ammattilaisten apua kaipaava äityli

tly

Tyttäreni on 10v astmaatikko ja haluaisi lemmikiksi liskkon tai iguaanin. Mikä olisi paras vaihtoehto, pitäisi pystyä pitämään myös käsissä siis ei sellaista jota ei kärsi kosketella ollenkaan.

10

953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akva

Iguaanikin on tosiaan lisko, mutta sitä en ainakaan suosittele ottamaan. Iguaanin hoito on vaativaa ja sitä suositellaan koneimmille harrastajille. Väärissä käsissä iguaanista saattaa tulla suorastaan vaarallinen. Pitkällä ja voimakkaalla hännällä huitaisessaan iguaani saa aikaan melko pahaa jälkeä.

Täytyy myös muistaa, että liskotkaan ei sovellu kaikille astmaatikoille. 10 vuotiaalle voisi suositella joko leopardigekkoa tai parta-agamaa. Leopardegekko on yöaktiivinen laji. Se riittää pienempi terraario kuin parta-agamalle, se on myös yleisesti ottaen hitaampi liikkeissään.

Parta-agama on päiväaktiivinen ja hyvinkin eloisa lisko. Se syö osaksi kasvisravintoa ja osaksi hyönteisiä. Mutta etenkin poikasina niihin uppoaa suuriakin määriä sirkkoja ja jauhomatoja. Saattavat alkaa nirsoilla kasvisten suhteen. Leopardigekko puolestaan syö pelkästään hyönteisiä.

Näitä molempia voi myös käsitellä, etenkin jos ne on totutettu siihen. Yksi suosittu käsiteltävä laji on myös sinikieliskinkki, mutta sitä en suosittelisi. Jotkut ovat joutuneet luopumaan sellaisesta nimenomaan allergian vuoksi, sen terraario voi myös haista aika voimakkaasti siivouksesta huolimatta. Sinikieliskinkki vaatii myös melko paljon tilaa.

Liskoja on toki olemassa paljon erilaisia, mutta minä suosittelisin leopardigekkoa tai parta-agamaa. Molemmat lajit sopivat myös aloittelijoille ja niitä on aika helposti saatavilla niin eläinkaupoistakuin kasvattajilta.

• minatrix

Nyt en kyllä oo ammattilainen, tokkopa on kovin moni muukaan tässä asiassa Suomen maassa.

Iguaani on melko vaikea hoidokki noin heti ens alkuun. Kasvaa aika isoksi ja on tarkka olosuhteistaan. Semmoinen aikuisen lemmikki ennemmin ja vaatii paljon asioista selvää ottamista, kuten kyllä kaikki matelijat ja muut.

Mutta hyvä vaihtoehto on leopardigekko. Niitä on helposti saatavilla kotimaisiakin kasvatteja, se on helppohoitoinen ja sietää käsittelyäkin liskoksi hyvin. Kannattaa katsoa www.matelijat.info sieltä löytyy hyvät ohjeet hoitoon sekä myytäviä poikasia.

Toinen vaihtoehto voisi olla parta-agama. Vähän isompi puoliksi kasvis- ja puoliksi hyönteissyöjä siinä missä leoski on kokonaan hyönteissyöjä.
      Aiheesta hyvät sivut: http://www.herppi.net/psykoherp/sisalto.htm

Huolimatta hyönteisruokavaliostaan leoski on noista yksinkertaisempi hoitaa ja kumpikin vaihtoehto, kuten kaikki matelijat vaativat jonkun verran myös aikuisen panostusta ja kiinnostusta.

Herpetologisen yhdistyksen nettisivuilla voi myös vierailla: www.herpetomania.fi
      Sieltä löytyy linkkejä ainakin

• kotilo-ja-gekkofani

Suosittelisin aloittelijan ensimmäiseksi liskoksi leopardigekkoa (Eublepharis macularius)
      Yksi helppohoitoisimmista liskoista ja tottuu usein käsittelyyn melko helposti..Mutta mitään liskoa ei saa käsitellä koko aikaa, ettei stressaannu liikaa, ja voi jopa kuolla!

Lisää tietoa leopardigekoista voit tiedustella minulta: [email protected]

Tai: http://www.matelijat.info/leopardigekko
      P.S. Kyseisellä sivulla ovat lähes kaikki kuvien liskot hieman harvinaisempia värimuotoja, muutamaa poikaskuvaa lukuunottamatta...Siis jos päädytte leopardigekon hankintaan, ja ostatte sen eläinliikkeestä(joka ei kyllä ole kovin suositeltavaa..) ovat normaalin värisiä yksilöitä, yleensä.
      Voitte myös tiedustella minulta normaalinväristen leopardigekkojen poikasia, sillä kasvatan (en tietenkään virallisesti) leopardigekkoja..

• -geggo-

Tyttärentyttärelläni on leopardigekot. Hänen äitinsä on astmaatikko.
        Leopardigekko on hyvä valinta koska sen pohjamateriaali poikasena on paperi tai matto. Aikuisena matto tai hiekka. Näistä ei juuri allergisia reaktioita tule. Myös se on etu että terraario on kuiva. Ainoastaan kosteaboksissa on kosteaa turvetta. Näin ei myöskään homeet yllätä.
        Ruokaeläinten ruoasta(kalanruoka, koiran- ja kissanruoka yms.) ja pohjamateriaalista voi tulla oireita. Siksi ruokaeläimet kannattaa tässä tapauksessa ostaa kaupasta.
        Mutta ei mitään liskoa saa paljoakaan käsitellä. Kyllä se leopardigekoillakin pitäisi jäädä maksimissaan kymmeneen - kahteenkymmeneen minuuttiin/päivä. Lisäksi liskoilla pitää varoa ettei häntä jää käteen. Voivat sen pudottaa kun pelästyvät tai siihen vahingossa tarttuu.
        Ja leogekko on tosiaan hämäräaktiivinen , eli liikkuu pääosin valojen sammuttua.Omani tosin kyllä muulloinkin.
        Parta-agama taas on päiväaktiivinen. Vaatii tosiaan ison terran ja UV-valon. Ja on ehkä hieman hankalampi ruokkia. Mutta muuten ihan symppis kaveri. Isompi kuin leopardigekko.
        Mutta matelijat EIVÄT ole SYLILEMMIKKEJÄ. . . .valitettavasti .

-geggo-

• kotilo-ja-gekkofani
        -geggo- kirjoitti:

Tyttärentyttärelläni on leopardigekot. Hänen äitinsä on astmaatikko.
        Leopardigekko on hyvä valinta koska sen pohjamateriaali poikasena on paperi tai matto. Aikuisena matto tai hiekka. Näistä ei juuri allergisia reaktioita tule. Myös se on etu että terraario on kuiva. Ainoastaan kosteaboksissa on kosteaa turvetta. Näin ei myöskään homeet yllätä.
        Ruokaeläinten ruoasta(kalanruoka, koiran- ja kissanruoka yms.) ja pohjamateriaalista voi tulla oireita. Siksi ruokaeläimet kannattaa tässä tapauksessa ostaa kaupasta.
        Mutta ei mitään liskoa saa paljoakaan käsitellä. Kyllä se leopardigekoillakin pitäisi jäädä maksimissaan kymmeneen - kahteenkymmeneen minuuttiin/päivä. Lisäksi liskoilla pitää varoa ettei häntä jää käteen. Voivat sen pudottaa kun pelästyvät tai siihen vahingossa tarttuu.
        Ja leogekko on tosiaan hämäräaktiivinen , eli liikkuu pääosin valojen sammuttua.Omani tosin kyllä muulloinkin.
        Parta-agama taas on päiväaktiivinen. Vaatii tosiaan ison terran ja UV-valon. Ja on ehkä hieman hankalampi ruokkia. Mutta muuten ihan symppis kaveri. Isompi kuin leopardigekko.
        Mutta matelijat EIVÄT ole SYLILEMMIKKEJÄ. . . .valitettavasti .

-geggo-

ja kylä gekolla voi olla pohjalla vaikka puuhaketta, itse olen astmaatikko ja mulla on kaiken lisäksi vielä allergioita ja atooppinen iho...Eikä mulle tuu puuhakkeesta mitään...eikä turpeesta.
        Niin, ja siitä yöaktiivisuudesta...Vaikka leoski on hämäräaktiivinen omani liikkuvat myös aika paljon päivälläkin.Käsitellähän niitä ei koko ajan saa, mutta leoski on laji jota saa LISKON EHDOILLA käsitellä. Ja toinen gekoistani samalla kun syötän niitä, yrittää kiivetä kättäni pitkin pois kiipeilemään minussa ja tepastelemaan lattioilla. Joskus sen annankin tulla..Eikä se todellakaan stressaannu siitä, kun se kerran itse halusi pois xD

• kotilo-ja-gekkofani
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

ja kylä gekolla voi olla pohjalla vaikka puuhaketta, itse olen astmaatikko ja mulla on kaiken lisäksi vielä allergioita ja atooppinen iho...Eikä mulle tuu puuhakkeesta mitään...eikä turpeesta.
        Niin, ja siitä yöaktiivisuudesta...Vaikka leoski on hämäräaktiivinen omani liikkuvat myös aika paljon päivälläkin.Käsitellähän niitä ei koko ajan saa, mutta leoski on laji jota saa LISKON EHDOILLA käsitellä. Ja toinen gekoistani samalla kun syötän niitä, yrittää kiivetä kättäni pitkin pois kiipeilemään minussa ja tepastelemaan lattioilla. Joskus sen annankin tulla..Eikä se todellakaan stressaannu siitä, kun se kerran itse halusi pois xD

lisäänpäs vielä senkin, että kummatkin ovat muutaman kerran nukahtaneetkin syliini :)
        Silloin täytyy kuitenkin olla hiljaa rauhaisessa paikassa, ja gekon täytyy olla uninen xD
        No, eivät ne samaan aikaan ole ikinä olleet sylissä, muuten niitä pitää koko ajan vahtia kun ne on niin vauhdissa xD

• epä

Jos nyt puhutaan leopardigekosta, niin voiko sillä tosiaan muka pitää puuhaketta pohjalla? No okei hakkeita on monenlaisia, mutta silti leoski on aavikkoeläin luonnostaan. Hiekka saattaa kyllä olla ongelmallista, koska gekko saattaa alkaa sitä syömään, mutta silti se on luonnollisin materiaali ja sitä käytetään, ellei ole ongelmia. Hake tahallaan tai vahingossa nieltynä on vielä hiekkaakin huomattavasti vaarallisempaa, koska se ei millään parafiiniöljyillä tule suolesta ulos.

Hyvä vaihtoehto hiekalle on pohjamatto, jollaista saa huonekaluliikkeistä tai marketeistakin metritavarana. Ostaa pari palaa, niin toinen on aina käytettävissä, kun toinen kuivuu pesusta.

Noh tosiaan mulla on vähän ennakkoluuloja tuota haketta kohtaan. Eikä ole sitä leoskiakaan, toisenmoinen gekko on meillä.

• kotilo-ja-gekkofani
        epä kirjoitti:

Jos nyt puhutaan leopardigekosta, niin voiko sillä tosiaan muka pitää puuhaketta pohjalla? No okei hakkeita on monenlaisia, mutta silti leoski on aavikkoeläin luonnostaan. Hiekka saattaa kyllä olla ongelmallista, koska gekko saattaa alkaa sitä syömään, mutta silti se on luonnollisin materiaali ja sitä käytetään, ellei ole ongelmia. Hake tahallaan tai vahingossa nieltynä on vielä hiekkaakin huomattavasti vaarallisempaa, koska se ei millään parafiiniöljyillä tule suolesta ulos.

Hyvä vaihtoehto hiekalle on pohjamatto, jollaista saa huonekaluliikkeistä tai marketeistakin metritavarana. Ostaa pari palaa, niin toinen on aina käytettävissä, kun toinen kuivuu pesusta.

Noh tosiaan mulla on vähän ennakkoluuloja tuota haketta kohtaan. Eikä ole sitä leoskiakaan, toisenmoinen gekko on meillä.

Se hake on monissa hoito-ohjeissa pohjamateriaalivaihtoehtona, käytän itse Repti Barkia. Esim: http://www.matelijat.info/leopardigekko/hoito-ohjeet/terraario.html
        Kyseiset sivut ovat erään suomalaisen leopardigekko-kasvattajan ja siellä kerrotaan että Repti Bark on hyvä vaihtoehto pohjalle.
        Leopardigekot syövät hiekkaa siinä luulossa, että saisivat siitä kalkkia, koska se on vaaleaa ja hienojakoista. Puuhake taas on ruskeaa, karkeaa ja isompijakoista (paljonkin). Siis gekot eivät sitä tahallaankaan laita suuhunsa.
        Omat gekkoni joskus vahingossa maasta ruuan napattuaan saavat suuhunsa sitä haketta..Ne kyllä silloin sylkäisevät sekä ruuan, että hakkeen pois suusta, sen verran kovalta ja epämielyttävältä se tuntuu :/

• -geggo-

Se hake on monissa hoito-ohjeissa pohjamateriaalivaihtoehtona, käytän itse Repti Barkia. Esim: http://www.matelijat.info/leopardigekko/hoito-ohjeet/terraario.html
        Kyseiset sivut ovat erään suomalaisen leopardigekko-kasvattajan ja siellä kerrotaan että Repti Bark on hyvä vaihtoehto pohjalle.
        Leopardigekot syövät hiekkaa siinä luulossa, että saisivat siitä kalkkia, koska se on vaaleaa ja hienojakoista. Puuhake taas on ruskeaa, karkeaa ja isompijakoista (paljonkin). Siis gekot eivät sitä tahallaankaan laita suuhunsa.
        Omat gekkoni joskus vahingossa maasta ruuan napattuaan saavat suuhunsa sitä haketta..Ne kyllä silloin sylkäisevät sekä ruuan, että hakkeen pois suusta, sen verran kovalta ja epämielyttävältä se tuntuu :/

Kyllä minäkin olisin varautunut tuosta puuhakkeen käytöstä.
        Gekko ei todella sitä tahallaan syö , mutta juuri saalista pyydystäessään voi pala suuhun mennä. Jos gekko on oikein nälkäinen , se ei välttämättä palaa sitten ulos sylkäisekään. Ja aika vaikea sitä on nielusta poiskaan saada gekon kurkkua vahingoittamatta , saati kun on jo vatsassa.
        Saaliseläimet myös pääsevät harmittavasti piiloon tuon karikkeen sekaan. Voivat piileskellä siellä vaikka kuinka kauan , gekko ei niitä sieltä kaivaa osaa.
        Lisäksi ulosteiden siivous on mielestäni hankalaa mm. ReptiBarkistakin. Eli niitä on vaikea edes huomata sieltä.

Matto ja paperi poikaselle , vaikka eivät kovin kauniita ja luonnollisen näköisiä olekaan. Aikuiselle kannattaa kokeilla hiekkaa. Jos sitä syö , matto tilalle. Mattoja saa ihan mukavan ja luonnollisen värisinä. Ja kiviä lisäämällä saa aika hyvän näköisiä terroja ja turvallisia.

-geggo-

• kotilo-ja-gekkofani
        -geggo- kirjoitti:

Kyllä minäkin olisin varautunut tuosta puuhakkeen käytöstä.
        Gekko ei todella sitä tahallaan syö , mutta juuri saalista pyydystäessään voi pala suuhun mennä. Jos gekko on oikein nälkäinen , se ei välttämättä palaa sitten ulos sylkäisekään. Ja aika vaikea sitä on nielusta poiskaan saada gekon kurkkua vahingoittamatta , saati kun on jo vatsassa.
        Saaliseläimet myös pääsevät harmittavasti piiloon tuon karikkeen sekaan. Voivat piileskellä siellä vaikka kuinka kauan , gekko ei niitä sieltä kaivaa osaa.
        Lisäksi ulosteiden siivous on mielestäni hankalaa mm. ReptiBarkistakin. Eli niitä on vaikea edes huomata sieltä.

Matto ja paperi poikaselle , vaikka eivät kovin kauniita ja luonnollisen näköisiä olekaan. Aikuiselle kannattaa kokeilla hiekkaa. Jos sitä syö , matto tilalle. Mattoja saa ihan mukavan ja luonnollisen värisinä. Ja kiviä lisäämällä saa aika hyvän näköisiä terroja ja turvallisia.

-geggo-

..voisinhan mäkin mattoa kokeilla, jos äitille käy xD. Kuitenkin, syötän omat gekkoni suoraan kädestä, eikä ne siis pahemmin sitä hakettakaan saa nieluunsa eikä masuunsa..Siis jos syöttää gekot kädestä tai kiposta, ei ole pahemmin vaaraa gekoillekaan hakkeesta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe