksua normaali käyttölämpötilassa.

        Amiksiin pitäisi saada kielenopetusta:
        "normaalikäyttölämpötila" on yhdyssana.


      • Six
        Sampola kirjoitti:

        höpö.
        Mikään öljy ei ole liian paksua normaali käyttölämpötilassa.

        5w-50 öljyn käyttö lisää nykymoottorissa jo pelkästään bensankulutusta niin, että tulee pitkällä vaihtovälillä kalliiksi. Lisäksi joihinkin moottoreihin tuollaisen laittaminen on yksiselitteisesti kielletty, koska öljy on kuumana liian paksua => ei voitele kunnolla.

        Kyllä 5W-50 kuuluu vanhoille autoille, uusiin sitä ei ole mitään syytä laittaa.


      • voisi
        Six kirjoitti:

        5w-50 öljyn käyttö lisää nykymoottorissa jo pelkästään bensankulutusta niin, että tulee pitkällä vaihtovälillä kalliiksi. Lisäksi joihinkin moottoreihin tuollaisen laittaminen on yksiselitteisesti kielletty, koska öljy on kuumana liian paksua => ei voitele kunnolla.

        Kyllä 5W-50 kuuluu vanhoille autoille, uusiin sitä ei ole mitään syytä laittaa.

        Tästä voisi päätellä, että tällaisen nykyauton moottori ei saa kunnon voitelua, ennen kuin öljy lämpenee n. 100 asteiseksi, missä tuo SAE 30 lukema on määritelty. Ts. auto, jolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja kerrallaan, kuluisi moottoristaan suhteettoman paljon.

        Ei kai se ihan näinkään voi olla?


      • geemies
        voisi kirjoitti:

        Tästä voisi päätellä, että tällaisen nykyauton moottori ei saa kunnon voitelua, ennen kuin öljy lämpenee n. 100 asteiseksi, missä tuo SAE 30 lukema on määritelty. Ts. auto, jolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja kerrallaan, kuluisi moottoristaan suhteettoman paljon.

        Ei kai se ihan näinkään voi olla?

        Miksei, niinhän se juuri on! Lämpimällä koneella ja öljyllä ajaminen kuluttaa kaikkein vähiten. Joku 200tkm kovaa matka-ajoa ajettu moottori voi olla kunnoltaan parempi kuin 50tkm kaupungissa puolilämpimänä ajettu kauppakassi. Sentakia huvittaakin tuo yksisilmäinen kilometreihin tuijottaminen auton arvoa määriteltäessä. Tietty joku hyvä 0W-öljy auttaa voitelua puolilämpimänä.


      • Jamppa1
        geemies kirjoitti:

        Miksei, niinhän se juuri on! Lämpimällä koneella ja öljyllä ajaminen kuluttaa kaikkein vähiten. Joku 200tkm kovaa matka-ajoa ajettu moottori voi olla kunnoltaan parempi kuin 50tkm kaupungissa puolilämpimänä ajettu kauppakassi. Sentakia huvittaakin tuo yksisilmäinen kilometreihin tuijottaminen auton arvoa määriteltäessä. Tietty joku hyvä 0W-öljy auttaa voitelua puolilämpimänä.

        näin. Kilometrit ei paljoa autosta kerro. Mitähän ne ajoi labrassa bemarin bensakoneella, tais olla pari miljoonaa kilsaa pelkillä huolloilla. Että eiköhän se ole tämä talvi ja kaupunkinylkyttäminen kun autoa eniten rassaa.


      • voisi
        geemies kirjoitti:

        Miksei, niinhän se juuri on! Lämpimällä koneella ja öljyllä ajaminen kuluttaa kaikkein vähiten. Joku 200tkm kovaa matka-ajoa ajettu moottori voi olla kunnoltaan parempi kuin 50tkm kaupungissa puolilämpimänä ajettu kauppakassi. Sentakia huvittaakin tuo yksisilmäinen kilometreihin tuijottaminen auton arvoa määriteltäessä. Tietty joku hyvä 0W-öljy auttaa voitelua puolilämpimänä.

        Joo. Toki näin on aina ollut, mutta yritin sanoa sitä, että jos edelläväitetty pitää paikkansa, niin juuri nämä nykyautot olisivat erityisen herkkiä tällaiselle lyhyiden ajomatkojen aiheuttamalle liialliselle kulumiselle.

        Vanhat autot eivät niinkään, koska sietäisivät täten paremmin paksua öljyä. Vai mitä?


      • Jamppa1
        voisi kirjoitti:

        Joo. Toki näin on aina ollut, mutta yritin sanoa sitä, että jos edelläväitetty pitää paikkansa, niin juuri nämä nykyautot olisivat erityisen herkkiä tällaiselle lyhyiden ajomatkojen aiheuttamalle liialliselle kulumiselle.

        Vanhat autot eivät niinkään, koska sietäisivät täten paremmin paksua öljyä. Vai mitä?

        olla näin. Wanhoissa taas se väljistyminen kiihdyttää kulumista kun osat kolisee keskenään.


      • Six
        voisi kirjoitti:

        Tästä voisi päätellä, että tällaisen nykyauton moottori ei saa kunnon voitelua, ennen kuin öljy lämpenee n. 100 asteiseksi, missä tuo SAE 30 lukema on määritelty. Ts. auto, jolla ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja kerrallaan, kuluisi moottoristaan suhteettoman paljon.

        Ei kai se ihan näinkään voi olla?

        Kyllä se on juuri näin kuin sanot. Ylivoimainen valtaosa autoilusta ajetaan kuitenkin kuumalla öljyllä, jolloin voitelun pitää pelata. Kylmässä voitelun taas takaa uusi, huippunykyaikainen,vähäkitkainen ohut öljy. Tämä öljy on juoksevampaa myös kylmässä kuin vanhan teknologian 5W-50 tavara.

        On myös syytä huomata, että SAE30 öljy on juoksevampaa jo 50 C -lämmössä, eli ei tarvitse odotella sinne 100 asteeseen saakka että öljyn edut tulevat näkyviin.


    • kors

      Mobil 0W-40, tätä, tai 0w-30.


      50 on hytraullisille venttiilinohjaimille ja venttiilien varsille liian paksua.
      Syntyy puutteellinen voitelu kun öljy ei mene pienempiin rakoihin.

      Kysy huollosta jos et usko.

      (tietysti ei mikään heti hajoa, mutta 50 vie polttoainettakin enemmän, kuin säästää hinnassa)

      • kors

        Kaverini vaihtoi Astraan, meni öljypohjasta kierteet,
        on kai alumiiniä.

        Ei tule 50 vuoteen takaisin yhden vaihdon säästö.


    • kaikille!

      asiallisesti vastanneille. Aion käyttää Mobil 0W-40 autossani. Autossani ei muuten ole jakohihnaa enkä todellakaan kylmänä anna sikaa kuten muulloinkaan. Hyvää kesää kaikille!

      • Mobililainen

        Tietysti M-1 5w-40 on yksi vaihtoehto, mutta "nolla vee" on talvella parempaa.


    • Tomppa

      ...talvellakin ero on hyvin pieni. Periaatteessa viisikymppinen kestää paremmin korkeissa lämpötiloissa, mutta meikäläisissä oloissa asialla ei ole merkitystä.

      Kesällä 0-40 ei ole missään suhteessa parempaa, joten 5-50 kannattaa ostaa edullisemman hinnan takia. Itse ajan sillä ympäri vuoden, vanhemmassa autossani kiertää 10-40 vuoden ympäri.

      • tyyt

        anna mun kaikki kestää ,hehe ,kun ei mitään asioista ,ko, tiedä niin semmoiset on puheet ,ikää tuli ainakin päivä lisää kun nauratti teidän öljyiset puheet ,hyvä ettei kiksejä saanut.


      • Six

        Uusi, huippunykyaikainen 0W-30 tai 5W-30 -öljy kestää jopa paremmin kuumissa lämpötiloissa kuin vanhat öljyt. Öljy on toki ohuempaa (kuten uusilla autoilla pitääkin), mutta se ei leikkaudu. Muistan jostakin lukeneeni, että Ferrari käyttää F1-autoissaan Shell 5W-20 öljyä!

        5W-50 on halvempaa, mutta sitä käyttämällä polttoaineen kulutus kasvaa niin, että tulee lopulta kalliimmaksi. Lisäksi öljy ei mahdu kiertämään uusien moottoreiden kaikissa voitelua vaativissa kohteissa, kun on niin pienet toleranssit ja voitelukanavat.


      • höpsistäkukkuu
        Six kirjoitti:

        Uusi, huippunykyaikainen 0W-30 tai 5W-30 -öljy kestää jopa paremmin kuumissa lämpötiloissa kuin vanhat öljyt. Öljy on toki ohuempaa (kuten uusilla autoilla pitääkin), mutta se ei leikkaudu. Muistan jostakin lukeneeni, että Ferrari käyttää F1-autoissaan Shell 5W-20 öljyä!

        5W-50 on halvempaa, mutta sitä käyttämällä polttoaineen kulutus kasvaa niin, että tulee lopulta kalliimmaksi. Lisäksi öljy ei mahdu kiertämään uusien moottoreiden kaikissa voitelua vaativissa kohteissa, kun on niin pienet toleranssit ja voitelukanavat.

        5-50 on hyvä kesäöljy KAIKKIIN moottoreihin,talviöljy 0-40,muut käyttäköön vaikka tervaa


      • Jamppa1
        höpsistäkukkuu kirjoitti:

        5-50 on hyvä kesäöljy KAIKKIIN moottoreihin,talviöljy 0-40,muut käyttäköön vaikka tervaa

        ja alusta kannattaa suojata jäteöljyllä ja maalipinta pestä fairyllä, ihan yhtä totta.


      • puhut tte
        Jamppa1 kirjoitti:

        ja alusta kannattaa suojata jäteöljyllä ja maalipinta pestä fairyllä, ihan yhtä totta.

        vähän mutta asiaa,,joo jamppa olet ammattialan miehiä tiedetään,vivahteita on lukemattomia,tiedetään,keskustelu on päättymätöntä,haluttaessa,,,tied.
        kukkuu,,


      • Six
        höpsistäkukkuu kirjoitti:

        5-50 on hyvä kesäöljy KAIKKIIN moottoreihin,talviöljy 0-40,muut käyttäköön vaikka tervaa

        "5-50 on hyvä kesäöljy KAIKKIIN moottoreihin,talviöljy 0-40,muut käyttäköön vaikka tervaa"

        => oikea sanamuoto on tietenkin KAIKKIIN YLI 15 VUOTTA VANHOIHIN MOOTTOREIHIN.

        Sitäpaitsi käsitteet "kesäöljy" ja "talviöljy" ovat poistuneet käytöstä jo mainitut 15 vuotta sitten. Nykyään käytetään tietenkin samaa öljyä vuoden ympäri, ovathan vaihtovälitkin jo tyypillisesti 20.000 tai 30.000 km.


      • -kuu
        Six kirjoitti:

        "5-50 on hyvä kesäöljy KAIKKIIN moottoreihin,talviöljy 0-40,muut käyttäköön vaikka tervaa"

        => oikea sanamuoto on tietenkin KAIKKIIN YLI 15 VUOTTA VANHOIHIN MOOTTOREIHIN.

        Sitäpaitsi käsitteet "kesäöljy" ja "talviöljy" ovat poistuneet käytöstä jo mainitut 15 vuotta sitten. Nykyään käytetään tietenkin samaa öljyä vuoden ympäri, ovathan vaihtovälitkin jo tyypillisesti 20.000 tai 30.000 km.

        joo neo niitä kalliita "longlaifia,tiijä oikein tarpeeksi usein kun vaihtaa niin halvemmillakin tieten toimeen tulee ,niin jos itse vaihtaa


      • ...kaa
        -kuu kirjoitti:

        joo neo niitä kalliita "longlaifia,tiijä oikein tarpeeksi usein kun vaihtaa niin halvemmillakin tieten toimeen tulee ,niin jos itse vaihtaa

        Toki halvat marketöljyt voi (ja saattaa kannattaakin) vaihtaa aina tankkauksen yhteydessä...


      • qweqa
        ...kaa kirjoitti:

        Toki halvat marketöljyt voi (ja saattaa kannattaakin) vaihtaa aina tankkauksen yhteydessä...

        Markettiöljyt käyvät siihen asti kun ymmärtää että ne kuluttavat polttoainetta enemmän.

        Eli kun halvalla saa, maksaa osamaksuna takaisin, korkojen kanssa.

        Mutta kaikki ei usko kuin itseensä,
        vaikka eivät osaa kuin öljyä purkista kaataa ja
        välillä menee öljykin moottorin päälle ja seuraavaksi jakohihnaan.


      • lux
        ...kaa kirjoitti:

        Toki halvat marketöljyt voi (ja saattaa kannattaakin) vaihtaa aina tankkauksen yhteydessä...

        ja tankkauksen välissä


      • kol
        qweqa kirjoitti:

        Markettiöljyt käyvät siihen asti kun ymmärtää että ne kuluttavat polttoainetta enemmän.

        Eli kun halvalla saa, maksaa osamaksuna takaisin, korkojen kanssa.

        Mutta kaikki ei usko kuin itseensä,
        vaikka eivät osaa kuin öljyä purkista kaataa ja
        välillä menee öljykin moottorin päälle ja seuraavaksi jakohihnaan.

        kaada oljy ensin koneeseen ja vasta sitte olvi kurkkuun


      • Jamppa1
        puhut tte kirjoitti:

        vähän mutta asiaa,,joo jamppa olet ammattialan miehiä tiedetään,vivahteita on lukemattomia,tiedetään,keskustelu on päättymätöntä,haluttaessa,,,tied.
        kukkuu,,

        så?


      • Tomppa
        Six kirjoitti:

        Uusi, huippunykyaikainen 0W-30 tai 5W-30 -öljy kestää jopa paremmin kuumissa lämpötiloissa kuin vanhat öljyt. Öljy on toki ohuempaa (kuten uusilla autoilla pitääkin), mutta se ei leikkaudu. Muistan jostakin lukeneeni, että Ferrari käyttää F1-autoissaan Shell 5W-20 öljyä!

        5W-50 on halvempaa, mutta sitä käyttämällä polttoaineen kulutus kasvaa niin, että tulee lopulta kalliimmaksi. Lisäksi öljy ei mahdu kiertämään uusien moottoreiden kaikissa voitelua vaativissa kohteissa, kun on niin pienet toleranssit ja voitelukanavat.

        Viskositeettiä kuvaava merkintä 5W-50 pähkinänkuoressa:

        Ensimmäinen luku (5) kertoo öljyn juoksevuuden kylmässä. Mitä pienempi luku, sen parempi juoksevuus kylmässä eli sitä laihempaa on öljy kylmänä. Käytännössä 5 on jo riittävä vuoden ympäri, eihän ole paljonkaan aikaa, kun talviöljyt olivat sae 10W-30. Koska markkinataloudessa ruuti pitää keksiä aina uudelleen, on kehitetty nämä nollaöljyt, joita voi toki käyttää, jos haluaa investoida öljyyn enemmän. Ovathan ne teoriassa parempia voitelemaan heti startista alkaen. Käytännön ero onkin sitten eri juttu, varsinkin, kun yhden almistajan vitonen voi olla todellisuudessa kolmosta ja toisen valmistajan nolla voi olla kakkosta.

        Jälkimmäinen luku (50) kertoo öljyn rakenteen säilymisestä korkeissa lämpötiloissa. Mitä suurempi luku, sitä paremmin öljy säilyttää rakenteensa kuumana eli sitä paksumpaa öljy on kuumana.

        Normaaliajossa meillä ei tarvita koskaan viiskymppistä öljyä. Kolmekymppinenkin riittäisi, mutta eihän siitä tietysti haittaakaan ole, joskushan autot vikaantuvatkin ja ylikuumenevat.

        Teoriassa siis 0W40 olisi parempi öljy talvella ja 5w50 parempi kesällä (olettaen, että muita eroja ei ole), mutta käytännössä kummassakin öljyssä on niin paljon toleranssia, että ei ole eroa, kumpaa käyttää. Mutta tietysti, jos pyrkii aina täydellisyyteen...


      • 0W-40
        Tomppa kirjoitti:

        Viskositeettiä kuvaava merkintä 5W-50 pähkinänkuoressa:

        Ensimmäinen luku (5) kertoo öljyn juoksevuuden kylmässä. Mitä pienempi luku, sen parempi juoksevuus kylmässä eli sitä laihempaa on öljy kylmänä. Käytännössä 5 on jo riittävä vuoden ympäri, eihän ole paljonkaan aikaa, kun talviöljyt olivat sae 10W-30. Koska markkinataloudessa ruuti pitää keksiä aina uudelleen, on kehitetty nämä nollaöljyt, joita voi toki käyttää, jos haluaa investoida öljyyn enemmän. Ovathan ne teoriassa parempia voitelemaan heti startista alkaen. Käytännön ero onkin sitten eri juttu, varsinkin, kun yhden almistajan vitonen voi olla todellisuudessa kolmosta ja toisen valmistajan nolla voi olla kakkosta.

        Jälkimmäinen luku (50) kertoo öljyn rakenteen säilymisestä korkeissa lämpötiloissa. Mitä suurempi luku, sitä paremmin öljy säilyttää rakenteensa kuumana eli sitä paksumpaa öljy on kuumana.

        Normaaliajossa meillä ei tarvita koskaan viiskymppistä öljyä. Kolmekymppinenkin riittäisi, mutta eihän siitä tietysti haittaakaan ole, joskushan autot vikaantuvatkin ja ylikuumenevat.

        Teoriassa siis 0W40 olisi parempi öljy talvella ja 5w50 parempi kesällä (olettaen, että muita eroja ei ole), mutta käytännössä kummassakin öljyssä on niin paljon toleranssia, että ei ole eroa, kumpaa käyttää. Mutta tietysti, jos pyrkii aina täydellisyyteen...

        Ei se (pieni) viskositeettiero vaan laatuero!
        Molemmat ko. Mobileista ovat hyviä, mutta Mobil1 0W-40 on ehdoton huippuöljy parhaasta kärkipäästä. Mihin käyttöön tahansa.

        Ei kannata säästellä öljylaadussa eikä vaihtoväleissä.


      • shc...
        0W-40 kirjoitti:

        Ei se (pieni) viskositeettiero vaan laatuero!
        Molemmat ko. Mobileista ovat hyviä, mutta Mobil1 0W-40 on ehdoton huippuöljy parhaasta kärkipäästä. Mihin käyttöön tahansa.

        Ei kannata säästellä öljylaadussa eikä vaihtoväleissä.

        mobil !

        miksi pitäisi vaihtaa a 4l: 38 euron 0w-40 öljy 15tkm:n välein kun longlife ohjelmalla HUOLETTA voit ajaa a 4l: 45 euron 0w-30 shc öljyillä 45tkm ?

        aikamoinen säästö longlifeä käytettäessä !

        t. 384tkm uskomattoman huolettomasti tdi:llä


      • geemies
        shc... kirjoitti:

        mobil !

        miksi pitäisi vaihtaa a 4l: 38 euron 0w-40 öljy 15tkm:n välein kun longlife ohjelmalla HUOLETTA voit ajaa a 4l: 45 euron 0w-30 shc öljyillä 45tkm ?

        aikamoinen säästö longlifeä käytettäessä !

        t. 384tkm uskomattoman huolettomasti tdi:llä

        Kyllä 0W-40 voisi ajaa 30tkm. Itse vaihdan 20tkm, ja öljy tuntuu vielä aivan hyvältä (bensa-auto).


      • Miksi pitäis?
        geemies kirjoitti:

        Kyllä 0W-40 voisi ajaa 30tkm. Itse vaihdan 20tkm, ja öljy tuntuu vielä aivan hyvältä (bensa-auto).

        Jos ajaa vuodessa 12tkm kuten minä on hiukan turhan pitkä toi longlife öljyn-vaihtoväli. Joten ne kannattaa kyllä vaihtaa kerran vuodessa, eikä sen mukaan mitä joku inssi on tehtaalla tuumaillut.


      • KoniKapina
        Miksi pitäis? kirjoitti:

        Jos ajaa vuodessa 12tkm kuten minä on hiukan turhan pitkä toi longlife öljyn-vaihtoväli. Joten ne kannattaa kyllä vaihtaa kerran vuodessa, eikä sen mukaan mitä joku inssi on tehtaalla tuumaillut.

        Mihin perustuu "kerran vuodessa" vaihtamisen kannattavuus? Ei mihinkään järkiperusteeseen, pelkkään öljykauppiaan bisneshenkiseen mainontaan.

        Luulottelun perusteenahan käytetään "öljyn sekaan kondensoituu vettä" -juttuun. Entä sitten? Sinnehän kondensoituu vettä heti vaihdon jälkeisen ensimmäisen käynnistyksen jälkeisillä sekunneilla! Moottorin ohipuhallushan koostuu pääosin vesihöyrystä hiilidioksidin lisäksi. Vesi sitten haihtuu öljystä pois, kunhan öljyn lämpötila vähän pidemmän ajon yhteydessä nousee yli sadan asteen.


      • kokenut
        KoniKapina kirjoitti:

        Mihin perustuu "kerran vuodessa" vaihtamisen kannattavuus? Ei mihinkään järkiperusteeseen, pelkkään öljykauppiaan bisneshenkiseen mainontaan.

        Luulottelun perusteenahan käytetään "öljyn sekaan kondensoituu vettä" -juttuun. Entä sitten? Sinnehän kondensoituu vettä heti vaihdon jälkeisen ensimmäisen käynnistyksen jälkeisillä sekunneilla! Moottorin ohipuhallushan koostuu pääosin vesihöyrystä hiilidioksidin lisäksi. Vesi sitten haihtuu öljystä pois, kunhan öljyn lämpötila vähän pidemmän ajon yhteydessä nousee yli sadan asteen.

        Vesi ei kovin helpolla haihdu, ainakaan kaikki vesi.

        On kokemusta aikoinaan kun automaattiryyppy syötti lyhyillä matkoilla bensiiniä liikaa.
        Bensiinin haihtuminenkin vaati noin 50 km ajomatkan.

        On myös kokemusta kun vaihtaa muutaman päivän seisseeseen autoon öljyt,
        ensiksi tule pohjarompusta valkoista mönjää, vaikka olisi ajettu 100 km ennen talliin ajoa.
        Sen kyllä tunnustan, että ei sitä kerry kuin 1-2 dl, vaikka olisi edellisestä vaihdosta se vuosi.

        Mutta jos on edellisestä vaihdosta muutama kuukausi talven pakkasillakin, ei tule vettä.

        Aikoinaan ”pikkupoikana” päästinkin pois vain puolilitraa öljyä, kuukausittain,
        joskus -60 luvulla kun opettelin autoasioita.
        Öljystä tuli notkeampaa ja käynnistyi pakkasessa paremmin.

        Mutta turhaa on öljyjä pelätä, jos vaihtaa suosituksien mukaisesti ja
        käyttää oikeaa viskositeettiä,
        ja aivan tavallisia laatuöljyjä.
        kyllä koneet kestävät.


      • KoniKapina
        kokenut kirjoitti:

        Vesi ei kovin helpolla haihdu, ainakaan kaikki vesi.

        On kokemusta aikoinaan kun automaattiryyppy syötti lyhyillä matkoilla bensiiniä liikaa.
        Bensiinin haihtuminenkin vaati noin 50 km ajomatkan.

        On myös kokemusta kun vaihtaa muutaman päivän seisseeseen autoon öljyt,
        ensiksi tule pohjarompusta valkoista mönjää, vaikka olisi ajettu 100 km ennen talliin ajoa.
        Sen kyllä tunnustan, että ei sitä kerry kuin 1-2 dl, vaikka olisi edellisestä vaihdosta se vuosi.

        Mutta jos on edellisestä vaihdosta muutama kuukausi talven pakkasillakin, ei tule vettä.

        Aikoinaan ”pikkupoikana” päästinkin pois vain puolilitraa öljyä, kuukausittain,
        joskus -60 luvulla kun opettelin autoasioita.
        Öljystä tuli notkeampaa ja käynnistyi pakkasessa paremmin.

        Mutta turhaa on öljyjä pelätä, jos vaihtaa suosituksien mukaisesti ja
        käyttää oikeaa viskositeettiä,
        ja aivan tavallisia laatuöljyjä.
        kyllä koneet kestävät.

        Vesi ei haihdu, jos öljyn lämpötila ei nouse yli sadan asteen, jos nousee, taatusti haihtuu ja ihan kaikki vesi! Öljyn lämpötila ei 50 km ajossa vielä nouse 100 asteeseen. Lisäksi se ei nouse sataan minkään kestoisella ajolla, jos termostaatti aukeaa liian aikaisin. Ennemmin siis pitäisi olla huolissaan termostaatin kunnosta, kuin kerran vuodessa tapahtuvasta öljyn vaihdosta.


      • Six
        KoniKapina kirjoitti:

        Vesi ei haihdu, jos öljyn lämpötila ei nouse yli sadan asteen, jos nousee, taatusti haihtuu ja ihan kaikki vesi! Öljyn lämpötila ei 50 km ajossa vielä nouse 100 asteeseen. Lisäksi se ei nouse sataan minkään kestoisella ajolla, jos termostaatti aukeaa liian aikaisin. Ennemmin siis pitäisi olla huolissaan termostaatin kunnosta, kuin kerran vuodessa tapahtuvasta öljyn vaihdosta.

        Mihin perustuu väitteesi, että haihtuakseen vesi vaatii yli 100 asteen lämpötilan?

        Nuolaise käsivarttasi, ja ala puhaltamaan siihen sen jälkeen. Huomaat, että kosteus alkaa nopeasti haihtumaan ja kas, pian käsivartesi on kuiva.

        Palovammoja et tuosta tempusta saa.


      • taphadu joka lämpötilassa
        KoniKapina kirjoitti:

        Vesi ei haihdu, jos öljyn lämpötila ei nouse yli sadan asteen, jos nousee, taatusti haihtuu ja ihan kaikki vesi! Öljyn lämpötila ei 50 km ajossa vielä nouse 100 asteeseen. Lisäksi se ei nouse sataan minkään kestoisella ajolla, jos termostaatti aukeaa liian aikaisin. Ennemmin siis pitäisi olla huolissaan termostaatin kunnosta, kuin kerran vuodessa tapahtuvasta öljyn vaihdosta.

        Vai miten on? Kihumiseen vedellä tarvitaan 100 normaali paineessa.


      • KoniKapina
        Six kirjoitti:

        Mihin perustuu väitteesi, että haihtuakseen vesi vaatii yli 100 asteen lämpötilan?

        Nuolaise käsivarttasi, ja ala puhaltamaan siihen sen jälkeen. Huomaat, että kosteus alkaa nopeasti haihtumaan ja kas, pian käsivartesi on kuiva.

        Palovammoja et tuosta tempusta saa.

        Jos öljyn sekaan on kondensoitunut merkittävä määrä vettä ja kun sitä koko ajan koneen käydessä höyrynä tulee lisää ja kun vielä muistaa, että vesi on öljyä painavampaa eli vesi alla ja öljy päällä, saattaa tulla siihen johtopäätökseen, että ei se vesi oikein sieltä alta pääse haihtumaan, vaikka kunka nuolisi, kun se öljy on siinä kantena. Mutta kun lämpötila nousee yli sadan, jo höyrystyy vesi!

        Kokeilehan itse: rasvaa se käsivartesi ja puhaltele sitten siihen. Eipä vain haihdu vesi. Siksihän niitä kaikenmaailman käsivoiteita ja naamarasvoja myydään. Voisit kysyä eukoltasi, hän saattaisi asian ymmärtää ilman nettikyselyjäkin.


      • Kahko
        Six kirjoitti:

        Uusi, huippunykyaikainen 0W-30 tai 5W-30 -öljy kestää jopa paremmin kuumissa lämpötiloissa kuin vanhat öljyt. Öljy on toki ohuempaa (kuten uusilla autoilla pitääkin), mutta se ei leikkaudu. Muistan jostakin lukeneeni, että Ferrari käyttää F1-autoissaan Shell 5W-20 öljyä!

        5W-50 on halvempaa, mutta sitä käyttämällä polttoaineen kulutus kasvaa niin, että tulee lopulta kalliimmaksi. Lisäksi öljy ei mahdu kiertämään uusien moottoreiden kaikissa voitelua vaativissa kohteissa, kun on niin pienet toleranssit ja voitelukanavat.

        En tiedä öljyistä hölkkäsen pölähtämää ja olen aina luullut että 5-50 on ainoa huippuöljy.Minulla on uusi henkilöauto ja vanha Hiace. Molemmissa olen käyttänyt samaa öljyä siinä uskossa että tämä öljy voitelee pakkasella paremmin Mitä nämä numerot oikeasti tarkoittavat ja voiko näitä öljyjä sekoittaa keskenään? Kyselee Täysin pihalla oleva


    • JJH

      Öljyn hyvyys ei määräydy viskositeettiluokituksen perusteella.

      Uuden auton moottoriin soveltuu hyvin myös viskositeetiltaan 0-luokan öljy.

      Tässä tapauksessa se(0W-40) tuottanee aavistuksen pienemmän polttoaineen kulutuksen kylmäkäynnistysten yhteydessä.

    • öljykoulussa

      0 w 40 uusiin bensa-autoihin
      tai 5 w 30 uusiin dieselautoihin------erittäin vanhoihin ja raskaaseen kalustoon puolisynteettinen 10 w 40

    • oilboy

      0W-40 noista kahdesta autoon, joka kuluta öljyä normaalia enempää. Toisaalta kun suomen talvet ovat aika leutoja, niin 5w-40 öljy on minun mielestä parasta, koska sen voi laittaa joka autoon, jos vaan luokitukset ovat sopivat.

    • 199000ajettuDas

      0W-40 paras valinta, kun merkki on Mobil1. 12,50/lt kun tuote otetaan korjaamonketjun tynnyristä.
      3,2lt suodatin ja vaihtotyö noin 80€ kieppeillä, kerran 1,5 vuoteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1516
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1399
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1318
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      220
      1189
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      321
      1051
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      291
      970
    9. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      76
      964
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    Aihe