Jeesus-psykoosi

SleeplessNight

Tämä viesti on Ihmeiden oppikurssi-palstalta:

-------------------------------------------------

Psykoosi ja 50 Jeesusta
Kirjoittanut: Gospel 12.9.2005 klo 15.09

Ihmeiden oppikurssin mukaan tämä maallinen maailma missä elämme on harhaa. Voisi jopa sanoa että IOK:n mukaan elämme psykoosissa uskoessamme harhassa vaeltavan minämme projisoinnit todeksi.

Länsimainen lääketiede puolestaan pitää näkymättömiä ääniä kuulevan psykoottisena, puhumattakaan siitä jos kuulee Jeesuksen juttelevan ja kertovan mitä meidän tulisi tehdä. Oma lukunsa on sitten myös ne, jotka ilmoittavat itse olevansa Jeesuksia...

Jeesus-psykoosi ei ole mitenkään harvinainen, vaan länsimaiden mielisairaaloissa on useita itseään Jeesuksina pitäviä. Kuulin jo 80-luvulla seuraavanlaisen kertomuksen näiden "Jeesusten" tutkimisesta yhdysvalloissa. Valitettavasti minulla ei ole minkäänlaista linkkiä tähän tutkimukseen tai mitään muutakaan kuin kertomukseni itsessään.

Yhdysvalloissa päätettiin kerätä kaikki / mahdollisimman moni itseään Jeesuksena pitävä psykoosipotilas samaan paikkaan, jossa he tapaisivat toisensa. Tutkijat saivat kasaan kymmeniä "Jeesuksia" ja tutkimuksen tarkoitus oli seurata heidän reaktioitaan; Syntyisikö valtataisteluita ja välienselvittelyä siitä kuka olisi aito ja alkuperiäinen? Alkaisivatko jotkin kenties joidenkin opetuslapsiksi, jne...

Tutkijat yllättyivät todella kun mitään tällaista ei tapahtunutkaan. "Jeesukset" esittelivät itsensä toisilleen ja olivat lähinnä ilahtuneita siitä että toinenkin oli "Jeesus Kristus". He viihtyivät hyvin keskenään eikä minkäänlaista konfliktia tullut...

IOK:n mukaan voimme jokainen saavuttaa Jeesuksen mielen, joka meidän tulisi ottaa oman, valheellisen, minäkuvamme / egomme tilalle ja olla siten osa poikakuntaa. Tietysti tarkoitus ei ole joutua mielisairaalaan, vaan tehdä ihmeitä.

Todellisen valaistuneen erottaa psykoosipotilaasta siinä, että todellinen valaistunut osaa huolehtia asioistaan ja osaa käyttää virallista nimeään viranomaisten kanssa sekä kaupassa asioidessaan vaikka tuntisikin olevansa identiteetiltään Jeesus. Sinänsä kuitenkin mielenkiintoinen yhtymäkohta tällä tutkimuksella ja IOK:lla, mihin kyseiset "Jeesukset" eivät varmasti ainakaan kaikki olleet voineet tutustua...

-------------------------------------------------


Huom! Minulla ei itselläni ole mitään tekemistä IOK:n kanssa, enkä halua IOK-aiheista keskustelua avata.
Tuossa viestissä vaan jäi mietityttämään tuo Jeesus-psykoosi. Siis, kuinka pitäisi suhtautua psyykkisesti sairaaseen ihmiseen, joka kuvittelee olevansa Jeesus?

10

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SahajaYogi

      >> Siis, kuinka pitäisi suhtautua psyykkisesti sairaaseen ihmiseen, joka kuvittelee olevansa Jeesus?

      Paremminkin pitäisi kysyä että kuinka pitäisi suhtautua itseään "terveenä" pitävään ihmiseen joka pitää toisia "psyykkisesti sairaina"?

      Vastaavasti voisi tehdä kokeen, jossa näitä "terveitä" laitettaisiin monia kymmeniä samaan koppiin, ja sitten katsoa miten he suhtautuisivat toisiinsa? Miten tilanne on edistynyt viikon, kahden viikon, ja vuoden kuluessa?

      • SleeplessNight

        "Vastaavasti voisi tehdä kokeen, jossa näitä "terveitä" laitettaisiin monia kymmeniä samaan koppiin, ja sitten katsoa miten he suhtautuisivat toisiinsa? Miten tilanne on edistynyt viikon, kahden viikon, ja vuoden kuluessa?"

        - Voipa olla, että nämä "terveet" eivät suhtautuisi toisiinsa yhtä sopuisasti kuin nuo "Jeesukset" :)

        En tarkoita, että psyykkisesti sairaat olisivat jotenkin huonompia ihmisiä kuin ns. terveet. Psykoosi on mielestäni sairaus siinä missä vaikkapa syöpä.
        Vai onko "psyykkinen sairaus" vain jokin harhakäsite, sinun mielestäsi?


      • SahajaYogi
        SleeplessNight kirjoitti:

        "Vastaavasti voisi tehdä kokeen, jossa näitä "terveitä" laitettaisiin monia kymmeniä samaan koppiin, ja sitten katsoa miten he suhtautuisivat toisiinsa? Miten tilanne on edistynyt viikon, kahden viikon, ja vuoden kuluessa?"

        - Voipa olla, että nämä "terveet" eivät suhtautuisi toisiinsa yhtä sopuisasti kuin nuo "Jeesukset" :)

        En tarkoita, että psyykkisesti sairaat olisivat jotenkin huonompia ihmisiä kuin ns. terveet. Psykoosi on mielestäni sairaus siinä missä vaikkapa syöpä.
        Vai onko "psyykkinen sairaus" vain jokin harhakäsite, sinun mielestäsi?

        >> Vai onko "psyykkinen sairaus" vain jokin harhakäsite, sinun mielestäsi?

        Jossain mielessähän se on harha. Kuulun kait siihen "koulukuntaan" jonka mielestä sairaus on valinta. Ehkä ympäristön paine saa jotkut ihmiset psyykkisesti sairaiksi; - poikkeamaa normaaliudesta ei hyväksytä, ja silloin ihminen on epänormaali eli "hullu".

        Normaalius ei minusta ole terveyden merkki, vaan pikemminkin pelkuruuden. Ainakin terveistä on enemmän riesaa kuin sairaista. Terve ihminen voi olla monta kertaa ärsyttävämpi, ja julmempi, ja hänellä on paremmat mahdollisuudet toteuttaa pahuutta.

        Tuntuu että terveet ihmiset puhuvat liian paljon psykooseista, psykootikoista, Jeesus-ja-Napoleon tyylisistä suuruusharhoista; jotka sentään ovat hyvin harvinaisia. ja liian vähän terve ihminen tulee ajatelleeksi että vika saattaa olla hänessä itsessään. Mutta eihän niin voi olla, kun hän on terve, hän pärjää elämässä.

        Minusta terveet ihmiset ovat obsessoituneet hulluudesta. Ja se rajoittaa kykyä elämiseen, keskustelemiseen, renoutumiseen, rakastamiseen, toisen ihmisen kunnioittamiseen jne.


      • Qadesha
        SahajaYogi kirjoitti:

        >> Vai onko "psyykkinen sairaus" vain jokin harhakäsite, sinun mielestäsi?

        Jossain mielessähän se on harha. Kuulun kait siihen "koulukuntaan" jonka mielestä sairaus on valinta. Ehkä ympäristön paine saa jotkut ihmiset psyykkisesti sairaiksi; - poikkeamaa normaaliudesta ei hyväksytä, ja silloin ihminen on epänormaali eli "hullu".

        Normaalius ei minusta ole terveyden merkki, vaan pikemminkin pelkuruuden. Ainakin terveistä on enemmän riesaa kuin sairaista. Terve ihminen voi olla monta kertaa ärsyttävämpi, ja julmempi, ja hänellä on paremmat mahdollisuudet toteuttaa pahuutta.

        Tuntuu että terveet ihmiset puhuvat liian paljon psykooseista, psykootikoista, Jeesus-ja-Napoleon tyylisistä suuruusharhoista; jotka sentään ovat hyvin harvinaisia. ja liian vähän terve ihminen tulee ajatelleeksi että vika saattaa olla hänessä itsessään. Mutta eihän niin voi olla, kun hän on terve, hän pärjää elämässä.

        Minusta terveet ihmiset ovat obsessoituneet hulluudesta. Ja se rajoittaa kykyä elämiseen, keskustelemiseen, renoutumiseen, rakastamiseen, toisen ihmisen kunnioittamiseen jne.

        Psyykkiseltä puolelta katsottuna en ole koskaan vielä tervettä ihmistä tavannutkaan.

        Mutta kuulostaa silti aika tuomitsevalta töksäyttää että "jos olet sairas niin se on oma valintasi (lue: VIKASI)". Kovin moni tulkitsee sen käskynä jättää sairaat oman onnensa nojaan.

        Et myöskään salli kenenkään olla terve, vaan terveet ovatkin salasairaita jotka pakkomielteisesti miettivät sairauksia... Huh huh. Itse sanoisin että terveet inhoavat sairaita ja sairaat ne miettivät pakkomielteisesti sairauksiaan.

        Esim. minä itse olen miettinyt tuhanteen kertaan jokaisesta lukuisista vaivoistani että mitä olen tehnyt tämän ansaitakseni. Uusin teoriani on että päätin kertarysäyksen (jonkin kammottavan suuren tuskan) sijasta valita hiljaisen hivutuksen, eli makselen osamaksulla jotain mitä olen velkaa.

        Kun sen vaan tietäisi että miksi ja mitä on velkaa, ei v-tuttaisi niin paljon kuullessaan taas jostakin uudesta sairaudestaan jolle ei muka mahda mitään, ja taas käy ilmi että lääkkeetkään eivät auta.

        Oletankin että olen menneessä elämässäni ollut joku helppoheikki joka myyskenteli ihmisille lääkkeitä jotka eivät tehoa, koska minä en nyt niistä saa kuin pelkkää riesaa osakseni, en ainakaan apua ikinä.

        Sairaudet ovat yksi niistä asioista jotka minusta tekevät ilottoman ja kärttyisen, koska olen tehnyt sen virheen että olen aina vaatinut itseltäni äkki- eli ihmeparantumista. Koen että muiden ihmisten odotukset painavat raskaana niskassani. "Viekäkö toi ämmä vikisee, miksei se jo ryhdistäydy." Mitenkähän sen tapahtuu, en tiedä.

        Nyt olen lopettanut ihmeiden vaatimisen ja yritän sietää tätä lusimistani. Ehkäpä olenkin ymmärtänyt koko sairastelun ihan väärin. Ehkä minun ei tule mahtaa sille mitään muuta kuin oppia elämään sen kanssa. Ja se opetus mitä näistä heikkouksistani voin saada on kenties se, että mikä kukaan on tuomitsemaan ja möläyttelemään kenenkään psyykkisistä tai fyysistä sairauksista yhtään mitään? Voimme armahtaa toisiamme.

        Jos ihminen on kuten Jeesus ja pystyy tekemään ihmeparannuksia ihmisille, SILLOIN hänellä on oikeus ehkä sanoakin että lopetapas nyt se vikinä sitten kun olet jo terve. Mutta jos emme ole mitään jeesuksia, meillä ei ole mitään oikeutta puuttua toistemme sairauksiin tuomiten ja halveksuen. En minä nyt väitä että tämä on sinun asenteesi, minä tässä taas vain ajattelen yleisesti ja omien kokemusteni kautta. Kärsimätön minäkin olen, ja ihmettelen joskus miksi ihmiset kietoutuvat kipuihinsa, esim. kärsivät vatsakivuista 10 v, eivätkä tee yhtään mitään. Eivät anna lääkärille mahdollisuutta parantaa, vaikka lääkäri saattaisi olla vaikkapa joku johon heillä on karminen velka...


      • JacReacher

        amoin piispat ja paavi ovat suuruuden hulluja

        esim paavi kuvittelee olevansa ainoa oikeaoppinen ja erehtymätön, se on mielisairauden merkki


    • Apostoli34

      Yavallinen psykiatri saattaisi laittaakin sairaalan ihminen, joka käyttäisi sanoja:"En enää elä minä, vaan Kristus elää minussa." Paavalia mukaillen.

      Tämä tarkoittaa uudestisyntymisessä tapahtuvaa muutosta. Kristus ottaa ihmisen elämän käsiinsä, mutta psykiaria saattaa tulkita asian psykoosiksi ym. Jos ihminen väittää olevansa Jeesus, eikä Jeesuksen kaltainen (vrt. Kristuksen kaltainen), silloin varmaan kyse on psykoosista.
      Eräs psykiatriansairaanhoitaja tuttuni (uskova) sanoi, että hän uskoo valtaosan mielisairauksista olevan vastapuolen aiheuttamia ja että meillä olisi paljon vähemmän mielisairauksia, jos Jumalan Sanalla olisi enemmän sijaa ihmisten elämässä.

      Eli vaikka psykoosi ym. ovat sairauksia, niin kysymys kuuluukin: Mikä tai kuka ne aiheuttaa?
      Sinä et välillä vaikuta ottavan pahan vaikutusta tosissasi? Vaikka uskotkin Jeesukseen.

      Jälleen korostan, että keneltäkään ei pidä silti lääketieteellistä hoitoa evätä. Jumala on luonut senkin.

      • SleeplessNight

        minä otan pahan vaikutuksen tosissani, koska uskon, että Saatana on olemassa ja osa "psykooseista" saattaa johtua juuri hänen teoistaan. Uskon kuitenkin, että suurin osa psykooseista on ihan puhtaasti sairauksia (siis psyykkisiä, ei hengellisiä), ja niihin on kehitetty toimivia lääkkeitä.

        Jos ihminen todella kuvittelee olevansa Jeesus Kristus, eikä vain Kristuksen kaltainen, niin miten häneen pitäisi suhtautua? Jos ns. terve ihminen väittäisi olevansa Jeesus, uskovat varmaankin syytäisivät häntä Jumalan pilkkaamisesta, mutta miten on psykoosissa olevan henkilön laita? Onko hän vastuussa teoistaan?


    • Totuuden etsijä

      Pitäisi ensin kait pohdiskella, mitä on psykoosi. Se on todellisuudentajun vääristyminen, realiteetin häiriö, jossa ei pysty erottamaan sisäisiä impulsseja ulkomaailmaan liittyvistä aistimuksista, josta on seurauksena näkö- tai kuuloharhat, harhaluulot. Ulkomaailman todellisuudesta psykoottinen voi luoda täysin poikkeavan oman elämysmaailmansa.

      Tällaista samantasoista tilaahan tavataan ns. terveilläkin ihmisillä esimerkiksi rakkauden huumaa voi rinnastaa psykooseille ominaiseen elämysmaailmaan, uniin liittyvät elämykset ja valveilla ollessakinhan voi vaipua hetkittäin mielikuvitusmaailmaan ja fantasioihin. Mutta ns. terve ihminen pystyy erottamaan tämän reaaliteeteista ja todellisuudesta erillään olevaksi.

      Psykoottinen tilahan voi olla hyvinkin kapea-alainen ja ulottua vain johonkin elämänalueeseen.
      Voisi ajatella, että k-uskovaisten pelastusoppi on ihmisen itselleen luoma elämysmaailma tuonpuoleisesta. Voisi näin ollen ajatella uskovaisilla olevan kapea-alainen psykoottinen tila, kun on itselleen luonut sellaisen totuuden, josta on seurauksena on egon toimintojen häiriintyminen suhteessa muihin ihmisiin ja ulkomaailmaan. Yrittää saada toisetkin uskomaan samaan elämysmaailmaan ja tuomitsee sitten ne helvettiin, jotka eivät käänny.

      Johtuuko se heikosta itsetunnosta,
      huonommuudentunteista ja syyllisyydestä.
      Ehkä tämä musta-valkoinen ajattelutapa on keino pysyä "kasassa" ja turvautua pelastajaan siinä sisäisessä ristiriidassa,kun tiedostamattomat vietit ja halut (sisäinen luonto) haluaa sopeuttaa väkisin elämäänsä ympäristön vallitsevien arvojen ja normien mukaisesti. Tyypillistähän on projisoida sisäinen luonto, vietit ja halut itsen ulkopuolelle saatanaan. Jeesus psykoosissahan lienee kysymys narsismista, jossa minä ei pysty enää ristiriitatilanteessa ylläpitämään tyydyttävää kokemusta itsestään vaan se joutuu turvautumaan ulkoiseen objektiin, joka tuottaa tyydytystä ja mielihyvää ja kokee objektin läheisesti itsseensä kuuluvaksi ja samaistuu kuin se olisi osa häntä.

      Ei mielisairauksille pidä etsiä syytä saatanasta eikä riivaajista. Itse kiihkomielinen uskovaisuus, musta-valkoinen ajattelutapa, helvetin tuomion julistaminen on yksi syy siihen ristiriitaan, että ulkopuolelta sanellut muka "totuudet" estävät ihmistä tutustumasta itseensä ja ihmisen pitäisi olla tavallaan ulkoaohjautuva sen sijaan, että voisi toteuttaa omaa sismpäänsä.

      Uskonto ei salli ihmisen kasvaa lapsenkengistä aikuiseksi, siten että oppisi luottamaan omiin voimiinsa ja kantamaan vastuuta tekojensa seurauksista. Vaan lapset yrittävät tulla lapsenkaltaisiksi ilman, että ovat koskaan olleet aikuisia.

      >>Todellisen valaistuneen erottaa psykoosipotilaasta siinä, että todellinen valaistunut osaa huolehtia asioistaan ja osaa käyttää virallista nimeään viranomaisten kanssa sekä kaupassa asioidessaan vaikka tuntisikin olevansa identiteetiltään Jeesus.

    • Qadesha

      Sairaat ihmiset ovat niitä joista tulee kulloistenkin näkemysten koe-eläimiä ja uhreja. Milloin piestään ihmisestä ulos demoneita, milloin annetaan sähköshokkeja. Toisinaan taas syötetään krokotiilin lantaa, toisinaan siistejä pillereitä.

      Se miten kohtelemme niitä ihmisiä joiden mieli tai keho ei ole sellaisessa kunnossa että he pärjäisivät omillaan tai/eivätkä aiheuttaisi vaaraa lähimmäisilleen tai itselleen, ilmaisee millainen kulttuurimme taso ja sivistys on.

      On helppo asettua pylvään päälle pällistelemään sairaita ihmisiä korkeuksistaan, mutta tässä on pakko turvautua nyt vanhaan sanontaan: "aatteleppa omalle kohalles".

      :)

      Liirumlaarum, mutta pitipä nyt kumminkin sanoa.

    • oudostikäyttäytyvä

      Tämä todistaa sen, jeesus oli ihminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe