Heipat!
Ollaan juurikin muutamassa uuteen kotiin. Tavan mukaan pikkuvessassa on ihanainen loisteputkivalaisin pistorasialla. En voi kestää näitä, anteeks vaan kaikki käytännöllisyyden nimeen vannovat ihmiset!
Haluankin nyt vaihtaa tilalle pallolampun ja erillisen pistorasian. Mitä täytyy ottaa huomioon, onko tietoa kellään? Täytyykö asiasta infota isännöitsijälle tms. Kyseessä ei siis ole mikään suihkutila, kaakelitkin loppuu rinnan kohdalle. Onkohan kallista puuhaa, tarvitaanko sähkäri, vai voiko hoitaa itse? Mies on tehnyt joitakin sähköasennushommia itse ja hengissä ollaan vielä ;D.
Vessan loisteputkivalaisimen vaihto
7
1648
Vastaukset
- seponseponseppo
Tokihan asennuksen voi itse tehdä jos tietää varmasti osaavansa homman mutta jos menee kokeilu asteelle ja tarvii pelätä henken lähtöä niin ei kannata alkaa vahva sähköllä leikkimään. Ja sitten vielä jos itse teet niin vakuutus ei korvaa jos mökki palaa itse tehtyjen virheellisten asennusten vuoksi tai jos joku kuolee niihin virityksiin niin sitten voi olla vähän tukalat paikat tällä kotisähkärillä.
Ihan mielenkiinnostakin kyselisin että mitä tarkoitat tuolla pallolampulla?- Pallolamppu
Pallolampulla tarkoitin näitä perinteisiä funkistyylisiä lasipallukoita, myös Ikeassa näytti olevan aikas makee pallukka, jossa oli fiini metallikanta.
Sähkärihommaa kyselin lähinnä siksi, että tuntuu nykyään olevan kiven alla saada alan ihmisiä tekemään jotain "pikkuhommia". Esim. älä edes haaveile, että putkimies haluaa tulla vaihtamaan keittiönhanasi jollet osta häneltä törkyhintaista orasta ja vaihda myös kylppärin ja saunan hanat samalla. Mielellään myös anopin hanat.
- Jokujoku
Haluat maksaa siitä, että vessassasi on mahdollisesti nykyistä himmeämpi ja huonolaatuisempi valaistus? Kunhan vain loistevalaisimen muovikupu ei ole kellastunut, kannattaa vain vaihtaa tilalle parempilaatuinen loisteputki. (tämähän on vain oma mielipiteeni)
- Pallolamppu
Loisteputket on kaameita paitsi sairaalassa leikkaussalissa. Siksi haluan vaihtaa sen. Ukko on tähänkin asti pystynyt lukemaan teknarinsa 60 wattisen pallolampun valossa, ei ole ainakaan vielä tarvinnut fikkaria avuksi.
- Nimetön Keravalla
Pallolamppu kirjoitti:
Loisteputket on kaameita paitsi sairaalassa leikkaussalissa. Siksi haluan vaihtaa sen. Ukko on tähänkin asti pystynyt lukemaan teknarinsa 60 wattisen pallolampun valossa, ei ole ainakaan vielä tarvinnut fikkaria avuksi.
Onko loisteputkessa kamalaa ulkomuoto vai sen tuottama valo? Valon värin voi korjata parempilaatuisella putkella ja välkynnän vaihtamalla elektronisen säätimen. Ulkonäölle taas ei ole varmaan muuta tehtävissä kuin vaihto toisentyyppiseen lamppuun.
Muista kuitenkin, että koska kyseessä on isompi muutostyö, joudut samalla asennuttamaan vikavirtasuojan, mikäli vessa ei aiemmin ole ollut vikavirtasuojan takana. (http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/faq/kylpyhuoneen_sahkoasennukset_kaytanto.html)
Näin ollen valaisiminen vaihdolle tulee aika reippaasti hintaa. - lukemiseen
Nimetön Keravalla kirjoitti:
Onko loisteputkessa kamalaa ulkomuoto vai sen tuottama valo? Valon värin voi korjata parempilaatuisella putkella ja välkynnän vaihtamalla elektronisen säätimen. Ulkonäölle taas ei ole varmaan muuta tehtävissä kuin vaihto toisentyyppiseen lamppuun.
Muista kuitenkin, että koska kyseessä on isompi muutostyö, joudut samalla asennuttamaan vikavirtasuojan, mikäli vessa ei aiemmin ole ollut vikavirtasuojan takana. (http://www.tukes.fi/sahko_ja_hissit/faq/kylpyhuoneen_sahkoasennukset_kaytanto.html)
Näin ollen valaisiminen vaihdolle tulee aika reippaasti hintaa.Eikös kyse ollut vessasta eikä kylpyhuoneesta? Eli vikavirtasuojaa ei vaadita.
- 3PIUHAA
lukemiseen kirjoitti:
Eikös kyse ollut vessasta eikä kylpyhuoneesta? Eli vikavirtasuojaa ei vaadita.
Kyseessä on valaisimen liittäminen nk.sokeripalaan,eli riviliittimeen.Työn voi tehdä itse,valaisimessa on 2 tai 3 johdinta jotka siis kytketään riviliittimeen joka löytyy nyt seinässä olevan loisteputkivalaisimen takaa.Sähköt pois sulakekaapin pääkytkimestä,koetinkynällä tarkistus että jännitettä ei ole.Vanha valaisin irti ja uusi kiinni.Vikavirtasuojaa et tarvitse.
Jos epäilet osaatko,älä tee vaan teetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939