Mistä kasveista otatte/kuivaatte joka vuosi uudet siemenet? Siis jos on yksivuotinen. (tai miksei monivuotisistakin esim. lisäämiseen tai ystäville) Kertokaapa vinkkejänne siementen keruusta, ajankohdasta ja mahd. kuivaamisesta. Itse tiedän suunnilleen vain, miten saada siemeniä joistakin kukista kuten lupiineista tai auringonkukista, joissa on syksyllä selvät siemenkodat. Miten esim. kurkun, tomaatin, kurpitsojen siementen, saati juuresten kanssa pitäisi menetellä?
Vastaukset 4
- munanssi
Kurkun annetaan olla maassa niin kauan, että on aivan keltainen, tai jos kylmä uhkaa, niin melkein keltainen ja sitten ikkunalaudalle sisään kypsymään loput.
Tomattien on myöskin oltava oikein kypsiä.
Sitten siemenet pois. Itse pesen ensin lävikössä juoksevassa vedessä ja hieron hedelmälihaa tiskiharjalla. Kun ovat mielestäni puhtaat niin huuhdon teesihdissä vielä useita kertoja.
Sitten kuivumaan.
Kuivatan kulhon päälle kumilangalla viritetyn nailonharson päällä ja mielestäni jo kuivat laitan avonaiseen paperipussiin ja annan kuivua useita päiviä huoneenlämpötilassa. Sitten siirrän jääkaappiin odottamaan kylvöä. - Antsu
Kiitos vinkeistä. Kertokaapa lisää menetelmiänne/kokemuksianne? :)
- sitruunamelissa
Minä olen kerännyt ihan kaikkia kukkivia kukkia, esim kehäkukka, iso ja pikkusamettikukkaa, heti kun ne ovat lakastuneet mutta eivät ole vielä itse pudottaneet siemeniään. jos ne ovat kosteita laitan ne pakastimen ja jääkaapin päälle kuivamaan ja sitten päivien/viikkojen päästä laitan ne kirjekuoreen tai pahvilaatikkoon(hengittävä pitää olla). Kuivalla kelillä pitää kerätä. Herneitä keräsin kanssa mutta onneton laitoin ne muovipurkkiin niin ne homehtuivat.
Sitä olen miettinyt että jos en kerääkään samettikukkia ja ne varistavat kukkansa/siemenensä maahan niin lähtevätkö ne ensi vuonna itsekseen siitä kasvamaan? On yksivuotinen. kestääkö se pakkasen ja lumen jne, eli keräänkö ne suotta koska haluan ne samaan paikkaan ensi vuonnakin?
Keräämisestä vielä että kun kasvi on tavallaan jo mennyt "yli" eli ei ole kukkiva tai herkullinen syötävä niin sitten alkaa jo siemenet olemaan kypsiä. Jotkut siemenet tarvitsevat kylmäkäsittelyn joten olen vienyt siemenlaatikkoni hiiren kestävään paikkaan talveksi jossa on kylmä. Yksi vuosi hiiri oli syönyt kaikki kehäkukan siemeneni. grr. Päivänkakkaroita, pionia, chilejä, raparperia, harjaneilikkaa, unikkoa, kaikenlaisia on tullut kerättyä.
- Jaana
Nyt saisi joku neuvoa oikien kädestä pitäen. Pihallani on kolme pioni istutusta ja innostuin näistä siementen kasvatuksesta. Miten, milloin, koska siemenet kerätään talteen ja kuinka se "parhaiten" onnistuu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 711128
- 981084
Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i23953Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔67933Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t126880- 129828
Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen20820- 58785
Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke27751- 45686
Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m6673Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol46671- 19627
Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa
Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka142622Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok128621Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast48620- 48604
Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.80602- 35600
Pahkalassa tapahtuu
Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi12589