Voiko sähkölaitos vetää sähkölinjan toisen rantatontin läpi? Tontti on pieni, eikä ole sähkölinjarasitetta.
Toisesta naapurista toiseen, meidän tontin halki. Ainakin yhden pylvään ovat pystyttämässä tontille.
Ilman lupaammehan ei tietenkään voi, mutta jos emme anna lupaa niin mitä sitten?
Löytyisikö pykäliä asiasta?
Voiko sähkölaitos vetää sähkölinjan toisen rantatontin läpi?
9
6310
Vastaukset
- eräs sähköyhtiöläinen
Vastaan sinulle vielä tarkemmin viikonvaihteen aikana, mutta anna vielä vähän perustietoja:
- onko sinulla itselläsi jo sähköliittymä? jos ei niin oletko hankkimassa lähivuosina?
- kuinka pieni kesämökkitonttisi oikeastaan on m x m ?
- miten lähelle nykyisiä tai tulevia rakennuksia johto tulisi?
- miten kauas tontin rajasta se tulisi?
- miten (mistä suunnasta) sähkö tulee sille tontille, josta se ollaan vetämässä sille toiselle
- minkälainen johto siihen on suunniteltu: pienjännitejohto vai keskijännitejohto 20 kV?
- miten sinua on lähestytty, miten kysytty sijoituslupaa?
Olen katsonut sivusta kun oma yhtiöni on hoitanut vastaavia asioita, voisin antaa sinulle vähän neuvoja ja tietoja asiasta.
Terveisin
eräs sähköyhtiöläinen
PS. parempi laiha sopu kuin lihava riita- eräs sähköyhtiöläinen
Jos johto kerran tulee sähkölliseltä mökiltä sinun tonttisi kautta sähköttömälle, niin tietysti on kyse pienjännitejohdosta, puistokaapelista, tyyppi AMKA.
Johto vaatii ainoastaan noin metrin "putken", jossa se kulkee puiden oksien välissä.
eräs sähköyhtiöläinen - Mara
eräs sähköyhtiöläinen kirjoitti:
Jos johto kerran tulee sähkölliseltä mökiltä sinun tonttisi kautta sähköttömälle, niin tietysti on kyse pienjännitejohdosta, puistokaapelista, tyyppi AMKA.
Johto vaatii ainoastaan noin metrin "putken", jossa se kulkee puiden oksien välissä.
eräs sähköyhtiöläinenEihän metri paljon ole, mutta väärässä paikassa se estää tehokkaasti puiden kaatamisen.
- Sähkömies
Mara kirjoitti:
Eihän metri paljon ole, mutta väärässä paikassa se estää tehokkaasti puiden kaatamisen.
Yleensä sähköyhtiöt antavat ilmaista puunkaatoapua linjan lähellä, joten se ei pitäisi olla ongelma.
- eräs sähköyhtiöläinen
No niin lähdetään lakipuolelle:
Verkkoyhtiötä (sähkölaitosta) ja sen toimintaa velvoittaa mm. Sähkömarkkinalaki 386/1995.
Tähän kohtaan astuu voimaan lain 9§ Kehittämis- ja liittämisvelvoite:
... Verkonhaltijan tulee pyynnöstä ja k o h t u u l l i s t a korvausta vastaan liittää verkkoonsa tekniset vaatimukset täyttävät sähkönkäyttöpaikat toiminta-alueellaan (liittämisvelvolisuus). ....
Tämä on se velvoite verkonhaltijalle, että sen pitää hoitaa liittäminen mahdollisimman kohtuullisin kustannuksin.
Sitten taas normaalia ihmistä velvoittaa esim Maankäyttö- ja rakennuslaki.
Siellä 161§ antaa velvoitteita kiinteistön (tontin) omistajalle.
161§ Yhdyskuntateknisten laitteiden sijoittaminen
Kiinteistön omistaja ja haltija on velvollinen sallimaan yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevan johdon sijoittamisen omistamalleen alueelle, jollei sijoittamista muutoin voida järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin.
......
Jollei sijoittamisesta ole sovittu kiinteistön omistajan ja haltijan kanssa, sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Sijoittamisesta päätyettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle aiheuteta tarpeentonta haittaa.
........
Kiinteistön omistajalla ja haltijalla on oikeus saada korvaus 1 momentissa tarkoitetun johdon tai muun laitteen sijoittamisesta aiheutuvasta haitasta ja vahingosta.
......
Siinäpä niitä lakipykäliä.
Verkkoyhtiön on siis hoidettava naapurin liittäminen kohtuullisin kustannuksin ja tontin omistajalla on velvollisuus sallia johdon sijoitus (korvausta vastaan) tontilleen, jollei johtoa voida muuten rakentaa kohtuullisin kustannuksin.
Voin jatkaa tästä, jos on aihetta, mutta minusta sinun kannattaa selvittää verkkoyhtiön (sähkölaitoksen) kanssa onko tonttisi kiertäminen selvästi kalliimpaa kuin "suoraan" rakentaminen. Verkkoyhtiö saa "pakolla" eli kunnan rakennuslautakunnan sijoituspäätöksellä johdon tontillesi (jos hommaa ei voida muuten kohtuullisin kustannuksin hoitaa).
eli selvitä asia kiihkoilematta verkkoyhtiön kanssa ja etsi johdolle sijoituspaikka vaikka tontin käyttämättömään osaan.
Tämä on tietysti verkkoyhtiön edustajan mielipide, mutta niinkuin totesin jo alussa; parempi laiha sopu kuin lihava riita.
eräs sähköyhtiöläinen
- toki
vetää se linja, saat itse halvemmalla sähköt kun tarvitset, ei tarvitse linjaa kaukaa vetää.Jos on jo sähkö, niin aina se jonkun toisen omistaman maan läpi tulee, vai meinaatko,että teidän tontille tulisi postipakettina sähköä.
- elävästä elämästä
Ei todellaan voi vetää kysymättä sinulta lupaa tai pystyttää tolppaa tontillesi. Jos kiellät, niin vetävät rajaa pitkin kiertäen.
Aikisemminkin tällä palstalla on väänetty asiasta, mutta minulla on omakohtaisia kokemuksi sähköyhtiön kanssa kiistelystä jonka voitin puhtaasti 6-0.
Ennen oli ennen, kun ko. yhtiöt tekivät mitä tahtoivat, mutta nykyään heidänkin on katsottava lakikirjoihin mitä sinne on kirjoitettu ja miten tulee toimia vähimmän haitan perusteella.
Jonkunnäköisen tolppakorvauksen voit saada, joko vuokrana tai kertakorvauksena, jos annat tolpan/t laittaa.
JOs taasen olette päättäneet, että tolppia tai lankoja ei tule tontille, niin niitä ei tule; tai voivat yrittää pelotella pakkolunastuksella yms. toimenpiteellä, mutta tuskimpa eivät mene sitä tekemään, kyseessä ei ole kuin pienjännitelinja joka on tarkoitettu mökkiläisille.
Ota vaan yhteyttä ko. yhtiön henkilöön, joka niitä asiota hoitaa, jos sopuun ette pääse, jatka ketjua tarvittaessa niin ylös kuin on tarvis. Ja pyydä kaikki edotukset KIRJALLISENA.- sitten
jos sattuu sitä sähköä itse tarvitsemaan ja sen linjan pahuksen joutuisi tuomaan naapurin tontin läpi ja se kelju naapuri ei anna linjaa asentaa. Tässä tapauksessa joutuisi itse kustantamaan linjan ehkä puolen kilometrin päästä ja saisiko sittenkään linjaa vedetyksi, kun niillä naapureilla on pitkä muisti.
- ymmärtäminen
sitten kirjoitti:
jos sattuu sitä sähköä itse tarvitsemaan ja sen linjan pahuksen joutuisi tuomaan naapurin tontin läpi ja se kelju naapuri ei anna linjaa asentaa. Tässä tapauksessa joutuisi itse kustantamaan linjan ehkä puolen kilometrin päästä ja saisiko sittenkään linjaa vedetyksi, kun niillä naapureilla on pitkä muisti.
auttaa, nimittäin linjahan varmaankin vedetään rajaa pitkin, toope!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k353785Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511714- 731369
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751211Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1741082Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84945
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41836Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49791- 39760