ONKO EETTISESTI OIKEIN?

KYSYNPÄ VAAN

Häveliäisyyssyistä en mainitse asianosaisia nimellään.

Minä olin erään evankelis-luterilaisen kirkon vahtimestarina ja näin yhtä ja toista. Kerran olin sanonut kirkkoherralle, että voisin laittaa ilmoitukset ilmoitustaululle. Kirkkoherra sanoi, että seurakuntasihteeri voisi laittaa ne taululle. Lähdin sitten tekemään kierrostani ja sanoin kirkkoherralleni lähteväni kotiin sitten.

En kuitenkaan lähtenyt, vaan kierroksen kierrettyäni palasin katsomaan kuinka ilmoitukset ovat ilmoitustaululla. Olin pahasti yllättynyt, kun naimisissa oleva kirkkoherra olikin parhaillaan täydessä touhussa (lue: NAI) naimisissa olevan seurakuntasihteerin kanssa.

En jäänyt kirkkoherralta kysymään, miksi ilmoitukset piti laittaa seurakuntasihteerin kanssa yhdessä ja tuollaisella menolla. En halunnut häiritä kirkkoherraa enkä seurakuntasihteeriä kesken "työnsä". Jäin vain ihmettelemään asiaa.

Tarvittiinko kirkkoherraa auttamaan seurakuntasihteeriä ilmoitusten laittamisessa?

Ja laittotapa askarruttaa myös? Olisihan ilmoitukset voinut laittaa ilman sukupuoliyhteyttä?

Miten kirkkolaissa määritellään tämänkaltainen kirkollinen ilmoitusten laittamistapa?

Miten olisi eettisesti oikein laittaa ilmoitukset ilmoitustaululle eikä kirkollisesti?

14

1090

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • #random

mitä väliä sillä on, onko se oikein vai ei?

• Tässä ei tarvi kahta kyssäriä!

• TaikaröNsy

.....turha kai tuota on yleisesti kysyä..
        maailmaan mahtuu..eikä kaikki ole miltä
        näyttää..jos koet pahana näkemäsi..rukoile
        Suuremman kanssa sen sijaan,että
        tulet kantelemaan tänne...

• totuus on tuolla jossain
        TaikaröNsy kirjoitti:

.....turha kai tuota on yleisesti kysyä..
        maailmaan mahtuu..eikä kaikki ole miltä
        näyttää..jos koet pahana näkemäsi..rukoile
        Suuremman kanssa sen sijaan,että
        tulet kantelemaan tänne...

kantelemaan...kyllä kansa saa tietää ja sen pitää!!!

• Jorppe

Lainattu www.evl.fi:

"Pappi edustaa yhtäältä hengellistä, henkistä ja moraalista valtaa, toisaalta
      läheisyyttä."

Samoilta sivuilta lainattu seuraava:

- Pappisvihkimys -
      "Pappi edustaa Kristusta ja on kuin Kristoforos, Kristuksen kantaja."

Ja sitten nämä uskovaiset ovat niin, niin pyhimyksiä että. Koitetaan selittää asioita vaikka miten päin. Eivät ole oikeasti uskovia, jotka näin tekevät jne. Miten helv.. ne sinne papiksi pääsee, jos kerran edustavat kristusta. Saatanoko ne sinne ujuttaa.

Kyllä ovat tekopyhää ja roskasakkia.

• teologian tri

Olenko nyt oikeassa, jos tulkitsen KYSYMPÄ VAAN kuvaaman tilanteen näin:

Kirkkoherra ja seurakuntasihteeri suorittivat pyhää sakramenttia. Kirkkoherra edusti Kristusta ja oli kuin Kristofos jakaen läheisyyttä ja rakkautta seurakuntasihteerille. Sihteeri puolestaan edusti rituaalissa Kristuksen Morsianta ja otti iloiten vastaan Kristuksen lihan ja Pyhän Hengen vuodatuksen.

• ja mitä sitten

ovat kaapunsa alla, samoin kuin poliisit, lääkärit jne virkapukunsa alla. vai luulitko että he ovat jollain tavalla yli-ihmisiä?

• uskovaine

kirkko ja Kristus ovat kaksi ihan eri asiaa.

• se Säkylä

Joo ja muistanpa omankin kirkkiksen, kun kumarruin näyttää putkivuotoa seurakunnan kämpässä , niin näin putkesta kuinka hän näytti toiselle miehelle että puristelis mun peffaa silleen ettei nykiny...ällöttävää...Tietysti miehiähän nuokin ovat, mutta jotain rajaa...ja häveliäisyyttä jo ajattelis oleen ja se Säkylänkin juttu voi kummaa, mihin maailma menossa!!!

• ?????

Nyt varmaan tiedät, että kirkkoherra pystyy naimaan muidenkin kuin vaimonsa kanssa.

Hotellin vahtimestarina voisit seurailla muidenkin eri ammattikuntiin kuuluvien naimisia.

Kun naiminen kuuluu arkipäivän elämään samoin kuin leivän ja perunan syöminen, joiden syömisestä kuten ei muistakaan gastronomisista nautinnoistaan kukaan ei kerro tällä palstalla niin miksi sinä tulet kertomaan tänne jonkun naimisesta ? Parempi kohde olisi ollut kirkkovaltuusto.

Vai etkö itse nai, kun se on sinusta niin hämmästyttävää?

• TaikaröNsy

...pitääkö kytätä....

• Arvid
        TaikaröNsy kirjoitti:

...pitääkö kytätä....

Mies saatta hyvinkin olla seksuaalisesti haluttavampi pappina. Myös talonmiehistä liikkuu legendoja varrenheiluttajina. Poliisikin saa joskus pillua... taksikuski..

• totuus ei pala tulessa

Rollimisena en minä todellakaan pitäisi noita kertomisia vaan kansan on saatava tietää minkälaisia nykyajan papit ovat ja tieto siitä mistä johtuu, kun avioliitot ei kestä!!Pitävätkö nuo paheelliset papit sormia ristissä kun siunaavat ihmisiä avioliittoihinsa!???

• ohhoh

Turun lähellä siis kirkkoherrakin lankesi syntiin siis petti vaimoaan !!!Sellanen sanonta on vanhalkansal , että niin makaa kuin petaa ei pitänyy paikkaansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      74
      8367
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2825
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      2028
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      2001
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      20
      1949
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1861
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      30
      1720
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      43
      1495
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1487
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1246
    Aihe