Perisynti

Jalmari

Ihminen on kehittynyt apinamaisista esi-isistä minkä useimmat luterilaiset tietävät ja hyväksyvät. Mistä se perisynti oikein tuli ihmiseen kun omenan syönti Paratiisissa taitaapi olla kuvakieltä?

8

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Watson

      Tarina kertoo hyvän ja pahan tiedon puun hedelmästä...omena on latinankielisen käännöksen aiheuttma väärinkäsitys.
      Tarinaa voi pitää vertauskuvallisena tai kaukaiseen muistikuvaan liittyvänä tarinana ihmiskunnan alkuajoilta.
      Toi apinaihmisjuttu onkin jo toinen asia. Raamatussa kerrotaan, että ihminen luotiin maasta, eli ihminen on samoista "värkeistä" kuin muukin luomakunta. Sitten Jumala puhalsi ihmiseen hengen, ja ihmisestä tuli elävä sielu...ainoa suoraan Jumalayhteyteen kykenevä olento. Tästä alkoi ihmisyys.
      Oliko ihmisen materiaalisen muovautumisen vaiheita mm. apinaihmisvaihe, vai onko kyseessä jokin tutkijoiden oma viritelmä, koska Jumala täytyy pois-selittää, onkin sitten eri juttu.

      • Elli

        on sikäli epätodennäköinen, että periaatteessa kuka hyvänsä voi hankkia tarvittavan tiedon ja perehtyä todistusaineistoon.

        Uskontunnustuksessa esitetyista asioista taas ei ole mitään todistusaineistoa kenelläkään, joten merkit viittaavat vahvasti teologien aikoinaan laatimaan omaan viritelmään.


    • a ja o

      Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.

      Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos.

      • Exmoro

        Minun on erittäin vaikea uskoa sitä,että Adam olisi ollut tosiaan henkilö ja josta ihmissuku olisi alkanut. Onhan sekin jo tullut selväksi, että siihen aikaan oli muitakin ihmisiä; meniväthän Adamin lapset naimisiin joidenkin muiden kanssa. Fossiilit yms antavat viitteitä siitä, että ihmisiä ja ihmisen esilajeja on ollut kauan. Jos ihmisellä ei ole tietoa eikä ymmärrystä siitä, että hän kuolee joskus, hänhän elää eräällä tavalla taivaassa. Kuolemaa ei tarvitse ajatella eikä murehtia. Näin ollen ihmisen esi-isät eivät omassa mielessään olleet kuolevaisia. He kyllä varmasti näkivät kuolemaa, mutta oma ajatusmaailma ei antanut sijaa sille ymmärrykselle, että yksilö itse kuolisi.

        Biologinen eliö ei koskaan voi olla kuolematon. Vaikka solut uusiutuisivat ikuisesti, voi jokin onnettomuus lopettaa elämän. Näin ollen paratiisissa ei voinut olla oikeasti kuolematonta Adamia, vaan vain mielessään kuolematon Adam.

        Hyvän ja pahantiedon puu viittaa nimenomaan tiedon lisääntymiseen; ymmärrys, että kuolema tulee kohdalle ja myös ymmärrys siitä, mikä on väärin ja mikä oikein. Näin ollen ihmisen piti kuoleman ja hänellä oli säännöt joiden mukaan elää. Näin väärin tekeminen, eli synti tuli mahdolliseksi.

        Sitä on vaikea sanoa, mikä oli syntien sovittelun merkitys VT:n aikana, sillä synnit olisi pitänyt hyvittää väärinteon kohteena olevalle ihmiselle sen sijaan, etä eläimiä polteltaisiin Jumalan huviksi. Ehkäpä tuo oman omaisuuden uhraaminen oli paikallaan tapauksissa, jossa hyvitystä ei voinut kohdentaa määrätylle henkilölle - kyseessä oli siis jonkinlainen katumusharjoitus, osoitus siitä että oli tehty väärin ja indikaatio parannuksesta.

        UT:n aikana Jeesus opetti uusia moraalikäsityksiä. Mielestäni Jeesus tuo selkeästi julki sen, että elämässä pitää tehdä hyvää ja osoittaa se palvelemalla Jumalaa; eli palvelemalla lähimmäisiä. Mitään yliluonnollisten olioiden palvelemista ja näkymättömille uhrausta ei enää tarvittu; oli tarkoitus uhrata lähimmäisille. Jeesus ilmaisi, että Jumalan valtakunta on täällä maan päällä nyt, meidän keskellämme; se pitää vain huomata.

        Luulen, että Homo Sapiens ottaa uuden askeleen kohti Jumalan valtakuntaa ymmärtäessään oman asemansa täälä maan päällä, elämänsä lyhyyden ja sen ainutkertaisuuden. Niin kauan, kun tämä elämämme on vaan "pakollinen pakkopulla" ennen varsinaista "kuolematonta elämääme", niin elämme pimeydessä. Elämällä ei ole arvoa eikä sitä kunnioiteta niin kuin pitäisi. Elämässä on tärkeintä rakkaus ja oikeudenmukaisuus, uskonnollisilla opeilla on merkitystä vain niille, jotka eivät halua avata silmiään tälle totuudelle.

        En väitä, etteikö Jumalaa olisi olemassa, mutta Hän saattaa löytyä meidän itsemme sisältä, meidän lajimme kollektiivisesta tietoisuudestamme. Voi olla, että elämästämme jää tähän tietoisuuteen jokin kaiku jäljelle kun olemme poistuneet ikuisuuteen.


      • a ja o
        Exmoro kirjoitti:

        Minun on erittäin vaikea uskoa sitä,että Adam olisi ollut tosiaan henkilö ja josta ihmissuku olisi alkanut. Onhan sekin jo tullut selväksi, että siihen aikaan oli muitakin ihmisiä; meniväthän Adamin lapset naimisiin joidenkin muiden kanssa. Fossiilit yms antavat viitteitä siitä, että ihmisiä ja ihmisen esilajeja on ollut kauan. Jos ihmisellä ei ole tietoa eikä ymmärrystä siitä, että hän kuolee joskus, hänhän elää eräällä tavalla taivaassa. Kuolemaa ei tarvitse ajatella eikä murehtia. Näin ollen ihmisen esi-isät eivät omassa mielessään olleet kuolevaisia. He kyllä varmasti näkivät kuolemaa, mutta oma ajatusmaailma ei antanut sijaa sille ymmärrykselle, että yksilö itse kuolisi.

        Biologinen eliö ei koskaan voi olla kuolematon. Vaikka solut uusiutuisivat ikuisesti, voi jokin onnettomuus lopettaa elämän. Näin ollen paratiisissa ei voinut olla oikeasti kuolematonta Adamia, vaan vain mielessään kuolematon Adam.

        Hyvän ja pahantiedon puu viittaa nimenomaan tiedon lisääntymiseen; ymmärrys, että kuolema tulee kohdalle ja myös ymmärrys siitä, mikä on väärin ja mikä oikein. Näin ollen ihmisen piti kuoleman ja hänellä oli säännöt joiden mukaan elää. Näin väärin tekeminen, eli synti tuli mahdolliseksi.

        Sitä on vaikea sanoa, mikä oli syntien sovittelun merkitys VT:n aikana, sillä synnit olisi pitänyt hyvittää väärinteon kohteena olevalle ihmiselle sen sijaan, etä eläimiä polteltaisiin Jumalan huviksi. Ehkäpä tuo oman omaisuuden uhraaminen oli paikallaan tapauksissa, jossa hyvitystä ei voinut kohdentaa määrätylle henkilölle - kyseessä oli siis jonkinlainen katumusharjoitus, osoitus siitä että oli tehty väärin ja indikaatio parannuksesta.

        UT:n aikana Jeesus opetti uusia moraalikäsityksiä. Mielestäni Jeesus tuo selkeästi julki sen, että elämässä pitää tehdä hyvää ja osoittaa se palvelemalla Jumalaa; eli palvelemalla lähimmäisiä. Mitään yliluonnollisten olioiden palvelemista ja näkymättömille uhrausta ei enää tarvittu; oli tarkoitus uhrata lähimmäisille. Jeesus ilmaisi, että Jumalan valtakunta on täällä maan päällä nyt, meidän keskellämme; se pitää vain huomata.

        Luulen, että Homo Sapiens ottaa uuden askeleen kohti Jumalan valtakuntaa ymmärtäessään oman asemansa täälä maan päällä, elämänsä lyhyyden ja sen ainutkertaisuuden. Niin kauan, kun tämä elämämme on vaan "pakollinen pakkopulla" ennen varsinaista "kuolematonta elämääme", niin elämme pimeydessä. Elämällä ei ole arvoa eikä sitä kunnioiteta niin kuin pitäisi. Elämässä on tärkeintä rakkaus ja oikeudenmukaisuus, uskonnollisilla opeilla on merkitystä vain niille, jotka eivät halua avata silmiään tälle totuudelle.

        En väitä, etteikö Jumalaa olisi olemassa, mutta Hän saattaa löytyä meidän itsemme sisältä, meidän lajimme kollektiivisesta tietoisuudestamme. Voi olla, että elämästämme jää tähän tietoisuuteen jokin kaiku jäljelle kun olemme poistuneet ikuisuuteen.

        Kristillinen luomiskäsitys perustuu luomiskertomukseen (1. Moos. 1–2). Siinä on myyttisessä muodossa ilmaistu näkemys maailman synnystä ja ihmisen paikasta tässä kokonaisuudessa. Luominen ei ole vain kerran tapahtunutta, vaan jatkuva Jumalan teko, joka pitää elämää yllä.

        Tieteellinen maailmanselitys ei ole ristiriidassa kristillisen luoja-uskon kanssa. Tiede tutkii metodiensa mukaisesti havaittavaa todellisuutta, eikä voi ottaa kantaa siihen, onko olemassa olemisen syynä jumalallinen tahto vai ei.


    • näin uskon

      Uskon, että ihminen luotiin ihmiseksi ja apinat apinoiksi. Jos evoluutioteoria olisi totta, kuinka esim. kertomus Nooan arkista olisi ymmärrettävä? Esimerkiksi Jeesus itse uskoi luomiseen ja ihmiskunnan tuhoutumiseen vedenpaisumuksessa konkreettisina asioina. Niinikään Jeesuksen esi-isät on Raamatussa lueteltu Adamista lähtien, ja monella tapaa on nähtävissä, että Raamatun kirjoittajat uskoivat kirjaimelliseen luomiseen.
      Luomiskertomusta on mielestäni mahdotonta symbolisoida evoluution mukaiseksi tai joudutaan tekemään väkivaltaa koko Raamatulle. Olisiko myös Jeesuksen neitseellinen syntymä, ristinkuolema ja ruumiillinen ylösnousemus symboliikkaa? Ei, vaan täyttä totta. Adam ja Eeva olivat ensimmäiset ihmiset Raamatun mukaan ja siihen minä uskon.

      • takariviläinen

        ei riitä tämmösten kiusallisten kysymysten käsittelyyn. Ongelma lakaistaan maton alle. Tavallinen kirkossa kävijä ajattelee että kun papit ei ole evoluutiota vastaan, niin se sopii kristinuskoon. Papit taas pelkää leipäpuunsa puolesta, jos ihmiset alkaa ymmärtämään että kristinuskolta on pohja poissa.


    • Raamatussa ei ole sanaa perisynti.
      Mutta itse ajatus ihmisen läpikotaisesta pahuudesta löytyy.

      Katekismuksemme sanoo perisynnistä:
      "Syntiinlankeemuksessa (1. Moos.3:s luku) Jumalan kuva ihmisessä turmeltui.
      Ihminen mieltyi pahaan. Hänellä ei enää ole halua eikä voimaa hyvään. Hän ei rakasta Jumalaa, vaan itseään ja maailmaa.
      Tämä jumalanvastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa, ja sitä sanotaan perisynniksi.
      Tästä sisäisestä turmeluksesta johtuvat pahat ajatukset, puheet ja teot, joita sanotaan tekosynneiksi" (KATEKISMUS).

      Paavali ilmaisee (peri)syntiasian:
      "..KAIKKI..ovat synnin alla,
      niinkuin on kirjoitettu; Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomoksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. (Room. 3:10-12).

      Raamatusta löytyy lukuisia kohtia, jotka viittaavat perisyntiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe