Kinkkinen risteysjuttu!

Tero-60

Ajelet taajaman halkaisevaa päällystettyä, katuvaloin ja ajoratamerkinnöin varustettua tietä, sellaista kylänraittia. Tiellä on muutama risteävä katu, nekin samoin varustettuja ja samanlaisessa kunnossa kuin tämä "pääkatukin". Näiltä risteäviltä teiltä tuleva liikenne joutuu väistämään sinua, koska tulijat on liikennemerkillä määrätty niin tekemään: tullaan niin sanotusti kolmion takaa. Tähän asti kaikki selvää!

Kylältä jo melkein poistuessasi, mutta vielä taajamassa, on oikealle puolelle vielä yksi liittymä; kapea sorapintainen yksityistie ilman valaistusta, ilman ennakkovaroitusta esim risteysmerkillä, mutta liittymässä on sivutien nimen kertova katukilpi. Tällä pikkutiellä ei mahdu edes kohtaamaan, koska vapaata leveyttä on vain kolmisen metriä. Pikkutieltä lähestyvää ei liikennemerkillä määrätä väistämään muuta liikennettä. No niin, nyt alkaa aivotyö!

Lähestyessäsi tätä edellä kuvattua liittymää huomaat pikkutieltä tulevan auton. Kumpi väistää, sinä vai se toinen?

Vielä lisätietoa: tämä ei ole mikään tietokilpailukysymys, mutta muuten ehdottoman kiinnostava juttu. Olen kysynyt samaa asiaa kolmelta eri asiantuntijalta ja kuullut kolme eri tavoin perusteltua erilaista vastausta!

25

3997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu´

      Se yksityistieltä tuleva väistää. Se on rinnastettavissa pihaliittymään.

      • Tero-60

        Yksi saamistani asiantuntijavastauksista oli juuri tuollainen.


      • xxxxx

        Jos nopeusrajoitus on suurempi kuin 40 km/h niin tasa-arvoiset risteykset täytyy merkitä varoitusmerkillä.


      • Tero-60
        xxxxx kirjoitti:

        Jos nopeusrajoitus on suurempi kuin 40 km/h niin tasa-arvoiset risteykset täytyy merkitä varoitusmerkillä.

        Tarpeellinen täydennys. Esimerkkitapauksessa rajoitus on juuri tuo 40 km/h.


    • vastaus

      Kysyin vastaavaa:
      ”Kylällämme Espoossa muilla pikkuteillä on kolmiot, yhdeltä puuttuu. Kaikki olettaa myös tällä tiellä kolmion olevan. Lähetin kyselun Espoon kaupungille, vastaus oli:
      Vastaus palautteeseen: Kiitokset ilmoituksestanne! Kyseessä on valtion paikallistien ja yksityistien risteys, ja mielestämme kolmio puoltaisi paikkaansa.
      Olemme välittäneet viestinne tiehallinnon Uudenmaan tiepiirille (Kolmio puuttuu edelleen)

      • Tero-60

        Hyvä näkökulma! Jos kolmio puolustaa paikkaansa, eikö se merkitse, että risteys nykyjärjestelyllä on tasa-arvoinen?


    • asiainlaatija

      Autokoulussa nimenomaan opetettiin, että ei saa olettaa pienemmältä tieltä tulevan olevan väistämisvelvollinen, jos kolmiota ei ole.

      Jos merkinnät ovat puutteelliset, on ajettava puutteellisten merkintöjen varassa. Ei liikennesääntöjä voi alkaa arvailla!

      Siinä tapauksessa voidaan olettaa pikkutieltä tulevan väistävän, jos se selkeästi on pihan liittymä, tai etenkin jos päätie on merkitty etuajo-oikeutetuksi.

      • Tero-60

        Yksi kanta lisää! Eräs jututtamistani ammattilaisista oli tuota mieltä.


    • sinivilkku

      sanotaan, että kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä

      Silloin kun risteystä ei ole merkitty merkillä n:o 161, 162, 163 tai 164 (161 tienristeys, muut sivutien risteys), on kyseessä joko tilustie tai muu vähäinen tie ja sieltä tuleva on väistämisvelvollinen.

      • Tero-60

        Luettelemillasi tieliikennelain perusteilla esimerkin "sivutieltä" tuleva ei ole väistämisvelvollinen.

        Kommenttisi loppuosa mitätöisi perussäännön (oikealta tulevaa väistetään) täysin! Kaupunkien lähiöissä on tuhansittain merkittömiä risteyksiä - ei kai niitä voi millään Sinivilkun päätöksellä nimetä tilusteiksi!


      • sinivilkku
        Tero-60 kirjoitti:

        Luettelemillasi tieliikennelain perusteilla esimerkin "sivutieltä" tuleva ei ole väistämisvelvollinen.

        Kommenttisi loppuosa mitätöisi perussäännön (oikealta tulevaa väistetään) täysin! Kaupunkien lähiöissä on tuhansittain merkittömiä risteyksiä - ei kai niitä voi millään Sinivilkun päätöksellä nimetä tilusteiksi!

        jo tuolla alempana kysymykseen jonka aioin seuraavaksi kysäistä. Siisn tie on kaava-alueen ulkopuolella, eikä siten rinnastettavissa kaupunkien lähiöihin.

        Väistele ja jarruttele vaan ihan kaikessa rauhassa.....muistathan kuitenkin pitää huolen, ettet ajata ketään perääsi siinä. Mitä ilmeisimmin nimittäin olisit siinä tapauksessa maksumies.


      • Tero-60
        sinivilkku kirjoitti:

        jo tuolla alempana kysymykseen jonka aioin seuraavaksi kysäistä. Siisn tie on kaava-alueen ulkopuolella, eikä siten rinnastettavissa kaupunkien lähiöihin.

        Väistele ja jarruttele vaan ihan kaikessa rauhassa.....muistathan kuitenkin pitää huolen, ettet ajata ketään perääsi siinä. Mitä ilmeisimmin nimittäin olisit siinä tapauksessa maksumies.

        Tie on kunnallisen kaava-alueen ulkopuolella, mutta mitä sitten? Eihän autokuski voi tietää ollaanko jollain hemmetin kaava-alueella vai missä. Kaavatieto on epäolennainen, mutta tienpitäjän edustaja tuntui vastauksessaan juuttuvan siihen. Esimerkin risteys on kuitenkin tieliikennelain tarkoittamassa taajamassa, siis taajama-merkin vaikutusalueella, jossa on vielä erikseen ilmoitettu 40 km/h rajoitus.

        En aio ajattaa ketään perääni siinä enkä missään muuallakaan. Sitä paitsi olen vastuussa turvavälistä edessäni - en takanani.


      • sinivilkku
        Tero-60 kirjoitti:

        Tie on kunnallisen kaava-alueen ulkopuolella, mutta mitä sitten? Eihän autokuski voi tietää ollaanko jollain hemmetin kaava-alueella vai missä. Kaavatieto on epäolennainen, mutta tienpitäjän edustaja tuntui vastauksessaan juuttuvan siihen. Esimerkin risteys on kuitenkin tieliikennelain tarkoittamassa taajamassa, siis taajama-merkin vaikutusalueella, jossa on vielä erikseen ilmoitettu 40 km/h rajoitus.

        En aio ajattaa ketään perääni siinä enkä missään muuallakaan. Sitä paitsi olen vastuussa turvavälistä edessäni - en takanani.

        olet noin kovin tuohtunut?

        On hauska lukea vastauksiasi, pääasia näyttäisi olevan, ettei kukaan voi vastata haluamallasi tavalla :)

        Totta kyllä, että olet vastuussa turvaväliin edessäsi. 40km/h on kuitenkin niin hiljainen vauhti, että turvavälit siinä yleensä ovat aika pienet.
        Siinä mielessä olet vastuussa myös taaksepäin, että ilman syytä tehty äkkijarrutus on tieliikennelaissa kielletty.

        Mutta nythän selvisi sekin asia, että Sinä et jarruttele äkkiä, kaikkihan on siis paremmin kuin hyvin.
        Osaltani lopetan tämän jaarittelun nyt tähän.
        Turvallisia kilometrejä Sinulle:)


      • Tero-60
        sinivilkku kirjoitti:

        olet noin kovin tuohtunut?

        On hauska lukea vastauksiasi, pääasia näyttäisi olevan, ettei kukaan voi vastata haluamallasi tavalla :)

        Totta kyllä, että olet vastuussa turvaväliin edessäsi. 40km/h on kuitenkin niin hiljainen vauhti, että turvavälit siinä yleensä ovat aika pienet.
        Siinä mielessä olet vastuussa myös taaksepäin, että ilman syytä tehty äkkijarrutus on tieliikennelaissa kielletty.

        Mutta nythän selvisi sekin asia, että Sinä et jarruttele äkkiä, kaikkihan on siis paremmin kuin hyvin.
        Osaltani lopetan tämän jaarittelun nyt tähän.
        Turvallisia kilometrejä Sinulle:)

        Höh. Kysymyksiähän nämä ovat olleet eivätkä vastauksia. Kolari on sitä paitsi jo tapahtunut, että ehkä se selittää tuohtuneet fiilikset. Ei minulla ole mitään toivevastauksia - kiinnostaisi vain tietää, mikä on loppujen lopuksi se vähäinen tie.

        Päätit lopettaa keskustelun, mutta kysyn nyt vaikka sitten itseltäni, että onko tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevan väistämiseksi tehty äkkijarrutus kielletty?


      • K.Ä.
        Tero-60 kirjoitti:

        Höh. Kysymyksiähän nämä ovat olleet eivätkä vastauksia. Kolari on sitä paitsi jo tapahtunut, että ehkä se selittää tuohtuneet fiilikset. Ei minulla ole mitään toivevastauksia - kiinnostaisi vain tietää, mikä on loppujen lopuksi se vähäinen tie.

        Päätit lopettaa keskustelun, mutta kysyn nyt vaikka sitten itseltäni, että onko tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevan väistämiseksi tehty äkkijarrutus kielletty?

        "kysyn nyt vaikka sitten itseltäni, että onko tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevan väistämiseksi tehty äkkijarrutus kielletty?"

        Ei tietenkään ole. Nämä peräsmiehet yrittävät keksiä aina vain uusia sääntöjä, jotka oikeuttaisivat heidät ajamaan liian lähellä edellä menevää.

        Yksi vastaava, jo klassikoksi muodostunut, "totuus" on se, ettei saksanpaimenkoiraa pienempien otusten takia saa jarruttaa.

        Tosiasiassa on äärimmäisen harvoin, kun jarruttaja olisi joutunut maksamaan peräänajon. Sen sijaan, jos et jarruta ja kolaroit sen vuoksi etuajo-oikeutetun kanssa, maksumies alkaa jo olla selvillä. Kannattaa siis varoa.


    • Papparainen

      Oikealta tulevaa pitää väistää. Asiassa ei ole pienintäkään epäselvyyttä, kuvaamaasi tietä ei voi tulkita pihaksi tai parkkipaikaksi. Koska nimikin on niin kyseessä on siis tasa-arvoisten teiden risteys.

      Yksi kompa johon kokenutkin kuski lankeaa on se että yleensä kolmenkympin rajoitusalueelta puuttuvat kärkikolmiot tyystin. Eli vaikka joku tie olisikin näennäisesti pääväyälä, niin tiet ovat silti tasa-arvoiset. Kolmion puuttumisella kuulemma korostetaan sitä että kolmenkympin alueella pitää olla aina valpapana väistämää eteen tupsahtavia esteitä.

      Tällainen paikka on esim. Kartanonkoskella ja joka ikinen päivä minulta viedään laittomasti etuajo-oikeus, eivätkä nuo törtöt edes tajua tilannetta. Ostan vielä joskus vanhan autorisan ja ajan kylmästi eteen, nykyinen on sen verran hyväkuntoinen etten viitsi sitä rutata.

      • katukilpi

        kerro minkälaisesta tiestä on kyse. Meidän tilustielläkin on katukilpi, vaan kylläpä väistän kaikkia, kun liityn isomman tien liikenteeseen ;D


      • sinivilkku

        eivät ole liikennemerkkejä.
        Jokunen vuosi sitten piti kaikki polut nimetä, silloin ilmestyikin mielenkiintoisia kilpiä. Hauskin näkemäni on keskellä peltoa. Komeasti oikein Mannerheimintie....kai se johonkin taloon vie:D
        Kilpi löytyy jostakin Nastolan ja Orimattilan välimaastosta.


      • CGE
        sinivilkku kirjoitti:

        eivät ole liikennemerkkejä.
        Jokunen vuosi sitten piti kaikki polut nimetä, silloin ilmestyikin mielenkiintoisia kilpiä. Hauskin näkemäni on keskellä peltoa. Komeasti oikein Mannerheimintie....kai se johonkin taloon vie:D
        Kilpi löytyy jostakin Nastolan ja Orimattilan välimaastosta.

        Muistattehan vaan Helssinkkiläiset, että mm. Mikkelissä Mannerheimintie (keskustassa) sai nimensä jo ennen sotia. Ei se niin yksinoikeutettua ole, että nimi ei voisi muuallakin kuin kehätien sisällä olla.


    • 12qwerty

      Miten voi saada kolme erilaista vastausta tohon ? Mä en saa mieleen kun kaks. Jompikumpi saa mennä ensin. Tai kolmas vois tietysti olla et molemmat saa ajaa, mut sehän on sitte kolarin paikka :)

      • Tero-60

        Ykkösvastaus tienpitäjän edustajalta.

        Pikkutieltä tuleva väistää ilman muuta! Eihän se tie edes ole mikään katuverkkoon kuuluva väylä, vaan kaava-alueen ulkopuolella oleva yksityinen pikkuliittymä. Päätielle tuleva varokoon kuten pihasta lähtijä!

        Kakkosvastaus autokoulusta.

        Risteys on tasa-arvoinen, koska muuta ei ole osoitettavissa! Aivan tavallinen tie: ei missään tapauksessa "vähäinen", koska liikkumista ei ole rajoitettu esim millään kieltomerkillä. Tie saa olla kapea, päällystämätön ja valaisematon, mutta tie se on silti - katukilpi osaltaan vahvistaa asian. Oikealta tulevaa väistetään! Ja vielä: jos risteys herättää ajojärjestyksen suhteen kysymyksiä ja on epäselvä, tieliikennelaki määrää silloin sovellettavaksi tasa-arvoisen risteyksen periaatetta!

        Kolmosvastaus poliisilta. (Tämä on se kolmas vaihtoehto.)

        Jos pikkutien luonne on tietyillä perusteilla tulkittavissa vähäiseksi, on päätien liikennettä väistettävä. Jos sivutie on huomattavan kapea, vaikkapa päällystämätön (suhteessa isompaan päällystettyyn tiehen), selvästi huonokuntoisempi ja/tai hyvin vähän käytetty, sitä voidaan pitää vähäisenä liittymänä...

        Sain siis kaksi tiukkaa vastakkaista kantaa ja yhden blaa-blaa -jossittelun. Kyselykierrokseni jälkeen olen oikeastaan entistä epätietoisempi. Päätin kuitenkin väistää oikealta tulevaa!


      • ongelma.
        Tero-60 kirjoitti:

        Ykkösvastaus tienpitäjän edustajalta.

        Pikkutieltä tuleva väistää ilman muuta! Eihän se tie edes ole mikään katuverkkoon kuuluva väylä, vaan kaava-alueen ulkopuolella oleva yksityinen pikkuliittymä. Päätielle tuleva varokoon kuten pihasta lähtijä!

        Kakkosvastaus autokoulusta.

        Risteys on tasa-arvoinen, koska muuta ei ole osoitettavissa! Aivan tavallinen tie: ei missään tapauksessa "vähäinen", koska liikkumista ei ole rajoitettu esim millään kieltomerkillä. Tie saa olla kapea, päällystämätön ja valaisematon, mutta tie se on silti - katukilpi osaltaan vahvistaa asian. Oikealta tulevaa väistetään! Ja vielä: jos risteys herättää ajojärjestyksen suhteen kysymyksiä ja on epäselvä, tieliikennelaki määrää silloin sovellettavaksi tasa-arvoisen risteyksen periaatetta!

        Kolmosvastaus poliisilta. (Tämä on se kolmas vaihtoehto.)

        Jos pikkutien luonne on tietyillä perusteilla tulkittavissa vähäiseksi, on päätien liikennettä väistettävä. Jos sivutie on huomattavan kapea, vaikkapa päällystämätön (suhteessa isompaan päällystettyyn tiehen), selvästi huonokuntoisempi ja/tai hyvin vähän käytetty, sitä voidaan pitää vähäisenä liittymänä...

        Sain siis kaksi tiukkaa vastakkaista kantaa ja yhden blaa-blaa -jossittelun. Kyselykierrokseni jälkeen olen oikeastaan entistä epätietoisempi. Päätin kuitenkin väistää oikealta tulevaa!

        on siinä, ettei kukaan muu kuin oikeus osaa/pysty määrittelemään minkälainen tie on vähäinen suhteessa toiseen. Vaillinainen selostus, mutta ajanpuutteen vuoksi en ehdi kirjoittaa lisää.


    • Kallonkutistaja

      Millä perusteella oikealta tulevaa ei tarvitsisi väistää? Millä "päätien" kulkija voi tietää onko kyseessä vähäinen tie? Onko ko sivutie jotenkin merkitty yksityistieksi vai mistä esim sinä tiedät, että kyseessä on yksityistie? Riittääkö perusteluksi se, että vähäisemmällä tiellä ei ole kolmiota?

      Minä ainakin väistän oikealta tulevaa, mutta kyllä itse tulisin erityisen varovasti sieltä oikealta.

      Ja jos mennään vielä yksi taso ylemmäs noissa pykälissä. Siellä sanotaan, että väistämisvelvollisen on ajoissa hidastamalla osoitettava, että noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Jos väistämisvelvolliseksi oletettu ei osoitakaan ajoissa noudattavansa velvollisuuttaan, siirtyykö väistämisvelvollisuus päätien kulkijalle? Päälleajo-oikeuttahan ei ole missään tapauksessa.

      • Tero-60

        Ei ole merkitystä, onko pikkutieltä tuleva "yksityisellä" vai "yleisellä" tiellä. Olen nyt miettinyt pääni puhki, soitellut asiantuntijoille, kysellyt netissä ja lukenut Tieliikennekirjaa niin että kantani on valmis:

        Oikealta tulevaa on esimerkkinä käyttämässäni risteyksessä väistettävä. Vain se "vähäisen tien" käsite voisi kumota normaalin ajojärjestyksen, mutta kun tämän tapauksen tie ei ole vähäinen.

        Olen siis oppinut uutta! Nyt alkaa seuraava vaihe: tämä samainen oppi pitäisi saada läpi myös muille kyläläisille - heitä on pari sataa - jotka sinisilmäisesti uskovat ajavansa etuajo-oikeutetulla tiellä.


      • Faarao
        Tero-60 kirjoitti:

        Ei ole merkitystä, onko pikkutieltä tuleva "yksityisellä" vai "yleisellä" tiellä. Olen nyt miettinyt pääni puhki, soitellut asiantuntijoille, kysellyt netissä ja lukenut Tieliikennekirjaa niin että kantani on valmis:

        Oikealta tulevaa on esimerkkinä käyttämässäni risteyksessä väistettävä. Vain se "vähäisen tien" käsite voisi kumota normaalin ajojärjestyksen, mutta kun tämän tapauksen tie ei ole vähäinen.

        Olen siis oppinut uutta! Nyt alkaa seuraava vaihe: tämä samainen oppi pitäisi saada läpi myös muille kyläläisille - heitä on pari sataa - jotka sinisilmäisesti uskovat ajavansa etuajo-oikeutetulla tiellä.

        Kaikkein hulluinta on ettei kolmio näy etuajo-oikeutetulle tielle periaatteessa mitenkään. Se on vain 'tolppa'. Merkin tulisi olla 3-ulotteinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe