Kohti miinatonta maailmaa
Miinoja on kylvetty maaperään ainakin sata miljoonaa useissa kymmenissä maissa. Parin viime vuosikymmenen aikana miinojen vuoksi kuolleet ja vakavasti vammautuneet ihmiset lasketaan sadoissa tuhansissa. Voidaan sanoa, että henkilömiina on yksi viheliäisimmistä, hitaasti laukeavista joukkotuhoaseista, joka kylvää kauhua kanssaihmistemme arkielämään jopa vuosikymmeniä konfliktien jälkeen.
Miinaonnettomuuksista hengissä selvinneiden ihmisten kohtalona ovat usein amputoinnit, vakavat vammat ja työkyvyttömyys. Lääkäreille miinauhrien leikkaukset ovat poikkeuksellisen vaativia toimenpiteitä. Monissa kehitysmaissa loukkaantuneet eivätsaa sairaanhoitoa vaan jäävät kuolemaan miinakentille. Suuri osa miinojen uhreista on lapsia ja nuoria, jotka eivät osanneet varoa miinoja tai luulivat niitä leluiksi.
Suomenkin maaperällä on kokemusta sodan aikaisten miinojen aiheuttamista henkilövahingoista ja raivaustyöstä. Henkilömiinat kuuluvat halpoihin pienaseisiin, joka maksaa vain muutaman euron kappale. Sen sijaan raivaaminen voi maksaa tuhansia euroja miinaa kohden. Satojen tuhansien ihmisuhrien ja menetetyn maatalousmaan takia sekä taloudellinen että humanitäärinen hinta nousee sietämättömäksi.
Miinat ovat päivittäinen uhka asukkailleen muun muassa seuraavissa maissa: Afganistan, Angola, Bosnia, Burma, Kamputsea, Tshetsenia, Kroatia, Makedonia, Intia, Kosovo, Libanon, Mosambik, Nicaragua.
Ottawan sopimus 1997
Kattava sopimus miinojen täyskieltoon on olemassa ja toteutunut tehokkaammin kuin mikään aiempi sopimus. Työtä kuitenkin riittää, jotta maailmasta raivataan loputkin miinat.
Lukuisten kansalaisjärjestöjen ja aloitteellisten hallitusten vaatimuksesta vuonna 1997 solmittiin henkilömiinat kieltävä Ottawan sopimus. Miinaongelma voidaan ratkaista vain kieltämällä henkilömiinojen tuotanto, levitys, myyminen, ja käyttö täysin. Kansainvälisen miinakampanjan uraauurtava toiminta katsottiin Nobelin rauhanpalkinnon arvoiseksi samana vuonna. Vuonna 2003 miinasopimuksen on allekirjoittanut jo 145 maata. Yhteensä tämä tekee kolme neljäsosaa maailman maista, mukaanlukien kaikki EU-maat Suomea lukuunottamatta!
Suomi ja miinakieltosopimus
"Suomessa miinat eivät vahingoita ketään..." paitsi pyrkimystä miinattomaan maailmaan.
Suomessa miinojen puolustajat pitävät sitä halpana ja hyvänä aseena, josta on syytä pitää kiinni vaikka yhä suurempi osa maailmasta tuomitseekin sen täysin epäeettisenä. Suomen puolustusvoimat on perustellut häpeällistä ratkaisua eritoten sillä, että pitkä itäraja pitää pystyä miinoittamaan. Peruste on outo, sillä lukuisilla sopimuksen allekirjoittamaan mailla on laajoja ja harvaanasuttuja rajaseutuja. Maahamme ei myöskään kohdistu minkäänlaisesta sotilaallista uhkaa. Myöskään kustannussyyt eivät kelpaa perusteeksi vauraassa Suomessa, onhan sopimuksen allekirjoittanut suuri joukko köyhiä kehitysmaitakin.
Henkilömiinat ovat enemmän humanitäärinen kuin sotilaallinen kysymys. Samaan aikaan toisaalla Suomi on aktiivinen miinanraivaaja eri puolilla maailmaa, mikä on sinänsä positiivista. Suomi tekee laajaa kansainvälistä yhteistyötä ja tekee kahitysmaiden omaa miinanraivaustoimintaa, kehittää niille sopivaa tekniikkaa ja avustaa miinauhreja.
Miinakieltoon liittymättömyydelämme jarrutamme elintärkeän kansainvälisen sopimuksen saattamista maailmanlaajuiseksi. Tilanne vaarantaa maamme maineen rauhaa edistävänä, demokraattisena maana. Toiminnallaan Suomi osoittaa olevansa valmis sitoutumaan kansainvälisiin normeihin vain silloin kun uhraukset eivät ole liian suuria. Kansainvälinen järjestelmä perustuu kuitenkin normien kunnioittamiseen ja yhteisiin sopimuksiin. Tähän näkemykseen suurin osa suomalaisista varmasti yhtyy.
Suomen lisäksi miinakieltospimusta eivät ole allekirjoittaneet seuraavat maat: Kiina, Kuuba, Egypti, Etelä-Korea, Intia, Iran, Irak, Israel, Serbia-Montenegro, Libya, Marokko, Pakistan, Pohjois-Korea, Saudi-Arabia, Venäjä, Vietnam, Yhdysvallat.
Suurimmat miinojen tuottaja- ja viejämaat: Kiina, Yhdysvallat ja entisen Neuvostoliiton alueen valtiot.
Tässä lisää ikävää tietoa miinoista:
- Miinat jäävät maastoon ja jatkavat kaiken tielleen osuvan tuhoamista sotien jälkeenkin
- Miinat eivät erota sotilaita ja siviilejä, vaan tappavat ja vammauttavat ihmisiä eri puolilla maailaa joka päivä
- Miinavaara rajoittaa liikkumista ja elinkeinon harjoittamista laajoilla alueilla
- Miinanraivaus on hyvin kallista, vaikka miina onkin näennäisesti "halpa" ase
Täältä lisää tietoa henkilömiinoista ja Ottawan sopimuksesta.
http://www.rauhanasema.org/kamp/miinat.htm
http://www.icbl.org/
Henkilömiinat kiellettävä
21
1844
Vastaukset 21
- TKA
Mitenkähän jvmiinat tai muut miinat liittyvät ihmisoikeuksiin? Suomen varikoilla olevat miinat lienevät yhtä vaarallisia ja haitallisia kuin siellä olevat muutkin aseet. Muistaakseni jvmiinoja käytettiin myös panssarihyökkäyksiä vastaan suojaamaan panssarimiinoja ja suojamiesten takia. Epäilen suuresti ovatko miinoja korvaavat asejärjestelmät sen inhimillisempiä. Sotahan on vain politiikan jatkamista toisin keinoin (ja päinvastoin). Miksi emme siis avaisi rajoja jo rauhan aikana? Pelastus- ja avustustehtävissä toimivat yksiköt eivät tarvitse aseita tai miinoja, mutta kylläkin voimaa järjestelmän suojaamiseksi Vanhan jenkkisanonnan mukaan Jumala loi isoja miehiä ja pieniä miehiä, James Colt antoi tasoitusta. Antiikin Kreikan demokratiassa iso mies väänsi ison kiven yhteisen tien rakentamisessa ja pieni pienemmän. Molemmilla oli yhtäläinen oikeus, mutta ei erioikeutta tien käyttämiseen. Yhteisöllä oli silloinkin voimaa suojakseen.
Totta kai miinat liittyvät ihmisoikeuksiin sillä miinojen käyttö on juuri ihmisoikeuksia vastaan.
Jos 145 maailman valtiota on allekirjoittanut tuon henkilömiinat kieltävän Ottawan sopimuksen, niin miksi myös Suomi ei samalla voisi sitä allekirjoittaa?
Nämä valtiot jotka eivät ole vielä kirjoittaneet tuota Ottawan sopimusta niin ovat pääasiassa sotaa käyviä ja ihmisoikeuksia rikkovia valtioita, joten Suomen kansainvälisen imagon kannalta ei ole mitenkään hyvä asia että Suomi kuuluu myös tuohon joukkoon.
Kaikki EU-maat ovat Suomea lukuunottamatta jo allekirjoittaneet tuon sopimuksen, joten tämän vuoksi EU:n olisi hyvä antaa kritiikkiä suomea kohtaan tästä sopimuksesta luistamisesta.
Suomella ei ole mitään sodan uhkaa joten miksi näistä epäeettisistä henkilömiinoista ei voisi muka jo luopua?
Onneksi presidenttimme Tarja Halonen on sentään tajunnut tämän asian ja sen vakavuuden ja Halonen kannattaa myös Suomen liittymistä mukaan tähän miinat kieltävään Ottawan sopimukseen.
- celcius15
"Suomen puolustusvoimat on perustellut häpeällistä ratkaisua eritoten sillä, että pitkä itäraja pitää pystyä miinoittamaan."
Tietääkseni Suomen Puolustusvoimat ei ole perustettu pelkästään idästä tulevaa mahdollista uhkaa vastaan vaan alueellisen puolustuksen periaattena on suojata koko valtioita ilmansuunnasta riippumatta, vaikka sanotaankin "vihollisen tulevan aina idästä. Jos se tulee lännestä, se on koukannut".
"Suomessa miinojen puolustajat pitävät sitä halpana ja hyvänä aseena, josta on syytä pitää kiinni vaikka yhä suurempi osa maailmasta tuomitseekin sen täysin epäeettisenä."
Miinojen tehoa ei voi mitenkään kiistää juuri aseen halvan tuotannon, varastoinnin sekä käytön kannalta. Epäeettinen se tietysti on kuten sotiminen ja ihmisten järjestelmällinen tappaminen aina on. Miinojen käytön eettisyyden perusteella voidaan kieltää samalla kaikki aseet aina tykistön ammuksista aina yksittäisen taistelijan käyttämään rynnäkkökivääriin.
"Maahamme ei myöskään kohdistu minkäänlaisesta sotilaallista uhkaa."
Ei tällä hetkellä suoraan mutta en silti ole valmis äänestämään armeijan totaalisen lakkauttamisen puolesta. Historiaa joskus lukeneena ja veteraaneja usein kuunnelleena suomeen ei kohdistunut talvella 1939 sotilaallista uhkaa, ei niinkään myöhään kuin 26.11.1939 Mainilan laukausten aikaan. 4 päivää myöhemmin alkoi talvisota.
Galleriasta luin sinun olevan 23 vuotias mies. Rivien välistä ymmärsin ettet ole saanut koulutusta sodanajan taistelutehtäviin, suomeksi suoritit ilmeisesti siviilipalveluksen, jolloin on helppo sanoa mielipiteitä miinoista ja niiden epäeettisyydestä koska ei ole edes harjoituksissa huomannut niiden tehoa. Yksinkertaisilla sakara- ja putkimiinoilla jääkärijoukkue pystyy erittäin hyvin estämään, hidastamaan ja kuluttamaan vihollisen toimintaa, suojaamaan sivustoja sekä varamiinoitteen(tarkoitan telamiinoitusta)mahdollista purkamista. Itse erittäin mieluusti miinoittaisin enemmän kuin on tarpeen omalla vastuualuellani, jos siten voisin säästää edes yhden oman joukkueen taistelijan hengen, epäeettistä tai ei! Pioneerikoulutuksen saaneet osaavat varmasti kertoa lisää jv-miinojen käytöstä. Jokaisesta miinoituksesta, pienemmistäkin laaditaan vähintään kolme karttapiirrosta tarkoin gps-koordinaattien mukaan purkamisen helpottamiseksi.
Miinat ovat kauheita aseita. Tiedän muttei taisteluita voida käyttää heittelemällä pikkukiviä tai lumipalloja.- avarakatseinen
mutta missä historiantuntemus?
"Maahamme ei myöskään kohdistu minkäänlaisesta sotilaallista uhkaa."
Kirjoittaa tämä nuori konsultti.
Ottaisin nimimerkki celsius15:ta jyrkemmän kannan tähän sotilaalliseen uhkaan: Niin kauan kuin meillä on Venäjä/NL ja mikä milloinkin suurvalta naapurina, minkä järjestelmä laskee psykopaatit vallankahvaan, on syytä varustautua.
Saattaisi helpottaa uhkaa, jos nyky Venäjä edelleen pirstaloituisi ja itärajalle muodostuisi todelliseen demokratiaan perustuva Karjalan tasavalta, minkä kansalaisiksi hyväksyttäisi vain sivistyneitä. Suomalaisilla tuntuu vaan olevan aina jokin pelko ja viha Venäläisiä vastaan näiden vanhojen asioiden takia, minulla taas ei ole ollut koskaan minkäänlaista vihaa venäläisiä eikä muitakaan ulkomaalaisia kohtaan.
Monet suomalaiset perustelevat asiaa sillä että suomen olisi muka pakko ylläpitää riittävän kovaa puolustuskykyä juuri Venäjää vastaan, tuollainen väite on täysin turha sillä Venäjä ei ole edes hyökkäämässä suomeen.
Myönnät peräti itsekin sen että nämä miinat ovat epäeettisiä, mutta samalla tunnut kuitenkin hyväksyvän sotatoimet ja tappamisen.
Rauhan kannattajana minä en hyväksy ollenkaan suomen armeijaa ja sen tarkoitusta. Minulle on aivan sama onko nämä miinat hyökkäys vai puolustustarkoitukseksi, mutta rauhanpuolustajana en voi mitenkään hyväksyä tuollaisia epäeettisiä tappoaseita jotka ovat vaarana ihmisille.
Minulle kävisi vaikka saman tien että laadittaisiin sellainen sopimus joka kieltäisi myös tykistön ammukset, rynnäkkökiväärit ym. armeijan tappoaseet. Tämä sopimus ei tietenkään saisi kannatusta näiden armeijafanaatikkojen keskuudessa.
Rauhankannattajana minä toivoisin suomen armeijan lakkauttamista, tai ainakin yleisestä asevelvollisuudesta luopumista.
Minä olen myös lukenut historiaa ja todennäköisesti enemmän kun sinä, tästä minun rauhan aatteen kannatus sai oikeastaan alkunsa. Mottoni on "Make love, not war" näin ollen en hyväksy armeijan tarkoitusta ja näitä tappoaseita jotka eivät saa ikinä mitään hyvää aikaan.
Olen 23-vuotias ja voin sanoa etten ole saanut mitään sotakoulutusta koska olen suorittanut siviilipalveluksen, mutta miten se nyt muka liittyy siihen että minun on helppo arvostella mielipiteitä miinoista ja niiden epäeettisyydestä?
Sodan vastustajana olen sitä mieltä että mitä vähemmän armeijalla on miehiä ja aseita rivissään, niin sitä parempi asia rauhan kannalta. Yksikään todellinen rauhan kannattaja ei hyväksy näitä epäeettisiä tappoaseita joita suomen armeijalla on käytössä edelleenkin, vaikka muut EU-valtiot ovat tajunneet niistä jo luopua.- Rust
DarkFear kirjoitti:
Suomalaisilla tuntuu vaan olevan aina jokin pelko ja viha Venäläisiä vastaan näiden vanhojen asioiden takia, minulla taas ei ole ollut koskaan minkäänlaista vihaa venäläisiä eikä muitakaan ulkomaalaisia kohtaan.
Monet suomalaiset perustelevat asiaa sillä että suomen olisi muka pakko ylläpitää riittävän kovaa puolustuskykyä juuri Venäjää vastaan, tuollainen väite on täysin turha sillä Venäjä ei ole edes hyökkäämässä suomeen.
Myönnät peräti itsekin sen että nämä miinat ovat epäeettisiä, mutta samalla tunnut kuitenkin hyväksyvän sotatoimet ja tappamisen.
Rauhan kannattajana minä en hyväksy ollenkaan suomen armeijaa ja sen tarkoitusta. Minulle on aivan sama onko nämä miinat hyökkäys vai puolustustarkoitukseksi, mutta rauhanpuolustajana en voi mitenkään hyväksyä tuollaisia epäeettisiä tappoaseita jotka ovat vaarana ihmisille.
Minulle kävisi vaikka saman tien että laadittaisiin sellainen sopimus joka kieltäisi myös tykistön ammukset, rynnäkkökiväärit ym. armeijan tappoaseet. Tämä sopimus ei tietenkään saisi kannatusta näiden armeijafanaatikkojen keskuudessa.
Rauhankannattajana minä toivoisin suomen armeijan lakkauttamista, tai ainakin yleisestä asevelvollisuudesta luopumista.
Minä olen myös lukenut historiaa ja todennäköisesti enemmän kun sinä, tästä minun rauhan aatteen kannatus sai oikeastaan alkunsa. Mottoni on "Make love, not war" näin ollen en hyväksy armeijan tarkoitusta ja näitä tappoaseita jotka eivät saa ikinä mitään hyvää aikaan.
Olen 23-vuotias ja voin sanoa etten ole saanut mitään sotakoulutusta koska olen suorittanut siviilipalveluksen, mutta miten se nyt muka liittyy siihen että minun on helppo arvostella mielipiteitä miinoista ja niiden epäeettisyydestä?
Sodan vastustajana olen sitä mieltä että mitä vähemmän armeijalla on miehiä ja aseita rivissään, niin sitä parempi asia rauhan kannalta. Yksikään todellinen rauhan kannattaja ei hyväksy näitä epäeettisiä tappoaseita joita suomen armeijalla on käytössä edelleenkin, vaikka muut EU-valtiot ovat tajunneet niistä jo luopua."sillä Venäjä ei ole edes hyökkäämässä suomeen. "
mitä eroa on asiantuntijakommentilla ja mutu-tuntumalla?
Sitäpaitsi venäjällä on ainakin yksi sotahullu poliitikko, tämä zirinowski (tai miten nyt kirjoitetaankin), riittää että tämä hullu valitaan pressaksi ensi vaaleissa (vrt. hitler) joka sitten maniploi kansan tuen taakseen (vrt. hitler) ja hyökkää tänne. Lisäksi venäjähän on madaltanut ydinaseiden käyttökynnystä taistelutilanteissa.
Siinä sinulle rauhaisa naapuri. - Asiantuntija
DarkFear kirjoitti:
Suomalaisilla tuntuu vaan olevan aina jokin pelko ja viha Venäläisiä vastaan näiden vanhojen asioiden takia, minulla taas ei ole ollut koskaan minkäänlaista vihaa venäläisiä eikä muitakaan ulkomaalaisia kohtaan.
Sodan vastustajana olen sitä mieltä että mitä vähemmän armeijalla on miehiä ja aseita rivissään, niin sitä parempi asia rauhan kannalta. Yksikään todellinen rauhan kannattaja ei hyväksy näitä epäeettisiä tappoaseita joita suomen armeijalla on käytössä edelleenkin, vaikka muut EU-valtiot ovat tajunneet niistä jo luopua."Minä olen myös lukenut historiaa ja todennäköisesti enemmän kun sinä..."
Öhh, tuota tunnetko sinä tuon celsiuksen, vai mihinkä perustat tämän leuhkan väitteesi?
Olisiko nyt niin, että sinun ajatusmaailmasi on sen verran mustavalkoinen, että koska celsius tässä kertoi perustellen mielipiteensä, joka oli miinojen säilyttämistä puoltava, leimasit hänet mielessäsi oikeistolaiseksi äärimilitaristiksi, joka on isänmaallinen rasisti ja kykenemätön itsenäiseen ajatteluun, ja sitä kautta automaattisesti alempiarvoinen verrattuna sinuun, humaaniin vasemmistolaiseen rauhanpuolustajasiviilipalvelusmieheen, jolle fasistisen Suomen itsenäisyys ei merkitse mitään, joka on kykeneväinen itsenäiseen ajatteluun ja uskaltaa aina sanoa omat mielipiteensä, vaikka tietää, etteivät muut niitä hyväksykään, ja tuntee suurta iloa kun luulee olevansa täällä terävänäkin piikkinä toista mieltä olevien lihassa?
Sinä taidat syrjiä ihmisiä heidän mielipiteidensä perusteella, mutta kuitenkin syytät Suomen valtion syrjivän rauhanpuolustajia samasta syystä.
P.S. Jos olet lukenut historiasi esim. "Kansan äänestä", niin en ihmettelekään kirjoituksiasi, sen verran vasemmalle kallellaan ovat heidän historiantulkintansa. Ainakin sain sen käsityksen, että talvisota olisi ollut seurausta Suomen provokatorisesta toiminnasta lempeää ja ymmärtäväistä NL:a kohtaan. Just.
- Qwerty
Suomi liittyy EU-maista viimeisenä henkilömiinat kieltävään Ottawan sopimukseen vuonna 2012.
Merkittävä jalkaväkimiinojen ominaisuus on psykologinen uhka. Vastustajan miinakauhu ei ole korvattavissa edes korkealla teknologialla.
Se ärsyttää, että Presidentti tarja halosen mielestä (joka runnoi tämän hankkeen läpi) häntä hävettää kun suomi käyttää vielä miinoja.
Minusta se hävettää, että kokoajan supistetaan rahoja kaikkialta, mutta sitten maksetaan 300 miljoonaa siitä, että miinat poistetaan armeijan varastosta. Eikö sitten pitäisi poistaa kaikki aseet ? Onko se yhtään parempi, että ammutaan rynnäkkökiväärillä mahalaukku auki ?
Maailmalla luoteihin kuolee ja vammautuu reilusti enemmän kuin jv-miinoista.Jos Suomi todella liittyy tuohon Ottawan sopimukseen vuonna 2012, niin se olisi todella hyvä asia jo pelkän yleisen imagon kannalta. Vielä parempi olisi ollut se että tämä sopimus olisi allekirjoitettu aikaisemmin ja mielellään heti saman tien.
Suomen on aivan turha ylläpitää kovaa puolustuskykyä kun mitään sotilaallista uhkaa ei edes ole. Näin ollen miinoista voidaan luopua ihan huoletta, eikä niiden tilalle tarvisi edes hankkia mitään korvaavaa järjestelmää koska se tulisi kalliiksi.
Verorahoille löytyy kyllä aina paljon parempaa ja eettisempää käyttöä kun turha asevarustelu.
Terveydenhoidon parantaminen, luonnon ja eläinten suojelu, sekä julkisten palveluiden parantaminen ovat aina paljon tärkeämpiä asioita kun armeijan ylläpito ja asevarustelun lisääminen.
Halonen on aivan oikeassa tämän asian suhteen ja hän onkin yksi suomen rauhanomaisimpia poliitikkoja muiden vasemmistolaisten kanssa.
Kyllä minulle kävisi erittäin hyvin se että suomi luopuisi kokonaan omasta armeijastaan, mutta tämä päätös saisi tietenkin suurta vastustusta aikaan etenkin oikeistolaisten keskuudessa.
- FlorianGeyer
Vanha vasemmistoradikaali Pol Pot kerran loihe lausumaan seuraavaa: ( vapaa suomennos )
' Miina on täydellinen sotilas - se ei tarvitse ruokaa eikä juomaa, se ei vaadi palkkaa eikä lepoa mutta silti se makaa hiljaa ja odottaa vihollista kolme vuosikymmentä ja enemmänkin.'
Pimeällä keskiajalla paavi kielsi jalkajousen käytön sodissa toisia kristittyjä vastaan sen epäinhimillisen tehon vuoksi. Eipä kauaakaan kun kristityt surmasivat toisiaan tuolla aikansa tehokkaimmalla 'käsiaseella'.
Historiallisesti katsottuna tuo (jalkaväki)miinavastaisuus ei siis ole mitenkään uusi asia, vastustamisen kohde on vain aikojen saatossa vaihtunut.
Suomella ei nykytilanteessa ole vihollisia eikä näinollen myöskään miinoja kylvetä maahan miten sattuu. Realistinen geopoliittinen fakta on se, että Suomi on pienenä valtiona wanna-be-suurvallan naapurina ja sitä ei mikään mahti maailmassa voi muuttaa. Se, että muut EU-maat ovatkin allekirjoittaneet Ottawan sopimuksen, kertoo vain siitä, että näillä valtioilla on hyvät perusteet tehdä niin - joko maantieteelliset tai poliittiset, esim NATO - jäsenyys tms.
Venäjä nykyisellään ei ole Suomelle nähdäkseni uhka, mutta kun huomioi itäisen naapurimme menneisyyden ja pyrkimykset pysyä suurvaltana, ei meillä mielestämme ole varaa tuudittautua liialliseen turvallisuuden tunteeseen. Nyt on nyt, kuka tietää, minkälainen henkilö on vallankahvassa omine tsaarinaikaisine kuvitelmineen Suur-Venäjästä, esimerkkinä Vladimir Zhirinovski.
Inhorealistisena ajatuksena voidaan siis sanoa, että Suomella on täysin erilainen geopoliittinen asema verrattuna muihin EU-maihin ( ja moneen muuhunkin maailman valtioon ) ja ottaen huomioon rajalliset resurssimme, on mielestäni täysin perusteltua säilyttää miina-ase omassa asevalikoimassamme, ikäänkuin vakuutuksena pahan päivän varalle. Palovakuutustakaan ei myönnetä silloin kun on oma torppa tulessa.
Suomen miinojen käytön vertaaminen muihin (kehitys)maihin on täysin epärelevanttia, sillä käyttöperiaatteet ovat täysin erilaisia. Monilla miinakriisialueilla miinoja on käytetty lähinnä siviiliväestöä vastaan joko suorasti tai epäsuorasti. Suomen kannalta miinat ovat täysin puolustuksellinen ase mahdollista maahan hyökkääjää vastaan. Miinotteista tehdään tarkat kartat kertoen käytettyjen miinojen määrän ja laadun ja niiden sijainnin pääpiirteittäin. Siviiliväestölle tällaisista miinakentistä ei ole realistista haittaa.
Jalkaväkimiinojen kieltäminen heikentää jonkin verran Suomen puolustuskykyä, mutta mikäpä estää herkistämästä panssarimiinoja toimimaan jalkaväkimiinojen tapaan?
Toimitaan siis sopimuksen kirjaimen, joskaan ei hengen mukaan...
Save the SM/65!
Loppukaneettina mainittakoon, että ko. sopimus kieltää passiiviset jalkaväkimiinat, aktiivisten jv-miinojen käytöstä ei puhuta mitään, eli kun miina on laukaistavissa esim vetolangalla, merkitys muuttuu täysin. Osiltaan siis täysin tekopyhää jeesustelua. - Vänrikki
Kuka sitä tietää, mikä maailma on v. 2012? Sano sinä, että osaat varmasti sanoa, mitä tuolloin tapahtuu! Suomea ei välttämättä enää ole, hallitus vaihtunut, tai ainaikin tilanne muuttunut siten, että tuota sopimusta ei voidakaan pitää.
Miten niin suomea ei muka olisi vuonna 2012?
Meinaatko muka tosissasi että sota tulisi tässä ihan muutaman vuoden sisällä? Ei oikein vaan kuulosta kovin realistiselta.
Toisen maailmansodan aikan ei ollut Euroopan Unionia tai NATO:a joka olisi antanut valtioille jonkinlaisia turvatakuita ja ollut estämässä maiden hallitusten hyökkäysintoa.
Sitä paitsi nykyaikaisessa ja demokraattisessa Euroopassa ei ole mitenkään mahdollista että valtaan nousisi joku Hitlerin tai Stalinin tapainen kansanmurhaaja-diktaattori joka päättäisi hyökätä toiseen maahan noin vaan.- Rust
DarkFear kirjoitti:
Meinaatko muka tosissasi että sota tulisi tässä ihan muutaman vuoden sisällä? Ei oikein vaan kuulosta kovin realistiselta.
Toisen maailmansodan aikan ei ollut Euroopan Unionia tai NATO:a joka olisi antanut valtioille jonkinlaisia turvatakuita ja ollut estämässä maiden hallitusten hyökkäysintoa.
Sitä paitsi nykyaikaisessa ja demokraattisessa Euroopassa ei ole mitenkään mahdollista että valtaan nousisi joku Hitlerin tai Stalinin tapainen kansanmurhaaja-diktaattori joka päättäisi hyökätä toiseen maahan noin vaan.että meillä on ei-demokraattinen naapuri täynnä kansallismielisiä sotahullu-poliitikkoja. Taitaa käydä niin että putin valitsee seuraajakseen sopivan sotahullun joka alkaa uhkailemaan suomea.
mikäli maamiinoista luovutaan täällä, toivon hartaasti että tilalle saadaan vielä pahemman psykologisen peloitteen omaava asejärjestelmä joka on myös vähintään yhtä tehokas. Se on parasta puollustusta.
Eikä hätää, ei sinun tarvitse puollustaa tätä demokraattista ja kaikin puolin mahtavaa maata, me muut teemme sen puolestasi. Meillä muilla sykkii rinnassa luja puollustustahto ja rakkaus tätä maata kohtaan. Ja meistä osa on vielä niin avarakatseisia ja oikeudentuntoisia että annamme sinunlaisten "rauhanaktivistien" "parantaa maailmaa" kavereitesi kanssa. Ei hätää, voit nukkua yösi rauhassa. - tarkoittaa
DarkFear kirjoitti:
Sitä paitsi nykyaikaisessa ja demokraattisessa Euroopassa ei ole mitenkään mahdollista että valtaan nousisi joku Hitlerin tai Stalinin tapainen kansanmurhaaja-diktaattori joka päättäisi hyökätä toiseen maahan noin vaan.Nyt olen hämmentynyt. Tässä kirjoitat, että
"Meinaatko muka tosissasi että sota tulisi tässä ihan muutaman vuoden sisällä? Ei oikein vaan kuulosta kovin realistiselta."
ja että
"Sitä paitsi nykyaikaisessa ja demokraattisessa Euroopassa ei ole mitenkään mahdollista että valtaan nousisi joku Hitlerin tai Stalinin tapainen kansanmurhaaja-diktaattori joka päättäisi hyökätä toiseen maahan noin vaan."
Mutta tuolla toisessa ketjussa ( http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000014&posting=22000000010748984 ) hehkutat tällaista:
"Suomen armeijalla ei onneksi taida olla hyökkäyskykyä, mutta tulevaisuus hieman pelottaa jos joku äärioikeistolainen pääsee maan johtoon ja päättää aloittaa laittoman hyökkäys-sodan jotain toista valtiota vastaan ihan vaan sen takia että suomi saisi lisää maa-alueita. "
Siis toisaalta pelkäät, että Suomessa pääsee joku kohjo valtaan ja aloittaa sodan, mutta toisaalta toteat, ettei tämmöinen ole nykyeuroopassa mahdollista, ja ettei sodankaan mahdollisuus ole realistinen! Onko mielipiteesi tehnyt täyskäännöksen vai oletko vaan unohtanut aikaisemmat kirjoituksesi? tarkoittaa kirjoitti:
Nyt olen hämmentynyt. Tässä kirjoitat, että
"Meinaatko muka tosissasi että sota tulisi tässä ihan muutaman vuoden sisällä? Ei oikein vaan kuulosta kovin realistiselta."
ja että
"Sitä paitsi nykyaikaisessa ja demokraattisessa Euroopassa ei ole mitenkään mahdollista että valtaan nousisi joku Hitlerin tai Stalinin tapainen kansanmurhaaja-diktaattori joka päättäisi hyökätä toiseen maahan noin vaan."
Mutta tuolla toisessa ketjussa ( http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000014&posting=22000000010748984 ) hehkutat tällaista:
"Suomen armeijalla ei onneksi taida olla hyökkäyskykyä, mutta tulevaisuus hieman pelottaa jos joku äärioikeistolainen pääsee maan johtoon ja päättää aloittaa laittoman hyökkäys-sodan jotain toista valtiota vastaan ihan vaan sen takia että suomi saisi lisää maa-alueita. "
Siis toisaalta pelkäät, että Suomessa pääsee joku kohjo valtaan ja aloittaa sodan, mutta toisaalta toteat, ettei tämmöinen ole nykyeuroopassa mahdollista, ja ettei sodankaan mahdollisuus ole realistinen! Onko mielipiteesi tehnyt täyskäännöksen vai oletko vaan unohtanut aikaisemmat kirjoituksesi?Kuten olen jo monesti joutunut tässä nyt sanomaan sen että tänä päivänä on Euroopan unioni ja NATO jotka pitävät pahimmat diktaattorit kurissa.
Näin ollen minusta ei ainakaan vaikuta kovin realistiselta että jossain länsimaisessa EU-valtiossa nousisi valtaan joku Hitlerin kaltainen fasisti joka alkaisi toteuttamaan laittomia hyökkäys-sotasuunnitelmiaan muita Euroopan maita vastaan.
Olen edelleenkin sitä mieltä että suomen armeijalla ei onneksi taida tällä hetkellä olla kykyä ja kalustoa niin paljon että se voisi aloittaa jonkun hyökkäys-sodan toista valtiota vastaan.
En nyt usko että edes suomessa pääsisi valtaan jokin äärioikeistolainen ihan muutaman vuoden aikana, mutta jos puhutaan vuosikymmenistä niin siinä tapauksessa tilanne voi hyvinkin olla toinen.
Suomessa on vasta viime vuosina alettu ottaa hieman mallia muusta Euroopasta, tämä on johtanut myös maahanmuuton lisääntymiseen ja valitettavasti samalla rasismi on myös lisääntynyt suomessa huomattavasti muutaman vuoden aikana.
Näin ollen äärioikeistolaisuus on myös nostanut suosiotaan maahanmuuton lisääntyessä, tämä tuntuu hieman pelottavalta ajatukselta kun asiaa ajattelee tulevaisuuden kannalta. Muissa Euroopan maissa rasismi ei ole niin yleistä kun suomessa jossa ihmiset eivät ole vielä tottuneet yhtä hyvin ulkomaalaisiin kun muut Eurooppalaiset.
- Dour
Mielipiteesi ovat vähän outoja. Lausut suusta asioita sellaisella varmuudella, että oikein ihmetyttää mistä nämä päätelmät olet tehnyt ?
esim sanot, että nykyään on NATO ja EU jne... eikä kukaan hyökkää suomeen. Mistä helvetistä sinä sen voit tietää? Et mistään, ellet luule olevasi joku oraakkeli ?
Vetoat vain siihen, että nykyään on NATO ja EU jne, mutta miksi tälläkin hetkellä on maailmassa yli 20 aseellista selkkausta / sotaa menossa?
miksei NATO tai EU ole niitä estänyt ?Kuinka monta aseellista selkkausta on tällä hetkellä Euroopan rajojen sisäpuolella?
Sotia ja aseellisia kahakoita käydään kyllä maailmassa jatkuvasti mutta tällä hetkellä Euroopassa ei ole käynnissä yhtäkään aseellista taistelua.
Jos sellainen tulisi Euroopassa niin asia otettaisiin esille välittömästi Euroopan Unionissa, jonka jälkeen NATO puuttuisi asiaan lähettämällä omia joukkoja rauhoittamaan tilannetta.
Muistat varmaan kun Jugoslavian sota oli käynnissä muutama vuosi sitten, tuossa tilanteessa EU ja NATO puuttuivat asiaan ja jopa Yhdysvallat lähetti myös joukkojaan sotakriisin keskelle.
Sen jälkeen Euroopassa ei ole ollut toistaiseksi sotia, lukuunottamatta jotain muutamia aseellisia kahakoita jotka ovat sattuneet juuri Jugoslavian alueella.
Näihin tilanteisiin EU ja NATO ovat puuttuneet ja tekevät parhaansa niiden estämiseksi, sen vuoksi entisen Jugoslavian alueella on edelleenkin YK:n rauhanturvajoukkoja jotka ovat siellä valvomassa ettei näitä aseellisia mellakoita pääsisi syttymään.
Sotia ja muita aseellisia selkkauksia on kyllä menossa muualla päin maailmaa, niihin NATO ei ole puuttunut, ja sitä paitsi eikö Euroopan Unionin tehtävä ole joitaa Euroopan asioita eikä esim. jotain Aasian ja Afrikan maiden välisiä sotia?
Jos toisella puolen maapalloa käydään sotia, niin millä tavalla ne muka ovat riskinä suomen kannalta?
En näe mitään järkevää syytä miksi suomen täytyisi ylläpitää isoa asevelvollisuusarmeijaa ja riittävän kovaa puolustuskykyä joidenkin Afrikan maiden sotien takia.- Dour
DarkFear kirjoitti:
Kuinka monta aseellista selkkausta on tällä hetkellä Euroopan rajojen sisäpuolella?
Sotia ja aseellisia kahakoita käydään kyllä maailmassa jatkuvasti mutta tällä hetkellä Euroopassa ei ole käynnissä yhtäkään aseellista taistelua.
Jos sellainen tulisi Euroopassa niin asia otettaisiin esille välittömästi Euroopan Unionissa, jonka jälkeen NATO puuttuisi asiaan lähettämällä omia joukkoja rauhoittamaan tilannetta.
Muistat varmaan kun Jugoslavian sota oli käynnissä muutama vuosi sitten, tuossa tilanteessa EU ja NATO puuttuivat asiaan ja jopa Yhdysvallat lähetti myös joukkojaan sotakriisin keskelle.
Sen jälkeen Euroopassa ei ole ollut toistaiseksi sotia, lukuunottamatta jotain muutamia aseellisia kahakoita jotka ovat sattuneet juuri Jugoslavian alueella.
Näihin tilanteisiin EU ja NATO ovat puuttuneet ja tekevät parhaansa niiden estämiseksi, sen vuoksi entisen Jugoslavian alueella on edelleenkin YK:n rauhanturvajoukkoja jotka ovat siellä valvomassa ettei näitä aseellisia mellakoita pääsisi syttymään.
Sotia ja muita aseellisia selkkauksia on kyllä menossa muualla päin maailmaa, niihin NATO ei ole puuttunut, ja sitä paitsi eikö Euroopan Unionin tehtävä ole joitaa Euroopan asioita eikä esim. jotain Aasian ja Afrikan maiden välisiä sotia?
Jos toisella puolen maapalloa käydään sotia, niin millä tavalla ne muka ovat riskinä suomen kannalta?
En näe mitään järkevää syytä miksi suomen täytyisi ylläpitää isoa asevelvollisuusarmeijaa ja riittävän kovaa puolustuskykyä joidenkin Afrikan maiden sotien takia.Ahaa. otat jugoslavian sodan esimerkiksi missä Eu ja nato hoitivat asia.
Kroatian sotaa alettiin käydä 25. kesäkuuta 1991
YK:n rauhanturvaajat, jotka partioivat alueella vuodesta 1992 eivät pystyneet estämään serbien ja kroaattien sotatoimia.
Kroaattien tekemä suurhyökkäys elokuussa 1995 lopetti Kroatian ja Bosnian sodat.
Kroatian sota oli raakaa, ja erityisesti siviilejä vastaan kohdistettiin sotatoimia ja muuta väkivaltaa sekä pakkotoimia. Sodalle olivat tyypillisiä serbien ja myöhemmin myös kroaattien harrastamat etniset puhdistukset
Jugoslavian sodat olivat totaalista sotaa, joista kärsivät eniten siviilit. Hyvä esimerkki Kroatian sodan taistelusta oli Petrinjan kaupungin kohtalo. Petrinjassa oli 35 000 asukasta; serbejä ja kroaatteja suunnilleen yhtä paljon. Heinä-elokuussa suurin osa serbeistä haettiin kuorma-autoilla pois, ja syyskuussa kaupunkiin tuli armeijan panssarivaunuja, jotka alkoivat ampua hillittömästi ympäriinsä tuhoten kaupunkia järjettömällä tavalla. Pian serbitshetnikit miehittivät koko kaupungin ja aloittivat etnisen puhdistuksen.
Eli eihän meidänkään olisi tarvinut odottaa kuin 4 vuotta ja ihmetellä, että missä se apu on ?
Voisit mennä kertomaan jugoslavian sodan uhreille, kuinka turvassa me olemme ja että ei sota ole mahdollista. Dour kirjoitti:
Ahaa. otat jugoslavian sodan esimerkiksi missä Eu ja nato hoitivat asia.
Kroatian sotaa alettiin käydä 25. kesäkuuta 1991
YK:n rauhanturvaajat, jotka partioivat alueella vuodesta 1992 eivät pystyneet estämään serbien ja kroaattien sotatoimia.
Kroaattien tekemä suurhyökkäys elokuussa 1995 lopetti Kroatian ja Bosnian sodat.
Kroatian sota oli raakaa, ja erityisesti siviilejä vastaan kohdistettiin sotatoimia ja muuta väkivaltaa sekä pakkotoimia. Sodalle olivat tyypillisiä serbien ja myöhemmin myös kroaattien harrastamat etniset puhdistukset
Jugoslavian sodat olivat totaalista sotaa, joista kärsivät eniten siviilit. Hyvä esimerkki Kroatian sodan taistelusta oli Petrinjan kaupungin kohtalo. Petrinjassa oli 35 000 asukasta; serbejä ja kroaatteja suunnilleen yhtä paljon. Heinä-elokuussa suurin osa serbeistä haettiin kuorma-autoilla pois, ja syyskuussa kaupunkiin tuli armeijan panssarivaunuja, jotka alkoivat ampua hillittömästi ympäriinsä tuhoten kaupunkia järjettömällä tavalla. Pian serbitshetnikit miehittivät koko kaupungin ja aloittivat etnisen puhdistuksen.
Eli eihän meidänkään olisi tarvinut odottaa kuin 4 vuotta ja ihmetellä, että missä se apu on ?
Voisit mennä kertomaan jugoslavian sodan uhreille, kuinka turvassa me olemme ja että ei sota ole mahdollista.Olen kyllä lukenut paljon myös tuosta Jugoslavian sodasta ja sen eri yksityiskohdista. Tiedän kyllä sen että NATO ja EU eivät ottaneet tähän kantaa tarpeeksi voimakkaasti ja nämä sotatoimet saivat jatkua siellä vuosien ajan ennen kun asiaan puututtiin tosissaan.
Ensinnäkin YK:n rauhanturvaajat eivät pysty puuttumaan tarpeeksi tehokkaasti sotatoimiin ja niiden estämiseksi, varsinkin tuollaisessa tilanteessa jossa todella on kysymys oikeasta sodasta eikä vain pelkästä aseellisesta kahakasta.
Jugoslavian sodassa NATO puuttui tilanteeseen tosissaan vasta vuonna 1999 kun se aloitti pommituksensa Belgradiin. Tätä ennen serbit olivat ehtineet toteuttaa kansanmurhaansa maassa jo vuosien ajan, tosin tämä NATO:n väliintulo sai silti voimakasta kritiikkiä aikaan maailmalla vaikka tilanteessa ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa.
Mielestäni NATO:n olisi pitänyt puuttua tähän Jugoslavian sotaan jo vuosia aikaisemmin, näin pahimmat kansanmurhat olisi vältetty kun serbien hallinto ja muut sotarikolliset olisi saatu kuriin ja vastuuseen teoistaan.
Tosin en nyt silti vertaisi tätä Jugoslavian sotaa muiden Euroopan maiden tilanteeseen. En yhtään ihmettelisi jos Jugoslavian alueella syttyisi tulevaisuudessa uusi sota, sillä poliittiset ääriliikkeet ovat olleet siellä aina suosiossa kansalaisten keskuudessa. Mutta en vaan usko silti että sota olisi mahdollinen muussa Euroopassa ja EU-valtioiden alueella.- HSV
DarkFear kirjoitti:
Kuinka monta aseellista selkkausta on tällä hetkellä Euroopan rajojen sisäpuolella?
En näe mitään järkevää syytä miksi suomen täytyisi ylläpitää isoa asevelvollisuusarmeijaa ja riittävän kovaa puolustuskykyä joidenkin Afrikan maiden sotien takia."Kuinka monta aseellista selkkausta on tällä hetkellä Euroopan rajojen sisäpuolella?
Sotia ja aseellisia kahakoita käydään kyllä maailmassa jatkuvasti mutta tällä hetkellä Euroopassa ei ole käynnissä yhtäkään aseellista taistelua."
Entä Pohjois-Irlanti? Espanjan baskit? Georgian tilanteen tulevaisuus? Kosovon ja Bosnian väkivaltaisuudet? Terrori-iskut kesällä? Tshetshenia???
"Jos sellainen tulisi Euroopassa niin asia otettaisiin esille välittömästi Euroopan Unionissa, jonka jälkeen NATO puuttuisi asiaan lähettämällä omia joukkoja rauhoittamaan tilannetta."
Kuinka YK ja NATO hillitsivät aikoinaan Pohjois-irlannin tilannetta, vaikka alue hetken muistutti sota-aluetta? Onko vähimmistökansoilla kuten ETAn edustamalla baskeilla oikeutta vaatia omaa valtiota, vai "seuraako oikeus aina voittajan miekkaa"? Mikä YKn rooli rauhan ja turvallisuuden edesauttajana tuolloin?
"Yhdysvallat lähetti myös joukkojaan sotakriisin keskelle."
Oletko miettinyt mikähän mahtoi olla jenkkien intressit silloin? Samat kuin esim. Somaliassa 1993?
Oletan että hyväksyt rauhanturvaamis-tehtävät ja kriisinhallinta joukot pasifistisesta vakaumuksestasi huolimatta, vaikka näennäistä rauhaa rakennetaankin asevoimin? Mielipiteitä? HSV kirjoitti:
"Kuinka monta aseellista selkkausta on tällä hetkellä Euroopan rajojen sisäpuolella?
Sotia ja aseellisia kahakoita käydään kyllä maailmassa jatkuvasti mutta tällä hetkellä Euroopassa ei ole käynnissä yhtäkään aseellista taistelua."
Entä Pohjois-Irlanti? Espanjan baskit? Georgian tilanteen tulevaisuus? Kosovon ja Bosnian väkivaltaisuudet? Terrori-iskut kesällä? Tshetshenia???
"Jos sellainen tulisi Euroopassa niin asia otettaisiin esille välittömästi Euroopan Unionissa, jonka jälkeen NATO puuttuisi asiaan lähettämällä omia joukkoja rauhoittamaan tilannetta."
Kuinka YK ja NATO hillitsivät aikoinaan Pohjois-irlannin tilannetta, vaikka alue hetken muistutti sota-aluetta? Onko vähimmistökansoilla kuten ETAn edustamalla baskeilla oikeutta vaatia omaa valtiota, vai "seuraako oikeus aina voittajan miekkaa"? Mikä YKn rooli rauhan ja turvallisuuden edesauttajana tuolloin?
"Yhdysvallat lähetti myös joukkojaan sotakriisin keskelle."
Oletko miettinyt mikähän mahtoi olla jenkkien intressit silloin? Samat kuin esim. Somaliassa 1993?
Oletan että hyväksyt rauhanturvaamis-tehtävät ja kriisinhallinta joukot pasifistisesta vakaumuksestasi huolimatta, vaikka näennäistä rauhaa rakennetaankin asevoimin? Mielipiteitä?Ensinnäkin Georgia ja Tshetsenia eivät ole Euroopan rajojen sisäpuolella. Sitä paitsi tuossa Pohjois-Irlannin ja Espanjan baskien tilanteessa on enemmänkin kyse aseellisista selkkauksista kun todellisista sotatoimista.
Sanoin jo aikaisemmin sen että nämä sodat ovat kyllä mahdollisia entisen Jugoslavian alueella, mutta ei EU-valtioissa.
Terroristi-iskut saattavat kyllä valitettavasti olla mahdollisia myös Euroopassa, se nähtiin myös Lontoossa ja Madridissa. Mutta terrorismissakaan ei ole kyse samanlaisesta sodasta mitä käytiin yli 60-vuotta sitten.
Tässä terrorismin vastaisessa sodassa tietyt valtiot käyvät sotaa terrorismia vastaan, ei yksittäisiä valtioita vastaan kuten sodassa yleensä on tapana.
En vaan kuitenkaan usko alkuunkaan että tämän kaltaiset tilanteet olisivat mahdollisia meillä suomessa. Terroristit tuskin ovat iskemässä suomeen, eikä täällä ole aseellisia ryhmiä jotka olisivat vaatimassa itsenäisyyttä omalla alueelleen kuten esim. Tshetseniassa.
Ja vaikka nämä edellä mainitut kriisit olisivatkin mahdollisia suomessa, niin näistä miinoista ei olisi siinä tilanteessa yhtään mitään apua, sillä miinat eivät terroristeja pysäytä kun kyse on siinä vaiheessa aivan erilaisesta hyökkäyksestä.
Valitettavasti YK ei ole pystynyt vaikuttamaan tarpeeksi paljon näihin maailman kriiseihin, sillä tuskin suurvallat välittävät mitään YK:n sanomisista.
Tuo Jugoslavian kriisi olisi kyllä selvitetty vaikka jenkit ei olisikaan lähettänyt omia joukkojaan paikalle, sillä Yhdysvallat ei ollut ainoa NATO:n jäsenvaltio joka puuttui Jugoslavian kriisiin. Mitä muuten tarkoitat tuolla jenkkien väliintulolla Somaliassa vuonna 1993?
Hyväksyn kyllä rauhanturvatehtävät koska siinä vaiheessa tilanne maassa on yleensä mennyt jo niin pahaksi ettei muuta ole enää tehtävissä kun lähettää YK:n rauhanturvajoukkoja paikalle hieman rauhoittamaan tilannetta.
Tosin YK:n rauhanturvaajista ei ole pahemmin apua siinä vaiheessa jos maassa on menossa aivan täysi sota, kuten esim. tällä hetkellä Irakissa.
Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei4772096- 1651394
- 791263
- 951234
Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä
Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku1881194- 1141157
- 101805
Voisitko mies auttaa..
Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.58776- 47753
En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58705