Järjen ääntä

Nasu

Lainattu toiselta foorumilta:

Hyvä kansanedustaja!

Seksin oston kriminalisoiva laki on tulossa jälleen prosessoitavaksi. Kyseessä on käsittämättömin ja vastuuttomin hanke koko Suomen lainsäädännön historiassa.

Olen yrittänyt koota tähän lyhennelmän vain muutamista asioista jotka asiaan vaikuttavat. Minulla olisi tähän todella paljonkin sanottavaa, mutta tiedän, että olette kiireinen, ja mikäli aidosti haluatte asiaan paneutua löydätte kyllä faktat. (SALLI.org, STAKES, SexPo, Ruotsin poliisin nettisivut…).

1.Prostituoidut ja heidän asemansa

Lain valmistelijoiden ja puoltajien väittämiä:
- Prostituoidut ovat uhreja, syrjäytyneitä ja hyväksikäytettyjä
- Prostituoidut ovat yhteydessä rikollisuuteen
- Prostituoidut ovat venäläisiä
Todellisuus:
- Suomessa toimii pääasiassa suomalaisia tai Suomen kansalaisuuden omaavia prostituoituja. Päätyökseen seksityötä tekee n. 2000-3000 naista. Tilapäisesti töitä on tehnyt ja tekee ainakin 10-20 000 naista.
- Prostituoidut ovat poikkeuksetta itse päätyneet ammattiinsa. Tyypillinen suomalainen prostituoitu on 22-26-vuotias korkeakouluopiskelija, joka hankkii työllään rahaa opiskelujen ajan. Hän on älykäs, koulutettu ja täysin itsenäinen.
- Suomalaisilla prostituoiduilla ei ole mitään yhteyttä rikollisuuteen. Voisi jopa väittää, että prostituoidut ovat keskimääräistä lainkuuliaisempia.
- Ulkomaalaislain vuoksi ulkomaiset EU :n ulkopuolelta tulevat (pääasiassa venäläiset) prostituoidut on lain myötä käytännössä pakotettu käyttämään parittajien palveluita. He eivät itse näin haluaisi menetellä. Näin lain laatijat ovat itse tukeneet rikollisuutta…

2.Seksin ostajat

Lain valmistelijoiden ja puoltajien väittämiä:
- Seksin ostaja käyttää hyväkseen prostituoituja ja luo rikollisuutta
- Seksin ostajilla on yhteyksiä rikollisuuteen
- Seksin ostajat ovat kieroutuneita ja sairaita tai onnettomia syrjäytyneitä
- Kriminalisoimalla ostajien toiminta isketään asian ytimeen
Todellisuus:
- Seksiä ostaa säännöllisesti 300 000 miestä. Jos mukaan lasketaan kaikki kokeilijat ja harvoin palveluita käyttävät luvuksi saadaan ainakin 500 000.
- Seksiä ostetaan vuosittain ainakin noin 500 000 000€ : lla. Luku on todennäköisesti paljon suurempi.
- Seksin ostajat tulevat tutkitusti kaikista sosiaali- ja yhteiskuntaluokista. He ovat aivan tavallisia suomalaisia miehiä. On totta, että korkeammissa tuloluokissa on enemmän ostajia kuin alemmissa tulolukissa.
- Tutkimusten mukaan korkeintaan n. 10% seksin ostajista lopettaa seksin oston lain myötä. Ostajien kriminalisointi luo yhdessä yössä 500 000 uutta rikollista.

3.Tärkeitä yksityiskohtia

Miksi ihmeessä pitäisi puuttua kahden täysi-ikäisen ja täysipäisen suomalaisen seksielämään. Jos mitään pakottamista, uhkailua tai hyväksikäyttöä ei tapahdu, on mahdotonta ajatella, että lahjan antamisessa seksin yhteydessä olisi sinänsä mitään laitonta. Joku voi ajatella, että se ei ole sopivaa tai, että se on moraalitonta, mutta se on aivan toinen asia.

Väite rikollisuudesta prostituution yhteydessä on todistetusti täysin perusteita vailla. Varmasti rikollisuutta esiintyy esimerkiksi ulkomaisten prostituoitujen käyttämien parittajien toiminnassa. He ovat usein ammattirikollisia ja heidän rikolliseen toimintaansa on puututtava ankarasti! Miten ihmeessä heidät voidaan linkittää ostajiin? Välissä on vielä ilotyttökin.

Olennaista tässä asiassa on se, että on mieletöntä kriminalisoida asioita välillisesti. Samalla logiikalla esimerkiksi moottoripyöräilijät olisi kriminalisoitava. Suomessahan jotkut rikollisjärjestöt kutsuvat itseään ’moottoripyöräjengeiksi’. Samoin City Marketin asiakas olisi luettava rikolliseksi, jos hän asioi kaupassa, jonka hyllyllä on ollut myynnissä vaikkapa alv-petoksen kautta Suomeen tulleita tuotteita….
Liike-elämässä on kuulemma paljonkin talousrikollisuudeksi mainittua toimintaa. Ei kai koko liike-elämää silti kriminalisoida?

Eivät täyspäiset kansalaiset hyväksy täysin järkeä vailla olevaa lainsäädäntöä. Eikö lain kumoamiseksi riitä perustelu, että laki itse asiassa luo lisää sitä rikollisuutta, jota sen piti vähentää? Tai, että se ajaa ahdinkoon tuhansia prostituoituja, joita sen piti suojella? Tai, että se tekee rikollisia 500 000 suomalaisesta, jotka ovat suomalaisen yhteiskunnan selkärankaa?

Valitettavasti uskon, että laki toteutuessaan syventäisi miesten ja naisten välisen kuilun ylittämättömäksi. Tiedän jo lähipiiristäni, että miehet ovat jo muutamia vuosia puristelleet nyrkkiä selän takana, kun ovat seurailleet äärifeministien jatkuvaa hyökkäystä. Jos laki toteutuu, se nimenomaan luo feministien maalailemaa oikeaa naisvihaa. Eivät miehet tule hyväksymään tällaista täysin mielikuvituksellista miesvihaa uhkuvaa yksipuolista lainsäädäntöä.

Seksiä ostetaan tulevaisuudessa ihan niin kuin ennenkin. Sillä ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa. Lain takana olevaa maailmankuvaa tullaan kyllä vihaamaan leppymättömästi ja yhä raivokkaammin…Jotenkin tuntuu siltä, että juuri tätä lain takana olevat piirit haluavatkin. Terroristien taktiikkaahan tämä on; Kun ei muuten saada rauhallisia ja rehellisiä miehiä hermostumaan, niin tehdään jotain niin provokatiivista, että saadaan pyhä sota syttymään. Sääli, sillä kun suomalaisen miehen suututtaa tosissaan, se ei ehkä enää lepykään…

Ainoa, joka käytännössä hyötyy tällaisen lain voimaantulosta on ammattirikollinen. Sitäkö lain laatijat ovat halunneetkin?

Olen syvästi pettynyt ja järkyttynyt tilanteesta. Peräänkuulutan jo lähes epätoivoisesti vapaata, suvaitsevaa ja moniarvoista yhteiskuntaa. En halua lapseni elävän yhden totuuden maailmassa, jossa ihmisten yksityiselämään puututaan moraalisesti kiistanalaisin perustein.

On surullista lukea samanaikaisesti vaikkapa Tanskasta, jossa hallitus on ostanut seksipalveluja vammaisille. Kuulostaa yhteiskunnalta, jossa minä haluaisin asua.

Toivon vastaustanne ja kommentteja asiasta.

7

395

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies vain

minä olen esimerkki siitä että kun suomimies on saatu kunnolla suuttumaan, se ei enää lepykään! Ei ole edes mitään aihetta leppyä, päinvastoin femakkojen hyökkäykset ovat käyneet koko ajan yhä törkeämmiksi ja yhä enemmän vääryyttä aiheuttaviksi!
      Vihaan naisia koko loppuelämäni, se on varma!

• Mä vaan

kaikkia vihaa hyvä mies. Kyllä täysijärkisiäkin löytyy vaikka kuinka paljon.

• tiukka naisasianainen.

"He ovat varsinainen aikapommi tässä yhteiskunnassa. HIVistä ja AIDSista, puhumattakaan muista seksitaudeista tulee lähitulevaisuudessa koko väestön ongelma, niin naisten kuin vielä syntymättömien lastenkin, mukaan lukien ne kunnon miehet, jotka eivät seksiä osta."

hiv-potilaan hoito ei ole halpaa ja useimmat potilaat voivat vain pieneltä osin osallistua kustannuksiin. 10 vuoden päästä prostituution liikevaihto on pientä hiv-potilaiden sairaskuluihin verrattuna.

"Onko nainen muka joku esine jota saa panna miten tahansa ja sitten heittää menemään? Eikä hurskaat kristityt tee mitään alistettujen naisten hyväksi! ",kiihtyi eräässä keskustelussa tiukka naisasianainen.

• Margareta Winberg

Väkivalta-teemasta alustanut Ruotsin tasa-arvo-ministeri Margareta Winberg korosti yhteiskunnassa vallitsevan sukupuoli-valtarakenteen hierarkkisoivaa vaikutusta ja miten valtarakenteesta johtuen miehet kautta maailman pahoinpitelevät, raiskaavat ja murhaavat naisia. Prostituutio ja naiskauppa on yksi miesten ylivallan inhottavimmista muodoista. Ruotsi sääti vuonna 1999 lain, jolla prostituution asiakkuus kriminalisoitiin. Jo nyt on nähtävissä lain seuraukset katuprostituution ja naiskaupan vähenemisenä.

Margareta Winberg, ruotsin entinen tasa-arvoministeri Feminismin myötä ymmärretään, että yhteiskuntarakenteessa on olemassa sukupuoleen perustuva valtajärjestelmä.
      Selkeytimme ainakin tämän valtarakenteen, sen, että miehet ovat naisten yläpuolella. Se kulkee kaikkien luokkien läpi: työväenluokan miehet ovat työväenluokan naisten yläpuolella ja yläluokan miehet yläluokan naisten. Luokkataistelu ei yksin ratkaise yhteiskunnan rakennetta, vaan myös sukupuolitaistelu”, hän jatkaa.

• Realistinen

Seksin ostokielto olisi siis vain ensi askel miesten koettelemusten tiellä - samalla tavoin kuin tupakointia nyt rajoitetaan asteittain eri paikoissa, mutta kaikkihan me tiedämme, että tähtäimessä on tupakoinnin kieltäminen kokonaan.

• Sanelma

että Tanskassa ostetaan seksipalveluja tasa-arvoisesti sekä mies- että naispuolisille vammaisille?

• "Suomalaisilla prostituoiduilla ei ole mitään yhteyttä rikollisuuteen. Voisi jopa väittää, että prostituoidut ovat keskimääräistä lainkuuliaisempia"

Jahas, ja millä tavalla keskimääräistä lainkuuliaisempia? Olisiko oikein esimerkkiä. Minun puolestani voidaan jättää vaikka veronkiertokin pois laskuista.

"Tutkimusten mukaan korkeintaan n. 10% seksin ostajista lopettaa seksin oston lain myötä."

Tutkimusten, vai jonkun yksittäisen henkilön arvion mukaan? Ikävä kysyä, mutta tämä on tapani, että mitkä tutkimukset tarkalleen?

"lahjan antamisessa seksin yhteydessä olisi sinänsä mitään laitonta. Joku voi ajatella, että se ei ole sopivaa tai, että se on moraalitonta, mutta se on aivan toinen asia."

Itse asiassa se ei ole ollenkaan toinen asia. Yhteiskunnissa yleensä toimitaan myös arvojen pohjalta.

"Eivät miehet tule hyväksymään tällaista täysin mielikuvituksellista miesvihaa uhkuvaa yksipuolista lainsäädäntöä."

Miten ihmeessä ostokiellon voi tulkita miesvihaksi? Se vaatii varmasti tavattoman kapean käsityksen mieheydestä ja jonkin verran silkkaa tyhmyyttä.

"En halua lapseni elävän yhden totuuden maailmassa, jossa ihmisten yksityiselämään puututaan moraalisesti kiistanalaisin perustein."

Millä tavalla ostokielto muuttaa maailman yhden totuuden maailmaksi? Millä tavalla ostokielto puuttuisi kenenkään YKSITYISelämään? Ammatinharjoittaminen ei ole yksityistä. Ja mikä sinä olet arvioimaan jotkut perusteet moraalisesti kiistanalaisiksi, kun toisaalla juuri sanoit, että moraaliseikat ovat "aivan toinen asia"? Ja lopuksi: millä tavalla lapsen on parempi elää maailmassa, jossa seksistä on hyväksyttyä tehdä kauppatavara, kuin maailmassa, jossa sitä ei pidetä kauppatavarana?

"Toivon vastaustanne ja kommentteja asiasta."

Minäkin odotan vastauksiasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1689
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      16
      1063
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1007
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      942
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      91
      784
    6. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      754
    7. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      146
      749
    8. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      674
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      671
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      661
    Aihe