Osaako joku sanoa kuinka suuren ruukun ruukkuruusu tarvitsee pärjätäkseen siinä vuoden ympäri?
Pihani tulvii kotiloita, joten olen pitänyt ruusuja "turvassa" pienehköissä ruukuissa kiveyksen päällä, muuta epäilen että ne jäätyvät talvella kokonaan. Onko joku kokeillut vastaavaa?
Ruukkuruusu piharuukkuun talveksi?
2
778
Vastaukset
- Mökin tonttu
Kaikki ruusut on sen verran arkoja, että ne eivät säily talven yli pelkissä ruukuissa. Me ollaan viety runkoruusu talveksi maakellariin, missä se on viihtynyt talven yli oikein hyvin. Pikkuruusut on olleet talven yli vanhassa saunapadassa, mutta senkään multatila ei ole ollut riittävä suojatakseen juuristoa paleltumiselta. Pari sinnitteli talven yli kevääseen, mutta ihan viime hetkellä heitti henkensä.
Ruukkuruusut voi ehkä selvitä, jos vuoraat ruukut ulkopuolelta paksulla (ainakin 5 cm) styroksilla, myös pohjan kautta. Takuuseen en voi tästäkään mennä, mutta ainahan voi kokeilla.
Ruusun tyvelle kannattaa myös laittaa talvisuojaa, lehtiä tms, mutta vasta sitten kun ilmat on jo viilentyneet selvästi. Näin lämpimässä ruusut vain mätänevät, jos ne peittelee liian aikaisin, liika seisova kosteus on ihan yhtä paha asia ruusulle.- Miniä
Valitettavasti ei ole kellaria. Joten tuo styroksi-keino voisi tosiaankin olla kokeilemisen arvoinen, sitä tavaraa onneksi riittää remontin jäljiltä. Laittaisin ruusut mieluiten tietysti maahan, muuta etanat ovat syöneet jo kaiken muunkin...
No, keväällä viimeistään näkee miten käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713879- 1013495
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783328Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241585
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361506Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181096Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181016