Eli,mitä eroa on koristemarja-aronialla ja mustamarja-aronialla?
Meillä pihaa kiertää jompi kumpi ja tahtoisin tietää,ovatko marjat niitä käyttökelpoisia mehuun ja muuhun? Netistä olen koittanut hakea tietoa,mutta mitään pensaiden eroavuuksista en ole löytänyt...Ovatko molemmissa marjat siis käyttökelpoista tavaraa??
Kiitos etukäteeen vastanneille!!
Auttakkee tyhmää!
6
2404
Vastaukset
- Klooni.
Periaatteessa sama kasvi. Mustamarja on tavallaan jalostettu koristearoniasta. Marja on sama oli mikä aronia hyvänsä kyseessä.
- Vastaajalle
Eli viestistä saatoin niin ymmärtää,että käyttökelpoisia ovat? =0)
- ovat
Vastaajalle kirjoitti:
Eli viestistä saatoin niin ymmärtää,että käyttökelpoisia ovat? =0)
aronioissa on myrkyllisiä marjoja, mutta ne ovat punaisia.Meillä tuskin edes viljelyssä.
Mustat aronian marjat ovat syötäviä.
Katsopa ohjeita viiniin, mehuun jne tältä sivulta.
- hortsu
Sen verran eroa noilla pensailla on, että marja-aronia saattaa kasvaa jopa liki 3 m korkeaksi, kun taas koristearonia jää monesti hieman matalemmaksi (n. 2-2,5 m).
Marja-aronialla on myös suuremmat ja maukkaammat marjat (halkaisijaltaan n. 1 cm -koristearonialla n. 0,5-0,7 cm). Kuitenkin, syötäviä marjoja molemmissa!!!
Marja-aronia luokitellaan marjakasviksi, koristearoniaa ei. Tosin se ei tarkoita sitä, etteikö koristearonian marjoja voisi käytää muiden marjojen tapaan. Marja voi olla hieman sitkeämpi-kuorinen ja voi vaatia tehokkaampaa käsittelyä ja varmasti ainakin voimakkaampaa makeutusta kuin marja-aronia marjat.
Useinmiten noissa pensasaidoissa suositaan koristearoniaa, mutta varmasti en voi mennä sanomaan lajiketta, kun en ole kys. pensasta nähnyt.- toki
koristearonian marjat hivenen pienemmät mutta muita eroja ei ole.
Marja-aronia on juuri marjakasviksi jalostettu.
Huom. marja-aronia saa myös puuna-vartettuna pihlajalle-hieno kukinta, kiiltävät lehdet, hieno syysväri ja paljon marjoja-kasvupaikkavaatimukset kuin pihlajalla.
Suosittelen.
Hieno pikkupuu. - Timi
toki kirjoitti:
koristearonian marjat hivenen pienemmät mutta muita eroja ei ole.
Marja-aronia on juuri marjakasviksi jalostettu.
Huom. marja-aronia saa myös puuna-vartettuna pihlajalle-hieno kukinta, kiiltävät lehdet, hieno syysväri ja paljon marjoja-kasvupaikkavaatimukset kuin pihlajalla.
Suosittelen.
Hieno pikkupuu.Osaako joku kertoa, kuinka korkeaksi ja leveäksi ARONIAPUU kasvaa ja miten nopeasti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622937
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322445- 802283
- 742189
- 952026
- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201603Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j341518Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440