Eikö joidenkin kissojen jalostaminen mene jo eläinrääkkäyksen puolelle? Katsoin juuri noita karvattomia kissoja, ja tosi pahalta tuntui.
Samoin lyttynenäisillä on kuulemma pahoja hengittämisvaikeuksia. Itämaiset kuulemma kärsivät silmätulehduksista. Entä Manx-kissat, joiden pennuista kuolevat puolet hännättömyyden takia. Miksi tällaisia kissoja hankitaan?
Eläinrääkäystä
25
3155
Vastaukset
- Edelleen
Olen myös kuullut, että kissankasvattajat törmäävät jatkuvasti eläinrääkkäystapauksiin, mutta eivät ilmianna näitä. Koska eläinrääkkääjä on kaveri tai esimerkiksi tuomari.
- Tabby
Ja taas kuulopuheita, joihin ei ole uskominen.
Kissankasvattajat jos ketkä ilmoittavat eläinrääkkäystapauksista välittömästi eläinsuojeluvalvojille. Yksikään kissatuomari ei ole eläinrääkkääjä, ei riittäisi hommia sellaiselle tuomarille kovin kauan ;)
- Tabby
Viestissäsi esiintyi usein sana "kuulemma". Mitäpä jos ensin lähtisit hieman selvittämään noiden kuultujen väitteiden paikkansapitävyyttä :)
Sfinx on luonnollinen mutaatio, sitä ei ole jalostamalla jalostettu kaljuksi. Myös maatiaispentueisiin syntyy silloin tällöin karvattomia pentuja - myös Suomeen. Viime talvena eräässä juorulehdessä oli juttu karvattomasta maatiaiskissasta, ja onhan noita toki muitakin.
Lyttynenäinen = persialainen ja exotic? Kissoja ovat siinä kuin vaikkapa maatiaiset, eivätkä mistään pahoista hengitysvaikeuksista kärsi.
Silmätulehdus voi tulla mille tahansa kissalle. Meidän toisella maatiaisella oli juuri silmätulehdus, joka johtui vedosta (huoltomiehet jättivät ikkunat auki, vaikka se selvin sanoin kielletään julisteessa, joka on meidän eteisen ovessa). Hoidettiin kuntoon silmätipoilla, jotka eläinlääkäri määräsi.
Manxin pennuista tosiaan osa voi kuolla selkärankahalkioon(?), mutta näin tapahtuu siinä tapauksessa, että molemmat vanhemmat ovat hännättömiä. Pennut eivät siis kuole omaan hännättömyyteensä. Kahta hännätöntä manxia ei saa risteyttää. Muistaakseni sama homma hännättömien maatiaisten kanssa. Siis niiden hännättömien maatiaisten, jotka ovat ihan perimältään hännättömiä. Ei tietenkään koske maatiaisia, jotka ovat menettäneet häntänsä tapaturmaisesti :)- ani113
Ei tietenkään pidä liioitella tai yleistää, mutta ainakin koirapuolella jotkut ongelmat ovat selkeästi sidoksissa ulkomuotoon, joten luulisi näin olevan kissapuolellakin.
"Luonnollinen mutaatio" ei tarkoita, että kyseessä olisi kissan kannalta positiivinen tai neutraali muutos. Itseasiassa kaikki jalostua tapahtuu luonnollisen muuntelun varassa ja myös monet sairaudet ovat luonnollisen muutation tuotosta. Kun tuollaisia luonnollisia mutaatioita ehdoin tahdoin ylläpidetään, alkaa kyseessä olemaan jalostus.
Lyhytkuonoisilla kissoilla (samoin kuin koirilla) on jonkin verran enemmän hengitysteiden ongelmia ja silmätulehduksia kuin anatomialtaan lähempänä esi-isiään olevilla kissoilla. Ero ei ole suuren suuri, mutta kuitenkin sellainen, että siihen kasvattajatkin kiinnittävät (onneksi!) huomiota.
Manxeista: itse olen lähinnä pohtinut, kokeeko kissa hännättömyyden epämukavaksi? Sehän on kuitenkin tärkeä tasapaino- ja viestintäelin. Se mitä Tabby sanoi, on totta: kyseinen ominaisuus on letaali vain kun se esiintyy homotsygoottisena, ja näin voi käydä ainoastaan, jos kumpikin vanhempi on perinnöllisesti hännätön. Heterotsygootit eli hännättömät eivät ainakaan fyysisesti ominaisuudesta kärsi ja homotsygoottien syntyminen on siis vältettävissä.
Noin yleisesti ottaen: kissojen jalostamiseen liittyy myös terveyden kontrollointia (erilaiset testit) sekä pyrkimystä välttää sisäsiitosta. Näin ollen jalostus ei tietenkään ole yksinomaan terveyttä huonontava tekijä, päin vastoin. Kuitenkin olen kuullut useammankin rotukissaihmisen sanovan, että rotukissan keskimääräinen elin-ikä on monta vuotta lyhyempi kuin maatiaisen - tätä mieltä oli jopa yksi kasvattaja. Miksi näin on, vai onko kyseessä myytti?
Tämä tulee nyt tuohon Tabbyn viestin alle, vaikka on tarkoitettu vähintään yhtä paljon aloittajalle, olen vain erityisen kiinnostunut kuulemaan Tabbyn näkemyksen tuohon viimeiseen kysymykseen :) - myytti
ani113 kirjoitti:
Ei tietenkään pidä liioitella tai yleistää, mutta ainakin koirapuolella jotkut ongelmat ovat selkeästi sidoksissa ulkomuotoon, joten luulisi näin olevan kissapuolellakin.
"Luonnollinen mutaatio" ei tarkoita, että kyseessä olisi kissan kannalta positiivinen tai neutraali muutos. Itseasiassa kaikki jalostua tapahtuu luonnollisen muuntelun varassa ja myös monet sairaudet ovat luonnollisen muutation tuotosta. Kun tuollaisia luonnollisia mutaatioita ehdoin tahdoin ylläpidetään, alkaa kyseessä olemaan jalostus.
Lyhytkuonoisilla kissoilla (samoin kuin koirilla) on jonkin verran enemmän hengitysteiden ongelmia ja silmätulehduksia kuin anatomialtaan lähempänä esi-isiään olevilla kissoilla. Ero ei ole suuren suuri, mutta kuitenkin sellainen, että siihen kasvattajatkin kiinnittävät (onneksi!) huomiota.
Manxeista: itse olen lähinnä pohtinut, kokeeko kissa hännättömyyden epämukavaksi? Sehän on kuitenkin tärkeä tasapaino- ja viestintäelin. Se mitä Tabby sanoi, on totta: kyseinen ominaisuus on letaali vain kun se esiintyy homotsygoottisena, ja näin voi käydä ainoastaan, jos kumpikin vanhempi on perinnöllisesti hännätön. Heterotsygootit eli hännättömät eivät ainakaan fyysisesti ominaisuudesta kärsi ja homotsygoottien syntyminen on siis vältettävissä.
Noin yleisesti ottaen: kissojen jalostamiseen liittyy myös terveyden kontrollointia (erilaiset testit) sekä pyrkimystä välttää sisäsiitosta. Näin ollen jalostus ei tietenkään ole yksinomaan terveyttä huonontava tekijä, päin vastoin. Kuitenkin olen kuullut useammankin rotukissaihmisen sanovan, että rotukissan keskimääräinen elin-ikä on monta vuotta lyhyempi kuin maatiaisen - tätä mieltä oli jopa yksi kasvattaja. Miksi näin on, vai onko kyseessä myytti?
Tämä tulee nyt tuohon Tabbyn viestin alle, vaikka on tarkoitettu vähintään yhtä paljon aloittajalle, olen vain erityisen kiinnostunut kuulemaan Tabbyn näkemyksen tuohon viimeiseen kysymykseen :)Miksi rodulla olisi asian kanssa mitään tekemistä? Lähinnä ulkokissojen (eli lähes ainoastaan maatiaiskissojen) keskimääräinen elinikä on 3-4 vuotta (tapaturmat, sairaudet...). Terve sisäkissa, tai miksei ulkokissakin, jos ei jää auton alle tai kohtaa muuta tapaturmaista kuolemaa, voi elää n. 20-vuotiaaksi.
- Tabby
ani113 kirjoitti:
Tämä tulee nyt tuohon Tabbyn viestin alle, vaikka on tarkoitettu vähintään yhtä paljon aloittajalle, olen vain erityisen kiinnostunut kuulemaan Tabbyn näkemyksen tuohon viimeiseen kysymykseen :)Ensin pari sanaa hännättömyydestä vielä. Kissa oppii elämään hännättömänä, ja esim. manxit ovat erittäin taitavia kiipeilijöitä, joilla on huikea tasapaino. Ne eivät ole millään tapaa "vajavaisia" kissoja :) Myös tapaturmaisesti häntänsä menettänyt kissa pystyy elämään täysin normaalia elämää, tästä tiedän monia esimerkkitapauksiakin.
Sitten siihen kissan elinikään :) Mitä minä olen eläinlääkäreiden ja kasvattajien kanssa jutellut, on elinikä ihan yksilöllinen juttu, joka ei niinkään ole sidoksissa kissan rotuun. Ei siis pidä paikkansa, että sekarotuiset tai maatiaiset eläisivät vanhemmiksi kuin rotukissat. Onhan Suomessakin mm. hyvin vanhoja siamilaisia ja persialaisia, mutta myös vanhoja maatiaisia :) Aika lailla ovat siis kuulopuheita ja urbaanilegendoja nuo elinikähommatkin. - hkökldfa
ani113 kirjoitti:
Tämä tulee nyt tuohon Tabbyn viestin alle, vaikka on tarkoitettu vähintään yhtä paljon aloittajalle, olen vain erityisen kiinnostunut kuulemaan Tabbyn näkemyksen tuohon viimeiseen kysymykseen :)Itämaisista ainakin eläinlääkäri on sanonut minulle, että näillä kissoilla on paljon silmätulehduksia, koska silmät ovat niin syvällä.
Hännätön ja karvattomat kissat ovat mutaatioita, siitä ei pääse mihinkään, vaikka olisivatkin kuinka "suloisia".
Lyttykuonoisuudesta sanotaan kissakirjoissakin.
Maatiaiset elävät siinä 20 vuotiaiksi. Enpä ole lähipiirissäni törmännyt kissaan, joka kuolisi nuorempana. Tuo 3-4 neljä vuotta on täysin hatusta vedettyä teoriaa. - hkökködöfä
hkökldfa kirjoitti:
Itämaisista ainakin eläinlääkäri on sanonut minulle, että näillä kissoilla on paljon silmätulehduksia, koska silmät ovat niin syvällä.
Hännätön ja karvattomat kissat ovat mutaatioita, siitä ei pääse mihinkään, vaikka olisivatkin kuinka "suloisia".
Maatiaiset elävät siinä 20 vuotiaiksi. Enpä ole lähipiirissäni törmännyt kissaan, joka kuolisi nuorempana. Tuo 3-4 neljä vuotta on täysin hatusta vedettyä teoriaa.>"Hännätön ja karvattomat kissat ovat mutaatioita, siitä ei pääse mihinkään"
Niin ovat useat kissojen väritkin... melkoista rääkkäystä sekin siis...
"Lyttykuonoisuudesta sanotaan kissakirjoissakin."
Onneksi maatiaisilla ei ole mitään niiden liisääntymisterveydestä tai muusta hoidosta johtuvia haittoja... ::o
"Maatiaiset elävät siinä 20 vuotiaiksi. Enpä ole lähipiirissäni törmännyt kissaan, joka kuolisi nuorempana."
Siis väitätkö tosiaan, että et ole koskaan törmännyt kissaan, joka olisi kuollut alta 20 vuotiaana?!
"Tuo 3-4 neljä vuotta on täysin hatusta vedettyä teoriaa."
Googletapa edes vähän, niin löydät kyllä aiheesta tehdyt tutkimukset... niin - ja löytyyhän niistä mainintoja sieltä kissakirjoistakin.
Kun maatiaisten lisääntyminen, uusien kotien etsiminen, ravinto, terveys ym. hoidetaan edes murto-osan niin harkiten, vastuullisesti ja perehtyneesti kuin rotukissojen jalostus ja hoito, on varaa ehkä kritisoida heitäkin. Sitä ennen tuskin. Maatiaisten hoidon ja arvostuksen tason todellisen tilan näkökulmasta manxin hännättömyyden kauhistelu on lähinnä surkuhupaisaa. - ani113
hkökldfa kirjoitti:
Itämaisista ainakin eläinlääkäri on sanonut minulle, että näillä kissoilla on paljon silmätulehduksia, koska silmät ovat niin syvällä.
Maatiaiset elävät siinä 20 vuotiaiksi. Enpä ole lähipiirissäni törmännyt kissaan, joka kuolisi nuorempana. Tuo 3-4 neljä vuotta on täysin hatusta vedettyä teoriaa.3-4 vuotta ei ole kovinkaan kaukana totuudesta, kun puhutaan vapaana ulkoilevista maatiaisista. Nuo väitteet, joita olen kuullut, koskivat kunnolla hoidettuja sisäkissoja. Eräät rotukissaihmiset ovat sitä mieltä, että siinä tapauksessa maatiaisen odotettu elinikä on pidempi. Suurin osa on ilmeisesti eri mieltä.
Tabby: niin, kaikkeen tottuu kun on pakko, hännättömyyteenkin kai sitten :) - jkdahkö
ani113 kirjoitti:
3-4 vuotta ei ole kovinkaan kaukana totuudesta, kun puhutaan vapaana ulkoilevista maatiaisista. Nuo väitteet, joita olen kuullut, koskivat kunnolla hoidettuja sisäkissoja. Eräät rotukissaihmiset ovat sitä mieltä, että siinä tapauksessa maatiaisen odotettu elinikä on pidempi. Suurin osa on ilmeisesti eri mieltä.
Tabby: niin, kaikkeen tottuu kun on pakko, hännättömyyteenkin kai sitten :)Kissanjalostavat voisivatkin nyt sitten mainita oman rotunsa eliniän, kun tästä kerran oli puhetta.
Jokaikinen maatiaiskissa, joka on elänyt sisätiloissa, jonka tunnen, on elänyt 17-20 vuotiaaksi. En puhu nyt huonosta hoidosta, se on eri asia kuin jalostus. - hkadköa
hkökködöfä kirjoitti:
>"Hännätön ja karvattomat kissat ovat mutaatioita, siitä ei pääse mihinkään"
Niin ovat useat kissojen väritkin... melkoista rääkkäystä sekin siis...
"Lyttykuonoisuudesta sanotaan kissakirjoissakin."
Onneksi maatiaisilla ei ole mitään niiden liisääntymisterveydestä tai muusta hoidosta johtuvia haittoja... ::o
"Maatiaiset elävät siinä 20 vuotiaiksi. Enpä ole lähipiirissäni törmännyt kissaan, joka kuolisi nuorempana."
Siis väitätkö tosiaan, että et ole koskaan törmännyt kissaan, joka olisi kuollut alta 20 vuotiaana?!
"Tuo 3-4 neljä vuotta on täysin hatusta vedettyä teoriaa."
Googletapa edes vähän, niin löydät kyllä aiheesta tehdyt tutkimukset... niin - ja löytyyhän niistä mainintoja sieltä kissakirjoistakin.
Kun maatiaisten lisääntyminen, uusien kotien etsiminen, ravinto, terveys ym. hoidetaan edes murto-osan niin harkiten, vastuullisesti ja perehtyneesti kuin rotukissojen jalostus ja hoito, on varaa ehkä kritisoida heitäkin. Sitä ennen tuskin. Maatiaisten hoidon ja arvostuksen tason todellisen tilan näkökulmasta manxin hännättömyyden kauhistelu on lähinnä surkuhupaisaa.Naurettavaa vedota kissojen karvan väriin, kun puhutaan vakavista eläinrääkkäysjalostuksista. Esimerkiksi mäyräkoira on väärin jalostettu koira, siitä ei pääse yli eikä ympäri, samoin ovat hännättömät ja karvattomat kissat. Onhan se kiva tehdä rahaa näillä kissoilla, mutta perimmäinen tarkoitus jalostaa terveitä kissoja on unohtunut.
- jköadklkök
hkadköa kirjoitti:
Naurettavaa vedota kissojen karvan väriin, kun puhutaan vakavista eläinrääkkäysjalostuksista. Esimerkiksi mäyräkoira on väärin jalostettu koira, siitä ei pääse yli eikä ympäri, samoin ovat hännättömät ja karvattomat kissat. Onhan se kiva tehdä rahaa näillä kissoilla, mutta perimmäinen tarkoitus jalostaa terveitä kissoja on unohtunut.
Ja lyttynenäisyyttä ja maatiaiskissojen terveyttä nyt mennä vertaamaan toisiinsa. Siis jotain rajaa. Huono hoito on ihan eri asia, kuin se, että tahallaan tuotetaan jo etukäteen tietäen sairaita kissoja.
- Tabby
hkadköa kirjoitti:
Naurettavaa vedota kissojen karvan väriin, kun puhutaan vakavista eläinrääkkäysjalostuksista. Esimerkiksi mäyräkoira on väärin jalostettu koira, siitä ei pääse yli eikä ympäri, samoin ovat hännättömät ja karvattomat kissat. Onhan se kiva tehdä rahaa näillä kissoilla, mutta perimmäinen tarkoitus jalostaa terveitä kissoja on unohtunut.
Edelleen korostan sitä, että hännättömiä/töpöhäntäisiä pentuja syntyy myös maatiaiskissapentueisiin. Mielestäni esim. munchkin on tasan tarkkaan sairaamman ihmismielen tuotos kuin vaikkapa nyt sitten manx. Munchkin vastaa siis mäyräkoiraa, sillä on lyhyet jalat eikä se pysty hyppäämään kunnolla.
Mitä mieltä olet sitten japanin bobtailista? Sehän on niin ikään töpöhäntäinen rotu. Entäpä kuriilien bobtail? American bobtail? Vai onko nyt vain manx sitten se pahin paha? Hännättömän maatiaiskissahan voi saada noviisiluokan kautta rekisteröityä manxiksi, mikäli se täyttää rotustandardin vaatimukset. Että niin kauas jalostettu rotu tuo manx ;)
Yksikään kissankasvattaja ei tee rahaa kissoillaan. Kasvattajan tulot kissankasvatuksesta ovat /- 0 tai jopa miinuksen puolella. Asia erikseen ovat tietysti pentutehtailijat, jotka toki jo tienaavatkin kasvatuksella jonkin verran. - minä
Tabby kirjoitti:
Edelleen korostan sitä, että hännättömiä/töpöhäntäisiä pentuja syntyy myös maatiaiskissapentueisiin. Mielestäni esim. munchkin on tasan tarkkaan sairaamman ihmismielen tuotos kuin vaikkapa nyt sitten manx. Munchkin vastaa siis mäyräkoiraa, sillä on lyhyet jalat eikä se pysty hyppäämään kunnolla.
Mitä mieltä olet sitten japanin bobtailista? Sehän on niin ikään töpöhäntäinen rotu. Entäpä kuriilien bobtail? American bobtail? Vai onko nyt vain manx sitten se pahin paha? Hännättömän maatiaiskissahan voi saada noviisiluokan kautta rekisteröityä manxiksi, mikäli se täyttää rotustandardin vaatimukset. Että niin kauas jalostettu rotu tuo manx ;)
Yksikään kissankasvattaja ei tee rahaa kissoillaan. Kasvattajan tulot kissankasvatuksesta ovat /- 0 tai jopa miinuksen puolella. Asia erikseen ovat tietysti pentutehtailijat, jotka toki jo tienaavatkin kasvatuksella jonkin verran.Kasvattajana minun on nyt puututtava tähän rahan teko hommaan. En ole yhtään pentuetta maailmalle lähettänyt josta olisin jäänyt plussalle. Ajatellaan kuluja :
-naaraas noin 600€
-kasvattajanimi 100€
-ruoka ja hiekka naaraalle n 30€/kk (meillä naaras astutetaan noin parin vuoden iässä)
-rokotukset,madotuset, siitostestaukset 200-300€
-näyttelymaksut väh. 30€ meillä ennen ensimmäistä pentuetta n. 300€ (sis.4xluokat 12-11, sekä 6x luokat 9 ja 7)
-uros ns.hyppymaksu 150 € pennut 80€ kpl
-pentujen ruokinta hiekka n. 30€ kk
-emon ruokinta tiineyden ja imetyksen aikana n. 30€kk
-pentujen rekisterikirjat 16€ kpl
-pentujen madotukset ja rokotukset n. 50-60€ pentu
Toivottavasti muistin suurinpiirtein kaikki. Näyttely matkakulut on jätetty pois koska ne on niin paljon etten jaksa niitä alkaa listaamaan jokainen voi sen ite päätellä kun tietää mitä ne hotellit maksaa. Yksi ulkomaan viikonloppu matka on noin 300€
ja tämä vain silloin kun kaikki menee hyvin lisää voi tulla esim sektiointi n. 200€ pentujen ja/tai emon sairastuminen min. 100€ ym. pientä kivaa jota meille o ainakin joka kerta ilmaantunut
En tiedä yhtään vastuullista kasvattajaa joka tienaisi kissoja kasvattamalla. Usein unohdetaan ettei sitä emoa niiden pentujen jälkeen laiteta kaappiin odottamaan seuraavaa käyttöä vaan sitä täytyy niiden pentujenkin jälkeen ruokkia ym. Ja harvoin kasvattajalla on vain yksi kissa vaan niitä on useampia jotka vaativat yhtälailla ruokaa, terveydenhoitoa yms. - miss-X
Ikävä kyllä, et ole aivan oikeassa. Lyttykuonoisilla kissoilla esiintyy pitempikuonoisia useammin hengitysvaikeuksia ja ihosairauksia. Monella paljon jalostetulla rodulla puolestaan on maatiaiskissoja enemmän perinnöllisiä sairauksia sisäsiittoisuuden vuoksi.
Karvattomat kissat kärsivät monesti karvattomuutensa vuoksi virtsatietulehduksista ja paleltumisista, etenkin kylmissä maissa.
Ehkä joskus voikin käydä niin, että kissa syntyy hännättömänä, mutta se ei ole mikään syy risteyttää sitä toisen samanlaisen kanssa. Jalostus on Manxien kohdalla ainoa syypää selkärankahalkioon.
Tämä saattaa kuulostaa julmalta, mutta mikäli minkäänsortin jalostamista ei olisi, suuri osa kissoista eläisi vanhemmiksi, ja jos kissoja ei hyysättäisi, sairaat yksilöt karsiutuisivat pois. En todellakaan tarkoita tällä, että kissat pitäisi päästää kulkemaan vapaana, sillä Suomen luontoon ne eivät kuulu. - miss-X
jkdahkö kirjoitti:
Kissanjalostavat voisivatkin nyt sitten mainita oman rotunsa eliniän, kun tästä kerran oli puhetta.
Jokaikinen maatiaiskissa, joka on elänyt sisätiloissa, jonka tunnen, on elänyt 17-20 vuotiaaksi. En puhu nyt huonosta hoidosta, se on eri asia kuin jalostus.Minun kissani oli mitä luultavimmin tavallinen maatiainen, jonka pelastimme noin kolmevuotiaana kodittomana eläinsuojeluyhdistykseltä. Kisuni oli erittäin arka vieraita kohtaan, mutta todella ystävällinen ja seurallinen oman väen parissa. Oltuaan vain pari vuotta meillä kissa sairastui virtsakiviin, se sai antibioottikuurin ja dieetin. Parin päivän päästä rakas ystäväni kuitenkin nukkui pois saatuaan aikaisemmin samana päivänä kamalia kipukohtauksia.
Tämä onkin hyvä esimerkki siitä, että maatiais kissatkin voivat kuolla sairauksiin, ellei antibiootti sitten aiheuttanut kisuni kuolemaa. Kissallani ei kuitenkaan koskaan ollut muita vaivoja ja entisestä kurjasta elämästään huolimatta se oli kaunein ja ystävällisin kissa jonka olen tuntenut, se koskaan raapinut ketään, ei tehnyt tarpeita vääriin paikkoihin eikä rikkonut mitään. Olen kuitenkin melko varma, että se olisi elänyt pidempään, jos olisi saanut kulkea vapaana, syömässä oikeaa lihaa. Mutta kissat eivät yksinkertaisesti kuulu vapaiksi metsiin. - mamma40
jköadklkök kirjoitti:
Ja lyttynenäisyyttä ja maatiaiskissojen terveyttä nyt mennä vertaamaan toisiinsa. Siis jotain rajaa. Huono hoito on ihan eri asia, kuin se, että tahallaan tuotetaan jo etukäteen tietäen sairaita kissoja.
lyttynenäisiä jo vuosikaudet ja väitän niiden olevan paljon terveempiä kuin monet maatiaiset - puhutaan tarttuvista taudeista ja periytyvistä virheistä. Se, että niiden väitetään olevan sairaita vain ulkonäön perusteella, on täyttä potaskaa. Olen likimain 20 vuotta ollut tekemisissä lyttynaamojen kanssa, ainuttakaan sairasta (ulkonäön vuoksi sairasta) perskiä tai exoa en ole vielä tavannut.
Joten jos sinulla on selvää faktaa, niin tuo se tänne esille. Jos ei ole, niin on parempi pitää mölyt mahassa kuin osoittaa olevansa täysin tietämätön aiheesta persialaisen terveys. - mamma40
jkdahkö kirjoitti:
Kissanjalostavat voisivatkin nyt sitten mainita oman rotunsa eliniän, kun tästä kerran oli puhetta.
Jokaikinen maatiaiskissa, joka on elänyt sisätiloissa, jonka tunnen, on elänyt 17-20 vuotiaaksi. En puhu nyt huonosta hoidosta, se on eri asia kuin jalostus.ovat tietääkseni eläneet yli 20 vuotiaiksi, joten tämän perusteella voisi sitten väittää niiden olevan ihan yhtä pitkäikäisiä kuin maatiaisetkin. Tiedän aika monta maatiaista jotka ovat sairastuneet ja kuolleet (tai nukutettu) suhteellisen aikaisin, kertooko tämä sitten sen, että maatiaiset ovat lyhytikäistä porukkaa, ei tietenkään. Omat kokemukset antavat faktan, tutut perskit ovat eläneet reilusti yli 10 vuotiaiksi (13-15 v.). Virtsakivisairaudesta kärsineitä on jouduttu lopettamaan nuorempina mutta sillä ei ole mitään tekemistä kissan lyhyen nenän kanssa, vai väitätkö muuta?
Kun ihmiset haluavat olettaa jotakin, he tekevät sen ihan ilman mitään fakta-tietoja, pelkän mutu-tuntuman perusteella.
Rotukissoja on tutkittu hyvin paljon enemmän kuin maatiaisia, johtuen niiden sisäkissuudesta ja kalleudesta (rahalla ostettua on haluttu hoitaa pidempään). Mitään yksiselitteisiä tilastoja ei näin ollen ole olemassa, on vain se mutu-tuntuma. Mutta jos otetaan esimerkiksi sairaus joka periytyy dominoivasti ja yhdistetään sellainen kissa terveeseen, on tämän pariskunnan jälkeläisillä 50% mahdollisuus saada sairaus. Jos tuota sairautta ei testata etukäteen, miten voidaan tietää onko toinen vanhemmista sairas vai ei? Ei mitenkään, vaan mennään silmät ummessa pusikkoon. Luonto ei ole sen "viisaampi" tässä kuin ihminenkään, sielläkin syntyy mm. mutaatioita joilla luonto ajoittain kokeilee eläinten ja ihmistenkin muuntautumiskykyä=>syntyy mutaatio jonka elinkyky selviää vasta myöhemmin, silloin tapahtuukin jalostumista - yllättävää, eikö totta?
- juu
Joo! Just näin! Mä olen kanssa kuullut noista joistain kissoista - rotuja nyt en muista...
Joillakin on syyskylmien takia hengitysongelmia ja silmätulehduksia, kun ne kivat mökkiläiset eivät tulleetkaan tänä viikonloppuna.
Karvaa niillä on suurimmalla osalla, paitsi niillä, joilla on syyhypunkkeja. Joillain turkki on ihan kuollutta, kun keho on täynnä matoja.
Puolet varmaan kuolee auton alle ja ne, jotka ei tee, kärsii sitten hännättömyydestä lopun ikänsä - kunnes kuolee auton alle.
Ja oletteko kuulleet, että kissoilla teetetään pentuja myös niin, että pennut kuolevat juotuaan äidinmaitoa!
Luonne ja terveys niillä sentään on kohdallaan, kun se isä oli varmaan se täällä päin liikkunut yksikorvainen iso kolli, joka on tosi ihmisystävällinen ja eläinlääkärikin sanoi, että meidän kissanpentu on muuten suht terve, kun käytiin tyhjentämässä se yks puremasta tullu paise sillon keväällä, kun se ei parantunut viikonkaan odottelulla.
Jotkut kuolevat kissaflunssaan jo ennen luovutusikää, kun emoa ei ehditty rokottamaan.
Sitten, jos selviävät hengissä luovutusikään, ovat olleetkin jo siihen mennessä vähintään puolet elämästään ilman emoaan.
Kamalaa tää! Miksi tällaisia kissoja hankitaan? Yritän muistaa, mikä rotu tää oli... ai niin! Sehän olisi se ihan tavallinen maatiainen!!! Kamalaa tää kissojen jalostaminen!- hköda
Eläinrääkkäystä on monenlaisia. Kuvailemasi esimerkki ei ole mitään tekemistä jalostuksen kanssa.
- ...
hköda kirjoitti:
Eläinrääkkäystä on monenlaisia. Kuvailemasi esimerkki ei ole mitään tekemistä jalostuksen kanssa.
rotukissojen kasvatus ja hoito vs. maatiaisten "kasvatus" ja hoito ... Yleistäähän voi molemminpuolin...
- ani113
hköda kirjoitti:
Esimerkillä ei ollut tekemistä jalostuksen kanssa, sen sijaan sillä oli sitäkin enemmän tekemistä kissanpidon todellisten ongelmien kanssa. Vaikka jalostuksesta löydän kritisoitavaa minäkin, on kuitenkin hyvä huomata, että suurimmat ongelmat ovat ihan muualla.
- Löytyihän
"Jos tarkastellaan täysin hännättömän kissan luustoa, huomataan siinä melkoisia muutoksia selkärangan alapäässä. Häntänikamat tietysti puuttuvat, osa niistä on voinut kasvaa yhteen lantion luiden kanssa, lantiossa on tapahtunut muutoksia jne. On sanomattakin selvää, että perintötekijä, joka tuontapaisia muutoksia aiheuttaa rakenteessa, on todella kuolettava eli letaali kaksinkertaistetussa muodossaan.
Hännättömillä kissoilla niin yleinen hyppivä juoksutapa johtuu juuri ko. ominaisuuden aiheuttamista luuston muutoksista lantion seudussa. Huolimatta siitä. että hännättömän manxin asema kissarotujen joukossa on perinnöllisyystieteen valossa hiukan kyseenalainen, on se kansainvälisesti hyväksytty kissarotu, jolla on seuraavanlaiset ominaisuudet: Man-saaren kissa eli manxkissa on täydellisesti hännätön. Yhtään ainoata häntänikamaa ei saa olla jäljellä. Sanotaan, että oikein hienolla manxilla on kuoppa siinä paikassa, missä muilla kissoilla alkaa häntä.
Toinen tärkeä ominaisuus on takajaloissa. Ne ovat etujalkoja huomattavasti pitemmät, joten kissa näyttää aina seisovan takamus pystyssä. Oikeastaan kaikilla kissoilla takajalat ovat etujalkoja pitemmät, mutta manxilla tämä ominaisuus on erityisen silmäänpistävä. "
oheinen oli seuraavasta linkistä. Kuinka moni kissaparka kärsiikään selkänikamavaivoista ja kuolee niihin, ja kaikki vain ihmisen takia.
http://www.angelfire.com/ms/jamzam/Manx.html - Sompe
Todellista eläinrääkkäystä on pitää kissaa kerrostalossa, kaupungissa. Siellä se saalistamaan luotu eläin on vankina. Ja jotkut rakentavat häkkejä kissojen, lemmikkiensä vangitsemista varten ja he kuljettavat kissaa pihamaalla hihnassa. Kaikkea edellistä kutsuisin eläinrääkkäykseksi.
- Tabby
Minä taas kutsuisin asennettasi kapeakatseiseksi ja vanhanaikaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803