Ei löytynyt noin pikaisesti kastekeskustelua.
Onko se aihe kielletty? Vai saako se liikaa riitaa aikaan?
Lestadiuslaiset kun tarvii liikutuksen tilan ennenkuin saavat synnit anteeksi, mutta luterilaisuudessa muuten saa lapsikasteessa.
Miten lapsi kasteessa saa synnit anteeksi?
Onko kastettu lapsi eriasemassa kuin ei kastettu?
Mikä on hätäkaste?
Kastekeskustelut?
37
922
Vastaukset
- Vili
luterilaisia loukkaavana. Kastekeskustelussa ei sinänsä ole mitään pahaa. Mutta kun tämä on luterilaisuus-palsta, niin täällä tietysti keskustellaan luterilaisen kirkon kannalta kasteessa.
Kaikki ne kristityt, jotka kannattavat lapsikastetta ajattelevat, että lapsi syntyy osaksi syntistä sukukuntaa. Tätä osallisuutta ihmiskunnan yhteiseen syntisyyteen kutsutaan perisynniksi. Jotta lapsi tässä ympäristössä varjeltuisi synniltä hänet viedään jo mahdollisimman pienenä kasteelle.
Kaste on ovi kirkkoon. Lapsikastetta kannattavat kirkot haluavat kasvattaa lapset kirkon jäseninä eikä tehdä heistä ulkopuolisia käännytyksen kohteita. Pieni lapsi omaksuu aina itsestään vanhempiensa uskon.
Monissa kirkoissa lapset pääsevät jo pienestä pitäen ehtoolliselle. Luterilaisessakin kirkossa nykyisin lapset voivat mennä ehtoolliselle jo noin viisivuotiaista alkaen vanhempiensa tai kummiensa kanssa.
Hätäkasteella tarkoitetaan kuoleman vaarassa olevan lapsen kastamista. Hätäkasteen voi antaa kuka hyvänsä kristitty. Hätäkasteen suorittaa tavallisesti synnytyssairaalassa kätilö tai sairaanhoitaja. Jos lapsi jää eloon, niin pappi vahvistaa kasteen myöhemmin. Hätäkasteen tarkoituksena on varustaa lapsi mahdollisen kuoleman varalle. Kristushan on voittanut kuoleman.
Aikaisemmin ei kastamattomia lapsia siunattu kirkollisesti eikä haudattu siunattuun maahan. Siksi lapset yritettiin kastaa viivyttelemättä, jo muutaman päivän ikäisinä.- TIETOJA
antoi henkilö, joka tuolla toisella palstalla ilmoitti itse itsestään ettei ole kuulunut luterilaiseen kirkkoon yli 30v, onko siis luotettava?
Eikös se ole vähän sama jos, jos tienrakennus insinööri menisi pitämään luentoa keinosiemmennys yhdistyksen nimissä, neuvolaan ensisynnyttäjille, vai??? - Vili
TIETOJA kirjoitti:
antoi henkilö, joka tuolla toisella palstalla ilmoitti itse itsestään ettei ole kuulunut luterilaiseen kirkkoon yli 30v, onko siis luotettava?
Eikös se ole vähän sama jos, jos tienrakennus insinööri menisi pitämään luentoa keinosiemmennys yhdistyksen nimissä, neuvolaan ensisynnyttäjille, vai???kaksinkertainen teologinen koulutus. Olen suorittanut samat opinnot kuin luterilaiset papit käytännöllisiä harjoituksia lukuunottamatta, ja lisäksi oman kirkkoni teologisen koulutuksen, joten tiedän kyllä nämä asiat.
On tietysti ikävä, etteivät luterilaiset papit kirjoita palstalle. Mielipiteet ovat aina mielipiteitä, mutteivat faktatiedot siitä miksikään muutu, antoi ne sitten kuka hyvänsä. Kasteoppi on kaikissa suurissa kirkoissa sama. - Anonyymi
mutta perisynti ei pärjää ilman geneettistä esittämistä,vauva ei tee vielä ilmiasussa syntii,vaikka kantaa syntii genotyypissä,kaava on geeni x ympäristö=tuloa,genotyypissä olevat asiat,niitä täytyy tukea jotta ne elää ilmiasussa,lapsi tänään syntyy ,huomenna kuolee,et kerkiä hätäkastetta,mutta Luoja ottaa lapsen Taivaaseen,kun synti ei tullut tai ei kerenyt tulla ilmiasuun ja ilmiasu vaatii ymmärryksen,Augustinus ei tiennyt geenijuttuja
- meilestäni...
Lapsikaste on raamatun ja suomen lain vastainen teko.
Raamatun vastainen sikäli ettei siellä ole kastetta määrätty ja asiahan on niin että kasteen vastaan ottajan tulee ymmärtää kasteen merkitys ennen kastamista. Ja ymmärtämistä ei voida lapselta vaatia. Jeesuskin kastettiin aikuisena. Ja Jeesus siunasi (ei kastanu) lapsia.
Suomen lakia vastaa sikäli että meillä on edelleen uskonvapaus. Siis lapsellakin on oikeus itse valita uskontonsa kun tulee siihen ikään että itse tietää minkä uskonnon haluaa. Kastamalla lapsen kirkot, vanhemmat jne syyllistyvät mielestäni yksilön vapauden loukkaamiseen törkeällä tavalla.- Vili
hänen puolestaan oikeutta uskonnonvapauteen. Kuuluu ihmisoikeuksiin saada kasvattaa lapsensa omaan uskoonsa.
Entisessä Neuvostoliitossa ei tätä oikeutta ollut. Silti siellä ortodoksit ja luterilaiset pitivät kiinni lapsikasteesta ja kastattivat lapsensa salaa ja myös opettivat heitä salaa, sitten kun he tulivast sen verran vanhemmiksi, että kykenivät pitämään salaisuuksia. - Jaana
Vili kirjoitti:
hänen puolestaan oikeutta uskonnonvapauteen. Kuuluu ihmisoikeuksiin saada kasvattaa lapsensa omaan uskoonsa.
Entisessä Neuvostoliitossa ei tätä oikeutta ollut. Silti siellä ortodoksit ja luterilaiset pitivät kiinni lapsikasteesta ja kastattivat lapsensa salaa ja myös opettivat heitä salaa, sitten kun he tulivast sen verran vanhemmiksi, että kykenivät pitämään salaisuuksia.että vanhemmat kasvattavat lapsistaan Jehovan todistajia, muslimeita, hinduja, woodoo-uskoisia?
- mielestäni....
Jaana kirjoitti:
että vanhemmat kasvattavat lapsistaan Jehovan todistajia, muslimeita, hinduja, woodoo-uskoisia?
Mainitsin se jo mutta kertaan, että meillä on uskon vapaus. Siis vanhemmillakaan ei ole oikeutta ottaa pois lapseltaa uskonvapautta.
Minusta on todella julmaa että kirkkojen annetaan loukata suomen lain sisältöä juuri koskien yksilön vapautta uskonkin suhteen. Kasteen vastaan ottajan on ymmärrettävä kasteen merkitys ja sitä ymmärtämistä emme voi lapselta vaatia. - no jos on käsitelty
mielestäni.... kirjoitti:
Mainitsin se jo mutta kertaan, että meillä on uskon vapaus. Siis vanhemmillakaan ei ole oikeutta ottaa pois lapseltaa uskonvapautta.
Minusta on todella julmaa että kirkkojen annetaan loukata suomen lain sisältöä juuri koskien yksilön vapautta uskonkin suhteen. Kasteen vastaan ottajan on ymmärrettävä kasteen merkitys ja sitä ymmärtämistä emme voi lapselta vaatia.Juu no ei siinä sitten mitään.
Jos sen tarkoitus on poistaa perisynti ja liittää kirkkoon niin hyvä se sitten on.
Kasteessa perisynnit anteeksi.
Pitäisköhän mennä kasteelle?
Tuli vaan mieleen kun yksi kertoi että hänet on hätäkastettu lapsena, ihmettelin sitä.
Minusta kyllä kun katsoin kastetoimitusta pappi siinä teki ilmaan ristinmerkkejä ja jupisi, että saat synnit anteeksi, mutta ehkä tulkitsin väärin.
Ok loppukoon keskustelu, ettei synny riitaa.
Luterilainen on hyvä ja moderni salliva uskonto, pidän siitä, on naisia pappeina ja muuta edistyksellistä.
Hyvä että muuttuu ajan myötä. - Vili
mielestäni.... kirjoitti:
Mainitsin se jo mutta kertaan, että meillä on uskon vapaus. Siis vanhemmillakaan ei ole oikeutta ottaa pois lapseltaa uskonvapautta.
Minusta on todella julmaa että kirkkojen annetaan loukata suomen lain sisältöä juuri koskien yksilön vapautta uskonkin suhteen. Kasteen vastaan ottajan on ymmärrettävä kasteen merkitys ja sitä ymmärtämistä emme voi lapselta vaatia.etteivät "uskovien kastetta" kannattavat kristityt muka yritä manipuloida lapsiaan ja siten "loukkaa heidän uskonvapauttaan?"
Uskonnollinen kasvatus on päinvastoin yleensä maltillisempaa sellaisissa perheissä, jotka kuuluvat lapsikastetta kannattaviin kirkkokuntiin. Lapsia ei niissä tarvitse käännyttää tai painostaa, koska kirkon jäseninä eläessään he omaksuvat uskon luonnollisella tavalla.
Mitä tulee uskonnonvapauteen, niin kuten jo sanoin, kuuluu ihmisoikeuksiin saada siirtää oma kulttuuriperintönsä lapsilleen. Uskonto on yksi osa sitä, kansalliset perinteet ja äidinkieli taas toinen osa, yhteiskunnallispoliittinen vakaumus taas kolmas.
Lapsikastetta kannattavissa kirkoissa lapsena saatuu kaste on tärkeä osa uskontoa. Olisi todella julmaa kieltää se. Jos lapsikaste olisi Suomessa kiellettyä niin kuin entisessä Neuvostoliitossa, vanhemmat kastattaisivat lapsensa salaa.
Kastehan ei mitenkään vahingoita lasta. Alle puolivuotiaalla vauvalla on ns sukellusrefleksi eli se sulkee automaattisesti suunsa ja sieraimensa eikä vedä vettä henkeensä, kuin se upotetaan paljuun. Puhumattakaan luterilaisesta kasteesta, jossa vain päätä vähän kastellaan. Lakimmehan sallii juutalaiseen uskoon kuuluvan poikalasten ympärileikkauksenkin, jossa sentään lapsen fyysiseen koskemattomuuteen kajotaan aivan toisella tavalla kuin kasteessa.
Lapsikastetta kannattavat luterilaiset, ortodoksit, katoliset, anglikaanit ja metodistit. Myös reformoidut kannattavat lapsikastetta, mutta meillä Suomessa ei minun tietääkseni ole rehormoitua kirkkoa.
Uskovien kastetta eli baptistista kastetta kannattavat baptistit, helluntailaiset, adventististit ja vapaakirkolliset sekä eräät muut pienemmät ryhmät. - tätä tuet
no jos on käsitelty kirjoitti:
Juu no ei siinä sitten mitään.
Jos sen tarkoitus on poistaa perisynti ja liittää kirkkoon niin hyvä se sitten on.
Kasteessa perisynnit anteeksi.
Pitäisköhän mennä kasteelle?
Tuli vaan mieleen kun yksi kertoi että hänet on hätäkastettu lapsena, ihmettelin sitä.
Minusta kyllä kun katsoin kastetoimitusta pappi siinä teki ilmaan ristinmerkkejä ja jupisi, että saat synnit anteeksi, mutta ehkä tulkitsin väärin.
Ok loppukoon keskustelu, ettei synny riitaa.
Luterilainen on hyvä ja moderni salliva uskonto, pidän siitä, on naisia pappeina ja muuta edistyksellistä.
Hyvä että muuttuu ajan myötä.Tätä tuet ja olet ilmeisesti hyväksynyt tämän kirkon toiminnan joka on ihan yhtä epäkristillistä kuin "pakkokastekkin" jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan sitoa kirkkoon veronmaksajia.
##
Oikiastaan en haluaisi sotkeentua teidän uskovaisten juttuihin ollenkaan mutta tuntuu pahalta älä tapa käskyn tulkinta. Sehän on raamatussa 9 kertaa ja Jeesuksenkin sanomana.
Oletko tietoinen, että uskonnot tappaa ja tapattaa eniten ihmisiä maailmassa. Enemmän kuin Hitleri, Stalin, Hussein jne...
Oletko myös tietoinen, että esimerksiksi suomessakin papit jopa siunasi sotilaita tappamaan ihmisiä. Näin tapahtui esimerkiksi 1918 sisällissodan aikana jolloin kirkko valitsi poliittisenpuolen vaikka kirkolla oli uskovaisia jäseniä molemmilla rintamilla. Mielestäni kristillisyyteen ja kirkon velvollisuuksiin kuuluu huolehtia jäsenistään ja heidän sieluista eikä valtion politiikasta.
Kaiken kukkuraksi kirkko ei huolinut kaikkia uskovaisia jäsen vainajiakaan kirkon siunattuun maahan haudattaviksi. Ja suurin osa kristityistä/uskovaisista vainajista on edelleen; kohta 90 vuoden jälkeen haudattuna kuin koirat siunaamattomina. Ilmeisesti vain rikkaat ja valkoiset kirkon mukaan kelpaa taivaaseen.
Missä on uskovaisten kristillisyys ja raamatun opetuksien teot?
========================================
Veroja osataan kerätä ja haukkua syntisiä ja itse seisotaan viattomana tosi kristittyä näytellen. Hävettää teidän touhut tosi kovasti.
Menkäämme hiljaisesti omin sielun silmin katsomaan sitä totuutta josta meille saarnataan ja mitä todella ympärillämmä on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan!
Otan syvästi osaa niiden kristittyjen uskovaisten vainajien omaisille ja sukulaisille jotka ovat joutuneet kärsimään sanomattoman paljon vuosikymmien saatossa ja edelleenkin kärsivät siitä kristillisestä epäoikeuden mukaisuudesta jota kristityt Teille kristityille edelleen osoittaa. Korkeimman siunausta Teille!
## - Vili
no jos on käsitelty kirjoitti:
Juu no ei siinä sitten mitään.
Jos sen tarkoitus on poistaa perisynti ja liittää kirkkoon niin hyvä se sitten on.
Kasteessa perisynnit anteeksi.
Pitäisköhän mennä kasteelle?
Tuli vaan mieleen kun yksi kertoi että hänet on hätäkastettu lapsena, ihmettelin sitä.
Minusta kyllä kun katsoin kastetoimitusta pappi siinä teki ilmaan ristinmerkkejä ja jupisi, että saat synnit anteeksi, mutta ehkä tulkitsin väärin.
Ok loppukoon keskustelu, ettei synny riitaa.
Luterilainen on hyvä ja moderni salliva uskonto, pidän siitä, on naisia pappeina ja muuta edistyksellistä.
Hyvä että muuttuu ajan myötä.jos niitä on jo ehtinyt kertyä eli jos henkilö siis on jo ymmärtävässä iässä kasteen vastaanottaessaan. Noin seitsemästä ikävuodesta lähtien lapsen on katsottu ymmärtävän hyvän ja pahan eron ja tämän jälkeen kykenevän myös tekemään syntiä.
- KIRJOITUS YLHÄÄLTÄ
Vili kirjoitti:
jos niitä on jo ehtinyt kertyä eli jos henkilö siis on jo ymmärtävässä iässä kasteen vastaanottaessaan. Noin seitsemästä ikävuodesta lähtien lapsen on katsottu ymmärtävän hyvän ja pahan eron ja tämän jälkeen kykenevän myös tekemään syntiä.
Tuo kirj. joka esiintyy täällä opettajana..................................... (Vili)älä sisäistä tuota väärää opetusta.Siinä puhuu mies kirkon opista, vaikka itse ei ole kirkon, siis lut kirkon jäsen!
- KIRJOITUKSET, YLHÄÄLTÄ
Vili kirjoitti:
etteivät "uskovien kastetta" kannattavat kristityt muka yritä manipuloida lapsiaan ja siten "loukkaa heidän uskonvapauttaan?"
Uskonnollinen kasvatus on päinvastoin yleensä maltillisempaa sellaisissa perheissä, jotka kuuluvat lapsikastetta kannattaviin kirkkokuntiin. Lapsia ei niissä tarvitse käännyttää tai painostaa, koska kirkon jäseninä eläessään he omaksuvat uskon luonnollisella tavalla.
Mitä tulee uskonnonvapauteen, niin kuten jo sanoin, kuuluu ihmisoikeuksiin saada siirtää oma kulttuuriperintönsä lapsilleen. Uskonto on yksi osa sitä, kansalliset perinteet ja äidinkieli taas toinen osa, yhteiskunnallispoliittinen vakaumus taas kolmas.
Lapsikastetta kannattavissa kirkoissa lapsena saatuu kaste on tärkeä osa uskontoa. Olisi todella julmaa kieltää se. Jos lapsikaste olisi Suomessa kiellettyä niin kuin entisessä Neuvostoliitossa, vanhemmat kastattaisivat lapsensa salaa.
Kastehan ei mitenkään vahingoita lasta. Alle puolivuotiaalla vauvalla on ns sukellusrefleksi eli se sulkee automaattisesti suunsa ja sieraimensa eikä vedä vettä henkeensä, kuin se upotetaan paljuun. Puhumattakaan luterilaisesta kasteesta, jossa vain päätä vähän kastellaan. Lakimmehan sallii juutalaiseen uskoon kuuluvan poikalasten ympärileikkauksenkin, jossa sentään lapsen fyysiseen koskemattomuuteen kajotaan aivan toisella tavalla kuin kasteessa.
Lapsikastetta kannattavat luterilaiset, ortodoksit, katoliset, anglikaanit ja metodistit. Myös reformoidut kannattavat lapsikastetta, mutta meillä Suomessa ei minun tietääkseni ole rehormoitua kirkkoa.
Uskovien kastetta eli baptistista kastetta kannattavat baptistit, helluntailaiset, adventististit ja vapaakirkolliset sekä eräät muut pienemmät ryhmät.tämä väärä opettaja ei muistanut mainita niistä monista luterilaisista papeista ja riviluterilaisista jotka "salaa kastattavat itsensä uskovien kasteeella, esim. Jordanilla Israel matkoillaan.
jk. muistithan että Vilinä esiintyvä ei itse ole ev kirkon jäsen! - Vili
KIRJOITUKSET, YLHÄÄLTÄ kirjoitti:
tämä väärä opettaja ei muistanut mainita niistä monista luterilaisista papeista ja riviluterilaisista jotka "salaa kastattavat itsensä uskovien kasteeella, esim. Jordanilla Israel matkoillaan.
jk. muistithan että Vilinä esiintyvä ei itse ole ev kirkon jäsen!Ja käyttäisit jotain nimimerkkiä. Uskovien kastehan kuuluu baptismiin tai helluntailaisuuteen, ei esim luterilaisuuteen.
Mielestäni tällaiset ihmiset, jotka antavat kastaa itsensä uudestaan ovat elämyksen metsästäjiä, jotka haluavat itselleen uskonnollisia kokemuksia. Tällaiset henkilöt ovat sitten johdattamassa muitakin harhaan. - Aatami
KIRJOITUKSET, YLHÄÄLTÄ kirjoitti:
tämä väärä opettaja ei muistanut mainita niistä monista luterilaisista papeista ja riviluterilaisista jotka "salaa kastattavat itsensä uskovien kasteeella, esim. Jordanilla Israel matkoillaan.
jk. muistithan että Vilinä esiintyvä ei itse ole ev kirkon jäsen!Uusio-salakasteella ei ole Jumalan siunausta.
Eikös kaste ole tarkoitettu julkiseksi asiaksi? - Heikki Niemi
KIRJOITUKSET, YLHÄÄLTÄ kirjoitti:
tämä väärä opettaja ei muistanut mainita niistä monista luterilaisista papeista ja riviluterilaisista jotka "salaa kastattavat itsensä uskovien kasteeella, esim. Jordanilla Israel matkoillaan.
jk. muistithan että Vilinä esiintyvä ei itse ole ev kirkon jäsen!Uusio-salakasteella ei ole Jumalan siunausta.
Eikös kaste ole tarkoitettu julkiseksi asiaksi? - Apostoli34
Vili kirjoitti:
Ja käyttäisit jotain nimimerkkiä. Uskovien kastehan kuuluu baptismiin tai helluntailaisuuteen, ei esim luterilaisuuteen.
Mielestäni tällaiset ihmiset, jotka antavat kastaa itsensä uudestaan ovat elämyksen metsästäjiä, jotka haluavat itselleen uskonnollisia kokemuksia. Tällaiset henkilöt ovat sitten johdattamassa muitakin harhaan.Mutta en ole elämysten metsästäjä. Olen omassa elämässäni nähnyt kuinka "hyvin" lapsena saatu kaste suojelee synniltä...
Mutta niin, kastehan ei ihmistä pelasta. Ja jos joku ihminen haluaa aikuisena ottaa Jeesuksen Kristuksen elämäänsä ja kokee uskovien kasteella käymisen tärkeäksi, on myös tuomitsevaa kutsua heitä elämyshakuisiksi. Minä koin noudattavani raamatun opetuksia ja koska vaimoani ei oltu kastettu ollenkaan, koimme hyväksi mennä yhdessä.
En edes tiedä mihin seurakuntaan minut on lapsena kastettu....
Tällainen kehityskulku saattaa olla enemmänkin merkki siitä, että aikuisena uskoon tulleet eivät koe jotain tapahtumaa lapsena kovin läheiseksi uskonelämässään, varsinkin jos uskonelämä on ollut olematonta, seurakuntayhteydestä lähtien.
Kummien esim. pitäisi vanhempien lisäksi pitää huolta lapsen kristillisestä kasvatuksesta ja jos lapsi ottaa Jeesuksen vastaan esim. rippikoulussa, ja saa Pyhän Hengen kasteen tai on muuten antanut elämänsä Jeesukselle Kristukselle, ei mikään kaste sitä muuta tai pelasta enempää...
Mielestäni on muiden ihmisten typerää tapella näistä, asia on ihmisen ja Jumalan välinen asia.
Jos ihminen tulee aikuisena uskoon ja haluaa mennä upotuskasteelle, se hänelle suotakoon. Emmehän voi tietää, miten Jumala on ihmistä puhutellut. Tuomio ei ole meidän käsissämme.
Itse omaan kaksoisjäsenyyden ja toimin myös kummassakin (ev.lut ja helluntai) seurakunnassa. Ja yhteistyö pelaa... Kun ei juututa pilkkua viilaamaan.
Katse Kristukseen omasta navasta, hophop! - opettaa.(lessujen foorumilta)
Heikki Niemi kirjoitti:
Uusio-salakasteella ei ole Jumalan siunausta.
Eikös kaste ole tarkoitettu julkiseksi asiaksi?Lukekaa Martti Lutherin kastekaava. Siinä on mahtipontisesti esillä Lutherin kasteteologia.
Otteita:
Ennen kastetta:"Kastaja lausuu: Lähde ulos saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle."(Eli lapsi ei ole Lutherin mukaan ennen kastetta uskossa)
Kasteen jälkeen:"Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi..."(Eli lapsi on Lutherin mukaan kasteessa tullut uskoon). - Vili
opettaa.(lessujen foorumilta) kirjoitti:
Lukekaa Martti Lutherin kastekaava. Siinä on mahtipontisesti esillä Lutherin kasteteologia.
Otteita:
Ennen kastetta:"Kastaja lausuu: Lähde ulos saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle."(Eli lapsi ei ole Lutherin mukaan ennen kastetta uskossa)
Kasteen jälkeen:"Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi..."(Eli lapsi on Lutherin mukaan kasteessa tullut uskoon).eikä Lutherin itsensä keksimä. Vanhaan alkukirkolliseen kastekaavaan sisältyi kuvaamasi manaus eli exorkismi. Lutherhan loppujen lopuksi hyväksyi katolisen kirkon kasteen.
Kaikissa vanhoissa kastekaavoissa myös kysytään kastettavalta: "Luovutko Saatanasta ja kaikista hänen töistään, kaikista hänen enkeleistään sekä kaikesta hänen palvelemisestaan." Johon kastettava tai hänen kumminsa, jos kastettava ei itse kykene puhumaan, vastaa: "luovun". Sitten kysytään: "Uskotko Kristukseen", jonka jälkeen kastettava vannoo uskollisuuttaan Kristukselle ja kumartaa hänen edessään.
Ennen kastetta kastettava lukee vielä uskontunnustuksen. Sen jälkeen seuraa kaste, jonka jälkeen kastettava puetaan valkeaan pukuun sen uuden elämän merkiksi, jonka hän on Kristukselta saanut.
Luterilaisen kirkon kastekaava oli 1800-luvulle asti samanlainen kuin muidenkin vanhojen kirkkojen kastekaava. 1800-luvun loppupuolella tai 1900-luvun alussa sitä on muutettu "lapsille sopivammaksi", jolloin koko toimitus vesittyy ja kasteen alkuperäinen tarkoitus hämärtyy. Aikuisia kastettaessa pitäisi minusta edelleenkin käyttää tätä vanhaa, jylhää kastekaavaa. - Vili
Apostoli34 kirjoitti:
Mutta en ole elämysten metsästäjä. Olen omassa elämässäni nähnyt kuinka "hyvin" lapsena saatu kaste suojelee synniltä...
Mutta niin, kastehan ei ihmistä pelasta. Ja jos joku ihminen haluaa aikuisena ottaa Jeesuksen Kristuksen elämäänsä ja kokee uskovien kasteella käymisen tärkeäksi, on myös tuomitsevaa kutsua heitä elämyshakuisiksi. Minä koin noudattavani raamatun opetuksia ja koska vaimoani ei oltu kastettu ollenkaan, koimme hyväksi mennä yhdessä.
En edes tiedä mihin seurakuntaan minut on lapsena kastettu....
Tällainen kehityskulku saattaa olla enemmänkin merkki siitä, että aikuisena uskoon tulleet eivät koe jotain tapahtumaa lapsena kovin läheiseksi uskonelämässään, varsinkin jos uskonelämä on ollut olematonta, seurakuntayhteydestä lähtien.
Kummien esim. pitäisi vanhempien lisäksi pitää huolta lapsen kristillisestä kasvatuksesta ja jos lapsi ottaa Jeesuksen vastaan esim. rippikoulussa, ja saa Pyhän Hengen kasteen tai on muuten antanut elämänsä Jeesukselle Kristukselle, ei mikään kaste sitä muuta tai pelasta enempää...
Mielestäni on muiden ihmisten typerää tapella näistä, asia on ihmisen ja Jumalan välinen asia.
Jos ihminen tulee aikuisena uskoon ja haluaa mennä upotuskasteelle, se hänelle suotakoon. Emmehän voi tietää, miten Jumala on ihmistä puhutellut. Tuomio ei ole meidän käsissämme.
Itse omaan kaksoisjäsenyyden ja toimin myös kummassakin (ev.lut ja helluntai) seurakunnassa. Ja yhteistyö pelaa... Kun ei juututa pilkkua viilaamaan.
Katse Kristukseen omasta navasta, hophop!sen upotuskasteen väärin. Se kuuluu toimittaa kolminkertaisena upottamisena, niin kuin alkukirkko sen toimitti. Tässä taas nähdään, ettei protestanttien paluu alkukirkon aikaan onnistu. Jos perinne on katkennut, niin se on katkennut.
Kaste ei ole vain ihmisen ja Jumalan välinen asia, vaan se on ennen kaikkea kirkon asia. Kaste on tie kirkon yhteyteen. Varhaiskirkko ei tuntenut individualismia, vaan oli hyvin kollektiivinen. - juujuu
opettaa.(lessujen foorumilta) kirjoitti:
Lukekaa Martti Lutherin kastekaava. Siinä on mahtipontisesti esillä Lutherin kasteteologia.
Otteita:
Ennen kastetta:"Kastaja lausuu: Lähde ulos saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle."(Eli lapsi ei ole Lutherin mukaan ennen kastetta uskossa)
Kasteen jälkeen:"Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi..."(Eli lapsi on Lutherin mukaan kasteessa tullut uskoon).Lapsikaste on raamatun ja suomen lain vastainen teko.
Raamatun vastainen sikäli ettei siellä ole kastetta määrätty ja asiahan on niin että kasteen vastaan ottajan tulee ymmärtää kasteen merkitys ennen kastamista. Ja ymmärtämistä ei voida lapselta vaatia. Jeesuskin kastettiin aikuisena. Ja Jeesus siunasi (ei kastanu) lapsia. Lutheri kirjoitti "tulkintansa" raamatusta kirkkoa ja yläloukkaan miellyttävästi koska he juottivat alkoholistista Lutheria ja antoivat turvapaikan.
Suomen lakia vastaa sikäli että meillä on edelleen uskonvapaus. Siis lapsellakin on oikeus itse valita uskontonsa kun tulee siihen ikään että itse tietää minkä uskonnon haluaa. Kastamalla lapsen; kirkot, vanhemmat jne syyllistyvät mielestäni yksilön vapauden loukkaamiseen törkeällä tavalla. - Vili
juujuu kirjoitti:
Lapsikaste on raamatun ja suomen lain vastainen teko.
Raamatun vastainen sikäli ettei siellä ole kastetta määrätty ja asiahan on niin että kasteen vastaan ottajan tulee ymmärtää kasteen merkitys ennen kastamista. Ja ymmärtämistä ei voida lapselta vaatia. Jeesuskin kastettiin aikuisena. Ja Jeesus siunasi (ei kastanu) lapsia. Lutheri kirjoitti "tulkintansa" raamatusta kirkkoa ja yläloukkaan miellyttävästi koska he juottivat alkoholistista Lutheria ja antoivat turvapaikan.
Suomen lakia vastaa sikäli että meillä on edelleen uskonvapaus. Siis lapsellakin on oikeus itse valita uskontonsa kun tulee siihen ikään että itse tietää minkä uskonnon haluaa. Kastamalla lapsen; kirkot, vanhemmat jne syyllistyvät mielestäni yksilön vapauden loukkaamiseen törkeällä tavalla.ei mainitsemasi tilanne ainakaan loukkaa, koska uskonnonvapauslain mukaan vanhemmat käyttävät uskonnonvapautta lapsensa puolesta. He päättävät siitä mihin uskomtokuntaan lapsi ja perhe kuuluu ja millaisiin uskonnollisiin toimituksiin hän osallistuu.
Päättäväthän vanhemmat kaikki muutkin asiat lapsensa puolesta aina viisitoistavuotiaaksi asti ja useimmissa asioissa siihen asti kunnes lasi tulee täysi-ikäseksi. Tutustu Suomen lakiin. Luulo ei ole tiedon väärti. - jotka
Vili kirjoitti:
ei mainitsemasi tilanne ainakaan loukkaa, koska uskonnonvapauslain mukaan vanhemmat käyttävät uskonnonvapautta lapsensa puolesta. He päättävät siitä mihin uskomtokuntaan lapsi ja perhe kuuluu ja millaisiin uskonnollisiin toimituksiin hän osallistuu.
Päättäväthän vanhemmat kaikki muutkin asiat lapsensa puolesta aina viisitoistavuotiaaksi asti ja useimmissa asioissa siihen asti kunnes lasi tulee täysi-ikäseksi. Tutustu Suomen lakiin. Luulo ei ole tiedon väärti.Kaikki jotka eivät anna yksilönvapaudelle uskonsuhteen tilaa rikkovat lakia.
- Vili
jotka kirjoitti:
Kaikki jotka eivät anna yksilönvapaudelle uskonsuhteen tilaa rikkovat lakia.
vaan sinun omatekoisia sääntöjäsi. Ei meillä ole sellaista lakia, joka kieltäisi kastamasta lapsia tai ylipäätänsä kieltäisi ottamasta heitä uskonnollisten yhdyskuntien jäseniksi.
En edes ymmärrä, mihin pyrit kirjoittelullasi. Luterilaisilla ja kaikilla muillakin on oikeus kasvattaa lapsensa omaan uskoonsa sinun voimatta sitä mitenkään estää.
Ne, joiden mielestä lapsille ei pidä opettaa uskontoa tai joiden mielestä lapset eivät saa kuulua kirkkoihin, ajavat vain ateismin asiaa. Sitä sinäkin näyt täällä olevan ajamassa. - onhan meillä...
Vili kirjoitti:
vaan sinun omatekoisia sääntöjäsi. Ei meillä ole sellaista lakia, joka kieltäisi kastamasta lapsia tai ylipäätänsä kieltäisi ottamasta heitä uskonnollisten yhdyskuntien jäseniksi.
En edes ymmärrä, mihin pyrit kirjoittelullasi. Luterilaisilla ja kaikilla muillakin on oikeus kasvattaa lapsensa omaan uskoonsa sinun voimatta sitä mitenkään estää.
Ne, joiden mielestä lapsille ei pidä opettaa uskontoa tai joiden mielestä lapset eivät saa kuulua kirkkoihin, ajavat vain ateismin asiaa. Sitä sinäkin näyt täällä olevan ajamassa.Meillä on laki joka turvaa uskonvapauden!
Ja jos lapsikaste ei ole sitä vapautta loukkaava niin onhan se ihme. Jeesuskin kastettiin vanhana ja ei itse kastanu lapsia vaan siunas heitä.
Katso nokkaas pitemmälle! - Vili
onhan meillä... kirjoitti:
Meillä on laki joka turvaa uskonvapauden!
Ja jos lapsikaste ei ole sitä vapautta loukkaava niin onhan se ihme. Jeesuskin kastettiin vanhana ja ei itse kastanu lapsia vaan siunas heitä.
Katso nokkaas pitemmälle!Ne ovat kaksi eri asiaa. Uskonnonvapaus on paljon laajempi asia kuin uskonvapaus, josta laki taitaa käyttää nimitystä omantunnonvapaus.
Uskonnonvapaus sisältää myös oikeuden siirtää lapsilleen oman uskonnollisen perinteensä ja kasvattaa hänet oman uskontonsa jäseneksi. Mutta tällaiset asiat taitavat olla liian vaikeita sinulle. Taidat olla nuori ihminen, jolla ei vielä ole omia lapsia. Jos joskus saat lapsia, niin katsot tätäkin asiaa hiukan toisesta näkökulmasta. - mutta
Vili kirjoitti:
Ne ovat kaksi eri asiaa. Uskonnonvapaus on paljon laajempi asia kuin uskonvapaus, josta laki taitaa käyttää nimitystä omantunnonvapaus.
Uskonnonvapaus sisältää myös oikeuden siirtää lapsilleen oman uskonnollisen perinteensä ja kasvattaa hänet oman uskontonsa jäseneksi. Mutta tällaiset asiat taitavat olla liian vaikeita sinulle. Taidat olla nuori ihminen, jolla ei vielä ole omia lapsia. Jos joskus saat lapsia, niin katsot tätäkin asiaa hiukan toisesta näkökulmasta.Yksilön vaputta koskevissa laissa meillä JOKAISELLA on oikeus ITSE valita joten revi siitä!
Ei lapselta voi vaatia että se ymmärtäs kasteen merkityksen ja lain mukaan hänelläkin on yksilön vapauden suomat oikeudet! - Vili
mutta kirjoitti:
Yksilön vaputta koskevissa laissa meillä JOKAISELLA on oikeus ITSE valita joten revi siitä!
Ei lapselta voi vaatia että se ymmärtäs kasteen merkityksen ja lain mukaan hänelläkin on yksilön vapauden suomat oikeudet!Sakramentti vaikuttaa ex opero operato, eikä sen vastaanottajan tarvitse ymmärtää mitään eikä tietää mitään. Seurakunta tekee sen hänen puolestaan.
Lapset kastetaan vanhempiensa uskon takia, ei oman uskonsa. Näin ajatellaan kaikissa niissä kirkoissa, jotka hyväksyvät pikkulasten kastamisen. Jos tämä ei sinulle sovi, voit hakeutua sellaiseen yhteisöön, jossa on sinun laillasi ajattelevia. - olokoon
Vili kirjoitti:
Sakramentti vaikuttaa ex opero operato, eikä sen vastaanottajan tarvitse ymmärtää mitään eikä tietää mitään. Seurakunta tekee sen hänen puolestaan.
Lapset kastetaan vanhempiensa uskon takia, ei oman uskonsa. Näin ajatellaan kaikissa niissä kirkoissa, jotka hyväksyvät pikkulasten kastamisen. Jos tämä ei sinulle sovi, voit hakeutua sellaiseen yhteisöön, jossa on sinun laillasi ajattelevia.Tuohan on edelleen yksilövapauden loukkamista! Väännä tai käännä miten haluat.
- Kirkon pyöveli
Vili kirjoitti:
eikä Lutherin itsensä keksimä. Vanhaan alkukirkolliseen kastekaavaan sisältyi kuvaamasi manaus eli exorkismi. Lutherhan loppujen lopuksi hyväksyi katolisen kirkon kasteen.
Kaikissa vanhoissa kastekaavoissa myös kysytään kastettavalta: "Luovutko Saatanasta ja kaikista hänen töistään, kaikista hänen enkeleistään sekä kaikesta hänen palvelemisestaan." Johon kastettava tai hänen kumminsa, jos kastettava ei itse kykene puhumaan, vastaa: "luovun". Sitten kysytään: "Uskotko Kristukseen", jonka jälkeen kastettava vannoo uskollisuuttaan Kristukselle ja kumartaa hänen edessään.
Ennen kastetta kastettava lukee vielä uskontunnustuksen. Sen jälkeen seuraa kaste, jonka jälkeen kastettava puetaan valkeaan pukuun sen uuden elämän merkiksi, jonka hän on Kristukselta saanut.
Luterilaisen kirkon kastekaava oli 1800-luvulle asti samanlainen kuin muidenkin vanhojen kirkkojen kastekaava. 1800-luvun loppupuolella tai 1900-luvun alussa sitä on muutettu "lapsille sopivammaksi", jolloin koko toimitus vesittyy ja kasteen alkuperäinen tarkoitus hämärtyy. Aikuisia kastettaessa pitäisi minusta edelleenkin käyttää tätä vanhaa, jylhää kastekaavaa."Kaikissa vanhoissa kastekaavoissa myös kysytään kastettavalta: "Luovutko Saatanasta ja kaikista hänen töistään, kaikista hänen enkeleistään sekä kaikesta hänen palvelemisestaan." Johon kastettava tai hänen kumminsa, jos kastettava ei itse kykene puhumaan, vastaa: "luovun". Sitten kysytään: "Uskotko Kristukseen", jonka jälkeen kastettava vannoo uskollisuuttaan Kristukselle ja kumartaa hänen edessään."
Samoin katolisen kirkon inkvisitiotuomiolla varmasti kyseltiin, että luovutkos saatanasta ja sitten sytytettiin rovio tuleen.
eli luterilainen kasteperinne lähtee inkvisitioperinteestä ja on luonteeltaan taikauskoa muutenkin. - Liina
Kirkon pyöveli kirjoitti:
"Kaikissa vanhoissa kastekaavoissa myös kysytään kastettavalta: "Luovutko Saatanasta ja kaikista hänen töistään, kaikista hänen enkeleistään sekä kaikesta hänen palvelemisestaan." Johon kastettava tai hänen kumminsa, jos kastettava ei itse kykene puhumaan, vastaa: "luovun". Sitten kysytään: "Uskotko Kristukseen", jonka jälkeen kastettava vannoo uskollisuuttaan Kristukselle ja kumartaa hänen edessään."
Samoin katolisen kirkon inkvisitiotuomiolla varmasti kyseltiin, että luovutkos saatanasta ja sitten sytytettiin rovio tuleen.
eli luterilainen kasteperinne lähtee inkvisitioperinteestä ja on luonteeltaan taikauskoa muutenkin."Samoin katolisen kirkon inkvisiotuomiolla varmasti kyseltiin, että luovutkos saatanasta ja sitten pistettiin rovio tuleen."
"eli luterilainen kasteperinne lähtee inkvisitioperinteestä ja on luonteeltaan taikauskoa muutenkin."
Kerro nyt ihmeessä, pyöveli, millä perusteella tuollaista väität. Tuntuu siltä, että esität mitä uskomattomimpia väitteitä kuin hihasta vetäisten, mutta et ole tarkistanut asioita mistään lähteestä, vaan pelkkä mutu riittää sinulle.
Perinne on peritty tapa tai tieto, traditio, kansan muistitiedon varassa säilyttämä henkinen kulttuuri. Ei inkvisitiosta voi puhua minään perinteenä tai traditiona, ei se kuulu mihinkään henkiseen kulttuuriin.
Maalliset tuomioistuimet rankaisivat ja panivat tuomiot täytäntöön. Vuoden 1400 tienoilla maallisissa tuomioistuimissa päätettiin, että esim. sukupuoliyhteys paholaisen kanssa oli kuolemalla rangaistava rikos. Kirkolliset tuomioistuimet eivät tuominneet kuolemaan, eihän kirkolla ollut pyöveliä, vaan syytetyt luovutettiin maallisiin tuomioistuimiin rangaistaviksi.
Ei luterilaisen kasteperinteen taustalla voi olla mikään katolilaisten inkvisitio. Mieti nyt vähän itsekin. Eihän kasteella ja inkvisitiolla ole mitään yhteistä. Tuntuu siltä, kuin jotkut tänne kirjoittavat olisivat vetäneet sikeitä koulun historian tunneilla eivätkä ole sen jälkeenkään tarkistaneet asioita. olokoon kirjoitti:
Tuohan on edelleen yksilövapauden loukkamista! Väännä tai käännä miten haluat.
Kertauksen vuoksi; MITÄ KASTE ON?
Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
(Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hb 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13).Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).
Hyvä linkki: http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm- Pohdiskelija
olokoon kirjoitti:
Tuohan on edelleen yksilövapauden loukkamista! Väännä tai käännä miten haluat.
"Tuohan on edelleen yksilövapauden loukkaamista. Väännä tai käännä miten haluat."
Eikö sinun mielestäsi sitten ateismin opettaminen ole lapsen yksilönvapauden loukkamista? Vai oletko samaa mieltä kasvatuksesta kuin mitä oltiin entisissä Itä-Euroopan ateistisissa kommunistimaissa, kun lapset piti viedä pienestä pitäen lastentarhoihin oikeata oppia oppiman eikä heille saanut opettaa uskontoja? Haikailetko tuollaista systeemiä takaisin?
Miten sinun mielestäsi vanhempien tulisi kasvattaa lapsiaan? Saisivatko vain ateistit kertoa omia käsityksiään? Millainen on sinusta yhteiskunta, jossa ei ole loukattu yksilönvapautta? Miten se käytännössä toimisi? Onko oman kulttuurin opettaminen sinusta yksilönvapauden loukkaamista? - Hebron
Vili kirjoitti:
jos niitä on jo ehtinyt kertyä eli jos henkilö siis on jo ymmärtävässä iässä kasteen vastaanottaessaan. Noin seitsemästä ikävuodesta lähtien lapsen on katsottu ymmärtävän hyvän ja pahan eron ja tämän jälkeen kykenevän myös tekemään syntiä.
Onko totta että kasteessa saa synnit anteeksi?
- Anonyymi
Juu,pitää ymmärtää ja usko tulee kuulemisesta Sanaa ja uskoa ei kasteessa anneta,täytyy kuulla ja ymmärtää,jos ei ymmärrä vauva ja kuolee,pääsee Taivaaseen,raja on ymmärtämisessä,joka uskoo ja kastetaan pelastuu ja kukaan ei voi uskoa,jos ei kuule ja ymmärrä,jos joku uskoo,tarvitaan puhe jota uskotaan ja kuullaan,jolloin syntyy usko Sanasta
- Anonyymi
Vili kirjoitti:
jos niitä on jo ehtinyt kertyä eli jos henkilö siis on jo ymmärtävässä iässä kasteen vastaanottaessaan. Noin seitsemästä ikävuodesta lähtien lapsen on katsottu ymmärtävän hyvän ja pahan eron ja tämän jälkeen kykenevän myös tekemään syntiä.
nii,no sitten jos ei ymmärrä tehdä syntiä, niin synti asuu siellä genotyypissä ja kun ei ymmärrä,synti ei ole silloin ilmiasussa ,mutta lapsi pääsee silti Taivaaseen,kun ei vielä ymmärrä,jotta voisi valita,ymmärrys tässä on raja-aita ,ei syntyminen synnissä,turmeluksessa ja miten ihminen on turmeltunut kun osaa mennä Marssiinkin,ymmärtää mennä avaruuteen,turmelus riippuu ymmärtämisestä, miten synti tuodaan esiin genotyypistä ilmiasuun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665944Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per522994- 312183
- 131797
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181730
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus121506- 481486
- 91453