Viestien kieliasusta

Remmari

Useasti olen nähnyt näillä palstoilla mainintoja viestien kieliasusta. Joskus kieliasu näyttää ohittavan sisällön jonkun mielestä.

Itse ole tottunut kirjoittamaan näin, kuin kirjoitan. Muu olisi epäaitoa. Samaa uskon muidenkin tekevän. Jokainen taaplaa tyylillään! Kuiva ihminen kirjoittaa kuivasti, värikäs värikkäästi.

Jokainen tekee lyöntivirheitä, joku tarkistaa tekstinsä, joku nopeampi taas lähettää sen siinä samassa, kun on sanonut sanottavansa. Joku käyttää runsaasti hymiöitä ja kolmoispisteitä, joku taas ei pidä niistä.

Sotkuista tekstiä on tietysti hankalaa lukea, mutta sisällön takia tänne kirjoitetaan! Kirjoittajalla on mielipide jostakin, ja hän haluaa kertoa sen. Se on arvokasta, muusta viis! Jokainen on ja saa olla oma persoonansa, kunhan teksti on ymmärrettävää.

PS: Joskus voisi käväistä 70 -palstalla. Sinne kirjoittaa "aito, oikea" nimimerkki señora lyyli. Hän kirjoittaa karjalan murretta, eikä ikinä käytä isoja kirjaimia, mutta saa aina suuren lukijakunnan.

77

3329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä

Ja jotkut taas käyttävät kymmenen lausetta sanoessaan kaksi sanaa

• Remmari

Niinhän se on.

• Mietiskelijä

senjoora lyylin kirjoituksia ja päätynyt siihen, että kyseessä ei suinkaan ole oppimaton kansannainen, vaan harkitusti pienillä kirjaimella kaikki lauseensa aloittava ihminen, joka on mahdollisesti kymmeniä vuosia ikäistään nuorempi.
      Jos kieliopista ja oikein kirjoituksesta ei tietäisi, niin joskus mukaan lipsahtaisi lause, mikä alkaa isolla alkukirjaimella.
      Toinen asia mikä kiinníttää huomiota on kertojan lahjat, missä pääsääntöisesti kerrotaan omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan, välittämättä paljoakaan mitä muille palstakirjoittajille kuuluu.
      En muista miellyttävän senjooramme kertaakaan kysyneen joltain hänen viisauttaan ja hyvyyttään ylistävältä kuulumisia. Kehut hän ottaa vastaan itsestään selvyytenä, eikä välitä vastailla kaikille - ei ehdi.
      Kenenkään ei tarvitse nyt loukkaantua ja alkaa pitää raivoisia palopuheita yrittäessään kumota epäilyjäni. Täällä palstoillahan saa epäillä vähän kaikkea ja kaikkia - useimmiten ei edes syyttä:)))))))

• Remmari

Kivasti hän ainakin kirjoittaa. - Itse asiassa se karjalan murre ei ole aivan oikeaoppista. Mukava niitä juttuja on joka tapauksessa lukea. Hyvä kirjoittaja hän ainakin on.

• ulkosuomalainen

toivotti minut sydamellisesti tervetulleeksi,antoi useita vinkkeja palstalle kirjoittamisesta.Luen aina hanen kirjoituksensa,niihin on vaikea vasta ovat niin perusteellisia.
        Minusta vastaaminen ei ole niin tarkeata kuin se, etta joku on sentaan vaivautunut lukemaan sespustukseni,vastauksia luen pelolla,usein saa turpaansa.

• koltis

Lyyli haluaa olla erilainen nuori. Hän varmaan haluaa vietittää jotain erilaisuudellaan. Joku vietittää jotain nenärenkaillaan. En lyylin tapausta tunne, mutta murteiden viäntäminen ja kiäntäminen kirjaimiksi on hirveetä.

• koltis

Väleistä, pahus.

• Loistava.polku

Lyyliin en ole onneksi törmännyt, mutta tulen suorastaan pahoinvoivaksi kun murretta ruvetaan kirjoittamaan.

Murre on nimenomaan, vain ja ainoastaan puhekielen ominaisuus, ja sen saattaminen kirjalliseen muotoon on kertakaikkiaan väkinäisyyden ja teennäisyyden huippu. Siitä puuttuu kaikki luontevuus tai originaalius. Hyi.

• Setä
        Loistava.polku kirjoitti:

Lyyliin en ole onneksi törmännyt, mutta tulen suorastaan pahoinvoivaksi kun murretta ruvetaan kirjoittamaan.

Murre on nimenomaan, vain ja ainoastaan puhekielen ominaisuus, ja sen saattaminen kirjalliseen muotoon on kertakaikkiaan väkinäisyyden ja teennäisyyden huippu. Siitä puuttuu kaikki luontevuus tai originaalius. Hyi.

Muistaakseni täällä teki aiheesta aloituksen keväällä ulkomaalaisperäinen mies jolla oli suomalainen äiti tai isä ja joka oli asunut Suomessa muutamia vuosia,hän kirjoitti vaikeuksistaan ymmärtää murteella kirjoitettua ja sai tosi ryöpyn niskaansa!
        Itse ymmärrän häntä täysin,en yleensä lue enää edes karjalan- tai savonmurteella kirjoitettuja viestejä koska se pointti ja asian ydin kuitenkin jää minulta tajuamatta

• viestinnässä...

Olen vahvasti erimieltä murteiden käyttämisestä keskustelupalstoilla ja muissa netissä olevissa vapaamuotoisemmissa foorumeissa, mielestäni se on juuri eräs niistä internetin mukanaan tuomista mahdollisuuksista esittää asiansa laajenpaankin levitykseen ilman muotoseikkoja ja kouluainemaisia oikeinkirjoitus sääntöjä.

Murre on kirjallisuudestakin tuttu tapa ilmaista itseään. Ihan Eino Leinosta ja Kalevalasta Veikko Huovisen ja Kalle Päätalon kautta vaikkapa nykyaikojen kaupunkilaisromaaneihin.

Murre nimenomaan ei ole teennäistä kirjoitettunakaan vaan kirjoittajansa luontaisin tapa kertoa kerrottavansa. Teennäisyys on lukijan silmissä (hymiö).

Ja noin yleissivistyksenkin takia olettaisin että olisi hyvä että saisi luettavakseen ja kuullakseen muutakin kuin nykyistä ja kokoajan muuttuvaa kirjakieltä.

Toki itseltäni jää joskus lukematta kovin erikoiset kirjoitukset joista ei tajua mistä niissä puhutaan. Ja väärikäsityksiä syntyy kaiketi enemmän kuin oikein käsityksiä jos jotain kovin outoa murretta kirjoitetaan. "tuima" tarkoittaa joko että ruuassa on liikaa suolaa, tai sitten liian vähän, otappa siitä sitten selvää. Ja stadinslangilla kirjoitetut jutut pakkaavat naurattamaan koska oikeastaan mitään helsingin murretta ei ole edes elävänä ole olemassa muualla kuin vanhoissa pekka ja pätkä elokuvissa.

Asiateksti ja kaikenlaiset julkaisut ovat asioita erikseen. Niitten on oltava oikein jotta väärinkäsityksille ei jää liikaa mahdollisuuksia.

Siinä toki olet oikeassa että jos koittaisin tämänkin kirjoittaa oulun murteella niin kovinhan se teennäistä olisi koska en oikeastaan edes osaa sitä enää. Mutta jos joku osaa oman kielensä niin eikö olisi parasta puhua äidinkieltään jos se on luontevinta?

summana: mun mielestä kaikki voi kirjuuttaa ihan mitä lystää (HYMIÖ).

=DW=

• Palvelin pojankoltiaisena Muolaan Ilolan kylästä lähteneen perheen yrityksessä.
        Olivat hyvin sydämmellisiä ja valoisia ihmisiä.

Mieleen jäi paljon heidän sanontojaan.
        Vaikka rikoin sopimuksemme ehdot ja häippäsin, seuraavan kerran vieraillessani
        minut pyydettiin heti pöytään privat puolelle.

Senora Lyyliä pidän niin kirjallisen ilmaisun kuin elämänkin taitajana.

• Pirre*

ginellii muka...

Miusta on ihan luontevvoo lukkee tätä kirjutustanj...originellit muka..pyh sanon mie..kaikille nirppanokille..

• renata1
        Pirre* kirjoitti:

ginellii muka...

Miusta on ihan luontevvoo lukkee tätä kirjutustanj...originellit muka..pyh sanon mie..kaikille nirppanokille..

kaikki murteet omalla tavallaan. Kyllä minä vaan tykkään ja osaan itsekin vielä jonkun veran synnyinseutuni murretta.
        Silloin kun lapset viettivät kesiälomiaan maalla mummulassa,meillä puhuttiin koko alkusyksy mummun ja vaarin kieltä.
        Täällä joku sanoikin kerran, että kaikki olemme joltain murrealueelta lähtöisin, eli jokaisella on juurensa, vaikkapa sitten pääkaupunkiseudulla.

• Remmari
        renata1 kirjoitti:

kaikki murteet omalla tavallaan. Kyllä minä vaan tykkään ja osaan itsekin vielä jonkun veran synnyinseutuni murretta.
        Silloin kun lapset viettivät kesiälomiaan maalla mummulassa,meillä puhuttiin koko alkusyksy mummun ja vaarin kieltä.
        Täällä joku sanoikin kerran, että kaikki olemme joltain murrealueelta lähtöisin, eli jokaisella on juurensa, vaikkapa sitten pääkaupunkiseudulla.

Olen Länsi-Suomesta, olen unohtanut oman länsisuomalaisen murteeni. On tosi omituista, että osaan karjalan murretta paremmin kuin omaani. Karjalan murre oli ensimmäinen, johon tutustuin leikkitovereitteni ja heidän vanhempiensa välityksellä.

Meillä kotona ei saanut puhua murretta eikä käyttää slangisanoja. Piti aina puhua kirjakieltä, ja virheet korjattiin heti. Äitini oli suomen kielen opettaja. -- Siihen tottui, ja sen hyväksyi, ja siitä on ollut valtavasti hyötyä myöhemmässä elämässä.

• Entinen siirtolainen
        Setä kirjoitti:

Muistaakseni täällä teki aiheesta aloituksen keväällä ulkomaalaisperäinen mies jolla oli suomalainen äiti tai isä ja joka oli asunut Suomessa muutamia vuosia,hän kirjoitti vaikeuksistaan ymmärtää murteella kirjoitettua ja sai tosi ryöpyn niskaansa!
        Itse ymmärrän häntä täysin,en yleensä lue enää edes karjalan- tai savonmurteella kirjoitettuja viestejä koska se pointti ja asian ydin kuitenkin jää minulta tajuamatta

Asuin parisenkymmentä vuotta Etelä-Ruotsissa mutta en koskaan oppinut kunnolla ymmärtämään Skoonen murretta vaika ruotsia hyvin puhuinkin

• renata1
        Remmari kirjoitti:

Olen Länsi-Suomesta, olen unohtanut oman länsisuomalaisen murteeni. On tosi omituista, että osaan karjalan murretta paremmin kuin omaani. Karjalan murre oli ensimmäinen, johon tutustuin leikkitovereitteni ja heidän vanhempiensa välityksellä.

Meillä kotona ei saanut puhua murretta eikä käyttää slangisanoja. Piti aina puhua kirjakieltä, ja virheet korjattiin heti. Äitini oli suomen kielen opettaja. -- Siihen tottui, ja sen hyväksyi, ja siitä on ollut valtavasti hyötyä myöhemmässä elämässä.

että äitisi suomen kielen opettajana vaati lapsiaan puhumaan kirjakieltä ja oikaisi, jos he käyttivät murresanoja.
        Meillä on ystäväperhe Imatralla, missä asuu myöskin Eduskunnan entinen Puhemies Riitta Uosukainen, joka oli ennen kansanedustajaksi tuloaan äidinkielen opettaja paikallisessa yhteislyseossa.
        Riitta Uosukainen oli rohkaissut oppilaitaan ja muitakin ihmisiä käyttämään puheessaan synnyinseutunsa murretta, sitä identiteettiä vahvistavaa, jossa tunnustetaan selkeästi maaperä, mistä juuret ovat versoneet.
        Voin kuvitella hienostelevan teennäisen ilmapiirin mikä teillä perheessänne vallitsi!:(

• Remmari
        renata1 kirjoitti:

että äitisi suomen kielen opettajana vaati lapsiaan puhumaan kirjakieltä ja oikaisi, jos he käyttivät murresanoja.
        Meillä on ystäväperhe Imatralla, missä asuu myöskin Eduskunnan entinen Puhemies Riitta Uosukainen, joka oli ennen kansanedustajaksi tuloaan äidinkielen opettaja paikallisessa yhteislyseossa.
        Riitta Uosukainen oli rohkaissut oppilaitaan ja muitakin ihmisiä käyttämään puheessaan synnyinseutunsa murretta, sitä identiteettiä vahvistavaa, jossa tunnustetaan selkeästi maaperä, mistä juuret ovat versoneet.
        Voin kuvitella hienostelevan teennäisen ilmapiirin mikä teillä perheessänne vallitsi!:(

Jokainen perheen jäsen puhui kirjakieltä, kun se oli kotikieli. Isä käytti oman taustansa vuoksi aika paljon svetisistisiä ilmaisuja, joten opin myös paljon siitä, kun osasin sitten erottaa ne oikeakielisyydestä. Ei se ollut mitään hienostelua siinä mielessä, että olimme tulleet Helsingistä, joten paikkakunnan murre ei ollut tuttua meille kenellekään ennen kuin vasta myöhemmin. Kuten kerroin, opin ensimmäiseksi karjalan murretta, vaikka asuin länsirannikolla.

Se sitten oli kyllä todellista teennäisyyttä, kun äitini yritti puhua paikkakunnan murretta. Se oli selkäpiitä karmivaa. Vasta monen kymmenen vuoden kuluttua hän oppi sen nuotin, jolla paikkakunnalla puhuttiin.

Minulle on ollut paljon hyötyä siitä, että kotikieleni oli kirjakieli. Se antoi paljon valmiuksia myöhempään elämääni. -- Länsirannikon murteet ovat sanastoltaan, sävyiltään ja mehevyydeltään köyhempiä kuin itäsuomalaiset murteet, joten sen murteen unohtaminen ei ole ollut minulle erityinen tappio. - Vaikka äitini olikin oikeakielisyysfriikki, niin hän kyllä osasi arvostaa niitä, jotka todella hallitsivat kaupugin oman murteen. Se oli taas sitten sellaista ammatillista kunnioitusta.

• Ajomies

Olen vuosien varrella usein toistanut, että
      petätte itseänne jaSenora Lyyliä kirjoituksillanne.

"PS: Joskus voisi käväistä 70 -palstalla. Sinne kirjoittaa "aito, oikea" nimimerkki señora lyyli. Hän kirjoittaa karjalan murretta, eikä ikinä käytä isoja kirjaimia, mutta saa aina suuren lukijakunnan."

Mikään tosiasia ei nimittäin tue tuota väittämääsi. Ei ole vuosien saatossa näin ollut.
      Vilkaisehan 70 palstaa uudelleen. Lue S.L:n viestit, tutki kuinka monta vastausta hän on saanut hyviin puheenvuoroihinsa. Kun olette vastanneet, niin mitä on tullut kirjoitettua ja ketkä todellisuudessa ovathänelle vastanneet niin, että vastauspuheenvuorosta näkyisi, että vastaaja kirjoittaa juuri Senoralle eikä höpise vain omiaan "hyvää päivää kirvesvartta."
      "Lukijamittari" ei myöskään tue esittämääsi väitettä.

• Ajomies

Kävin tarkistamassa pari ketjua.
        Kahvipirtissä kahteen Senoran viestiin oli kumpaankin vastannut kaksi nikkiä.
        Edellisessä ketjussa oli joku puheenvuporo, jossa ei lainkaan vastattu ja joissain yksi tai kaksi.

En halua moittia Seoraa, sillä luen itse yleensä kaikki, jotka satun löytämään.
        - Minua etoo teidän "älyllinen epärehellisyytenne."

• vastaillut
        Ajomies kirjoitti:

Kävin tarkistamassa pari ketjua.
        Kahvipirtissä kahteen Senoran viestiin oli kumpaankin vastannut kaksi nikkiä.
        Edellisessä ketjussa oli joku puheenvuporo, jossa ei lainkaan vastattu ja joissain yksi tai kaksi.

En halua moittia Seoraa, sillä luen itse yleensä kaikki, jotka satun löytämään.
        - Minua etoo teidän "älyllinen epärehellisyytenne."

Et sinäkään vastaillut Lyylille muuta kuin pilkka mielessä hänen ennustuksiinsa.

• tutkiskele vainen
        vastaillut kirjoitti:

Et sinäkään vastaillut Lyylille muuta kuin pilkka mielessä hänen ennustuksiinsa.

Enemmän kuin kukaan muu missään yksittäisessä keskustelussa, löytynee hauilla.
        Tutkiskele vainen.

Tuskin "ennusteluja" pilkannut. Käsitys moisiin ennusteluihin on aivan sama kirjoittajasta riippumatta. Äläkkä nostettiin aikoinaan sinunlaisesi viesteilystä, joita nykyisin "majailee" 70 palstalla keskenään riidellen kutan ko. palstan alussakin.
        Lue enemmän
        - luulet vähemmän.
        Eikös Senoralle kirjoittelun ja lukijamäärien faktat tulleet jo esille.

• Remmari

Olisi pitänyt jättää maininta senjorasta pois.

Taas tulen vanhaan aiheeseeni: En osaa kirjoittaa riittävän selkeästi! Pitäisi vain pitäytyä yhteen aiheeseen.

Otan kyllä arvostelun vastaan aika maltillisesti. Työpaikalla olen suuttunut vain kerran kymmenen vuoden aikana. Asianomainen suuttumuksen kohde joutui sairaslomalle, niin yllättävä pinnani katkeaminen oli.

Ja taas panen samaan viestiin kaksi aihetta. Saas nähdä, miten käy, vai käykö mitenkään.

• Ajomies

Remmari-nikillä en äkkiseltään löytänyt ainoatakaan vastausta Senoran viesteihin.

• tutkiskele vainen
        Ajomies kirjoitti:

Remmari-nikillä en äkkiseltään löytänyt ainoatakaan vastausta Senoran viesteihin.

Taisi "remmari" luistaa kun lähti syyhymättä saunaan. Ei ainoatakaan löytynyt koko Remmarin viestihistoriasta >300 kpl.

• Remmari
        Ajomies kirjoitti:

En olekaan vastannut Lyylille. Sanoin, että hänen kirjoituksiaan on kiva lukea. Miksi tuollaista pitää tutkia, kun ei mitään löydy?

• Ajomies
        Remmari kirjoitti:

En olekaan vastannut Lyylille. Sanoin, että hänen kirjoituksiaan on kiva lukea. Miksi tuollaista pitää tutkia, kun ei mitään löydy?

Eräs kaikkein luotettavapia mittareita palstalla on "lukijalaskuri", joka räsäytys tallentuu vaikkei luettaisikaan.
        Ellei lukijalaskurin määrä nouse niin ei silloin sitä linkkiä ole avattukaan. Tähän perustan
        väittämäni.
        En väitä, että äsken punaiseen tilppuun päätyneellä ketjulla olisi yhdeksättätuhatta lukijaa, mutta se antaa jonkinlaista osviittaa.
        Itse en manipuloi omiakaan keskustelulukuja.
        Avaan usein ketjun kerralla auki.

Senoora Lyyliin edelleen mennäksni niin 80 palstalla hän avasi muutaman keskustelun ja parhaillaan sai kahdelta nikitä vastauksen.
        Lukijamäärä ketjuissa oli todella vähäinen.

Kun keväällä 2004 oolimme kuukauden päivät tuolla palstalla niin toistakymmentä ketjua päätyi punaiseen tilppuun ja lukijoita oli n. viitisen tuhatta.

Eräs asia vielä: Hajupoika avasi viimeksi 60 palstalla "Rehti mies" keskustelun.
        Se on luultavasti jo kymmenen sivun takana, mutta edelleen sitä käydään lukemassa ihmeen paljon.
        Ymmärtänet, että kirjoitan tämän, koska olen täällä palstoilla "tutkiskelumielessä".

• Remmari
        Ajomies kirjoitti:

Eräs kaikkein luotettavapia mittareita palstalla on "lukijalaskuri", joka räsäytys tallentuu vaikkei luettaisikaan.
        Ellei lukijalaskurin määrä nouse niin ei silloin sitä linkkiä ole avattukaan. Tähän perustan
        väittämäni.
        En väitä, että äsken punaiseen tilppuun päätyneellä ketjulla olisi yhdeksättätuhatta lukijaa, mutta se antaa jonkinlaista osviittaa.

Senoora Lyyliin edelleen mennäksni niin 80 palstalla hän avasi muutaman keskustelun ja parhaillaan sai kahdelta nikitä vastauksen.

Kun keväällä 2004 oolimme kuukauden päivät tuolla palstalla niin toistakymmentä ketjua päätyi punaiseen tilppuun ja lukijoita oli n. viitisen tuhatta.

Eräs asia vielä: Hajupoika avasi viimeksi 60 palstalla "Rehti mies" keskustelun.
        Se on luultavasti jo kymmenen sivun takana, mutta edelleen sitä käydään lukemassa ihmeen paljon.
        Ymmärtänet, että kirjoitan tämän, koska olen täällä palstoilla "tutkiskelumielessä".

Minä luulin, että señora lyylillä on lukijoita, kuten minä. Minkä ihmeen takia pitää hiilestyä noin mitättömästä asiasta?

• Marion.T
        Ajomies kirjoitti:

väittämäni.

mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
        Avaan usein aloituksen ja vilkaisen, mutta en edes lue ellei asia kiinnosta, silti minut merkitään lukijaksi.

Välillä ketju siirtyy muihin aiheisiin ja silloin saattaa lukijamäärä ja myös kirjoittajamäärä kasvaa huomattavasti vaikka itse aloituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Joka kerta kun avaamme aloituksen lukeaksemme kenen tahansa ketjun kirjoittajan kirjoituksen, saa aloituksen tekijä yhden lukijan lisää, vaikka emme edes lukisi itse aloitusta.
        Omasta profiilistamme näemme kuinka moni on kirjoituksemme avannut, emme sitä moniko sen on lukenut.

Jos tekee itse aloituksen tulee lukijamäärä aika isoksi. Moni vilkaisee ja sulkee saman tien kun kirjoitus ei kiinnosta.
        Harva meistä varmaankaan lukee jokaisen aloituksen kokonaan puhumattakaan jokaisesta kirjoituksesta ketjussa.
        Oman kirjoituksensa voi aukaista satoja kertoja itsekin, jos haluaa paljon lukijoita (en kyllä usko että kukaan nyt niin tollo kuitenkaan on)

Äh... voi olla ettei kukaan ymmärrä tästä mitään, mutta näin tämä homma käsittääkseni toimii...

Jos joku tietää paremmin niin oikaiskaa....

• Täti
        Remmari kirjoitti:

Minä luulin, että señora lyylillä on lukijoita, kuten minä. Minkä ihmeen takia pitää hiilestyä noin mitättömästä asiasta?

vain riidan aihetta.
        Hänen hömertelemisensä kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ukolla on porttikielto aika moneen paikkaan ja nyt kun täällä 50 - saa vielä meuhkata, niin äijähän panee parastaan.

• luen vain viestejä
        Ajomies kirjoitti:

väittämäni.

hyppivät ja koettavat etsiä ja sotkea toistenkin
        tekstit.Olen jo päässyt näkemään, ei innoita!

• lannenhunttari
        Ajomies kirjoitti:

väittämäni.

Rehti mies" keskustelun. ///miksi sitten maratoonokeskustelussa missa olit taannoin kanssani
        JATITmelkein kaikki kysymykseni vastaamatta,ja tilalle matit SOOPAA.????nimim.rehti lannenhunttari....

• Remmari

Avaukseni tarkoitus oli keskustella kieliasusta. Olen yhä sitä mieltä, että kieliasu on yhdentekevä, kunhan mielipiteestä saa selvän. Kirjoituksen pointti ei ollut señora lyyli.

• Ajomies

Minusta ei milloinkaan pitäisi lausua käsityksiään asiasta, josta ei mitään tiedä.
        Minä nimittäin todella luen Senora Lyylin kirjoitukset ja tiedän melko tarkkaan ketkä ja kuinka hänelle vastaavat.
        Olin siis jälleen enemmän kuin oikeassa.

Toivon, että tämä viimein herättäisi "senora-fanit" edes TODELLA lukemaan ja mielellään myös vastaamaan hänen viesteihinsä.

Minä en tiedä sinun tuntemuksistasi, uskomuksistasi ja luuloistasi. Perustan vastaukseni siihen, mitä sinä ja muut kirjoitatte palstakeskusteluissa.
        Tiedän ettet ole ainoa, joka kirjoittaa vastoin parempaa tietoa. Ihmettelen vain mainitsemaani havaintoa "älyllisestä epärehellisyydestä."
        - Petätte itseänne ja Senoraa, sillä uskon hänenkin tuntevan kuinka asiat ovat.

• ihmeissään äimänä
        Ajomies kirjoitti:

Minusta ei milloinkaan pitäisi lausua käsityksiään asiasta, josta ei mitään tiedä.
        Minä nimittäin todella luen Senora Lyylin kirjoitukset ja tiedän melko tarkkaan ketkä ja kuinka hänelle vastaavat.

Toivon, että tämä viimein herättäisi "senora-fanit" edes TODELLA lukemaan ja mielellään myös vastaamaan hänen viesteihinsä.

Minä en tiedä sinun tuntemuksistasi, uskomuksistasi ja luuloistasi. Perustan vastaukseni siihen, mitä sinä ja muut kirjoitatte palstakeskusteluissa.
        Tiedän ettet ole ainoa, joka kirjoittaa vastoin parempaa tietoa. Ihmettelen vain mainitsemaani havaintoa "älyllisestä epärehellisyydestä."

Oletko itse vastannut jokaiseen?

• koltis
        Ajomies kirjoitti:

Tommonen syynääminen ja vakoilu ja asioiden perustelu kaivamisen tuloksena.

• Ajomies
        koltis kirjoitti:

Tommonen syynääminen ja vakoilu ja asioiden perustelu kaivamisen tuloksena.

Kun tutustuisit palstojen historiaan niin ymmärtäisit asian. Minua on syytetty milloin mistäkin, keskustelöijain poistumisesta lähtien.
        80 palsta ennen tulooani sinne oli Senoran kolmen avaaman keskustelun osalta seuraava.
        8.11.03 tuli hänelle yksi vastaus
        6.12. "liput salkoon" avaukseen ei tullut ainoatakaan vastausta.
        24.12. tuli hyvän joulun toivotukseen kahdelta nikiltä vastauspuheenvuoro.

Esitän tämän vain kun toisaalla jälleen kerran kerroooottiin "suosiosta", joka näyttää jatkuvan.
        Minusta se on vanhasta ihmisestä tehtyä pilkantekoa.

• Ajomies
        ihmeissään äimänä kirjoitti:

Oletko itse vastannut jokaiseen?

Toivoisin sinun tutustuvan asian alkujuuriin.
        Myös viimeinen viestini saama reaktio kertoo
        paljon näitten palstojen ihmissuhteista.
        Haen sen malliksi, ellei poistettu.

• Tietsikka Timo
        Ajomies kirjoitti:

Kun tutustuisit palstojen historiaan niin ymmärtäisit asian. Minua on syytetty milloin mistäkin, keskustelöijain poistumisesta lähtien.
        80 palsta ennen tulooani sinne oli Senoran kolmen avaaman keskustelun osalta seuraava.

Esitän tämän vain kun toisaalla jälleen kerran kerroooottiin "suosiosta", joka näyttää jatkuvan.

miksi et kirjoittele muilla ikäryhmien palstoilla kun täällä 50 ?

• Ajomies
        Tietsikka Timo kirjoitti:

Tutki itse. Hain juuri viestiäöni Senoooralle - poistettu kuten kaikki muutkin viime aikoina.
        On turhauttavaa kirjoittaa edes tänne.

• Koska olen juuri näitä etusormella kirjoittajia(tosin jo molemmilla) ja ajatus kulkee yleensä huomattavasti edellä ja kun katson kitjoitelmaani,niin sanoakseni "valmiina",niin usein käy että jätän tekeleen korjaamatta ja painan keskeytä palkkia.

Niin jo kerran tein tähän ketjuun tarkoitetulle viestilleni.

On se kyllä jotensakin 'väärin', jos ei ole kirjoittamisen taitoa,niin siitä yleensä seuraa koko asian vesittyminen ja turhautumisen tunne omaan osanottoon palstalla.

Käytännössä aloittelijoille käy niin,että palstalle toivotellaan teretulemast aivan sellaisena,kuin olet'tyyliin'ja varmasti niin aidosti tarkoitetaankin.Mutta omakohtaisestikin sen sai huomata,että tällainen vähemmän taitava ja 'vasta-alkaja' kirjoittajan oli vaikea saada esiin mielipiteitään ja "löytää"paikkansa keskustelijana muiden joukossa.
        Kesti viikkoja löytää sellaiset ketjut,joissa saattoi tuoda esiin myös huonosti jäsennellyt ajatukset ja saada niiden perusteella joko puolesta tai vastaan argumentteja.

Siitä turhautumisesta saattaa juontaa monet katkerat tunteet palstaa(laisia)kohtaan,kun uusina ja aloittavina nettikirjoittajina yrittää saada sen mahdollisuuden,että mielipiteen ja ajatuksen esittäminen tuntuisi myös kirjoittajan kannalta edes oikeutetulta saati käytännössäkin tervetulleelta kirjoitteluna muiden joukossa.

Jos hermoja ja sitkeyttä riittää,niin kyllä sen oman tilansa ja oikeutuksensa näiltä palstoilta löytää,mutta aivan helppoa se ei ainakaan omalla kohdallani ole ollut.

No,kielioppiasioihin tai esitysasuun en sentään taitojeni puutteellisuuden vuoksi ole juuri(onneksi) sekaantunut,mutta niin se kuitenkin on,että ilmaisutaito on yksi ratkaiseva ominaisuus,josta on suuri apu,vallankin palstakommunikoinnin alkutaipaleella.

Itse sisältö onneksi pitkällä aikavälillä on se ratkaisevampi osa joka antaa kirjoittajasta sen kuvan,mikä on 'häntä itseään' oli se sitten kirjoitettu koru- tai 'karulauseita'käyttäen.

Tälläkin palstalla se on sanottu lukemattomia kertoja,"annetaan kaikkien kukkien kukkia",vaan kun sitä pitäisimmekin ohjeena omassa kirjoittelussa,niin asiahan olisikin sen suhteen OK.

jk.Senora lyyli 'on' hyvä kirjoittaja,sen tällainen taidotonkin kyllä huomaa.

Se paljonko kellekin vastaillaan on aivan eri aloituksen arvoinen juttu,joten siitä en sen enempää.

• koltis
        Ajomies kirjoitti:

Inhottavaa tommonen kaivaminen, syynääminen ja tutkiminen ja niiden pohjalta väittely. Kuka voi rakastaa näitä palstoja tosiaan noin paljon.

• emw34 kirjoitti:

Koska olen juuri näitä etusormella kirjoittajia(tosin jo molemmilla) ja ajatus kulkee yleensä huomattavasti edellä ja kun katson kitjoitelmaani,niin sanoakseni "valmiina",niin usein käy että jätän tekeleen korjaamatta ja painan keskeytä palkkia.

On se kyllä jotensakin 'väärin', jos ei ole kirjoittamisen taitoa,niin siitä yleensä seuraa koko asian vesittyminen ja turhautumisen tunne omaan osanottoon palstalla.

Käytännössä aloittelijoille käy niin,että palstalle toivotellaan teretulemast aivan sellaisena,kuin olet'tyyliin'ja varmasti niin aidosti tarkoitetaankin.Mutta omakohtaisestikin sen sai huomata,että tällainen vähemmän taitava ja 'vasta-alkaja' kirjoittajan oli vaikea saada esiin mielipiteitään ja "löytää"paikkansa keskustelijana muiden joukossa.
        Kesti viikkoja löytää sellaiset ketjut,joissa saattoi tuoda esiin myös huonosti jäsennellyt ajatukset ja saada niiden perusteella joko puolesta tai vastaan argumentteja.

Siitä turhautumisesta saattaa juontaa monet katkerat tunteet palstaa(laisia)kohtaan,kun uusina ja aloittavina nettikirjoittajina yrittää saada sen mahdollisuuden,että mielipiteen ja ajatuksen esittäminen tuntuisi myös kirjoittajan kannalta edes oikeutetulta saati käytännössäkin tervetulleelta kirjoitteluna muiden joukossa.

Jos hermoja ja sitkeyttä riittää,niin kyllä sen oman tilansa ja oikeutuksensa näiltä palstoilta löytää,mutta aivan helppoa se ei ainakaan omalla kohdallani ole ollut.

No,kielioppiasioihin tai esitysasuun en sentään taitojeni puutteellisuuden vuoksi ole juuri(onneksi) sekaantunut,mutta niin se kuitenkin on,että ilmaisutaito on yksi ratkaiseva ominaisuus,josta on suuri apu,vallankin palstakommunikoinnin alkutaipaleella.

Itse sisältö onneksi pitkällä aikavälillä on se ratkaisevampi osa joka antaa kirjoittajasta sen kuvan,mikä on 'häntä itseään' oli se sitten kirjoitettu koru- tai 'karulauseita'käyttäen.

Tälläkin palstalla se on sanottu lukemattomia kertoja,"annetaan kaikkien kukkien kukkia",vaan kun sitä pitäisimmekin ohjeena omassa kirjoittelussa,niin asiahan olisikin sen suhteen OK.

Se paljonko kellekin vastaillaan on aivan eri aloituksen arvoinen juttu,joten siitä en sen enempää.

sinun kirjoituksiasi on aina mukava lukea.Kirjoitat niin että tavallinenkin taavi sen ymmärtää...:)

terv.toinen etusormi-kirjoittaja..

jk.tämähän ei nyt liity juttuun,mutta olen jo monesti halunnut tämän sanoa....

• Ajomies
        emw34 kirjoitti:

Koska olen juuri näitä etusormella kirjoittajia(tosin jo molemmilla) ja ajatus kulkee yleensä huomattavasti edellä ja kun katson kitjoitelmaani,niin sanoakseni "valmiina",niin usein käy että jätän tekeleen korjaamatta ja painan keskeytä palkkia.

Itse olen pitänyt kirjooooittelustasi. Olemme joskus eri mieltä asioista, mutta taisin joskus sanoa, että
        - Vaikka olen kanssasi eri mieltä asiasta niin puolustan sinun oikeuttasi ilmaista vapaasti oma mielipiteesi.

Tiedäön oman paheeni pyrkiä olemaan äänessä liiaksi. Tiedän kuitenkin "kokemuksesta" että pieni ylilyönti "provo" saa keskustelun liikkeelle.
        Turhanaikaisesta inttämisestä, jota tämäkin ketju näyttää olevan, en pidä.
        Itse olen lukenut Senoran lähes kaikki viestit eri palstoilla.
        Hän muuten oli runsas pari vuotta sitten (kesällä 2003) "Ellin poksissa", mutta arvatkaapas, mikä oli ikäpalsta. Kuivui pariin ketjuun. Sain kutsun tulla mukaan
        - kieltäydyin kohteliaasti.

• Ajomies
        koltis kirjoitti:

Inhottavaa tommonen kaivaminen, syynääminen ja tutkiminen ja niiden pohjalta väittely. Kuka voi rakastaa näitä palstoja tosiaan noin paljon.

En todellakaan ymmärrä mikä sinun stoorisi on koko jutussa. Itse en suurin surmin puuttuisi asiaan, joka ei minulle kuulu tai josta en mitään ymmärrä.
        "Koltis" voisi malliksi aloittaa ihan oman mieleisensä keskustelun mieleisestään asiasta, john kaikki innolla tulevat mukaan ja tällainen inttäminen jäisi silleen.

- Yksinkertaista, eikö totta ?

• Ajmies
        Tietsikka Timo kirjoitti:

Tutkihan ?
        Miksi palsta, jolla Ajomies aliaksineen liikkuu on AINA kaikkein vilkkaimmin keskusteltu ?
        Kerro tutkiskelusi jälkeen havaintosi.

40, 50, 60, 70 , 80 KAIKKI ! !

• Tietsikka Timo
        Ajmies kirjoitti:

Tutkihan ?
        Miksi palsta, jolla Ajomies aliaksineen liikkuu on AINA kaikkein vilkkaimmin keskusteltu ?
        Kerro tutkiskelusi jälkeen havaintosi.

40, 50, 60, 70 , 80 KAIKKI ! !

sillä Ajomies vastailee itse itselleen.
        Joskus on ollut kokonaisia ketjuja missä ukko käy dialogia itsensä kanssa;)))))

• Juniperus

1. Kieliasua ja sisältöä ei voi erottaa toisistaan, koska kieliasu = sisältö. Kaikki, mikä tekstissä on tai mikä siitä puuttuu, vaikuttaa sisältöön.

2. Laatu ei riipu määrästä, eivätkä lukijamäärät kerro mitään siitä, kuinka hyvää teksti on. Vielä vähemmän vastausten määrät. Jos asia on hyvin esitetty, se ei välttämättä kaipaa kommentteja, kun taas sekavasti esitetty ja ajateltu kirjoitus voi saada lukijan tarttumaan kynään. Minä vastaan useimmin silloin, kun olen kirjoituksen jostakin kohdasta eri mieltä.

Nämä kommenttini kohdistuvat koko keskusteluun, eivät yksin sinun tekstiisi. Sitä on helppo lukea.

• asiallista
        Ajomies kirjoitti:

Mitä helskuttia sinulle kuuluu ~mitään lyylin lukijat ja vastaajat,anna toisten olla rauhassa,et itsekkään ole hänelle liiemmälti vastaillut,pilkkasit vain hänt ennustamisesta.
        Jätä toiset rauhaan ja kirjoita vain asiallisia viestejä,-pliis.

• ulkosuomalainen

muistan kun kavaisit 70 ja halusit passittaa minut autiolle saarelle,ihmettelit myos huonoa suomenkielen taitoani,olet ainoa joka on ollut noin epakohtelias minulle.

• Remmari

En ole tietääkseni koskaan kehottanut ketään menemään autiolle saarelle, enkä arvostellut kielitaitoa. Minä kyllä muistan, että jossakin sinua moitittiin ääkkösten puutteesta, mutta se oli kyllä joku toinen. Ainoa, jonka ääkkösten puuttumiseen olen tehnyt kysymyksen oli "lannanhuttari", ja silloin kysyin missä maassa hän asuu.

Yritin miettiä, mitähän se voisi olla, ja katsoin haulla Remmari-nimimerkillä kirjoitettuja juttuja. Osoittautui, että sieltä löytyi kolme Remmaria. (Itse asiassa kaksi. Se kolmas oli "sama Remmariko?")

Lopulta löysin ketjun, jonka oli aloittanut nimimerkki Rillumarei, ja johon sinä olit osallistunut. Siinä puhuttiin jotakin autiosta saaresta.

Jos olen ollut epäkohtelias tai loukkaava, niin pyydän anteeksi. En vain nyt tuosta tunnista itseäni.

Jollakin tavalla tämä nyt jää vähän vaivaamaan. Jos löydät kirjoituksen, niin pane se tänne palstalle ja vihje siitä, jotta minäkin voisin tunnistaa sen.

• ulkosuomalainen
        Remmari kirjoitti:

En ole tietääkseni koskaan kehottanut ketään menemään autiolle saarelle, enkä arvostellut kielitaitoa. Minä kyllä muistan, että jossakin sinua moitittiin ääkkösten puutteesta, mutta se oli kyllä joku toinen. Ainoa, jonka ääkkösten puuttumiseen olen tehnyt kysymyksen oli "lannanhuttari", ja silloin kysyin missä maassa hän asuu.

Yritin miettiä, mitähän se voisi olla, ja katsoin haulla Remmari-nimimerkillä kirjoitettuja juttuja. Osoittautui, että sieltä löytyi kolme Remmaria. (Itse asiassa kaksi. Se kolmas oli "sama Remmariko?")

Lopulta löysin ketjun, jonka oli aloittanut nimimerkki Rillumarei, ja johon sinä olit osallistunut. Siinä puhuttiin jotakin autiosta saaresta.

Jos olen ollut epäkohtelias tai loukkaava, niin pyydän anteeksi. En vain nyt tuosta tunnista itseäni.

Jollakin tavalla tämä nyt jää vähän vaivaamaan. Jos löydät kirjoituksen, niin pane se tänne palstalle ja vihje siitä, jotta minäkin voisin tunnistaa sen.

tahtoisin luoksesi tulla ja syyta on mulla,henkilon nikki todellakin oli RILLUMAREI,kavin just ctsekkaamassa,ei pitaisi hutkia ennekuin olen tutkinut,siis viela kerran anteeksi,mutta ans kattoo kun saan tuon Rillumarein kynsiini.

• Remmari
        ulkosuomalainen kirjoitti:

tahtoisin luoksesi tulla ja syyta on mulla,henkilon nikki todellakin oli RILLUMAREI,kavin just ctsekkaamassa,ei pitaisi hutkia ennekuin olen tutkinut,siis viela kerran anteeksi,mutta ans kattoo kun saan tuon Rillumarein kynsiini.

:) :)

• Remmari
        Remmari kirjoitti:

:) :)

En minä ole mikään puhdas pulmunen. Sen takia rupesinkin tutkimaan asiaa ihan vakavasti. Olenhan minä häijyjä viestejä lähettänyt. Jokin on jopa poistettu.

• koltis
        Remmari kirjoitti:

En minä ole mikään puhdas pulmunen. Sen takia rupesinkin tutkimaan asiaa ihan vakavasti. Olenhan minä häijyjä viestejä lähettänyt. Jokin on jopa poistettu.

Melkein häijystä on melkein pulmusen vääntänyt.

• ulkosuomalainen
        Remmari kirjoitti:

taalla,ei kiltit kivoja ole.

• kalle-p

niinkuin kirjoitan. Välillä puuttuu iso kirjan ja välillä koko kirjain, välillä on vääräkin.
      Ei kai täällä vaadita samaa kuin Suomen kielen kielikokeissa. Jokainen kirjoittakoon tavallaan ja ei kai se murrekkaan haitta, jokainen ihminen on jutun arvoinen.
      KUNHAN SIINÄ EI ARVOSTELTAIS TOISIA.
      Ei niin pientä ojaa, ettei siihen oma lehmä menis.

• Blondi

siis så där sen mennä pitää. Lukijalla on vastuunsa tekstin ymmärtämisessä, eikä se aina ole helppoakaan, jos eka kieli ei ollut suomi. Tack så mycket, en ole possessiivisuffiksien perään vahtaaja, enkä niiden muiden sijamuotojenkaan. Pilkut pistän sinne missä sattuu olemaan tilaa.

• Nanni

mieltä, "kirjallisuuspiirit" ovat erikseen.
      Mitä varikkäämpää tekstiä, sen mielenkiintoisempaa luettavaa.

• Kirjakielellä kirjoitettua tekstiä on paljon helpompi lukea kuin murteella kirjoitettu. Silloin ei pienet kirjoitusvirheetkään haittaa.
      Muutamat murresanat ei haittaa, käytän niitä joskus itsekin. Mutta kokonaan murteella viännetty teksti jää helposti lukematta. Ei millään pahalla mutta se vaan on niin vaikeaselkoista.
      Puheessa se ei tunnu, olen itsekin Itä-Suomesta kotoisin.

Itselle tulee kaikenlaisia virheitä. On kirjotinvirheitä, muotovirheitä, sanajärjestys on mitä on, yhdyssanatkin on välillä miten sattuu, pilkut puuttuu tai niitä on liikaa.
      Tekstikin on kirjakielen ja puhekielen sekoitusta. Ja kaiken lisäksi vielä niitä hosuhäröjä.

• Mariet. Varsinkin innostuessaan tulee asiavirheitä, kirjoitusvirheitä, mutta
        hälläkös väliä.

Antaa palaa sanoi itse G.W.B:n. Sanoja nettiavaruuteen. Kyllä ne nysfiilaajat oikovat.

• --------------

Se on kylläkin "kirjoitusvirheitä" eikä kirjotinvirheitä. Huomaa kyllä että olet itä-suomesta. Itä-suomalaiset puhuvat juuri noin.

• --------------
        capt.cöpenick kirjoitti:

Mariet. Varsinkin innostuessaan tulee asiavirheitä, kirjoitusvirheitä, mutta
        hälläkös väliä.

Antaa palaa sanoi itse G.W.B:n. Sanoja nettiavaruuteen. Kyllä ne nysfiilaajat oikovat.

Satuin juuri oikaisemaan ;)

• -------------- kirjoitti:

Se on kylläkin "kirjoitusvirheitä" eikä kirjotinvirheitä. Huomaa kyllä että olet itä-suomesta. Itä-suomalaiset puhuvat juuri noin.

Kiitos oikaisusta. En kyllä tiennyt että Itä-Suomessa sanottaisiin noin. Luulin että se on ihan mun oma keksimä sana, käytän sitä nimittäin aina. Helpompi sana kuin krijoitusvrihe.

Ja kohta tulee tietysti monta lähetinvirhettä ketjuun kun viesti ei meinaa millään lähteä vaikka kuinka monta kertaa sitä pukkaa menemään.

• capt.cöpenick kirjoitti:

Mariet. Varsinkin innostuessaan tulee asiavirheitä, kirjoitusvirheitä, mutta
        hälläkös väliä.

Innostuessaan ja kiireessä noita asiavirheitä ja kirjoitusvirheitä helposti tuleekin. Ajatus kulkee nopeemmin kuin sormet näppäimellä.

Minua ei toisten virheet häiritse, omat kyllä vähän. Mutta oikolukijat ne sitten korjatkoon :)

• Pirre*
        Mariet kirjoitti:

Kiitos oikaisusta. En kyllä tiennyt että Itä-Suomessa sanottaisiin noin. Luulin että se on ihan mun oma keksimä sana, käytän sitä nimittäin aina. Helpompi sana kuin krijoitusvrihe.

Ja kohta tulee tietysti monta lähetinvirhettä ketjuun kun viesti ei meinaa millään lähteä vaikka kuinka monta kertaa sitä pukkaa menemään.

sanota kirjotinvirheitä, jos tarkoitetaan kirjoitusvirheitä, täällä voidaan sanoa kirjutusvirheitä..aika oleellinen ero vai mitä..:))

• Pirre* kirjoitti:

sanota kirjotinvirheitä, jos tarkoitetaan kirjoitusvirheitä, täällä voidaan sanoa kirjutusvirheitä..aika oleellinen ero vai mitä..:))

Vai kirjutusvirheitä, heh, enpäs muista kuulleeni tuotakaan sanaa. Mietin päätäni puhki tulisko mitään mieleen mitä itse olisin kuullut. Ei kyllä tule usein enää sielläpäin käytyä.
        Sanotaanko siellä koskaan kirijotusvirhe?

• Remmari

Itselleen aidolla tavalla pitää kirjoittaa.

Minua jäi vähän vaivaamaan se, kun olin aloittanut n. kuukausi sitten sellaisen ketjun, jossa sanoin kirjoittajan itsensä olevan vastuullinen siihen, että kirjoitusta ei ymmärretä.

En silloin tarkoittanut kieliasua, en murteita enkä slangia, vaan sitä, miten saa viestinsä perille. Silloin oli pointtina se, ettei saa tehdä omalle asialleen hallaa.

Olen yhä sitä mieltä, että hyvä viesti on "aitoa ilmaisua" ja että sen sanoma on ymmärrettävä. - Se aloitukseni silloin oli reaktio erään kirjoittajan ylipitkiin, vaikeaselkoisiin ja ennakkoluuloja herättäviin viesteihin. Ne kun poistettiin sitä mukaa kuin ne tulivat.

Ensi alkuun lähetin kirjoituiksiin epäystävällisiä vastauksia. Onneksi ne hävisivät samalla, kun koko ketju poistettiin. Sitten yritin lukea viestejä ajatuksella, ja totesin, että kyllä niissä sisältö oli, mutta asia oli esitetty sellaisella fraseologialla ja sellasella paatoksella, että ne ärsyttivät lukijoita.

• Pirre*
        Mariet kirjoitti:

Vai kirjutusvirheitä, heh, enpäs muista kuulleeni tuotakaan sanaa. Mietin päätäni puhki tulisko mitään mieleen mitä itse olisin kuullut. Ei kyllä tule usein enää sielläpäin käytyä.

sanoa kirjotusvirhe..en ole koskaan kuullut sanottavan "kirijotusvirhe" ehkä vain silloin kun puhutaan jotenkin falskisti tai leikillään..

Täälläkin on paikalliset murteensa itäisen murteen joukossa...on savoon vilahtavaa, Pielisen - Karjalaan, Vaara - Karjalaan, Etelä - Karjalaan jne.

Tervetuloa kielimatkalle..:))

• Setä
        Mariet kirjoitti:

Innostuessaan ja kiireessä noita asiavirheitä ja kirjoitusvirheitä helposti tuleekin. Ajatus kulkee nopeemmin kuin sormet näppäimellä.

Minua ei toisten virheet häiritse, omat kyllä vähän. Mutta oikolukijat ne sitten korjatkoon :)

Ajattelen usein nopeammin kuin kirjoitan ja vaikka täällä muuten tökkii niin juuri ne viestit tietenkin aina lähtevät laakista joissa on kirjoitusvirheitä

• Risuparta
        Pirre* kirjoitti:

sanoa kirjotusvirhe..en ole koskaan kuullut sanottavan "kirijotusvirhe" ehkä vain silloin kun puhutaan jotenkin falskisti tai leikillään..

Täälläkin on paikalliset murteensa itäisen murteen joukossa...on savoon vilahtavaa, Pielisen - Karjalaan, Vaara - Karjalaan, Etelä - Karjalaan jne.

Tervetuloa kielimatkalle..:))

virhe viittaa pohojanmaan murteheseen.

• kirijotetaan ja kirijotettaan
        Mariet kirjoitti:

Etelä-Pohjanmaalla luultavasti lisätään ainakin yksi vokaali.

Alkaa alkuperäismurteeni unohtua kun olen muuttanut alueelta n. 30 vuotta sitten ja nykyisessä asuinpaikassani ei ole omaa murretta vaan eri murteitten sekoituksia, joita en ole oppinut käyttämään. Siksi kirjoitan lähes kirjakieltä kun en murretta enää osaa.

Joskus kokeilen ja tulee murretta ja kirjakieltä sekaisin. Yleiskieltäkin on hidasta kirjoittaa, koska työssäni on pakko kirjoittaa paljon ja tietenkin kirjakielellä.

• kirijotetaan ja kirijotettaan kirjoitti:

Etelä-Pohjanmaalla luultavasti lisätään ainakin yksi vokaali.

Alkaa alkuperäismurteeni unohtua kun olen muuttanut alueelta n. 30 vuotta sitten ja nykyisessä asuinpaikassani ei ole omaa murretta vaan eri murteitten sekoituksia, joita en ole oppinut käyttämään. Siksi kirjoitan lähes kirjakieltä kun en murretta enää osaa.

Joskus kokeilen ja tulee murretta ja kirjakieltä sekaisin. Yleiskieltäkin on hidasta kirjoittaa, koska työssäni on pakko kirjoittaa paljon ja tietenkin kirjakielellä.

Tulipa ykskaks mieleen Juha Mieto. Muistelen että hän puheessaan lisää yhden vokaalin. Hänhän on Pohojanmaalta, eiks vaan.

• Remmari kirjoitti:

Itselleen aidolla tavalla pitää kirjoittaa.

Minua jäi vähän vaivaamaan se, kun olin aloittanut n. kuukausi sitten sellaisen ketjun, jossa sanoin kirjoittajan itsensä olevan vastuullinen siihen, että kirjoitusta ei ymmärretä.

En silloin tarkoittanut kieliasua, en murteita enkä slangia, vaan sitä, miten saa viestinsä perille. Silloin oli pointtina se, ettei saa tehdä omalle asialleen hallaa.

Olen yhä sitä mieltä, että hyvä viesti on "aitoa ilmaisua" ja että sen sanoma on ymmärrettävä. - Se aloitukseni silloin oli reaktio erään kirjoittajan ylipitkiin, vaikeaselkoisiin ja ennakkoluuloja herättäviin viesteihin. Ne kun poistettiin sitä mukaa kuin ne tulivat.

Ensi alkuun lähetin kirjoituiksiin epäystävällisiä vastauksia. Onneksi ne hävisivät samalla, kun koko ketju poistettiin. Sitten yritin lukea viestejä ajatuksella, ja totesin, että kyllä niissä sisältö oli, mutta asia oli esitetty sellaisella fraseologialla ja sellasella paatoksella, että ne ärsyttivät lukijoita.

Sehän se täällä mukavaa on ja tuo vaihtelua kun jokaisella on vähän omanlaisensa tyyli ja 'käsiala' kirjoittaa.
        Vaikeaa vain on tuoda asiansa esille muutamilla lauseilla. Ei ole helppoa ei.

• Pirre*
        Risuparta kirjoitti:

virhe viittaa pohojanmaan murteheseen.

ajattelin myös pohojanmaata...

Joko mie sanoin, että meilläpäin siitä voisi olla myös muoto "kirjutusvirhe", muistelen isän käyttäneen tuota muotoa.

• Taaplaaja.

Tiedätkös mistä on tullut sanonta?

Kukin taaplaa tyylillään:

• Remmari

Se tulee lautatapulin rakentamisesta.

• tietää
        Remmari kirjoitti:

Se tulee lautatapulin rakentamisesta.

Kyllä sinä tiesit sen,olen joskus ennenkin kysynyt,kauan sitten vaam ei ole tiedetty.
        Tai ei ole sellainen lukenut joka olisi tienyt.
        Mutta eihän niitä tapuleita enää niin tehdäkkään.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3222
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      25
      2983
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2872
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2568
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2321
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      2202
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe