Millainen retkipatja kannattaa hankkia? Mihin pitää kiinnittää huomiota? Kai patjan pitää olla ainakin mahdollisimman kevyt, mitä muuta?
Olen innostunut hiljakkoin vaelluksista ja hankin pikkuhiljaa varusteita. Haluaisin kerralla kunnollisia varusteita ja olisi kiva jos voisi välttyä virhehankiinoilta.
Retkipatjan hankinta, vinkkejä kaivataan
10
18333
Vastaukset
- jukkis
pääsee aivan tavallisella halvalla solumuovialustalla, monelle se riittää ainoaksi jatkossakin, eikä ole virhehankinta koska sellaiselle on aina käyttöä. Monet pitää vara- ja lisäalustana sellaista itsetäyttyvän ilmapatjan lisäksi. Kaikkein ohuimpia, muutaman millin paksuisia, lähinnä huoltamoilla myytäviä kuitenkin kannattaa karsastaa, samalla rahalla (n 10€)saa halpahalleista jopa kolme kertaa paksumman! Myös Prismassa on ollut ihan kunnollisia alustoja, samoin Lidlissä ajoittain.
- diefenbaker
Hmm, olen pitkälti samaa mieltä jukkiksen kanssa, mutta... Makuualusta on lämpimyyden kannalta erittäin tärkeä; siinä ei edes huippuluokan makuupussi auta, jos maasta hohkaa kylmä. Eli hyvä makuualusta kannatta hankkia heti aluksi. Mutta kuten Jukkis sanoi, eivät ne välttämättä paljoa maksa. Testejä on kotimaisissakin lehdissä ollut, mutten niitä tähän hätään löytänyt. Mutta jos en aivan väärin muista niin joku Ridgerestin malleista olisi ollut oma kompromissivalintani hinta/paino/pakkaus/lämpimyys -kriteereillä.
Kolme lasta synnyttänyt vaimokkeeni kyllä osasi aikoinaan arvostaa ilmatäytteisen alustan pehmeyttä, mutta eivätköhän parhaat solumuoviset nykyisin aja saman asian. Ilmatäytteisissä on hinnan lisäksi vielä vaarana rikkoutuminen väärässä paikassa, vaikka oma on kyllä jo kestänyt 17 vuotta! Joissakin ilmatäytteisissä malleissa kyllä allekirjittanutta houkuttelee pieni pakkaustilavuus.
- jussi
Oma kokemukseni on, että tärkein pointti on, että makuualustasi eristää täysin lämmön karkaamisen. Siis jos aiot nukkua teltassa(kin), niin hanki sellainen makuualusta, joka 100%sti eristää maasta tulevan kylmyyden. Kokemukseni mukaan retkipatja ei eristä lämpöä täysin. Olen kokeillut kaikkea ja päätynyt mahdollisimman paksuun muoviin. Ja itse asiassa minulla on nykyään kaksi solumuovipatjaa päällekkäin. Olen kyllästynyt palelemaan teltassa sen takia, että lämpö karkaa. Makuupussi riittää miinusasteille (untuvaa) mutta silti palelelen, ellen osta tosi paksuja solumuovipatjoja.
- Eraopas
Itse olen ratkaissut ongelman hyvää halvalla(ei kuulemma ole olemassakaan) näin. Osta 2kpl. solumuovisia makuualustoja. Seuraavaksi hankit jotain kosteuden(veden) pitävää kangasta ja laitat emännän ompelemaan niille päällisen. Vähän kuin pussilakanan. Eli jätät toisen pään auki joten saat kesällä toisen pois jos et sitä tarvitse. Samalla kun kangas hylkii vettä niin se ei myöskään likaannu. Nautinnollisia retkiä.
- kpmi
Ostin vihdoin monen solumuovisen ja huonon jälkeen Thermarestin kunnollisen ilmatäytteisen makuualustan. Pehmeämpi ja huomattavasti lämpimämpi!
www.ulkoilukauppa.com - mie vaan
siis jos tarvitset talviretkeilyyn,osta alle se solumuovi ja sen päälle ilmatäytteinen.Itsetäyttyvien ongelmat alkavat talvella;Koska se ei kuitenkaan täyty tatpeeksi,joudut puhaltamaan itse lisää ja ventiili jäätyy,koska hengitysilmassasi on kosteutta.itsetäyttyvät ovat itselleni liian ohuita,joten päädyin ostamaan Exped Downmatin.7cm paksuutta ja untuvia vielä sisällä.kallis mutta hintansa väärti,maksoi 190 silloin kun sen ostin.Tuohon alle vielä väh. 2cm solumuovi,niin ainakin itse tarkenen,jos vaan makuupussin lämpöarvot on kohdallaan. Tämän ilmapatjan etu on myös siinä,että ilma sinne täytetään omalla säilytyspussillaan,oten kosteusongelmaa ei tule.Tässä minun ideat!
- diefenbaker
Mistä löydät noin paksuja (yli 2 cm) solumuovimakuualustoja?
- Late
Tässäpä täysin aliarvostettu asia on kerrankin huomioitu! Uskon, että monet pilaavat retkensä huonoilla patjoilla, vaikka muut välineet ovat viimeisen päälle.
Etenkin iän karttuessa selkä alkaa (useimmilla) vaatia enemmän kuin nuorena.
Solumuovipatjoissa on tosiaan suuriakin eroja, joskus vuosia sitten niistä oli testejäkin mutta en kyllä muista missä... (siis että Thermaresteri oli tosiaan parempi kuin 10€:n halpikset...) Alan lehdistä/TM:stä voisi etsiä? Onko kellään tietoa näistä?
Itse tekisin niin, että ostaisin jonkun seuraavista yhdistelmistä
1)Yksi ohut halpa solumuovipatja hyvä solumuovi
2) Solumuovipatja ilmatäytteinen makuualusta
3) Tai VÄHINTÄÄN kaksi edullista solumuovipatjaa
Ilmapatjoista:
Sen ei mielestäni tarvitse olla kovin kallis eikä itsestääntäyttyvä. Itselläni on puhallettava, joka on toiminut jo kolme vuotta kohtuullisessa käytössä ilman mitään ongelmia.
Maksoi muistaakseni n.25€. Merkkiä en muista, voin laittaa tänne tarkempioa tietoja myöhemmin jos muistan. Menee pieneen tilaan, on kevyt ja kestää kyllä (paitsi viiltoja ja tulta).
Ilmapatja kaipaa kyllä kaveriksi tavallisen, jotta lämpö ja mukavuus on täysin kohdallaan.
Aiemmista aiheista kaksi patjaa ja kangas kuulosti varsin hyvältä ratkaisulta!- Eraopas
Itselläni on kokemusta kaksinkertaisesta solumuovisesta makuualustasta monen vuoden ajalta. Sopii kaiken laiseen retkeilyyn. tulille ja karkeampaankin maastoon mihin ilmatäytteinen ei sovi. Ei paina eikä maksa paljoa. Jos päällys likaantuu(mikä on harvinaista) niin ei kun pesukoneeseen. Eristää talvellakin kun ei osta ihan niitä halvimpia ja ohuimpia patjoja.
- Jussi
Viime reisuilla on ollut mukana ilmapatja, n. 4cm. Kyllähän sillä nukkuu, mutta se paino.
Ilmapatja 1.4kg.
Kaksi laadukasta solukumipatjaa yht. 0.8kg.
Solumuovit eristää kylmän paremmin kuin ilmapatja yksinään. Ip:sta aina joku kohta painuu niin että maata vasten on vain kaksi kangasta (tai kolme jos telttakangaskin huomioidaan). Jos ottais ilma- ja solumuovipatjan, olis painoa taas enemmän. Syksyn pitkillä vaelluksilla varusteiden painoakin on syytä ajatella nyt kun ikä alkaa painamaan eikä ole enää nuoren miehen voimia.
Taidanpa jatkossa kuljetella kahta solumuovista. Ne on muutenkin huolettomampia, voi rennosti makailla tulilla ja tauoilla nykäistä esiin ja heittää huonoonkin maastoon. Ilmapatjaa saa kokoajan varoa ettei repeydy, puhkea eikä pala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837101Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267063Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1096168Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845238Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635205Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405108Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274595Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163467Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003390