Asuntolainan korko?

Paljonko on?

Niin, eli montako prosenttia on asuntolainan korko tällä hetkellä ja tuleeko korkoprosentti laskemaan tulevina vuosina paljonkin?
Olen täysin aloitteleva näissä laina-asioissa joten kaikki apu on tervetullutta! :)

25

21276

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------------

      tänä päivänä asuntolainan korko on n,2.7%

      • 2.7%

        Ja varmaan laskee.. Kannattaa nostaa suuri laina vielä kun ehtii.


      • helevetti
        2.7% kirjoitti:

        Ja varmaan laskee.. Kannattaa nostaa suuri laina vielä kun ehtii.

        Ei kannata nostaa sellaista lainaa, josta ei selviä, jos korot nousisivat vaikkapa 6%:iin. Ei ole montaakaan vuotta kun 6% oli ihan normaali korkotaso. Toki, on epätodennäköistä, että nyt EU-aikana korkotaso kimmahtaisi kovinkaan äkkiä noin paljoa ylöspäin, mutta tätä mahdollisuutta ei voi poissulkea täysin.


      • ei saa
        helevetti kirjoitti:

        Ei kannata nostaa sellaista lainaa, josta ei selviä, jos korot nousisivat vaikkapa 6%:iin. Ei ole montaakaan vuotta kun 6% oli ihan normaali korkotaso. Toki, on epätodennäköistä, että nyt EU-aikana korkotaso kimmahtaisi kovinkaan äkkiä noin paljoa ylöspäin, mutta tätä mahdollisuutta ei voi poissulkea täysin.

        olla!!!Nyt kannataa ottaa kiinteä korkoinen esim 3,5% laina vaikka 200000euroa 20v. ja rakentaa.Kun joskus korot nousee saat talosta varmaan kuitenkin yli 300000 koska rakennuskustannukset ei laske koron mukana.Sitten voit ostaa halvalla velattoman asunnon,kun asunnot halpenee,jos halpenee...


      • kiinteä korko
        ei saa kirjoitti:

        olla!!!Nyt kannataa ottaa kiinteä korkoinen esim 3,5% laina vaikka 200000euroa 20v. ja rakentaa.Kun joskus korot nousee saat talosta varmaan kuitenkin yli 300000 koska rakennuskustannukset ei laske koron mukana.Sitten voit ostaa halvalla velattoman asunnon,kun asunnot halpenee,jos halpenee...

        Mistä kiinteää korkoa saa 20v.? nehän on max 5v sopimuksia.Sen jälkeen täytyy tehdä taas uusi sopimus uudella korolla,eli jos korot ovat nousseet nousee myös kiinteä korko seuraavaksi 5v.
        Itse suosin 12kk euriboria, ja olen harkinnut ottavani jopa 3kk.Eletään päivä kerrallaan,ja jos koroissa tapahtuu muutoksia ylemmäs harkitsen uudelleen.Tällä hetkellä vaan tuntuu tyhmältä vielä ottaa kallista kiinteä korkoista.Säästän paljon rahaa,jos korot ei vielä nouse moneen vuoteen.Ja jos sitten nousee,on varaa maksaa isompaa korkoa,kun ei ole sitä etukäteen maksanut.


      • korkohirmu
        kiinteä korko kirjoitti:

        Mistä kiinteää korkoa saa 20v.? nehän on max 5v sopimuksia.Sen jälkeen täytyy tehdä taas uusi sopimus uudella korolla,eli jos korot ovat nousseet nousee myös kiinteä korko seuraavaksi 5v.
        Itse suosin 12kk euriboria, ja olen harkinnut ottavani jopa 3kk.Eletään päivä kerrallaan,ja jos koroissa tapahtuu muutoksia ylemmäs harkitsen uudelleen.Tällä hetkellä vaan tuntuu tyhmältä vielä ottaa kallista kiinteä korkoista.Säästän paljon rahaa,jos korot ei vielä nouse moneen vuoteen.Ja jos sitten nousee,on varaa maksaa isompaa korkoa,kun ei ole sitä etukäteen maksanut.

        alkuperäisen kysymys lienee ollut ja on edelleen hieman naivi.. jos joku tietäisi miten korot liikkuu parin vuoden sisällä, olisi varmasti aika rikas mies.. paljonko ne korot nyt on.. ja taas kahden vuoden päästä, ollaanko 7 % tasolla.


      • Espanjan vesikoira
        korkohirmu kirjoitti:

        alkuperäisen kysymys lienee ollut ja on edelleen hieman naivi.. jos joku tietäisi miten korot liikkuu parin vuoden sisällä, olisi varmasti aika rikas mies.. paljonko ne korot nyt on.. ja taas kahden vuoden päästä, ollaanko 7 % tasolla.

        Porukka nauroi mulle 2 vuotta sitten... otin tuolloin kiinteän koron.. peräti 4.4 %.... otin sen varoiksi viideksi vuodeksi.. Nyt hymyilyttää mua..;)

        Aurinkoista kesää kaikille..


      • ???
        Espanjan vesikoira kirjoitti:

        Porukka nauroi mulle 2 vuotta sitten... otin tuolloin kiinteän koron.. peräti 4.4 %.... otin sen varoiksi viideksi vuodeksi.. Nyt hymyilyttää mua..;)

        Aurinkoista kesää kaikille..

        Onnea - olet tehnyt viisaan valinnan tuolloin kaksi vuotta sitten ! Itsellä ei asuntolainaa, mutta kyllä sellaisen otto nyt hirvittäis...onko ne oikeati tuplaantuneet vuodesta 2005, kun tässä puhutaan 2.7 % ja nythän 2008 ne on yli 5 %. Sääliksi käy velallisia, huh.


      • opatsukkeli
        ??? kirjoitti:

        Onnea - olet tehnyt viisaan valinnan tuolloin kaksi vuotta sitten ! Itsellä ei asuntolainaa, mutta kyllä sellaisen otto nyt hirvittäis...onko ne oikeati tuplaantuneet vuodesta 2005, kun tässä puhutaan 2.7 % ja nythän 2008 ne on yli 5 %. Sääliksi käy velallisia, huh.

        Eihän korot ole vielä edes korkealla. Viime laman aikana pyörittiin parhaimmillan 15% korkotasolla ja sillon katsottiin kenellä on kanttia nipistää ja maksaa ne siihen aikaan suuret asuntolainat. Nyt euribor vasta hieman yli 5% ja asuntolainat on tuloihin nähden paljon suuremmat. Toivon sydämessäni ettei tule kovin paljon pahempia ihmiskohtaloita kuin viime laman aikaan, vaikka nyt lainat on suhteellisesti isompia.

        Tuo 2-3% korkotaso oli poikkeuksellisen alhainen. Kokeilkaa miten kuukausieriin vaikuttaa vaikka 10% korkotaso, niin saatte vähän tuntumaa mitä voi olla luvassa lähitulevaisuudessa.

        Voimia!


      • Aika kone
        opatsukkeli kirjoitti:

        Eihän korot ole vielä edes korkealla. Viime laman aikana pyörittiin parhaimmillan 15% korkotasolla ja sillon katsottiin kenellä on kanttia nipistää ja maksaa ne siihen aikaan suuret asuntolainat. Nyt euribor vasta hieman yli 5% ja asuntolainat on tuloihin nähden paljon suuremmat. Toivon sydämessäni ettei tule kovin paljon pahempia ihmiskohtaloita kuin viime laman aikaan, vaikka nyt lainat on suhteellisesti isompia.

        Tuo 2-3% korkotaso oli poikkeuksellisen alhainen. Kokeilkaa miten kuukausieriin vaikuttaa vaikka 10% korkotaso, niin saatte vähän tuntumaa mitä voi olla luvassa lähitulevaisuudessa.

        Voimia!

        Ihan väkisin pistää hymyilyttämään, kun lukee joidenkin viime syksyisiä ennustuksia koron noususta taantumassa.


      • niin!
        Aika kone kirjoitti:

        Ihan väkisin pistää hymyilyttämään, kun lukee joidenkin viime syksyisiä ennustuksia koron noususta taantumassa.

        Vieläköhän herra 4,4 % kiinteä korko hymyilee :). Itse makselen nyt alle 2 % korkoja lainasta :)


      • Sinulle kaikki nauraa !
        Espanjan vesikoira kirjoitti:

        Porukka nauroi mulle 2 vuotta sitten... otin tuolloin kiinteän koron.. peräti 4.4 %.... otin sen varoiksi viideksi vuodeksi.. Nyt hymyilyttää mua..;)

        Aurinkoista kesää kaikille..

        Hyvää kesää kiinteitten korkojesi kanssa !!
        Tyhmästä päästä kärsii ...


      • jokapaikasta
        kiinteä korko kirjoitti:

        Mistä kiinteää korkoa saa 20v.? nehän on max 5v sopimuksia.Sen jälkeen täytyy tehdä taas uusi sopimus uudella korolla,eli jos korot ovat nousseet nousee myös kiinteä korko seuraavaksi 5v.
        Itse suosin 12kk euriboria, ja olen harkinnut ottavani jopa 3kk.Eletään päivä kerrallaan,ja jos koroissa tapahtuu muutoksia ylemmäs harkitsen uudelleen.Tällä hetkellä vaan tuntuu tyhmältä vielä ottaa kallista kiinteä korkoista.Säästän paljon rahaa,jos korot ei vielä nouse moneen vuoteen.Ja jos sitten nousee,on varaa maksaa isompaa korkoa,kun ei ole sitä etukäteen maksanut.

        Kuka on sanonut, että ovat mx 5 vuotta pitkiä sopimuksia? Niitähän on 3, 5, 10, 15,20 ja 25 vuotta. Ja on semmosia, että koko laina-ajan on kiinteä korko, oli laina-aika mikä tahojaan.


      • kolme vuotta sitten
        Espanjan vesikoira kirjoitti:

        Porukka nauroi mulle 2 vuotta sitten... otin tuolloin kiinteän koron.. peräti 4.4 %.... otin sen varoiksi viideksi vuodeksi.. Nyt hymyilyttää mua..;)

        Aurinkoista kesää kaikille..

        Puolet lainasta kiinteällä korolla 15 vuodeksi.
        4.6 %:n korolla.
        12 vuotta vielä jäljellä.

        Yhdellä kaverilla on 20 vuoden kiinteä noin 4.6 %.

        Kyllähän noita saa.


      • joillakin.
        niin! kirjoitti:

        Vieläköhän herra 4,4 % kiinteä korko hymyilee :). Itse makselen nyt alle 2 % korkoja lainasta :)

        Jotka aikanaan saivat neuvoteltua itselleen asuntolainan 1 kk euriboriin sidottuna, maksavat tällä hetkellä noin 1 %:n tai allekin korkoa. Silloin marginaalistkin olivat alhaalla. Euribor 1 kk on tällä hetkellä 0,597 %.

        Itse en kuulu noihin onnellisiin. :(


      • ... :)
        joillakin. kirjoitti:

        Jotka aikanaan saivat neuvoteltua itselleen asuntolainan 1 kk euriboriin sidottuna, maksavat tällä hetkellä noin 1 %:n tai allekin korkoa. Silloin marginaalistkin olivat alhaalla. Euribor 1 kk on tällä hetkellä 0,597 %.

        Itse en kuulu noihin onnellisiin. :(

        Eli 1 kk euribor ja siihen päälle marginaali 0,3. Laina otettu kolme vuotta sitten, ja reilu vuosi sitten vaihdoin viitekoroksi 1 kk euriborin.


      • edelleenkin!
        Espanjan vesikoira kirjoitti:

        Porukka nauroi mulle 2 vuotta sitten... otin tuolloin kiinteän koron.. peräti 4.4 %.... otin sen varoiksi viideksi vuodeksi.. Nyt hymyilyttää mua..;)

        Aurinkoista kesää kaikille..

        4.4 vielä kaksi vuotta. Voi sinua hassua.

        Se tekee aika monta tuhatta euroa, meneeköhän tappiot päälle kymppitonnin?


      • mutta kannattaako?
        kolme vuotta sitten kirjoitti:

        Puolet lainasta kiinteällä korolla 15 vuodeksi.
        4.6 %:n korolla.
        12 vuotta vielä jäljellä.

        Yhdellä kaverilla on 20 vuoden kiinteä noin 4.6 %.

        Kyllähän noita saa.

        Olette ihan pulassa noiden onnettomien kiinteä koron sopimustenne kanssa, jos haluaisittekin maksaa koko lainan kerralla pois. Kas vain, pitääkin silti maksaa korot koko ajalta.


      • dsaffdsaadsdfsdfs
        Espanjan vesikoira kirjoitti:

        Porukka nauroi mulle 2 vuotta sitten... otin tuolloin kiinteän koron.. peräti 4.4 %.... otin sen varoiksi viideksi vuodeksi.. Nyt hymyilyttää mua..;)

        Aurinkoista kesää kaikille..

        Porukka nauraa sulle vieläkin ;).


      • höpö höpö
        mutta kannattaako? kirjoitti:

        Olette ihan pulassa noiden onnettomien kiinteä koron sopimustenne kanssa, jos haluaisittekin maksaa koko lainan kerralla pois. Kas vain, pitääkin silti maksaa korot koko ajalta.

        Toi on ihan puuta heinää!

        Ei korkoja joudu maksamaan koko ajalta, vaan korkoerotuksen!

        Eli jos on vaikka viiden vuoden laina vaikkapa 5%:n korolla ja haluaa maksaa lainan pois nyt heti ja korko on nyt vaikkapa 6%, niin erotus on 6-5% eli ei joudu maksamaan mitään. Mutta jos korko olisikin 4% niin erotus on 5-4% eli joutuisi maksamaan koron koko jäljellä olevalle pääomalla koko jäljellä olevalle ajalle 1%:n mukaan.

        Riskinä on siis, että korko laskee. Jos se nousee riskiä ei ole.


      • 4+5
        dsaffdsaadsdfsdfs kirjoitti:

        Porukka nauraa sulle vieläkin ;).

        Tää on paras koskaan. Historiallisen alhainen korkotaso jää hyödyntämättä ja 2011 tuskin korot vieäkään ovat nousseet 4,4 tasolle. Kyllä tuossa varmaan tosiaan liki 10k tulee nekkuun, riippuu vähän lainan koosta. 2006 kaverit nauro ja nyt ne ei varmaan kehtaa ees muisuttaa asiasta :)


    • voi laskea

      Jos kerta korot on nyt näin alhaalla, niin miten ihmeessä ne voi enää paljon laskea? Meinaatko, että pankit alkaa maksamaan velallisille päin korkoa, jos kerta epäilet, että vielä voisi paljonkin laskea?

      • huomata...

        Että kirjoitus on vuodelta 2005!


    • OP pankki

      En muuta voi sanoa kuin että älä ainakaan OP pankkiin kävele sisään !!! Maksoin juuri 26 400 Eur kiinteän koron purusta. Ehdot ovat siellä tosi kotuuttomat ja varokaa niitä Bonus juttuja , vakuutusmaksuja tulee solkenaan sen jälkeen ja jos haluut ottaa rahana niin ei meinaa onnistua mitenkään ja lisäksi niistä menee vero tietysti.

    • fdgkfk

      Korot ovat nyt historiallisen alhaiset, tossa on linkki tän hetkisiin korkoihin.

      http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/

      Tulevaisuudessa korot TULEVAT nousemaan, mutta toistaiseksi tuo kreikan kriisi pitkittää koron nostoa, joka tietenkin on meille asuntovelallisille ihan mukava vaihtoehto.
      Kun suunnittelet sitä lainan ottamista, niin varmista että pystyt myös nykyisessä taloudellisessa tilanteessa maksamaan jopa 6% korot. Koska tämä alahainen korkotaso ei tule kestämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe