Joutuuko vauva kadotukseen jos hän kuolee kastamattomana?
Kaste
19
738
Vastaukset
- kukkaisnen
Ei joudu. Maailmassa on kuollut satoja, satoja ja satoja miljoonia ihmisiä kastamattomana, eivätkä he edes ole kuulleet Jeesuksesta koskaan mitään.
- Alpo Ahola
Mihin tietoon vastauksesi perustuu, (mahdollisesti intuitioon). Tuntuu siltä, vaikka vastaus osin oikea olisikin, niin se on kuitenkin vastattu tunnesyihin, vaan ei Raamattuun nojaten.
Kysyn, että silläkö perusteella joku pelastuu iankaikkiseen autuuteen, jos hän ei ole vielä tehnyt kiukun lisäksi muita henkilökohtaisia syntejä? Lapsi syntyy selkä ylöspäin ja parkaisun kanssa. On ilmeistä, ettei yleisesti tunneta syntikäsitettä lainkaan. Kaikki pelastuvat yksin armon, Kristuksen ansion ja uskon kautta, ilman laintekoja. Kyse ei siis ole persoonan iästä tai viattomuudesta. On otettava huomioon, että kaikki syntyvät ja kantavat perisyntiä niskassaan, siis kuolevat - pienet lapsetkin. Perisynti kielletään laajasti niin sanottujen uskovaistenkin keskuudessa.
Johannes kuuli Jumalan Sanan jo sikiönä ollessaan. Jos ei kuule? Vika on silloin vanhemmissa, jotka viettelevät lapsensa. Silloin katsellaan myllynkiveä viettelijän kaulaan. En sano muuta ohi Raamatun kuin sen, mitä Luther on sanonut, "ettei kasteen puute sinänsä kadota, vaan kasteen halveksiminen". Tällöin monen kastetunkin on katsottava, että mikä rauhaan sopisi. Jeesus asetti kristillisen kasteen silloin, kun Hän nousi ylös taivaaseen. Muuta tietoa ei voi olla kellään.
Kaste ei sinänsä ilman uskoa pelasta tehtynä tekona. Tämä harha on tavattoman yleinen nykyisessä farisealaisessa muotomenossa. On kysyttävä, mitä kaste on ja mitä se merkitsee ja myös mitä se velvoittaa. Otettakoon vanha Katekismus kouraan ja tutkittakoon asiaa tarkemmin lastenopetuskirjasta.
Tässä on vakavasti sanottuna sekä lähelle, että kauas opetuksen, lähetystyön ja uskon imperatiivi. "Joka uskoo ja kas..." Hurja on väite, joka antaa ymmärtää, että ilman uskoa pelastutaan.
Alpo Ahola
Töysä
- asiaa ajatellut
miksi hätäkaste on olemassa. Turhan takiako?
- Miina
antaa kasteen valistus, jos se on kuolemanvaarassa, koska vain kastetulle voidaan toimittaa kristillinen hautaus. Lisäksi kasteen armo on kastetulle turvana kuoleman hetkellä.
Roomalaiskatolisessa kirkossa uskotaan, että kastamattomina kuolleet lapset eivät pääse taivaaseen, vaan joutuvat ns limbukseen. Limbus on hyvä ja iloinen paikka, mutta siellä olevat eivät nauti täyttä autuutta. Muut kristityt eivät ajattele näin, vaan kastamattomienkin lasten ajatellaan pääsevän taivaaseen.
- Miina
hän ei ole vielä tehnyt mittään syntiä. Kaikki pikkulapsina kuolleet pääsevät taivaaseen, myös pakanoiden lapset.
- niinseon
pakanan ja jumalattoman lapselle kuolla pienenä ja päästä taivaaseen, kuin kasvaa isoksi ja päätyä helvettiin.
- paikkaansa koska
perisynnin alaisia on ne vauvatkin
- TaistoRa.
paikkaansa koska kirjoitti:
perisynnin alaisia on ne vauvatkin
>>Kirjoitat-
>>perisynnin alaisia on ne vauvatkin>1. Joh. 1:7
"Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä".>Room 3:23 "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 "jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi "Uskon kautta hänen vereensä", osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit. - Miina
paikkaansa koska kirjoitti:
perisynnin alaisia on ne vauvatkin
ainakin kirkkoisä Augustinuksen opettamassa muodossa. Sitä ei mainita Raamatussa. Koska Luther oli augustinolaismunkki hän peri oppi-isältään monia sellaisia käsityksiä, joilla ei ole pohjaa Raamatussa, ja joita varhaiskirkko ei tuntenut. Perisynti on vain peritty taipumus tehdä syntiä, ei perittyä syyllisyyttä.
Alkukirkossa kastettiin kristittyjen perheen lapset siksi, että he voisivat olla mukana jumalanpalveluksissa, joita pidettiin esim. kodeissa ja osallistua ehtoolliseen ja ns rakkausaterioihin yhdessä seurakunnan kanssa.
Vasta keskiajalla alettiin opettaa, että kastamattomat lapset eivät pääse taivaaseen vaan jäävät eräänlaiseen välitilaan, jota alettiin kutsua nimellä limbus infantiorum. Helvettiin heitä ei sentään tohdittu sijoittaa edes roomalaiskatolisessa teologiassakaan. - mitähäh
Miina kirjoitti:
ainakin kirkkoisä Augustinuksen opettamassa muodossa. Sitä ei mainita Raamatussa. Koska Luther oli augustinolaismunkki hän peri oppi-isältään monia sellaisia käsityksiä, joilla ei ole pohjaa Raamatussa, ja joita varhaiskirkko ei tuntenut. Perisynti on vain peritty taipumus tehdä syntiä, ei perittyä syyllisyyttä.
Alkukirkossa kastettiin kristittyjen perheen lapset siksi, että he voisivat olla mukana jumalanpalveluksissa, joita pidettiin esim. kodeissa ja osallistua ehtoolliseen ja ns rakkausaterioihin yhdessä seurakunnan kanssa.
Vasta keskiajalla alettiin opettaa, että kastamattomat lapset eivät pääse taivaaseen vaan jäävät eräänlaiseen välitilaan, jota alettiin kutsua nimellä limbus infantiorum. Helvettiin heitä ei sentään tohdittu sijoittaa edes roomalaiskatolisessa teologiassakaan.taipumus tehdä syntiä periytyy? apinoiltako?
- perisynti,
Miina kirjoitti:
ainakin kirkkoisä Augustinuksen opettamassa muodossa. Sitä ei mainita Raamatussa. Koska Luther oli augustinolaismunkki hän peri oppi-isältään monia sellaisia käsityksiä, joilla ei ole pohjaa Raamatussa, ja joita varhaiskirkko ei tuntenut. Perisynti on vain peritty taipumus tehdä syntiä, ei perittyä syyllisyyttä.
Alkukirkossa kastettiin kristittyjen perheen lapset siksi, että he voisivat olla mukana jumalanpalveluksissa, joita pidettiin esim. kodeissa ja osallistua ehtoolliseen ja ns rakkausaterioihin yhdessä seurakunnan kanssa.
Vasta keskiajalla alettiin opettaa, että kastamattomat lapset eivät pääse taivaaseen vaan jäävät eräänlaiseen välitilaan, jota alettiin kutsua nimellä limbus infantiorum. Helvettiin heitä ei sentään tohdittu sijoittaa edes roomalaiskatolisessa teologiassakaan.Perisynti vaikka sitä sanaa ei käytetä, on Raamatun johtavia teemoja.
Lapset ei kuolisi ollenkaan, jos syntiä ei olisi. - kjgerwgb
Miina kirjoitti:
ainakin kirkkoisä Augustinuksen opettamassa muodossa. Sitä ei mainita Raamatussa. Koska Luther oli augustinolaismunkki hän peri oppi-isältään monia sellaisia käsityksiä, joilla ei ole pohjaa Raamatussa, ja joita varhaiskirkko ei tuntenut. Perisynti on vain peritty taipumus tehdä syntiä, ei perittyä syyllisyyttä.
Alkukirkossa kastettiin kristittyjen perheen lapset siksi, että he voisivat olla mukana jumalanpalveluksissa, joita pidettiin esim. kodeissa ja osallistua ehtoolliseen ja ns rakkausaterioihin yhdessä seurakunnan kanssa.
Vasta keskiajalla alettiin opettaa, että kastamattomat lapset eivät pääse taivaaseen vaan jäävät eräänlaiseen välitilaan, jota alettiin kutsua nimellä limbus infantiorum. Helvettiin heitä ei sentään tohdittu sijoittaa edes roomalaiskatolisessa teologiassakaan.Synti erottaa ihmisen elämän lähteestä, Jumalasta (Katekismus, 15). Jumalan luomisessaan ilmaisema tahto on, että ihminen eläisi siinä rakkaudessa, jota Hän itse osoittaa. Jumalan hyvää tahtoa ilmaisevat 10 käskyä sekä Kristuksen opetukset ja esimerkki. Niiden hylkääminen ja rikkominen niitä vastaan tuhoaa ihmisen oman elämän ja särkee hänen suhteensa niin Jumalaan kuin lähimmäiseen ja koko luomakuntaan. Rakkaus vääristyy itserakkaudeksi.
Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.
Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.
Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos.
Synnistä ei voi irtautua omin voimin, vaan vain Pyhän Hengen vaikutuksesta armonvälineiden kautta. Jeesus Kristus on elämällään, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan kukistanut synnin, kuoleman ja Perkeleen vallan. Usko Kristukseen siirtää ihmisen Saatanan kahleista Jumalan valtakunnan vapauteen. (Katekismus, 15.) perisynti, kirjoitti:
Perisynti vaikka sitä sanaa ei käytetä, on Raamatun johtavia teemoja.
Lapset ei kuolisi ollenkaan, jos syntiä ei olisi."..kaikki olimme luonnostamme vihan lapsia, niinkuin muutkin;..."(Ef. 2:3: )
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha", (Joh. 3:6)
"..kaikki,.. ovat synnin alla.." (Room. 3:9).
Miten tämä synnin turmelus näkyy ihmisessä, siitä voit lukea enemmän Room. 3:10-18.- Alpo Ahola
Miina kirjoitti:
ainakin kirkkoisä Augustinuksen opettamassa muodossa. Sitä ei mainita Raamatussa. Koska Luther oli augustinolaismunkki hän peri oppi-isältään monia sellaisia käsityksiä, joilla ei ole pohjaa Raamatussa, ja joita varhaiskirkko ei tuntenut. Perisynti on vain peritty taipumus tehdä syntiä, ei perittyä syyllisyyttä.
Alkukirkossa kastettiin kristittyjen perheen lapset siksi, että he voisivat olla mukana jumalanpalveluksissa, joita pidettiin esim. kodeissa ja osallistua ehtoolliseen ja ns rakkausaterioihin yhdessä seurakunnan kanssa.
Vasta keskiajalla alettiin opettaa, että kastamattomat lapset eivät pääse taivaaseen vaan jäävät eräänlaiseen välitilaan, jota alettiin kutsua nimellä limbus infantiorum. Helvettiin heitä ei sentään tohdittu sijoittaa edes roomalaiskatolisessa teologiassakaan.Mikä lihasta on syntynyt on liha.
Yhden ihmisen kautta tuli synti maailmaan ja synnin kautta kuolema. Kuolema on tullut kaikkien osaksi, sillä kaikki ovat syntiä tehneet.
Sinä päivänä pitää sinun kuoleman (Aadamin lankeemus).
Aadami oli 130 vuotias, niin hänelle syntyi Seet, joka oli isänsä kaltainen, hänen kuvansa. (Seet siis peri isänsä turmeluksen). Ei puhuta mitään, että olisi ollut edelleen Jumalan kuvan kaltainen, vaan oli toden totta turmeltuneen Aadamin kuvan kaltainen.
Ainoastaan ne jotka ovat Kristuksessa tulleet siirretyksi kuolemasta elämään, heille ei perisynti tule tuomioksi. Kasteen vedestä tulee joka päivä nousta ylös uusi ihminen.
On aivan käsittämätön väite Raamattu kädessä väittää, ettei synti ole peritynyt. Se käsitys on peräisin niistä piireistä, jotka käsittävät ihmisen luontaisen hyvyyden olemassaoloon, eivätkä tunnusta Paratiisin lankeemusta ja kaikkien ihmisten kuolemanalaisuutta, joka on synnin palkka.
Kuuluuko käsityksen sanoja lainkaan siihen ajallisesti kuolevien joukkoon, johon minä ainkin kuulun?
Alpo Ahola
Töysä
www.nic.fi/~aahola - Alpo Ahola
Miina kirjoitti:
ainakin kirkkoisä Augustinuksen opettamassa muodossa. Sitä ei mainita Raamatussa. Koska Luther oli augustinolaismunkki hän peri oppi-isältään monia sellaisia käsityksiä, joilla ei ole pohjaa Raamatussa, ja joita varhaiskirkko ei tuntenut. Perisynti on vain peritty taipumus tehdä syntiä, ei perittyä syyllisyyttä.
Alkukirkossa kastettiin kristittyjen perheen lapset siksi, että he voisivat olla mukana jumalanpalveluksissa, joita pidettiin esim. kodeissa ja osallistua ehtoolliseen ja ns rakkausaterioihin yhdessä seurakunnan kanssa.
Vasta keskiajalla alettiin opettaa, että kastamattomat lapset eivät pääse taivaaseen vaan jäävät eräänlaiseen välitilaan, jota alettiin kutsua nimellä limbus infantiorum. Helvettiin heitä ei sentään tohdittu sijoittaa edes roomalaiskatolisessa teologiassakaan.Epäuskon tunnustuksia ovat myös ne, joissa määritetään: kaste ja ehtoollinen eivät ole sakramentteja, koska Raamattu ei tunne sanaa sakramentti; perisyntiä ei ole olemassa, koska Raamatusssa ei ole sanaa perisynti.
Tähän nyt sanon, että torjuvat määritteet kuuluvat fundamentalisteille. Ohjeeksi sanon heille ja heidän heimolaisilleen, että tutkikoon tarkemmin Raamattua, niin saattavat löytää torjumansa asiasiällöt. Käsitteille voidaan antaa niiden asiasisältöä kuvaavat nimitykset, eikä siinä tapaahdu mitään tuomittavaa. Se on tuomittavaa jos Raamatun selitys käsitteiden sisällöstä selitetään pois ja turhennetaan.
Alpo Ahola
Töysä
www.nic.fi/~aahola - Alpo Ahola
Jos tosiaan kekustellaan luterilaisuuden nimen alla, niin kaikki ihmismietteet, jotka eivät ole sidoksissa Raamattuun, eivät sovi ainakaan luterilaisen uskonpuhdistuksen alla sanotuksi.
Alpo Ahola
Töysä
- grammata
Martti Lutherin
VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli Kristinoppi
kohta 308.
Onko kaste ehdottoman välttämätön pelastukseen?
Herramme Kristus ei sano: Joka ei usko ja jota ei ole kastettu, vaan ainoastaan: "Joka ei usko". Näin hän osoittaa, että ainoastaan epäusko vie kadotukseen ja että autuaaksi tekevä usko voi olla olemassa kasteen vielä puuttuessa, kunhan kastetta ei halveksita eikä hylätä. Tällaisia tapauksia voi esiintyä lähetystilanteessa. Samalla perusteella on Lutherin antaman esikuvan mukaisesti lohdutettu myös niitä, joiden lapsi on kuollut, ennen kuin hänet ehdittiin kastaa (1 Moos. 17:7). Ei kasteen puute, vaan sen halveksiminen kadottaa.
(lähde: http://www.luterilainen.com/kroppi/pkhyoty.htm )Helluntalainen Juhani Kuosmasen opettaa(Raamatun opetuksia, sivut 108-109):
" Kun Jeesus kuoli ristillä, otettiin pois perisynnin syyllisyys (JK myöntää siis perisynnin olemassaolon!).
Koska Jumala on sovittanut kaikki itsensä kanssa, hän ei lue lapsille heidän perisyntiään.
Niinkuin Aadamin lankeemus koitui luonnostaan lapsille kadotukseksi, samoin koituu "yhden ihmisen vanhurskauden teko" heille elämän vanhurskauttamiseksi (Room. 5:18).
Lapsen olemus ja elämä on vanhurskautettu Jeesuksen uhrityön perusteella.
Näin sekä pakanakodin että kristityn perheen lapsi pelastuu Jeesuksen sovitustyön tähden luonnostaan..." (Lainaus loppu).
Kuosmasen mielestä siis Kristuksen "kollektiivinen työ (ns. yleinen vanhurskauttaminen) hyödyttää ihmistä (lasta) ja pelastaa hänet ilman niitä välineitä, joiden kautta Jumala omalta puoleltaan lahjoittaa sen ihmisen omaksi (ilman sanaa ja kastetta) ja vastaanotettavaksi.
Jumalan valtakuntaa ei siis tarvitse ottaa vastaan henkilökohtaisesti, vaan se tulee lapsen osaksi automaattisesti "syntymälahjana".
Jossain vaiheessa sitten kuitenkin vaaditaan vielä "vedestä ja Hengestä"-syntymistä (Joh. 3:5).
Mitä lisää siinä uudestisyntymässä tapahtuu, kun on kuitenkin jo syntyessään Jumalan lapsi?
--
Itse aloittajan kysymykseen vastaisin: en tiedä?
Uskoisin Jumalan olevan oikeudenmukainen tuomioissaan.
Itse en voi ketään tuomita kadotukseen.
Augustinus niminen kirkkoisäksi kutsuttu henkilö eli 300-luvun lopulla. Häntä arvostetaan kirkonopettajana (mistä nimitys 'kirkkoisä' on yksi osoitus). Esimerkiksi Martti Luther arvosti suuresti Augustinusta opettajana.
Augustinus opetti pienenä kuolleista lapsista, joille ei oltu suoritettu mitään vesitoimitusta kasteena, seuraavasti:
"Alkuun Augustinus ajatteli, että nämä sijoitetaan kuoleman jälkeen [tarkoittaen tuomionpäivän jälkeen - selvennys JEV] jonkinlaiseen välitilaan. Pelagiolaiskiistan kuluessa Augustinus tulee toisiin ajatuksiin: ... kastamattomina kuolleet joutuvat kadotukseen."
Voi todellakin kuvitella miten monet, jotka eivät itse tutkineet pyhiä kirjoituksia, ajattelivat:
"Augustinus on viisas mies. Hän puhuu totuutta!? Nyt äkkiä suorittamaan vastasyntyneellemme vesitoimitus kasteena ettei se vain nyt kuole ja joudu kadotukseen! Hyvä että lapseni ei kuollut kohtuun. Silloin se olisi joutunut helvettiin!" - Ja kirkkoon tuli taas jäsen!
Vielä 1800-luvulla luterilaisuudessa esiintyi Augustinuksen tyylistä oppia tähän tapaan:
"... baptismi pyrkii ... vaimentamaan sen säälin tunteen, joka kohdistuu Jeesuksen Kristuksen pelastavasta yhteydestä erotettujen kastamattomien lapsiraukkojen tuhoutumiseen."
http://personal.inet.fi/palvelu/opetuksia/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 868119
- 896208
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556178Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344711- 363224
- 493217
- 442769
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412705- 432651
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562442