Siementen keruu

Antsu

Mistä kasveista otatte/kuivaatte joka vuosi uudet siemenet? Siis jos on yksivuotinen. (tai miksei monivuotisistakin esim. lisäämiseen tai ystäville) Kertokaapa vinkkejänne siementen keruusta, ajankohdasta ja mahd. kuivaamisesta. Itse tiedän suunnilleen vain, miten saada siemeniä joistakin kukista kuten lupiineista tai auringonkukista, joissa on syksyllä selvät siemenkodat. Miten esim. kurkun, tomaatin, kurpitsojen siementen, saati juuresten kanssa pitäisi menetellä?

4

2237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munanssi

Kurkun annetaan olla maassa niin kauan, että on aivan keltainen, tai jos kylmä uhkaa, niin melkein keltainen ja sitten ikkunalaudalle sisään kypsymään loput.
      Tomattien on myöskin oltava oikein kypsiä.

Sitten siemenet pois. Itse pesen ensin lävikössä juoksevassa vedessä ja hieron hedelmälihaa tiskiharjalla. Kun ovat mielestäni puhtaat niin huuhdon teesihdissä vielä useita kertoja.
      Sitten kuivumaan.
      Kuivatan kulhon päälle kumilangalla viritetyn nailonharson päällä ja mielestäni jo kuivat laitan avonaiseen paperipussiin ja annan kuivua useita päiviä huoneenlämpötilassa. Sitten siirrän jääkaappiin odottamaan kylvöä.

• Antsu

Kiitos vinkeistä. Kertokaapa lisää menetelmiänne/kokemuksianne? :)

• sitruunamelissa

Minä olen kerännyt ihan kaikkia kukkivia kukkia, esim kehäkukka, iso ja pikkusamettikukkaa, heti kun ne ovat lakastuneet mutta eivät ole vielä itse pudottaneet siemeniään. jos ne ovat kosteita laitan ne pakastimen ja jääkaapin päälle kuivamaan ja sitten päivien/viikkojen päästä laitan ne kirjekuoreen tai pahvilaatikkoon(hengittävä pitää olla). Kuivalla kelillä pitää kerätä. Herneitä keräsin kanssa mutta onneton laitoin ne muovipurkkiin niin ne homehtuivat.
        Sitä olen miettinyt että jos en kerääkään samettikukkia ja ne varistavat kukkansa/siemenensä maahan niin lähtevätkö ne ensi vuonna itsekseen siitä kasvamaan? On yksivuotinen. kestääkö se pakkasen ja lumen jne, eli keräänkö ne suotta koska haluan ne samaan paikkaan ensi vuonnakin?
        Keräämisestä vielä että kun kasvi on tavallaan jo mennyt "yli" eli ei ole kukkiva tai herkullinen syötävä niin sitten alkaa jo siemenet olemaan kypsiä. Jotkut siemenet tarvitsevat kylmäkäsittelyn joten olen vienyt siemenlaatikkoni hiiren kestävään paikkaan talveksi jossa on kylmä. Yksi vuosi hiiri oli syönyt kaikki kehäkukan siemeneni. grr. Päivänkakkaroita, pionia, chilejä, raparperia, harjaneilikkaa, unikkoa, kaikenlaisia on tullut kerättyä.

• Jaana

Nyt saisi joku neuvoa oikien kädestä pitäen. Pihallani on kolme pioni istutusta ja innostuin näistä siementen kasvatuksesta. Miten, milloin, koska siemenet kerätään talteen ja kuinka se "parhaiten" onnistuu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4422
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2879
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2632
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      83
      1606
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1508
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      49
      1229
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      202
      1052
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    10. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59