Auttakkee tyhmää!

Mehuksiko

Eli,mitä eroa on koristemarja-aronialla ja mustamarja-aronialla?
Meillä pihaa kiertää jompi kumpi ja tahtoisin tietää,ovatko marjat niitä käyttökelpoisia mehuun ja muuhun? Netistä olen koittanut hakea tietoa,mutta mitään pensaiden eroavuuksista en ole löytänyt...Ovatko molemmissa marjat siis käyttökelpoista tavaraa??
Kiitos etukäteeen vastanneille!!

6

2404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klooni.

Periaatteessa sama kasvi. Mustamarja on tavallaan jalostettu koristearoniasta. Marja on sama oli mikä aronia hyvänsä kyseessä.

• Vastaajalle

Eli viestistä saatoin niin ymmärtää,että käyttökelpoisia ovat? =0)

• ovat
        Vastaajalle kirjoitti:

Eli viestistä saatoin niin ymmärtää,että käyttökelpoisia ovat? =0)

aronioissa on myrkyllisiä marjoja, mutta ne ovat punaisia.Meillä tuskin edes viljelyssä.
        Mustat aronian marjat ovat syötäviä.
        Katsopa ohjeita viiniin, mehuun jne tältä sivulta.

• hortsu

Sen verran eroa noilla pensailla on, että marja-aronia saattaa kasvaa jopa liki 3 m korkeaksi, kun taas koristearonia jää monesti hieman matalemmaksi (n. 2-2,5 m).

Marja-aronialla on myös suuremmat ja maukkaammat marjat (halkaisijaltaan n. 1 cm -koristearonialla n. 0,5-0,7 cm). Kuitenkin, syötäviä marjoja molemmissa!!!

Marja-aronia luokitellaan marjakasviksi, koristearoniaa ei. Tosin se ei tarkoita sitä, etteikö koristearonian marjoja voisi käytää muiden marjojen tapaan. Marja voi olla hieman sitkeämpi-kuorinen ja voi vaatia tehokkaampaa käsittelyä ja varmasti ainakin voimakkaampaa makeutusta kuin marja-aronia marjat.

Useinmiten noissa pensasaidoissa suositaan koristearoniaa, mutta varmasti en voi mennä sanomaan lajiketta, kun en ole kys. pensasta nähnyt.

• toki

koristearonian marjat hivenen pienemmät mutta muita eroja ei ole.
        Marja-aronia on juuri marjakasviksi jalostettu.
        Huom. marja-aronia saa myös puuna-vartettuna pihlajalle-hieno kukinta, kiiltävät lehdet, hieno syysväri ja paljon marjoja-kasvupaikkavaatimukset kuin pihlajalla.
        Suosittelen.
        Hieno pikkupuu.

• Timi
        toki kirjoitti:

koristearonian marjat hivenen pienemmät mutta muita eroja ei ole.
        Marja-aronia on juuri marjakasviksi jalostettu.
        Huom. marja-aronia saa myös puuna-vartettuna pihlajalle-hieno kukinta, kiiltävät lehdet, hieno syysväri ja paljon marjoja-kasvupaikkavaatimukset kuin pihlajalla.
        Suosittelen.
        Hieno pikkupuu.

Osaako joku kertoa, kuinka korkeaksi ja leveäksi ARONIAPUU kasvaa ja miten nopeasti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2445
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1603
    9. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1518
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    Aihe