Suomi oli viimeksi itsenäinen

Ennen Ruotsin valtaa.

Silloin tämän maan alueella asuvilla ihmisillä oli oman alueensa sotilaallinen ja taloudellinen hegemonia.

Niitä ei ole sen koommin enää ollut ja tuskin tulee olemaankaan.

Fenno-Skandian komeimmat miekat on löydetty suomalaisista haudoista, vain todella rikas ja sotilaallisesti vahva on voinut koristella jokapäiväisen aseensa.
Olen pahoillani, en voi tähän laittaa lähdeviitettä, toistan kuulopuheita.

4

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • back to school

Esihistoriallisen ajan yms. asiat ovat omaa luokkaansa.

Kyseessähän taitaa tässä olla EU:iin humahtanut Suomen entistä itsenäisyyttä vähättelevä lausuma.
      V.1917-1994 oli modernin suomalaisen itsenäisen kansallisen hyvinvointivaltion ja demokratian aikaa.

Nyt on yritetty kehnosti pystyttää Eurooppalaista supervaltaa, maakuntanaan tai lääninään SUomen entinen valtio. Kehnot tavoitteet ja kehno asia romahtivat Ranskan ja Hollannin kansojen oikeustajun ja demokraattisen vaalikeskustelun kautta.

• ...minä määrittelen itsenäisyyden.

Siksi toisekseen, ennen Ruotsin valtaa oleva aika ei Suomen osalta suinkaan ole esihistoriallista.

Historiallisia lähteitä vain on hiton vähän.

• The Misfits

mutta sitten Ruotsin vallan jälkeen oli jo autonomiaa eri asioihin, oli itsenäisyys sisäisissä asioissa vaikka ylin valtiovalta olikin Venäjän tsaarilla. Sitten kun vihdoin Venäjänkin valta murtui, kuului ylin valta Suomen kansalle eikä Suomi ollut enää minkään ulkopuolisen tahon lainsäädäntövallan alaisuudessa. Suurvallat ja -yhtymät eivät mahdistaan huolimatta voineet esim. parlamenteissaan tehdä päätöstä Suomen maatalouden asioista.

Valtiollinen itsenäisyys ei aina ole kaikille paras vaihtoehto eikä sen tarvitse koskaan olla absoluuttista - se nyt ei ole mahdollista ei hyvää eikä tarpeellistakaan.

Mutta ehkä oma itsenäinen ja suoranaisesta ulkopuolisesta lainsäädäntövallasta vapaa raha- ja talouspolitiikka, sisäpolitiikka, maa- ja metsätalouspolitiikka sekä oma itsenäinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka olisivat kohtuullinen itsenäisyyden määrä. Kun perustuslaissa lukee, että täällä Suomessa päätökset tehdään Suomen eduskunnassa, niin unionin direktiiveillä ja maksulapuilla pyyhitään tiukan paikan tullen haitaria.

EU:lla on ollut Maastrichtin sopimuksesta lähtien liian paljon keskitettyä valtaa yli kansallisen lainsäädännön, jotta voitaisiin puhua itsenäisten maiden yhteisöstä... mutta haittaako se mitään? Ei minua ainakaan.

• stifsiM ehT

Suomessa asuville ihmisille valtiollinen itsenäisyys on ollut ehdoton elinehto.

Millaisessa kunnossa tämä alue olsi viime vuosisadan invaasiouhkien jäljiltä ja missä olsivatkaan poloiset asukkaat? Siis esim. Saksan ja Neuvostoliiton yhteydenoton jäljiltä, jos emme esim. olisi itsenäistyneet v.18 sodan jäljiltä ja pysyneet sellaisina v.39-45?

TIUKKA PAIKKA SUOMEN OLEMASSAOLOLLE ON NYT! MUTTA KUTEN PUHEENVUOROISTA HUOMATAAN, ETTÄ IHMISET EIVÄT KÄSITÄ SITÄ, ETTÄ KAKSI PERUSTUSLAKIA EIVÄT VOI OLLA VOIMASSA SAMAAN AIKAAN. SIIS suOMEN PERUSTUSLAKIAHAN ON JO RIKOTTU, JOS YLEMPI eu-LAKI ASTUU VOIMAAN. jA KÄYTÄNNÖSSÄ TAPPAA KOKO SUOMEN!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      38
      2852
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      2448
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2094
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      41
      2055
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1788
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1389
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1047
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1005
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      982
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      934
    Aihe