Ns. ammattiautoilijat

myös alaa kokeillut

Tehtäskö galluppi? Kuka on vielä välinpitämättömämpi muita kanssaeläjiä kohtaan kuin rekkakuskit? Ne pellet kun luulevat olevansa yli muiden henkisestikin, kun sattuvat istuun korkeemmalla tien päällä. Olen seurannut noiden ns. ammattilaisten touhua jo vuosia ja todellakin jokaisella pellellä on sama asennevika: viidakonlaki. Viimeksi viimeviikolla matkalla oulu-tre olin tulla 2 kertaa kolmion takaa tulleen rekan ruhjomaksi pienen tyttäreni kanssa. Älkää väittäkö, että se johtuu kustannus-säästöistä. Se ei ole mitään muuta kuin kuskien älyttömyyttä ja piittaamattomuutta. Samaa vikaa on taksikuskeilla, kun luullaan, että se ammattiajolupa tekee hyväksi kuljettajaksi. Kukaan ei muuten oikeasti aja yhtä huonosti kuin ne suharit. Aikoinaan kun suoritin rekkakurssin, jo silloin näkyi suurimalla osalla se välinpitämättömyys sääntöjä kohtaan: Juopottelua ja poissaoloja, eli tarpeellinen kurssimäärä läpäistiin opettajien armosta. Olisin sitä mieltä, että rekat voitaisiin vaihtaa merikuljetuksiin ja rautateille. Jakeluautot hoitaisivat kyllä pakolliset ajot kaupungeissa. Kunnollisen rautatieverkon rakentaminen säästäisi paljon ihmishenkiä kun saataisiin nuo toopet pois tien päältä.

81

3598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinivilkku

      Vai suoritit Sinä oikein rekkakurssin! Hehheh...

      Onpa hyvä juttu, että olet saanut potkut siitä hommasta jo aikaa sitten. Sinunlaisiasi meuhkaajia ei siellä todellakaan tarvita.

      • ex rekkakuski

        hehheh ittelles. taidatkin olla niitä juntteja jotka sai E-ajoluvan intissä kun et näytä tietävän, että kyllä nykyään se hankintaan kurssittamalla lähinnä ammatillisisissa kurssikeskuksissa. Tietysti on todennäköisempää ettei sulla kyseistä korttia ole.


    • kuski__

      En tiedä mitä on tapahtunut, mutta henkilöautoilijat luulevat usein että rekkakuskit vittuilevat kun he kääntyvät heidän eteensä (tietysti mitään vaaratilanteita ei saa aiheuttaa), mutta jos meinaa olla haittaamatta muun liikenteen sujuvuutta täydessä kuormassa olevalla yhdistelmällä on oltava risteyksestä lähtiessä muutama kilometri tyhjää käänettävään suuntaan,tasaisella koko reen saaminen 0-80 km/h vaatii noin kilometrin, ja jos on vähänkin mäkeä saattaa mennä useampi kilometri, ja siis vilkasliikeneiselle päätielle kääntyessä voi joutua häiritsemään muuta liikennettä jonkun verran (mutta kuten sanottua ei saa aiheuttaa vaaratilannetta), jos ite tulen päätielle hiukan häiriten muita niin laitan kattovilkut päälle ja kiitän käden heilautuksella

      • h-autoilija

        Niin siis esim. se rekka joka ajoi liikenneympyrässä kalajoella lähes päin, ei todellakaan ajatellut miten muu liikenne selviää. Kaiken huippu oli kun se rekkapakiainen laittoi työvalon taaksepäin päälle kun en päässyt ohi koska se idiotismin huippu ajoi keskellä tietä. Ok. omaa vikaa oli kun en heti ilmoittanut poliisille mutta kun ensin teki mieli pysäyttää se kääpiö ja opettaa sitä käsityönä. Jännää muuten, että yleensä rekkamiehet on alamittaisia ääliöitä. Ehkä siksi heillä tarve ajaa isoa autoa.?


      • datsun

        ja itse olen huomannut,että kun rekka tai kuormuri odottelee että voisi kääntyä ja sitten kun on semmoinen väli niin siihempä monet henkilö autoilijat kiihdyttävät malliin pysy siellä vaan.


      • sinivilkku
        h-autoilija kirjoitti:

        Niin siis esim. se rekka joka ajoi liikenneympyrässä kalajoella lähes päin, ei todellakaan ajatellut miten muu liikenne selviää. Kaiken huippu oli kun se rekkapakiainen laittoi työvalon taaksepäin päälle kun en päässyt ohi koska se idiotismin huippu ajoi keskellä tietä. Ok. omaa vikaa oli kun en heti ilmoittanut poliisille mutta kun ensin teki mieli pysäyttää se kääpiö ja opettaa sitä käsityönä. Jännää muuten, että yleensä rekkamiehet on alamittaisia ääliöitä. Ehkä siksi heillä tarve ajaa isoa autoa.?

        rekkakuskin tekemisiä. Miksi ihmeessä Sinun olisi pitänyt liikenneympyrässä päästä rekasta ohi? Voi äly sentään!

        Mikä on alamittaisuuden raja? Lähipiirissäni on useita rekkakuskeja, miespuoliset järjestään yli 185-senttisiä. Ovat hyvin rauhallisia nuoria miehiä kaikki....en kuitenkaan suosittele mitään "koulutuksen" yrityksiä. Ovat varsin nopearefleksisiä ja voimaakin löytyy.


      • se lähes ruhjottu
        sinivilkku kirjoitti:

        rekkakuskin tekemisiä. Miksi ihmeessä Sinun olisi pitänyt liikenneympyrässä päästä rekasta ohi? Voi äly sentään!

        Mikä on alamittaisuuden raja? Lähipiirissäni on useita rekkakuskeja, miespuoliset järjestään yli 185-senttisiä. Ovat hyvin rauhallisia nuoria miehiä kaikki....en kuitenkaan suosittele mitään "koulutuksen" yrityksiä. Ovat varsin nopearefleksisiä ja voimaakin löytyy.

        Siis oletko todella niin ammattitaidoton, että et edes tajua miten liikenneympyrään tullaan??? Ainakin tähän asti on liikenneympyrässä olevalla etuajo-oikeus. Jos et ole huomannut niin kun tulet ympyrään, ohitat sellaisen punakeltaisen liikennemerkin (kolmio) joka tarkoittaa, että sun kuuluu painaa jarrua siinä paskalaatikossas jos joku on jo kohdalla. Menisit suosiolla luovuttaan ajokorttis pois. BUUAAHHAA!!! Vai nopea refleksinen ja voimakas rekkakuski!!! Ne on yhtä harvinaisia kuin viisaat rekkakuskit eli eipä niitä montaa ole...


      • sinivilkku
        se lähes ruhjottu kirjoitti:

        Siis oletko todella niin ammattitaidoton, että et edes tajua miten liikenneympyrään tullaan??? Ainakin tähän asti on liikenneympyrässä olevalla etuajo-oikeus. Jos et ole huomannut niin kun tulet ympyrään, ohitat sellaisen punakeltaisen liikennemerkin (kolmio) joka tarkoittaa, että sun kuuluu painaa jarrua siinä paskalaatikossas jos joku on jo kohdalla. Menisit suosiolla luovuttaan ajokorttis pois. BUUAAHHAA!!! Vai nopea refleksinen ja voimakas rekkakuski!!! Ne on yhtä harvinaisia kuin viisaat rekkakuskit eli eipä niitä montaa ole...

        ajatella ajotaidostani mitä haluat. Takaan ja alleviivaan, että tunnen liikennemerkit ja niiden merkityksen taatusti paremmin kuin Sinä.
        Mielenkiintoista muuten, ajat siis paskalaatikolla? Minä kuule ajan ihan vaan autolla.

        Koeta kuitenkin kerralla selittää tilanne oikein. Viestissä, johan vastasin, itkettiin kun ei päästy ohi.

        >>Vai nopea refleksinen ja voimakas rekkakuski!!! Ne on yhtä harvinaisia kuin viisaat rekkakuskit eli eipä niitä montaa ole...


      • itsetunto
        sinivilkku kirjoitti:

        ajatella ajotaidostani mitä haluat. Takaan ja alleviivaan, että tunnen liikennemerkit ja niiden merkityksen taatusti paremmin kuin Sinä.
        Mielenkiintoista muuten, ajat siis paskalaatikolla? Minä kuule ajan ihan vaan autolla.

        Koeta kuitenkin kerralla selittää tilanne oikein. Viestissä, johan vastasin, itkettiin kun ei päästy ohi.

        >>Vai nopea refleksinen ja voimakas rekkakuski!!! Ne on yhtä harvinaisia kuin viisaat rekkakuskit eli eipä niitä montaa ole...

        No jos oikeesti alettas mittaan kumpi tietää liikennesäänöistä enemmän, niin valitettavasti kyllä ihan varmasti jäisit toiseksi. No ajopelistä en voi kertoo muuta kun että parempi se on kuin sulla. Rekkavosuilla kun ei ole varaa ostella autoja jos ei oo keikkaa. Anteeksi jos et tajunnut viestiä heti, mutta sehän on yleensä lukijan vika jos on lääkkeet jääny ottamatta. Niin itsetunnosta: edelleen ne sun rekka"miehes" on neitejä mun rinnalla. Usko tai älä.


      • sinivilkku
        itsetunto kirjoitti:

        No jos oikeesti alettas mittaan kumpi tietää liikennesäänöistä enemmän, niin valitettavasti kyllä ihan varmasti jäisit toiseksi. No ajopelistä en voi kertoo muuta kun että parempi se on kuin sulla. Rekkavosuilla kun ei ole varaa ostella autoja jos ei oo keikkaa. Anteeksi jos et tajunnut viestiä heti, mutta sehän on yleensä lukijan vika jos on lääkkeet jääny ottamatta. Niin itsetunnosta: edelleen ne sun rekka"miehes" on neitejä mun rinnalla. Usko tai älä.

        ja tätikin olis setä mutta kun *piip* puuttuu :D

        Mikä uho....siitä pitää annettaman 10 pistettä ja papukaijamerkki....ole hyvä :D


      • japsi
        itsetunto kirjoitti:

        No jos oikeesti alettas mittaan kumpi tietää liikennesäänöistä enemmän, niin valitettavasti kyllä ihan varmasti jäisit toiseksi. No ajopelistä en voi kertoo muuta kun että parempi se on kuin sulla. Rekkavosuilla kun ei ole varaa ostella autoja jos ei oo keikkaa. Anteeksi jos et tajunnut viestiä heti, mutta sehän on yleensä lukijan vika jos on lääkkeet jääny ottamatta. Niin itsetunnosta: edelleen ne sun rekka"miehes" on neitejä mun rinnalla. Usko tai älä.

        taitaa poikaa panettaa kun noin paljon uhoaa...


      • Rekkanainen
        itsetunto kirjoitti:

        No jos oikeesti alettas mittaan kumpi tietää liikennesäänöistä enemmän, niin valitettavasti kyllä ihan varmasti jäisit toiseksi. No ajopelistä en voi kertoo muuta kun että parempi se on kuin sulla. Rekkavosuilla kun ei ole varaa ostella autoja jos ei oo keikkaa. Anteeksi jos et tajunnut viestiä heti, mutta sehän on yleensä lukijan vika jos on lääkkeet jääny ottamatta. Niin itsetunnosta: edelleen ne sun rekka"miehes" on neitejä mun rinnalla. Usko tai älä.

        Osittain jo huvitti tuo "vuoropuhelu"!!!

        Käsittääkseni kyse on siitä,että rekka tuli liikenneympyrässä kolmion takaa eteen, korjatkaa,jos tajusin väärin.

        Ilkeä tilanne ja väärin toimittu ja varmasti nostattaa tunteita. Tunteiden kireyteen nykyään rekkakuskeja kohtaan vaikuttaa myös media. Kun jatkuvasti saa lukea lehdistä rekkakuskin ruhjoneen jonkun,on aivan psykologinen juttu,että heti,kun rekkakuski tunaroi, tunteet kuumenevat. Eli taas siinä yksi "tappavan lekan"(ei kirj.virhe) kuljettaja.
        On kuitenkin huomattava sellainen asia,ettei läheskään kaikki iltapäivä-lööppien kirjoituksissa ole kohdallaan tai totuus löytyy vasta lehden sisäsivulta. Media on vain tajunnut oivallisen myyntivaltin, rekkakuskin mukana olo ja syyllistäminen kannessa myy ja hyvin.

        En puolusta alani kollegoita, asennevikaisia on ja pysyy mukana, konstia heidän pois saamiseksi kun ei ole.
        Haluan kuitenkin tuoda sellaisen pointin esille,mitä tavallinen autoilija ei välttämättä tule ajatelleeksi. Se ei ole oikeutus eikä puolustus,mutta totuus. Risteyksissä,eritoten liikenneympyröissä, tulee eteen ongelma, nimeltään katvealue. Sama koskee aivan rekan edestä kulkevaa tai sivua pitkin kulkevaa henkilöä. Ylhäältä on tosi mahtavat näköalat eteenpäin,mutta siihen se jääkin!! Peilit,jotka ovat kooltaan todella isot,peittävät todella pahasti näkyväisyyttä (kuulostaa hullulta,mutta sen tajuaa itse kukin heti,kun ratin taakse istuu), ja samaiset peilit eivät näytä enää aivan auton sivua kulkevaa jalankulkijaa. Kun jalankulkija pääsee vetopyörien kohdalle,
        (tiedoksi niille,jotka eivät tiedä, ne ovat auton takaosassa olevat pyörät,edessä olevat ovat ohjaavat), jalankulkija katoaa näkyvistä aivan täydellisesti!!! Kamikaze-juoksut viime tipassa tien yli ovat siis todella hengenvaarallisia!! Emme näe auton vieressä juoksevaa henkilöä,emme edes siinä vaiheessa,kun juoksee suoraan eteen!!!
        Katvealueesta SAATTAA siis olla kysymys,kun rekka on liikenneympyrässä eteen tullut!! En voi ottaa varmaa kantaa,kun en taustaa tiedä paremmin!!!
        Mutta se on vain mahdollinen syy, EI PUOLUSTUS, kuten jo edellä kirjoitin. Eli tarkempi seuraaminen joka tapauksessa on kyseiselle rekkakuskille paikallaan ja vahvasti!!! Mutta virheitä sattuu jokaiselle,vaikka yrittäisimme olla kuinka tarkkoja tahansa,olemme inhimillisiä!!! Toistaiseksi ainakin olen itse moisilta tilanteilta säästynyt!! Onneksi muuta ei tapahtunut ko.tilanteessa!!!


      • melkein ruhjottu
        Rekkanainen kirjoitti:

        Osittain jo huvitti tuo "vuoropuhelu"!!!

        Käsittääkseni kyse on siitä,että rekka tuli liikenneympyrässä kolmion takaa eteen, korjatkaa,jos tajusin väärin.

        Ilkeä tilanne ja väärin toimittu ja varmasti nostattaa tunteita. Tunteiden kireyteen nykyään rekkakuskeja kohtaan vaikuttaa myös media. Kun jatkuvasti saa lukea lehdistä rekkakuskin ruhjoneen jonkun,on aivan psykologinen juttu,että heti,kun rekkakuski tunaroi, tunteet kuumenevat. Eli taas siinä yksi "tappavan lekan"(ei kirj.virhe) kuljettaja.
        On kuitenkin huomattava sellainen asia,ettei läheskään kaikki iltapäivä-lööppien kirjoituksissa ole kohdallaan tai totuus löytyy vasta lehden sisäsivulta. Media on vain tajunnut oivallisen myyntivaltin, rekkakuskin mukana olo ja syyllistäminen kannessa myy ja hyvin.

        En puolusta alani kollegoita, asennevikaisia on ja pysyy mukana, konstia heidän pois saamiseksi kun ei ole.
        Haluan kuitenkin tuoda sellaisen pointin esille,mitä tavallinen autoilija ei välttämättä tule ajatelleeksi. Se ei ole oikeutus eikä puolustus,mutta totuus. Risteyksissä,eritoten liikenneympyröissä, tulee eteen ongelma, nimeltään katvealue. Sama koskee aivan rekan edestä kulkevaa tai sivua pitkin kulkevaa henkilöä. Ylhäältä on tosi mahtavat näköalat eteenpäin,mutta siihen se jääkin!! Peilit,jotka ovat kooltaan todella isot,peittävät todella pahasti näkyväisyyttä (kuulostaa hullulta,mutta sen tajuaa itse kukin heti,kun ratin taakse istuu), ja samaiset peilit eivät näytä enää aivan auton sivua kulkevaa jalankulkijaa. Kun jalankulkija pääsee vetopyörien kohdalle,
        (tiedoksi niille,jotka eivät tiedä, ne ovat auton takaosassa olevat pyörät,edessä olevat ovat ohjaavat), jalankulkija katoaa näkyvistä aivan täydellisesti!!! Kamikaze-juoksut viime tipassa tien yli ovat siis todella hengenvaarallisia!! Emme näe auton vieressä juoksevaa henkilöä,emme edes siinä vaiheessa,kun juoksee suoraan eteen!!!
        Katvealueesta SAATTAA siis olla kysymys,kun rekka on liikenneympyrässä eteen tullut!! En voi ottaa varmaa kantaa,kun en taustaa tiedä paremmin!!!
        Mutta se on vain mahdollinen syy, EI PUOLUSTUS, kuten jo edellä kirjoitin. Eli tarkempi seuraaminen joka tapauksessa on kyseiselle rekkakuskille paikallaan ja vahvasti!!! Mutta virheitä sattuu jokaiselle,vaikka yrittäisimme olla kuinka tarkkoja tahansa,olemme inhimillisiä!!! Toistaiseksi ainakin olen itse moisilta tilanteilta säästynyt!! Onneksi muuta ei tapahtunut ko.tilanteessa!!!

        Voi olla mahdollista, että olet osittain oikeassa niiden peilien suhteen, sillä olen itse kokenut saman ajaessani rekkaa. Mutta juuri siksi ajoin risteyksiin ja liikenneympyröihin niin hitaasti, että jos joku muu saapui samaan kohtaan, kerkesin näkemään ja väistämään. Noista lööpeistä, että eipä noita ollut noin tiheään esim.10 vuotta sitten, jolloin oikeasti panostettiin rekkakuskien tasoon. Niinpä, vaan oliskohan paikallaan rekkakursseille haluaville tehtävät psykologiset testit. Noilla kavereilla kuitenkin on aika suuri vastuu muista tielläliikkujista, jota kaikki eivät ilmeisesti tajua.


    • nousis

      ruuan hinta jos ne kuskattaisiin rautatiellä...varmasti myös pilaantumisriski oli suurehko kun samat einekset viettävät pari päivää junassa.

      • on muutenkin

        kuin joulukuusia, ei tarvi enää kattovaloilla vilkutella.


      • ex-rekkakuski

        Kukaan muu kuin rekkapaskiainen ei ole noin juntti.Enkös kirjoittanut, että jos rautatieliikenne saataisiin kattavammaksi (selkokielisenä että tajuat) niin rekkoja ei enää tarvittais vaarantamaan oikeaa liikennettä. Sitäpaitsi junaliikenne on huomattavasti halvempaa ja saasteettomampaa kuin ne teidän ikivanhat rotiskot joista te reppanat ette välitä pitää huolta kun tärkeintä on että on nätti kuva auton kyljessä. Aika amis meininkiä.


      • humanisti

        Kummallista, kuinka ihmiset voivat mitata arvoja vain rahassa. Kyllä tuo keskustelun aloittaja on oikeassa osaltaan, koska jokainen rekka-auton tappama työtä tekevä ihminen maksaa valtiolle huomattavati enemmän kuin metri ratakiskoa. Muuten, nekin paperirullat jotka tappoivat nuoria, olisi voitu kuljettaa halvemmalla laivarahtina. Sen voitte laskea miten haluatte.Silti olen sitä mieltä että ne henkilöt joita rekat tappavat, ovat omaisilleen paljon arvokkaampia kuin raha.


      • sinivilkku
        humanisti kirjoitti:

        Kummallista, kuinka ihmiset voivat mitata arvoja vain rahassa. Kyllä tuo keskustelun aloittaja on oikeassa osaltaan, koska jokainen rekka-auton tappama työtä tekevä ihminen maksaa valtiolle huomattavati enemmän kuin metri ratakiskoa. Muuten, nekin paperirullat jotka tappoivat nuoria, olisi voitu kuljettaa halvemmalla laivarahtina. Sen voitte laskea miten haluatte.Silti olen sitä mieltä että ne henkilöt joita rekat tappavat, ovat omaisilleen paljon arvokkaampia kuin raha.

        yleensä käytetään ilmaisua "tappajat", niin kyllä h-autoturmissa menehtyneet omaiset ovat aivan yhtä arvokkaita. Ja heitä on paljon enemmän.

        Muistathan, ettet laske "rekan tappamiksi" sitten niitä, jotka ajavat tahallaan rekkaa päin. Niitäkin on valitettavan paljon vuosittain.
        Heille olen suorastaan vihainen....mikä oikeus heillä on tuottaa painajaisia viattomille rekkakuskeille?! Jos on pakko ottaa nirri pois itseltä niin tekisi sen sitten niin, ettei siitä tarvitse ulkopuolisten kärsiä!


      • rekan ruhjoma..
        sinivilkku kirjoitti:

        yleensä käytetään ilmaisua "tappajat", niin kyllä h-autoturmissa menehtyneet omaiset ovat aivan yhtä arvokkaita. Ja heitä on paljon enemmän.

        Muistathan, ettet laske "rekan tappamiksi" sitten niitä, jotka ajavat tahallaan rekkaa päin. Niitäkin on valitettavan paljon vuosittain.
        Heille olen suorastaan vihainen....mikä oikeus heillä on tuottaa painajaisia viattomille rekkakuskeille?! Jos on pakko ottaa nirri pois itseltä niin tekisi sen sitten niin, ettei siitä tarvitse ulkopuolisten kärsiä!

        Tottakai hekin ovat yhtä arvokkaita, mutta et ilmeisesti käsittänyt pointtia, että rekata aiheuttavat suhteellisesti enemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin muut, lähinnä kokonsa takia, eli rekkakuskeilla tulisi olla tarkkaavaisempia kuin muulla liikenteellä (vastuu), vaan kun näyttää, että heillä on enemmän välinpitämättömyyttä muita kohtaan kuin muilla tien käyttäjillä. Ehkä se johtuu taas siitä, kun ollaan työpaikalla ja kun on tullut paljon vahingottomia kilometrejä, on turruttu utopistiseen turvallisuuden tunteeseen. (Ei mulle satu mitään kun ei eilenkään) Ja eikös se ole aika vaarallista?


      • booring
        rekan ruhjoma.. kirjoitti:

        Tottakai hekin ovat yhtä arvokkaita, mutta et ilmeisesti käsittänyt pointtia, että rekata aiheuttavat suhteellisesti enemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia kuin muut, lähinnä kokonsa takia, eli rekkakuskeilla tulisi olla tarkkaavaisempia kuin muulla liikenteellä (vastuu), vaan kun näyttää, että heillä on enemmän välinpitämättömyyttä muita kohtaan kuin muilla tien käyttäjillä. Ehkä se johtuu taas siitä, kun ollaan työpaikalla ja kun on tullut paljon vahingottomia kilometrejä, on turruttu utopistiseen turvallisuuden tunteeseen. (Ei mulle satu mitään kun ei eilenkään) Ja eikös se ole aika vaarallista?

        se rekka nyt on sinua ruhjonu??jutuista päätellen päähän!!!millä perkeleen suhteellisuusteorialla ne rekat aiheuttaa enemmän onnettomuuksia kuin muut?? HÄ??


      • melkein ruhjottu
        booring kirjoitti:

        se rekka nyt on sinua ruhjonu??jutuista päätellen päähän!!!millä perkeleen suhteellisuusteorialla ne rekat aiheuttaa enemmän onnettomuuksia kuin muut?? HÄ??

        No ilmeisesti sulla ainakin on sattunu jo synnytyksessä pahasti. Oot hyvä esimerkki nyky kuskien älyllisestä tasosta. toivottavasti et oikeesti ole rekkakuski. Tommoselle älykääpiölle on turha selittää, mitä on suhteessa enemmän kolareita. Tuskin tajuat silti kun et tajua noinkaan selvää asiaa.


      • booring
        melkein ruhjottu kirjoitti:

        No ilmeisesti sulla ainakin on sattunu jo synnytyksessä pahasti. Oot hyvä esimerkki nyky kuskien älyllisestä tasosta. toivottavasti et oikeesti ole rekkakuski. Tommoselle älykääpiölle on turha selittää, mitä on suhteessa enemmän kolareita. Tuskin tajuat silti kun et tajua noinkaan selvää asiaa.

        ne tilastot tai älä jauha paskaa!!!on kai sulla jotai sanojes tueks


      • tommosia riittää...
        booring kirjoitti:

        ne tilastot tai älä jauha paskaa!!!on kai sulla jotai sanojes tueks

        Mees kurssikeskukseen ja kysy jos sulle pitää kaikki olla just silmien eessä. Ei kai tommosta monivammsta päästettäs silti ees lähelle paikkaa, missä on ajoneuvoja. tuo määrä paskaa, mitä sun päässä on niin lannottas varmaan sun isukin viljapeltoja monta hehtaaria. Näytät nimittäin olevan niin juntti, että et ole sanomalehtiä nähnyt. Ja sitäpaitsi, jokainen suht tervejärkinen tajuaa, miten käy kun se toope rekan hytissä pitää kännykkää tärkeempänä kuin muita tienkäyttäjiä...


    • booring

      pysyttele sinä vaan siellä kolossas mielipiteines.ni et oo suhaamassa edessä ku toiset tekee töitä.sinunkaltaisesi toopet kun olis pois tien päältä säästyisi huomattavasti enemmän ihmishenkiä.

      • kolopesijä

        Juuri tuota tarkoitan sillä rekkapaskiaisten asennevammalla. Miettipäs juntti tilastoja kuinka iso osa tiellä kuolleista on kuollut rekkaan törmättyään ja läheskään aina vika ei ole ollut henkilöauton kuljettajassa. Ja sitäpaitsi voin sanoa kokemuksesta, että se autolla ajo ei ole oikeaa työtä. Suuri toive olisikin, että saatais rautatieliikenne toimiaan niin, että teistä perätuuppareita ei tiellä näkyis. Ai joo vaihdoin muuten ammattia, koska hävetti sanoa olevani autokuski.


      • booring
        kolopesijä kirjoitti:

        Juuri tuota tarkoitan sillä rekkapaskiaisten asennevammalla. Miettipäs juntti tilastoja kuinka iso osa tiellä kuolleista on kuollut rekkaan törmättyään ja läheskään aina vika ei ole ollut henkilöauton kuljettajassa. Ja sitäpaitsi voin sanoa kokemuksesta, että se autolla ajo ei ole oikeaa työtä. Suuri toive olisikin, että saatais rautatieliikenne toimiaan niin, että teistä perätuuppareita ei tiellä näkyis. Ai joo vaihdoin muuten ammattia, koska hävetti sanoa olevani autokuski.

        no kerroppa tilastoista miten osa törmäyksistä on rekan aiheuttamia ja mite iso osa sinunlaistesi aivottomien kotipoliisien tekosia tai muuten vaan vastaavanlaisia kusipäitä.tollasten yli pitäs päästä ajamaan ensimmäisenä ja vielä peruuttaa takas että varmasti loppuu vinkuminen.hyvä niin että vaihdoit alaa, vielä kun älyäisit vaihtaa sen tojotas muutamaan metriin narua ni et olis missään aiheuttamassa vahinkoa.no mikäs sitte on oikeeta työtä jos ei kerran rekan ajaminen??jatkuva ittes hankaaminen??jos kauppojen hyllyt notkus tyhjänä sen takia ettei ole autonkuljettajia niin olisit jossain muulla palstalla valittamassa et jo nyt on perkele ku ei saada sapuskaa.tai kun olet paskalla ja pyydät äitiä pyyhkimään mut saat vastauksen että ei ole paperia.nooh..äiti kyl varmaan tulis pesemään persees..niinku taitaa tehä tänäkin päivänä


      • tielläliikkuja
        booring kirjoitti:

        no kerroppa tilastoista miten osa törmäyksistä on rekan aiheuttamia ja mite iso osa sinunlaistesi aivottomien kotipoliisien tekosia tai muuten vaan vastaavanlaisia kusipäitä.tollasten yli pitäs päästä ajamaan ensimmäisenä ja vielä peruuttaa takas että varmasti loppuu vinkuminen.hyvä niin että vaihdoit alaa, vielä kun älyäisit vaihtaa sen tojotas muutamaan metriin narua ni et olis missään aiheuttamassa vahinkoa.no mikäs sitte on oikeeta työtä jos ei kerran rekan ajaminen??jatkuva ittes hankaaminen??jos kauppojen hyllyt notkus tyhjänä sen takia ettei ole autonkuljettajia niin olisit jossain muulla palstalla valittamassa et jo nyt on perkele ku ei saada sapuskaa.tai kun olet paskalla ja pyydät äitiä pyyhkimään mut saat vastauksen että ei ole paperia.nooh..äiti kyl varmaan tulis pesemään persees..niinku taitaa tehä tänäkin päivänä

        No otetaan nyt esim. se konginkankaan tapaus, jossa syyllinen ei ollut kukaan muu kuin se rekkakuski. Sitten voin kertoa esimerkkinä linja-auton ratista kuinka rekka yritti tulla sisään mutta eipäs osunut kun oli tarpeeksi piennarta. Noitahan riittää... Niin noista kaupoista, että jos rautatie verkosto olisi tarpeeksi kattava, niin jakelu kauppoihin voitaisiin hoitaa paikallisjakeluautoilla ja te teiden keisarit voisitte olla kotona puhumassa paskaa yksinänne, niinkuin teette nytkin. En voi käsittää, miksi tommonen porukka on päästetty tien päälle. No rekan rattiinhan ei ole minkäänlaista soveltuvuuskoetta tai nuppi testiä. En tietenkään väitä, etteikö teissä ole ammattitaitoisiakin kuskeja, mutta se enemmistö teistä antaa ikävän kuvan ammatista.


      • booring
        tielläliikkuja kirjoitti:

        No otetaan nyt esim. se konginkankaan tapaus, jossa syyllinen ei ollut kukaan muu kuin se rekkakuski. Sitten voin kertoa esimerkkinä linja-auton ratista kuinka rekka yritti tulla sisään mutta eipäs osunut kun oli tarpeeksi piennarta. Noitahan riittää... Niin noista kaupoista, että jos rautatie verkosto olisi tarpeeksi kattava, niin jakelu kauppoihin voitaisiin hoitaa paikallisjakeluautoilla ja te teiden keisarit voisitte olla kotona puhumassa paskaa yksinänne, niinkuin teette nytkin. En voi käsittää, miksi tommonen porukka on päästetty tien päälle. No rekan rattiinhan ei ole minkäänlaista soveltuvuuskoetta tai nuppi testiä. En tietenkään väitä, etteikö teissä ole ammattitaitoisiakin kuskeja, mutta se enemmistö teistä antaa ikävän kuvan ammatista.

        HEH..konginkangas..siihekkö ne tilastot nyt sitte jäi??


      • sinivilkku
        booring kirjoitti:

        HEH..konginkangas..siihekkö ne tilastot nyt sitte jäi??

        kun noilta reppanoilta, jotka eivät ole vielä saaneet isiltä polkuautoa, loppuu asia niin siinä vaiheessa vedetään Konginkangas mukaan kuvaan varmaan seuraavat 100 vuotta.

        Konginkankaasta puhuttaessa; eipä ollut syytön bussikuskikaan. Ajeli koko matkan reilua ylinopeutta, jätti tauon pitämättä (ei olisi muuten siihen mennessä ehtinyt Konginkankaalle) ja muutenkin ajeli aika holtittomasti vai liekö nukkunut kun ei nähnyt rekkakuskin antamia merkkejä (rekan takana ajanut h-auton kuljettajakin ne näki). Painoi vaan kaasua ja antoi mennä.

        Rekkakuski vaan jäi henkiin ja kärsii tapahtuneesta koko ikänsä, bussikuski kuoli ja sai sympatiat.


      • se lähes ruhjottu
        sinivilkku kirjoitti:

        kun noilta reppanoilta, jotka eivät ole vielä saaneet isiltä polkuautoa, loppuu asia niin siinä vaiheessa vedetään Konginkangas mukaan kuvaan varmaan seuraavat 100 vuotta.

        Konginkankaasta puhuttaessa; eipä ollut syytön bussikuskikaan. Ajeli koko matkan reilua ylinopeutta, jätti tauon pitämättä (ei olisi muuten siihen mennessä ehtinyt Konginkankaalle) ja muutenkin ajeli aika holtittomasti vai liekö nukkunut kun ei nähnyt rekkakuskin antamia merkkejä (rekan takana ajanut h-auton kuljettajakin ne näki). Painoi vaan kaasua ja antoi mennä.

        Rekkakuski vaan jäi henkiin ja kärsii tapahtuneesta koko ikänsä, bussikuski kuoli ja sai sympatiat.

        Sinulla ressukalla ei ilmeisesti ole edes mopokorttia tai et ainakaan ole hankkinut rekkakorttia kurssikeskusksesta, jossa sulle kyllä kerrotaan tarkat tilastot rekkojen AIHEUTTAMISTA kolareista ja jälki on rumaa katsottavaa. No jos nyt oikeesti mietit asiaa, niin eiköpähän se rekkakuski ollut konginkankaalla ainoa todellinen syyllinen onnettomuuteen. Jos se munapää ois osannu ajaa, niin tuskin se perävaunu ois siltä karannu käsistä. Ei voi kun ihmetellä, miten nyky rekkakuskit on niin ammattitaidottomia ja välinpitämättömiä.


      • nosturi

        Onhan se hyvä että rekkoja on tienpäällä, tai oikeastaan tien penkalla. Riittää nostoautollakin töitä. Vakavasti puhuen, kyllä todellakin rekkojen onnettomuudet ovat lisäntyneet karmaisevan paljon viime vuosina.


      • sinivilkku
        se lähes ruhjottu kirjoitti:

        Sinulla ressukalla ei ilmeisesti ole edes mopokorttia tai et ainakaan ole hankkinut rekkakorttia kurssikeskusksesta, jossa sulle kyllä kerrotaan tarkat tilastot rekkojen AIHEUTTAMISTA kolareista ja jälki on rumaa katsottavaa. No jos nyt oikeesti mietit asiaa, niin eiköpähän se rekkakuski ollut konginkankaalla ainoa todellinen syyllinen onnettomuuteen. Jos se munapää ois osannu ajaa, niin tuskin se perävaunu ois siltä karannu käsistä. Ei voi kun ihmetellä, miten nyky rekkakuskit on niin ammattitaidottomia ja välinpitämättömiä.

        voi minua poloista kun ei ole edes mopokorttia. *naurua*
        Mutta Sinun vastauksestasi taas näkee jo sokea Reettakin, ettet ole milloinkaan ollut rekan puikoissa.


      • ex autonk.
        sinivilkku kirjoitti:

        voi minua poloista kun ei ole edes mopokorttia. *naurua*
        Mutta Sinun vastauksestasi taas näkee jo sokea Reettakin, ettet ole milloinkaan ollut rekan puikoissa.

        No sittenpä nyt täytyy valitettavasti kertoa, että voi sokea Reettakin erehtyä. Juu kyllä vaan ajelin pitkin suomea ja pohjoismaita melkein 3 vuotta ja tajusin, että se työ on vaan tylsää ja tarkotettu aivottomille yksilöille. Se todellakaan ei vaadi ajatuskykyä vai voitko väittää vastaan? Olen vaan sitä mieltä, että työssä pitää olla haasteita ja sen täytyy olla vaihtelevaa. Ehkä se on syynä rekkakuskien piittaamattomuuteen, kun ovat vaan turtuneet siihen samaan jurraamiseen. Mutta oikeesti en usko sulla olevan ajokorttia...:)


      • Rekkanainen
        se lähes ruhjottu kirjoitti:

        Sinulla ressukalla ei ilmeisesti ole edes mopokorttia tai et ainakaan ole hankkinut rekkakorttia kurssikeskusksesta, jossa sulle kyllä kerrotaan tarkat tilastot rekkojen AIHEUTTAMISTA kolareista ja jälki on rumaa katsottavaa. No jos nyt oikeesti mietit asiaa, niin eiköpähän se rekkakuski ollut konginkankaalla ainoa todellinen syyllinen onnettomuuteen. Jos se munapää ois osannu ajaa, niin tuskin se perävaunu ois siltä karannu käsistä. Ei voi kun ihmetellä, miten nyky rekkakuskit on niin ammattitaidottomia ja välinpitämättömiä.

        ...monen yksittäisen asian aikaansaama järkyttävä lopputulos!!!

        Tien pinta oli jäätynyt muutaman minuutin kuluessa,kukaan ei ehtinyt siihen varautua!
        Rekkakuski yritti varoittaa bussikuskia, ei ollut apua, rekan takana ajanut henkilöautoilija sen sijaan tajusi tilanteen eikä lähtenyt ohitse!Tosin vaatii bussikuskiltakin kovan päätöksen vetäistä täynnä matkustajia oleva bussi pois tieltä,ymmärrän tilanteen!!
        Tien kallistus ja pinta ovat aivan päin mäntyä, olen itse sen kohdan ohi ajanut todella monet kerrat.
        Vasta onnettomuuden jälkeen tien hoito talvikeleillä nostettiin korkeampaan luokkaan!
        Eli ei rekkakuski ainoa syyllinen ollut,mutta ei toki syytön hänkään! Eniten kohdistaisin tieliikelaitoksen suuntaan arvostelun!

        Miksi muuten kukaan ei nosta esille heti perään sattunutta tapahtumaa,kun bussikuski sai sairaskohtauksen ja meinasi viedä lastillisen matkustajia uiskentelemaan???`Yksi autossa ollut nuori tajusi tilanteen ja toimi nopeasti.
        Nostettiinko siitä esille kuljettajan terveys ja soveltuvuus kuljettaa ihmisiä? Ei sanaakaan jälkikäteen, se ymmärrettiin,että näin voi joskus käydä. Ja toki myönnän,inhimillinen tekijä,mutta vaaratilanne oli kyseessä siinäkin vai voiko joku kieltää sitä??

        Eiköhän meidän tavallisten meikäläisten kannattaisi jättää Konginkankaan tapaus muitten päätettäväksi ja lopettaa tuo lynkkaus-mieliala?
        Siitä ei ole kuitenkaan kenellekään mitään hyötyä.


      • aloittanut..
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...monen yksittäisen asian aikaansaama järkyttävä lopputulos!!!

        Tien pinta oli jäätynyt muutaman minuutin kuluessa,kukaan ei ehtinyt siihen varautua!
        Rekkakuski yritti varoittaa bussikuskia, ei ollut apua, rekan takana ajanut henkilöautoilija sen sijaan tajusi tilanteen eikä lähtenyt ohitse!Tosin vaatii bussikuskiltakin kovan päätöksen vetäistä täynnä matkustajia oleva bussi pois tieltä,ymmärrän tilanteen!!
        Tien kallistus ja pinta ovat aivan päin mäntyä, olen itse sen kohdan ohi ajanut todella monet kerrat.
        Vasta onnettomuuden jälkeen tien hoito talvikeleillä nostettiin korkeampaan luokkaan!
        Eli ei rekkakuski ainoa syyllinen ollut,mutta ei toki syytön hänkään! Eniten kohdistaisin tieliikelaitoksen suuntaan arvostelun!

        Miksi muuten kukaan ei nosta esille heti perään sattunutta tapahtumaa,kun bussikuski sai sairaskohtauksen ja meinasi viedä lastillisen matkustajia uiskentelemaan???`Yksi autossa ollut nuori tajusi tilanteen ja toimi nopeasti.
        Nostettiinko siitä esille kuljettajan terveys ja soveltuvuus kuljettaa ihmisiä? Ei sanaakaan jälkikäteen, se ymmärrettiin,että näin voi joskus käydä. Ja toki myönnän,inhimillinen tekijä,mutta vaaratilanne oli kyseessä siinäkin vai voiko joku kieltää sitä??

        Eiköhän meidän tavallisten meikäläisten kannattaisi jättää Konginkankaan tapaus muitten päätettäväksi ja lopettaa tuo lynkkaus-mieliala?
        Siitä ei ole kuitenkaan kenellekään mitään hyötyä.

        No niin, löytyyhän sulta asiallistakin tekstiä. On totta, että syitä oli monia, mutta kyseisellä rekkakuskilla olisi pitänyt olla se kiihdytysvara, että olisi voinut vetää vaunun suoraan, mutta kuten aina, tämäkin ajoi rajoitin tapissa, eli ylinopeutta. No kyllä se sekin loppuu, kun rajoittimia säädetään vähän alaspäin. Tieliikelaitos todellakin on onnistunut aika huonosti velvoitteissaan viime aikoina.
        Niinpä, bussifirmoissakin pyritään säästöihin ja käytetään eläkeläisiä keikkakuskeina jolloin he tyytvät pienempään korvaukseen, koska saavat ansiotulonsa jo muualta. Sekin on todella väärin ja niissä vahingoissa tulee isompia vahinkoja. No ilmeisesti kuitenkin nyt ollaan menossa siihen suuntaan, että lääkärillä on käytävä useammin, ja lääkäritkin voi vaikuttaa ajoluvan jatkamiseen paremmin kuin ennen.


      • Teidentukko
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...monen yksittäisen asian aikaansaama järkyttävä lopputulos!!!

        Tien pinta oli jäätynyt muutaman minuutin kuluessa,kukaan ei ehtinyt siihen varautua!
        Rekkakuski yritti varoittaa bussikuskia, ei ollut apua, rekan takana ajanut henkilöautoilija sen sijaan tajusi tilanteen eikä lähtenyt ohitse!Tosin vaatii bussikuskiltakin kovan päätöksen vetäistä täynnä matkustajia oleva bussi pois tieltä,ymmärrän tilanteen!!
        Tien kallistus ja pinta ovat aivan päin mäntyä, olen itse sen kohdan ohi ajanut todella monet kerrat.
        Vasta onnettomuuden jälkeen tien hoito talvikeleillä nostettiin korkeampaan luokkaan!
        Eli ei rekkakuski ainoa syyllinen ollut,mutta ei toki syytön hänkään! Eniten kohdistaisin tieliikelaitoksen suuntaan arvostelun!

        Miksi muuten kukaan ei nosta esille heti perään sattunutta tapahtumaa,kun bussikuski sai sairaskohtauksen ja meinasi viedä lastillisen matkustajia uiskentelemaan???`Yksi autossa ollut nuori tajusi tilanteen ja toimi nopeasti.
        Nostettiinko siitä esille kuljettajan terveys ja soveltuvuus kuljettaa ihmisiä? Ei sanaakaan jälkikäteen, se ymmärrettiin,että näin voi joskus käydä. Ja toki myönnän,inhimillinen tekijä,mutta vaaratilanne oli kyseessä siinäkin vai voiko joku kieltää sitä??

        Eiköhän meidän tavallisten meikäläisten kannattaisi jättää Konginkankaan tapaus muitten päätettäväksi ja lopettaa tuo lynkkaus-mieliala?
        Siitä ei ole kuitenkaan kenellekään mitään hyötyä.

        rekkanainen miksi ei sitä Konginkankaan ja muiden vastaavien pitkänmatkojen tavaraliikennettä voisi siirtää rautateille ?
        Sinull aalan ihmisenä olisi siitä ehkä "inside"-tietoa. Minuu hirveesti ihmetyttää moinen.

        Minun mielestä kyseistä rekkakuskia ei voi kovin paljoa syyllistää. Hänellä on kai aikataulut ja niissä ei oteta huomioon säänvaihteluita.
        Rekkafirmojen toiminnalle olisi saatava tiukemmat ohjakset, jotta toiminta olisi turvallisempaa. Nyt tingitään turvallisuudesta, jotta toiminta olisi paremmin kannattavaa.
        Sama pitäisi tietysti vaatia kaikilta Suomen teitä ajavilta rekoilta.


      • Auto- Antero
        Teidentukko kirjoitti:

        rekkanainen miksi ei sitä Konginkankaan ja muiden vastaavien pitkänmatkojen tavaraliikennettä voisi siirtää rautateille ?
        Sinull aalan ihmisenä olisi siitä ehkä "inside"-tietoa. Minuu hirveesti ihmetyttää moinen.

        Minun mielestä kyseistä rekkakuskia ei voi kovin paljoa syyllistää. Hänellä on kai aikataulut ja niissä ei oteta huomioon säänvaihteluita.
        Rekkafirmojen toiminnalle olisi saatava tiukemmat ohjakset, jotta toiminta olisi turvallisempaa. Nyt tingitään turvallisuudesta, jotta toiminta olisi paremmin kannattavaa.
        Sama pitäisi tietysti vaatia kaikilta Suomen teitä ajavilta rekoilta.

        >>miksi ei sitä Konginkankaan ja muiden vastaavien pitkänmatkojen tavaraliikennettä voisi siirtää rautateille ?


      • Auto- Antero
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...monen yksittäisen asian aikaansaama järkyttävä lopputulos!!!

        Tien pinta oli jäätynyt muutaman minuutin kuluessa,kukaan ei ehtinyt siihen varautua!
        Rekkakuski yritti varoittaa bussikuskia, ei ollut apua, rekan takana ajanut henkilöautoilija sen sijaan tajusi tilanteen eikä lähtenyt ohitse!Tosin vaatii bussikuskiltakin kovan päätöksen vetäistä täynnä matkustajia oleva bussi pois tieltä,ymmärrän tilanteen!!
        Tien kallistus ja pinta ovat aivan päin mäntyä, olen itse sen kohdan ohi ajanut todella monet kerrat.
        Vasta onnettomuuden jälkeen tien hoito talvikeleillä nostettiin korkeampaan luokkaan!
        Eli ei rekkakuski ainoa syyllinen ollut,mutta ei toki syytön hänkään! Eniten kohdistaisin tieliikelaitoksen suuntaan arvostelun!

        Miksi muuten kukaan ei nosta esille heti perään sattunutta tapahtumaa,kun bussikuski sai sairaskohtauksen ja meinasi viedä lastillisen matkustajia uiskentelemaan???`Yksi autossa ollut nuori tajusi tilanteen ja toimi nopeasti.
        Nostettiinko siitä esille kuljettajan terveys ja soveltuvuus kuljettaa ihmisiä? Ei sanaakaan jälkikäteen, se ymmärrettiin,että näin voi joskus käydä. Ja toki myönnän,inhimillinen tekijä,mutta vaaratilanne oli kyseessä siinäkin vai voiko joku kieltää sitä??

        Eiköhän meidän tavallisten meikäläisten kannattaisi jättää Konginkankaan tapaus muitten päätettäväksi ja lopettaa tuo lynkkaus-mieliala?
        Siitä ei ole kuitenkaan kenellekään mitään hyötyä.

        Kuskiksi ryhtyi humalainen ajokortiton nuori. Saatanan liikennerikollinen! Ei saanut edes tuomiota!?!?!?
        Kuinka nuoriso voi ajella bussia luvatta kännissä, mutta selväpäinen rekkakuski miltei lynkattiin?


      • on sulla jutut...
        Auto- Antero kirjoitti:

        >>miksi ei sitä Konginkankaan ja muiden vastaavien pitkänmatkojen tavaraliikennettä voisi siirtää rautateille ?

        Jos ikinä oisit ollut auton ratissa, niin tajuaisit, miten ne rekan sumuvalot(jotka säällä kuin säällä) häikäsee ja eipä vielä ole kehittynyt semmosia silmiä, jotka niiden taakse näkee. Siihen kolariin ei ollut kuin yksi ja ainoa syy, joka istui rekassa...Normaalisti muihin ihmisiin suhtautuva ei nimittäin ajelisi 60 tonnin lastilla ylinopeutta...


      • ehkäpä
        Auto- Antero kirjoitti:

        Kuskiksi ryhtyi humalainen ajokortiton nuori. Saatanan liikennerikollinen! Ei saanut edes tuomiota!?!?!?
        Kuinka nuoriso voi ajella bussia luvatta kännissä, mutta selväpäinen rekkakuski miltei lynkattiin?

        ajattelitkos muuten että ehkäpä erona oli se, että se nuori pelasti ne ihmiset kyydissä, kun taas se edesvastuuton rekkapaskiainen huolimattomuudellaan tappoi aika monta nuorta...


      • Rekkanainen
        Teidentukko kirjoitti:

        rekkanainen miksi ei sitä Konginkankaan ja muiden vastaavien pitkänmatkojen tavaraliikennettä voisi siirtää rautateille ?
        Sinull aalan ihmisenä olisi siitä ehkä "inside"-tietoa. Minuu hirveesti ihmetyttää moinen.

        Minun mielestä kyseistä rekkakuskia ei voi kovin paljoa syyllistää. Hänellä on kai aikataulut ja niissä ei oteta huomioon säänvaihteluita.
        Rekkafirmojen toiminnalle olisi saatava tiukemmat ohjakset, jotta toiminta olisi turvallisempaa. Nyt tingitään turvallisuudesta, jotta toiminta olisi paremmin kannattavaa.
        Sama pitäisi tietysti vaatia kaikilta Suomen teitä ajavilta rekoilta.

        Ensinnäkin kumipyörä-liikenne on joustavampi ja nopeampi, kulkee tauotta ympäri vuorokauden. Tavara saadaan kuljetettua ilman välikäsiä suoraan lähettäjältä vastaanottajalle.

        Toisekseen rautatiet eivät ole riittävän kattavia, jotta kuljetukset voitaisi hoitaa siten.
        Sitäpaitsi rautateiden kunto ei vastaa tasoa,että jatkuvaa raskasta liikennettä pystyttäisi siten hoitamaan.

        Kolmas suuri asia on kustannukset. Mikään muu kuljetusmuoto ei ole niin edullinen kuin kumipyörä. Asiakkaat eivät varmasti olisi valmiita suuriin korotuksiin hinnoissa!!

        Ja tuskin valtio olisi koskaan valmis satsaamaan suuria summia rautateille eli käytännössä siirto rautateille on täysin mahdotonta ja utopistista!

        Siitä olen kanssasi aivan samaa mieltä,että nyt tien päällä JOIDENKIN yritysten kohdalla tingitään turvallisuudesta. Vain raha ratkaisee!!
        Ei johtaja-porras ole kiinnostunut siitä,miten kuljetus on perillä,kunhan se vaan on ja aikataulun mukaisesti!! Edesvastuutonta toimintaa!
        Vasta kun jotain isompaa sattuu,aletaan syitä etsiä ja siinäkin kohtaa johtajat pääsevät kuin koira veräjästä!

        Konginkangas oli järkyttävä tapaus,mutta "inside"-tietona tiedän ko.kuljettajan olleen todella huolellinen ja ammattitaitoinen, pitkän kokemuksen omannut kuljettaja, en usko liikenteen vaarantamisen kuuluneen hänen tapoihinsa. Käynyt vaan sellainen visio päässä, oliko nopeus oman massan vuoksi kiihtynyt rajoitinta päin? Nimittäin jarruun on sitten pakko olla koskematta,kun keli on aivan jäinen. En tiedä,mutta moni asia puhuisi sen puolesta. Jarrua kun menee painamaan,koko juna on mahdollisesti sen jälkeen linkussa ja nopeus ei silti laske. Ja kun rajoitinta päin mennään,kaikki konstit on käytetty!

        Kauhulla ajattelen,jos rajoitin säädetään pakon nimissä lukemaan 80,kuinka paljon sitten kolisee?!
        Nimittäin sen jälkeen joka ainut kuljettaja ajaa päin rajoitinta. Vaihtoehtona olisi tietysti,että jos tuo määräys todellakin toteutuu,niin autoihin asennettaisiin ns.hätäkytkin,jolla saa esim.minuutiksi kytkettyä rajoittimen pois päältä. Muussa tapauksessa laki on susi jo syntyessään!!!


    • markkinatalouteen

      "Olisin sitä mieltä, että rekat voitaisiin vaihtaa merikuljetuksiin ja rautateille."

      Ihan mukava ajatus, mutta valitettavasti kannattamaton. Elintarvikelogistiikkakin on katsos liiketoimintaa. Jos rautatiet ja merikuljetukset olisivat oikeastikin kustannustehokkaita pienjakelussa, olisivat yritykset vaihtaneet niihin jo aikoja sitten.

      • talousihme

        Et sitten tajunnut, että se oli ajatus jostain, mikä korvaisi ne surmanloukut tieltä pois.


    • elintarvike-rekkakuski

      Vedotkaa tilastoihin ja konginkankaaseen, mutta suhteutetaanpa vähän. vaikka määriä, elikkä jos suhteutetaan rekkojen ja h-autojen määrä kuoleman kolareihin niin kyllä h-autot vie voiton. Ja ei ne rekat ainoita ole jotka tulevat kolmion takaa eteen. Rautateistä, todella harva elintarvike valmistaja/tukku löytyy rautatien varresta, jollain ne pitää sinne rautateille viedä ja sieltä kauppaan. rautatie verkoston laajentaminen niin kattavaksi kuin tarvitaan vie kymmeniä vuosia ja maksaa enemmän kuin valtio tai kukaan on valmis maksamaan, jos tämä kuitenkin toteutuisi mitä tehdään kaikille rekoille jotka jäävät toimettomiksi (mikä ympäristö rasite).

      • tilastoko?

        No siis ihan vetoamatta mihinkään, ihan oikea totuushan on se, että kyllä rekat ajaa monin verroin enemmän kolareita suhteutettuna ajoneuvo määriin kuin mikään muu autoliikenne. Kuljettaja koulutuksen taso on nimittäin kuljettajapulasta johtuen päässyt ala-arvoiseksi, eikä kuljettajien asenne täten ole mitenkään mieltä nostattava. Koitappas esim. löytää kuski joka ei valita joka käänteessä työnsä olevan hyödytöntä ja ikävää. Niin ja junista: entäpäs jos niillä rautatie lisäyksillä säästettäisiin vaikkapa 40 henkeä/ vuosi vähentyneen rekkaliikenteen ansiosta, niin eikö se silti olisi kannattavaa? Mietippäs vaikka jos joku lähipiirissäsi jäisi rekan ruhjomaksi niin voit sen ehkä suhteuttaa. Isäni muuten menetti terveytensä rekan alla, jotta silleen.


      • booring
        tilastoko? kirjoitti:

        No siis ihan vetoamatta mihinkään, ihan oikea totuushan on se, että kyllä rekat ajaa monin verroin enemmän kolareita suhteutettuna ajoneuvo määriin kuin mikään muu autoliikenne. Kuljettaja koulutuksen taso on nimittäin kuljettajapulasta johtuen päässyt ala-arvoiseksi, eikä kuljettajien asenne täten ole mitenkään mieltä nostattava. Koitappas esim. löytää kuski joka ei valita joka käänteessä työnsä olevan hyödytöntä ja ikävää. Niin ja junista: entäpäs jos niillä rautatie lisäyksillä säästettäisiin vaikkapa 40 henkeä/ vuosi vähentyneen rekkaliikenteen ansiosta, niin eikö se silti olisi kannattavaa? Mietippäs vaikka jos joku lähipiirissäsi jäisi rekan ruhjomaksi niin voit sen ehkä suhteuttaa. Isäni muuten menetti terveytensä rekan alla, jotta silleen.

        ..siis ihan oikea totuushan on se että SINÄ olet täydellinen idiootti.suhteutettuna ihan mihin tahansa.


      • että joo
        booring kirjoitti:

        ..siis ihan oikea totuushan on se että SINÄ olet täydellinen idiootti.suhteutettuna ihan mihin tahansa.

        Vaan ootkos miettinyt että entäpäs jos sulla onkin jääny lääkkeet väliin tai muuten vaan olet ollu vaikee synnytys ja äitis oi kannattanu tehdä abortti ennenkun synnyit? Voihan tietysti olla, että sun järkes vaan ei riitä tajuamaan sun älyllistä vajavaisuuttas ja voisit vaikka hirttäytyä tai tehdä jonkin vastaavan palveluksen yhteiskunnalle.


      • tilastoko? kirjoitti:

        No siis ihan vetoamatta mihinkään, ihan oikea totuushan on se, että kyllä rekat ajaa monin verroin enemmän kolareita suhteutettuna ajoneuvo määriin kuin mikään muu autoliikenne. Kuljettaja koulutuksen taso on nimittäin kuljettajapulasta johtuen päässyt ala-arvoiseksi, eikä kuljettajien asenne täten ole mitenkään mieltä nostattava. Koitappas esim. löytää kuski joka ei valita joka käänteessä työnsä olevan hyödytöntä ja ikävää. Niin ja junista: entäpäs jos niillä rautatie lisäyksillä säästettäisiin vaikkapa 40 henkeä/ vuosi vähentyneen rekkaliikenteen ansiosta, niin eikö se silti olisi kannattavaa? Mietippäs vaikka jos joku lähipiirissäsi jäisi rekan ruhjomaksi niin voit sen ehkä suhteuttaa. Isäni muuten menetti terveytensä rekan alla, jotta silleen.

        Minun mielestäni minun työ ei ole hyödytöntä, koska olen yksi lenkki siinä laajassa ketjussa, jonka ansiosta te voitte ostaa kaupasta maitoa, jugurttia, ynnä muita maitotuotteita ruokapöytäänne.
        Ja ikävää?? Ehei, saa(päivisin) parantaa maanviljelijöitten kanssa maalimaa, ja öisin nauttia maaseudun hiljaisuudesta, joskus tosin yksitoikkoista, sen myönnän, mutta ei ikävää.


    • -rekan ruhjomaksi tullut

      Ne tulee kolmion takaa eteen. ajaisivat sitten yöllä saat**a jos ei opetella kunnioittaan meitä muitakin autoilijoita. Näyttelisitte edes ohitusmerkkejä, vai eikö anna luonne periks, kun joku ajaa lujempaa...

      Nim. Rekan ruhjomaksi tullut

      • kettu

        yöllä töistä tulleena (lähdin eilen iltapäivällä) voin kertoa että omalle kohdalle osui 5 pikkuautoa jotka ohittivat rekan keltaisella ja näistä kaksi vielä tupla keltaisella. toisen olisi käynyt huonosti ellen olisi jarruttanut todella kovaa tuli toinen pikkuauto sen mäen takaa vastaan. mutta jos siitä kolari olis tullu niin "tottakai" rekan vika se olis ollu kun sattui olemaan paikalla että OPETELKAA LIIKENNE SÄÄNNÖT ennen kuin lähdette tien päälle


      • Minua ei kylläkään ahdista, että joku kulkee nopemmin. Asia taitaa ennemmin olla niin, että kaikkia muita ahistaa se, kun minä liikun hitaammin...

        Mutta siihen "ohitusmerkkiin".
        Aikasemmin harrastin vilkun näyttöä, kun minun mielestäni oli paikka ohittaa. Lopetin tämän tavan, koska en enää halunnut ottaa osavastuuta kanssa-autoilijoitten ohitussähellyksistä.
        Koska milloinkaan ei voi tietää, minkälainen kuljettaja, sitä ohitusta suorittaa. Onko uusi Kimi, joka suorittaa ohituksen ripeästi, vai viitosvaihteen kiihtyvyydellä varustettu taloudellisuushirmu, tai pahin kaikista : arpoja, joka miettii päätöstä keskiviirun päällä sen ajan, jona normaali autoilija olisi jo ohittanut. Ja kun hän päättää ohittaa, on tilanne jo ohi, vastaan tulee autoja, eikä huomaa/älyä vaikka kuinka yrittää vasemmalla vikulla varottaa.

        Tässä pähkinänkuoressa se syy, minkä takia minä en enää vilauta mu... eiku mulauta vilkkua. Ja sekin oli mieltä ylentävää, kun korkeintaan yksi kymmenestä kiitti asiasta.


    • Teidentukko

      kuljettajat ovat taxikuskit ja rekkakuskit.
      (Ja tietysti loistoautoillaan huristelevat Auto-Anterot)
      Tosin poikkeuksiakin on, se mainittakoon.
      Eivät kaikki ammattikuskit ole idiootteja.

      Hämmästytti lukiessani aikaisempia vastauksia se, että rahdin siirtämistä rautateille vastutettiin paljon elintarvikkeiden rahtaamisen vuoksi. Siis eihän maitoa ja makkaraa kannata rautateille siirtää.
      Paperirullat ne Konginkankaalla bussin sisään tuli, eikä ruukkusalaatit.
      Suurin osa rekkaliikenteestä on tavaraliikennettä. Se pitäisi saada enepi pois teiltä laivoille ja rautateille.
      Jajelun voi sitten tehdä tietysti rekoilla.
      Joo, hintahan se nostaa. Onhan rekkaliikenne nykyään aivan liian edullista verrattuna muuhun rahtaamiseen.

      • laskelmia

        No entäpäs jos todellakin tavara liikenne siirrettäisiin rautateille, jolloin koko rataverkkoa laajennettaisiin ja siitähän seuraisi taas se, että myös matkustaja liikennettä saatais raiteille. Eli jos ajatellaan, että edes n.30% rekoista ja muusta liikenteestä meniski junalla, niin periaatteessa se tekisi n.80 liikenteessä kuollutta vähemmän vuosittain jos lasketaan suoraan liikenteeseen verrattuna. Ja jos yksi kuollut maksaa valtiolle noin 100000 euroa, loppusumma olis 8 milj.ekeä/vuosi, eli kyllä sillä vain saatais paljon aikaan. totta on, että kaikkia rekkoja ei saada ikinä pois tieltä, mutta jos edes jonkin verran, tuntuisi turvallisemmalta, eikö?


      • Teidentukko
        laskelmia kirjoitti:

        No entäpäs jos todellakin tavara liikenne siirrettäisiin rautateille, jolloin koko rataverkkoa laajennettaisiin ja siitähän seuraisi taas se, että myös matkustaja liikennettä saatais raiteille. Eli jos ajatellaan, että edes n.30% rekoista ja muusta liikenteestä meniski junalla, niin periaatteessa se tekisi n.80 liikenteessä kuollutta vähemmän vuosittain jos lasketaan suoraan liikenteeseen verrattuna. Ja jos yksi kuollut maksaa valtiolle noin 100000 euroa, loppusumma olis 8 milj.ekeä/vuosi, eli kyllä sillä vain saatais paljon aikaan. totta on, että kaikkia rekkoja ei saada ikinä pois tieltä, mutta jos edes jonkin verran, tuntuisi turvallisemmalta, eikö?

        voi arvioida.
        En ymmärrä miksi voisi olla niin vaikeata siirtä tavarakuljetuksia rautateille.
        Sekin KOnginkankaan rekka oli tulossa kai jostain kauempaa pohjoisesta ja oliko se menossa ihan Etelä-Suomeen saakka ?
        Tällaiset nimenomaan pitäisi saada pois teiltä kulkemaan reiteille.

        Totta, pienikin parannus on parannus.


      • se aiemmin..
        Teidentukko kirjoitti:

        voi arvioida.
        En ymmärrä miksi voisi olla niin vaikeata siirtä tavarakuljetuksia rautateille.
        Sekin KOnginkankaan rekka oli tulossa kai jostain kauempaa pohjoisesta ja oliko se menossa ihan Etelä-Suomeen saakka ?
        Tällaiset nimenomaan pitäisi saada pois teiltä kulkemaan reiteille.

        Totta, pienikin parannus on parannus.

        Niin, ehkä se johtuu siitä, että päättäjissä ei ole ketään jonka omaisia on rekka murjonut tai tappanut. Mutta silti meitä on paljon...


    • Pelottaa

      Olen todella huolissani myös toisesta ammattikunnasta,meinaan lentäjistä!
      Peloissani odotan koska joku näistä vastuuntunnottomista ilmojen huimapäistä pudottaa lentokoneen niskaani ja ruhjoo seitsenhenkisen perheeni ja rakkaan pikku fiiattini!
      Jatkuvasti saa lukea lento onnettomuuksista ja niidenhän täytyy olla lentäjien vikaa,aivan kuin kaikki kolarit joissa rekka on osallisena on rekkakuskin vika!
      Ei muutakuin siirrytään jalka miehiksi kaikki ja eko tuohivirsut jalassa taipaleelle!

      • ällistynyt...

        Heh! sulla näköjään onkin käynyt niin, että lentokone murjoi sun fiiatin. Millonkas rekka on aiheuttanut onnettomuuden teknisestä viasta johtuen? HEHEHEH! Kyllä se rekkakolari johtuu vain ja ainoastaan siitä, mitä on ratin ja selkänojan välissä.... toki kävely tekee aina hyvää...


      • Teidentukko
        ällistynyt... kirjoitti:

        Heh! sulla näköjään onkin käynyt niin, että lentokone murjoi sun fiiatin. Millonkas rekka on aiheuttanut onnettomuuden teknisestä viasta johtuen? HEHEHEH! Kyllä se rekkakolari johtuu vain ja ainoastaan siitä, mitä on ratin ja selkänojan välissä.... toki kävely tekee aina hyvää...

        noita teknisen vian onnettomuuksia tapahtuu tieliikenteessäkin.
        Useinmiten kyllä tieliikenneonnettomuudet johtuvat inhimillsestä erehdyksestä ja joskus huolimattomuudesta.

        Mutta eihän sillä ole merkitystä kenen tai minkä vika onnettomuus on. Vain sillä on merkitystä kuinka paljon rekkoja teillä pyörii.
        Vähemmän rekkoja = vähemmän rekkakolareita.


      • samoin ajatteleva..
        Teidentukko kirjoitti:

        noita teknisen vian onnettomuuksia tapahtuu tieliikenteessäkin.
        Useinmiten kyllä tieliikenneonnettomuudet johtuvat inhimillsestä erehdyksestä ja joskus huolimattomuudesta.

        Mutta eihän sillä ole merkitystä kenen tai minkä vika onnettomuus on. Vain sillä on merkitystä kuinka paljon rekkoja teillä pyörii.
        Vähemmän rekkoja = vähemmän rekkakolareita.

        No kyllähän se rekan tekninen vika johtuu vain ja ainoastaan laiskasta ja ammattitaidottomasta kuskista joka ei jaksa tai osaa tehdä ajoonlähtötarkastusta. Eipä voi paremmin sanoa kun että oot oikeessa ton rekkamäärän suhteesta kolareihin. Ja yleensä niissä tulee kuolleita.


      • toki
        samoin ajatteleva.. kirjoitti:

        No kyllähän se rekan tekninen vika johtuu vain ja ainoastaan laiskasta ja ammattitaidottomasta kuskista joka ei jaksa tai osaa tehdä ajoonlähtötarkastusta. Eipä voi paremmin sanoa kun että oot oikeessa ton rekkamäärän suhteesta kolareihin. Ja yleensä niissä tulee kuolleita.

        huomioon että kilometrejä rekoille tulee huomattavasti enemmän kuin henk.autoille.Ja vertaa sitten kilsamäärää kolareihin.Luuletteko että teidän valittamisenne nettipalstoilla paljon auttaa asiaa?Eipä teollisuutta ja kauppoja kiinnosta paljoa
        mitä mieltä ihmiset ovat rekoista, heitä kiinnostaa vain raha ja se kuinka tavarat saa halvimmilla kuljetettua.


      • myös ajanut paljon
        toki kirjoitti:

        huomioon että kilometrejä rekoille tulee huomattavasti enemmän kuin henk.autoille.Ja vertaa sitten kilsamäärää kolareihin.Luuletteko että teidän valittamisenne nettipalstoilla paljon auttaa asiaa?Eipä teollisuutta ja kauppoja kiinnosta paljoa
        mitä mieltä ihmiset ovat rekoista, heitä kiinnostaa vain raha ja se kuinka tavarat saa halvimmilla kuljetettua.

        No siinäpä se onkin. Luulis kokeneiden kuskien osaavan ajaa autoa, vaan paljonkos niitä kiertoteitä käytellään just noiden "ammattilaisten" takia kun kännykkä soi ja piti vastata siihen, vaan kun se ooppeli häiritsi ja ajoi alle omalla kaistallaan. Juu en kauppojen tuottoa ajatelutkaan, mutta jos valtio kustantaisi ne rautatiet, niin arvaas paljonko halvempaa on ne tavarat kuljettaa junalla kuin rekalla. varsinkin, kun lasketaan paljonko tulee vähemmän vahinkoja.


      • myös
        myös ajanut paljon kirjoitti:

        No siinäpä se onkin. Luulis kokeneiden kuskien osaavan ajaa autoa, vaan paljonkos niitä kiertoteitä käytellään just noiden "ammattilaisten" takia kun kännykkä soi ja piti vastata siihen, vaan kun se ooppeli häiritsi ja ajoi alle omalla kaistallaan. Juu en kauppojen tuottoa ajatelutkaan, mutta jos valtio kustantaisi ne rautatiet, niin arvaas paljonko halvempaa on ne tavarat kuljettaa junalla kuin rekalla. varsinkin, kun lasketaan paljonko tulee vähemmän vahinkoja.

        siihen että verot korotetaan pilviin sen takia?Veikkaisin että tällöin ihmiset taas valittaisivat että voivoi kun on verot niin korkeat kun valtio tekee niitä rautateitä joka paikkaan.


      • entäs jos...
        myös kirjoitti:

        siihen että verot korotetaan pilviin sen takia?Veikkaisin että tällöin ihmiset taas valittaisivat että voivoi kun on verot niin korkeat kun valtio tekee niitä rautateitä joka paikkaan.

        Vaan aateles tosiaan, paljonko valtio säästää veromarkkoja, kun ei tarvi maksaa lesken eläkkeitä ja muita rekkaliikenteen aiheuttamia menoja. Esim. tien pinta kuluu rekkojen takia paljon enemmän kuin muun liikenteen vuoksi. Jo sillä rahalla maksettaisiin melko pitkästi uutta rautatietä, mikä säästettäisiin jo noin 20% rekkojen vähenemisellä. Niin ja tietysti onhan meillä laivaliikenne, joka hoitaisi tavaraliikenteen satamiin, joista ne jatkais matkaa jakeluautoilla, joilla olisi erikoislupa ajaa vain tiettyjä reittejä. Ei me oikeesti tarvita niin paljon rekkoja vaarantamaan liikennettä kuin nyt on.


      • keinuvipu
        entäs jos... kirjoitti:

        Vaan aateles tosiaan, paljonko valtio säästää veromarkkoja, kun ei tarvi maksaa lesken eläkkeitä ja muita rekkaliikenteen aiheuttamia menoja. Esim. tien pinta kuluu rekkojen takia paljon enemmän kuin muun liikenteen vuoksi. Jo sillä rahalla maksettaisiin melko pitkästi uutta rautatietä, mikä säästettäisiin jo noin 20% rekkojen vähenemisellä. Niin ja tietysti onhan meillä laivaliikenne, joka hoitaisi tavaraliikenteen satamiin, joista ne jatkais matkaa jakeluautoilla, joilla olisi erikoislupa ajaa vain tiettyjä reittejä. Ei me oikeesti tarvita niin paljon rekkoja vaarantamaan liikennettä kuin nyt on.

        Ei voi sinunkaan huomio kyvyllä paljon ylpeillä!!
        Otappa nyt ja katso uudestaan esim.maantiessä olevia uria ja mieti sopiiko rekka auton raide leveys niihin!?
        Ei sovi joten kyllä se on aivan muu liikenne kuin rekkaliikenne joka niitä teitä kuluttaa!!
        Myöskään me ei tarvita niin paljon henkikö autoja vaarantamaan liikennettä kuin nyt on!
        Ottakaapa nyt hyvät ihmiset oman paikkakuntanne lehti ja laskekaa viikon ajalta kaikki rattijuopot,kaaharit ja kolarit ja sitten montako rekkaa niistä uutisista löytyy!?
        Tein vastaavan "tutkimuksen" omasta paikallis lehdestä ja saldo oli:24 rattijuoppoa,22 ylinopeutta,8 kolaria ja kaikki olivat henkilö/pakettiautoilla ajaneita,paitsi yksi rekka,mutta siihenkin oli rattijuoppo törmännyt!!
        Olisiko syytä miettiä mikä oikeasti on liikenteessä vaaraksi??


      • Teidentukko kirjoitti:

        noita teknisen vian onnettomuuksia tapahtuu tieliikenteessäkin.
        Useinmiten kyllä tieliikenneonnettomuudet johtuvat inhimillsestä erehdyksestä ja joskus huolimattomuudesta.

        Mutta eihän sillä ole merkitystä kenen tai minkä vika onnettomuus on. Vain sillä on merkitystä kuinka paljon rekkoja teillä pyörii.
        Vähemmän rekkoja = vähemmän rekkakolareita.

        Yhtä sinisilmäisesti voi ajatella, että vähemmän henkilöautoja = vähemmän rattijuoppoja ja kaahareita = vähemmän onnettomuuksia.

        Toimiiko se täysin noin? Ei.


      • Ammattimies
        keinuvipu kirjoitti:

        Ei voi sinunkaan huomio kyvyllä paljon ylpeillä!!
        Otappa nyt ja katso uudestaan esim.maantiessä olevia uria ja mieti sopiiko rekka auton raide leveys niihin!?
        Ei sovi joten kyllä se on aivan muu liikenne kuin rekkaliikenne joka niitä teitä kuluttaa!!
        Myöskään me ei tarvita niin paljon henkikö autoja vaarantamaan liikennettä kuin nyt on!
        Ottakaapa nyt hyvät ihmiset oman paikkakuntanne lehti ja laskekaa viikon ajalta kaikki rattijuopot,kaaharit ja kolarit ja sitten montako rekkaa niistä uutisista löytyy!?
        Tein vastaavan "tutkimuksen" omasta paikallis lehdestä ja saldo oli:24 rattijuoppoa,22 ylinopeutta,8 kolaria ja kaikki olivat henkilö/pakettiautoilla ajaneita,paitsi yksi rekka,mutta siihenkin oli rattijuoppo törmännyt!!
        Olisiko syytä miettiä mikä oikeasti on liikenteessä vaaraksi??

        Nastarenkaat ovat suurimmaksi osaksi syynä teiden kulumiseen.


      • jahas...
        beecher kirjoitti:

        Yhtä sinisilmäisesti voi ajatella, että vähemmän henkilöautoja = vähemmän rattijuoppoja ja kaahareita = vähemmän onnettomuuksia.

        Toimiiko se täysin noin? Ei.

        No väität siis, että rekkakuskeissa ei ole rattijuoppoja. Sanoisinpa, että varmasti suhteessa enemmän kuin muissa tielläliikkujissa. Ainakin tunnen aika monta rekkamulkkua, jotka vielä kehtaa kehuskella sillä...


      • vai ammattimies
        Ammattimies kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat suurimmaksi osaksi syynä teiden kulumiseen.

        Mites kehtaatkin kutsua itsees amaatimieheksi, ehkä et kuitenkaan tieliikenteen. Kumma juttu että ne nastat kuluttaa, vaikka eteläsuomessa ajetaan enemmä kitkarenkailla ja sitäpaitsi, minkäs verran on henkilöautoja, jotka käyttää paripyöriä, joiden uria saat ajaa koko suomen läpi. Ehkä todella oot rekkakuski, kun et edes tietä näe, ehkä humalan takia? Muuten: suomen ennätys rattijuoppo on napattu rekan ratista toissa vuonna jos muistat lehtien lööpit...


      • jahas... kirjoitti:

        No väität siis, että rekkakuskeissa ei ole rattijuoppoja. Sanoisinpa, että varmasti suhteessa enemmän kuin muissa tielläliikkujissa. Ainakin tunnen aika monta rekkamulkkua, jotka vielä kehtaa kehuskella sillä...

        Väitinkö minä, että KAIKKI rattijuopot ja kaaharit poistuisi?? En, minä kirjoitin, että niitä olisi VÄHEMMÄN!!!!
        Tiedän kyllä, että rahtareissaKIN on rattijuoppoja. Mutta haluaisin kyllä faktaa, enkä ainoastaan mutua, sen tueksi, että enemmän kuin muissa tielläliikkujissa. Vai kuinka sinä suhteutat?? Kaikki kuorma-auto, rekka- ja yhdistelmäkuskit yhessä vs. joko henkilöauto-, pakettiauto- tai mottoripyöräkuskit erikseen!?

        ps. ei kaikkia paaripuheita kannata uskoa, mutta jos todella tunnet, ja vielä mulkkuja sellaisia, niin mikset käräytä niitä??


      • Rekkanainen
        beecher kirjoitti:

        Väitinkö minä, että KAIKKI rattijuopot ja kaaharit poistuisi?? En, minä kirjoitin, että niitä olisi VÄHEMMÄN!!!!
        Tiedän kyllä, että rahtareissaKIN on rattijuoppoja. Mutta haluaisin kyllä faktaa, enkä ainoastaan mutua, sen tueksi, että enemmän kuin muissa tielläliikkujissa. Vai kuinka sinä suhteutat?? Kaikki kuorma-auto, rekka- ja yhdistelmäkuskit yhessä vs. joko henkilöauto-, pakettiauto- tai mottoripyöräkuskit erikseen!?

        ps. ei kaikkia paaripuheita kannata uskoa, mutta jos todella tunnet, ja vielä mulkkuja sellaisia, niin mikset käräytä niitä??

        ...uskoisi minäkään noita baari-puheita.
        Jos tuollaiset jutut totta olisivat,niin puhalluttajat olisivat nopeasti paikalla ja työpaikka kerrasta mennyt ja aika vaikea saada uutta työpaikkaa kulj.alalta sen jälkeen.

        En kiellä,rekan ratistakin on viime aikoina kärähtänyt kuskeja ja se on huolestuttava piirre,mutta vähäisempi määrä kuitenkin yhä kuin henkilöautoilijoitten kohdalla!! Yksikin silti liikaa!!

        Mutta minun kaltaisiakin on nykyään aika monia eli täysin absolutisteja rekkakuskeja!!


      • ai en vai???
        beecher kirjoitti:

        Väitinkö minä, että KAIKKI rattijuopot ja kaaharit poistuisi?? En, minä kirjoitin, että niitä olisi VÄHEMMÄN!!!!
        Tiedän kyllä, että rahtareissaKIN on rattijuoppoja. Mutta haluaisin kyllä faktaa, enkä ainoastaan mutua, sen tueksi, että enemmän kuin muissa tielläliikkujissa. Vai kuinka sinä suhteutat?? Kaikki kuorma-auto, rekka- ja yhdistelmäkuskit yhessä vs. joko henkilöauto-, pakettiauto- tai mottoripyöräkuskit erikseen!?

        ps. ei kaikkia paaripuheita kannata uskoa, mutta jos todella tunnet, ja vielä mulkkuja sellaisia, niin mikset käräytä niitä??

        Siis tarkoitin lähinnä, että kun otetaan raskaan kaluston kuljettajat, niin heistä löytyy suhteessa enemmän rattijuoppoja kuin muussa liikenteessä. No realistisesti jos ajattelet, niin ei tarvita montaa rattia rekasta, kun tilastot muuttuu negatiiviseksi, koska kuitenkin raskasta liikennettä on niin paljon vähemmän, mutta silti juuri heillä tulisi olla erityisen varovaisia, koska yksi toope leimaa helposti koko ammattikunnan. Juu noista käräytettävistä: et arvaakaan miten monta rattista olen käräyttänyt, ja sen teen mielelläni.


      • ai en vai??? kirjoitti:

        Siis tarkoitin lähinnä, että kun otetaan raskaan kaluston kuljettajat, niin heistä löytyy suhteessa enemmän rattijuoppoja kuin muussa liikenteessä. No realistisesti jos ajattelet, niin ei tarvita montaa rattia rekasta, kun tilastot muuttuu negatiiviseksi, koska kuitenkin raskasta liikennettä on niin paljon vähemmän, mutta silti juuri heillä tulisi olla erityisen varovaisia, koska yksi toope leimaa helposti koko ammattikunnan. Juu noista käräytettävistä: et arvaakaan miten monta rattista olen käräyttänyt, ja sen teen mielelläni.

        Että olet käräyttänyt, en sääli heitä yhtään. Mutta toivon, että olet yhtä innokas myös tavallisen autoilijan kohdalla.

        Eihän noita montaa tarvi joo, ja kuten ammattisiskoni yllä totesi, yksikin on liikaa. Mutta sen verta olen sinisilmäinen, että täällä kaakonkulmalla suurin osa kärähtäneistä rahtareista ovat RUS-merkkisiä.


      • totta sekin
        beecher kirjoitti:

        Että olet käräyttänyt, en sääli heitä yhtään. Mutta toivon, että olet yhtä innokas myös tavallisen autoilijan kohdalla.

        Eihän noita montaa tarvi joo, ja kuten ammattisiskoni yllä totesi, yksikin on liikaa. Mutta sen verta olen sinisilmäinen, että täällä kaakonkulmalla suurin osa kärähtäneistä rahtareista ovat RUS-merkkisiä.

        Niinhän se valitettavasti on. toisaalta se itänaapurin ajokulttuuri nyt vaan sattuu oleen sellanen. Silti pelottaa tämä suomalaisten rekkakuskien asenne muihin tielläliikkujiin. Ehkä nyt joku vetää herneen nenään, mutta silti asia vain on niin, että meillä rekkakuskit oikeasti luulevat, että se on jokapojan toiveammatti ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Hieman nöyryyttä peliin teillekin niin se alkaa sujumaan. Teidän ammattinne ei ole niin hohdokas, että sillä kannattaa nostaa itseään jalustalle... Silti onnea valitsemallanne uralla.


      • Rekkanainen
        totta sekin kirjoitti:

        Niinhän se valitettavasti on. toisaalta se itänaapurin ajokulttuuri nyt vaan sattuu oleen sellanen. Silti pelottaa tämä suomalaisten rekkakuskien asenne muihin tielläliikkujiin. Ehkä nyt joku vetää herneen nenään, mutta silti asia vain on niin, että meillä rekkakuskit oikeasti luulevat, että se on jokapojan toiveammatti ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Hieman nöyryyttä peliin teillekin niin se alkaa sujumaan. Teidän ammattinne ei ole niin hohdokas, että sillä kannattaa nostaa itseään jalustalle... Silti onnea valitsemallanne uralla.

        ...tämä tien päällä olo osittain on :)

        Ehkä geeniperintöäkin mukana, ainakin itse olen ollut kuorma-auton kyydissä vaahtosammuttimen kokoisesta.

        Tosin itse olen kouluttautunut lukion jälkeen tietokone-alalle, joten ammatinvalinta tälle puolelle on ollut "omavalintainen",ei esim.siitä syystä,etten muuta osaisi.

        Tämä ammatti joko on tai sitten ei ole mielekästä ja ajotavoista voi päätellä,kuka tekee sitä mielellään,kuka ky... otsassa. Ne jotka tulevat "pakon edessä" alalle, ovat mitä suuremmalla todennäköisyydellä suurimmat asennevammat omaavat yksilöt.
        Itse olen aina nauttinut tien päällä menosta, nyt kun ikää ja kokemusta alkaa olla suht.paljon,yhä alle 40,heh, ei olisi mahdotonta,että hakisin Hämeenlinnan ammattilliseen opettajakorkeakouluun liikenneopettaja-puolelle, mikäli en pääse erääseen toiseen opistoon... aika näyttää,mitä tuleman pitää :)


      • samaa mieltä...
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...tämä tien päällä olo osittain on :)

        Ehkä geeniperintöäkin mukana, ainakin itse olen ollut kuorma-auton kyydissä vaahtosammuttimen kokoisesta.

        Tosin itse olen kouluttautunut lukion jälkeen tietokone-alalle, joten ammatinvalinta tälle puolelle on ollut "omavalintainen",ei esim.siitä syystä,etten muuta osaisi.

        Tämä ammatti joko on tai sitten ei ole mielekästä ja ajotavoista voi päätellä,kuka tekee sitä mielellään,kuka ky... otsassa. Ne jotka tulevat "pakon edessä" alalle, ovat mitä suuremmalla todennäköisyydellä suurimmat asennevammat omaavat yksilöt.
        Itse olen aina nauttinut tien päällä menosta, nyt kun ikää ja kokemusta alkaa olla suht.paljon,yhä alle 40,heh, ei olisi mahdotonta,että hakisin Hämeenlinnan ammattilliseen opettajakorkeakouluun liikenneopettaja-puolelle, mikäli en pääse erääseen toiseen opistoon... aika näyttää,mitä tuleman pitää :)

        Aika hyvin sanottu... Samahan se o joka ammatissa: jos ei homma kiinnosta, niin eipä sitä tule hyvin tehtyäkään. Juuri tossa sun alalla se näkyy hyvin. Itse ajoin rekkaa joitain vuosia ja kun huomasin että ei ole inspistä lähtee istuun hyttiin, niin vaihdin alaa, ennenkun joku loukkaantuu tai kuolee. Olis suotavaa, että muutkin kyr...neet tajuis saman asian, mutta ehkä se on pelkoa epäonnistumisesta uudella alalla tai pelätään vain muutoksia. Itse myin talon ja otin perheen mukaan uudelle paikkakunnalle ja siirryin kokonaan uudelle uralle jonkin aikaa sitten. Silti oli mielenkiintoista nähdä kuin käy, koska itsekin olen lähempänä 40 kuin 30. Silti en ole katunut alan vaihtoa hetkeäkään. No edelleen olen tiellä, mutta en viikkoja vaan päivän kerrallaan.


      • Ammattimies
        vai ammattimies kirjoitti:

        Mites kehtaatkin kutsua itsees amaatimieheksi, ehkä et kuitenkaan tieliikenteen. Kumma juttu että ne nastat kuluttaa, vaikka eteläsuomessa ajetaan enemmä kitkarenkailla ja sitäpaitsi, minkäs verran on henkilöautoja, jotka käyttää paripyöriä, joiden uria saat ajaa koko suomen läpi. Ehkä todella oot rekkakuski, kun et edes tietä näe, ehkä humalan takia? Muuten: suomen ennätys rattijuoppo on napattu rekan ratista toissa vuonna jos muistat lehtien lööpit...

        Kyllä minä hyvinkin kehtaan sanoa itseäni ammattimieheksi, olen saanut kunnon koulutuksen ammattiini.

        Kyllä ainakin minun tietojen mukaan Etelä-Suomessa ajetaan nastoilla, vai onko sinulla heittää parempia virallisia tilastoja jostain?
        Ehkä jossain pääkaupunkiseudulla saatetaankin ajaa enemmän kitkoilla, mutta siellä nyt ei muutenkaan kukaan osaa ajaa.
        Oikein hirvittää välillä ajaa rekalla kehä 3:n sisäpuolella. Minä kun en ole sellaista sorttia, että väkisin haluaisin ajaa kenenkään päälle, mutta siellä on sellaisia suhareita, jotka välttämättä haluavat tulla päälleajetuiksi.
        Ja moottoritiellähän se vasemman puoleinen kaista ei ole ajokaista, vaan nimenomaan ohituskaista, eli sillä ei saa ajaa koko päivää. Ohituksen jälkeen täytyy palata vaaraa aiheuttamatta takaisin ajokaistalle.
        (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L2)

        Voisit kyllä mennä itse mittaamaan tieltä niiden pahimpien urien välit ja verrata sitä vaikkapa oman henkilöautosi raideväliin, jos nyt edes satut autoa omistamaan. Sanonpahan vaan että rekka täyttää melkein kokonaan ajokaistan, peilit pysyvät juuri ja juuri omalla kaistallaan.
        Rekan peilit ovat vajaan parikymmentä senttiä ulkona rekan leveimmästä kiinteästä kohdasta.
        Siitäkin voi jotain päätellä, että normaali leveyksiselle maantielle (yksi ajokaista molempiin suuntiin) mahtuu neljä henkilöautoa, kun piennarta käytetään hyväksi. Rekkoja ei mahdu kuin kaksi.

        Olen tosiaankin rekkakuski isolla ärrällä, eli en laske mitään pullakuskeja rekkamiehiksi. Minulla on periaatteena ollut, että jos juon en aja. Muutenkin mielestäni kaikkia kännissä ajavia saisi rangaista mahdollisimman ankarasti.
        En tiedä kyseistä tapahtumaa, mutta tiedän lööpeissäkin olleen tapahtuman, jossa traktorikuski oli puhaltanut yli 3 promillea.


    • Ammattimies

      Ensimmäiseksi haluan sanoa teille, että voisitte tarkastaa faktat ennen tänne kirjoitteluanne.

      Olen ammattikoulussa kuljetusalan oppia saanut ja intissä ajokortin. Rekkaa olen nyt melkein viisi vuotta ajellut työkseni.

      Vastaan on tullut jos jonkin näköstä koheltajaa henkilöautoillaan. Myös teiden tukkoja on tullut havaittua. (Tarkoitukseni ei tässä ole ketään heistä syyllistää.)

      Kuten eräät kollegani mainitsivat, rekasta on rajallinen näkyvyys vaikkakin korkealla istutaankin. Eteenpäin pitkälle näkee hyvin, mutta auton lähipiiri jää osin katveeseen.

      Näin huomautuksena sanoisin, että joillakin kuskeilla (sekä rekka- että henkilöautoilla) olisi parantamisen varaa vilkun käytössä.
      Muistutuksena: Vilkkua ei käytetä liikenneympyrään ajettaessa, vaan vain sieltä poistuttaessa. Kaistaa vaihdettaessa vilkuttaa voi myös enemmän kuin kerran.

      Myös ajovalojen käytöstä moitteita annan sekä rekka-, että henkilöautokuskeille. Toki ne joskus unohtuu itsekullakin aina välillä, mutta jotkut ajelevat piittaamatta laista ilman ajovaloja.
      Sumuvalot ovat mielestä kohtalaisen turhia Suomessa. Saa olla Englannin tasosia sumuja, että niistä on jotain oikeatakin hyötyä.
      Taitaa olla joku muotivillitys ajaa sumuvalot päällä. Siitähän saa sakot kun poliisi näkee, että ajetaan keskellä kirkasta päivää sumuvalot päällä.

      Konginkankaan turmaan liittyen sanon vain, että se rekka ei ollut kauhean kaukaa pohjoisesta tulossa.

      Junien käytöstä sen verran, että nykykunnossakaan rataverkostoa ei pystytä määrärahojen puutteessa kunnolla ylläpitämään tarvittalla tasolla. Esim. tietyillä rataosuuksilla on jouduttu laskemaan nopeuksia huomattavasti.

      Kyllä meidän logistiikan ammattilaisten tarvitsisi olla kuukauden pari lakossa joskus, niin meidänkin ammattia ruvettaisiin arvostamaan.

      • ei lisää tappolaitteita...

        Rekkakuskit on ehkä maailmanmstareita selittelyssä ja vastuun siirtämisessä muille. Siis jos et kunnolla näe sieltä hytistä, niin pitäsköhän ajaa sen mukaisesti.... Oot kyllä aika toope. Ja sitäpaitsi, ehdotus rataverkon korjaamisesta ja lisäämisestä todella kannattaisi pitemmän päälle. Ei tarvis päällystellä joka kesä...


      • Ammattimies
        ei lisää tappolaitteita... kirjoitti:

        Rekkakuskit on ehkä maailmanmstareita selittelyssä ja vastuun siirtämisessä muille. Siis jos et kunnolla näe sieltä hytistä, niin pitäsköhän ajaa sen mukaisesti.... Oot kyllä aika toope. Ja sitäpaitsi, ehdotus rataverkon korjaamisesta ja lisäämisestä todella kannattaisi pitemmän päälle. Ei tarvis päällystellä joka kesä...

        Ja missähän vaiheessa minä siirsin vastuutani kenellekkään muulle?
        Minä näen sieltä hytistä tarpeeksi hyvin kauemmaksi. Lähellekkin näkee, mutta metri-pari hytin lähipiiristä on vaikeampi nähdä...sitä varten autossa on isoja peilejä, jotka nekin tosin aiheuttaa pienen katveen näköketässä.
        Minä henkilökohtaisesti ainakin ajan risteyksiin sellaista nopeutta, että saan tarvittaessa pysäytettyä tarpeeksi nopeasti auton.

        Täällä toisien haukkuminen ei ole järin viisasta, mutta sinä et kauhean viisas taida olla, kun tuommoisia sammakoita suustasi päästelet.

        Mahtaakohan sinulla olla ollenkaa käsitystä siitä paljonko nykyisillään on edes vajetta rataverkoston budjeteissa, saati siitä kuinka paljon uusien ratojen tekeminen maksaisi?
        Kaikki verot ainakin nousisivat pilviin, jos tuommoisia ruvettaisiin rakentamaan. Samoin kävisi varmaankin myös kaikkien tuotteiden hinnoille...jostain ne kasvaneen rahdin kulut on otettava.

        Eikä niitä samoja teitä joka kesä päällystellä uusiksi. Pakkohan niitä on toisesta päästä taas alottaa päällystämään uusiks, kun Suomessakin on ihan muutama kilometri tuota päällystettyä tietä sentään.


    • sekä

      hevosvankkureiden vetäjät ovat kaikkein suurimpia törkimyksiä. Ei mitään muuta väliä ku mahdollisimman pitkä jono autoja takana. Eikö oo vanhemmat opettaneet noille hevos miehille ettei ruoalla leikitä?!

      • kärsitty on..

        No tosta ei väittämä muutu todemmaksi. Mutta selitys on se, että nämä karavaanarit on todellisia amatöörejä vaunun vedossa tai keskikokoisen auton kuljettamisessa, koska tekevät sen yhden reissun/vuosi ja ajattlevat, että koska heillä ei ole kiire, ei voi muillakaan olla. Silti nämä samat törpöt ovat loman jälkeen kaahaamassa ylinopeutta ja kiilaamassa ohi jopa keltaisella viivalla. Tuo nyt vaan on sellainen iäisyyskysymys, johon ei vastausta löydy. Oikein tekisivä lomillaan, jos valitsisivat sellaiset tiet, joilla ei todellakaan tarvitse ajaa yli 80km/h kun niitä käyttäen pääsee kuitenkin läpi suomen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4448
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      153
      3303
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      57
      2602
    4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2564
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      112
      2335
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1903
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1691
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1636
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      169
      1550
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1275
    Aihe