Mitä on rakkaus?

kristitty

Mitä on rakkaus?

Raamatussa on kerrottu rakkaudesta, ensimmäinen korinttolaiskirje 13. luku, tämä on Raamatun tärkein luku. Jumala vuodattaa voimaa meihin sitä enemmän, mitä enemmän meillä on rakkautta.

1Kor 13

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,

5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänäsä pahaa.

6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.

8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.

9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.

11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.

13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

Tämä siis suosikki Raamatun paikkani.

Pitkämielisyys. On tärkeää olla pitkämielinen ja kärsivällien. Kerran oli kaksi kristittyä miestä automatkalla, ja autoon tuli vika. Toinen meni auton alle korjaamaan ja satoi vettä ja kaikki oli kurassa, eikä autoa saatu korjattua.

Toinen istui autossa ja kysyi uskonveljeltään, että miksi hän ei hermostu ollenkaan, vaikka kaikki on kurassa ja auto epäkunnossa? Mies vastasi näin: "katsos kun minä otan aina mukaani kaksi pussia, toisessa on kärsivällisyys, ja toisessa on pitkämielisyys. Ensin avaan pussin jossa on kärsivällisyys ja kun se on loppu, niin avaan toisen pussin jossa on pitkämielisyys, ja se riittää sitten."

Toinen uskova ihmetteli ja mietti että tuo mies taitaa olla paljon pitemmällä kristillisyydessä kuin minä.

Rakkaus on lempeä. Raamattu sanoo että tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon.
Älköön teidän pahuutenne ja häijyytenne tulko ihmisten tietoon, se muuten äkkiä leviää semmoinen.

Rakkaus ei kadehdi. Varsinkin suomalaisten perusluonne on hyvin kateellinen. Raamattu sanoo että rakkaus ei kadehdi, mutta SUOMALAINEN KADEHTII, joo. Jos sinä huomaat itsessäsi näitä piirteitä, että sinä kadehdit jotakuta, niin varmin tapa päästä siitä ÄKKIÄ eroon, on, että alat kiittämään Herraa siitä, että tuo toinen on menestynyt elämässään noinkin hyvin! Sinun ei tarvitse kauan kiittää, kun huomaat olevasi kateudesta VAPAA! Ja se on SULOINEN tunne olla kateudesta VAPAA! Kn ei tarvitse ketään kadehtia!

Vaikka tuo toinen ajaisi dollarihymyllä, ja sinä itse ajaisit potkulaudalla, niin voit vain sanoa Herralle, että kiitos Herra että tämä potkulautakin on parempi kuin ei mitään!
Rakkaus EI KADEHDI! On suloista olla vapaa kateudesta!

Rakkaus ei kerskaa. Kyllä se on herkässä ihmisillä tuo kerskaaminen. Jos joku kertoo jotain asiaa jonka on tehnyt, vaikkapa Herralle, niin kohta toinen sanoo: "minäkin oon tehnyt niin, minäkin oon tehnyt niin..."

Silloin jos toinen kertoo jotain asiaa, niin on parasta olla itse hiljaa ja antaa toisen kertoa.

Pöyhkeily on kerskaamisen sisar, syntyi vain hetken myöhemmin.

Ei käyttäydy sopimattomasti. Eli ei murskaa toista ihmistä, ei häpäise toista ihmistä, ei loukkaa toista ihmistä.

Ei etsi omaansa. Rakkaus ei etsi omaansa. Maailma opettaa että juuri omaansa pitääkin etsiä, sitähän sitä... Mutta Rakkaus ei etsi omaansa.

Ei katkeroidu. On raskasta kantaa katkeruuden taakkaa.

EI MUISTELE kärsimäänsä pahaa. Kaikkia ihmisiä on joskus loukattu. Joku voi sanoa: "silloinkin sinä sanoit niin, et sinä silloinkaan pitänyt mua minkään arvoisena..." Sano Jeesukselle, että tässä ja nyt lopetan kärsimäni pahan muistelemisen ja annan anteeksi ihmisille jotka ovat minua vastaan rikkoneet. Se on raskas taakka kantaa vanhoja asioita, 5,10,15 vuodenkin takaisia asioita.

Ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa.

Tässä hyviä sivuja:

http://www.netmission.fi/

http://kathrynkuhlman.com/

15

576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakkaus?

tuosta pitkästä pätkästä löytyi vai kaksi väitettä sille mitä rakkaus on?
      Loput oli jokseenki mtä se ei ole tai ei tee.

>>Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä

• TiedeTeemu

Rakkaus on aivojen sähkökemiallista toimintaa. Erityisesti mielihyväkeskuksessa.

• Uitun käki
        TiedeTeemu kirjoitti:

Rakkaus on aivojen sähkökemiallista toimintaa. Erityisesti mielihyväkeskuksessa.

äidin ja lapsen, siskon ja veljen, isän ja lapsien, mummon ja lastenlasten rakkaus toisiinsa on mielihyväkeskuksen säätelemää hedoniaa?

Ajatteles nyt muillakin kuin munaskuillas, hyvä Teini!

• TiedeTeemu
        Uitun käki kirjoitti:

äidin ja lapsen, siskon ja veljen, isän ja lapsien, mummon ja lastenlasten rakkaus toisiinsa on mielihyväkeskuksen säätelemää hedoniaa?

Ajattele itse pallinaama, rakkauden kokemus on aivotoimintaa.

• kristitty
        Uitun käki kirjoitti:

Älä välitä, ei tiede asioista kannata välittää mitään. Ne on monesti nuoria jotka puhuu noista tiede hommista. Ei minun kirjoituksellani ja rakkaudella ole mitään tekemistä minkään aivotoininnan kanssa. Nuo asiat ovat TEKOJA ja asioita, eivät mitään hormonitoimintaa.

Rakkaus on todellinen asia ja on tieteen yläpuolella (tieteestä ei voi tässä yhteydessä edes puhua).

Rakkaus on Jumalasta, eikä koskaan katoa.

• Rakkaus?
        TiedeTeemu kirjoitti:

siitä olen ihan samaa mieltä, tosin siihen voi liittyä muitakin piirteitä mitä luullaan ehkä johtuvan rakkaudesta, kuten vaikkapa omistushalua jne..

• :pp.
        Uitun käki kirjoitti:

Sana jota viljellään täällä runsain mitoin, usein edes tietämättä mitä tuo sana pitää sisällään on RAKKAUS tietämättä siitä yhtään mitään, varsinkin uskovaisten piirissä sillä on aivan omituiset käsitykset liittyen Jumalaan.
        Valaistaanpa hieman taas mistä siinä on kysymys?

Sana rakkaus pitää sisällään sekä arvot että tunteet.
        Se on sekä filosofinen, että psykolooginen, tunnetta luova psyykkinen prosessi.
        Arvot nähdään filosofisena, egoismina, epäitsekkyytenä, lähimmäisen rakkautena, eli pyyteettömyytenä, mielihyvää, hyötyä tuottavana, ”totuutena” jne.
        Tai
        tunnetta tuottavana ja luovana ja fysiologisia muutoksia tuottavana, romanttisena, intohimoisena, jne. asiana, mikä sitten tulkitaan rakkaudeksi.
        Rakkauden eri muotoja voidaan sitten määritellä sen mukaan mitä eri komponentteja siinä on läsnä, tai mitkä siitä puuttuvat.
        Onko rakkautta, esm, pitäminen = läheisyys, ihastuminen = intohimo, kiintymys = läheisyys, sitoutuminen, palvonta, huuma, näitä kaikkia kuvataan myös rakkaudessa usein.
        Rakkaussuhteessa on yleensä kaksi osapuolta, jolloin kummallakin on oma kuvansa siitä, onko se joko vähäinen, sopiva tai liiallinen.
        Tunnekohdetta ihannoidaan, luodaan odotuksia onnen tuonnista, se luo tarpeita, odotuksia, yleensä sitä enemmän, mitä omassa itsearvostuksessa on puutteita, se aiheuttaa yhdeksi tulemisen tarpeita ja halua olla rakastetun kaltainen.
        Rakastuminen luo riippuvuutta rakastetusta.
        Rakastuneella on halu toimia niin, että pääsisi lähelle rakkauden kohdetta., siihen liittyy uskomista, luottamista, ja
        toiselle antautumista.
        Rakastuminen on odotuksia sen ainutlaatuisuudesta, sekä vaatimusta tulla hyväksytyksi ja valituksi.
        Se on kokemuksena aito.

Mitkä sitten ovat syyt rakastumiseen ja miten se vaikuttaa?

Syitä voidaan etsiä evoluutiosta käsin, että kulttuurievoluutiosta.
        Romanttisen rakkauden taustalta löytyy paritteluun pääsy ja lisääntyminen.
        Kiintymisrakkauden taustalla on varmistaa jälkeläinen ja sen kehitys, varsinkin urospuolisella oliolla.
        Äidinrakkaus taas vaikuttaa aivoihin, rakastuminen ja äidinrakkaus on palkitsevia kokemuksia, jotka ovat yhteydessä lajin säilymiseen.
        Vauvan ja rakastetun näkeminen aktivoivat aivosoluja, jotka yhdistetään mielihyvää ja rakkautta tuottavaan oksitosiiniin.
        Samalla ne osat aivoista passivoituvat, jotka yhdistetään kielteisiin arvoihin ja kriittiseen ajatteluun. (rakkaus on sokea)
        Seksuaalinen rakkaus on siis molekyylitoimintaa, eli eräänlaista ”rakkauden kemiaa”, eli androgeenien, estrogeenien, adrenaalin, oksitosiinin jne, toimintaa aivojen hermosoluissa.
        Romanssi, intohimo, ihastus, hullaannus on tunnetta joka tuottaa voimakaita emotioita, kuten mielihyvää ja onnea.
        Myös ”ikuisen”, eli elinikäisen parisuhteen ja hetkellisen parisuhteen vaikuttava tekijä on molekyylit, oksitosiini ja vasopressiini, naaraalla ja koiraalla ja niiden määrien vaihtelu.
        Oksitosiini on romanttiseen ja hoivaavaan käytökseen vaikuttava ja vasopressiini viettiin vaikuttava molekyyli jotka vaikuttavat aivojen mielihyväkeskuksessa ja laukaisee toiminnon ja voi aiheuttaa myös riippuvuutta.
        Feromonit laukaisevat vietin, eli rakastumisen ja sen aisti sijaitsee nenässä, ei kuitenkaan ole sama hajuaistin kanssa.
        Ainetta erittyy ihmisestä sisältäen nais- ja mieshormoonien, estrogeenin ja testrogeenien molekyylejä.
        Rakastuminen on siis kemiallista, molekyylien aiheuttamaa, mielihyväkeskuksessa vaikuttava tunne tila.

Platon sanoi aikoinaan, ”kukaan ei kaipaa sellaista, mitä ei luule itseltään puuttuvan”.
        Voiko siis rakastua, jos on tyytyväinen siihen mitä hänellä jo on, ja siihen mikä hän on?
        Tai voiko rakkaus kumpua depressiosta, eli puutteesta löytää ”arjesta” arvokasta?
        Nämä ovat arvoihin liittyviä filosofisia rakkauden muotoja.
        Voiko siis narsissi rakastua, kun hän rakastaa jo itseään, häneltähän ei rakkautta puutu?
        Silloin rakkauden kohteen täytyisi sisältää tai olla jotakin, mitä rakastajalla itsellään ei ole?
        Silloin rakastaminen on intensionaalinen suhde, eli jos rakastat jota kuta, niin rakkauden kohde ei ole toinen sinänsä, vaan pikemmin rakastuneen odotusten, toiveiden ja uskomusten mielikuva rakastetusta, siis se millaisena rakastettu näyttäytyy rakastuneelle.

Rakkauden puuttuminen, ellei hän saa ”kemiallista” rakkauden kokemista, pistää ihmisen hakemaan arvoihin nojaavaa rakkautta, kuten kiintymys, eli läheisyys, sitoutuminen, palvonta jne.
        Tällä voi kuvata myös eräitten uskovaisten rakkautta esm, ”Jumalaansa tai ”Jeesukseen”.
        Mielenkiintoiseksi asian tekee heillä jotka elävät parisuhteessa, ja sanovat rakastavansa toisiaan ja ”Jumalaansa”, toinenhan on ”kemiallinen” rakkaussuhde ja toinen arvoihin nojaava suhde?
        Kumpi herättää voimakkaamman tunteen, vai onko toinen vain vietti suhde kiintymyksineen ja mihin sitten uskon rakkaussuhde nojaa? Kysymys kuuluukin, kumpi aiheuttaa suuremman hurmoksen, usko vai vietti ja kiintymys?
        Vastatkoon siihen uskovaiset itse jos osaavat?

Mitä sitten voisi olla ”Jumalan rakkaus”?
        Onko se sama kuin isän tai äidin rakkaus lapseensa, tai jonkin tekijän rakkaussuhde omiin tuotteisiinsa, kuten esm, taiteilijan suhde teoksiinsa? No ei ainakaan äidin rakkautta lapsiinsa joka on osin ”kemiallinen rakkaus”.
        Entä Isän rakkaus? Sehän voi perustua kiintymykseen jälkeläisiinsä ja niiden kehitykseen varmistamiseen. Tällaiseen tunteeseen voi kyllä liittyä ylpeyden ohella turhamaisuutta ja itserakkautta?
        Isä voi rakastaa lapsessa sitä mikä on häntä itseään, mutta mitä se olisi, osin ainakin itserakkautta?

• kristitty

Minä en nyt puhu siitä rakkaudesta, josta maailma veisaa ja laulaa, niinkuin jostain vanhoista lapin joikuista, ja joka rakkaus aina katoaa jonnekin vuorten taa aina kun luulee sen löytäneensä, ei minä en puhu siitä rakkaudesta, vaan minä puhun JUMALALLISESTA rakkaudesta, joka on OIKEAA rakkautta ja joka tulee Jumalalta.

Se ei ole mikään tunne, eikä hormonihäiriö, eikä se itse hyödy mitään, vaan kyse on PYYTEETTÖMÄSTÄ rakkaudesta, eli agape-rakkaudesta.

Maailma ei tiedä mitä on rakkaus.

kristitty kirjoitti:

Minä en nyt puhu siitä rakkaudesta, josta maailma veisaa ja laulaa, niinkuin jostain vanhoista lapin joikuista, ja joka rakkaus aina katoaa jonnekin vuorten taa aina kun luulee sen löytäneensä, ei minä en puhu siitä rakkaudesta, vaan minä puhun JUMALALLISESTA rakkaudesta, joka on OIKEAA rakkautta ja joka tulee Jumalalta.

Se ei ole mikään tunne, eikä hormonihäiriö, eikä se itse hyödy mitään, vaan kyse on PYYTEETTÖMÄSTÄ rakkaudesta, eli agape-rakkaudesta.

>>vaan minä puhun JUMALALLISESTA rakkaudesta, joka on OIKEAA rakkautta ja joka tulee Jumalalta.

• seppo
        kristitty kirjoitti:

Perusteletko Jumaluudenkin itsellesi tuollaisella käsityksellä:"Se ei ole mikään tunne, eikä hormonihäiriö, eikä se itse hyödy mitään"?

• JSS

Olet lähettänyt jo ainakin kolmelle muulle palstalle.

• gazpacho

Onko tavoitteesi lähettää tämä kirjoituksesi joka ainoalle palstalle suomi24:ssä?

"katsos kun minä otan aina mukaani kaksi pussia, toisessa on kärsivällisyys, ja toisessa on pitkämielisyys. Ensin avaan pussin jossa on kärsivällisyys ja kun se on loppu, niin avaan toisen pussin jossa on pitkämielisyys, ja se riittää sitten."

Toinen uskova ihmetteli ja mietti että tuo mies taitaa olla paljon pitemmällä kristillisyydessä kuin minä."

Itsekin olen kärsivällinen ja pitkämielinen, vaikka en olekaan uskossa. Haluatko nyt omia nämäkin ominaisuudet vain uskoville, niinkuin olet jo rakkaudelle tehnyt?

"Pöyhkeily on kerskaamisen sisar, syntyi vain hetken myöhemmin."

Eikö osoita aikamoista pöyhkeilyä massapostittaa samaa viestiään joka palstalle?

En jaksa alkaa ruotimaan tekelettäsi sen enempää, mutta huomauttaisin taas kerran, että ollakseen hyvä ihminen ei tarvitse olla uskovainen.

• Buddhisti

... ei rakkaus mikään kristittyjen yksinoikeus ole. Se kuuluu meille kaikille.

• psykhe

Jumalalla on kaikki tunteet. Hän rakastaa. Hän vihaa syntiä. Pahin synti on epäusko. Hän pelkää että saatana saa liian paljon valtaa.

>>Jumalalla on kaikki tunteet. Hän rakastaa. Hän vihaa syntiä. Pahin synti on epäusko. Hän pelkää että saatana saa liian paljon valtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe