toivoisin,että lestadiolaiset vastaisivat seuraaviin kyssiin,joita olen pohtinut.oon iteki lestadiolainen.
eli:
-miks lestadiolainen saa ottaa permanentin,mutta ei saa värjätä hiuksia?
-mikä on etsikkoaika?
-mistä voidaan olla varmoja,että juuri tää on oikea uskonto maailman tuhanasien muitten seasta?
-ja entä jos koko raamattu ei olekaan totta?
-onko meille olemassa netissä omaa keskustelupalstaa?
kiitos kaikille jotka vastasitte.pyysin,että vain ne vastaavat jotka oikeasti tietävät asioista jotain.
lestadiolaisuudesta
17
1447
Vastaukset
- mege
En enää muistakkaa niitä kysymyksiä... Sori.. :) Oon ite vanhoillislestadiolainen... Ja mikähä sää sitte oot? Mikä lestadiolainen? Niitäki on nii monia..
Mutta sen verran sanon, vaikka kysymykset unohinki, et ei noita uskomisen asioita voi, eikä edes kannata alkaa järellä miettimään. Uskon siihen että Raamattu on totta ja nii se onki! Kukapa ois jaksanu omasta päästä semmosia keksiä. Ja ketä se kiinnostaskaa nii paljo. Mutta ei niitä voi järellä miettiä vaa uskon kautta.
Semmosta.. Palataa!!
-mege- - otus..
Tervehdys!
Ajattelin kommentoida noihin sun ajatuksiis..Mä olin tos joulukuus viel uskomas mut en enään...joskus sitä aattelee et kannattiko mut en osaa tehä parannusta..
nii mitäs kysyitkään..
permanentti ja värjäys..oon joskus itekki miettiny sitä..ite en koskaan vahingossakaan värjää tai kikkaroi päätäni...*tyytyväinen*
en osaa tohon vastata..
etsikonaika on semmonen hetki ku epäuskonen on vastaanottavaisella päällä ja haluis tehä parannuksen..en osaa paremmin selittää..toisaalta toivon et sellanen tulis mullekki joskus..
...mä ite tiiän et lestaidiolaiset on se oikee valittu kansa...en nyt osaa kauheen hyvin selittää...mut niin se on!riparilla sen viimeistään tajuu...kuinkahan vanha oot?=)
ja raamattu on totta...mix ei olis...
mäki mietin joskus et onko lestadiolaisilla omaa keskustelu palstaa..mut en tiiä pitäs varmaan ottaa ja soittaa oulunry:lle ja tiedustella..
en tiiä tiiänkö mitään mut toivon että jotenki autto..ei tääl maailmassa sen kummosempaa oo...jos on viehättäny joskus...en vaan osaa uskoo syntejäni anteex...
hyvää jatkoo..- StarEye
tulin vain eras kysymys mieleeni kun luin tekstiasi. sanoit tietavasi, etta lestadiolaiset ovat se oikea valittu kansa. eli mihin lestadiolaiset ovat valittu kansa? johonkin tehtavaan vai mihin?
raamattu kylla puhuu hyvin selvasti, etta juutalaiset olivat se valittu kansa, ei kukaan muu. ja jos se on taivaaseen paasysta, niin kylla sinne paasevat kuin kaikki jotka ovat uskossa. ei raamattu sano, etta "ainoastaan lestadiolaiset paasevat taivaaseen". jos se olisi niin, niin kyllahan raamattu sen sanoisi! eika siihen aikaan kun raamattu kirjoitettiin, ollut mitaan lahkoja niinkuin lestadiolaisuus, ev. lut, helluntailaisuus yms.
mutta siunausta sinulle joka tapauksessa! :) - otus
StarEye kirjoitti:
tulin vain eras kysymys mieleeni kun luin tekstiasi. sanoit tietavasi, etta lestadiolaiset ovat se oikea valittu kansa. eli mihin lestadiolaiset ovat valittu kansa? johonkin tehtavaan vai mihin?
raamattu kylla puhuu hyvin selvasti, etta juutalaiset olivat se valittu kansa, ei kukaan muu. ja jos se on taivaaseen paasysta, niin kylla sinne paasevat kuin kaikki jotka ovat uskossa. ei raamattu sano, etta "ainoastaan lestadiolaiset paasevat taivaaseen". jos se olisi niin, niin kyllahan raamattu sen sanoisi! eika siihen aikaan kun raamattu kirjoitettiin, ollut mitaan lahkoja niinkuin lestadiolaisuus, ev. lut, helluntailaisuus yms.
mutta siunausta sinulle joka tapauksessa! :)tuli vaan tosta mieleen et jos juutalaiset olis se kansa nii kummax on menny..nimittäin uskonnot kehittyy ja aika...eipäs täs muuta...hauskaa jussii kaikille...
ps.
helluntailaisuus ei mun käsittääkseni kuulu mihkään luterilaiseen lahkoon...onko väärässä...eikä lestadiolaiset oo mitään lahkolaisia...luterilaisia niinku muutki luterilaiset..esim koulussa ei mennä mihkään elämänkatsomukseen tms..ihan norm ussan tunneille... - -
tota mä toivoisin,et sä rohkaisisit ittes ja menisit puhuu jollekkí ja saisit parannuksen(jos haluut).mä kyl osaan kuvitella,et minkalaista on mennä seuroihi,jos on kieltäny uskonsa.mut entäs jos menisit vaikka suviseuroihi?:)
se on kyl varmaa vähä kynnys mennä semmoseen paikkaa mis kaikki on meitsei,mut luulen et ne ottas sut ilomielellä takas.mut hyvii jatkoi!!!!!!
mä oon muute 15 vuotta ja käyny riparin...... - StarEye
otus kirjoitti:
tuli vaan tosta mieleen et jos juutalaiset olis se kansa nii kummax on menny..nimittäin uskonnot kehittyy ja aika...eipäs täs muuta...hauskaa jussii kaikille...
ps.
helluntailaisuus ei mun käsittääkseni kuulu mihkään luterilaiseen lahkoon...onko väärässä...eikä lestadiolaiset oo mitään lahkolaisia...luterilaisia niinku muutki luterilaiset..esim koulussa ei mennä mihkään elämänkatsomukseen tms..ihan norm ussan tunneille...mita tarkoitit silla kun sanoit lestaadiolaisten olevan se oikea kansa? valaisisitko hieman?
olet oikeassa, helluntailaisuus ei kuulu luterilaiseen lahkooon...
kylla lestaadiolaisuus on lahkolaisia siina missa muutkin ovat. et vain taida aivan kasittaa mita se "lahkolaisuus" tarkoittaa. eli lahkolaisuudet ovat "ryhmia: eri nimikkeilla joilla on eri tavat ja tottumukset.
p.s. koulussa elamankatsomukseen menevat jehovantodistajat ja ateistit.
- StarEye
en ole lestaadiolainen, mutta voisin silti yrittaa vastata kysymyksiisi. :)
en tiennytkaan, etta lestaadiolaiset eivat saa varjata hiuksia, mutta saavat ottaa permanentin joka vahingoittaa enemman hiuksia kuin varjays...outoa... no, se siita.
"mikä on etsikkoaika?"
-eli etsikkoaika on se aika, jolloin jumala vetaa ihmista puoleensa. ihmista alkaa kiinnostamaan jumala-aiheiset asiat ja kaikki mita siihen liittyy. raamattu sanoo, etta jokaisella henkilolla on 3 kertaa etsikkoaika.
"mistä voidaan olla varmoja,että juuri tää on oikea uskonto maailman tuhanasien muitten seasta?"
-en kutsuisi uskovaisena olemista miksikaan uskonnoksi. sitahan se ei ole. usko on elava ihmisen ja jumalan valinen suhde. uskonto on kuollutta, ihmisen keksimaa "harrastusta". eli ihminen vain TIETAA sen olevan "se oikea uskonto" siita hetkesta lahtien kun han tulee uskoon. ne ihmiset jotka eivat ole uskossa, eivat tietenkaan sita tieda.
"ja entä jos koko raamattu ei olekaan totta?"
-raamattu on totta. siita on todisteita, myos tieteellisia todisteita. olen sen myos itse kokenut, etta raamattu on totta ja etta jumala on olemassa.
toivottavasti nama vastaukset auttoivat jonkin verran! hyvaa juhannusta! :) - hieman!
Heips!
Sinulla oli paljon kysymyksiä lestadiolaisuudesta, vastaan niistä yhteen, muuten tulisi liian pitkä selostus, jatkakoot muut sitten jos viitsivät.
Ensinnäkin, voisit kyllä kysyä vastausta noihin kysymyksiisi ihan face-to-face joltain lestadiolaiselta, tämä palsta on niin kankea näihin selityksiin...
Mutta asiaan...siitä hiuksienvärjäyksestä. On ihan totta että vanhoillislestadiolaisten TAPANA ei ole värjätä hiuksia, mutta kiharoita kyllä otetaan. Ensinnäkin haluan korostaa, että tämä asia EI OLE MIKÄÄN laki tai sääntö vaan se on totuttu tapa. Sitä ei esim. voi löytää Raamatusta.
Miksi sitten näin? Lestadiolaisuudessa on paljon muutakin, mitä ei löydä Raamatusta. Raamatusta löytyvät vain uskon perusopit ja monet elämän syvälliset ohjeet. Tuon hiustenvärjäys ja permanentti ovat vain käytäntöjä jotka on yhdessä sovittu ja katsottu hyviksi. Yhtä hyvin permanenentti voisi olla "kielletty" ja värjäys "sallittu". On kysymys yhteisesti hyväksi katsotuista asioista, joihin sitten toivotaan uskonkuuliaisuutta. Kukaan yksittäinen ihminen ei näitä "keksi, kuten monet luulevat, vaan näistä keskustellaan yhteisesti esim. seurakuntailloissa. Kuten huomaat, tässä värjäys-permanetti-asiassahan ei sinällään ole mitään järkeä, vaan se on yhteisen päätöksen tulos. Se, joka on oikealla lailla uskovainen, haluaa sen hyväksyä yhteisesti hyväksyttynä linjana, EIKÄ KIINNITÄ LIIKAA SYDÄNTÄÄN maallisiin asioihin.
Nämä yksittäiset ulkoiset asiat, joita on paljon muitakin, ovat usein niitä, joihin ei-lestadiolaiset tarttuvat, kun ne tuntuvat niin järjettömiltä. Ja kyllä ne tuntuu joskus itsestäkin, mutta kun ymmärtää uskomisen asian oikein, voi näitä maallisia asioita "katsella korkeammalta" eikä hiusten värjäys tule uskomisen esteeksi.
Ymmärsitkö?
Kaikkea hyvää sulle;-)!!!- Lahja
Nimim. otus! (kuin myös nimimerkitön ensimmäinen kirjoittaja)
Usko jo tänä iltana kaikki syntisi anteeksi annetuiksi Jeesuksen nimessä ja veressä! Muuta parannusta et ikinä voikaan tehdä kuin katsoa Häneen, Jumalan karitsaan, joka pois ottaa maailman synnin. Nimimerkki hieman! kirjoittikin hyvin kauniisti "sain parannuksen". Tosiaan, parannus saadaan, se on Jumalan teko ihmiselle. Vain Vapahtaja voi sen tehdä, sillä Hän on tehnyt yksin koko sovitustyön, alusta loppuun. Sinunkin edestäsi! Ole sinä nyt hyvässä turvassa ja nuku hyvin jo tänä yönä!
Kuulkaa Jeesuksen sanat:
JESAJA 55:
1. Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.
2. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä.
3. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot. - Lahja
Lahja kirjoitti:
Nimim. otus! (kuin myös nimimerkitön ensimmäinen kirjoittaja)
Usko jo tänä iltana kaikki syntisi anteeksi annetuiksi Jeesuksen nimessä ja veressä! Muuta parannusta et ikinä voikaan tehdä kuin katsoa Häneen, Jumalan karitsaan, joka pois ottaa maailman synnin. Nimimerkki hieman! kirjoittikin hyvin kauniisti "sain parannuksen". Tosiaan, parannus saadaan, se on Jumalan teko ihmiselle. Vain Vapahtaja voi sen tehdä, sillä Hän on tehnyt yksin koko sovitustyön, alusta loppuun. Sinunkin edestäsi! Ole sinä nyt hyvässä turvassa ja nuku hyvin jo tänä yönä!
Kuulkaa Jeesuksen sanat:
JESAJA 55:
1. Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.
2. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä.
3. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.Epähuomiossa sekoitin kaksi nimimerkkiä viestissäni "Otus ynnä muut", mutta haitanneeko tuo mittää...
Siis nimim. "hieman!" ei puhunut "parannuksen saamisesta", mihin viittasin viestissäni, vaan nimim. "otukselle.." kertoi parannuksen saaneensa.
- otukselle..
Moi! Olen kokenut samanlaisen jutun ku säkin mutta tosin sain parannuksen ja siitä lähtien oon ollut onnelisesti uskomassa. Aluksi oli tosi hyvä fiilis mutta nopeasti tuli semmoinen kaipuu joka kestikin sitte loppuajan kunnes sai parannuksen..Tuli ikävä kamuja,firmaa,slauluja kaikkea.. Mun jutussa pahinta oli se kun aloin seukkaan sitten tuli tienipää ja jouduin tehdä valintani,usko tai rakkaus? Usko oli minulle tärkein asia ja se voitti. Valintaani ei ymmärtänyt kun minä ja muut uskovaiset..Näin jälkeen päin ajatellen Olen huojentunut siitä kuinka erinlaista elää uskovaisena, seurustella uskovaisena.. Ei tarvi valehdella,ei tarvi pelätä että toinen pettää.. Voin olla oma itseni,avata silmät,olla onnellinen,illalla voin painaa käteni ristiin ja luottaa jumalaan,on turvallista elää. Toivon koko sydämmestäni että saat vielä parannuksen..
- Kommentti
...esittäminen 2000-luvulla todista että lestadiolaisilla puuttuu jokin ratkaiseva pala korvien välistä. Uskomatonta lukea että joku vakavissaan kysyy tällaista.
- Minttu
Joko olen käsittänyt ihan väärin, mutta minun mielestäni voi uskovainen olla vaikka värjätty, lävistetty ym, kunhan itsellä on hyvä olla ja rauha itsensä kanssa. Minusta tämä ulkonäköön tuijottaminen ja sen pohjalta ei aidoksi uskovaiseksi tuomitseminen on aivan naurettavaa. En jaksa uskoa hetkeäkään että mahdollinen pelastuminen tyssäisi siihen että on esim. korvakorut.
- mie
Minttu kirjoitti:
Joko olen käsittänyt ihan väärin, mutta minun mielestäni voi uskovainen olla vaikka värjätty, lävistetty ym, kunhan itsellä on hyvä olla ja rauha itsensä kanssa. Minusta tämä ulkonäköön tuijottaminen ja sen pohjalta ei aidoksi uskovaiseksi tuomitseminen on aivan naurettavaa. En jaksa uskoa hetkeäkään että mahdollinen pelastuminen tyssäisi siihen että on esim. korvakorut.
Ei se pelastuminen tyssää siihen et on esim. ne korvikset.Se on meillä Suomessa lestadiolaisten kesken "totuttu" tapa, ettei pidetä korviksia. Venäjällä uskovaiset käyttävät korviksia, se ei ole tullut heille uskomisen esteeksi, toisin kuin meillä päin on ehkä voinut käydä ja sen johdosta on otettu tämä käytäntö.
- #&/(
mie kirjoitti:
Ei se pelastuminen tyssää siihen et on esim. ne korvikset.Se on meillä Suomessa lestadiolaisten kesken "totuttu" tapa, ettei pidetä korviksia. Venäjällä uskovaiset käyttävät korviksia, se ei ole tullut heille uskomisen esteeksi, toisin kuin meillä päin on ehkä voinut käydä ja sen johdosta on otettu tämä käytäntö.
Minusta suurin uskomisen este on lestadiolaisten
asenne kaikkea erillaisuutta vastaan.
Ei todellakaan voida hyväksyä korvarenkaita tai
hiusten värjäystä vaikkeivat ne henkilölle ole mikään epäjumala. Ehkäpä henkilö vain haluaa korostaa personnalisuuttaan näillä asioilla kuten
kaikki tekevät sen pukeutumalla ,sisustamalla kotinsa,osamallaan mieleisen auton jne.. jokaisella on oma persoona ja sen kieltäminen on rikoksista yksi suurimpia.
- eslest
-permanentti/värjäys:
Joku saarnaaja sanoi joskus, että uskovaiselle kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole hyödyllistä. Eli uskovainen ihminen ei varsinaisesti ole minkään lain alla, mutta on kuitenkin asioita, jotka joko suoraan vahingoittavat uskoa tai ovat vain muuten täysin turhia asioita. Tältä pohjalta katsoen hiusten värjääminen ja permanenttaaminen ovat minun mielestäni tällaisia turhia asioita, ja ehkä ne jollekin voivat myös vahingoittaa uskoakin. En kyllä parhaalla tahdollanikaan ymmärrä mitä eroa värjäyksellä ja permanenttaamisella voi olla, eivätkä esikoislestadiolaiset useimmiten sen paremmin värjää kuin kiharrakaan hiuksiaan.
-etsikkoaika:
Etsikkoaika voi olla jollekin ihmiselle aika, jolloin Jumala häntä erityisesti kutsuu, tai sitten koko kansaan kohdistuva erityinen herätyksen aika.
-mistä tietää, että tämä on oikea uskonto maailman uskontojen joukossa?
No eihän sitä voi mistään tietääkään, koska jos sen voisi tietää, niin se ei enää olisikaan uskonto. Uskon, että kristinusko on ainoa oikea uskonto maailmassa, ja että lestadiolaisissa herätysliikkeissä kristinusko esiintyy varsin lähellä sen alkuperäistä muotoa. Sama Henki, joka oli apostoleilla on vieläkin löydettävissä lestadiolaisten keskuudessa, vaikka en suljekaan pois, etteikö sitä voisi löytää myös muualla.
-mitä jos koko Raamattu ei olekaan totta?
No sitten on voi voi. Sekin on uskon asia, eikä sitä voi mitenkään todistaa.
-onko omaa keskustelupalstaa:
Makkerin lestadiolaisuussivujen yhteydessä on keskustelupalsta, samoin Rauhan Sanalla on keskustelupalsta (www.lyrs.fi). Muista en tiedä. - marika
Vanhoillislestadiolaisuus ei ole uskonto, vaan yksi herätysliike ev.lut. kirkon sisällä. Ainut pelastava usko on usko Jeesukseen Kristukseen. Näitä "uskovaisia" on myös vanhoillislestadiolaisissa, mutta myös lukuisisa muissa Suomenkin herätysliikkeissä ja seurakunnissa.
Uskovainen ihminen voi aivan hyvin ottaa permanentin tai sävyttää hiuksiaan, jos haluaa. Mistä päättelet, että ei voisi?
Raamattu on minun uskoakseni totta. Se on uskon asia, joko uskot että on tai et usko.
Etsikkoaika on se aika, jolloin oikein erikoisella tavalla koet ikävöiväsi Jumalan yhteyteen ja Jeesuksen pelastettavaksi. Etsikkoaika ilmenee siten, että sinulla on "Jeesusta ikävä". Sitten kun etsikkoaikasi on ohi, sinulla ei ole minkäänlaista kaipuuta hänen puoleensa.
"Kukaan ei voi tulla minun tyköni, ellei Isä häntä vedä", sanoi Jeesus. Tämä "ikävä" on juuri sitä, että Isä vetää. Mutta jos hän ei vedä, sinä et voi päästä Jeesuksenkaan tykö.
Jos koet, että sinulla on etsikkoaika eli kaipaat Jeesuksen ja Jumalan yhteyteen, niin anna Hänen pelastaa itsesi. Kyse ei ole siitä, että sinun pitää tulla vl:ksi, vaan siitä että antaudut Jumalalle. Uskovaisia löydät muualtakin kuin vl:istä. Katsle ympärillesi, käy hengellisissä tilaisuuksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315326- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 121987
- 1631866
- 1051352
- 141298
- 1371144