Poikkihuiluun ihastunut...

Säde

Tervehdys!
Kertokaapa, voiko poikkihuilua opetella soittamaan itsenäisesti, jos tuntee jo nuotit ja niin pois päin?

41

17183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nina

      Mä hommasin poikkihuilun puoli vuotta sitten, mutta sitä itsenäisesti opiskelua en voi suositella, koska jos opit jonku asian (esim. ote) väärin, se on vaikee opetella uusiks. Ja se ote on ehdottomasti oltava oikee, muuten tulee hankaluuksia, ku pääset pidemmälle. Sitä paitsi tätä otetta oli erittäin vaikee löytää mistään kirjoista ym. Tän puolen vuoden itsenäisesti opiskelun jälkeen mä oon hakenu musiikkiopistolle soittamaan. Hoksasin, että jonku verran sitä voi ite opetella, mutta sitten se homma jämähti paikalleen, eikä pystyny enää opetteleen mitään uutta. Täähän riippuu kauheesti ihmisestä, mutta huilu on vaan niin vaikee soitin. Esim. pianon mä oon oppinu täysin itsenäisesti, joten mussa ei taida sellasta "vikaa" olla, etten ite pystyis opettelemaan. Eli siis, suosittelen johonki oppilaitokseen, jos haluat hyväksi soittajaksi. Alkeethan voi oppia kuka tahansa ilman minkäänlaista opetusta.

      • huilisti

        Monet musiikin ammattilaiset ovat sanoneet, että poikkihuilu on vaikeahko soitin ja olen tämän myös itse huomannut viimeisen kahdeksan vuoden aikana huilua soittaessani. En suosittelisi harjoittelemaan huilun soittamista itsenäisesti, sillä soittaminen vaatii oikean tekniikan hengityksen ja ns. koneiston suhteen. Väärin opeteltua tekniikkaa on vaikea korjata jatkossa. Esim. minulla oli kolmosrekisterissä g3:sen ote väärä, vaikka olin opiskellut ennen virheen huomaamista seitsemän vuotta. Vasta nykyinen opettajani huomasi virheen ja sen korjaaminen on kestänyt puolisen vuotta!

        Vaikka et tähtäiskään ammattilaiseksi, kannattaa ainakin ottaa joltakin huilistilta yksityistunteja, jotta saat käsityksen ko. instrumentin soittamisesta. Parasta tietenkin olisi liittyä paikalliseen musiikkiopistoon ammattilaisen oppiin, jolloin saavutat tuloksia jo todella lyhyessä ajassa. Nuottien tunteminen nopeuttaa mukavasti opiskelua, mutta se on vain pieni osa huilun soittamisen maailmassa. Kun etenet pitemmälle, huomaat huilun vaativuuden äänen, nyanssien ja tekniikan suhteen. Pelkät kirjaston opukset eivät riitä kertomaan oikeaoppisen soiton saloja, mutta toki niistä saa aina lisää vinkkejä ja uusia ideoita!


      • täti
        huilisti kirjoitti:

        Monet musiikin ammattilaiset ovat sanoneet, että poikkihuilu on vaikeahko soitin ja olen tämän myös itse huomannut viimeisen kahdeksan vuoden aikana huilua soittaessani. En suosittelisi harjoittelemaan huilun soittamista itsenäisesti, sillä soittaminen vaatii oikean tekniikan hengityksen ja ns. koneiston suhteen. Väärin opeteltua tekniikkaa on vaikea korjata jatkossa. Esim. minulla oli kolmosrekisterissä g3:sen ote väärä, vaikka olin opiskellut ennen virheen huomaamista seitsemän vuotta. Vasta nykyinen opettajani huomasi virheen ja sen korjaaminen on kestänyt puolisen vuotta!

        Vaikka et tähtäiskään ammattilaiseksi, kannattaa ainakin ottaa joltakin huilistilta yksityistunteja, jotta saat käsityksen ko. instrumentin soittamisesta. Parasta tietenkin olisi liittyä paikalliseen musiikkiopistoon ammattilaisen oppiin, jolloin saavutat tuloksia jo todella lyhyessä ajassa. Nuottien tunteminen nopeuttaa mukavasti opiskelua, mutta se on vain pieni osa huilun soittamisen maailmassa. Kun etenet pitemmälle, huomaat huilun vaativuuden äänen, nyanssien ja tekniikan suhteen. Pelkät kirjaston opukset eivät riitä kertomaan oikeaoppisen soiton saloja, mutta toki niistä saa aina lisää vinkkejä ja uusia ideoita!

        mulla huilu on ollu vasta vajaan vuoden ja alkuun ihmettelin kaikkia nippeleitä ja vimpaimia mitä putkesta löytyi, mutta kiitos kirjaston sain sormet ainakin oikeille kohdille. sitten kolme puolituntista musiikkiopistolla yksityisesti ja paluu kotiin. sain sielä asennon, puhallustekniikan ja hengityksen teoriassa ja lyhyen kokeilun käytännössä.
        enkä sano edistyneeni ihan huonosti. sen soittmien kanssa pitää vain leikkiä ja kokeilla. omaksi iloksi sen ostin enkä muille. ts. jos itse pidän soitostani, kaikki on hyvin. jos en pidä, pitää kokeilla toisella tavalla.
        ja vaikkapa myrskyluodon maija menee kohtalaisesti.


      • soittaja
        huilisti kirjoitti:

        Monet musiikin ammattilaiset ovat sanoneet, että poikkihuilu on vaikeahko soitin ja olen tämän myös itse huomannut viimeisen kahdeksan vuoden aikana huilua soittaessani. En suosittelisi harjoittelemaan huilun soittamista itsenäisesti, sillä soittaminen vaatii oikean tekniikan hengityksen ja ns. koneiston suhteen. Väärin opeteltua tekniikkaa on vaikea korjata jatkossa. Esim. minulla oli kolmosrekisterissä g3:sen ote väärä, vaikka olin opiskellut ennen virheen huomaamista seitsemän vuotta. Vasta nykyinen opettajani huomasi virheen ja sen korjaaminen on kestänyt puolisen vuotta!

        Vaikka et tähtäiskään ammattilaiseksi, kannattaa ainakin ottaa joltakin huilistilta yksityistunteja, jotta saat käsityksen ko. instrumentin soittamisesta. Parasta tietenkin olisi liittyä paikalliseen musiikkiopistoon ammattilaisen oppiin, jolloin saavutat tuloksia jo todella lyhyessä ajassa. Nuottien tunteminen nopeuttaa mukavasti opiskelua, mutta se on vain pieni osa huilun soittamisen maailmassa. Kun etenet pitemmälle, huomaat huilun vaativuuden äänen, nyanssien ja tekniikan suhteen. Pelkät kirjaston opukset eivät riitä kertomaan oikeaoppisen soiton saloja, mutta toki niistä saa aina lisää vinkkejä ja uusia ideoita!

        olen soittanut 3 vuotta ja soitan musiikkiopistossa,kaikki musiikkiopiston opettajat ovat sitä mieltä että voisin jo itsekin opettaa ja opetan omalle opettajallekin asioita..minulla on ollut 4 opettajaa 3 vuoden aikana..huilun soitto on kivaa




        luuletteko että minusta olisi opettajaksi vaikka olen 13 vuotias??vastatkaa!!


      • Ripuli22

        Moi alotin vasta meijän koulun orkesterissa mul ei viel oo omaa poikkihuiluu vaan laina mut onks sil jotain väliä käyn joka viikko tunnilla en ois oppinu ottaa oikeeta otetta:DD


      • vitsi1
        soittaja kirjoitti:

        olen soittanut 3 vuotta ja soitan musiikkiopistossa,kaikki musiikkiopiston opettajat ovat sitä mieltä että voisin jo itsekin opettaa ja opetan omalle opettajallekin asioita..minulla on ollut 4 opettajaa 3 vuoden aikana..huilun soitto on kivaa




        luuletteko että minusta olisi opettajaksi vaikka olen 13 vuotias??vastatkaa!!

        Taidat olla joku näsäviisas, kun opettajat vitsailevat kustannuksellasi.


    • huilu niekka

      musta kannataa mennä tietysti huilu tunneille...!vaikka tunnetkin nuotit,niin huilussa on paljon erinlaisia "vempaimia" joita et saata vielä tuntea...minä esim kävin musiikki leirillä huilussa ja tiedän siitä ne "vempaimet" ja nuotit ja osaan soittaa sujuvasti!ja muista,että äänen tekeminen huilulla voi olla alussa aika vaikeaa,mutta kyllä se siitä...

      • leila 93

        en ollut ennen soittanut huilua kun menin ekan kerran huilu tunnille nii sain heti äänen ja soitin ekalla tasolla vaikeampia kappaleita kuin openi osasi soittaa..oli se kyl outoo ja pitää välillä kertoo opelle miten niit otteita otetaan ja nii..


    • poikkihuilua soittanut 3 vu...

      kyllä sitä voi harjotella itsenäisesti..mutta opit paremmin jos käyt soitto tunneilla.itse käyn musiikkiopistossa kolmos tasoa..ja onhan se mukavaa kun ei tarvitse itse pähkäillä päätään puhki jonkun trillin takia ja saa kopiota nuoteista eikä tarvitse ostaa nuottikirjoja ja etydi vihkoja itse,voi saada kirjoja halvemmalla kuin ne on jos opettaja kuuluu johonkin musiikkiliittoon tai semmoiseen..

    • rduj

      se voi olla vaikeaa...

    • Juulia

      No ei se niin helppoa ole. Pitää vain Muistaa nuotit. Olen soittanut 6-vuotta ja se aika on ollut mukavaa :). Ja ei poikkihuilut halpoja ole alottelian huilu maksaa noin. 500€ Eli kannattaa aluksi käydä tunneilla ja ostaa oma huilu. :):)

      • anderssonian

        Ite sain synttärilahjaks semmosen 90 euron huilun jota myydään thomannilla. Ennen en ole semmoiseen koskenut mutta melkein het sain siitä äänen ja ihan hyvältä jopa kuulosti. Eli hieman vähemmän investoimallakin saa ihan hyvän aloittelija huilun, vaikka kaikki "proot" ihan muuta väittävätkin. :)


      • oon oikees

        Poikkihuilun todellaki saa halvalla mun oma huilu makso vaan alle satasen. kannattaa eka käydä tunneilla ja ostaa sitte huilun jos pitää soittimesta.


    • Poikkihuilua soittava

      "Kertokaa minulle että jos osaa kaikki nuotit, niin voiko ankaa opiskella itsenäisesti"

      Ei voi, sillä et pakolla tiedä poikkihuilun sormituksia.

      • kyllä pystyy

        kirjastossa on oppaita joissa sormitukset


      • huoh huoh
        kyllä pystyy kirjoitti:

        kirjastossa on oppaita joissa sormitukset

        ...miten joku voi olla noin sekaisin...?

        ?


    • kät

      Jos joku nyt tänne vielä eksyy, niin aloitteleville huilisteille uskallan sanoa, että opetelkaa vain itsenäisestikin! Sain huilun puolitoista vuotta sitten, 245e täysin hyväkuntoinen Buffet, soittelin vuoden itse ja viime syksystä olen käynyt tunneilla soittamassa opettajan kanssa. Opettajani ihmetteli kykyäni soittaa itseopiskelun pohjalta, vain pieniä korjauksia esim. hengitystekniikassa ja yleisessä asennossa (itse valutan painon aina toisella jalalle...:D). Huilunsoitto on mahtavaa ja siihen pääsee kiinni ihan itsekin jos kiinnostusta löytyy!:)

      • ansku88

        Itse soitin poikkihuilua parisen vuotta käyden tunneilla, mutta nyt on kulunut aika pitkä aika soittamisesta ja melkein kaikki opit unohtunut. Olisikohan mahdollista opetella itse uudelleen lainaamalla esimerkiksi kirjastosta aiheeseen liittyviä kirjoja ja muistelemalla menneitä oppeja...? Onko kirjoja, jossa kerrotaan poikkihuilun otteista, kun osa on päässyt unohtumaan?


    • huilisti....

      tottakai voi, ei muuta kun jos jokin tuntuu olevan "pielessä" niin kirjastoon/internettiin vaan levyjä hakemaan ja kuuntelemaan mikä on pielessä. Harjoittelu on a ja o

    • TriplaT81

      Pakko osallistua ketjuun, kun nääs ostin itsekkin juurikin thoomannilta tuollaisen 155e maksaneen käikäleen. Pari päivää oon nyt siihen puhallellu ilman aikaisempaa kokemusta ja näyttäs tossa keskellä olevan aika pieni ääniala mistä saan revittyä käyttökelpoista mölinää, kun taas toi matalin pää on todella vaikea puhaltaa siitä mitään irti. Sormitushan on mulla täysin hakusessa niin ikään, kun tää rosteritikku on täynnä jos jonkinlaista vaijeria...

      Ihmettelen vaan mikä on sitten asian oikea laita noin niinkuin konkarin mielestä, että onko tämmöinen "halpa" rööri suorin tie metsään soittotekniikassa, vai onko jokin syy karttaa tämän hintaluokan soitinta oikeasti?

      Soittimet tuntuu olevan ainoa hauska laji jopa silloinkin kun ei osaa pätkääkään :)

      • frtttt

        mäki


    • LaulavaLohikäärme

      Itse huilunsoitonopettajana suosittelen tietenkin tuntien ottamista ;) Huilun soittamisen opettelu on oma-aloitteisesti hieman vaikeaa ja silloin syntyy helposti virheitä tekniikassa, joita on myöhemmin vaikea korjata.

      Ja mitä huiluihin tulee, niin itse en koskaan suosittele ostamaan alle 500 euron hintaluokan huilua, sillä ne saattavat mennä jo parissa kuukaudessa rikki.

      • sideshowbob

        Olen tehnyt thomannin 129€ huilulla 2v keikkaa ammatikseni ja voin sanoa että aika karmea tikku se on verrattuna johonkin miyazawaan mutta hintaansa nähden hämentävän laadukas soitin, jos hankkii kunnon suukappaleen niin saa pikkurahalla ammattilaissoinnin. Mikäli mielii soittamaan kevyttämusaa mikrofonini kanssa niin on hyvä huomata että huilun laadulla ei niin väliä koska mikki tappaa suurimman osan soinnin hienouksista ja ne loputkin hukkuvat muun äänen(gtr,b,dr etc..) alle..Mutta ei ne halvatkaan huilut aivan heti rikki mene...heppiosta metallia ovat ja nikkeliallergikoille tuhoisia käsille mutta kyllä niillä alkuun pääsee...Ostan Muramatsun heti kun olen saanut keikkaliksoista vielä pari tonnia säästöön....:)


    • parzival

      Sitä voi oppia tietylle tasolle, mutta jossakin vaiheessa tulee seinä vastaan. Näitä vastuksia lukiessani huomaan monien painottavan otteiden osaamisen tärkeyttä. Näin tieysti on. Ne ovat kaiken perusta, mutta sitten vasta alkaakin tosi työ. Otteitakin tärkeämpää on se miten huilu soi, kas siinä kun ei ääni ole valmiina olemassa, vaan se on itse muodostettava. Ansatsi eli asete on mielestäni yksi huilunsoiton vaativimpia asioita. Lisäksi sen kestävyyttä tulee harjoittaa soittamalla pitkiä ääniä päivittäin eri nyassi variaatioina. Huilu on saatava soimaan sekä forte että piano ensimmäisestä kolmanteen oktaaviin. Tekniikkaharjoittelu on oma lukunsa. Tylsiä skaaloja ylös ja alas tunti tolkulla, milloin legatona tai staccatona, sekä muilla erilaisilla fraseerauksilla. Sitten seuraavat arpeggio ja kaksoiskieliharjoitukset. Etydien soittoa loputtomiin ja päälle vielä yhteissoittoharjoittelu säestäjän kanssa. Sekään ei mene itsestään. Voit kuvitella miten pitkälle jaksat ilman että joku näyttää sinulle miten asiat tehdään oikein. Mutta joskus sitten koittaa se hetki kun pääset orkesteriin soittamaan ykkösstemmaa tai esiinnyt solistina pianistin säestämänä. Voin vakuuttaa että se hetki tuntuu hienolta, kun itse huomaa että "minähän osaan soittaa!" Se maksaa kaiken vaivan moninkertaisena takaisin. Jos olet tosissasi, lähde sille tielle. Se vaatii pitkää sitoutumista, sillä sanotaanhan, että "soitto on suruista tehty". Pätee myös tässä suhteessa. Pettymyksiä ja takaiskuja tulee, mutta se kaikki vie sinua ihmisenä eteenpäin ja kasvattaa kohti henkeä.
      Kaikki mitä teet, tee tässä ja nyt täysillä niin ettei jää jossittelun varaa. Et tule katumaan sitä koskaan!

      • Mucha93

        En suosittele itse opettelemaan.. On niin paljon kaikkia pikkuasioia jotka vaikuttaa soittamiseen ja ei välttämättä tuu ite hoksattua niitä.Huilua tullut aktiivisesti 5v. soitettua ja toinen huilu menossa.. Ensimmäinen Yamaha yfl-211 (569e)peruspilli oli 4v oikein huolleettuna ja hyvin pidettynä mutta soitonopettajani mukaan soittamalla sain sen rikki koska äänet ei lähteneet enää puhtaasti.. Huilunvaihto edessä ja vaihdossa(väliä 120e xD ) kokeiltiin jotai vinkuintialaista Stagg:ia joka nyt on ollut vuoden ja meinaa siinäkin olla läppäremontti eessä ku tyynyt mässäilee ja ääni muutenki heittää häränpyllyä.. Nyt olen jo sillä tasolla että parempaa pitäs saada ja mietin kovasti avoläppäsen ja umpiläppäsen hyvia ja huonoja puolia.. Jammu 300-400 jotain suositellaan mutta se valinnain vaikeus,


      • Kaisaniemi
        Mucha93 kirjoitti:

        En suosittele itse opettelemaan.. On niin paljon kaikkia pikkuasioia jotka vaikuttaa soittamiseen ja ei välttämättä tuu ite hoksattua niitä.Huilua tullut aktiivisesti 5v. soitettua ja toinen huilu menossa.. Ensimmäinen Yamaha yfl-211 (569e)peruspilli oli 4v oikein huolleettuna ja hyvin pidettynä mutta soitonopettajani mukaan soittamalla sain sen rikki koska äänet ei lähteneet enää puhtaasti.. Huilunvaihto edessä ja vaihdossa(väliä 120e xD ) kokeiltiin jotai vinkuintialaista Stagg:ia joka nyt on ollut vuoden ja meinaa siinäkin olla läppäremontti eessä ku tyynyt mässäilee ja ääni muutenki heittää häränpyllyä.. Nyt olen jo sillä tasolla että parempaa pitäs saada ja mietin kovasti avoläppäsen ja umpiläppäsen hyvia ja huonoja puolia.. Jammu 300-400 jotain suositellaan mutta se valinnain vaikeus,

        Osaako joku kertoa tarkemmin esim. Thomann huilujen laadusta?? Laulava Lohikäärme sanoi, ettei alle 500€ huiluja kannata ostaa. Korkea hintaahan ei tietenkään ole välttämättä ehdoton takuu laadusta. Voiko tuommoisen ison verkkokaupan kautta saada laadukkaan mutta edullisen huilun?? Siis voiko esim. tuo Thomann pitää laadukkaidenkin tuotteiden hintoja alhaisena sillä perusteella että he myyvät tuotteitaan postimyynnillä ympäri Eurooppaa (henkilöstö- yms. kulut alhaiset). Entä onko Yamaha merkkinä tae laadusta??
        Haluaisin hankkia ihan "rauhalliseen" amatöörikäyttöön edullisen, mutta kestävän huilun, joka kestäisi monta monta vuotta verkkaisessa käytössä.


      • mietii
        Kaisaniemi kirjoitti:

        Osaako joku kertoa tarkemmin esim. Thomann huilujen laadusta?? Laulava Lohikäärme sanoi, ettei alle 500€ huiluja kannata ostaa. Korkea hintaahan ei tietenkään ole välttämättä ehdoton takuu laadusta. Voiko tuommoisen ison verkkokaupan kautta saada laadukkaan mutta edullisen huilun?? Siis voiko esim. tuo Thomann pitää laadukkaidenkin tuotteiden hintoja alhaisena sillä perusteella että he myyvät tuotteitaan postimyynnillä ympäri Eurooppaa (henkilöstö- yms. kulut alhaiset). Entä onko Yamaha merkkinä tae laadusta??
        Haluaisin hankkia ihan "rauhalliseen" amatöörikäyttöön edullisen, mutta kestävän huilun, joka kestäisi monta monta vuotta verkkaisessa käytössä.

        löytyykö netistä jotain sivustoa josta löytyisi huilun soiton alkeita?


      • pohdiskelia
        Kaisaniemi kirjoitti:

        Osaako joku kertoa tarkemmin esim. Thomann huilujen laadusta?? Laulava Lohikäärme sanoi, ettei alle 500€ huiluja kannata ostaa. Korkea hintaahan ei tietenkään ole välttämättä ehdoton takuu laadusta. Voiko tuommoisen ison verkkokaupan kautta saada laadukkaan mutta edullisen huilun?? Siis voiko esim. tuo Thomann pitää laadukkaidenkin tuotteiden hintoja alhaisena sillä perusteella että he myyvät tuotteitaan postimyynnillä ympäri Eurooppaa (henkilöstö- yms. kulut alhaiset). Entä onko Yamaha merkkinä tae laadusta??
        Haluaisin hankkia ihan "rauhalliseen" amatöörikäyttöön edullisen, mutta kestävän huilun, joka kestäisi monta monta vuotta verkkaisessa käytössä.

        Yhdellä ystävälläni on thomannilta ostettu huilu eikä ainakaan vielä ole tullut valituksiakaan. Tilattiin samallainen lähipäivinä pikkusiskolle mut se tulee vasta tammikuun alussa. En kuitenkaan osaa oikeen sanoo onks ne miten hyviä...


    • S

      helpoien oppii ku käy tunneilla
      tietysti jos joku sukulainen soittaa nii silt voi kysyy apuu
      itse opettelen vasta äitini opastuksella
      en nää äitiäni paljon joten harjoittelen enemmän itsenäisesti
      harjoitella voi itsenäisesti jos osaa alkeet
      suosittelisin tunteja mutta jos osaat alkeet nii ANNA MENNÄ VAAN♥♠♣♦♫♫♫♫

    • :)

      Kannattaa ehdottomasti soittaa huilua vähintään vuosi opetuksessa. Vuodessa opit huilun ''perusteet'' mutta opiskelua ammattiopetuksessa ei todellakaan kannata jättää siihen. Soitin itse pianoa vajaa 7 vuotta, joten tunsin ennestään nuotit ja rytmit yms. joka nopeutti huilunsoiton oppimista. Lisäksi huomasin, että jos todella haluaa huilusta äänen, sen eteen on tehtävä kovasti töitä. Joka päivä täytyisi harjoitella vähintään 30 minuuttia. Itselläni on tällä hetkellä vuokrahuilu, mutta unelmoin kovasti omasta huilusta. Soitonopettajani sanoi, ettei kannata hankkia alle 500 euroa maksavaa huilua, koska ne menee nopeasti rikki. Lisäksi merkki kertoo paljon. Kumpi merkki kuulostaa turvallisemmalta; Yamaha vai Thomann(josta en ole koskaan ennen tätä päivää kuullut)?

      • huilisti 2

        Thoman ostin sieltä oman huilun hyvin se on kestäny


    • kiinnostunut.

      Mitä huonoja ja hyviä puolia on avoläppäisessä huilussa ja umpiläppäisessä huilussa? Voiko joku tietävä kertoa? :)

      • huilunsoittaja

        soitan nyt 6:tta vuotta musiikkiopistossa ja sen perusteella tiedän jo aika paljon.....

        huonoja puolia avoläppäsessä on: sitä on vaikeampi soittaa jos ei ole esim , vielä soittanut kauaa.........sormien muutenkin pitää peittää reijät hyvin muuten soitto on mahdotonta...

        umpiläppänen: Perushuilu ... ei tarvitse niin tarkaa tehdä töitä sormien kanssa, umpiläppänen on paras jos olet vasta alottamassa tai jos et vielä niin hyvin ossaa sormituksia jne,


      • :DDD
        huilunsoittaja kirjoitti:

        soitan nyt 6:tta vuotta musiikkiopistossa ja sen perusteella tiedän jo aika paljon.....

        huonoja puolia avoläppäsessä on: sitä on vaikeampi soittaa jos ei ole esim , vielä soittanut kauaa.........sormien muutenkin pitää peittää reijät hyvin muuten soitto on mahdotonta...

        umpiläppänen: Perushuilu ... ei tarvitse niin tarkaa tehdä töitä sormien kanssa, umpiläppänen on paras jos olet vasta alottamassa tai jos et vielä niin hyvin ossaa sormituksia jne,

        Avoläppänen huilu on konserttihuilu.. sen avoläpät pystyy peittämään liikkeistä saatavilla muoviläpillä. Suosittelen avoläppästä alusta saakka sillä ensialkuun voi läpät peittää ja harjoittelun edetessä ne voi poistaa. Ammattimaista soittoa siitä eteenpäin! :)


      • einimimerkkiasaatavi
        :DDD kirjoitti:

        Avoläppänen huilu on konserttihuilu.. sen avoläpät pystyy peittämään liikkeistä saatavilla muoviläpillä. Suosittelen avoläppästä alusta saakka sillä ensialkuun voi läpät peittää ja harjoittelun edetessä ne voi poistaa. Ammattimaista soittoa siitä eteenpäin! :)

        Avoläppäinen on enemmänkin ammatti/jazz soitantoon tarkoitettu koneisto jolla saa aikaisesksi neljäsosasävelaskeleet. Tavallinen soittaja tarvitsee hyvin harvoin 1/4-osa sävelaskeleita soitannossaan. Useimmat tarvitsevat korkkeja peittääkseen nämä ylimääräiset läpät koko soittouransa ajan.

        vain noin 12a huilua soittanut


      • :DDD
        einimimerkkiasaatavi kirjoitti:

        Avoläppäinen on enemmänkin ammatti/jazz soitantoon tarkoitettu koneisto jolla saa aikaisesksi neljäsosasävelaskeleet. Tavallinen soittaja tarvitsee hyvin harvoin 1/4-osa sävelaskeleita soitannossaan. Useimmat tarvitsevat korkkeja peittääkseen nämä ylimääräiset läpät koko soittouransa ajan.

        vain noin 12a huilua soittanut

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Poikkihuilu

        Ei täällä puhuta jatsista mitään, sensijaan konserttisoitosta toki puhutaan...

        Ei kai kukaan fiksu nyt jatsia soita...


    • aloittelija1

      Mä itse saan poikkihuilun parin päivän päästä ja pyysin mun äitiä opettamaan, kun se on soittanut aikaisemmin. Eli aloittaisin 1. vuoden itse harjoittelemalla ja sitten menisin tunneille. Mitä mieltä ootte?

    • huilisti1

      huilun soittotekniikka

      Onko mitään vinkkejä miten poikkihuilusta saa paremman äänen? Olen soittanut musiikkiopistossa huilua seitsemän vuotta mutta äänen kanssa takkuilee kokoajan. Sointi on huonoa ja kaikki äänet ei tule kunnolla. Oisko mitään vinkkejä miten äänen saisi soimaan?

      • Huilutunneille vaan

        Eihän huiluopet sano teille kaikkea, mitä ette osaa. Ei oppilaan niskaan voi heti kaataa, että onpa sulla jäänyt oppimatta sitä ja tätä. Itse ainakin kehun oppilasta vuolaasti ja sitten vähitellen alan puuttumaan virheisiin. Yleensä on vaikeaa lähteä opettamaan sellaista oppilasta, joka on opetellut kotona itsekseen soittamaan. On paljon vaikeita tottumuksia, joita on jopa mahdotonta lähteä korjaamaan. Se on ikävää, kun oppilaalla olisi haluja, mutta eteneminen tyssääkin siihen.


      • Aloittelija!
        Huilutunneille vaan kirjoitti:

        Eihän huiluopet sano teille kaikkea, mitä ette osaa. Ei oppilaan niskaan voi heti kaataa, että onpa sulla jäänyt oppimatta sitä ja tätä. Itse ainakin kehun oppilasta vuolaasti ja sitten vähitellen alan puuttumaan virheisiin. Yleensä on vaikeaa lähteä opettamaan sellaista oppilasta, joka on opetellut kotona itsekseen soittamaan. On paljon vaikeita tottumuksia, joita on jopa mahdotonta lähteä korjaamaan. Se on ikävää, kun oppilaalla olisi haluja, mutta eteneminen tyssääkin siihen.

        Oon ite alottamassa soittoa mutta en ole varma missä kävisin (tunneilla) ja kannattaisiko käydä tunnilla (näin ammattilaiselta kysytään)haluaisin myös päästä orkesteriin!se on mun tällä hetkellä oleva toive!ja hinnasta vielä kysyn mikä olisi noin aloittelijalle hyvä soitin hinta?toivon vastaavan jonkun pian koska haluaisin saada lisää tietoa tai muuta aiheeseen kuuluvaa!ja vielä miten pääsisi orkesteriin.onko joku pääsytesti!meinaa pitää olla varmaan hyvä!


    • kikiduu

      Hei!

      Minulla kiinnostaisi tuossa huilunsoiton opettelussa eniten se miten hyvin jaksatte alussa puhaltaa siihen? Kuinka pitkiä aikoja soitatte alussa?

      Itsellä tuntuu että alkaa heti huimaamaan kun vähän aikaa puhaltelee. Entä kuinka nopeasti tuo puhaltaminen kehittyy?

      Myöskin Se kiinnostaa että onko eroa opetteleeko aikuisena vai lapsena huilun soiton. oppiiko jompi kumpi helpommin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe