Variksenmarjaviini

Tuumasta toimeen

Mummolan metsässä kasvaa tuhottomasti variksenmarjoja, joita kukaan muu ei nouki kuin minä, sisko ja veljenvaimo joskus. Nyt loppui miettiminen ja ajattelin tehdä vihdoinviimein viiniä. Hillot, hyytelöt ja mehut on jo kokeiltu.
Tarvitsisin vinkkejä viinintekoon. Olen aikaisemmin tehnyt lähinnä valkoviiniä ja punaviiniä käymispakkauksista ja joskus vuosikymmen sitten karviaisviiniä. Nyt kysynkin, että minkäs verran marjoja voisi tarvita? En muista karviaisviiniin käyttämiäni määriä. Yksi tuttu on tehnyt marjaviininsä mehuista, mutta minä en ryhdy keittelyhommiin vaan laittaisin puhdistetut ja huuhdotut marjat käymisastiaan tykötarpeitten kanssa.
Vastatkaahan joutuin, mennään mummolaan (mummon mailla sijaitsevalle mökillemme) jo perjantaina!!!

9

2599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lere

      Sama aikomus on minullakin näin hyvänä variksenmarjavuonna. Muuta ohjetta en ole löytänyt kuin ettei viini onnistu yksin kaarnikasta, lisänä voisi käyttää saamani tiedon mukaan viikunaa. Kerran olen saanut ihanaa kaarnikkaviiniä yksissä häissä, haluaisin itsekin kokeilla onnistuisinko edes lähelle vuosien takaista makunautintoa. Marjoja on jo kerättynä, survottuna ja pakastettuna. Enää odotan ohjetta, kuinka tätä "aarrettani" käsittelen. On mukava huomata, että meitä kaarnikoista innostuneita on muitakin.

      • Tytti

        Ja on todella hyvänmakuista kotiviiniä.Tein joitakin vuosia sitten. Silloin oli juttu SEURA- lehdessä variksenmarjoista ja siitä, että Japanilaiset ovat aivan ihastuksissaan tähän eksoottiseen pohjoisen marjaan ja variksenmarjaviiniin.Mutta pahinta on se,että olen kadottanut sen valmistusohjeen!Muistan sen,että niitä marjoja tuli siihen viiniin paljon.Ainakin 1 1/3-1 1/2 sangollista ja laitoin ne survottuna siiviläpussiin ja se mehuliemi oli karmean tummaa,kuin mustetta.Myöhemmin,kun tein uuden satsin ,eikä minulla ollut tarpeeksi variksenmarjaa, niin siitä viinistä ei tullut läheskään niin hyvää.Olemme mieheni kanssa etsineet joka vuosi noita mainioita marjoja,mutta ei ole löydetty moneen vuoteen.SAPETTAA OIKEIN!! Tällainen ohje löytyi osoitteesta WWW.MELKKO.FI: 5KG variksenmarjaa,750g rusinoita, 6.5kg panimosokeria ja tietenkin käymisaineet.Itse olen käyttänyt kidesokeria.Toivottavasti onnistut, ja laitathan sitten reseptisi tänne palstalle!Ja nautinnollisia viini-iltoja!


      • lere
        Tytti kirjoitti:

        Ja on todella hyvänmakuista kotiviiniä.Tein joitakin vuosia sitten. Silloin oli juttu SEURA- lehdessä variksenmarjoista ja siitä, että Japanilaiset ovat aivan ihastuksissaan tähän eksoottiseen pohjoisen marjaan ja variksenmarjaviiniin.Mutta pahinta on se,että olen kadottanut sen valmistusohjeen!Muistan sen,että niitä marjoja tuli siihen viiniin paljon.Ainakin 1 1/3-1 1/2 sangollista ja laitoin ne survottuna siiviläpussiin ja se mehuliemi oli karmean tummaa,kuin mustetta.Myöhemmin,kun tein uuden satsin ,eikä minulla ollut tarpeeksi variksenmarjaa, niin siitä viinistä ei tullut läheskään niin hyvää.Olemme mieheni kanssa etsineet joka vuosi noita mainioita marjoja,mutta ei ole löydetty moneen vuoteen.SAPETTAA OIKEIN!! Tällainen ohje löytyi osoitteesta WWW.MELKKO.FI: 5KG variksenmarjaa,750g rusinoita, 6.5kg panimosokeria ja tietenkin käymisaineet.Itse olen käyttänyt kidesokeria.Toivottavasti onnistut, ja laitathan sitten reseptisi tänne palstalle!Ja nautinnollisia viini-iltoja!

        Kiva, kun jostain sain ohjeen. Marjat odottavat pakasteessa, jos vaikka löytyisi vielä muita ohjeita. Vosin tehdä parikin satsia. Kaunista marjaisaa syksyn jatkoa!


      • Anonyymi

        Katsoppas Anjan resepti "kaarmikkaviinistä"!


    • Anonyymi

      Olen harrastanut marjaviinien valmistusta 50v. Onnistunut ja epäonnistunut!

      Tällä reseptillä onnistuu aina!
      Muustikkaa 3-5kg
      Mansikkaa 1-3 kg
      Mustaviinimarjaa 500-600g
      Vademaa 500g
      Rusinaa 500g (kannattaa laittaa joka viini satsiin.) se tuo marjaviiniin viininllisyyttä!
      Sokeria 4,5kg - 4,7kg(n.11-12%)

      Kaarnikkaa laitan seuraavaan satsiini 6l reseptini lisäksi,sillä senverran minulla sitä on.

      Mustaviinimarjan ja vadelman käytössä kannattaa olla varovainen niiden voimakkaan aromin takia! Viinissähän ei saa mikään marja ylikorostua!
      Mustikka on kaiken perusta! Viinini saavat vanhata yleensä yhden kevään ja kesän ennen nauttimista sillä vasta sitten aromit maistaa.
      Annan viinin käydä ihan loppuun silloin ei ole vaaraa pullojen räjähtelylle. Sokeroin viinini makuni mukaan vasta sitten kun on aika nauttia sitä. Maltti on valtti! Viinin valmistaja ei saa olla janoinen! Janoinen ei pääse koskaan nauttimaan hyvästä kypsyneestä viinistä! T: Anja

      • Anonyymi

        Eipä tullut hullumpaa tosin variksenmarjaa oli 6kg tuossa reseptissäni. Hyvää lupaa!!! Anja


      • Anonyymi

        Mikä marja on muusikka?


    • Anonyymi

      Näin ihanan korjoituksesi mummolan metsän variksenmarjoista. Sinä innoitit minut kirjoittamaan reseptini Variksenmarja viinistäni. Olen suuresti innostunut tuosta viinin raaka aineesta, variksenmarja. Tein viinin jonka respti löytyy tältä "kanavalta" tuoretta on vielä mutta ah miten hyvää lupaa! T: Anja

      • Anonyymi

        Mie lapinukko olen tehnyt variksenmarjaviiniä, jossa mukana pihlajanmarjoja noin 30%. On vähän ryhdikkäämpää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      5884
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      62
      3114
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      55
      2506
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1153
    5. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      40
      1131
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1094
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      917
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      823
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      801
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      793
    Aihe